roy
22-07-2014, 01:20
En litem trip rapport på siste dag med flyvning etter en uke med reising i norden og med en avsluttning i Berlin.
Mandag var kommet og det var på tide å sette nesen hjem over til Sunnmøre. Reise var TXL - CPH - OSL - AES i SAS Pluss. Desverre ingen bilder, men litt teskt som dere som ønsker kan lese. En reise som inneholder mye negativitet om personell som overhode ikke ønsker å være på jobb og som ødelegger utrolig mye for oss som ønsker å reise med et hyggelig selskap. Det tar seg heldigvis opp utover turen. Heftig varmebølge på alle flyplasser jeg besøkte i dag.
21.07.14
TXL- CPH
Canadier CRJ 200
REG: OY-RJC
Sete 3A
Terminal D Gate D75
Var på flyplassen i Berlin når innsjekk åpnet. Tysklands mest sløve jente sjekket meg inn. Hun bar tydelig preg av å ikke like å kommunisere på engelsk og gav meg både gate informasjon og vei til sikkerhetskontroll på tysk til tross for jeg hadde hilst på henne på engelsk. Spurte etter veien til Loungen og måtte da gå en kort vei over til terminal A. Loungen var slitt, men den har free WiFi og kald drikke. Mer trenger ikke jeg i 30 grader. Flyplassen er slitt, trang og rett å slett umoderne. Skjønner virkelig de trenger seg en ny flyplass. I tillegg virket det veldig gammeldags i arbeidsmetoder. De brukte lang lang tid på å sjekke inn, og når personen forann meg i køen ikke fikk siste connection flight på boardingkortet måtte det hele 5 perosner til for å se på saken.
Ved boarding var den samme sløve jenten til stede. Hun satt på en printer med mobilen i hånden og ventet. Boarding startet sent og folk lurte på hvorfor. De visste ikke om flyet var klart, men å tusle den lille turen ned til flyet å spørre var det ingen av de som gadd. Annonsering ble gjort etter halvpaten av personene var kommet ombord. Det var tross alt hun sløve jenten som skulle annonsere og det tar sin tid å reise seg opp å gripe mikrofonen.
I den ekstreme varmen som var kom vi inn i et varmt og klamt fly. Jeg trodde jeg hadde sett den mest slappe personen på jobb til nå, men du verden så feil man kan ta. Der møtte vi noe som må være verdens sureste flyvertinne, som sukket når hun så folk, himlet med øynene og viste ovenfor meg som kunde at vi virkelig ikke var velkommen. Utrolig synd at slike personer skal være ansatt for å jobbe med mennesker. De ødelegger så utrolig mye for sine bedrifter.
Flyet var helt fullt. Kapteinen opplyste om 40 minutters flytur, men de slet litt med vektberegningene og trengte noen minutter til. Så der satt vi i varmen. Uten noe form for varsel begynte sikkerhetsdemo rett på uten noe; Hei og velkommen ombord osv. Så jeg som bruker å følge med på sikkerhetsdemo skjønte faktisk ikke denne var i gang før surstoff masken ble demonstrert. Døren lukket og push back litt bak tid. Flyvertinnen hadde til nå ikke sagt et eneste ord. Raskt oppe og lyset for setebeltet slukket. Flyvertinnen var raskt oppe å smekket hard igjen gardinen der fremme. Etter ca 15min ut i fyvningen kom hun rundt med vognen til oss i PLUSS og lurte på hva vi ville ha. De på fremre benk var ikke så kjente med SAS og visste ikke om servicekonseptet. Igjen himlet hun med øynne og lurte på om de ville ha noe. Det er da tross alt gratis sa hun. Selv om ordet gratis vekker oppmerksomheten til en Sunnmøring synest jeg synd på de kundene som ikke hadde skjønt at menyen lå i setelommen og at de kunne velge fra der. Flyvertinnen hadde jo enda ikke sagt noe over annlegget. Etter litt frem og tilbake og suring kom hun bak til meg og jeg slo til med en pils og chips. De uvaske på GO fikk en appelsinjuce.
Ved landing måtte desverre flyvertinnen ta opp talertuten og si noen utvalgt ord til oss pax som satt der. Først på dansk, så slo hun til med å oversette halvparten av det som ble sagt på engelsk.
Landing på CPH nesten på rute og buss til terminal. Igjen slo flyvertinnen til med sin glimrende service, snudde ryggen til oss som gikk ut, og gadd ikke å gi beskjed til busssjoføren at flyet var tømt og det var klart så han kunne kjøre. Flyvningen gikk med Cimber, og det er rett trist at personer som denne flyvertinnen er i jobb der man mører mennesker. Nå på sommeren er folk på ferie, de er i godt humør og et beskjedent smil hadde ikke skadet. Jeg forventer ikke at alle skal være sprudlende og showe, men når du er på jobb i et serviceyrke som dette, må du smile og gi et snev av service. Jeg vil si at oppførselen til denne flyvertinnen også satte sikkerheten på spill blant annet med sin sikekrhetdemo som ingen visste foregikk. Hadde hun sagt noen få ord før demo for å få litt oppmerksomhet hadde kanskje 50 av flyet sett på demoen, mot 5 prosent nå. I tilegg til at annonseringen ved landing ikke ble fullstendig gitt på engelsk er det info som ikke når mer en 40/50% av de som satt ombord. Selv om mange av de som er ombord vet alt dette fra før er det en grunn til det blir opplyst om det.
Mandag var kommet og det var på tide å sette nesen hjem over til Sunnmøre. Reise var TXL - CPH - OSL - AES i SAS Pluss. Desverre ingen bilder, men litt teskt som dere som ønsker kan lese. En reise som inneholder mye negativitet om personell som overhode ikke ønsker å være på jobb og som ødelegger utrolig mye for oss som ønsker å reise med et hyggelig selskap. Det tar seg heldigvis opp utover turen. Heftig varmebølge på alle flyplasser jeg besøkte i dag.
21.07.14
TXL- CPH
Canadier CRJ 200
REG: OY-RJC
Sete 3A
Terminal D Gate D75
Var på flyplassen i Berlin når innsjekk åpnet. Tysklands mest sløve jente sjekket meg inn. Hun bar tydelig preg av å ikke like å kommunisere på engelsk og gav meg både gate informasjon og vei til sikkerhetskontroll på tysk til tross for jeg hadde hilst på henne på engelsk. Spurte etter veien til Loungen og måtte da gå en kort vei over til terminal A. Loungen var slitt, men den har free WiFi og kald drikke. Mer trenger ikke jeg i 30 grader. Flyplassen er slitt, trang og rett å slett umoderne. Skjønner virkelig de trenger seg en ny flyplass. I tillegg virket det veldig gammeldags i arbeidsmetoder. De brukte lang lang tid på å sjekke inn, og når personen forann meg i køen ikke fikk siste connection flight på boardingkortet måtte det hele 5 perosner til for å se på saken.
Ved boarding var den samme sløve jenten til stede. Hun satt på en printer med mobilen i hånden og ventet. Boarding startet sent og folk lurte på hvorfor. De visste ikke om flyet var klart, men å tusle den lille turen ned til flyet å spørre var det ingen av de som gadd. Annonsering ble gjort etter halvpaten av personene var kommet ombord. Det var tross alt hun sløve jenten som skulle annonsere og det tar sin tid å reise seg opp å gripe mikrofonen.
I den ekstreme varmen som var kom vi inn i et varmt og klamt fly. Jeg trodde jeg hadde sett den mest slappe personen på jobb til nå, men du verden så feil man kan ta. Der møtte vi noe som må være verdens sureste flyvertinne, som sukket når hun så folk, himlet med øynene og viste ovenfor meg som kunde at vi virkelig ikke var velkommen. Utrolig synd at slike personer skal være ansatt for å jobbe med mennesker. De ødelegger så utrolig mye for sine bedrifter.
Flyet var helt fullt. Kapteinen opplyste om 40 minutters flytur, men de slet litt med vektberegningene og trengte noen minutter til. Så der satt vi i varmen. Uten noe form for varsel begynte sikkerhetsdemo rett på uten noe; Hei og velkommen ombord osv. Så jeg som bruker å følge med på sikkerhetsdemo skjønte faktisk ikke denne var i gang før surstoff masken ble demonstrert. Døren lukket og push back litt bak tid. Flyvertinnen hadde til nå ikke sagt et eneste ord. Raskt oppe og lyset for setebeltet slukket. Flyvertinnen var raskt oppe å smekket hard igjen gardinen der fremme. Etter ca 15min ut i fyvningen kom hun rundt med vognen til oss i PLUSS og lurte på hva vi ville ha. De på fremre benk var ikke så kjente med SAS og visste ikke om servicekonseptet. Igjen himlet hun med øynne og lurte på om de ville ha noe. Det er da tross alt gratis sa hun. Selv om ordet gratis vekker oppmerksomheten til en Sunnmøring synest jeg synd på de kundene som ikke hadde skjønt at menyen lå i setelommen og at de kunne velge fra der. Flyvertinnen hadde jo enda ikke sagt noe over annlegget. Etter litt frem og tilbake og suring kom hun bak til meg og jeg slo til med en pils og chips. De uvaske på GO fikk en appelsinjuce.
Ved landing måtte desverre flyvertinnen ta opp talertuten og si noen utvalgt ord til oss pax som satt der. Først på dansk, så slo hun til med å oversette halvparten av det som ble sagt på engelsk.
Landing på CPH nesten på rute og buss til terminal. Igjen slo flyvertinnen til med sin glimrende service, snudde ryggen til oss som gikk ut, og gadd ikke å gi beskjed til busssjoføren at flyet var tømt og det var klart så han kunne kjøre. Flyvningen gikk med Cimber, og det er rett trist at personer som denne flyvertinnen er i jobb der man mører mennesker. Nå på sommeren er folk på ferie, de er i godt humør og et beskjedent smil hadde ikke skadet. Jeg forventer ikke at alle skal være sprudlende og showe, men når du er på jobb i et serviceyrke som dette, må du smile og gi et snev av service. Jeg vil si at oppførselen til denne flyvertinnen også satte sikkerheten på spill blant annet med sin sikekrhetdemo som ingen visste foregikk. Hadde hun sagt noen få ord før demo for å få litt oppmerksomhet hadde kanskje 50 av flyet sett på demoen, mot 5 prosent nå. I tilegg til at annonseringen ved landing ikke ble fullstendig gitt på engelsk er det info som ikke når mer en 40/50% av de som satt ombord. Selv om mange av de som er ombord vet alt dette fra før er det en grunn til det blir opplyst om det.