PDA

View Full Version : TXL - CPH - OSL - AES

roy
22-07-2014, 01:20
En litem trip rapport på siste dag med flyvning etter en uke med reising i norden og med en avsluttning i Berlin.

Mandag var kommet og det var på tide å sette nesen hjem over til Sunnmøre. Reise var TXL - CPH - OSL - AES i SAS Pluss. Desverre ingen bilder, men litt teskt som dere som ønsker kan lese. En reise som inneholder mye negativitet om personell som overhode ikke ønsker å være på jobb og som ødelegger utrolig mye for oss som ønsker å reise med et hyggelig selskap. Det tar seg heldigvis opp utover turen. Heftig varmebølge på alle flyplasser jeg besøkte i dag.

21.07.14
TXL- CPH
Canadier CRJ 200
REG: OY-RJC
Sete 3A
Terminal D Gate D75

Var på flyplassen i Berlin når innsjekk åpnet. Tysklands mest sløve jente sjekket meg inn. Hun bar tydelig preg av å ikke like å kommunisere på engelsk og gav meg både gate informasjon og vei til sikkerhetskontroll på tysk til tross for jeg hadde hilst på henne på engelsk. Spurte etter veien til Loungen og måtte da gå en kort vei over til terminal A. Loungen var slitt, men den har free WiFi og kald drikke. Mer trenger ikke jeg i 30 grader. Flyplassen er slitt, trang og rett å slett umoderne. Skjønner virkelig de trenger seg en ny flyplass. I tillegg virket det veldig gammeldags i arbeidsmetoder. De brukte lang lang tid på å sjekke inn, og når personen forann meg i køen ikke fikk siste connection flight på boardingkortet måtte det hele 5 perosner til for å se på saken.

Ved boarding var den samme sløve jenten til stede. Hun satt på en printer med mobilen i hånden og ventet. Boarding startet sent og folk lurte på hvorfor. De visste ikke om flyet var klart, men å tusle den lille turen ned til flyet å spørre var det ingen av de som gadd. Annonsering ble gjort etter halvpaten av personene var kommet ombord. Det var tross alt hun sløve jenten som skulle annonsere og det tar sin tid å reise seg opp å gripe mikrofonen.

I den ekstreme varmen som var kom vi inn i et varmt og klamt fly. Jeg trodde jeg hadde sett den mest slappe personen på jobb til nå, men du verden så feil man kan ta. Der møtte vi noe som må være verdens sureste flyvertinne, som sukket når hun så folk, himlet med øynene og viste ovenfor meg som kunde at vi virkelig ikke var velkommen. Utrolig synd at slike personer skal være ansatt for å jobbe med mennesker. De ødelegger så utrolig mye for sine bedrifter.

Flyet var helt fullt. Kapteinen opplyste om 40 minutters flytur, men de slet litt med vektberegningene og trengte noen minutter til. Så der satt vi i varmen. Uten noe form for varsel begynte sikkerhetsdemo rett på uten noe; Hei og velkommen ombord osv. Så jeg som bruker å følge med på sikkerhetsdemo skjønte faktisk ikke denne var i gang før surstoff masken ble demonstrert. Døren lukket og push back litt bak tid. Flyvertinnen hadde til nå ikke sagt et eneste ord. Raskt oppe og lyset for setebeltet slukket. Flyvertinnen var raskt oppe å smekket hard igjen gardinen der fremme. Etter ca 15min ut i fyvningen kom hun rundt med vognen til oss i PLUSS og lurte på hva vi ville ha. De på fremre benk var ikke så kjente med SAS og visste ikke om servicekonseptet. Igjen himlet hun med øynne og lurte på om de ville ha noe. Det er da tross alt gratis sa hun. Selv om ordet gratis vekker oppmerksomheten til en Sunnmøring synest jeg synd på de kundene som ikke hadde skjønt at menyen lå i setelommen og at de kunne velge fra der. Flyvertinnen hadde jo enda ikke sagt noe over annlegget. Etter litt frem og tilbake og suring kom hun bak til meg og jeg slo til med en pils og chips. De uvaske på GO fikk en appelsinjuce.
Ved landing måtte desverre flyvertinnen ta opp talertuten og si noen utvalgt ord til oss pax som satt der. Først på dansk, så slo hun til med å oversette halvparten av det som ble sagt på engelsk.

Landing på CPH nesten på rute og buss til terminal. Igjen slo flyvertinnen til med sin glimrende service, snudde ryggen til oss som gikk ut, og gadd ikke å gi beskjed til busssjoføren at flyet var tømt og det var klart så han kunne kjøre. Flyvningen gikk med Cimber, og det er rett trist at personer som denne flyvertinnen er i jobb der man mører mennesker. Nå på sommeren er folk på ferie, de er i godt humør og et beskjedent smil hadde ikke skadet. Jeg forventer ikke at alle skal være sprudlende og showe, men når du er på jobb i et serviceyrke som dette, må du smile og gi et snev av service. Jeg vil si at oppførselen til denne flyvertinnen også satte sikkerheten på spill blant annet med sin sikekrhetdemo som ingen visste foregikk. Hadde hun sagt noen få ord før demo for å få litt oppmerksomhet hadde kanskje 50 av flyet sett på demoen, mot 5 prosent nå. I tilegg til at annonseringen ved landing ikke ble fullstendig gitt på engelsk er det info som ikke når mer en 40/50% av de som satt ombord. Selv om mange av de som er ombord vet alt dette fra før er det en grunn til det blir opplyst om det.

roy
22-07-2014, 01:20
CPH-OSL
Airbus 320 100/200
REG: OY- KAY
Sete: 1D Flyttet meg til F under landing
Gate B6

Etter en tur i loungen og noen små innkjøp satt jeg kursen mot gate. Litt sen start på boarding, men først ombord. Fant raskt mitt sete. Er ikke så vant til å fly Airbus og må si jeg liker de flyene. Litt mer «plastikk» følelse enn f.eks. en B737, men du verden for noen luftige cabiner. Gikk litt bak rute fra CPH, men kapteinen skulle klare å ta inn litt av den tapte tiden. På denne flyvningen ble vi både ønsket velkommen og fikk et smil og et høfflig hei, servicekonseptet presentert og hvordan serveringen ville foregå. Ellers en hendelseløs flight egentlig, noe jeg bruker å se på som positivt. En muffins og kaffe ble fortært her. Forresten, hva er det plinget som er rett etter takeoff i Airbus maskiner. Hva betyr det plinget? Det kommer når flyet er ca 200 meter over bakken.

Landet på en fredfull OSL trodde jeg. Lite fly var å se og lite folk i korridorene. Kom ned i bagasjehallen som var det levende galskap. De slet med bagasjebåndet og mye bagasje sto rundt om. Her gjorde SAS servicesenter en fantastisk innsats. De ropte opp flighter for de i transit for beskjed og alle fikk personlig beskjed om hva de skulle gjøre for de som ikke fikk med seg bagasje, for å rekke sitt fly. Men igjen må jeg være litt kristisk. På de 30/40 minuttene jeg var ved båndene kom det ikke beskjed over høytalerne at de hadde problemer med båndene. Når området blir så uoversiktlig p.g.a. bagasje som er over alt bør ikke Avinor da med noen representater ta på seg en gul vest og hjelpe litt kunder? Mange som reiser om sommeren vet nå ikke frem og tilbake på seg selv en gang, og ikke hvilket handlingselskap de har. Et par personer som går rundt og informerer litt og tar litt ekstra vare på de forvirrede forkommne passasjerene skalder ikke. Det er da utrolig enkel service som gjør at folk ikke blir skremt fra å reise. Å igjen det skaper en positiv opplevelse om reisen til tross for de fleste mener venting er negativt, så har de glemt det når de blir ivaretatt.
Igjennom tollen og klar for siste leg.

OSL- AES
B 737-700
REG; LN-RRM (tror jeg)
Sete 2 D Flyttet til 2 F etter takeoff
Gate 9

Så var det på tide å dra hjem til sydenlandet Sunnmøre. Bagasjen skulle droppes og igjen var det møte med bagasjeproblemer. Men der sto det en hyggelig SAS vert og guidet folk til Bagdrop og forklarte hva som foregikk siden alt gikk så sent. Etter en noe hektisk transit på OSL grunnet bagasjeproblemer rakk jeg en svipptur innom loungen for npe drikke før jeg gikk til gate. Boarding startet med en gang og ble møtt av en glovarm kabin. Midt ut i boarding kom det meldig fra flyvertinne de hadde fått igang A/C anlegget og kjølte ned og at alle måtte åpne sine luftdyser. Så kom det meliding gjennom avinor app om ny avgangstid. Boarding varte og gikk og kapteinen kom på PA og forklarte grunnen at vi ble forsinket grunnet bagasjeproblemer og vi ventet på pax.

En del sen pushet vi fra gate. Å her dere. Når saftydemo og sant var gjort kommer kapteinen inn. Han forklarer hvilken flytype vi sitter i, Hvilken rullebane vi skal ta av på og at vi i dag skal benytte norges lengste rullebane for take off mot nord (trodde egentlig den lå i Bardufoss, men stadig nytt å lære). Kaptein gav vekten på flyet og hvor lang rullebane vi skulle benytte før vi lettet fra bakken. Maks takeoff vekt ble opplyst og fart vi måtte hai dag for å komme i luften. Å som en uerfaren tripreporter jeg er hadde jeg selvølgelig ikke med notatblokka. Men takeoff fart var ca 250 km/t fra rullebane 01 L (kan det stemme?) Dte her er info en nerd liker å høre og hørte mange som satt rundt om likte det også. En hendelseløs reise oppover mot Sunnmøre, men du verden for et vakkert land vi bor i. Som en ekte patriot jeg er må jeg si det er en nydelig natur i Norge og det er ikke mange innflyvninger i verden som er penere enn innflyvningen til AES. Kan kun tenke meg det er den til HOV som evt kan slå usikten. Bagasjen kom raskt og jeg tik flybussen raskt hjem.

Oppsumering
Jeg har nå flydd 22 turer med SAS på noen få uker. Jeg er en veldig god kunde i SAS som vi er så glad i. Oppsumeringen min er nok litt mer en bare dagen i dag.
Jeg må gennerelt si jeg er svært beymret for SAS for tiden. Alt virker så kaotisk og personellet så usikker på konsept og produkt. Prioryty boarding fungerer svært sjelden og selv om det opplyses om dette slipper de alle ombord. Hadde de hatt litt mer teft i seg hadde de høfflig bedd passasjerer som ikker er statuskunder eller Pluss kunder om å trekke til side under boarding. Da klarer de lett å heve kvaliteten på PLUSS produktet mye. De har et litt for dårlig matkosept mellom de nordisk hovedstedene. Jeg måtte i dag springe litt og ikke så god tid til mat og det hadde smakt godt med noe enkel mat ombord i flyene.

Personell som jobber må opplyse passasjerene bedre om hva som skjer. De må være mer «på hugget» når uforutsette ting skjer og opplyse passasjerer. Dette må være enklere for alle parter. Da vet både flyselskap hvilken infromasjon alle har fått, og passasjerer føler seg trygg på alle får informasjon.

AirbusTrond
22-07-2014, 08:57
det er ikke mange innflyvninger i verden som er penere enn innflyvningen til AES.

Enig! Og takk for rapport. Hyggelig at det tok seg litt opp på slutten!

B738
22-07-2014, 10:54
Takk for rapport! :)

CRJ1000ER
14-08-2014, 15:02
CPH-OSL
Airbus 320 100/200
REG: OY- KAY
Sete: 1D Flyttet meg til F under landing
Gate B6

Forresten, hva er det plinget som er rett etter takeoff i Airbus maskiner. Hva betyr det plinget? Det kommer når flyet er ca 200 meter over bakken.

Plinget betyr at landingshjulene er tatt opp etter take-off og at landingshjulene kommer ned før landing. Alle EXIT-lys i kabinen har et hvitt lys når hjulene er ute og lyset slukkes/tennes når man hører plinget. Har sett/hørt dette på alle A318/319/320/321 og A330 flighter jeg har tatt opp gjennom årene.

roy
15-08-2014, 19:25
Plinget betyr at landingshjulene er tatt opp etter take-off og at landingshjulene kommer ned før landing. Alle EXIT-lys i kabinen har et hvitt lys når hjulene er ute og lyset slukkes/tennes når man hører plinget. Har sett/hørt dette på alle A318/319/320/321 og A330 flighter jeg har tatt opp gjennom årene.

Takk takk :=)

HS-TLD
16-08-2014, 03:43
Fin rapport roy - takker og bukker...:up:

TXL-CPH-flighten var jo lite hyggelig lesning...:cry: - godt at nivået hevet seg litt etterhvert....

hlorange
16-08-2014, 07:34
Takk - interessant lesning. Leit å høre om dragen på Cimber-leg´et.