PDA

View Full Version : Busy Bee 737

BraathensSafe1985
10-07-2014, 19:14
Kan noen fortelle meg rutene som Busy Bee brukte 737'en på ? Ble den brukt i ordinær passasjer trafikk eller bare charter ? Og hvorfor hadde den et såkalt gravelkit innstallert ?

Stone
10-07-2014, 19:26
737-2R4C LN-NPB ble anskaffet i samarbeid (delvis finansiert av) med forsvaret for bruk på forsvarets flyruter og ellers når forsvaret hadde behov. Såvidt jeg husker måtte forsvaret akseptere all bruk utenom dette (det "ble i hvert fall sagt"..). BS brukte den dermed på en del ad-hoc-charter samt "syden"-charter i helgene, mest på Hellas for en turoperatør, husker ikke hvem i farten.

Forsvarets flyruter var, for ordens skyld, et rutenett bestående av ruter nord-sør i Norge trafikkert av både BS, BU, SK og forsvarets egne fly (C-130), samt internt i sør- og nord-Norge med først Air-Executive (senere Busy Bee) Skyvan, og senere med samme selskaps F.27. I nord fløy også forsvarets egne Twin Ottere på dette rutenettet.

Flyet ble overtatt på production line, det skulle egentlig til Alyemda (Jemen) og var dermed produsert etter deres spesifikasjoner. Hvordan BS ville ha spesifisert et eget fly er ikke godt å si, det blir bare spekulasjoner.
Det er også forklaringen på en del skilt med arabiske tegn her og der i flyet.

LN-MOW
10-07-2014, 19:51
Både BU og SK wetleaset maskinen med jevne mellomrom, og jeg husker det alltid var litt spesielt å komme ombord med loadsheet etter boarding da 1ABC var rett i døråpningen der man er vant til at det er en skillevegg.

BraathensSafe1985
10-07-2014, 20:58
Rimelig sikker på at det var 737-200'en jeg fløy mellom FBU og SVG i 80/81. Men at det var en ordinær flyvning. Altså ikke charter / millitær charter ... Min far mener dette.

LN-MOW
10-07-2014, 20:59
Meget mulig .. se forrige post. ;)

raider66
11-07-2014, 06:14
Braathens benyttet LN-NPB ved en rekke anledninger, kanskje ifm tekniske problemer eller service på eget materiell. Jeg fløy selv en gang i 1986 BS B737 på BU-rute mellom FBU og TRD.

Både Lilleputt og Gulliver benyttet denne maskinen ut fra GEN i helgene mener jeg. Primært til Hellas.

Beste hilsen Espen

Stone
11-07-2014, 10:43
Både Lilleputt og Gulliver benyttet denne maskinen ut fra GEN i helgene mener jeg. Primært til Hellas.
Ja, det var Gulliver jeg hadde i tankene. I sommersesongen hang NPB stort sett i lufta hele tiden fra fredag ettermiddag til mandag morgen.

Og, også som LN-MOW skriver, de fløy mye innenlandsruter for både BU og SK, av forskjellige årsaker, det være seg pga mangel på fly eller crew.
Men bare for å gjøre det helt klart, BS hadde aldri ordinære faste ruter på eget nummer. Dette var jo også konsesjonsbelagt i den tiden.

raider66
13-07-2014, 14:10
Fredag ettermiddag måtte den fly FBU-GEN for å være klar til charter. En unødvendig, lite miljøvennlig og fordyrende operasjon. Søndag kveld/mandag morgen fløy den motsatt vei. Vet at selskapet forsøkte å søke om dispensasjon slik at de kunne operere ut fra FBU, men det gikk selvfølgelig ikke....

Beste hilsen Espen

LN-MOW
13-07-2014, 14:34
Det var vel knapt en weekend uten at SAS og/eller BU hadde ferryflights til GEN.

Stone
13-07-2014, 14:49
Det var vel knapt en weekend uten at SAS og/eller BU hadde ferryflights til GEN.
Det var ikke akkurat noe særsyn, nei...

Det minner meg på en gang tidlig på åttitallet da undertegnede var tatt ut til å bli med som flight mech på en charter fra GEN med NPB. Man måtte dermed pax'e med BU004 SVG-FBU for derfra å bli transportert opp til GEN på et eller annet vis. Tilfeldighetene ville at det nettopp var NPB som fløy BU001/004 denne morgenen (det passet jo bra, tenkte jeg, da kan jeg vel bare sitte på opp, da.. :cool:). En annen "tilfeldighet" ville at FBU dessverre var innhyllet i tåke, så etter en del rundturer over Oslo med utsikt til Tryvannstårnet og Holmenkollbakken som stakk opp av tåka satte vi beklageligvis nesen mot GEN.
For en gangs skyld var en divertion ganske så velkommen, egoistisk sett. :colgate:
:fly

TriStar
29-07-2014, 00:43
Avtjente verneplikten på Bardufoss i 81/82 og hadde noen turer til/fra FBU med den:)

RWY 24
29-07-2014, 23:36
Hadde en tur fra FBU til BOO med den vinteren 1991, da jeg var i militæret.

TOS
30-07-2014, 00:05
Jeg hadde flere turer fra FBU Mil til BDU (og en og annen gang til TOS) i Busy Bee sin maskin rundt 1989. "Sjefen" insisterte på at jeg måtte tilbringe 6 måneder av førstegangstjenesten på Jørstadmoen, så da ble det noen helgepermer med flytransport. Ikke meg i mot... :) Jeg innbiller meg at minst en av flygningene jeg var på gikk via BGO på vei enten sørover eller nordover. Kan det stemme?

Stone
30-07-2014, 00:17
Jeg innbiller meg at minst en av flygningene jeg var på gikk via BGO på vei enten sørover eller nordover. Kan det stemme?
Det kan utmerket godt stemme. Flere av de faste rutene gikk fra FBU via BGO til Nord-Norge og tilsvarende på retur, i hvert fall de som ble operert av BU og BS.

Tertit54
30-07-2014, 09:23
Husker også at BB noen ganger hadde " dispensasjon" til ferge 737 med kun en person ombord, nemlig kapteinen. :old
Satt i tårnet på FBU og så at de kapteinene " trente på " short fields landings.

Stone
30-07-2014, 09:29
Husker også at BB noen ganger hadde " dispensasjon" til ferge 737 med kun en person ombord, nemlig kapteinen. :old
What? En-manns crew på 737? Det vil jeg forholde meg retten til å tvile på.....

Tertit54
30-07-2014, 22:54
What? En-manns crew på 737? Det vil jeg forholde meg retten til å tvile på.....
Du må gjerne tvile men det skjedde , og jeg har navnet på piloten.Kanskje noen ex BB her som kan bekrefte.?

krølle
05-08-2014, 21:17
Både BU og SK wetleaset maskinen med jevne mellomrom, og jeg husker det alltid var litt spesielt å komme ombord med loadsheet etter boarding da 1ABC var rett i døråpningen der man er vant til at det er en skillevegg.

Du med all husken:p
Men husker du om ikke denne hadde VIP config også?
Mener at de hadde et oppsett for å ta ut seter og sete inn VIP config,
eller er det min tåkete hjerne som "tror"

LN-MOW
05-08-2014, 21:43
Ja, det stemmer. De hadde, såvidt jeg husker, en VIP-modul på palle hvor man rullet ut de fremste setene og erstattet de med 'VIP-pallen gjennom kombidøren.

Jeg har aldri sett kombidøren åpen, men antar den var operativ .. ?

Stone
05-08-2014, 21:53
Jeg har aldri sett kombidøren åpen, men antar den var operativ .. ?
Joda, den har jeg åpnet og lukket mange ganger. Den ble jo også brukt som frakter noen ganger.

Og VIP-kit'et ble vel såvidt jeg vet lagret hos mine kolleger på FBU (BU). Det ble nok ikke mye brukt, jeg kjenner bare til to ganger, en tur med kong Olav samt en oljecharter til nord-Afrika (Algerie, muligens). Den siste var innom SVG, så det var eneste gangen jeg så det installert.

NPB var jo ingen QC med setene på paller, så setene måtte løsnes på vanlig måte. Så uten at jeg vet det sikkert går jeg ut fra at seter etc i VIP-kit'et var festet til de vanlig golvskinnene. Så om det var snakk om en komplett palle som ble festet ned i skinnene vet jeg ikke, men det er jo sikkert mulig.

LN-MOW
05-08-2014, 22:05
Nei, det er sikkert riktig. Bare mener å huske at det ble omtalt som en 'VIP-modul' - men det kan like godt ha vært i overført betydning.

sail4fun
05-08-2014, 22:13
En manns crew? Tror heller ikke assurandør syntes det var en god ide ?

Boeingflyer
06-08-2014, 15:57
En cabin crew muligens men kun en pilot høres mer ut som en vandrehistorie ....:colgate:

Tertit54
11-08-2014, 11:41
En manns crew? Tror heller ikke assurandør syntes det var en god ide ?

Tror vel ikke de ringte assurandøren på forhånd. :o
Men jeg så den landet på FBU og ut av 737 kom det kun en mann,kapteinen.