PDA

View Full Version : Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning


Are G
05-07-2014, 20:38
Vi landet i dag med mitt faste DY-fly (KKW.....) og etter å ha stått leeenge ved bagasjebåndet var det klart at vår bagasje ikke var på plass.
Snakket med noen på flyplassen og de kunne fortelle at vår bagasje fortsatt var i Oslo.
Den kommer med neste fly, på onsdag...

Har sett på de forskjellige dekningsmulighetene jeg har.
Norwegian dekker det som er "ytterst nødvendig".
Kredittkortet som jeg har betalt med, som har etter eget utsagn "meget gode dekninger på reiseforsikring" har dekning 2000 per person eller totalt 3000 for gruppen... (Hvorfor jeg ikke brukte Diners er et godt spørsmål)
Så har jeg min vanlige reiseforsikring som dekker nødvendigheter for opp til 2500 kr pr person.
Jeg tror jeg også har en reiseforsikring via jobben men har ikke sjekket opp dette ennå.

Spørsmålet er da todelt.
1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap.

2. Hvor mye kan regnes som nødvendig? Her snakker vi om at vi ikke får bagasjen før onsdag/torsdag (spørs hvor lang tid det tar å få den fra flyplassen og noen timer nordover), og vi landet altså midt på dagen i dag, lørdag. Således er over halve ferien uten bagasjen.

Om det har noe å si er vi totalt fire med to små barn. Vi var så heldige at spesialbagasjen (bilstol) kom frem.

Mener jeg har lest noe om dette her inne tidligere men har noe begrenset med Internett og tid så jeg tar meg friheten til å poste på nytt. Setter stor pris på andres erfaringer og begrunnede meninger.

aboerr
05-07-2014, 21:18
Den kommer med neste fly, på onsdag...

Har beklageligvis ingen svar til deg... men er det virkelig mulig? Neste onsdag???
Det må da være mulig å sende bagasjen med et annet selskap selv for DY når det er snakk om så lang tid?
Føler jeg er ferdig med å fly disse såkalte "lavpris selskapene"
Er rett og slett ikke bra nok.... Hvis noe går galt vel og merke....

krølle
05-07-2014, 21:36
Hvor i alle verden fløy du til? En bortgjemt plass i langtvekkistan???

Are G
05-07-2014, 21:41
Vi har flydd til Bratislava. De hadde fint klart å få bagasjen ned på 24 timer om det var vilje til det. Bratislava er under en time fra Wien flyplass.
Det løser seg sikkert på et vis, men litt kjedelig at bl.a. allergimedisiner er i kofferten. En erfaring rikere i alle fall..

krølle
05-07-2014, 21:44
Vi har flydd til Bratislava. De hadde fint klart å få bagasjen ned på 24 timer om det var vilje til det. Bratislava er under en time fra Wien flyplass.
Det løser seg sikkert på et vis, men litt kjedelig at bl.a. allergimedisiner er i kofferten. En erfaring rikere i alle fall..

Ach so, DY har interline, iallefall innenlands, med SK når det gjelder ettersending av bags, men tror ikke de har med andre.

roger
06-07-2014, 00:14
Erfaringa mi med SK og Gjensidige: Det burde bli sånn ca samanliknbart i dei fleste tilfelle?
Vi landa på LYR i bukse og t-skjorte uten bagasje. Skulle ut på tur dagen etter (før neste fly). Måtte difor handle "ein smule" neste føremiddag. Gjensidige dekkar inntil 3000,- pr. pers. Eg sende kopi av alle kvitteringane til SK, fekk beskjed om at dei dekka 50%. Sende vidare denne informasjonen til Gjensidige, og dei dekka då resten. Total-beløpet vart dermed litt over 3000,- pr. pers. Slik eg tolka det, så kan ein seie at det teoretiske maksbeløpet dermed blir 6000,- pr. pers. (50/50 SK og Gjensidige).

Så: Du må vel uansett handle det du treng for ferien, det slepp ein jo ikkje unna uansett kor kjipt det er... Om du då får DY til å dekke litt, så kan du jo håpe at dei dekkar så mykje at reiseforsikringa ordnar resten? Eg vil jo anta at Gjensidige ikkje er mykje snillare enn andre i bransjen og at andre har tilsv. måte å løyse saka på. Den store ulempa her er jo behandlingstid (eit par mnd for SK, ca 1,5 t hos Gjensidige). Det går sikkert år og dag å få svar frå DY også :).

Om du, som du skriv, kan bruke to reiseforsikringar til ulike utlegg, får andre svare på...

Lykke til, håpar ferien vert bra uansett!

NordicLane
06-07-2014, 10:56
Spørsmålet er da todelt.
1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap.



Ja. Det er helt greit å fordele kostnadene mellom de reiseforsikringer du har (du har betalt for disse forsikringene) og dessuten kreve flyselskapet (Norwegian) på resterende. Har erfaring med dette.

Dessuten er du best selv til å vurdere hva som er som "nødvendig". Hvis du må handle for mer enn hva som kredittkortsforsikringen og din vanlige reiseforsikring dekker, så sorterer du ut kvitteringer, tilsvarende overskytende beløp, for det du selv mener er "ytterst nødvendig" og sender disse til Norwegian.

Sondbjo
30-07-2014, 04:35
Hei. De som har sett T/R en min vet at jeg ikke fikk min bagssje utlevert i ADD for litt over en uke siden. Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner? Jeg har ikke fått noen ting og informasjonen jeg for på mail er heller dårlig. Det er Etiopian Airlines dette gjelder.

Someone
30-07-2014, 07:49
Jo, men dette tar du med forsikringsselskapet ditt

Superhai
01-08-2014, 18:49
[QUOTE=Sondbjo;948606]Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner?/QUOTE]

De fleste selskaper regner bagasjen som tapt først etter 3-4 uker. Deretter har du rett til erstatning i hht Warszawa-konvensjonen (opptil 17 SDR per kg) eller Montreal-konvensjonen (opptil 1131 SDR totalt). For å konvertere til omtrent norske kroner, kan du gange med 9,5.

Sondbjo
01-08-2014, 19:03
[QUOTE=Sondbjo;948606]Skal de ikke betale noen form for erstattning når bagassjen forsvinner?/QUOTE]

De fleste selskaper regner bagasjen som tapt først etter 3-4 uker. Deretter har du rett til erstatning i hht Warszawa-konvensjonen (opptil 17 SDR per kg) eller Montreal-konvensjonen (opptil 1131 SDR totalt). For å konvertere til omtrent norske kroner, kan du gange med 9,5.

Så lite? Har man ikke krav på noe før det? Jeg fikk vite at de har en dags sats på ET på 75 $ dagen så siden den har vært borte i 10 dager nå så er jo det 750$ :D

Superhai
01-08-2014, 19:22
Så lite? Har man ikke krav på noe før det? Jeg fikk vite at de har en dags sats på ET på 75 $ dagen så siden den har vært borte i 10 dager nå så er jo det 750$ :D

Det tviler jeg på at du vil få. Selskaper har slike beløp når du befinner deg utenfor landet som du hører hjemme, eller på utreise (det er en vag definisjon) - og er begrenset til et par dager. Det skal dekke kostnader til nødvendige kjøp og du må sende inn kvitteringer på hva du har kjøpt og muligvis en forklaring hvorfor om det er ting som "ikke er vanlig". En god del selskaper har gått bort fra et spesifikt beløp men dekker derimot større beløp så lenge det er sannsynliggjort at det er nødvendig. Det betyr at du kan f.eks. kjøpe dyrere klær om du skal på bryllup. Det vil uansett ikke overskride beløpet som er i condition of carriage, og som regel er en av de beløpene jeg har nevnt over (noen land har andre beløp).

Dag Viking
02-08-2014, 01:03
Så ligger jeg her da, på et hotell i Hammerfest, uten bagasje. Den ble igjen i Oslo eller Tromsø. Har hverken genser eller jakke, og drar videre før butikkene åpner i morgen. Får trolig bagasjen mandag!! Bittert? Neida, slik er det å være på reise. Men stasjonen i Hammerfest var ikke akkurat hjelpsomme. Fikk et ark og en brosjyre, og beskjed om at de ga beskjed når de fant den. Det var alt.

RedLine
22-09-2014, 16:57
Jeg fikk forsinkelse på vei hjem med SK936 fra SFO i går, dermed rakk jeg ikke det oppbrinnelige flyet videre til SVG. Men SAS var raske med å booke om og fikset rask og enkel reiserute CPH-BLL-SVG der siste strekket var med DAT. Ved ankomst CPH ble jeg rushet rett til BLL flyet og fikk dermed ikke med bagasjen, den fikk jeg beskjed om at den skulle bli sendt med neste direktefly til Stavanger.

Ved ankomst SVG var ingen bagasje dukket opp med direkteflyet. SAS nektet og ta ansvar ved å etterlyse bagasjen og sendte meg videre til Aviator som handler DAT. Problemet er at DAT aldri har hatt bagasjen eller skulle ha hatt bagasjen.

Hvem har ansvaret her, SAS eller DAT? For meg er virker det klart at det ville vært mest naturlig å etterlyst den hos SAS.

Martin
22-09-2014, 17:06
Det er vel flyselskapet du ankom med som du skal henvende deg hos.

Fløy selv en gang Continental LAX-EWR-OSL, men pga. missed connection på EWR ble vi sendt til LIS, og videre med SK derfra. Koffertene kom med neste CO-flight (dagen etter flighten vi egentlig var booket på), men det var SK som ordnet opp og kjørte hjem kofferten, enda de ikke tok i kofferten før den ankom OSL med CO. Dette var forøvrig også noen år før de ble alliansepartnere.

Discus
22-09-2014, 20:44
Hvem har ansvaret her, SAS eller DAT? For meg er virker det klart at det ville vært mest naturlig å etterlyst den hos SAS.

Du skal ta den med det selskapet som skulle levert ut bagasjen til deg i SVG, hvis det er slik at den var sjekket inn hele veien til SVG i utgangspunktet.

RedLine
23-09-2014, 18:42
Etterlysningen hos Aviator ga lite resultater. Nå nesten to døgn etter var det et lettere irritert EBD medlem som tok kontakt med SAS, resultat av det: Bagasje ankommet SVG og levert på døren etter fire timer. :)

eisa01
13-01-2015, 21:58
Hvor lenge kjøres forsinket bagasje ut i Oslo?

Har to kolli som ikke kom med flyet fra New Ark til London, ett av de skal være funnet. Ringte inn til ankomstservice hos SAS i 17-tiden og det ene kolliet var visst på bil. Har enda ikke hørt noe mer og jeg begynner å bli rimelig trøtt.

Superhai
13-01-2015, 22:32
I Oslo blir det kjørt først til en distibusjonssentral, som så normalt tar kontakt for å avtale hjemkjøring hvis det er privat-adresse. Siste kjøring fra lufthavnen er 21:00, men utkjøring skjer da som regel neste dag.

eisa01
14-01-2015, 19:36
Ah, takk for infoen. Fikk akkurat det ene kolliet, heldigvis var det den med det viktigste i, selv om jeg savner tequilaen som er i kolli nummer 2 :P

kimpe
15-01-2015, 09:00
Heisann!

Vil gjerne gi skryt til SAS etter at bagasjen min i går (igjen) forsvant på tur fra Malta opp til Oslo.

Fikk beskjed når jeg ventet ved bagasjebåndet kl 21.00 at min koffert ikke var med fra Frankfurt, men at de hadde kontroll på den der nede og den ble sendt med siste flyet for kvelden som landet 23.40.

Rett etter det landet fikk jeg SMS fra dem om dette, og at de sendte bagasjen min med flybussen kl 24 inn til Oslo Sentrum, hvor de satte kofferten i en taxi og leverte den på hotellet mitt rett før kl 01!

Hadde en del papirer og effekter der for møter i dag tidlig, så satte stor pris på den servicen de viste!!

Skal sies at jeg fløy Business/Plus og er Diamond-kunde. Men uansett service over det jeg vanligvis forventer i en slik situasjon! Takk SAS!

Kim

Are G
28-02-2015, 16:52
1. Er det stuereint å dele kostnadene på to forsikringer? Her snakker vi da ikke om å kreve dekning for et kjøp til flere selskap, men å belaste deler av kostnadene på begge selskap.

2. Hvor mye kan regnes som nødvendig? Her snakker vi om at vi ikke får bagasjen før onsdag/torsdag (spørs hvor lang tid det tar å få den fra flyplassen og noen timer nordover), og vi landet altså midt på dagen i dag, lørdag. Således er over halve ferien uten bagasjen.


Kan svare til meg selv i tilfelle det er interessant for andre å vite..

Jeg fikk dekket de fleste kostnader. Havnet på ca 85-9000kr og delte dette i to like deler.
Et krav sendte jeg til forsikringa på kredittkortet og et sendte jeg til vanlig reiseforsikring.
Begge ble informert om at jeg har gjort det på denne måten. Jeg fikk utbetalt 4000,- fra kredittkortet, og hele beløpet fra reiseforsikringen.

Hvorfor jeg ble avkortet med noen hundrelapper på kredittkortet vet jeg ikke, men jeg antar det er fordi de dekker kun 3000 kr og de fikk sikkert Norwegian til å dekke 1000kr..

Forøvrig ble bagasjen levert raskere enn neste onsdag, den ble sendt til Praha og med Czech Airlines til Bratislava og med budbil derfra til der vi var. Så var fremme mandag kveld.

kimpe
28-02-2015, 17:01
Hos meg forsvant bagasjen torsdag kveld på vei fra DUB-CPH-TRD, og fortsatt er det ingen spor etter den..

Lite man får gjort virker det som, irriterende med alt av toalettsaker når neste tur allerede er mandag. Og forsikringer dekker ikke tap av bagasje på "hjemreise", kun erstatning om kofferten aldri kommer.

Lurer litt på hvor lenge det skal gå før den er "tapt"...

Kim

mcduck
28-02-2015, 17:04
Lurer litt på hvor lenge det skal gå før den er "tapt"...

Kim

21 dager på SAS.

Are G
28-02-2015, 17:06
Et annet interessant spørsmål, hva er hjemreise ved enveisbillett? :)
Folkeregisteradresse?
Er det da ikke hjemreise om jeg reiser til min pendlerleilighet?

kimpe
28-02-2015, 17:08
hei Are G!

Egentlig et meget godt spørsmål i mitt tilfelle. Bagasjen var nemlig borte da flyet jeg var med måtte lande i Oslo i stedet for på TRD, og den var ikke med når vi måtte hente bagasjen og overnatte på OSL. Dermed var jeg ikke hjemme, men fortsatt på reise..

Noen som vet hva som gjelder her da?

Kim

mcduck
28-02-2015, 17:19
Godt spørsmål. Min reiseforsikring (DNB Reise Best) har følgende vilkår:

7.1.3 Forsinket bagasje
Hvis innsjekket bagasje ankommer minst 4 timer forsinket
til reisemålet, refunderes nødvendige og dokumenterte
merutgifter for innkjøpte klær og toalettsaker i den tiden
bagasjen er savnet. Erstatningen kan maksimalt utgjøre
kr 4 000 per person.
Forsinket bagasje på tjenestereise erstattes med inntil kr
5 000
Erstatning utbetales ikke ved forsinkelse på hjemreisen.
Forsinkelsen skal dokumenteres skriftlig av transportør.

Vil tro jeg ikke ville fått noe dekket her.

Are G
28-02-2015, 17:21
I det tilfelle er man vel på reise og burde få dekket nødvendigheter som toalettsaker.
Det virker i alle fall rimelig, poenget med å ikke dekke noe når man er på hjemreise er at når du står på flyplassen hjemme trenger du strengt tatt ikke mer klær enn du har i huset ditt..

Men det kunne kanskje vært en idé å sjekke med selskapet. Du mister vel bagasje til stadighet, gjør du ikke Kim?

A346
27-03-2015, 02:01
Hvor kan jeg registrere forsinket bagasje med SAS (når jeg ikke har registrert den på flyplassen)?

Forklaringen er at jeg fløy SAS ARN-OSL i dag, kraftig forsinket og ombooket til et annet fly da min opprinnelige flight ble kansellert. Landet sent på OSL etter en allerede slitsom dag, og innsjekket bagasje kom selvfølgelig ikke på båndet. Da køen til bagasjeservice på ankomst var lenger enn et vondt år, orket jeg rett og slett ikke å stille meg opp for å registrere den som savnet. Hvilke muligheter har jeg nå? Hvordan kommer jeg i kontakt med baggasjeservice, finnes det en online-løsning for å registrere den slik at den med tid og stunder kan bli levert hjem til meg?

Scandinavian
27-03-2015, 06:32
Ser ut som du kan fylle ut denne og sende inn via customer feedback skjemaet på sas.no. Hvis du er gull eller diamant går det sikkert an å bruke epostene til disse.
https://www.sas.no/upload/Global/Travel%20Info/File_upload/ppc_NO_JUN12.pdf

http://www.flysas.com/en/customer-relations/feedback-form/

WF-380
29-03-2015, 19:49
Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen. Hvor lang tid tar det å ordne opp i etterslepet, og når kan vi regne bagasjen som tapt? Den er selvfølgelig etterlyst hos Delta.

mcduck
29-03-2015, 20:12
Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen. Hvor lang tid tar det å ordne opp i etterslepet, og når kan vi regne bagasjen som tapt? Den er selvfølgelig etterlyst hos Delta.

Fra: http://www.delta.com/content/www/en_US/support/faqs/during-your-trip/baggage-faqs.html
På delta regnes den som tapt etter 14 dager. Delta dekker $50 per person pr døgn i dokumenterte utgifter.

Alt over dette må du rette til reiseforsikringen (som typisk dekker flere tusen pr reisende, sjekk vilkårene dine). Dersom bagasjen er tapt er det egne regler for erstatning basert på vekt (http://www.delta.com/content/www/en_US/traveling-with-us/baggage/after-your-trip/delayed-lost-or-damaged/declaring-baggage-value.html). Igjen så kan differansen normalt kreves av reiseforsikringen.

Når det gjelder etterslepet så kan sikkert noen av de på OSL svare.

TOS
29-03-2015, 20:20
Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen. Hvor lang tid tar det å ordne opp i etterslepet, og når kan vi regne bagasjen som tapt? Den er selvfølgelig etterlyst hos Delta.

Dette høres ut som en formidabel shopping tur er på sin plass...;) Som mcduck skriver: Sjekk vilkårene i reiseforsikringen. Selv har jeg sluttet å "plage" flyselskapet med dette, for det tar så eventyrlig lang tid å få ordnet opp i dette. Mine forsikringsselskaper har stort sett overført penger basert på det jeg har levert av kvitteringer i løpet av kun få dager.

Vær obs på at dersom du har flere reiseforsikringer (f.eks. reise betalt med kredittkort + helårs reiseforsikring) så er dekningen kumulativ, så om selskap 1 dekker inntil 6000,- per person og selskap 2 dekker inntil 4000,- per person så kan du i teorien shoppe for 10.000,- per person.

WF-380
31-03-2015, 05:56
Vi er nå på tredje dagen i Florida uten bagasjen vår. Antar den ble igjen i Oslo, vi dro nemlig på den store snødagen torsdag, leste et sted at det var 2000 etterlatte kofferter den dagen.

Da er vi gjenforente med bagasjen vår etter fire dager. Av bagasjelappen ser det ikke ut som om den ble igjen i Oslo, men istedetfor ble gjenglemt i Amsterdam. Men mer om det i triprapporten etter påske.

Star Flyer
10-04-2015, 21:23
Fløy TXL-CPH-BGO og Rimowaen sprakk i venstre hjørne.

SAS skrev en Damage Report på flyplassen, samt et ark med butikker som kan reparere.
Tviler på at noen kan reparere kofferten, da sprekken er ganske omfattende.
Jeg tror at det er umulig å reparere det - med mindre man må kjøpe en ny "halvdel".

På Rimowas nettsider står det ingen 'godkjente' verksteder i Bergen.

What to do? Har jeg rett til å kjøpe en ny?

Noen som har erfaringer med SAS og ødelagt bagasje?

meliiis
10-04-2015, 22:51
Du må dra på en av butikkene sas har avtale med, og få den sjekket. Før har jeg plukket ut tilsvarende koffert der, og vil man ha dyrere kan man betale mellomlegget. Men siden de kanskje ikke har rimowa, regner jeg med du må få et skriv derfra om at kofferten ikke kan repareres, også må du kontakte sas igjen? Mulig de kan bestille en rimowa for deg selv om de ikke fører den..

Superhai
11-04-2015, 00:53
SAS har avtale med en importør av kofferter, de hadde før ihvertfall enkelte Rimowa-modeller i sortimentet. Du må i så tilfelle skrive inn eller ringe på 815-nummeret.

SQ 777
11-04-2015, 11:34
Antar det er forskjellig praksis her. UA har ødelagt tre kofferter for oss på vel at år. Først splitterny Rimowa Topas ( full size ) i HNL. Hele ramma var vridd. Klar beskjed, får ny om ca. 2 mnd.

Ville ikke ha sendt den til Norge siden vi skulle dit etter 4 mnd. Orket ikke diskusjon med toll og mva. Den ble levert i kartong til vårt faste hotell i byen i god tid før vi ankom.

Sist februar, ødela de to Ricardo, kjøpt i USA. Bare kjøp nye.. Spurte om jeg kunne da heller kjøpe to Samsonite siden ingen Ricardo i Norge.

Helt OK.. Dro i butikken lokalt, to stk Cubelight ( 2.8 kg hver ) kr. 7.400.
Sendte kvittering og pengene ko0m raskt inn på konto.

( Liten bemerking: Cubelight koster kr. 1.000 mer i USA med dagens dollarkurs ).

Tornerose
20-07-2015, 17:13
Samsonite kofferten vår var sprukket ved ankomst Osl etter flight med Lufthansa. Fikk beskjed om å ta med skaderapport til Morris her hjemme. Der får vi beskjed om at vi får kun 1000,- og bare dersom vi har kvittering på innkjøp av kofferten. Stemmer virkelig dette?

jb1
20-07-2015, 19:19
Meldte du skaden ved ankomst?

Det står mer om Lufthansas regler og ansvar her:
http://www.lufthansa.com/us/en/Is-your-baggage-damaged

Tornerose
20-07-2015, 21:15
Takk for svar. Skaden ble meldt og godkjent ved ankomst. Kofferten de kunne tilby oss der var av en helt annen type så vi takket nei og fikk da beskjed om å dra til Morris med de papirene vi hadde med. Der er beskjeden at uten kvittering får vi ikke noe og siden kofferten var så gammel så "hadde den vel gjort nytten sin"... Helt ok hvis dette er regelen men synes det var litt merkelig.

Superhai
20-07-2015, 21:30
Lufthansa avskriver verdien av kofferten avhengig av hvor gammel den er.

Henrik C
11-05-2016, 16:32
Fikk skadet en koffert på en nylig tur med Air France. Morris (som håndterer skadet bagasje for AF) har gått gjennom skaden og funnet ut at den ikke kan repareres - så da får jeg en ny koffert i stedet for.

Og her kommer problemet; kofferten ble kjøpt i USA på et outlet til en (veldig) god pris, og det er kjøpsprisen verdien (før avskrivning) blir beregnet fra. Innbytteverdien jeg har fått på 1300 kr holder langt ifra til å få tak i en tilsvarende koffert - så da blir isåfall jeg sittende med svarteper, og det liker jeg ikke så veldig godt.

Hva slags rettigheter sitter jeg med her, og hvem bør jeg gå til for å få dekket mellomlegg opp til en tilsvarende koffert?
Eller må jeg bare spise tapet selv og være bitter en liten tid fremover?

Tornerose
11-05-2016, 16:46
Fikk skadet en koffert på en nylig tur med Air France. Morris (som håndterer skadet bagasje for AF) har gått gjennom skaden og funnet ut at den ikke kan repareres - så da får jeg en ny koffert i stedet for.

Og her kommer problemet; kofferten ble kjøpt i USA på et outlet til en (veldig) god pris, og det er kjøpsprisen verdien (før avskrivning) blir beregnet fra. Innbytteverdien jeg har fått på 1300 kr holder langt ifra til å få tak i en tilsvarende koffert - så da blir isåfall jeg sittende med svarteper, og det liker jeg ikke så veldig godt.

Hva slags rettigheter sitter jeg med her, og hvem bør jeg gå til for å få dekket mellomlegg opp til en tilsvarende koffert?
Eller må jeg bare spise tapet selv og være bitter en liten tid fremover?
Erfaringsmessig tror jeg du må svelge kamelen, evt. forsøke å kontakte flyselskapet. Jeg vurderer å kjøpe kun billige kofferter videre etter tilsvarende skjedde med oss.

LN-MOW
11-05-2016, 17:53
Høres ut som en sak for forsikringsselskapet ditt.

Tornerose
11-05-2016, 17:55
Forsikringsselskapet dekker ikke ødelagt bagasje fikk vi beskjed om...

Henrik C
11-05-2016, 20:44
Samme med min reiseforsikring, dessverre. Står i vilkårene at de ikke dekker skade på innsjekket koffert, kun evt. innhold. Prøver meg på en liten telefon til flyselskapet jeg, og krysser fingrene.

Cecilie
11-05-2016, 20:50
Jeg fikk dekket kjøp av ny koffert fra reiseforsikringen, da min bagasje ble forsinket i 3 døgn på utreise for noen år siden. Dog ikke samme prisklasse, men mor fikk seg en ny, fin Samsonite carryon, og jeg plukket opp Rimåvan min på returen.

SAS1DSVG
20-05-2016, 13:41
1. Brukte 30'000 EB for upgrade fra Go til Plus for meg +1 i går ARN-LAX. Så virker ikke wifi på flyet, er det noe som kompenseres? Regner ikke med det, bare sjekker... litt av grunnen til upgrade er pga kunne jobbe med behagelig men da kreves nettilgang.

2. Da vi landet fikk vi beskjed om at bagasjen til +1 enda var i ARN, SAS skulle sende den til hotellet så snart som mulig (forhåpentligvis i dag). Pleier bagasjen komme dagen etterpå? Går dette smertefritt? De skulle sende mil men vi har ikke fått noe enda. Hva har man rett på? +1 må jo kjøpe klær osv for oppholdet.

Someone
20-05-2016, 13:48
2. Da vi landet fikk vi beskjed om at bagasjen til +1 enda var i ARN, SAS skulle sende den til hotellet så snart som mulig (forhåpentligvis i dag). Pleier bagasjen komme dagen etterpå? Går dette smertefritt? De skulle sende mil men vi har ikke fått noe enda. Hva har man rett på? +1 må jo kjøpe klær osv for oppholdet.

Det vil jo stå i reiseforsikringen til +1, men typisk vil du da kunne handle klær for et sted mellom 4.000 og 10.000kr avhengig av hvor god forsikring man har

ToreD
20-05-2016, 22:51
1. Brukte 30'000 EB for upgrade fra Go til Plus for meg +1 i går ARN-LAX. Så virker ikke wifi på flyet, er det noe som kompenseres? Regner ikke med det, bare sjekker... litt av grunnen til upgrade er pga kunne jobbe med behagelig men da kreves nettilgang.

2. Da vi landet fikk vi beskjed om at bagasjen til +1 enda var i ARN, SAS skulle sende den til hotellet så snart som mulig (forhåpentligvis i dag). Pleier bagasjen komme dagen etterpå? Går dette smertefritt? De skulle sende mil men vi har ikke fått noe enda. Hva har man rett på? +1 må jo kjøpe klær osv for oppholdet.



Stadig vekk at WIFI ikke funker, og det er ikke noe kompensasjon i sånne tilfeller

LCH
22-05-2016, 20:14
Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?

Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?

Gunnar
22-05-2016, 20:22
I utgangspunktet må du bringe kofferten til flyplassen. Uten å ha reglene forran meg, men jeg mener å huske at det kan gjøres unntak dersom du har lang vei til flyplassen (50+km tror jeg det var/er). Du må ha med bag-tag (om du har hevet den; se om du finner bagasje-kviteringen), bilettnummer (vil mest sansynlig stå på ombordstigninskort, hvis ikke står den oftest i andre reisedokumenter) og kofferten.

TOS
22-05-2016, 23:46
Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?

Jeg har hatt et tilsvarende tilfelle, og oppdaget ikke skaden før vi var kommet hjem. Ingen problemer med SAS, og de pekte meg i retning av en butikk på et kjøpesenter her i byen for innkjøp av ny koffert (tror vel at de sa at butikken ville vurdere om det lot seg gjøre å reparere, og deretter gi en koffert av tilsvarende type).

vegardg
23-05-2016, 01:06
Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?

Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?
Hadde samme runde med Rimowaen min i februar. Satt en halv evighet i kø på telefonen, bare for å få beskjed om at jeg måtte dra til Værnes for å vise den. Deretter ble det å levere den inn på en av byens koffertsjapper - som igjen brukte drøye 2 måneder på å fikse den.

Sundet81
23-05-2016, 09:52
Et forsikringsspørsmål knyttet til forsinket bagasje. Jeg hadde forleden gleden av en solid 60 timers forsinkelse av bagasjen min etter krøllet på OSL forrige helg, og iverksatte naturligvis nødvendig shopping ved ankomst BLQ. Jeg har to forskjellige reiseforsikringer; den ene som totalkunde i Sparebank1 og den andre gjennom mitt SAS Mastercard (med hvilket reisen ble betalt) - således altså med to forskjellige forsikringsselskaper. Dette gir meg jo rett til å bruke begge når hendelser som bagasjeforsinkelse inntreffer (men naturligvis ikke ved å sende samme kvitteringer til forskjellige selskaper), og jeg sendte da også krav til begge i etterkant.

SAS Mastercard, eller rettere sagt Codan, ordnet opp på under 24 timer. Av Sparebank1 ble jeg imidlertid bedt om å oppgi kredittkortnummeret med hvilket reisen ble betalt, slik at de kunne søke regress. Javel!? Hvorfor skal Sparebank1 i påkommende tilfelle søke regress overfor et annet forsikringsselskap, når det her er tale om to helt separate forsikringer? Hvis det skal søkes regress, så ville jeg vel mene at det er mer naturlig at forsikringsselskapene gjør det hos SAS, og ikke hverandre. Noen som har lignende erfaringer? Mest av alt mistenker jeg at det er lureri fra Sparebank1s side og at de forsøker å begrense sine egne utlegg ved å lure meg til å krysskoble til evt. andre forsikringer forsikringstaker måtte ha, men er man dobbeltforsikret, så er man dobbeltforsikret - og jeg hører aldri Sparebank1 tilby meg rabatt på min standardforsikring hos dem fordi jeg som oftest betaler mine reiser med kredittkort som tilbyr en ekstra forsikring.

eql1zr
23-05-2016, 10:06
Det er vanlig praksis at forsikringsselskapene deler kostnadene mellom seg om en er dobbeltforsikret. Det står vel i vilkårene et sted at du skal opplyse om du er forsikret flere steder.

Sundet81
23-05-2016, 11:00
Det er vanlig praksis at forsikringsselskapene deler kostnadene mellom seg om en er dobbeltforsikret. Det står vel i vilkårene et sted at du skal opplyse om du er forsikret flere steder.

Det er naturlig at man må oppgi om man har flere forsikringer, og forretningsmessig sett for selskapene gir det sikkert mening å fordele kostnadene mellom seg, men dersom man er forsikret for 1000 det ene stedet og 2000 det andre stedet, så står man da vitterlig fritt til å bruke begge forsikringene, således at man ved for eksempel forsinket bagasje kjøper forskjellige klær på forskjellig forsikring, innenfor rammene av forsikringssummen? I så tilfelle forstår jeg ikke helt hvorfor det ene selskapet skal søke regress hos det andre, ettersom da forsikringen hos dette selskapet allerede vil være benyttet. Dette gjelder vel også om man er dobbeltforsikret og mister en gjenstand verdt for eksempel 15 000; hvis man da er forsikret for 10 000 det ene stedet og 5 000 det andre, så vil man vel da kunne få dekket de 15 000 mellom de to forsikringene?

eql1zr
23-05-2016, 12:02
Det er naturlig at man må oppgi om man har flere forsikringer, og forretningsmessig sett for selskapene gir det sikkert mening å fordele kostnadene mellom seg, men dersom man er forsikret for 1000 det ene stedet og 2000 det andre stedet, så står man da vitterlig fritt til å bruke begge forsikringene, således at man ved for eksempel forsinket bagasje kjøper forskjellige klær på forskjellig forsikring, innenfor rammene av forsikringssummen? I så tilfelle forstår jeg ikke helt hvorfor det ene selskapet skal søke regress hos det andre, ettersom da forsikringen hos dette selskapet allerede vil være benyttet. Dette gjelder vel også om man er dobbeltforsikret og mister en gjenstand verdt for eksempel 15 000; hvis man da er forsikret for 10 000 det ene stedet og 5 000 det andre, så vil man vel da kunne få dekket de 15 000 mellom de to forsikringene?
Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html

Gunnar
23-05-2016, 16:41
Hadde samme runde med Rimowaen min i februar. Satt en halv evighet i kø på telefonen, bare for å få beskjed om at jeg måtte dra til Værnes for å vise den. Deretter ble det å levere den inn på en av byens koffertsjapper - som igjen brukte drøye 2 måneder på å fikse den.
Kan være greit å ha i mente at SAS sine avtaler og rutiner mht. skadet bagasje ble endret i mars. Nå skal man kontakte et kundesenter enten på telefon eller via et skjema på en nettside etter at man har fått ordnet skaderapporten på flyplassen.

Henrik C
29-05-2016, 16:53
**
Siterer meg selv. Reiseforsikringen har eksplisitt i vilkårene at de ikke dekker skader på bagasje, men innboforsikringen min gjorde det - så da ble det mindre fra egen lomme enn først fryktet.

Kiev
29-05-2016, 19:57
Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html

Kan bekrefte at det er akkurat slik det virker. Har 10k grense på kredittkort og 5k på reiseforsikring, og har kjørt krav på 15k til kredittkortselskapet opptil flere ganger. Dette er helt smertefritt. Så langt.

eql1zr
29-05-2016, 20:01
Kan bekrefte at det er akkurat slik det virker. Har 10k grense på kredittkort og 5k på reiseforsikring, og har kjørt krav på 15k til kredittkortselskapet opptil flere ganger. Dette er helt smertefritt. Så langt.
Det er det veldig greit å være oppmerksom på, siden det er ganske vanlig å være dobbelt-reiseforsikret.

roger
29-05-2016, 23:20
Då sender du eit krav til eit selskap, med info om forsikring i eit anna selskap i tillegg, og så fordela dei seg i mellom etterpå?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Kiev
29-05-2016, 23:53
Poenget er at en skal melde krav hos kun ett av forsikringsselskapet, med opplysninger om andre steder en er forsikret. Fordelingen mellom selskapene finner de ut av, men det kan tenkes ja at fordelingen blir ulik om du har ulik maksgrense hos de ulike selskapene. Jeg vet ikke om maksgrensene kan kombineres eller om det er høyeste maksgrense som bestemmer maksimal utbetaling..
Edit: maksgrensene kan visst kombineres: http://www.nettavisen.no/nyheter/--dobbeltforsikring-kan-vre-smart/1083566.html

Då sender du eit krav til eit selskap, med info om forsikring i eit anna selskap i tillegg, og så fordela dei seg i mellom etterpå?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Yes, akkurat som eql1zr beskriver ovenfor.
Gir mulighet for å gå opp en klasse på nydressen ;-)

Fly med oss
26-06-2016, 05:02
Så ble det min tur... Er i Taipei uten kofferten min, og venter på informasjon fra EVA Air om hvor den er. Men jeg har et praktisk spørsmål som DNB Forsikring ikke kan svare på nå i helgen (de har selvfølgelig ikke åpent i helgene). Jeg har helårs reiseforsikring gjennom Europeiske, og den kjenner jeg hvordan fungerer. Men jeg har også et Amex-kort med reiseforsikring. Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?

sabergum
26-06-2016, 19:05
Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?
Du må ha betalt minimum 50% av reisens totale kostnad med Amex for at forsikringen skal være gyldig.

Fly med oss
27-06-2016, 18:15
Så ble det min tur... Er i Taipei uten kofferten min, og venter på informasjon fra EVA Air om hvor den er. Men jeg har et praktisk spørsmål som DNB Forsikring ikke kan svare på nå i helgen (de har selvfølgelig ikke åpent i helgene). Jeg har helårs reiseforsikring gjennom Europeiske, og den kjenner jeg hvordan fungerer. Men jeg har også et Amex-kort med reiseforsikring. Jeg begynte å lese vilkårene, og det står at den kun er gyldig dersom både reise- og hotellutgifter er betalt med Amex-kortet. Men hvordan forholder det seg når ikke alle hoteller i denne verden aksepterer Amex? Ved reisens ende kommer jeg til å ha betalt kanskje 80% av hotellutgifter med Amex, resten med et Mastercard fra SEB. Noen med erfaring fra en lignende situasjon?

Nå begynner dette virkelig å bli morsomt. Hadde følgende reiserute på gjennomgående billett (bonustur/CT med SK/Star Alliance):

ARN-HAM SK
HAM-FRA LH
FRA-ICN LH
ICN-TPE OZ

EVA Air, som er handlingagent i Taipei, sier vår bagasje har stått i Hamburg siden utreisedatoen, dvs tre døgn. De klarer ikke å få bagasjen sendt til Taipei, og skylder på Lufthansa, som "ikke svarer på henvendelser". SAS skylder på både Lufthansa, Hamburg flyplass, Asiana og EVA Air.

Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei? Jeg forstår at EVA Air på papiret har ansvaret for å holde i denne saken, men hvem kan hjelpe når ingen vil gjøre noe?

Hickok
27-06-2016, 19:58
Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei? Jeg forstår at EVA Air på papiret har ansvaret for å holde i denne saken, men hvem kan hjelpe når ingen vil gjøre noe?

SAS. Det er de du har avtale med (altså billett). Hvordan de løser transporten er ikke ditt problem, bare de fikser det. Har de problemer med dette, så kan de heller ikke selge billettene. Dette virker ekstremt merkelig, men det er mulig dette er et lite innblikk i hvordan det blir i fremtiden, da alt sammen skal outsources, og ingen tar ansvar for annet enn det de er betalt for. Irr op er utenfor dette, og når da selskapet (SAS) også har outsourcet alt mulig, så blir det kanskje trøbbel.

SQ 777
24-07-2016, 12:52
Forrige lørdag kom vi med LH BLQ-MUC-OSL... Vår Rimowa Topas 82 cm manglet et hjul.

En hygelig dame raskt skrev en skaderapport som vi skulle reg på register.bagsupport.net.

Hennes forklaring var grei, reg dette og vi skulle få mail om hvor vi skulle få Rimowa service etc..

Prøvde i dag å registrere dette, men umulig. Referansenummeret ble ikke akseptert, uansett hva jeg prøvde over en halv time. Tlf til Bagsupport kundeservice virket ikke.

Ringte da bagasjeservice på OSL. Denne damen hadde aldri hørt om slike skjemaer som skulle registeres !!!!...

Skylte på sommervikar :( Så jeg burde dra til Morris for hjelp. Hallo, Morris har ikke Rimowa.

Deretter sende kvittering til en lang LH adresse i Frankfurt og så få våre utlegg tilbake. Legg ved bankkontonummer.

Til slutt , vet noen av dere navn og tlf til Rimowa service i Oslo ?
På forhåmd takk ;)

jameson82
24-07-2016, 13:47
http://www.rimowa.com/nb-no/repair

SQ 777
24-07-2016, 14:10
Takk for det. Har vært inne på dette...:D

Gunnar
24-07-2016, 16:23
Det har nok gått litt kjapt for en som muligens ikke var så rutinert, ja. register.bagsupport.net er en adresse som skal brukes når det er en SK-rapport, og vil være ubrukelig ved en (f.eks.) LH-rapport. Er nok derfor du ikke fikk registrert noe der. Ellers er det ganske riktig Morris som benyttes av Lufthansa i Norge for bagasjesaker dersom man ikke ønsker å ta saken direkte med Lufthansa. At telefonnummeret ikke virket er derimot værre, og er noe jeg vil bringe videre. Nummeret skal jo kunne brukes på samtlige SK-rapporter i hele landet...

Håper det ordner seg for din del i alle fall.

SQ 777
24-07-2016, 16:34
Tusen takk foreløpig, vil informere hvordan dette går videre:rolleyes:

sk931
27-07-2016, 00:32
SAS. Det er de du har avtale med (altså billett). Hvordan de løser transporten er ikke ditt problem, bare de fikser det. Har de problemer med dette, så kan de heller ikke selge billettene. Dette virker ekstremt merkelig, men det er mulig dette er et lite innblikk i hvordan det blir i fremtiden, da alt sammen skal outsources, og ingen tar ansvar for annet enn det de er betalt for. Irr op er utenfor dette, og når da selskapet (SAS) også har outsourcet alt mulig, så blir det kanskje trøbbel.

I dette tilfælde kan det aldrig, aldrig nogen sinde blive et SAS problem...Er bagagen gennemskrevet til din slut destination er det ALTID FINAL CARRIER der står for fremskaffelsen af din bagage...sådan var det i mine 45 år i SAS og deraf en stor stor del med lost and found, som en del opgave, og sådan er det givet vis stadig....
Hilsen Ole

LN-MOW
27-07-2016, 00:41
Nå begynner dette virkelig å bli morsomt. Hadde følgende reiserute på gjennomgående billett (bonustur/CT med SK/Star Alliance):

ARN-HAM SK
HAM-FRA LH
FRA-ICN LH
ICN-TPE OZ

Hvem har ansvaret for å få bagasjen vår fra Hamburg til Taipei?


Asiana, som er siste transportør, er ansvarlig for sporing og erstatning. Eva Air, som handlinagent, sporer bagasjen på vegne av Asiana (med Asiana tracingnummer (TPEOZxxxxx), men overfører saken til Asianas sentrale bagasjeavdeling hvis bagasjen ikke har kommet til rette innen en viss tid. Dette skjer normalt etter 7 dager. Selv om LH feiler med ikke å ettersende bagasjen, skal krav likevel rettes til Asiana og selskapene gjør opp seg imellom i etterkant.

Dette er grundig beskrevet i IATA's regelverk.

LCH
27-07-2016, 18:35
Kom hjem fra Hong Kong på tirsdag med en kombinasjon av CX og SK. Hentet bagasjen uten å sjekke den nærmere. Når jeg skulle rydde vekk polykarbonatkofferten i går oppdaget jeg en stor sprekk i det ene hjørnet. Jeg ser at SAS skriver at man må melde krav for skadet bagasje innen syv dager, noe jeg fortsatt kan rekke. Er det noen som vet om det holder å ringe dem i første omgang, eller må jeg fysisk ta med meg kofferten ut til OSL innen fristen?

Er det noen som har tilsvarende erfaringer fra tidligere, eller har en oppfatning om hvorvidt SAS vil ta ansvar for skadene i og med at jeg har tatt med kofferten hjem før jeg oppdaget skaden?

Bare for å oppdatere dere på hva som ble fasit her, så dekket SAS om lag 60% av kjøpesummen for en 4.5 år gammel Rimowa Salsa kjøpt i USA. Jeg var godt fornøyd, og bestilte en ny Salsa Deluxe fra Bagorama samme dag som jeg fikk 'vedtaket'. :)

sentry
28-07-2016, 16:12
Vi var nettopp i Norge en tur, og fikk stifte bekjentskap med SDAS bagasjeservice - eller kanskje jeg heller skulle si mangel på service?

Sjekket inn på CDG kl 10.00 - 12 timer før flyavgang. Landet på OSL kl 00.30, og tre kvarter senere ble det klart at ene kofferten ikke var med flyet. Vi fylte ut de nødvendige papirer og fikk informasjon om hvordan og hvor vi kunne sjekke status. Tidlig avgang til TRD neste morgen og tog videre til Levanger. Tidlig på formiddagen tikket det inn SMS om at kofferten var lokalisert, og ca 11.30 ny SMS om at den var ankommet TRD.

Jeg logget meg på for å sjekke forventet ankomsttid, men der var det bare opplyst at budbilfirmaet A til B hadde plukket den opp. Jeg ringte det oppgitte nr til A til B, men nummeret var ikke lengre i bruk (!). Ringte hovedkontoret deres, og fikk nummeret til lokal rep. i Trøndelag - men fikk samtidig beskjed om at de ikke har kjæring for SAS. Ringte den lokale sjåføren, og han hadde ganske riktig ingen koffert og ingen oppdrag for SAS.

Etter 25 minuitter med ventemusikk lyktes jeg i å få fatt i SAS. De kunne fortelle at kofferten var plukket opp av - ja, ganske riktig - A til B. Jeg forklarte at dette ikke var tilfelle, og vedkommende lovet å sjekke og ringe meg tilbake med en gang. Etter å ha ventet en time ringte jeg Værnes hvor jeg ble satt over til SAS bagasjeservice sentralt (!), og etter litt i overkant av en time med pausemusikk (fremdeles til til USD 1.25/minutt) fikk jeg snakke med en hyggelig dame som kunne fortelle at kofferten var i transitt med A til B. Ny forklaring fra min side om at dette ikke stemte, og nytt løfte om at hun skulle sjekke og ringe tilbake.

Kofferten dukket opp ved middagstider dagen etter. Visstnok med taxi. Ingen fra SAS ringte meg noen gang tilbake.

Imponert? Ikke det spor! Dette er for dårlig.

Dag Viking
14-08-2017, 09:44
Noen som har erfaring med reparasjon av Rimowa? Fikk revet av et hjørne med ene hjulet av Rimova Private Jet i går. Ikke så gira på å få ny koffert av tilsvarende verdi, siden Lufthansa skriver ned verdien såpass mye.
Har Morris noe bra? Lenge siden jeg har kjøpt koffert, så har ikke peiling i det hele tatt. Lite som overgår den jeg har, men er ikke så gira på å spa opp over €1000 akkurat nå.

Koffert nr 2 er borte, og på tracer kommer ikke noe info opp.
Good times!

Ved tapt bagasje, får man erstatning for pris i Norge for tilsvarende vare, eller pris i utlandet på tilbud?

SQ 777
14-08-2017, 14:09
Hei Dag.

Kontakt support@koffertkompaniet.no Agent for Rimowa,,

Brukte dem i fjor da jeg hadde skade rapportert SK/OSL , LH flight...

Mistet et hjul på fullsize Topas. Ville ikke dra til Oslo for rep, fikk hjulet fra dem. Smukk på.. Betalte fakturaen deres og fikk senere ref fra SK Bagasje.:up:

Dag Viking
15-08-2017, 21:59
Hei Dag.

Kontakt support@koffertkompaniet.no Agent for Rimowa,,

Brukte dem i fjor da jeg hadde skade rapportert SK/OSL , LH flight...

Mistet et hjul på fullsize Topas. Ville ikke dra til Oslo for rep, fikk hjulet fra dem. Smukk på.. Betalte fakturaen deres og fikk senere ref fra SK Bagasje.:up:

Ser på siden deres at samarbeidet ble avsluttet i vår.

Chris1
18-01-2020, 01:14
Hei

Returnerte med SAS 31 desember fra Stavanger til København. Tilfeldigvis oppdager jeg en sprekke på kofferten (ca 5 cm langt). Sprekken er såpass dyp at den går gjennom hardshellet på koffert, og kan derfor føre til potensielle vannskader i fremtiden. Har jeg noen rettigheter her selv om 7 dagers grensen er oversteget?

ToreD
18-01-2020, 01:20
Hei

Returnerte med SAS 31 desember fra Stavanger til København. Tilfeldigvis oppdager jeg en sprekke på kofferten (ca 5 m langt). Sprekken er såpass dyp at den går gjennom hardshellet på koffert, og kan derfor føre til potensielle vannskader i fremtiden. Har jeg noen rettigheter her selv om 7 dagers grensen er oversteget?



Skal holde hardt å få de til å gå med på den så lenge etter. Du kan ha vært på mange turer siden da....


Sent from my iPhone using Tapatalk

SE-AER
30-01-2024, 14:26
Var opprinnelig booket på SIN - KUL - AMS - BGO, der SIN - KUL gikk med Malaysia Airlines og KUL - AMS - BGO med KLM (alt booket som en billett). Men så ble AMS - BGO kansellert, og KLM booket meg automatisk om til AMS - FRA - BGO med Lufthansa. Denne ombookingen ble gjort etter at jeg hadde sjekket inn bagasjen hele veien i SIN. Problemet er at flyet fra KUL var litt forsinket og kom inn til gate først 06:40 (opprinnelig tid 05:50), og avgang AMS - FRA med Lufthansa var 07:25. Jeg rakk flyet til FRA og så videre til BGO, men det gjorde tydeligvis ikke bagasjen.

Når jeg landet i Bergen så rapporterte jeg forsinket bagasje og fikk opprettet PIR (Property Irregularity Report). Agenten som håndterte dette (via Widerøe Ground Handling) opprettet PIR mot KLM, tross at siste flystrekning til BGO var med Lufthansa. Normal praksis ville vel vært at PIR går mot siste flyselskapet, uansett hvem som har "skyld" i forsinkelsen. Men det finnes gode argumenter for å gå mot KLM:

- Bagasjen er mest sannsynlig fortsatt i AMS, da de neppe rakk å laste den om til Lufthansa-flyet til FRA
- Det er mange flere avganger mellom AMS og BGO enn FRA - BGO, og hvis bagasjen skal gå med Lufthansa hele veien så må den gå AMS - FRA - BGO, i stedet for AMS - BGO direkte med KLM.

Nå har det gått mer enn 24 h, og det er fortsatt ingen oppdateringer å finne, hverken på world tracer eller KLM sin egen tracker. Burde PIR gått mot Lufthansa i stedet?

I teorien skulle jeg kanskje kunne opprette en egen PIR mot Lufthansa via hjemmesiden, men er det lurt? Er det i det hele tatt mulig å ha 2 stk PIR for samme bagasje, men med to ulike selskaper?

Edit:
Bagasjen er lokalisert, vil bli levert i morgen. Referansenummeret ble endret fra BGOKL***** til BGOLH*****, så det ble altså LH som «overtok» ansvaret for denne fra KLM.