PDA

View Full Version : Transfer i Helsinki


Murre
26-06-2014, 02:48
Reiser BKK-OSL via HEL, og har transfer på 26 timer. Tenkte stikke til Helsinki sentrum og bli natten over for se mer enn kun flyplassen. Vil innsjekket baggasje ligge igjen på flyplassen, eller må jeg hente den ut på baggasjebåndet? Spør mtp hvordan pakke håndbaggasjen. Vil gjerne slippe å ta med to svære kofferter inn til byen kun for ei natt...

I samme slengen kunne jeg godt tenkt meg hotelltips i Helsinki. Supersentralt, rimelig og greit er stikkord for hotellet.

SAS_flyer
26-06-2014, 11:43
Holyday Inn er rett ved stasjonen, midt i sentrum og få meter fra flybussen sitt startpunkt.

Bagasje sjekkes igjennom om du ikke ber om noe annet normalt sett.

Hypern
26-06-2014, 12:43
Jeg vet at feks OSL ikke tillater bagasje liggende over natta sånn, jeg ville ihvertfall forhørt meg med de i skranka om hva som skjer. Med en sånn transit burde man absolutt dra inn til byen ja, det er en spennende by med mye å se. Det er lett å ta bussen inn og den bruker ca 30 minutter. God tur.

Eriksan
26-06-2014, 12:57
Kan anbefale både Radisson Blu Plaza og Scandic Simonkenttä, begge ligger nære sentralbanestasjonen og Finnair flybuss. Hilton var også bra som gullmedlem med oppgradering til executive rom med lounge tilgang, men ligger et stykke unna stasjonen.

Sondbjo
27-06-2014, 02:35
Scandic ved havnen er bra. Det er trivelig og gå langs havana og se alle fergene og hydrofoilene. :)

3cseat
28-06-2014, 10:52
Kan anbefale både Radisson Blu Plaza og Scandic Simonkenttä, begge ligger nære sentralbanestasjonen og Finnair flybuss. Hilton var også bra som gullmedlem med oppgradering til executive rom med lounge tilgang, men ligger et stykke unna stasjonen.

Helt klart min anbefaling også. Det finnes et Radisson Blu Royalty også relativt nærme Scandic Simonkentta. Scandic ved havnen er ikke noen favoritt hos meg.

KristianSk
24-08-2014, 01:40
Finnair gir meg en transfer på 40minutter på ruten LHR-HEL-HKG. Dette skal vel holde hardt, selvom jeg kommer først ut av flyet?

Mjolnir
24-08-2014, 02:41
Nå er ikke non-schengen-delen på HEL spesielt stor, så er ikke noe større problem enn transfer på f.eks. SVG/BGO/TRD. Litt usikker på om man må gjennom ny sikkerhetskontroll eller om man kommer rett inn i boardingområdet når man kommer fra Storbritannia. Hovedbekymringen er vel uansett forsinkelse på innkommende.

KristianSk
24-08-2014, 15:19
Nå er ikke non-schengen-delen på HEL spesielt stor, så er ikke noe større problem enn transfer på f.eks. SVG/BGO/TRD. Litt usikker på om man må gjennom ny sikkerhetskontroll eller om man kommer rett inn i boardingområdet når man kommer fra Storbritannia. Hovedbekymringen er vel uansett forsinkelse på innkommende.

Forsinkelse fra LHR jeg også er redd for, i HEL klokken 23:00 er vel også mulighetene for ombooking få.

Discus
24-08-2014, 15:36
Forsinkelse fra LHR jeg også er redd for, i HEL klokken 23:00 er vel også mulighetene for ombooking få.
Mange muligheter for ombooking, men neppe før neste morgen ;)

jamesclandestine
04-11-2015, 13:07
Er det sikkerhetskontroll mellom EØS/Int terminal i Helsinki, eller bare passkontroll? Skal til BKK og har 1 time mellom landing og avgang. Hørte at det er fine butikker på Helsinki flyplass..

mcduck
04-11-2015, 13:10
Er det sikkerhetskontroll mellom EØS/Int terminal i Helsinki, eller bare passkontroll? Skal til BKK og har 1 time mellom landing og avgang. Hørte at det er fine butikker på Helsinki flyplass..

Det er bare passkontroll når du skal fra Schengen til Non-Schengen.

jamesclandestine
04-11-2015, 13:20
utmerket. takk

Starling
11-11-2015, 00:53
Helloi!

Så var det snart på tide å ta seg en tur igjen da, til Helsinki:colgate: Neida, dit kunne jeg aldri tenkt å reise. Men jeg skal mellomlande der. Norwegian inn og Norwegian ut, endestoppet er enda lengre vekke.

Men så har det seg slik da, at jeg har en venninne i Helsinki - som jeg gjerne kunne tenkt å møte. Så da passer det jo utmerket at jeg skal ha et kort stopp i nettopp - Helsinki. Det har ikke vært så lett å treffes, da begge akkurat har blitt myndig - du skjønner greia.

Så hvordan er det med HEL og adgang til SRA? (innenfor security). Kan hun komme seg inn gjennom kontrollen og møte meg ved gaten, eller må hun ha en dagsaktuell billett fra flyplassen?

Er det mulig å maile og trikse litt for å få et gyldig adgangsbevis? Eller er det bare å passere igjennom?

Tips mottas med et stort thank you :colgate:

Starling out...

LN-MOW
11-11-2015, 01:18
Nei, du må ut.

sabergum
11-11-2015, 01:44
Er det mulig å maile og trikse litt for å få et gyldig adgangsbevis?
Det beste "trikset" er vel rett og slett å kjøpe en refunderbar billett til et-eller-annet-sted.

HMWK
16-06-2017, 22:09
Hei,

Jeg har en lang stopp i Helsinki på vei til Østen. Forslag til hva jeg kan gjøre mellom flygningene? Er det tid nok til å komme meg inn til byen eller blir det kun floorwalking på HEL?

Tjab
16-06-2017, 22:29
7 timer i Helsinki

Høres jo ut som tittelen på en Lars Von Trier film. Lykke til;)

KnutW
16-06-2017, 23:31
Du sier jo ingenting om når på døgnet dette er, men siden du skal videre østover og har syv timer regner jeg med at du ankommer litt utpå dagen og reiser videre på kvelden. Siden du er her på forumet regner jeg også med du er litt fly-interessert.

I så fall har du det finske flymuséet, http://ilmailumuseo.fi/en/ som kan være verdt en tur. Det ligger på flyplassen, snaue to kilometer fra terminalen. Gangavstand i penvær, taxi i regnvær. Åpent 10-20 hverdager, 10-17 i helgene.

Ellers går det jo tog og flybuss inn til byen. Helsinki er vel sant og si ikke verdens mest spennende metropol, men helt ok. En koselig kafé nede på Esplanaden kan være verdt en tur innom.

På selve flyplassen er det en terrasse, kan kanskje være verdt en tur:www.finavia.fi/fi/helsinkivantaa/palvelut/ajanviete/ilmailu-nakoalaterassi/#

God tur!

Apollon
26-06-2017, 00:37
Tenker å booke flight fra Dusseldorf til Fukuoka via Helsinki. Har lyst å avslutte i Berlin så vil velge Fukuoka-Helsinki-Berlin på returen. På Finnair sine nettsider får jeg opp to alternativer på siste flygning. Enten en som er operated by Airberlin- da er det kun 40 minutt fra jeg lander i Helsinki til neste fly. Alternativt Finnair til Berlin, men da er transfer 2 1/2 time. Bør det gå greit med det første alternativet? Må jeg gjennom noen kontroller i Helsinki eller kan jeg spasere rett til gaten bare? Er det samme terminal?
Hadde vært flott med tips. Hvis jeg ikke rekker den blir jeg jo bare ombooket til den 2 1/2 time senere. Men spørsmålet er vel om.risikoen er stor for at baggasjen ikke kommer med om jeg selv kommer med Airberlinflyet? Er det noen "expresshåndtering" av den kanskje? Kjedelig om baggasjen ikke kommer frem men de bør vel levere den til hotellet mitt samme kveld om den ikke kommer med. Hva ville dere valgt? Prisen var helt lik.

KnutW
27-06-2017, 11:08
Hadde satset på første. Du får jo en passkontroll inn til Schengen, men min erfaring fra Helsinki er at dette funker ganske kjapt, til tross for mye folk. Automater har de også. Samme terminal, litt liten og trang men fungerer fint.

Apollon
27-06-2017, 22:11
Takker for tipset KnutW. Da fikk jeg booket med første alternativ med start i Dusseldorf og avslutning i Berlin. Endte opp med 649 euro t/r, noe som jo slettes ikke er så verst. Bare litt dyrere enn turen til Tokyo fra Tyskland (direkte) med ANA på den tiden i fjor (605 eur). Men denne gang var de nesten dobbelt så dyre, og med kort transfertid (1 t 20 minutt) i Helsinki også var saken grei. Lest at Fukuoka flyplassen bare er 5 minutt unna sentrum med tog også, pluss at det er en by jeg aldri har vært i før og bra at man er så nær Sør-Korea også. Eneste minuset er at man lander i Fukuoka tidlig om morgenen, men slik er det jo med de fleste Japanflighter. Er vel bare ANA/Lufthansa som har kveldsflygning fra Europa av de jeg har sett til nå.

Someone
28-06-2023, 14:49
På HEL kan man nå ha med 2 liter veske gjennom sikkerhetskontrollen, nylig økt fra 1 liter

https://www.aviation24.be/airport-operator/finavia/finavia-makes-air-travel-easier-up-to-two-litres-of-liquids-per-passenger-can-be-taken-through-the-security-control-at-helsinki-airport/

Finavia makes air travel easier: up to two litres of liquids per passenger can be taken through the security control at Helsinki Airport

Fnate
28-06-2023, 15:16
På HEL kan man nå ha med 2 liter veske gjennom sikkerhetskontrollen, nylig økt fra 1 liter

https://www.aviation24.be/airport-operator/finavia/finavia-makes-air-travel-easier-up-to-two-litres-of-liquids-per-passenger-can-be-taken-through-the-security-control-at-helsinki-airport/

Det hadde det jo vært rimelig fint om kunne spre seg litt