View Full Version : Krig i luften
Interessant kronikk i "Samferdsel" skrevet av Knut Eggum Johansen, tidligere direktør i Konkurransetilsynet.
Kronikkforfatteren var sjef for Konkurransetilsynet da SAS kjøpte opp rivalen Braathens og det oppsto monopol i lufttrafikken i Norge, et monopol som tok slutt da Norwegian etablerte seg som lavprisaktør. Her beretter han om motstanden Norwegian møtte før og etter etableringen – og han ser en parallell i den motstanden selskapet nå står overfor i USA.
http://samferdsel.toi.no/nr-05/krig-i-luften-article32515-1461.html
Bra artikkel.
Vi har fortsatt ikke sett konkrete tall fra DY's IC-satsing, annet enn at vi har fått antydet at de er stygge. Vi husker at DY i sin tid kun var en liten time fra fallitt, har NLH vært i samme situasjon? Foreløpig er de en 'mygg' i den store sammenhengen, men hva vil f.eks. BA/Iberia foreta seg når trafikken øker i på Gatwick og Madrid ..?
Meget interessant artikkel.
Når det gjelder "krig i luften" så gjelder dette spesielt her i Europa. I USA er situasjonen en helt
annen etter alle mergers. Som grafen nedenfor (CAPA) tydlig viser så er markedskonsentrasjonen
(konkurransen) i Europa betydlig høyere enn i USA, og fortjenesten her i Europa langt dårligere.
Så at Europeiske selskaper nå satser på IC er ikke rart, da konkurransen der er betydlig lavere
og fortjenesten bedre.
(Lenger til venstre på x-aksen betyr større konkurranse, "10.000" = Monopol. Høyere opp
på y-aksen er større lønnsomhet)
koksakusk
20-06-2014, 11:43
Forsåvidt en bra kronikk men den blir vel litt lettvinn på slutten da det overhodet ikke nevnes noe om planlagt bruk av billig, asiatisk arbeidskraft på NLH.
Denne diskusjonen er vel nokså "bred og stor" så den ikke ville fått plass her men faktumet burde vel vært med?
Mangelen på dette gjør at jeg ser hele kronikken som noe "(rød)farget"
Forsåvidt en bra kronikk men den blir vel litt lettvinn på slutten da det overhodet ikke nevnes noe om planlagt bruk av billig, asiatisk arbeidskraft på NLH.
Billig i forhold til hva? Spansk er mye billigere, USA omtrent det samme, britisk også...
Det flyr drøssevis med europeisk og amerikansk-registrert fly over atlanteren hver dag med
omtrent de samme lønninger som det DY tilbyr.
W
<mod>
Dette skar seg jo fullstendig. Minner om at vi holder oss til sak, og ikke begynner å diskutere person.
De som atter en gang synes det er morsomt å veive med armene, dunke hverandre i hodet med mindre flatterende adjektiver i samme runddansen som før burde ta seg en pause! Alternativt kan de hende noen får en ufrivillig forumpause.
</mod>
Kronikken er bra den, belyser hva som skjedde, ikke skjer.
Nå hadde jo Kjos en ørliten erfaring i å drive på egen hånd (SVG-NCL-SVG) og om han fikk booking hjelp av BU/SK og litt sugerør i BU kassen så ble det ikke butikk av det.
Så kanskje erfaringen gjorde at han måtte ha "hjelp"
Cockpitview
22-06-2014, 22:17
Et tankekors til de som kritiserer andre selskap for å drive lobby og forsøke å påvirke myndigheter i retning av egne interesser.