flyKSU
19-06-2014, 03:11
Ut å fly – denne gang med bestemmelsessted Luxembourg. «Atte hvorfor?» tenkte også jeg da høyere makter gav meg beskjed om nevnte destinasjon; landet gir meg egentlig kun ugreie assosiasjoner om suspekte finans- og holdingselskap. Nuvel, åpent sinn ogsåvidere. Je suis allé!
http://www.kvernberget.net/lux1.gif
Overskyet og 13 grader – Trondheim i juni på sitt beste. Yr.no kunne imidlertid melde at kontinentet ville ta meg imot med levelige 21. Automaten spyttet ut boardingkortet mitt rundt klokken 08.00, hvilket gav meg særdeles god tid. Godt var det, for selv om skjermen i sikkerhetskontrollen viste 6 minutter kunne man firedoble dette, og vel så det: annenhver koffert ble rændåmli selekted for addisjonal skrining må vite. Problemet var bare at det ikke fantes noe tyttebærpoliti som fulgte opp haugen av kofferter som ble nappet av samlebåndet, så det ballet greit på seg til slutt. Omsider fikk jeg deres velsignelse, og kunne rusle ut i avgangshallen for å få i meg en bedre (OK, grei) frokost: Upper Crust fikk stå for fôringen.
Temmelig stille på utenriks TRD denne tirsdagsmorgenen, med kun Norwegians Krakow- og Alicante-flygninger på tapetet i umiddelbar fremtid utover mitt hopp til København. Til tross for dette klirret det taktfast i Baileys og Amarone fra Heinemannposer rundt forbi i avgangshallen. En Avinor-kar gikk rundt og delte ut iPader utstyrt med bolagets reisevaneundersøkelse som er i emning, så da fikk jeg satt mitt preg på resultatet dens. Spennende … :cool:
I motsetning til på utsiden var det uhorvelig varmt inne i TRD, så jeg la opp til en aldri så liten spurt i retning gaten da jeg så slusene åpnet seg 20 minutter før satt avgang, slik de jo skal gjøre.
SK2881 TRD-CPH // CRJ900 OY-KFF // 17F
http://www.kvernberget.net/lux2.JPG
Hallapårei, lille CRJ.
*pip*, «velkommen», jotakkfordet. Installerte meg på 17F. Dette var faktisk mitt første møte med en CRJ900 i SAS’ tjeneste, men med tanke på at samtlige fire legs på denne turen ble utført med nevnte materiell skulle jeg lære det noenlunde godt å kjenne. Knyttneven fikk problemfritt plass mellom knærne og seteryggen foran (det bør nevnes at vi her snakket nødutgang. Jeg kunne jo ha lagt meg ned i dørken og fortsatt hatt det noenlunde behagelig), og kabinen fremstod pen og ren-ish. Setene var dessuten av mer enn dugelig kvalitet – på mange måter en behagelig mellomting mellom de nye Recaro-knekkebrødene og de litt mindre nye gymsaltjukkasene.
http://www.kvernberget.net/lux3.JPG
Jadda, dette skal gå fint.
Enihæw, etter en rolig takeoff kom drikketrallen. En stk. te ble rekvirert, konsumert, tomgodset tilbakelevert. Fra min base på rad 17 var det særdeles stille om bord, og det var minimalt med motordur fra de to GE-turbinene som satt der bak. Flyturen var også av det heller rolige slaget. Det humpet riktignok litt idet Kattegat måtte vike for Sjælland, men ikke mer enn at folk beholdt roen. Plutselig gjorde Øresundsbroen seg til syne, og like plutselig var vi nede på asfalten. Parkerte ved gate D4, hvilket betød null bussing.
Hadde cirkumsarum fire timer til rådighet på Kastrup før ferden videre, og vurderte om jeg skulle ta metroen inn til sentrum. Slo det fra meg, og inntok loungen i stedet. Der var et heller labert utvalg av fast føde, men jeg klarte å skrape sammen no’ rugbrød , salat og en eller fire obligatoriske Carlsberg. Klokken hadde jo rundet 12, så hey. :drink
http://www.kvernberget.net/lux4.JPG
Forholdsvis rolige tilstander.
SK2583 CPH-LUX // CRJ900 OY-KFI // 17A
http://www.kvernberget.net/lux5.JPG
… sånn så den altså ut.
En aldri så liten dagsmarsj fra lounge til B6, og så bars det om bord. Forferdelig trang og lav egentlig, denne CRJ900-midtgangen. Også på dette leget var navnet mitt skrevet på et sete ved nødutgang, dog på andre siden av midtgangen. Kaptein H.C. Andersen (no kidding) kom på PA-anlegget med lovnader om halevinder som ville bringe oss til Luxembourg minst 15 minutter før tabellen.
Vel, vi lettet på rutetid, og alt var egentlig bare fryd og gammen. Tralledamen kom trillende, og jeg valgte å supplere formen med ennå en (altfor varm) Carlsberg. Å helle i meg den var egentlig stort sett det jeg rakk – H.C. Andersen leverte, og vi landet godt og vel et kvarter før oppsatt rutetid på LUX. Det tok imidlertid ti minutter fra vi var parkert til vi kunne gå ut av flyet – all bagasjen som ikke hadde fått plass i hattehyllene og i stedet måtte stues i buken måtte ut og plasseres pertentlig på en tralle før noen av oss kunne sette fot på luxembourgsk jord. 0A forklarte at dette var «a local regulation thingie», så vi måtte pent vente. Omsider kom alle mann alle seg ut og inn i bussen som kjørte oss til terminalen. Oppstillingsområdet (i alle fall som jeg kunne se) var utelukkende opparkert av Luxair-maskiner utover min SAS-CRJ – et ganske spesielt syn egentlig. Lokaliserte en minibank, og ruslet ut av terminalen. Veldig bedagelig stemning og ikke minst stille der inne, til tross for at det var en del folk. Et par referansebilder:
http://www.kvernberget.net/lux6.JPG
http://www.kvernberget.net/lux7.JPG
Jeg følte meg imidlertid litt lost der jeg stod; hadde ingen konkret plan om hvordan jeg skulle komme meg dit jeg skulle, og taxi per adresse er jo utelukket for en ubemidlet student. Gamblet – og vant på at buss 9 ville ta meg i nærheten av tilholdsstedet mitt for natten ved gæmlebyen.
http://www.kvernberget.net/lux8.JPG
flyKSUs rop om hjelp. :rolleyes:
Nå var oppholdet mitt i Luxembourg by forholdsvis kort (ganske nøyaktig 24 timer), men jeg må si jeg ble positivt overrasket over byen. Veldig pent, grønt og ryddig der, og til tross for kronglete smale gater var det lett å finne frem. Riktignok er den liten, men likevel. Slenger med noen obligatoriske bilder:
http://www.kvernberget.net/lux9.JPG
Gamlebyen/Neumünster.
http://www.kvernberget.net/lux10.JPG
Alzettedalen, med broen til storhertuginne Charlotte.
http://www.kvernberget.net/lux11.JPG
Luxembourg slott.
http://www.kvernberget.net/lux12.JPG
Fra sentrumsgatene.
http://www.kvernberget.net/lux13.JPG
Luxembourg Gronn.
http://www.kvernberget.net/lux14.JPG
Alzettedalen sett fra Bock.
Tilbake i retning Findel gamblet jeg på en gammel slager (nr. 9), og jaggu fikk jeg uttelling også på returen. Jeg hadde i forkant forsøkt å sjekke inn på SAS-appen, men det forfektet seg en del merksnodige feilmeldinger i forbindelse med oppgaven. Damen bak disken kunne fortelle at det hele var sånn cirka i orden, men kjørte ut et par boardingkort raskt og fyndig – sånn for sikkerhetsskyld. 0 kø og tull i security, og jeg befant meg i avgangshallen knappe 15 minutter etter at jeg gikk av bussen. Med andre ord; godt jobbet Luxair Ground Service, eller hva de nå heter.
Hadde til og med tid til litt spotting. Disse to bildene oppsummer greit LUX:
http://www.kvernberget.net/lux15.JPG
Yup.
http://www.kvernberget.net/lux16.JPG
I ærlighetens navn skal det nevnes at jeg også skimtet en EasyJet-maskin. Men det ødelegger poenget. Tok derfor ikke bilde …
SK2584 LUX-CPH // CRJ900 OY-KFK // 16D
Satt avgangstid var 17.40, men boardingkortet (og den tidligere nevnte damen bak disken) insisterte på at ombordstigningen skulle starte så tidlig som kl. 17.00. Løgn og bedrag; førstemann tuslet gjennom rotasjonsporten først tipåhalv-ish. Vi ble busset ut mot CRJ-en, men slapp ikke ut før sjåføren hadde gjennomført sin egen lille walk around av OY-KFK. Nok en gang ble det nødutgangssete på meg (se det fikk jeg til i appen), dog midtgang.
Vi tok av på rutetid, i motsetning til Luxairs maskin mot CPH med satt avgang 20 minutter før SAS’ som ennå ikke var tømt og klar til å snu. København virker for øvrig å være en populær destinasjon for luxembourgere (eller omvendt, hva vet jeg). Så vidt jeg kunne se er det på en vanlig hverdag så mye som fire rundturer (2/2 LG/SK) – i og for seg særs bra for en såpass «liten» destinasjon.
Ei heller på dette leget skjedde det spesielt mye nevneverdig i løpet av den én time og femten minutter lange flyturen. Aftenposten var lastet om bord, og jeg klarte å trøye blekka stort sett gjennom hele flyturen, kun avbrutt av en kaffepause. Landet knappe ti minutter før rutetid på Kastrup, og jeg gjenoppdaget at det er helvetes langt fra A6 til D4. Rasket med meg en Fernet på veien, tok en mat-/Carlsbergpause, og så var det egentlig bare å tusle om bord.
http://www.kvernberget.net/lux17.JPG
… Endte på gulvet.
http://www.kvernberget.net/lux1.gif
Overskyet og 13 grader – Trondheim i juni på sitt beste. Yr.no kunne imidlertid melde at kontinentet ville ta meg imot med levelige 21. Automaten spyttet ut boardingkortet mitt rundt klokken 08.00, hvilket gav meg særdeles god tid. Godt var det, for selv om skjermen i sikkerhetskontrollen viste 6 minutter kunne man firedoble dette, og vel så det: annenhver koffert ble rændåmli selekted for addisjonal skrining må vite. Problemet var bare at det ikke fantes noe tyttebærpoliti som fulgte opp haugen av kofferter som ble nappet av samlebåndet, så det ballet greit på seg til slutt. Omsider fikk jeg deres velsignelse, og kunne rusle ut i avgangshallen for å få i meg en bedre (OK, grei) frokost: Upper Crust fikk stå for fôringen.
Temmelig stille på utenriks TRD denne tirsdagsmorgenen, med kun Norwegians Krakow- og Alicante-flygninger på tapetet i umiddelbar fremtid utover mitt hopp til København. Til tross for dette klirret det taktfast i Baileys og Amarone fra Heinemannposer rundt forbi i avgangshallen. En Avinor-kar gikk rundt og delte ut iPader utstyrt med bolagets reisevaneundersøkelse som er i emning, så da fikk jeg satt mitt preg på resultatet dens. Spennende … :cool:
I motsetning til på utsiden var det uhorvelig varmt inne i TRD, så jeg la opp til en aldri så liten spurt i retning gaten da jeg så slusene åpnet seg 20 minutter før satt avgang, slik de jo skal gjøre.
SK2881 TRD-CPH // CRJ900 OY-KFF // 17F
http://www.kvernberget.net/lux2.JPG
Hallapårei, lille CRJ.
*pip*, «velkommen», jotakkfordet. Installerte meg på 17F. Dette var faktisk mitt første møte med en CRJ900 i SAS’ tjeneste, men med tanke på at samtlige fire legs på denne turen ble utført med nevnte materiell skulle jeg lære det noenlunde godt å kjenne. Knyttneven fikk problemfritt plass mellom knærne og seteryggen foran (det bør nevnes at vi her snakket nødutgang. Jeg kunne jo ha lagt meg ned i dørken og fortsatt hatt det noenlunde behagelig), og kabinen fremstod pen og ren-ish. Setene var dessuten av mer enn dugelig kvalitet – på mange måter en behagelig mellomting mellom de nye Recaro-knekkebrødene og de litt mindre nye gymsaltjukkasene.
http://www.kvernberget.net/lux3.JPG
Jadda, dette skal gå fint.
Enihæw, etter en rolig takeoff kom drikketrallen. En stk. te ble rekvirert, konsumert, tomgodset tilbakelevert. Fra min base på rad 17 var det særdeles stille om bord, og det var minimalt med motordur fra de to GE-turbinene som satt der bak. Flyturen var også av det heller rolige slaget. Det humpet riktignok litt idet Kattegat måtte vike for Sjælland, men ikke mer enn at folk beholdt roen. Plutselig gjorde Øresundsbroen seg til syne, og like plutselig var vi nede på asfalten. Parkerte ved gate D4, hvilket betød null bussing.
Hadde cirkumsarum fire timer til rådighet på Kastrup før ferden videre, og vurderte om jeg skulle ta metroen inn til sentrum. Slo det fra meg, og inntok loungen i stedet. Der var et heller labert utvalg av fast føde, men jeg klarte å skrape sammen no’ rugbrød , salat og en eller fire obligatoriske Carlsberg. Klokken hadde jo rundet 12, så hey. :drink
http://www.kvernberget.net/lux4.JPG
Forholdsvis rolige tilstander.
SK2583 CPH-LUX // CRJ900 OY-KFI // 17A
http://www.kvernberget.net/lux5.JPG
… sånn så den altså ut.
En aldri så liten dagsmarsj fra lounge til B6, og så bars det om bord. Forferdelig trang og lav egentlig, denne CRJ900-midtgangen. Også på dette leget var navnet mitt skrevet på et sete ved nødutgang, dog på andre siden av midtgangen. Kaptein H.C. Andersen (no kidding) kom på PA-anlegget med lovnader om halevinder som ville bringe oss til Luxembourg minst 15 minutter før tabellen.
Vel, vi lettet på rutetid, og alt var egentlig bare fryd og gammen. Tralledamen kom trillende, og jeg valgte å supplere formen med ennå en (altfor varm) Carlsberg. Å helle i meg den var egentlig stort sett det jeg rakk – H.C. Andersen leverte, og vi landet godt og vel et kvarter før oppsatt rutetid på LUX. Det tok imidlertid ti minutter fra vi var parkert til vi kunne gå ut av flyet – all bagasjen som ikke hadde fått plass i hattehyllene og i stedet måtte stues i buken måtte ut og plasseres pertentlig på en tralle før noen av oss kunne sette fot på luxembourgsk jord. 0A forklarte at dette var «a local regulation thingie», så vi måtte pent vente. Omsider kom alle mann alle seg ut og inn i bussen som kjørte oss til terminalen. Oppstillingsområdet (i alle fall som jeg kunne se) var utelukkende opparkert av Luxair-maskiner utover min SAS-CRJ – et ganske spesielt syn egentlig. Lokaliserte en minibank, og ruslet ut av terminalen. Veldig bedagelig stemning og ikke minst stille der inne, til tross for at det var en del folk. Et par referansebilder:
http://www.kvernberget.net/lux6.JPG
http://www.kvernberget.net/lux7.JPG
Jeg følte meg imidlertid litt lost der jeg stod; hadde ingen konkret plan om hvordan jeg skulle komme meg dit jeg skulle, og taxi per adresse er jo utelukket for en ubemidlet student. Gamblet – og vant på at buss 9 ville ta meg i nærheten av tilholdsstedet mitt for natten ved gæmlebyen.
http://www.kvernberget.net/lux8.JPG
flyKSUs rop om hjelp. :rolleyes:
Nå var oppholdet mitt i Luxembourg by forholdsvis kort (ganske nøyaktig 24 timer), men jeg må si jeg ble positivt overrasket over byen. Veldig pent, grønt og ryddig der, og til tross for kronglete smale gater var det lett å finne frem. Riktignok er den liten, men likevel. Slenger med noen obligatoriske bilder:
http://www.kvernberget.net/lux9.JPG
Gamlebyen/Neumünster.
http://www.kvernberget.net/lux10.JPG
Alzettedalen, med broen til storhertuginne Charlotte.
http://www.kvernberget.net/lux11.JPG
Luxembourg slott.
http://www.kvernberget.net/lux12.JPG
Fra sentrumsgatene.
http://www.kvernberget.net/lux13.JPG
Luxembourg Gronn.
http://www.kvernberget.net/lux14.JPG
Alzettedalen sett fra Bock.
Tilbake i retning Findel gamblet jeg på en gammel slager (nr. 9), og jaggu fikk jeg uttelling også på returen. Jeg hadde i forkant forsøkt å sjekke inn på SAS-appen, men det forfektet seg en del merksnodige feilmeldinger i forbindelse med oppgaven. Damen bak disken kunne fortelle at det hele var sånn cirka i orden, men kjørte ut et par boardingkort raskt og fyndig – sånn for sikkerhetsskyld. 0 kø og tull i security, og jeg befant meg i avgangshallen knappe 15 minutter etter at jeg gikk av bussen. Med andre ord; godt jobbet Luxair Ground Service, eller hva de nå heter.
Hadde til og med tid til litt spotting. Disse to bildene oppsummer greit LUX:
http://www.kvernberget.net/lux15.JPG
Yup.
http://www.kvernberget.net/lux16.JPG
I ærlighetens navn skal det nevnes at jeg også skimtet en EasyJet-maskin. Men det ødelegger poenget. Tok derfor ikke bilde …
SK2584 LUX-CPH // CRJ900 OY-KFK // 16D
Satt avgangstid var 17.40, men boardingkortet (og den tidligere nevnte damen bak disken) insisterte på at ombordstigningen skulle starte så tidlig som kl. 17.00. Løgn og bedrag; førstemann tuslet gjennom rotasjonsporten først tipåhalv-ish. Vi ble busset ut mot CRJ-en, men slapp ikke ut før sjåføren hadde gjennomført sin egen lille walk around av OY-KFK. Nok en gang ble det nødutgangssete på meg (se det fikk jeg til i appen), dog midtgang.
Vi tok av på rutetid, i motsetning til Luxairs maskin mot CPH med satt avgang 20 minutter før SAS’ som ennå ikke var tømt og klar til å snu. København virker for øvrig å være en populær destinasjon for luxembourgere (eller omvendt, hva vet jeg). Så vidt jeg kunne se er det på en vanlig hverdag så mye som fire rundturer (2/2 LG/SK) – i og for seg særs bra for en såpass «liten» destinasjon.
Ei heller på dette leget skjedde det spesielt mye nevneverdig i løpet av den én time og femten minutter lange flyturen. Aftenposten var lastet om bord, og jeg klarte å trøye blekka stort sett gjennom hele flyturen, kun avbrutt av en kaffepause. Landet knappe ti minutter før rutetid på Kastrup, og jeg gjenoppdaget at det er helvetes langt fra A6 til D4. Rasket med meg en Fernet på veien, tok en mat-/Carlsbergpause, og så var det egentlig bare å tusle om bord.
http://www.kvernberget.net/lux17.JPG
… Endte på gulvet.