Boeing_fan
15-06-2014, 02:14
Jeg har vært på noen turer innenriks, og siden det er en stund siden jeg har sett en TR fra en innenriksreise, tenkte jeg at jeg likegodt kan lage det selv :) Denne rapporten er fra to innenriksturer med to ulike transportformer, tog og fly.
Gjennom mitt to tiår lange liv, har jeg hittil ikke vært på langtur med tog. Min lengste tur hittil (før denne) med tog var Sliven-Sofia, som er "svimlende" 299 km (4,5 timer). Derfor tenkte jeg at jeg like godt kunne slå til med en skikkelig langtur, bare for å teste det ut. Nemlig Bodø-Oslo. Og Når NSB hadde salg, med massevis av billetter til 99 kr per strekning, slo jeg like godt til. En enveis miniprisbillett fra Bodø til Oslo kom totalt på 198kr.
For å ta tog fra Bodø til Oslo, må man først ta Nordlandsbanen ned til Trondheim, og så bytte tog der, og ta Dovrebanen videre til Oslo. Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø) er Norges lengste jernbanestrekning, og er 729 km lang. Nordlandsbanen er ikke elektrifisert, og kjøres derfor med dieseltog. Banen ble bygget stykkevis, og stod helt ferdig sommeren 1962. NSB har to daglige avganger i hver retning mellom Bodø og Trondheim, et dagtog med avgang fra Bodø klokka 12:15, og et nattog klokka 21:10. Med begge avgangene er det forbindelse videre til Oslo. Jeg bestilte billett på nattoget, men droppet å kjøpe en sovekupe, som forøvrig koster 850 kr.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsb38428ac.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsb38428ac.jpg.html)
13. mai ankom jeg Bodø Stasjon, rundt et kvarter før avgang til Trondheim. Toget sto klart ved perrong 1, så da var det bare å gå ombord og finne plassen i vogn 2. Plass på "fjerntog" reserveres mens man bestiller billett. Togene NSB bruker på Nordlansbanen er forøvrig veldig gamle, totalt renoverte. De fremstår veldig fine, freshe og romslige inni.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsf273ecee.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsf273ecee.jpg.html)
(Bildet er forøvrig tatt under "deboarding" i Trondheim.)
Fant plassen min, og presis klokken 21:10 rullet toget avgårde. Den beregnede 10 timer og 37 min lange turen ned til Trondheim var igang, og beregnet ankomst tid var dagen etter klokken 07:47, ble vi informert over høytaleranlegget.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps7a337c6f.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps7a337c6f.jpg.html)
I setene lå det en pakke, bestående av pledd, ørepropper, en oppblåsbar pute og et øyebind. En positiv overraskelse. NSB tilbyr gratis trådløst nett ombord i sine tog, men på denne turen var nettet til tider veldig tregt og ustabilt og til tider helt borte. Prøvde også mobilnettet noen ganger, men det fungerte heller ikke spesielt bra, og telefondekningen ble borte på deler av strekningen. Det er forøvrig også et stort pluss at det finnes strømuttak under hvert sete! NSB har en egen kafe ombord kalt NSB Meny, hvor man kunne kjøpe overpriset mat hele natten, men det droppet jeg.
"Vognfaktoren" (kan man kalle det det? :D )på dagens avgang var vel rundt 50 %, vil jeg tro. Fikk noen timers søvn, mens toget tregt ble dratt gjennom Nordland, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag ned til Trondheim, og turen gikk overraskende raskt.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps912eacb1.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps912eacb1.jpg.html)
Trønderbanen og Nordlandsbanen overlapper hverandre.
Presis klokken 07:47 rullet vi inn på Trondheim S, og da var det tid for å komme seg på Narvesen for å skaffe seg en liten matbit, før neste tog. Hadde en forbindelse på 36 min, før toget videre til Oslo.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps796399ce.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps796399ce.jpg.html)
Toget til Oslo startet klokken 08:23, og denne turen på Dovrebanen skulle ta 6 timer og 40 min, og er 553 km lang. Det går altså litt raskere enn på Nordlandsbanen. "Vognfaktoren" på denne turen var neppe høyere enn 30 %.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps8588c41a.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps8588c41a.jpg.html)
Mye fint landskap langs Dovrebanen, selv om jeg tror jeg satt på "feil" side av toget mesteparten av tiden.
Ellers lite å melde fra denne turen. Nettet var også borte på store deler av denne turen, men tiden gikk fort unna, til soving og eksamenslesing, og tiden gikk fort, og plutselig hadde toget kommet til Gardermoen, hvor det kom en haug med folk inn i toget, som ble fult. Noen få minutter forsinket rullet toget inn på Oslo S, og jeg hadde lagt 1 282 km og den første langturen med tog, bak meg.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps77e26eb2.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps77e26eb2.jpg.html)
Få uker senere reiste jeg samme strekning, denne gangen direkte Bodø - Oslo med SAS. Kjøpe billetten noen dager før avreise, en ungdomsbillett til 599kr. Avgang fra Bodø var søndag 8. juni klokken 20:45.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps4e2518fe.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps4e2518fe.jpg.html)
Kom til flyplassen 45 min før avgang, fikk droppet av kofferten og kommet gjennom den kjappe sikkerhetskontrollen, og boarding startet med en gang fra gate 18.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsf2fb84bd.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsf2fb84bd.jpg.html)
Kom oss avgårde 10 min før tiden, om jeg husker rett. Det var smågrisen LN-RWC (Boeing 737-600) som skulle fly oss ned til OSL. Prøvde å telle antall passasjerer ombord, og kom frem til at det var 37, to i Plus og 35 i Go. Kabinfaktor såvidt over 30 % er ikke veldig imponerende.
SAS kunne på denne 1. pinsedagen tilby gårsdagens utgave av Dagbladet. Fant utrolig nok ikke en eneste artikkel som var verdt å lese i den. Ikke noen avis jeg ville brukt pengene mine på.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsd2a62dae.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsd2a62dae.jpg.html)
Tilfeldig plassering av annonse? ;)
Fikk servert kaffe to ganger av en smilende og hyggelig flyvertinne. Ble en ganske hyggelig tur ned til Oslo, hvor vi landet 25 min før tiden, men dessverre parkerte flyet på 19F. Det ble en lang gåtur med andre ord. Gikk likevel raskere enn NSB ;) Satte meg på deretter på Flytoget til Oslo, og vips var turen over :).
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpseb6a72a9.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpseb6a72a9.jpg.html)
-
Nå har jeg iallefall reist fra Bodø til Oslo med to forskjellige transportmidler tog (NSB) og fly (SAS). Tror ikke engang jeg trenger å nevne hvilket transportmiddel jeg foretrekker, og ikke minst hvilket selskap som ga mest valuta for pengene. Var dog greit å prøve toget, for å få tilfredsstilt min egen nysgjerrighet, men det ble en ganske lang og slitsom tur med NSB, og det blir definitivt veldig lenge til neste gang jeg tar tog på en så lang tur. Men til den prisen har jeg nok ikke mye å klage på, NSB leverer et greit (og saktegående) og forutsigbart produkt. Men om det skulle være noe som helst tvil, så vant nok SAS, som leverte bra på denne turen innenriks :)
Takk for at dere leste!
Gjennom mitt to tiår lange liv, har jeg hittil ikke vært på langtur med tog. Min lengste tur hittil (før denne) med tog var Sliven-Sofia, som er "svimlende" 299 km (4,5 timer). Derfor tenkte jeg at jeg like godt kunne slå til med en skikkelig langtur, bare for å teste det ut. Nemlig Bodø-Oslo. Og Når NSB hadde salg, med massevis av billetter til 99 kr per strekning, slo jeg like godt til. En enveis miniprisbillett fra Bodø til Oslo kom totalt på 198kr.
For å ta tog fra Bodø til Oslo, må man først ta Nordlandsbanen ned til Trondheim, og så bytte tog der, og ta Dovrebanen videre til Oslo. Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø) er Norges lengste jernbanestrekning, og er 729 km lang. Nordlandsbanen er ikke elektrifisert, og kjøres derfor med dieseltog. Banen ble bygget stykkevis, og stod helt ferdig sommeren 1962. NSB har to daglige avganger i hver retning mellom Bodø og Trondheim, et dagtog med avgang fra Bodø klokka 12:15, og et nattog klokka 21:10. Med begge avgangene er det forbindelse videre til Oslo. Jeg bestilte billett på nattoget, men droppet å kjøpe en sovekupe, som forøvrig koster 850 kr.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsb38428ac.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsb38428ac.jpg.html)
13. mai ankom jeg Bodø Stasjon, rundt et kvarter før avgang til Trondheim. Toget sto klart ved perrong 1, så da var det bare å gå ombord og finne plassen i vogn 2. Plass på "fjerntog" reserveres mens man bestiller billett. Togene NSB bruker på Nordlansbanen er forøvrig veldig gamle, totalt renoverte. De fremstår veldig fine, freshe og romslige inni.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsf273ecee.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsf273ecee.jpg.html)
(Bildet er forøvrig tatt under "deboarding" i Trondheim.)
Fant plassen min, og presis klokken 21:10 rullet toget avgårde. Den beregnede 10 timer og 37 min lange turen ned til Trondheim var igang, og beregnet ankomst tid var dagen etter klokken 07:47, ble vi informert over høytaleranlegget.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps7a337c6f.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps7a337c6f.jpg.html)
I setene lå det en pakke, bestående av pledd, ørepropper, en oppblåsbar pute og et øyebind. En positiv overraskelse. NSB tilbyr gratis trådløst nett ombord i sine tog, men på denne turen var nettet til tider veldig tregt og ustabilt og til tider helt borte. Prøvde også mobilnettet noen ganger, men det fungerte heller ikke spesielt bra, og telefondekningen ble borte på deler av strekningen. Det er forøvrig også et stort pluss at det finnes strømuttak under hvert sete! NSB har en egen kafe ombord kalt NSB Meny, hvor man kunne kjøpe overpriset mat hele natten, men det droppet jeg.
"Vognfaktoren" (kan man kalle det det? :D )på dagens avgang var vel rundt 50 %, vil jeg tro. Fikk noen timers søvn, mens toget tregt ble dratt gjennom Nordland, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag ned til Trondheim, og turen gikk overraskende raskt.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps912eacb1.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps912eacb1.jpg.html)
Trønderbanen og Nordlandsbanen overlapper hverandre.
Presis klokken 07:47 rullet vi inn på Trondheim S, og da var det tid for å komme seg på Narvesen for å skaffe seg en liten matbit, før neste tog. Hadde en forbindelse på 36 min, før toget videre til Oslo.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps796399ce.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps796399ce.jpg.html)
Toget til Oslo startet klokken 08:23, og denne turen på Dovrebanen skulle ta 6 timer og 40 min, og er 553 km lang. Det går altså litt raskere enn på Nordlandsbanen. "Vognfaktoren" på denne turen var neppe høyere enn 30 %.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps8588c41a.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps8588c41a.jpg.html)
Mye fint landskap langs Dovrebanen, selv om jeg tror jeg satt på "feil" side av toget mesteparten av tiden.
Ellers lite å melde fra denne turen. Nettet var også borte på store deler av denne turen, men tiden gikk fort unna, til soving og eksamenslesing, og tiden gikk fort, og plutselig hadde toget kommet til Gardermoen, hvor det kom en haug med folk inn i toget, som ble fult. Noen få minutter forsinket rullet toget inn på Oslo S, og jeg hadde lagt 1 282 km og den første langturen med tog, bak meg.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps77e26eb2.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps77e26eb2.jpg.html)
Få uker senere reiste jeg samme strekning, denne gangen direkte Bodø - Oslo med SAS. Kjøpe billetten noen dager før avreise, en ungdomsbillett til 599kr. Avgang fra Bodø var søndag 8. juni klokken 20:45.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zps4e2518fe.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zps4e2518fe.jpg.html)
Kom til flyplassen 45 min før avgang, fikk droppet av kofferten og kommet gjennom den kjappe sikkerhetskontrollen, og boarding startet med en gang fra gate 18.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsf2fb84bd.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsf2fb84bd.jpg.html)
Kom oss avgårde 10 min før tiden, om jeg husker rett. Det var smågrisen LN-RWC (Boeing 737-600) som skulle fly oss ned til OSL. Prøvde å telle antall passasjerer ombord, og kom frem til at det var 37, to i Plus og 35 i Go. Kabinfaktor såvidt over 30 % er ikke veldig imponerende.
SAS kunne på denne 1. pinsedagen tilby gårsdagens utgave av Dagbladet. Fant utrolig nok ikke en eneste artikkel som var verdt å lese i den. Ikke noen avis jeg ville brukt pengene mine på.
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpsd2a62dae.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpsd2a62dae.jpg.html)
Tilfeldig plassering av annonse? ;)
Fikk servert kaffe to ganger av en smilende og hyggelig flyvertinne. Ble en ganske hyggelig tur ned til Oslo, hvor vi landet 25 min før tiden, men dessverre parkerte flyet på 19F. Det ble en lang gåtur med andre ord. Gikk likevel raskere enn NSB ;) Satte meg på deretter på Flytoget til Oslo, og vips var turen over :).
http://i1089.photobucket.com/albums/i341/boeing_fan1/Mobile%20Uploads/image_zpseb6a72a9.jpg (http://s1089.photobucket.com/user/boeing_fan1/media/Mobile%20Uploads/image_zpseb6a72a9.jpg.html)
-
Nå har jeg iallefall reist fra Bodø til Oslo med to forskjellige transportmidler tog (NSB) og fly (SAS). Tror ikke engang jeg trenger å nevne hvilket transportmiddel jeg foretrekker, og ikke minst hvilket selskap som ga mest valuta for pengene. Var dog greit å prøve toget, for å få tilfredsstilt min egen nysgjerrighet, men det ble en ganske lang og slitsom tur med NSB, og det blir definitivt veldig lenge til neste gang jeg tar tog på en så lang tur. Men til den prisen har jeg nok ikke mye å klage på, NSB leverer et greit (og saktegående) og forutsigbart produkt. Men om det skulle være noe som helst tvil, så vant nok SAS, som leverte bra på denne turen innenriks :)
Takk for at dere leste!