View Full Version : Erfaringer med Uber
KristianSk
12-06-2014, 00:11
Etter idé fra Sudcaravelle tenkte jeg jeg skulle ta bryet med å opprette en tråd hvor vi kan dele erfaringer med taxiappen Uber ( https://www.uber.com ).
Jeg bruker Uber flere ganger i uken i London, og det fungerer stort sett glimerende.
Jeg har ved to tilfeller brukt Uber fra Ikea til en brøkdel av prisen Ikea skulle ha for levering.
UberX (rimeligste bil i London, vanligvis Toyota Prius) fra min leilighet i Bayswater til Heathrow koster i praksis det samme som Heathrow Express.
Noe man dog skal være oppmerksom på: det har hendt at en sjåfør et stykke unna har plukket opp "oppdraget" selvom det har vært flere biler tilgjengelig kun minutter fra hvor jeg befinner meg, så følg litt med på hvem som tar jobben.
Uber har 3 000 sjåfører i London, og det er stort sett alltid en bil i umiddelbar nærhet.
Brukt UberX mye i byene i New England, bare gode erfaringer. Kun opplevd surge pricing en gang.
I CLT har jeg brukt Black car-Uber, fungerer like bra, noe dyrere.
Lyft er en konkurrerende app i en del byer - og deler for tiden ut $25 kreditt over en lav sko. (Uber gir vel $10(+$10 till vennen) hvis du signer opp via en venn).
KristianSk
12-06-2014, 00:23
Én ulempe med Uber hvertfall i London er at sjåførene ikke må bestå noen geografitest og må ofte ha postnummer til de mest åpenbare steder, så ha telefonen klar.
SudCaravelle
12-06-2014, 08:14
Min erfaring med Uber er som nevnt strålende.. Her i Dubai kan du velge vanlig (som er riskoker – Lexus ES350) som er ganske komfortabelt eller luxury som er BMW 7 serie (du kan ha uflaks å få Volkswagen A8 – men da kan du avbestille) eller lignende.
Det mest imponerende for meg som ikke er noen IT ekspert er hele prosessen med GPS som viser hvor bilen er og kvitteringen som kommer på mail.
Kvitteringen inneholder alt fra selve ruten til snitthastighet osv. samt at du kan gi sjåføren karakter som kommer opp til de som bestiller senere.
Prisene her ligger vel 20-30% over vanlig Taxi så det vil si ca 120 kroner fra Dubai Marina til DXB (ca 30 KM)
Her er gårsdagens (Syed var fin i tøyet og åpnet døren for dragen):
37019
Selv etter mange år i USA, synes jeg også det er deilig enkelt å slippe å forholde meg til tips. Også enig med Sud, kvitteringene på e-Mail er svært gode.
En annen fordel er jo at de tvinges til å ta kort. Ved besøk i Berlin for 1 uke siden var det nada , 0, taxier som tok kort. Hadde 5-6 turer der i helt nye biler, ingen tok kort...
(du kan ha uflaks å få Volkswagen A8 – men da kan du avbestille) eller lignende......
Volkswagen A8 faktisk...... Sikkert noe spesielt for kamelrytterne :lol: :lol: :p
SudCaravelle
12-06-2014, 13:22
Volkswagen A8 faktisk...... Sikkert noe spesielt for kamelrytterne :lol: :lol: :p
De kan sette paa noen ringer - men det vil da alltid vaere en VW ;)
Superhai
12-06-2014, 15:19
De kan sette paa noen ringer - men det vil da alltid vaere en VW ;)
Er det ikke en pickup?
Skal bli artig å følge denne tråden.
Lurer på om mange av de som er kritiske til Dy's ansettelser av utenlands arbeidskraft synes at slike ting er greit?
Utfra det som jeg har lest så er der jo ingen som kontroll på hvem som kjører, er de godkjente av myndighetene? Betaler de skatt av inntekter? Er de forsikret til å bedrive persontransport mot betaling om en ulykke skulle skje?
KristianSk
12-06-2014, 15:28
Skal bli artig å følge denne tråden.
Lurer på om mange av de som er kritiske til Dy's ansettelser av utenlands arbeidskraft synes at slike ting er greit?
Utfra det som jeg har lest så er der jo ingen som kontroll på hvem som kjører, er de godkjente av myndighetene? Betaler de skatt av inntekter? Er de forsikret til å bedrive persontransport mot betaling om en ulykke skulle skje?
Jeg går utifra (vet ikke selvfølgelig ikke) at de følger de samme retningslinjer for forsikringer som Addison Lee og andre "private hire" selskaper.
Tja, de eksisterende aktørene her i landet innen Taxibransjen har jo bevist til gang at de synder på en rekke områder her....;)
Henrik C
12-06-2014, 17:25
Brukte Uber med suksess i Bangkok, komfortabel bil og god plass. Regner med det blir mer bruk på neste USA-tur.
Minnes en dårlig erfaring noen måneder tilbake med en vanlig taxi som ikke kom når jeg var sliten og ville hjem fra et nachspiel. Jeg var i en ukjent by i Silicon Valley og hadde null peiling på hvordan man skulle kjøre for å komme dit, og det hadde ikke taxisjåføren heller. Hadde vært så mye lettere med Uber, hadde jeg bare tenkt på det.
Jeg går utifra (vet ikke selvfølgelig ikke) at de følger de samme retningslinjer for forsikringer som Addison Lee og andre "private hire" selskaper.
Er sikkert variasjoner, leser på siden dere at de som kjører "luksus" må væ re registrert. Da antar jeg at en kommer inn i Limo segmentet, les Usa, mens UberPop, som de f.eks har i bl.a Tyskland ikke krever så mye, utfra hva jeg leser.
An individual with your own car, at least 21 years old, have a driving license and a certificate without registrations.Your car is:A vehicle with 4 doors in perfect condition, like hybrid, built in 2005 or later.
Tja, de eksisterende aktørene her i landet innen Taxibransjen har jo bevist til gang at de synder på en rekke områder her....;)
For en kommentar, er det bare Taxibransjen her til lands som synder?
Synder vel engang inni mellom du og;)
ghostern
13-06-2014, 12:20
Dei har vel ikkje taxilisens, så kan nokon som kjenner litt juss, forklare meg kva som eigentleg er forskjellen på Uber og ein god gamaldags "pirattaxi"?
KristianSk
13-06-2014, 12:23
Dei har vel ikkje taxilisens, så kan nokon som kjenner litt juss, forklare meg kva som eigentleg er forskjellen på Uber og ein god gamaldags "pirattaxi"?
At Uber man ikke kan strekke ut hånden i gaten for å plukke opp en bil fra Uber, dermed går de i samme kategori (ikke alle som er enige i det) som limousiner o.l.
Det variere fra land til land. Men i Norge kan man ikke frakte passasjerer mot betaling uten løyve.
KristianSk
13-06-2014, 12:37
Det variere fra land til land. Men i Norge kan man ikke frakte passasjerer mot betaling uten løyve.
Har f.eks limousin tilbydere i Norge løye?
Har f.eks limousin tilbydere i Norge løye?
Ja, selskapsvogn løyve.
Finnes det en oversikt over hvilke land man kan benytte Uber i?
KristianSk
13-06-2014, 12:48
Finnes det en oversikt over hvilke land man kan benytte Uber i?
https://www.uber.com/cities
https://www.uber.com/cities
Takker!
Og drosjenæringen er, ikke overraskende, lite begeistret for Uber. Og nå er First House engasjert for å få de til Norge.
http://www.dagbladet.no/2014/06/13/nyheter/samfunn/uber/first_house/politikk/33800634/
Benyttet meg masse av det her i Singapore hvor jeg bor. Taxi her er veldig rimelig og det er mange av de, ca 44k. Men, skift bytte, regnvær osv så er det vanskelig å finne de. Uber derimot, de er alltid rett rundt hjørnet. Ikke så kostbart heller. De har også innført billig versjonen her, men jeg har ikke prøvd denne ennå. Noen ganger er det deilig å skli inn i baksetet på en litt mer romslig og luksuriøs bil også. App'n er fantastisk.
jamesclandestine
14-06-2014, 13:19
Kanskje OT men jeg har brukt mydriver i tyskland to ganger. Er en SIXT-avdeling. Det fungerer slik at de enten har egne sjåfører med biler fra SIXT, eller outsource det til enkelpersoner med limousiner. Hos meg fungerte det fint, prisen var litt mere enn en drosje, men fikk en fin BMW 5 serie. Jeg har dog også hørt mange som ikke ble hentet eller forsinket.
Uber skal jeg forsøke i dubai om fire uker. Det fins mange vouchers hvis man lete litt rundt på nett, slik at det fort kan bli en gratis tur hehe
The Viking
15-06-2014, 17:35
Førstegangs Uberbruker i dag LHR T3 ->The May Fair i London. 10 min venting, upåklagelig tur der han tok pen alternativ rute inn mot sentrum da det pakket seg på motorveien rundt Chiswick. GBP 60 all inn, mens HEX + lokal cab for 2 pax fort ville nærmet seg det samme.
KristianSk
16-06-2014, 03:35
Førstegangs Uberbruker i dag LHR T3 ->The May Fair i London. 10 min venting, upåklagelig tur der han tok pen alternativ rute inn mot sentrum da det pakket seg på motorveien rundt Chiswick. GBP 60 all inn, mens HEX + lokal cab for 2 pax fort ville nærmet seg det samme.
Executive eller Lux?
The Viking
16-06-2014, 08:02
Executive eller Lux?
Executive, tillegg for søndag
KristianSk
28-08-2014, 19:45
Tenkte jeg skulle legge til at i London har alle Ubersjåfører "private hire license" (husker ikke hva det egentlig heter), slik som Addison Lee etc.
Kan melde at Uber funker som fy i San Francisco area...
Fungerer helt fint i Stockholm også (basert på én gangs bruk). Fikk bil mye raskere enn de i reisefølget som heller bestilte taxi.
The Viking
30-08-2014, 16:05
LHR-London Sentrum torsdag, retur i dag. Uproblematisk begge veier, booket exec og E-klasse bvegge veier. Sjåføren på veien inn kjørte litt vel mye rykk og napp, men taklet rushtrafikken ellers bra. GBP 60 som tidligere.
Sjåføren til LHR i dag fortalte forøvrig at sjåførene kan rate passasjerene i forhold til høflighet ++ og at hvis en klient faller til 2* eller lavere (av 5) så blir det lagt restriksjoner på dennes bookingmuligheter?
Ja, sjåførene rater passasjerene. En sjåfør i LA lurte på om jeg var helt ny til uber fordi jeg hadde 5 fulle stjerner -- og viste meg hvordan det så ut( tror utgangspunktet er at sjåførene gir 5 stars). Vet dog ikke konsekvensene av lav rating.
http://e24.no/digital/tysk-rett-slaar-fast-forbudt-uber-alles/23286819 Uber forbudt i tyskland.. Så er spørsmålet er når det sprer seg til resten av EU.
http://e24.no/digital/tysk-rett-slaar-fast-forbudt-uber-alles/23286819 Uber forbudt i tyskland.. Så er spørsmålet er når det sprer seg til resten av EU.
Det kommer jo an på lovgivningen i de forskjellige landene. Det er jo ikke det at tyskerene har kommet med en ny lov som forbyr Uber, men at domstolen mener den bryter eksisterende lovgivning. I UK virker det som den som lovgivningen derimot tillater det
Det kommer jo an på lovgivningen i de forskjellige landene. Det er jo ikke det at tyskerene har kommet med en ny lov som forbyr Uber, men at domstolen mener den bryter eksisterende lovgivning. I UK virker det som den som lovgivningen derimot tillater det
Godt poeng, var det ikke noen som nevnte at ubersjåførene i london har et "privatsjåfør bevis" eller noe lignende som lar dem å få lov å kjøre. dvs at det ikke er som HAXI i Norge hvor hvemsomhelst kan kjøre rundt ( i gråsonen til loven).
KristianSk
02-09-2014, 17:32
Jeg synes ikke noe om å forby konkurranse, men om "hvem som helst" kunne kjøre for Uber i tyskland så er det jo ikke ideellt mtp sikkerhet. Uber fortsetter inntill videre i tyskland slik jeg forstår det, men 250 000 Euro pr. tur (hver gang de bryter loven?) blir jo fort penger, også for Google og Goldman Sachs.
Det er vel strengt tatt "hvem som helst" de fleste steder i USA også, dog med Ubers bakgrunnssjekk. Dette da det i de fleste byer/byene Uber operer i stort sett ikke er taxi-krav når man ikke tar "praieturer" - og Uber er "pre-arranged pick-up". Slik jeg har forstått det.
Godt poeng, var det ikke noen som nevnte at ubersjåførene i london har et "privatsjåfør bevis" eller noe lignende som lar dem å få lov å kjøre. dvs at det ikke er som HAXI i Norge hvor hvemsomhelst kan kjøre rundt ( i gråsonen til loven).
Jeg mener å ha lest at Uber London har "private hire license" (eller noe slikt), ja. Dette er vel da tilsvarende en del av transportselskapene som opererer i bestillingsmarkedet (dvs. kan ikke plukke opp passasjerer i gaten uten forutgående bestilling - altså minicabs o.l.).
KristianSk
03-09-2014, 08:48
Merker godt at Uber begynner å bli populært i London. Jeg bor i Bayswater/Notting Hill og i det siste har X ofte vært utilgjengelig, og exec langt unna. I skrivende stund er X 8minutter unna og Exec 17minutter fra meg. For et par måneder tilbake var det alltid X og Exec i umiddelbar nærhet.
Bra for Uber, litt mindre bra for meg.
Merker godt at Uber begynner å bli populært i London. Jeg bor i Bayswater/Notting Hill og i det siste har X ofte vært utilgjengelig, og exec langt unna. I skrivende stund er X 8minutter unna og Exec 17minutter fra meg. For et par måneder tilbake var det alltid X og Exec i umiddelbar nærhet.
Bra for Uber, litt mindre bra for meg.
Det vil vel også si at de etterhvert begynner å bruke rushpriser. Noe som betyr at det blir dyrere for deg.
KristianSk
03-09-2014, 16:32
Det vil vel også si at de etterhvert begynner å bruke rushpriser. Noe som betyr at det blir dyrere for deg.
De er meget rimelige sammenlignet med alternativet uansett.
Har vært borte i dobbel charges ved bar-stenging i USA. Dobbel pris gjør jo litt forskjell, selvom det fortsatt (ihvertfall i mitt tilfelle) var forholdsvis rimelig.
VirreVapp
03-09-2014, 20:10
Funker godt i Berlin!
UberX fungerte fint i LA, men prisene går mye opp og ned i løpet av kort tid. Kunne variere mellom 1x og 5x i løpet av 15minutter.
Ok i dubai, tok som regel like lang tid å vente på bilen som det tok å reise dit man skulle. (ut i fra 3 turer). Mye pga trafikk og teit veinett.
http://e24.no/digital/omstridt-taxiapp-utlyser-tre-stillinger-i-oslo/23301156
UBer til norge osv.
Uber driver med kredittkortsvindel! Jeg ble belastet for en tur som ALDRI fant sted, sjåføren dukket simpelthen ikke OPP. To timer senere fikk jeg en mail at kortet mitt var belastet med ca 100 kroner for en tur på 0.01 km og en tid på ca halv time. Jeg ble lovet en ventetid på ca 7 minutter. Da han fortsatt ikke var å se 20 minutter senere gav jeg opp og tok meg videre på annet vis (dvs taximafia i Moskva som jeg forhandlet pris med). Jeg vil ikke anbefale folk å bruke Uber, de har tydeligvis helt vilkårlige belastninger på kredittkortet og jeg kategoriserer det som svindel.
KristianSk
29-09-2014, 19:38
Uber driver med kredittkortsvindel! Jeg ble belastet for en tur som ALDRI fant sted, sjåføren dukket simpelthen ikke OPP. To timer senere fikk jeg en mail at kortet mitt var belastet med ca 100 kroner for en tur på 0.01 km og en tid på ca halv time. Jeg ble lovet en ventetid på ca 7 minutter. Da han fortsatt ikke var å se 20 minutter senere gav jeg opp og tok meg videre på annet vis (dvs taximafia i Moskva som jeg forhandlet pris med). Jeg vil ikke anbefale folk å bruke Uber, de har tydeligvis helt vilkårlige belastninger på kredittkortet og jeg kategoriserer det som svindel.
Kredittkort svindel, tja...
Jeg har 67 Uber turer de 5 siste månedene, og har aldri opplevd noe slikt. Send Uber en mail og jeg er overbevisst om at de vil ordne dette raskt, samt eventuelt kaste ut sjåføren.
http://www.cultofmac.com/304401/ubers-android-app-literally-malware/
kom over denne, synes det begynner å lukte litt svidd hos uber gutta gitt.
jcnorway
17-12-2014, 14:42
Fikk e-post fra Uber Oslo nå:
God Jul og Godt Nytt År fra Uber Oslo!
Høytid er rett rundt hjørnet og vi hos Uber Oslo vil gjerne feire denne tiden med deg! Det er derfor vi har gleden av å spandere din neste Uber tur (opp til 200 NOK)! Bruk kampanjekoden "UberHøytid" og få 200 NOK i avslag på din neste Ubertur! Husk at kampanjen gjelder frem til 31.01.2015
Vi vil gjerne være en del av dine Uber opplevelser! Ta et bildet og tag oss på instagram: instagram.som/uber_oslo
Våre samarbeidspartnere ser frem til å kjøre deg dit du skal!
Ha en "UberKul" feiring!
Hilsen Uber Oslo
KristianSk
17-12-2014, 14:47
Har fått rapporter fra venner i Oslo om at produktet er meget bra (både Pop og Black)...når man først får en bil.
jcnorway
17-12-2014, 15:20
Noen som har egne erfaringer med Uber i Oslo? Del gjerne :)
Har tatt UberPop tre ganger, var visst den første som prøvde UberPop i Norge 8)
Inntrykket er at det er superbillig (halv pris av taxi), og sjåførene har alle vært hyggelige. Har kjørt Tesla Model S, BMW 1-serie og Audi A6. Har aldri sett mer enn en tilgjengelig bil når jeg har bestilt, men er to UberPop i sentrum nå.
Prøvde å bestille UberBlack en gang, men ingen tok imot bestillingen selv om jeg så en bil på kartet. På korte turer mener jeg dette er billigere enn vanlig taxi (<2-3 km ?)
Hvis vi hadde fått Uber rett inn i expense-systemet på jobben hadde jeg glatt brukt det enda mer
jcnorway
17-12-2014, 22:53
Ser på Instagramkontoen til Uber Oslo at kampanjekoden "UberOslo" gir 300 kr avslag. Får se om man får testet dette imorgen når man skal inn til sentrum på julebord ;)
Testet i Oslo for 3 uker siden. Funket uten problem med Uber Black. Ble hentet på Plaza av en MB S-klasse Long, og turen var billigere en taxi. Kort tur på noen km. Betalte ca 180,-. Hyggelig sjåfør som kun hadde hatt en tur tidligere da.
jcnorway
19-12-2014, 01:28
Fikk testet litt idag/natt. Ensjø-Majorstua og Sentrum-Ensjø. Begge turene med MB S-klasse. Hyggelige sjåfører, fine og behagelige biler. Pga promokoder ble det totalt betalt ca 100 kr for begge turene til sammen. Sentrum-Ensjø ville kostet meg 222 kr om jeg skulle betalt. Tror faktisk det er billigere enn vanlig taxi på nattestid.
Sentrum-Ensjø ville kostet meg 222 kr om jeg skulle betalt. Tror faktisk det er billigere enn vanlig taxi på nattestid.
Det er det nok, men betaler sjåføren skatt, riktig forsikring m.v.? Sjekker noen vandelen, har han kjøreseddel? Er overrasket over hvor lite prinsipielle mange synes å være.
KristianSk
19-12-2014, 05:03
Det er det nok, men betaler sjåføren skatt, riktig forsikring m.v.? Sjekker noen vandelen, har han kjøreseddel? Er overrasket over hvor lite prinsipielle mange synes å være.
Siden han har kjørt Uber Black (S-klasse) så er svaret på spørsmålene dine: vet ikke (men aller høyst sansynlig ja), ja, ja (går utifra dette sjekkes når man søker om løyve) og ja.
http://www.limousinepartner.no/?lang=en - dette er selskapet som kjører Uber Black i Oslo, vet ikke om det er flere.
jcnorway
19-12-2014, 06:47
Limousine Partner Oslo AS en vei og Private Driver AS en vei. Begge sjåfører framstod som veldig profesjonelle.
Om noen har sjekket vandel på vedkommende og om vedkommende betalte skatt? Aner ikke men antar det. Samme antakelse gjør jeg når jeg kjører vanlig taxi - men av historien vet man vel at det å ta taxi heller ikke er noen garanti for at alt skjer etter boka heller.
Med tanke på all kreativiteten i Taxibransjen i Oslo vil jeg si at Uber og deres lokale partnere har GOD takhøyde for hva de kan og ikke kan gjøre.
RescueMe
19-12-2014, 08:47
Med tanke på all kreativiteten i Taxibransjen i Oslo vil jeg si at Uber og deres lokale partnere har GOD takhøyde for hva de kan og ikke kan gjøre.
Det virker å være veldig vanlig å låne bort drosjen til en kompis eller fetter i Oslo, har flere ganger opplevd sjåfører som ikke kan veien til godt kjente steder eller som har null peiling på hvordan man kjører om vinteren.... Og både min samboer og andre kjente har klagd på truende eller ufine sjåfører uten noe respons fra drosjeselskapet.
Så ja, selv om Uber ikke har alt i orden så håper jeg virkelig de klarer å knekke drosjenæringen og få de til å tenke mer på kundene enn egne røykepauser!
jcnorway
19-12-2014, 09:09
Vet ikke om jeg ønsker at Uber skal knekke drosjenæringen da... Skal ikke uttale meg om Uber POP, men Uber Black ønsker jeg hjertelig velkommen som et godt alternativ til tradisjonell taxi.
Vet ikke om jeg ønsker at Uber skal knekke drosjenæringen da... Skal ikke uttale meg om Uber POP, men Uber Black ønsker jeg hjertelig velkommen som et godt alternativ til tradisjonell taxi.
Det er vel ingen som egentlig ønsket å knekke taxinæringen, men littmer konkurranse ser jeg frem til. Den er jo ikke eksisterende i dag. Forsøk å velg for eks en Oslo Taxi ved Sentralstasjonen når den for eks er nummer 7 eller noe i køen. Da blir det ganske mange innsigelser vet jeg av diverse erfaringer. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte minnet de om at det er 'fri' konkurranse og at det betyr at kunden selv kan velge bil.
Man kan gjøre som for eks på ARN, hvor de ulike selskapene har hver sin kø. Da fungerer konkurransen flik den er ment. Litt moro å se at det er de dyreste som roper høyest for å få deg som kunde.
Konkurransen fungerer ikke akkurat i Stockholm hvor de har taxier som flår deg for flere tusen. Ingen vil ved sine fulle fem ta en slik taxi.
Prøvde Uber Black fra Majorstua til Grünerløkka nå og det kom på samme pris som taxi, dette var da 4.5 km og 10 min, så nesten ikke vits å ta vanlig taxi lenger.
Det betales med kredittkort, så er vel null problem for Skatteetaten å evt. sjekke dette? UberPop-sjåførene er selv ansvarlige for å betale skatt hørte jeg.
UberBlack er som sagt profesjonelle limousine-selskap
Konkurransen fungerer ikke akkurat i Stockholm hvor de har taxier som flår deg for flere tusen. Ingen vil ved sine fulle fem ta en slik taxi.
I forskjell til Oslo kan du faktisk velge i Stockholm. At det finnes noen som fløt deg endrer ikke dette. De kan faktisk velges bort.
Personlig synes jeg vel flere av taxi selskapene er svært nærme å flå deg også. Stor forskjell hjem til meg fra sentrum i alle fall. Men egentlig er vel alle for dyre, og derfor er det endringer gjennom for eks Uber som trengs for å få igang skikkelig konkurranse igjen. Nå er det alt for mange drosjer i Oslo som skal dele en for liten pott. Løsningen de har valgt er at alle øker prisene. Det burde vel være motsatt?
I forskjell til Oslo kan du faktisk velge i Stockholm. At det finnes noen som fløt deg endrer ikke dette. De kan faktisk velges bort.
Personlig synes jeg vel flere av taxi selskapene er svært nærme å flå deg også. Stor forskjell hjem til meg fra sentrum i alle fall. Men egentlig er vel alle for dyre, og derfor er det endringer gjennom for eks Uber som trengs for å få igang skikkelig konkurranse igjen. Nå er det alt for mange drosjer i Oslo som skal dele en for liten pott. Løsningen de har valgt er at alle øker prisene. Det burde vel være motsatt?
Hvordan vil det hjelpe at enda flere skal dele på den potten? Uberpop har såpass lave priser at jeg er usikker på hvor mange som vil kjøre for de når nyhetens interesse har gitt seg.
Uberblack vil uansett ikke senke prisen, men muligens hjelpe til med å heve kvaliteten.
De burde lansere UberX som har samme pris som taxi, men som da blir billigere enn taxi pga minsteprisen
Hvordan vil det hjelpe at enda flere skal dele på den potten? Uberpop har såpass lave priser at jeg er usikker på hvor mange som vil kjøre for de når nyhetens interesse har gitt seg.
Til slutt vil prisen komme ned til slutt. I Oslo er det nå for mange taxi til for høy pris. Uber kan bidra til at markedet faktisk fungerer. Det gjør det etter min oppfatning ikke i dag. På sikt mener jeg ingen er tjent med det
jcnorway
12-03-2015, 23:36
Ny rabattkode i omløp. Bruk koden "UberOsloVG" så får man 20% rabatt på neste tur. Må brukes senest søndag 2. august.
http://www.vg.no/rabattkode/uber#promo-453
SudCaravelle
17-03-2015, 08:59
Uber blir bare bedre og bedre i Dubai. Nå har de startet med UberX i tillegg som er da billigere enn vanlig Taxi (som er latterlig billig i Dubai). UberX har litt «dårligere» biler, men fremdeles minimum en Lexus ES350. Fire ganger siste tiden har vi fått speller ny Land Cruiser V8 (ikke den lille roerlegger LandCruiseren…)
En typisk tur fra området Dubai Marina og hjem (ca 12-15 minutter) ender opp på 22-15 dihram og flyplassen (ca 35 minutter) på ca 60-70 dihram.
KristianSk
17-03-2015, 09:37
Jeg testet UberPop i Oslo for en drøy uke tilbake, det var en nedtur ift hva jeg er vant med fra andre byer.
På en annen side, Norgestaxien jeg tok til jobb var like dårlig, så hvorfor ikke velge Uber til halv pris.
Har tatt UperPop mange ganger i Oslo de siste månedene, latterlig billig i forhold til taxi og bilene pleier å være helt ok. Har i tillegg brukt flere kampanjekoder som har gitt meg alt fra 20% rabatt til gratisturer. Eneste å utsette på er at det er for få biler tilgjengelig på kvelden i helger, men dukker stort sett alltid opp en bil man kan snappe ved å sitte med appen oppe i noen minutter.
hanschristian
17-03-2015, 11:02
Tok nettopp en Uber Black fra Carl Berner til Nationalteatret. Fikk en splitter ny MB S500. Det er godfølelsen sin det... og til 238,-
SudCaravelle
17-03-2015, 11:08
Sikkert litt bimbospørsmål men er det bare å bruke "UAE appen" på besøk i Oslo og med den kortinformasjonen jeg har registret på den?
KristianSk
17-03-2015, 11:12
Sikkert litt bimbospørsmål men er det bare å bruke "UAE appen" på besøk i Oslo og med den kortinformasjonen jeg har registret på den?
Jepp, null niks problem
Noen som har test uber i Hamburg?
Edit: noen flere som har problemer med å motta teksten for å få godkjent mobil nummeret ?
SudCaravelle
09-08-2015, 11:41
Artige erfaringer med definisjoner på Uber Black:
Dubai: Mer eller mindre alltid Lexus ES350 og alltid knirkefritt.
Hong Kong: Mercedes S klasse og knirkefritt.
Her på Bali: så langt vrak av Toyota Crizansa med null kontaktnummer til driver og null engelskkunnskaper. Under halve prisen av de blå taxiene som allerede er nesten gratis.
Morsomst: Uber X i Dubai da du kan få alt fra 5 serie til nye Land Cruiser V8. Alltid spent på hva du får. Synd at man ikke kan velge bil på "kartet".
Morsomst: Uber X i Dubai da du kan få alt fra 5 serie til nye Land Cruiser V8. Alltid spent på hva du får. Synd at man ikke kan velge bil på "kartet".
Kartet er atpåtil "fake", det gir bare et "bilde" av om det finnes biler i nærheten. De behøver ikke å være der du ser de :-)
noen som vet om rabattkode til Oslo ?
jamesclandestine
13-08-2015, 14:15
Jeg ble også meget overrasket over uberx vs black i dubai etter å prøve X for første gang nå. Fra royal mirage til atlantis 16AED.
Hvordan fungerer det med å bli hentet på travle steder som f.eks en flyplass? Ser for meg at det er en annen prosedyre enn å stå i et rolig boligstrøk å vente.
Funderer litt på uber fra HKG til hotellet på lørdag, men hvis det er stress å finne bilen så er det litt usikkert.
KristianSk
13-08-2015, 19:31
Hvordan fungerer det med å bli hentet på travle steder som f.eks en flyplass? Ser for meg at det er en annen prosedyre enn å stå i et rolig boligstrøk å vente.
Funderer litt på uber fra HKG til hotellet på lørdag, men hvis det er stress å finne bilen så er det litt usikkert.
Vanligvis er det helt uproblematisk. Nå er det et år siden jeg sist var i Hong Kong, men da var de fleste tilgjengelige bilene "Uber Taxi" (dvs. vanlige taxier). Isåfall er det enklere å stille seg i taxikøen utenfor flyplassen. Skal også sies at tilgjengeligheten selv for Uber Taxi generelt var dårlig i byen, så jeg har aldri benyttet Uber i Hong Kong.
Helikopter
17-08-2015, 08:33
Hvordan bruker jeg min gratis tur? Jeg har en gratis tur nå, men sist jeg kjørte med uber så ble det belastet på kortet mitt. Uflaks eller må jeg "velge" gratis turen min?
jcnorway
11-09-2015, 21:05
Kampanjekode til bruk på valgdagen :)
På mandag den 14. september er det kommunevalg i Oslo og resten av landet. Vi i Uber oppfordrer deg til å bruke stemmeretten din. Derfor spanderer vi en Uber-tur i Oslo, slik at det blir enda enklere å komme til ditt valglokale.
Tast inn promokode OSLOVALG2015 i appen på mandag den 14. september 2015. Koden kan legges til og kan brukes fra kl 9:00 til 21:00 med verdi på opptil 150 kroner.
KristianSk
02-12-2015, 11:16
Nå kan man få vite sin personlige rating direkte i appen:
In July I posted how you could find our your Uber score by emailing Uber. You could log into the app and then follow a few steps, and then eventually they’d email you with your score.
Well, Uber has made the process even easier, as you can now find out your Uber score directly through the Uber app.
http://onemileatatime.boardingarea.com/2015/12/01/how-to-check-uber-rating/
Min score er 4.8, hva er din?
4.8 her også. Får vel bli enda blidere :)
Henrik C
02-12-2015, 16:17
Aj aj aj, jeg er nede på 4.5. Har tydeligvis mye å hente på smilefronten.
Jeg slutter ikke å forbause meg over at enkelte hyler om sosial dumping og samtidig med glede bruker Uber, som hverken tilbyr fast ansettelsesforhold og samtidig opererer illegalt på steder hvor registrerte drosjer og limoer må ha tillatelser og lisens. :stir:
Uber Black blir i Norge kjørt av selskaper som har løyve, samtidig som de er både bedre og billigere enn vanlige Taxier.
Ikke her. På min lokale nærflyplass har Uber ikke lov til å plukke opp passasjerer. Selv ikke drosjene kan plukke opp utenom holdeplassen, og de betaler for å få bruke den.
When Ledford drives past the curb at the Atlanta airport he sees passengers waiting for friends, family and sometimes Uber drivers. But not taxis. Ledford and other cabbies have to wait in a line nearby.
“People flag me or walk up to me all the time and say, 'Hey, can I get a cab?' I say 'I can get in big trouble for picking y'all up, up here,'” he said.
http://www.marketplace.org/2015/11/24/business/taxi-and-uber-fight-curb-atlanta-airport
Jeg slutter ikke å forbause meg over at enkelte hyler om sosial dumping og samtidig med glede bruker Uber, som hverken tilbyr fast ansettelsesforhold og samtidig opererer illegalt på steder hvor registrerte drosjer og limoer må ha tillatelser og lisens. :stir:
Uber har mer eller mindre utradert tradisjonelle taxitjenester her i Santa Barbara. Selv om det jo er en del grums knyttet til Uber, har jeg som kunde uendelig mye bedre erfaringer med de enn med vanlig drosje. På samtlige av de fire-fem turene jeg har hatt med vanlig drosje i Santa Barbara-området har jeg blitt møtt av en piss grinete sjåfør som aldri har vært presis, har kjørt lange omveier og krevd en helt annen pris enn hva taksameteret sier.
For å gi et eksempel: sist jeg skulle ut å reise tok jeg en Uber hjemmefra til busstoppet til flybussen. Sånn cirka 5 km i avstand, og jeg betalte rundt $10. Når jeg skulle hjem igjen fikk jeg busselskapet til å bestille en taxi for meg fra samme busstopp. Vi var fem stykker som bor forholdsvis nærme hverandre, og bestemte oss for å dele taxien. For den samme 5 km lange turen + svipping rundt i nabolaget krevde drittsekken $25 fra hver av oss; totalt $125. :headbang
Dette er selvsagt ikke representativt for hele den tradisjonelle taxinæringen og gjelder ikke overalt. Men for min del blir det Uber; i alle fall i Santa Barbara. For øvrig ser jeg at jeg har 5.0 i rating. :)
For øvrig, kanskje ting løsner litt i Norge også?
http://www.osloby.no/nyheter/Uber-sjafor-frifunnet-i-Oslo-tingrett-8275455.html
Uber-sjåfør frifunnet i Oslo tingrett
Retten mener UberPOP-sjåføren ikke kan dømmes etter dagens lov. Norges Taxiforbund mener dommen er «uforståelig og meningsløs».
Uber har mer eller mindre utradert tradisjonelle taxitjenester her i Santa Barbara. Selv om det jo er en del grums knyttet til Uber, har jeg som kunde uendelig mye bedre erfaringer med de enn med vanlig drosje. På samtlige av de fire-fem turene jeg har hatt med vanlig drosje i Santa Barbara-området har jeg blitt møtt av en piss grinete sjåfør som aldri har vært presis, har kjørt lange omveier og krevd en helt annen pris enn hva taksameteret sier.
For å gi et eksempel: sist jeg skulle ut å reise tok jeg en Uber hjemmefra til busstoppet til flybussen. Sånn cirka 5 km i avstand, og jeg betalte rundt $10. Når jeg skulle hjem igjen fikk jeg busselskapet til å bestille en taxi for meg fra samme busstopp. Vi var fem stykker som bor forholdsvis nærme hverandre, og bestemte oss for å dele taxien. For den samme 5 km lange turen + svipping rundt i nabolaget krevde drittsekken $25 fra hver av oss; totalt $125. :headbang
Dette er selvsagt ikke representativt for hele den tradisjonelle taxinæringen og gjelder ikke overalt. Men for min del blir det Uber; i alle fall i Santa Barbara. For øvrig ser jeg at jeg har 5.0 i rating. :)
Det er nok flyplassen som charger en del av han du kaller drittsekk. Personlig synes jeg ikke det ser ut som om de fleste Amerikanske taxisjåfører er styrtrike drittsekker som flesker rundt i første klasse på din og min regning.
Det sagt, jeg hater moderne taxi alla Norge og Sverige. Jeg synes det er sykt trist at ikke taxi kan være et nogenlunde regulert system. I det minste fra flyplasser, slik det er i USA.
Før var det en "Nuclear solution". Ante du ikke hvordan du skulle komme deg hit/dit og var travel (på jobb), kunne du ta taxi. Det kostet flesk, men det var et nogenlunde organisert system du kunne bruke uten å tenke mye. Hadde du all verdens tid og subbet rundt på ferie kunne du lese deg opp på tog og buss.
Nå er det ikke sånn lenger i Oslo eller de store byene i Sverige. Det er så mye lureri og kjeltringer i bransjen at da får Uber lett match. Så sosial dumping eller ikke, jeg har ikke særlig mye sympati med Norsk taxinæring. Snakket med Blacklane sjåføren min til OSL her om dagen, og han kjørte masse for Uber. Han syntes det var topp, og vel så bra som å kjøre for Emirates eller lignende.
Det er nok flyplassen som charger en del av han du kaller drittsekk.
Ikke i dettet tilfellet. Taxier ble ringt inn av busselskapet på forespørsel av passasjerer og plukket oss opp på deres busstopp i Santa Barbara, som ligger langt unna flyplassen. Flybussen jeg tok er heller aldri innom flyplassen i SB – den kjører direkte fra LAX til stoppesteder i byene rundt her.
https://www.sbairbus.com/page/display/stops
Personlig synes jeg ikke det ser ut som om de fleste Amerikanske taxisjåfører er styrtrike drittsekker som flesker rundt i første klasse på din og min regning.
Enig i den, men poenget mitt er prisen og ikke hvem som ender opp med pengene. Uansett skal ikke en taxitur på 5 km + litt småsvipping koste over 1000 kroner midt på en arbeidsdag.
Det sagt, jeg hater moderne taxi alla Norge og Sverige. Jeg synes det er sykt trist at ikke taxi kan være et nogenlunde regulert system. I det minste fra flyplasser, slik det er i USA.
Før var det en "Nuclear solution". Ante du ikke hvordan du skulle komme deg hit/dit og var travel (på jobb), kunne du ta taxi. Det kostet flesk, men det var et nogenlunde organisert system du kunne bruke uten å tenke mye. Hadde du all verdens tid og subbet rundt på ferie kunne du lese deg opp på tog og buss.
Nå er det ikke sånn lenger i Oslo eller de store byene i Sverige. Det er så mye lureri og kjeltringer i bransjen at da får Uber lett match. Så sosial dumping eller ikke, jeg har ikke særlig mye sympati med Norsk taxinæring.
Og akkurat det må jo være en av de beste grunneen til å avskrive mye av taxinæringens kauking om at Uber truer den «trygge og organiserte» taxidriften i Norge.
RescueMe
09-12-2015, 08:49
Det sagt, jeg hater moderne taxi alla Norge og Sverige. Jeg synes det er sykt trist at ikke taxi kan være et nogenlunde regulert system.
Mye av problemet ligger i at man er sykelig opptatt av å regulere organiseringen av selve virksomheten (med løyver o.l.), ikke selve tjenesten. Jeg lar meg fortsatt sjokkere over at det er fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo så lenge de har en kompis med løyve. Jeg er en smule lei av å hjelpe sjåførene å finne veien... Har også et par ganger påpekt at bilen jo har GPS, men bare fått til svar at det ikke er hans bil så han vet ikke hvordan den fungerer!
Forøvrig er det få bransjer som er så opptatt av egen fortreffelighet som taxibransjen. Tror jeg har til gode å høre noen derfra ta selvkritikk eller si at man jo kanskje kunne levert litt bedre tjenester...
Helikopter
10-12-2015, 05:21
Hvordan bruker jeg min gratis tur? Jeg har en gratis tur nå, men sist jeg kjørte med uber så ble det belastet på kortet mitt. Uflaks eller må jeg "velge" gratis turen min?
Har fått brukt opp mine gratisturer nå selv om jeg lagde kontoen min i et annet land. Hadde først mange gratisturer men bare i Dubai. Etter en oppdatering fra Uber har jeg fått bruke de her i Australia.
Mye av problemet ligger i at man er sykelig opptatt av å regulere organiseringen av selve virksomheten (med løyver o.l.), ikke selve tjenesten. Jeg lar meg fortsatt sjokkere over at det er fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo så lenge de har en kompis med løyve. Jeg er en smule lei av å hjelpe sjåførene å finne veien... Har også et par ganger påpekt at bilen jo har GPS, men bare fått til svar at det ikke er hans bil så han vet ikke hvordan den fungerer!
Det er selvfølgelig ikke "fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo". Man må ha kjøreseddel, bestå kjentmannsprøve m.m. Hvis noen kjører en kompis sin taxi uten kjøreseddel er det pirattaxi, og de kan bli bøtelagt, få bilen avskiltet m.m.
(Om politiet prioriterer det høyt nok er en annen sak. Men det er ikke "fritt fram".)
Det er selvfølgelig ikke "fritt fram for hvem som helst å kjøre en taxi i Oslo". Man må ha kjøreseddel, bestå kjentmannsprøve m.m. Hvis noen kjører en kompis sin taxi uten kjøreseddel er det pirattaxi, og de kan bli bøtelagt, få bilen avskiltet m.m.
Fullt mulig, men som passasjer så virker det som kravene for og få kjøreseddel er minimale. Og kjentmannsprøve? Man skal ikke ha kjørt veldig mye taxi i Oslo før man må selv guide sjåføren dit man skal, i hvertfall hvis man vil unngå omveier
Krever alle selskapene i Oslo kjentmannsprøve av sjåførene?
Jeg tar stort sett taxi i Oslo og i Trondheim. Må si jeg synes forskjellen er slående på service, pris og tjeneste. I Trondheim opplever jeg stort sett bestandig at hyggelige sjåfører finner fram, flytaxi er en genial tjeneste og prisen virket et hakk lavere, selv om avstandene er litt kortere der.
Krever alle selskapene i Oslo kjentmannsprøve av sjåførene?
Jeg tar stort sett taxi i Oslo og i Trondheim. Må si jeg synes forskjellen er slående på service, pris og tjeneste. I Trondheim opplever jeg stort sett bestandig at hyggelige sjåfører finner fram, flytaxi er en genial tjeneste og prisen virket et hakk lavere, selv om avstandene er litt kortere der.
Kravene varierer fra kommune til kommune. Det er politiet som utsteder kjøreseddel, så det er ikke opp til hvert selskap. Vet at det i hvert fall kreves i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. I Bergen kreves det også språktest hvis man ikke har norsk som morsmål, vet ikke om det gjøres andre steder.
Når det er sagt, så synes jeg at vanskelighetsnivået burde være høyere for både språktest og kjentmannsprøve.
Hjemmelen for kjentmannsprøve er i yrkestransportloven, § 37c:
Politimeisteren eller den han gir myndigheit kan bestemme at det for å få kjøresetel for drosje kan krevjast avlagt prøve som viser tilstrekkeleg kjennskap til løyvedistriktet. Er slikt vedtak sett i verk, gjeld ikkje kjøresetel frå anna politidistrikt utan påteikning frå politiet om at vedkommande har stått til kjentmannsprøven.
Erlingni
10-12-2015, 09:20
I Oslo er det en kjent sak at drosjene ofte lånes bort til kompiser, fettere etc. som aldri har hørt om hverken kjøreseddel eller kjentmannsprøve engang.
Jeg har avslørt dette selv minst en gang, han ble relativt stresset og aggressiv.
Typisk for disse er jo at det virker som om de nesten aldri har vært i Oslo. Han som kjørte meg innrømmet at han aldri hadde kjørt før. Dette var en lørdag, han hadde kun kjørt dagen før.
Lånte drosjer er ille, det er "hvem som helst" som kjører, og sikkerheten til kundene er på ingen måte ivaretatt. For alt jeg vet har de ikke vanlig førerkort engang.
Jeg bruker relativt mye drosjer på Østlandet, og har prosentvis veldig mye dårlige og absurde erfaringer med det. Dette er etter min mening en næring som lever på lånt tid. Tiden er virkelig overmoden for et alternativ som Uber etc. der man faktisk må levere en viss basiskvalitet til en normal pris for å kunne overleve som sjåfør.
To råd fra meg; bruk Uber når mulig, og be alltid om kvittering når du bruker "vanlig" drosje. Det gir anledning til å klage i ettertid, og vanskeliggjør svart kjøring.
Uber POP-sjåfør er frikjent i Oslo Tingrett: http://www.osloby.no/nyheter/Uber-sjafor-frifunnet-i-Oslo-tingrett-8275455.html
gunnarsk
10-12-2015, 14:44
Taxiappen Mivai prøver å rette på noen av problemene i taxibransjen med å skape et mer oversiktelig og transparent marked. Det er i samarbeid med flere taxiselskaper. I byene kan du sammenligne priser og rating på de ulike selskapene. Forhåpentligvis kan det virke oppdragende i forhold til lånetaxier o.l.
Dagens Næringsliv og Digi skrev om dette i går:
Denne appen skal redde taxibransjen fra Uber (http://www.digi.no/itnorge/2015/12/09/denne-appen-skal-redde-taxibransjen-fra-uber) (Digi)
Ny taxi-app tar opp kampen med Uber (http://www.dn.no/grunder/2015/12/09/1659/Grnder/ny-taxiapp-tar-opp-kampen-med-uber) (DN)
Fullt mulig, men som passasjer så virker det som kravene for og få kjøreseddel er minimale. Og kjentmannsprøve? Man skal ikke ha kjørt veldig mye taxi i Oslo før man må selv guide sjåføren dit man skal, i hvertfall hvis man vil unngå omveier
Dette gjelder også i Bergen, og mange andre byer i kongeriket.
KristianSk
10-12-2015, 19:32
Tesla Model S som UberPop i Oslo i ettermiddag, definitiv oppgradering fra tidligere biler :)
Sjåføren var også topp, som alle de andre jeg har kjørt med i Oslo.
For å kjøre UberPop må du levere en mengde dokumentasjon: førerkort (minst tre år), vognkort (bil maks 10 år), politiattest (samme som for taxi), forsikringsbevis, organisasjonsnr (for fakturering og MVA-håndtering) og ikke minst delta på opplæring hos Uber. Du må også levere bilde av deg og bilen. For alle turer rates både sjåfør og passasjer.
Skal man kjøre drosje må man i tillegg ha kjøreseddel (som krever kjentmannsprøve noen steder) og kjøre med noens løyve. For å ha noen sjanse til å få eget løyve må man ha kjørt for noen andre fulltid i to år. Alle løyver må knyttes til en drosjesentral (og det koster jo ekstra), i tillegg må man ha utstyr i bilen som koster masse. Man må også kjøre rundt med kontanter i bilen, som øker faren for ran. Disse tilleggstingene gir nær null ekstra verdi i en æra der vi har GPS, ratinger ned på enkeltsjåfør og passasjer, kan forhåndsregistrere kredittkort osv.
For å kjøre UberBLACK må man ha selskapsvognløyve. Da slipper man drosjesentral men må kjøre en svær, kostbar bil. Og for tiden tar ikke f eks Akershus i mot løyvesøknader en gang, de går rett i søppelbøtta.
Henrik C
25-12-2015, 13:57
En av de tingene jeg liker så godt med Uber er klagemulighetene og hvor kjapt de rydder opp, og at man får den umiddelbare tilbakemeldingen på kvaliteten på sjåførene.
Jeg og en kompis skulle ta en UberPOP fra Grünerløkka til Blindern, men sjåføren blingset og ringte oss og sa at han stod utenfor huset på Blindern. Dobbeltsjekket appen og vi hadde trykket inn alt riktig, så ba han komme ned til oss. Han startet derimot turen når han kjørte fra Blindern, så vi betalte dobbelt så mye som vi skulle (ble vel 150 kroner...)
Kjapp tilbakemelding til Uber med dårlig rating og forklaring, og de ryddet opp og krediterte til riktig beløp.
Klar motsetning til en gang jeg klagde på en taxisjåfør fra NorgesTaxi som kjørte feil flere ganger, vinglet i veien og generelt kjørte nokså utrygt - der fikk jeg etter flere purringer beskjed om at sjåføren hadde sluttet og at de ikke ville gjøre noe mer med saken.
NordicMaster
25-12-2015, 14:09
Hei
Om dette var tilfellet så¨må det være en teknisk glitch. Sjåfør ser ikke destinasjonen før han starter turen. Det er altså ingen måte han eller hun kan se hvor du skal før turen startes. Det er derfor rart at han kjører til destinasjonen for så å ringe. Jeg misstenker at destinasjon og start bare ble forvekslet (husk at man ikke bruker kartet til å angi hvor man skal (kan bare angi adresse altså)).
Forøvrig er jeg en stor fan av Uber og bruker det så ofte jeg kan.
Jeg og en kompis skulle ta en UberPOP fra Grünerløkka til Blindern, men sjåføren blingset og ringte oss og sa at han stod utenfor huset på Blindern. Dobbeltsjekket appen og vi hadde trykket inn alt riktig, så ba han komme ned til oss. Han startet derimot turen når han kjørte fra Blindern, så vi betalte dobbelt så mye som vi skulle (ble vel 150 kroner...)
Kjapp tilbakemelding til Uber med dårlig rating og forklaring, og de ryddet opp og krediterte til riktig beløp.
Henrik C
25-12-2015, 14:17
Hei
Om dette var tilfellet så¨må det være en teknisk glitch. Sjåfør ser ikke destinasjonen før han starter turen. Det er altså ingen måte han eller hun kan se hvor du skal før turen startes. Det er derfor rart at han kjører til destinasjonen for så å ringe. Jeg misstenker at destinasjon og start bare ble forvekslet (husk at man ikke bruker kartet til å angi hvor man skal (kan bare angi adresse altså)).
Forøvrig er jeg en stor fan av Uber og bruker det så ofte jeg kan.
Interessant, takk! Var ikke jeg som bestilte, men når vi kikket på appen hadde vi satt gata vår på Løkka som startsted. Men kan godt hende at kompisen min som bestilte rotet det til litt. Var sent på kvelden...
Uansett ordnet Uber kjapt opp.
Hadde like god erfaring da jeg hadde en sjåfør som kjørte litt i sirkler i Indonesia. Da tok det 5-6 minutter fra jeg sendte inn feedback til Uber hadde ryddet opp.
JanFredrikB
25-12-2015, 21:10
Interessant, takk! Var ikke jeg som bestilte, men når vi kikket på appen hadde vi satt gata vår på Løkka som startsted. Men kan godt hende at kompisen min som bestilte rotet det til litt. Var sent på kvelden...
Uansett ordnet Uber kjapt opp.
Hadde like god erfaring da jeg hadde en sjåfør som kjørte litt i sirkler i Indonesia. Da tok det 5-6 minutter fra jeg sendte inn feedback til Uber hadde ryddet opp.
Samme erfaring med en sjåfør som kjørte veldig treigt, og tok en lang omvei gjennom små nabolag på vei til Kastrup i København :colgate:
Er det noen fler som har vært borti sjåfører i New York som tilsynelatene er veldig i nærheten, tar i mot tur og så kansellerer uten å møte opp etter en stund? Dette utløser jo da at sjåføren får $10 fordi turen ble kansellert senere enn 10 minutter etter bestilling. Dette skjedde med meg to ganger ila. 20 minutter. klaget til uber (som svarer meget kjapt selv en søndag kveld) som da refunderte pengene og påsto de skulle ta det opp med sjåførene.
Jeg skulle fra Manhattan til JFK så kan det hende de ikke orket å kjøre helt ut dit og heller ville ha den tieren? Ene sjåføren presterte i tillegg å takke ja til ny tur flere ganger, men siden jeg begynte å få dårlig tid ville jeg heller ha en ny, som endte med å gjøre det samme.
Ga til slutt opp og tok en taxi, noe som tydeligvis var lurt siden det var en del trafikk og han kjente til en del lokalveier (og overraskende mye om norsk sport) som gjorde at jeg sparte en god del tid.
Norfindir
27-01-2016, 21:20
hva tipser dere uber førere i USA? 20%?
Ja jeg vet at Uber påstår at tipsing ikke er nødvendig, men om du ser på uberførerforumer så er føere meget misfornøyde med passasjerer som ikke tipser
En ubersjåfør jeg snakket med sa at de foretrakk at man ikke tipset via appen men direkte til sjåføren...
Har det uansett på 20% fordi jeg foretrekker den enkle og kontantfrie opplevelsen ved å bruke uber, men på ferie i usa hadde jeg nok endret til 0% og heller gitt cash, for der må man ha cash på seg hele tiden uansett nesten.
Norfindir
27-01-2016, 21:48
jeg mente i cash ja :) Viste ikke at det gikk an å tipse i appen
Hvordan tipser man i appen?
Pleier dere å tipse i andre land enn USA når dere bruker Uber?
ok, fant ikke valget i appen, men logger du inn på uber.com så har du valget under payments. MEN vet ikke om det har vært sånn hele tiden???? men nå gjelder det vist kun: http://bildr.no/image/UHZsY2N2.jpeg
aha, jeg bruker somregel bare UberBlack eller UberSUV
This summer, beat the heat and treat yourself to a cool, comfortable ride to work for the price of a latte.
Every weekday, all uberPOOL rides that begin and end in Manhattan below 125th Street are $5 flat during commuting hours (7–10am and 5–8pm). Your uberPOOL will pick you up at a nearby corner, so you'll never waste time going around the block.
To unlock your 2 free uberPOOL commute rides, enter promo code COMMUTEWITHPOOL. The A/C is waiting
This offer is valid for two (2) uberPOOL rides that begin and end in Manhattan below 125th Street between the hours of 7–10am and 5–8pm, Monday through Friday
Max. value is $5 per ride
Cannot be combined with any other uberPOOL promotion
Expires 9/15/16, 11:59pm ET
Outside of weekday commuting hours in Manhattan, you can still rely on uberPOOL for rides that are always up to 55% cheaper than uberX
Noen som har test Uber i Krakow ? Positiv/Negative erfaringer ?
Brukte Uber i BKK (t/r Suvarnabhumi - sentrum). Funket brillefint, 300THB for turen, og så legges evt. bompenger på automatisk om man kjører via en bomstasjon (ble 375 en vei, 325 tilbake pga. litt forskjellig rute). Bra og nye biler med setebelter bak, og fin kjøring.
Bizflyer
25-07-2016, 16:49
Brukte Uber i BKK (t/r Suvarnabhumi - sentrum). Funket brillefint, 300THB for turen, og så legges evt. bompenger på automatisk om man kjører via en bomstasjon (ble 375 en vei, 325 tilbake pga. litt forskjellig rute). Bra og nye biler med setebelter bak, og fin kjøring.
Det var et godt tips. Vanlig taxi skal jo vanligvis ha 500. Bestilte du på forhånd eller hvordan fikk du tak i bilen? Og hvor hadde Uber lov å stoppe og hvordan fant du sjåføren?
Skal nedover om et par uker og dette var et godt alternativ. Snakket sjåføren engelsk?
KristianSk
12-08-2016, 03:40
Var i København tidligere denne uken og benyttet utelukkende Uber for å komme meg rundt på lengre distanser. Tilgjengeligheten av biler var generelt god, men når jeg ankom CPH på morgenen måtte jeg vente noen minutter før det ble biler tilgjengelig.
Larsabal
12-08-2016, 09:09
I sommer har jeg brukt Uber XL i Chicago, San Fransisco og New York. Har fungert brillefint hele veien for 2 voksne, 3 barn og alt for mye bagasje. Maks ventetid 5 min, alltid store relativt nye biler og hyggelige sjåfører.
Chr1st1an
12-08-2016, 22:31
Brukte det konsekvent i Hong Kong. Fungerte flott sett bort ifra i de høye bygningene med flere etasjer for parkering. Prisen var ganske lik vanlig taxi, men vanvittig mye enklere og bedre spesielt oppe i bakgatene hvor det ikke er så mange vanlige taxi.
Fikk stort sett Tesla, men noen minivan'er. Brukte bare Black.
Ibiza anywone?
No Uber (https://www.uber.com/cities/) on Ibiza.
Minner om at Uber appen er real-time og du kan søke opp alle destinasjoner der Uber finnes.
Slik kan du finne tjenester tilgjengelig, se biler og ventetid, sjekke priser, se kampanjer og spesiell informasjon.
OSLflyer
14-08-2016, 05:28
Det var et godt tips. Vanlig taxi skal jo vanligvis ha 500. Bestilte du på forhånd eller hvordan fikk du tak i bilen? Og hvor hadde Uber lov å stoppe og hvordan fant du sjåføren?
Skal nedover om et par uker og dette var et godt alternativ. Snakket sjåføren engelsk?
Ankom BKK igår kveld og tok UberX inn til Sukhumvit for 325 bath inkl. 25 for bompassering. Det tok bare 5 min. fra jeg bestilte til bilen dukket opp rett utenfor ankomstområdet og ved avtalt inngang. Forrige uke tok jeg taxi van dvs stor Toyota stasjonsvogn inn til Sukhumvit og betalte 475. Neste uke har jeg tenkt å prøve UberBlack på samme strekning.
Ankom BKK igår kveld og tok UberX inn til Sukhumvit for 325 bath inkl. 25 for bompassering. Det tok bare 5 min. fra jeg bestilte til bilen dukket opp rett utenfor ankomstområdet og ved avtalt inngang. Forrige uke tok jeg taxi van dvs stor Toyota stasjonsvogn inn til Sukhumvit og betalte 475. Neste uke har jeg tenkt å prøve UberBlack på samme strekning.
UberX fra Swampy fungerer svært bra ja. Vanligvis kort ventetid så om du klikker i appen etter at du har fått koffert så står bilen og venter på den tiden det tok deg å traske gjennom customs.
Har du mye bagasje kan UberX være litt risky da dette ofte er hiso-kids som trenger en hobby og å øve på engelsk. Så kommer gjerne en liten MG, Mini, Golf eller annen småbil som i Thailand koster mye mer enn de er verdt.
Uber Black er billigere enn AOT og du ender opp med en Camry (AOT er noe dyrere, men her har du muligheten til å klaske ekstra penger på bordet og få en 7-serie). Sjansene for at en Uber Black-sjåfør kan noe engelsk er litt høyere enn at AOT-sjåføren kan noe engelsk. Uber legger til kostnaden for eventuelle toll-roads mens dette er inkludert hos AOT, hvilket ofte kan føre til at AOT kjører toll-roads for å gi kunden følelse av valutta for pengene til tross for at gratisveien kan ha mindre trafikk og derfor gå kjappere.
Da fikk jeg testet Uber jeg også i Krakow, ingen ting negativt å si.
Bilen var en nyere modell av Kia og kom veldig raskt ca 2 min etter jeg bestilt :)
robertaas
19-10-2016, 23:41
Tenkte prøve dette en gang, men det ser kun ut til å være mulig å booke en bil med en gang til dit hvor man er. Jeg ønsker henting fra flyplass og en tur som er såpass lang at ikke alle vil kunne ta den uten planlegging. Det ser faktisk ut til at Uber ikke klarer noe så avansert som booking fra A til B frem i tid.
Stemmer. Og ulempen er også et det kan være dårlig med biler en del plasser eller på en del tider så egner seg dårlig innimellom
robertaas
20-10-2016, 10:41
Ser av hjelpesidene at de antagelig har hatt det før, men får ikke menyen med forhåndsbooking opp på den norske versjonen jeg fikk av appen. Og det ser ikke ut til å være mulig å endre språk i appen.
Ser også på nettsiden at men profil er "33%" da den ser ut til å mangle mobilnummer og kredittkort som ikke er uthevet i listen slik den virifiserte e-postadressen er. Trykker jeg på "Verify Mobile" får jeg opp et vindu med "Resend text" og prøver jeg å klikke på den så får jeg feilemlingen "your mobile number has already been confirmed". Klikker jeg på "Add credit card" så ligger kredittkortet mitt allerede regitrert der.
Dette var faktisk overraskende dårlig.
Jeg har nettopp brukt Uber som flyplasstransport og må si jeg er kjempefornøyd! I Sri Lanka prøvde jeg det for første gang å betalte 35 kr for 30 minutters tur. I London betalte jeg 38 pund og turen varte 70 minutter. Det hadde blitt 80 pund med vanlig taxi! Bruker dere uber på ferie?
Bruker Uber når jeg er i USA, meget fornøyd med tjenesten.
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125904
søkte men fant ikke tråden ;)
SudCaravelle
24-07-2017, 23:01
Bruker dem svært aktivt her i USA for tredje uke, fungerer utmerket.
New York og New Jersey: ikke billig, litt slitne biler men fungerer bra og hyggelige sjåfører.
Orlando: Fungerer bra, ganske slitne biler men god service og fungerer fint.
Fort Myers: Nye men kjipe biler, hyggelige sjåfører og fungerer fint.
Alle stedene har også XL som er fint når ungene er med ut på kvelden.
Insomnia4u
25-07-2017, 01:25
Bruker dem jevnlig i Bangkok, greit å ha kvittering for utlegg ifm jobb.
Har også brukt dem noe i Mumbai, da med vekslende hell siden google maps ikke er helt stø alltid, og engelsk-kunnskapene på sjåførene meget varierende.
Husk at det er enkelt å sette opp flere profiler i appen og kjapt veksle mellom disse ved bestilling av turer.
Du kan ha en egen jobbprofil med kredittkort og epost for kvitteringer.
Slik velger du en profil: https://help.uber.com/h/08ac7f55-bb51-4f18-8083-87b9b9f22c0d
Familieprofiler: https://help.uber.com/h/eb8c3d1b-a604-41df-a0dc-2f45d8a2d5e9
Brukte Uber i New York i vår. Bodde hos venner i Harlem. Fungerte veldig bra, nok av biler og kunne fint bestille fram i tid.
Har brukt Uber i Norge, Nederland, USA, Taiwan, Macao, Hviterussland, Russland, Estland og Tsjekkia uten problemer. Stor fordel når en ikke kan lokalspråket og slipper å måtte forklare hvor en skal.
Flydilla
26-07-2017, 05:01
. Stor fordel når en ikke kan lokalspråket og slipper å måtte forklare hvor en skal.
Er for øvrig ny på forumet her, så hei til alle! :)
Og angående dette: er fastboende i Kina og kan heldigvis snakke litt mandarin, men husker første gangen jeg skulle forklare en fyr at han skulle komme til akkurat det krysset jeg sto ved...det gikk ikke akkurat etter planen. Surret rundt og jeg kunne se på GPSen at han bare kom lengre og lengre vekk jo mer jeg forklarte... ;)
Hvordan stiller folk seg til denne "taxi vs uber"-diskusjonen, for øvrig? Eller er det noe man gjerne diskuterer i en separat tråd?
Er for øvrig ny på forumet her, så hei til alle! :)
Og angående dette: er fastboende i Kina og kan heldigvis snakke litt mandarin, men husker første gangen jeg skulle forklare en fyr at han skulle komme til akkurat det krysset jeg sto ved...det gikk ikke akkurat etter planen. Surret rundt og jeg kunne se på GPSen at han bare kom lengre og lengre vekk jo mer jeg forklarte... ;)
Hvordan stiller folk seg til denne "taxi vs uber"-diskusjonen, for øvrig? Eller er det noe man gjerne diskuterer i en separat tråd?
Velkommen!
Jeg har prøvd å ta taxi i Kina. Det er ikke lett. Selv med utskrift av kart er det håpløst med mindre navn på kartet er skrevet med kinesiske tegn. Uheldigvis finnes ikke Uber i Kina ennå.
Jeg prøver generelt å unngå taxi mest mulig. Det er, etter min erfaring, ingen som prøver å scamme mer enn taxisjåfører med pris, kjørerute, falske sedler, ran osv. - De tre første unngår man med Uber. Jeg skjønner ikke at man prøver så hardt å beskytte en så skitten bransje, men, ja, det blir en annen diskusjon.
Har ikke Uber eierskap i en kinesisk tilsvarende variant? Når det gjelder taxi er det store forskjeller mellom f.eks. Bejing og Shanghai. Sjåførene kan ikke mye engelsk i Shanghai heller, men de lurer vanligvis ikke på pris og lignende.
KristianSk
26-07-2017, 13:01
Har ikke Uber eierskap i en kinesisk tilsvarende variant? Når det gjelder taxi er det store forskjeller mellom f.eks. Bejing og Shanghai. Sjåførene kan ikke mye engelsk i Shanghai heller, men de lurer vanligvis ikke på pris og lignende.
Jo, Didi, som nå relativt nylig også har åpnet for brukere med internasjonale betalingskort - https://www.theverge.com/2017/5/8/15579938/didi-chuxing-english-version-app-bilingual-china-uber
Jeg har ikke testet de, men kommer garantert til å gjøre det neste gang jeg er i Kina.
Edit: Ser de foreløpig ikke støtter norske telefonnummer, håper det ikke er langt unna.
Noen byer har UberTAXI.
https://www.uber.com/nb-NO/cities/
Trent600
27-07-2017, 09:14
Hadde lastet ned Stroll Guam appen på forhånd (Guams svar på Uber). Måtte vente ti min før bilen kom, men halv pris av vanlig taxi (som virker å ta noe i nærheten av norske priser)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Flydilla
28-07-2017, 05:06
Jo, Didi, som nå relativt nylig også har åpnet for brukere med internasjonale betalingskort - https://www.theverge.com/2017/5/8/15579938/didi-chuxing-english-version-app-bilingual-china-uber
Jeg har ikke testet de, men kommer garantert til å gjøre det neste gang jeg er i Kina.
Edit: Ser de foreløpig ikke støtter norske telefonnummer, håper det ikke er langt unna.
Nettopp. Bruker Didi - og har både kinesisk telefonnummer og bankkort.
Kinesiske myndigheter har jo en interesse i å støtte lokale bedrifter fremfor å la utenlandske selskaper få fotfeste, så det er vel ikke akkurat uten grunn at blant annet Wechat (kinas svar på Whatsapp) har en direkte integrert Didi-funksjon nå.
Jamesbond_ppk
28-07-2017, 12:23
Har noen med et norsk konto fått koblet på sin SPG konto til Uber?
OSLflyer
28-07-2017, 19:22
Har noen med et norsk konto fått koblet på sin SPG konto til Uber?
Ja, har nå tjent *points i vel 2 år nå. Eneste kravet er at man gjennomfører 1 stay etter et årsskifte før man tjener nye points fra Uber.
nick5000
28-07-2017, 19:30
Uber var i Shanghai i fjor fram til deres kinesiske enhet ble kjøpt opp av Didi. Det var fine dager med konkurranse de to imellom og veldig lave priser mye billigere enn taxi. Jeg kjørte bla til Pudong en gang for 120rmb, sjaføren sa han fikk 300rmb for turen, så det var altså heavy subsiduert, og både Uber og Didi tapte mye penger. Nå finnes kun Didi og prisene er blitt høyere, ofte omtrent som taxi. De fleste Didi sjafører kjører på GPS og har ingen kjennskap til byen, så det blir noen dårlige routinger av og til. I tillegg for de som ikke er flytende på mandarin så er det irriterende at de ringer hver gang for å høre hvor du er, og virker som har ingen aning om hvor du har bestilt til.
Jeg foretrekker egentlig taxi framfor Didi i Shanghai nå, og lengter tilbake etter de glade Uber dagene.
Uber var i Shanghai i fjor fram til deres kinesiske enhet ble kjøpt opp av Didi. ...og lengter tilbake etter de glade Uber dagene.
Forklaring på hva som skjedde med Uber i Kina, 2016.
https://www.linkedin.com/pulse/did-uber-fail-china-perspectives-from-former-employee-chenyu-zheng
Did Uber fail in China? Perspectives from a former employee 1 year from the merger.
A year ago today, I was preparing “China 101” for Uberversity (new Uber employee training).
2 days later, on August 1st 2016, Uber’s China business was merged with its fierce rival Didi Chuxing. The media drew the conclusion that Uber failed in China, calling it a “defeat” or a “failure”. Along with 600+ colleagues working on Uber China, I felt the immediate shake up. On Uber’s global leaderboard in terms of completed trips, 7 out of the 10 top cities were from China. Overnight, they were off the table. Uber China became a business unit of Didi.
362 days has passed, looking back:
Did Uber fail in China? I don’t think so.
Er Uber lovlig i Norge igjen? Ser en del uber pop i appen i Oslo/Bærums området.
Brukt Ûber en del i Oslo faktisk i sene nattetimer, men prisene varierer noe voldsomt... Alt fra halvparten av hva en taxi koster til godt over hva en taxi koster...
Brukte dem også i Atlanta og har brukt dem i Bangkok og Dubai. Alle positive erfaringer, Bangkok var det fordi den puben jeg var på som lå 10 min gange hotellet mitt skulle stenge og det regna ikke dråper, men bøtter med vann... Lite fristende å gå 10 minutter da. , Dubai - transport fra hotell til flyplass. Kom bil kjempekjapt tidlig en morgen. Atlanta mellom et par steder i byen det var litt langt å gå og litt kronglete med MARTA...
MARTA i Atlanta funker brillefint. Masse biler. Brukte dem fra flyplassen og hjem sist jeg var i Norge. Koster omtrent det samme som å parkere en uke opp til meg i pereferien, så da er det til og med god økonomi for arbeidsgiver. :)
Prøvde Uber i Genève nå i kveld. Knirkefritt. Kjipt at de måtte gi seg i Norge
robertaas
01-04-2018, 01:35
Prøvde Uber i Genève nå i kveld. Knirkefritt. Kjipt at de måtte gi seg i Norge
Skjønner ikke at folk tør ta pirat-taxi når de reiser. Uber har allerede flere dommer mot seg i Sveits.
Insomnia4u
01-04-2018, 05:11
Grab tar nå over Uber for hele Sørøst Asia fra 8.April:
https://www.forbes.com/sites/daniellekeetonolsen/2018/03/26/grab-officially-takes-control-of-ubers-southeast-asia-operations/#57ce2f6e6c57
Why Are New York Taxi Drivers Killing Themselves?
https://www.wired.com/story/why-are-new-york-taxi-drivers-committing-suicide/?mbid=social_twitter_onsiteshare