PDA

View Full Version : Gir én person med status fordeler for alle i bookingen?


Peppep
09-06-2014, 02:35
Vi er en gjeng på syv personer som skal reise fra Bergen til Thailand til neste år. Det ser ut som det blir BA/CX/KA (Dragonair) i økonomi, og normalt ville jeg ha booket de andre seks sammen og meg selv separat - hovedsakelig på grunn av større sannsynlighet for kjøpt oppgradering eller opup.

I dette tilfellet bør jeg kanskje gjøre et unntak fra det og booke alle samlet, ettersom jeg er oneworld Emerald og ingen av de andre har status. Men vil min ene Emerald-status gjøre at de andre i bookingen får fordeler som gratis setevalg, prioritet ved irrops, ekstra bagasje og prioritert innsjekk/boarding? Kan selvfølgelig bare ta med én gjest i loungen, og trolig det samme for Fast Track, men vil de andre fordelene gjelde for alle?

Hickok
09-06-2014, 08:34
Vi er en gjeng på syv personer som skal reise fra Bergen til Thailand til neste år. Det ser ut som det blir BA/CX/KA (Dragonair) i økonomi, og normalt ville jeg ha booket de andre seks sammen og meg selv separat - hovedsakelig på grunn av større sannsynlighet for kjøpt oppgradering eller opup.

I dette tilfellet bør jeg kanskje gjøre et unntak fra det og booke alle samlet, ettersom jeg er oneworld Emerald og ingen av de andre har status. Men vil min ene Emerald-status gjøre at de andre i bookingen får fordeler som gratis setevalg, prioritet ved irrops, ekstra bagasje og prioritert innsjekk/boarding? Kan selvfølgelig bare ta med én gjest i loungen, og trolig det samme for Fast Track, men vil de andre fordelene gjelde for alle?

Hos BA skal alle i bookingen få samme fordeler som den som bestiller, ja.

EDIT: Har lett litt i T&C, men finner bare denne hos BAEC (BA Gold): "free seat selection at the time of booking for everyone in your travel party, whatever cabin you're travelling in. This even includes family or friends on other bookings as long as they’re travelling in the same cabin and on the same flight (excludes exit row seats)." Jeg mener likevel at det står en plass at alle på samme booking vi få samme antall bags som den som bestiller.

Peppep
10-06-2014, 02:28
Hos BA skal alle i bookingen få samme fordeler som den som bestiller, ja.

EDIT: Har lett litt i T&C, men finner bare denne hos BAEC (BA Gold): "free seat selection at the time of booking for everyone in your travel party, whatever cabin you're travelling in. This even includes family or friends on other bookings as long as they’re travelling in the same cabin and on the same flight (excludes exit row seats)." Jeg mener likevel at det står en plass at alle på samme booking vi få samme antall bags som den som bestiller.
Takker. :)

Har noen erfaring med hvordan det er hos CX(/KA)? Billettene er ikke booket enda, men foreløpig ligger det an til CX på longhaul-flightene, så de vil være viktigst.

The Ticketor
10-06-2014, 17:12
Det er ingen oneworldregel at fordeler gis til alle i en PNR bare for at én av de reisende har fordeler via status.

Peppep
10-06-2014, 18:17
Det er ingen oneworldregel at fordeler gis til alle i en PNR bare for at én av de reisende har fordeler via status.
Ok. Det lille jeg har funnet ved søk rundt på Flyertalk, selskapenes sider osv tilsier at man ikke har det på papiret, men i praksis ofte får noe av det likevel. Hvordan gjør dere det i QR, f.eks. ved irrops?

The Ticketor
10-06-2014, 21:17
Det er jo en fordel du sannsynligvis ikke vil trenge, men av praktiske årsaker ville vi (og de fleste) håndtere alle i bookingen samlet dersom det var snakk om en rerouting f eks. Men om man snakker om de fordelene som folk bruker langt hyppigere, som ekstra baggasje, fast track og lounge f eks, så hjelper det ingenting. Dersom du kan ha med gjest i lounge så kan du ha med det uansett hvilken booking gjesten er i.

Peppep
11-06-2014, 02:56
Men om man snakker om de fordelene som folk bruker langt hyppigere, som ekstra baggasje, fast track og lounge f eks, så hjelper det ingenting. Dersom du kan ha med gjest i lounge så kan du ha med det uansett hvilken booking gjesten er i.
At man ikke kan ta mer enn én gjest i lounge (og fast track) tar jeg som helt selvsagt, og nevnte det i førsteinnlegget. Tenkte først og fremst på ekstra bagasje, setereservasjon (særlig "premiumseter" som nødutgang, som hos mange er reservert for statuskunder eller mot gebyr) og prioritert innsjekk/boarding.

The Ticketor
11-06-2014, 20:51
Ekstrabagasje: Nei. Dette er en personlig fordel, kan ikke overføres til andre.
Setereservasjon: Varierer stort mellom selskap, ingen felles OW-regel på dette.
Prioritert innsjekk/boarding: Nei, men i praksis er det ofte bare å spørre om det går greit, så går det greit.