PDA

View Full Version : Air India med ruter til ARN og CPH


EvakCPH
06-06-2014, 14:32
Standby.dk skriver, at Air India starter op på CPH efter sommerferien:

http://www.standby.dk/air-india-rygtes-paa-vej-til-koebenhavn/

SQ321
06-06-2014, 15:06
De har snakket og jobbet lenge for å få en direkterute til India men jeg har utfordringer med å se levedyktigheten i ruta basert på markedsgrunnlaget etter at støtteordningene til Copenhagen Connected opphører. I tillegg er araberne og da spesielt EK er svært store på India. SAS forsøkte seg i en kort periode men det var med store tap.

Nå er for øvrig også AC inne i siste år med støtteordninger og rabatter på CPH, dersom de ikke har gjort unntak, så får vi se hva som skjer etterpå. Jeg har for øvrig ikke oversikt over belegg eller yield på ruta men undres om hvor godt det går. AC har jo vært litt av og på CPH tidligere.

sk931
06-06-2014, 19:42
Danmark og Indien er jo ikke "verdens bedste" venner for tiden..
Det skulle være utrolig besværligt for danske statsborgere at få visum til Indien.
De skyldes en disput, hvor Indien ønsker en dansk statsborger udleveret og retsforfulgt.
Det skyldes mistanke om en våbennedkastning for snart mange år siden.
At Indien ønsker direkte flyforbindelse til Danmark, kan virke besynderligt, men man skal jo aldrig sige aldrig....
Hilsen Ole

Fysikeren
06-06-2014, 20:30
Danmark og Indien er jo ikke "verdens bedste" venner for tiden..
Det skulle være utrolig besværligt for danske statsborgere at få visum til Indien.
De skyldes en disput, hvor Indien ønsker en dansk statsborger udleveret og retsforfulgt.
Det skyldes mistanke om en våbennedkastning for snart mange år siden.
At Indien ønsker direkte flyforbindelse til Danmark, kan virke besynderligt, men man skal jo aldrig sige aldrig....

Danmark som land er nu nok også lige lille nok til at være interessant i sig selv. Så skulle der komme en rute, er det vel fordi man dermed forbinder to Star Alliance hubs (hvis Air India ender med at blive endeligt optaget).

Indien er dog vist et svagt marked for direkte ruter pga. Emirates etc., og f.eks. har Finnair kun tre ugentlige afgange; ikke meget sammenlignet med andre destinationer for dem i Asien.

LN-MOW
06-06-2014, 20:52
(hvis Air India ender med at blive endeligt optaget).



Air India slutter seg til Star Alliance i juli. Den endelige dato blir annonsert om kort tid. Ikke utenkelig at det kommer noen ruteannonseringer i samme sammenheng.

SQ 777
06-06-2014, 21:15
Hurra for det, hvis en i tillegg får nye visaregler slik at en kan unngå å krabbe inn i ambassaden i Oslo med et fårete begging smile.. Og komme tilbake noen dager senere.... Har forlengst bestemt meg for å unngå India inntil en kan slippe den ambassaden...:cry:

espenlok
06-06-2014, 23:00
Hurra for det, hvis en i tillegg får nye visaregler slik at en kan unngå å krabbe inn i ambassaden i Oslo med et fårete begging smile.. Og komme tilbake noen dager senere.... Har forlengst bestemt meg for å unngå India inntil en kan slippe den ambassaden...:cry:

Ja, da kan jeg jo glede deg med at det i løpet av året skal bli muligheter for Visa on arrival i India (du må søke på nettet på forhånd, men du slipper i hvert fall å "krabbe inn i ambassaden").

http://zeenews.india.com/news/nation/india-to-extended-visa-on-arrival-to-tourists-from-180-countries_909348.html

Chriscross
06-06-2014, 23:41
Var det ikke snakk om at Air India skulle bruke CPH som "mellomstasjon" mot USA slik SIA gjør SIN-FRA-JFK?

Fysikeren
07-06-2014, 10:03
Var det ikke snakk om at Air India skulle bruke CPH som "mellomstasjon" mot USA slik SIA gjør SIN-FRA-JFK?

Det er vist uaktuelt. Air India brugte en gang Frankfurt som europæisk mellemstation. Der var på et tidspunkt snak om, at København kunne få den rolle omkring 2011. Men siden er Air India, såvidt jeg kan se, gået over til at flyve direkte fra Indien til Nordamerika.

LN-MOW
07-06-2014, 10:07
Var det ikke snakk om at Air India skulle bruke CPH som "mellomstasjon" mot USA slik SIA gjør SIN-FRA-JFK?

Ja. Eller Dublin. Eller Brussel. Eller hvordetnåvar. Ledelsen i AI har en lang og god tradisjon med å komme med tøys og visvas. Jeg har hatt personlig kontakt med en del av disse folka i min forrige jobb .. huttetu .. nevermore.

SQ321
07-06-2014, 10:46
Ja. Eller Dublin. Eller Brussel. Eller hvordetnåvar. Ledelsen i AI har en lang og god tradisjon med å komme med tøys og visvas. Jeg har hatt personlig kontakt med en del av disse folka i min forrige jobb .. huttetu .. nevermore.

De var også på OSL.

Rosen
07-06-2014, 11:30
Danmark og Indien er jo ikke "verdens bedste" venner for tiden..
Det skulle være utrolig besværligt for danske statsborgere at få visum til Indien.
De skyldes en disput, hvor Indien ønsker en dansk statsborger udleveret og retsforfulgt.
Det skyldes mistanke om en våbennedkastning for snart mange år siden.
At Indien ønsker direkte flyforbindelse til Danmark, kan virke besynderligt, men man skal jo aldrig sige aldrig....
Hilsen Ole

Den sag har ingen eller lille betydning idag. Og med en ny regering er den helt ude af verden.

http://www.business.dk/global/optimisme-for-dansk-handel-med-indien-efter-dyb-krise

RJon
14-07-2014, 00:03
I følge CPHtraveller er Air india på langt vei med rute til CPH.
http://cphtraveller.dk/nyheder/air-india-langt-med-planer-om-rute-til-kobenhavn

Der er i øjeblikket ingen direkte ruter mellem København og Indien, og en rute til Indien er derfor også en af de ruter som står højest på ønskelisten hos Københavns Lufthavn.

Meget tyder da også på at Københavns Lufthavn får dette ønske opfyldt inden for den nærmeste fremtid, da Air India er langt med planerne om at åbne en direkte rute fra Delhi til København. Dette oplyste bestyrelsesformanden og administrerende direktør for Air India, Rohit Nandan, til den store indiske erhversavis Mint i forbindelse med optagelsesceremonien af Air India i Star Alliance.

Cockpitview
16-07-2014, 09:38
Jeg sliter med å se levedyktigheten til Air India fra Skandinavia.
Med et begrenset O&D marked som ikke er spesielt kjent for høy yield, må nødvendig vis denne ruten basere seg på transfer. Transfer fra et nedslags område hvor de største mate markedene er teppebombet med Emirates, Qatar og Turkish som er store på India med et godt produkt, høy frekvens og lave priser. Dessuten har Air India, da også etter egne erfaringer, et produkt som overhode ikke står i forhold til disse tre. Jeg er redd for at STAR logoen ikke vil hjelpe mye for Air India i Skandinavia.
Selv med World Connected sine gode støtte ordninger, ser jeg få suksess faktorer for Air India i Skandinavia.

EBGflyer
16-07-2014, 10:42
Jeg sliter med å se levedyktigheten til Air India fra Skandinavia.
Med et begrenset O&D marked som ikke er spesielt kjent for høy yield, må nødvendig vis denne ruten basere seg på transfer. Transfer fra et nedslags område hvor de største mate markedene er teppebombet med Emirates, Qatar og Turkish som er store på India med et godt produkt, høy frekvens og lave priser. Dessuten har Air India, da også etter egne erfaringer, et produkt som overhode ikke står i forhold til disse tre. Jeg er redd for at STAR logoen ikke vil hjelpe mye for Air India i Skandinavia.
Selv med World Connected sine gode støtte ordninger, ser jeg få suksess faktorer for Air India i Skandinavia.

Ja, det bliver interessant at se. Jeg troede heller ikke meget på Egypt Air, men de har hængt på længe, selv under turbulente forhold.

SAS har haft rute fra CPH til Delhi før - sidste gang ikke med den store succes. Jeg tænker følgende er for/imod levedygtighed:

For:
- Forbindelse mellem 2 Star Hubs - Transfermuligheder i begge ender.
- Ny visa-on-arrival-ordning fra november, som letter adgangen til Indien.
- Air India har lavere omkostningsniveau end SAS
- EuroBonus-kunder vil optjene point og er loyale mod *A-selskaber.
- Markedet til Indien er vokset
- Attraktive priser
- Udemærket business class med lie-flat sæder (hvis ruten beflyves med 787)

Imod:
- Attraktive priser/produkter fra etablerede selskaber som EK or QR
- One-stop via Amsterdam er ikke attraktivt
- Inferiørt produkt/renommé
- Turkish er en stærk konkurrent

Kom gerne med flere forslag til listen!

SQ321
16-07-2014, 10:49
Jeg klarer dessverre ikke se levedyktigheten i denne rute i det hele tatt, spesielt etter EK, TK og QR sin ekspansjon i Skandinavia i tillegg til at ruta vil være fullstendig avhengig av en stor andel transfer.

Men Copenhagen Connected "finansierer" dette så får vi se hva som skjer når støtteordningene forsvinner om 3-5 år.

JELSC
16-07-2014, 10:52
[QUOTE=EBGflyer;945785]
- Ny visa-on-arrival-ordning fra november, som letter adgangen til Indien.
QUOTE]

Også for danskere?? Tvivler, sidst jeg hørte kun for svenskere og nordmænd.
Fordi vi ikke vil udlevere terroristen Niels Holck tvivler jeg stærkt på at vi er "in the good books". Sådan føles det i hvert fald når man ankommer til Indien.

EBGflyer
16-07-2014, 10:58
[QUOTE=EBGflyer;945785]
- Ny visa-on-arrival-ordning fra november, som letter adgangen til Indien.
QUOTE]

Også for danskere?? Tvivler, sidst jeg hørte kun for svenskere og nordmænd.
Fordi vi ikke vil udlevere terroristen Niels Holck tvivler jeg stærkt på at vi er "in the good books". Sådan føles det i hvert fald når man ankommer til Indien.

Der er ikke tegn på, at det ikke bliver for danskere. Indtil videre gælder ordningen for 12 lande og det er tanken, at den skal udvides op til 180 lande.

Cockpitview
16-07-2014, 11:24
Forstå meg rett, flott med nytt selskap og bedre tilbud gjennom STAR, men Air India har alle forutsetninger for å misslykkes. Dessuten tror jeg SAS appelerer mer til de Skandinaviske reisende enn Air India, hvilket gjør at jeg med historisk retorikk har utfordringer med å se at Air India er nøkkelen for levedyktigheten av en slik rute.
Vi skal jo heller ikke glemme at da SAS forsøkte seg, hadde de betydelig bedre forutsetninger ved at EK og QR ikke var etablert i Skandinavia.

Som det nevnes har vi blitt overrasket før, men jeg er litt usikker på om Egypt air er den beste referansen for det. Mest fordi ruten fortsatt er inne i støtte programmet til Kastrup.
For det andre at Egyptiske myndigheter bevisst holder oppe rutenettet for å stimulere turisme, trass massivt frafall og halvtomme fly verden over. Sist år var det vel ca 60% snitt load på denne ruten.

Air Canada er vel kanskje et bedre eksempel på hva EGBflyer viser til.
De har etter noe kapasitet nedjusteringer de første årene, sakte men sikkert vokst seg opp. Det var etter det jeg har hørt, planer om å gjøre denne til sommer rute, men United sin exit på Kastrup ga Air Canada løftet de behøvde.
Nå er vel fortsatt Air Canada innenfor fem års støtte ordningen til Kastrup, men mye tyder på at de med tiden har funnet sin plass.

Derimot vil det neppe bli en Exit fra noen av selskapene som indirekte betjener India fra Skandinavia som vil gi plass til Air India. Snarere det motsatte med Etihad klare for å ekspandere inn i Skandinavia innen få år, Emirates og Qatar snuser på høyere Skandinavisk frekvens og Norwegian plystrer stadig oftere om India. Forøvrig en problemstilling Air India står ovenfor verden over med araberene på oppensiven.

All lykke, men jeg tror desverre dette blir kortvarig om ikke Air India som med resten av sine operasjoner, snur ryggen til lønnsomhet. Selskapet er jo tross alt et av verdens mest skakk kjørte og har mange ruter dom har vært ulønnsomme i mange år.

SQ321
16-07-2014, 15:11
CPH har et rutetilbud som er langt over hva det skal tilsi med tanke på markedsgrunnlaget noe de selv er skrekkelig klar over:

»Vores største udfordring er at blive ved med at skabe vækst. Vi er langt større, end vores land berettiger os til. Det gør, at vi skal skabe fremgang via transfertrafik. Det kommer ikke af sig selv at være et godt hub. Vi skal sikre os, at vi bevarer vores konkurrencedygtighed som knudepunkt. Det skal vi blandt andet gøre ved at være attraktive rent prismæssigt,« siger Thomas Woldbye.

»Alternativet er skræmmende. Eksempelvis har en lufthavn som Hamburg et befolkningsgrundlag på ti millioner, men den har kun et passagertal på 15 millioner. Vi skulle gerne komme op på mellem 23 og 24 millioner,« siger Thomas Woldbye.

http://www.business.dk/ledelse/lufthavnschef-med-udfordringer

De er fullstendig avhengig av SAS og store mengder transfer for å få dette til å fungere. Men det er vel nettopp derfor CPH har igangsatt diverse tiltak som Copenhagen Connected / World Class Hub for å kunne forsvare seg i konkurransen med de andre lufthavnene i Nord Europa.

Someone
16-07-2014, 15:41
CPH har et rutetilbud som er langt over hva det skal tilsi med tanke på markedsgrunnlaget noe de selv er skrekkelig klar over:




Det er jo endel andre store flyplasser man kan si det samme om ;)

SQ321
16-07-2014, 15:50
Det er jo endel andre store flyplasser man kan si det samme om ;)

Det stemmer, og det er på bekostning av andre flyplasser som har et rutetilbud som ikke står i sammenheng med markedsgrunnlaget. Men det kommer sjelden frem i diskusjonene her inne. De bærer det stort sett preg av at de fleste nye ruter til CPH kommer pga markedsgrunnlaget og CPH sitt catchment area;).

Cockpitview
16-07-2014, 16:05
Debatten har heldig vis dratt i riktig retning og det finnes nå så mye gjennom debatert stoff og artikler som viser sammenhengen rundt dette tema. Spesielt makt balansen mellem de tre hovedflyplasser i form av politikk, allokerte markedsmidler og management. Fra å være et forum med "hadde det vært et marked ville de allerede fløyet dit", har nå debatten heldig vis begynt å inkludere de bakenforliggende utfordringene.

Vi kan jo le litt i dag over de som med argument for sin egen innsikt og erfaring i og fra bransjen, nærmest spyttet på de som så potensialet i flere ruter fra Skandinaviske flyplasser. Jeg husker spesielt Bangkok fra OSL, hvor de samne dro frem at om Thai hadde hatt 330-200 så kunne de kanskje fylle 2 ukentlige i vintersesongen, men at noe annet var fullstendig utelukket på grunn av for store maskiner. Nå 5-6 år etter disse kontante nedhøvlingene av forsøk på å belyse rutemulughetene, flyr Thai daglig med en av verdens største maskiner samtidig som direkte tilbudet generelt er betydelig oppgradert.

SQ321
27-04-2015, 18:05
Swedavia sier til Flygtorget at Air India skal om relativt kort tid beslutte om det blir ruteåpning til ARN. Da er de nok i tøff konkurranse med CPH som har jaktet på de i lang tid uten hell.

Når det er sagt trodde jeg AI var i så dype økonomiske problemer at de utelukkende snakket om nedleggelser men det er kanskje ikke tilfelle.

– De har tagit fart nu, vi har fått god respons och vi räknar med ett besked i närtid, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10965

Someone
27-04-2015, 18:13
Nå gjelder verken normale økonomiske prinsipper eller sunn fornuft for Air India, så man kan aldri vite

SQ 777
27-04-2015, 18:25
Merkelig , men har lyst å prøve dem i C en dag med bonusppoeng.Til India hvis jeg slipper ambassaden i Oslo ellers videre.

Faktisk har hatt en superkort tur med dem i 1971 LHR LBG ( ja du leste rett LBG ) med menu og gromlydfly 707-300 no fan...:fly:up:

Cockpitview
27-04-2015, 18:30
Nå er vel den eneste sunne fornuft for Air India nettopp Arlanda!

LN-AØR
27-04-2015, 18:51
Er det snakk om en mellomlanding i ARN/CPH og så videre vestover?

TriStar
27-04-2015, 18:59
Merkelig , men har lyst å prøve dem i C en dag med bonusppoeng.Til India hvis jeg slipper ambassaden i Oslo ellers videre.

Faktisk har hatt en superkort tur med dem i 1971 LHR LBG ( ja du leste rett LBG ) med menu og gromlydfly 707-300 no fan...:fly:up:

Jeg har flydd Air India i Y noen ganger (BOM-CCU, BBI-BOM, BOM-BKK), og det er ikke stort å trakte etter... Kaotisk innsjekk, møkkete fly, husker ikke om vi fikk mat, spiste hvertfall ingenting. Og flere av medpassasjerene var av typen du helst ikke ønker å reise sammen med. Havnet i kraftig munnhuggeri med en medpassasjer som etter å ha hentet ned håndbagasjen lenge før flyet var ved gate, albuet seg fremover i flyet og kjeftet og bar seg. Men akkurat det var jo ikke Air India sin feil...

SQ 777
27-04-2015, 19:57
He, he..Forstår godt, har lest mye om dette, men er villig å riske en vei i C i 777, men ikke bestemt. Indisk mat frister . Eneste jeg spiser på UA er indisk vegetarian som de oftest har. Er ikke vegetarian men liker ikke gummikylling alle har.

Hadde det vært min favoritt juicy KFC :colgate:

Fnate
27-04-2015, 20:24
SAS prøvde jo dette i 2008 og det må da ha vært den mest fatale long haul satsningen deres noensinne. Har det skjedd noe dramatisk som gjør at Air India skulle kunne klare dette nå?

Utover at de har både EK og QR og sloss med direkte fra alle hovedstedene (hvilket neppe hjelper)

He, he..Forstår godt, har lest mye om dette, men er villig å riske en vei i C i 777, men ikke bestemt. Indisk mat frister . Eneste jeg spiser på UA er indisk vegetarian som de oftest har. Er ikke vegetarian men liker ikke gummikylling alle har.

Hadde det vært min favoritt juicy KFC :colgate:

Du er sprø. I gode gamle dager gledet jeg meg sjelden til å fly langt. Og på vei hjem fra Chicago stod alltid Air India balja like ved siden av SAS. Jeg husker at uansett hvor lite lyst jeg hadde til å sitte i fakirklasse over til Oslo, så fikk jeg en kriblende og smått hysterisk følelse av å tenke på at jeg IKKE skulle i Air India maskinen. Det reddet meg, på mange måter.

SQ 777
27-04-2015, 20:37
He, he Fnate ... Tror vi kunne ha det topp sammen i en toseter i C med curry rett nr. 1., 2, 3 og slukke den brennende heten med chapisflaske nr.1, 2, 3 opptil 5 :8::drunk:

I tillegg er indiske jenter med sari det vakreste som finnnes.. Jeg vet fra mit rot i KL for vel 30 år siden. :cool:

LN-MOW
27-04-2015, 20:40
Nå er vel den eneste sunne fornuft for Air India nettopp Arlanda!

I såfall er CPH bankers. :lol:

Jeg hadde en del med dem å gjøre i min forrige jobb. Mange flinke folk, men det stopper helt opp så fort de får 'Manager' i tittelen sin. Det er som å skru på en bryter i ryggen deres ...

Fnate
27-04-2015, 22:03
He, he Fnate ... Tror vi kunne ha det topp sammen i en toseter i C med curry rett nr. 1., 2, 3 og slukke den brennende heten med chapisflaske nr.1, 2, 3 opptil 5 :8::drunk:

I tillegg er indiske jenter med sari det vakreste som finnnes.. Jeg vet fra mit rot i KL for vel 30 år siden. :cool:

He he. Jo, kanskje vi skulle prøve en tur sammen.

Er enig med deg i Indiske jenter. Men erfaringsmessig vil jeg legge til Japanske, Hong Kong Streetmix-jenter, Norske, Amerikanske, Polynesiske (frem til de eksploderer), Russiske, Polske, Svenske, Spanske, Italienske, Nederlandske, Finske, Kenyanske, Sør Afrikanske, Arabiske, Malayer, Thai'er, Canadiske, New Zealandske, Brasilianske og Islandske også er de fineste som finnes.

Men så har jo ikke jeg vært så mange plasser.

EBGflyer
28-04-2015, 10:19
Der er trådt nye visumregler i kraft for Indien, som giver mulighed for e-Tourist-Visa (a la Australien).

Desværre er hverken Sverige eller Danmark omfattet af disse nye regler endnu. Norge er omfattet. Jeg har fulgt udviklingen lidt, og den indiske minister som er ansvarlig for turisme har bl.a. som mål at få flere skandinaviske turister til Indien. Sverige og Polen kommer med i denne ordning fra Juni 2015, men ikke Danmark som nok skyldes diplomatisk trøbbel pga udleveringssagen med Niels Holck.

https://indianvisaonline.gov.in/visa/tvoa.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_India#/media/File:Visa_policy_of_India.png

Det kræver dog ikke visum at flyve beyond India, men en egentlig succes får AI vel ikke før hele skandinavien (samt feed derfra) får bedre visumadgang til Indien.

Tror egentlig mest på succes fra Arlanda. Det ville give mest mening på nuværende tidspunkt.

SQ 777
28-04-2015, 11:26
Takk for den ... Husker første gang jeg var I India, 1986, på Jorda Rundt. Bennett Lillestrøm sa at det ikke var nødvendig med visa noe noen av plassene vi skulle. ( med en kompis ).

Australia fikk vi visa on arrival inntil avreisedag kl 13.45 to dager etter.
I India var jeg alene, og de løste det ved å konfiskere passet til avreisedag og fikk det tilbake på flyplassen..^_^

Cockpitview
28-04-2015, 11:37
I såfall er CPH bankers. :lol:


Sverige fremstår som det eneste alternativet for mulig suksess, basert på forutsetninger innen handel og turisme mellom de to landene. I rapporter og artikler tilgjengelig er det helt tydelig at dette relateres primært til og aktiviteter rundt Mälardalen. Jeg tror mange her også har lett for å glemme at ARN, i motsetning til CPH har klart å bygge lokalt trafikkgrunnlag uten nevneverdig transfer for 4 store STAR selskaper med Thai, United, Air China og Ethiopian.
Et unikum i Skandinavisk sammenheng og viser tydelig at Sverige er det eneste landet i Skandinavia som klarer å bære direkteruter uten å måtte støtte seg på transfer trafikk.

Sverige har også en kraftig økning av innkommende turisme fra India hvor Stockholm og Sverige har en helt annen branding enn resten av Skandinavia.



1. Det er kaldt diplomatisk vær mellom Danmark og India. Statlige selskap sin ekspansjon inn til nye markeder er ofte et politisk signal om utvidet samarbeid og anerkjennelse av handel og bilaterale forbindelser.

2. Tidligere forsøk på å gjøre denne ruta levedyktig fra CPH har ikke lykkes. Da SAS forsøkte å operere ruten, lå snittet på 60% load meg svært begrenset frekvens i følge tall fra trafikstyrelsen.dk. Halvparten var direkte transfer. dette var før EK og QR kom inn på markedet fra CPH.

3. Sverige har den største indiske befolkningen i Skandinavia med ca 23.000 personer (første og andregenerasjons innvandrere)
Norge 12.000 personer
Danmark 8.000 personer

(Kilde: Wikipedia og de respektive lands Indiske ambassader)

4. Total handel import/eksport mellom de Nordiske landene og India
(siste sammenlignbare tall er for 2012)

Finland 2050m USD
Sverige 1992m USD
Norge 843m USD
Danmark 619m USD

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AonYZs4MzlZbdGRTUWtSWlRsenMxTTNqRzlyNXgyW mc&usp=sharing#gid=0


5. Antallet registrerte Skandinaviske foretak i India (eks joint ventures)
Sverige 155
Danmark ca 100 (vanskelig å finne eksakte tall)
Norge 90
Kilder; Ambassader og Innovasjon Norge.

Verdt å merke seg fra den indiske ambasadens svenske nettsider;
“About 40 Indian IT companies have opened representative offices in Sweden. Indian Pharma and Biotech companies are also present. Aditya Birla Group, Wipro and Bharat Forge are among the other major Indian investors in Sweden. According to rough estimates the cumulative Indian investment in Sweden is currently in the range of US$ 500-600 million”

Den svenske ambassaden;
Handeln mellan Sverige och Indien har ökat markant under senare år och ett stadigt växande antal svenska företag har etablerat sig i Indien. År 2014 var antalet ca 155, vilka tillsammans direkt sysselsätter 143 000 personer i Indien och indirekt, via underleverantörer, ytterligare ungefär 600 000. Fler och fler kapitalstarka indiska företag gör också investeringar i Sverige, framför allt inom IT-sektorn. Totalt finns ett sjuttiotal indiska företag i Sverige idag.


Antall Indiske gjestedøgn i Skandinavia 2013

Sverige: 127.451 +18%
Norge: (finnes ikke korrekt data, men enkelte kilder mener 55.000)
Danmark: 57.000

Sverige har forøvrig en stor statlig kampanje gående mot nettopp India for å stimulere til innkommende turisme.

Antall Svenske turister til India er like stort som Norge og Danmark til sammen. (kilde: Indiske og Skandinaviske Ambassade sider)
Finland har forøvrig også betydelig turiststrøm til India.

Samtidig vil det for CPH sies å være strategisk og markedsmessig problematisk når Ethiopian og eventuelt Air India som store STAR selskaper sammen med United, ikke velger å fly fra København, men heller fra de sekundere flyplassene i Skandinavia. Med tanke på hvilke betydelige ressurser som er blitt lagt i å forsøke å påvirke Ethiopians beslutning om OSL, vil jeg nok tro at innsatsen mot Air India er tilsvarende intens.

Utenbys
28-04-2015, 14:05
Når det gjelder passasjeranalysen (hvor folk er og skal) så vil jeg nesten tro det er vanskeligere å finne ut hvilke flyplass i India som er best. Som nevnt er det en rekke bedrifter i India som har hovedkontor i Skandinavia. Men disse er jo spredt godt rundtom i India.

Sett fra et businessperspektiv er Delhi langt fra kysten, svært forurenset, kjedelig sentrum hva underholdning angår og evigvarende trafikkø. For turister så er det bare noen timer til Agra og Taj Mahal. Og det er sikkert noen fine golfklubber i nabolaget også.
Men om Skandinavingene stort sett skal til Delhi, Mumbai, Chennai, Pune eller Goa er jo spørsmålet.

På spørsmålet om Skandinavingene er villig til å fly i fakirklasse med AI (er ikke så mange C-seter i en AI 787 f.eks.) og spise guffen mat med kjip drikke (å bare ha Ballantines om bord er jo det samme som å ikke ha whisky om bord – selv om det ikke koster ekstra om en har lyst på et glass) når en skal på ferietur så er svaret enkelt. Er det billig nok blir setene solgt. Alle markedsundersøkelser viser at når Ola Nordmann skal på ferietur og blir spurt hva som er viktig så er det pris.
For turister i motsatt retning så er nok Skandinavia for dyrt for det store flertall av indere. Tenker da ikke på flybilletten, men hotell, mat, strikkegenser, vikinghjelm med horn og lykketroll. Men middelklassen vokser jo i India også så om 0,4% av 1,2mrd indere har lyst å reise til Norge så blir det jo 4,8 mill årlige reisende.

Men nå tror vi vel ikke at AI lanserer nye ruter uten å ha gjort en skikkelig business case?

Etter en tur-retur reise med AI i Y (BKK-DEL-BKK) om bord i 787 er vel det beste jeg kan si om det selskapet at EB-pointsene kom veldig fort på konto.

SQ321
28-04-2015, 14:15
Alle markedsundersøkelser viser at når Ola Nordmann skal på ferietur og blir spurt hva som er viktig så er det pris.


Jeg kan ikke si jeg er enige med deg når det gjelder akkurat dette. Det siste året har det stått flere artikler i pressen der turoperatørene i Norge har sagt at eco extra setene er de som selges først.

Alle charterselskapene som selger langdistansereiser melder at de oppgraderte flysetene selges først - så alt tyder på at det blir rift om komfortsetene om bord på Finnairs fly også.

- På langdistanseflygninger spiller god plass og komfort en avgjørende rolle. Vi er glade for at vi kan gi Apollos gjester en god start på ferien, sier Eija Joro, direktør for ferie og fritidsmarkedet i Finnair.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Flere-velger-business-class-pa-feriereiser-7454188.html

http://www.vg.no/forbruker/reise/gjoer-lang-flyturen-mer-behagelig/a/23372468/

Utenbys
28-04-2015, 14:41
Ah, har ikke fått med meg de artiklene.

Men tror nok likevel at min påstand er riktig for det store flertallet, selv om "flere" nå tydeligvis velger eco+ og biz. Finner dog ikke noen referanse til å underbygge det akkurat nå.

SQ321
28-04-2015, 16:06
Ah, har ikke fått med meg de artiklene.

Men tror nok likevel at min påstand er riktig for det store flertallet, selv om "flere" nå tydeligvis velger eco+ og biz. Finner dog ikke noen referanse til å underbygge det akkurat nå.

Det er nok sant. Det er forskjell på norske feriereisende som drar til Alanya og Las Palmas o.l (som tross alt er flertallet og som kanskje i større grad er opptatt av pris) enn de som drar til mer fjerne himmelstrøk som kanskje har større budsjetter og også skal sitte mange timer i et fly.

LN-MOW
29-04-2015, 14:47
hehehehehe ....

http://livefromalounge.boardingarea.com/2015/04/29/air-india-does-a-new-commercial-and-its-lame/

I can’t for the life of me understand why I don’t get such prompt and lovely service from the airline when I am on one of their planes, to be able to endorse Air India as much as the guys in these commercials.

Someone
04-07-2016, 21:56
Air India sjefen har vært ute og nevnt de faktisk planlegger en skandinavisk destinasjonen, uten at en konkret nevnes

http://economictimes.indiatimes.com/industry/transportation/airlines-/-aviation/air-india-to-launch-ahmedabad-london-newark-flight-expand-aircraft-fleet/articleshow/53045390.cms
Next year we are planning to launch five-six more flights, including Washington, Scandinavian countries and Africa. We are heading towards growth," Lohani said, replying to a question on the issue of profitability.

EvakCPH
04-07-2016, 22:02
Scandinavian countries i flertal kan selvfølgelig være en fejl, men lad os da håbe på i hvert fald én :)

raider66
04-07-2016, 22:42
Det har alltid vært mye prat i og rundt Air India, men vi får håpe det kommer.

Espen

AMSKIX
05-07-2016, 01:21
Kan det være at den indiske staten har valgt bort Jet Airways, og heller sett på Air India som en mulig aktør på en Oslo-rute? I og med at Air India er statseid, så er jo dette det mest naturlige alternativet vil jeg tro?

Mekum
05-07-2016, 09:56
Er det virkelig marked for en direkterute mellom Oslo og India?
Jeg ville gjettet at ARN eller CPH er mer sannsynlige destinasjoner, og pga India sitt stadige betente forhold til Danmark, så holder jeg en knapp på ARN dersom en av de tre hovedstedene skal få Air India på rutekartet.

jikswoboB
06-07-2016, 22:56
Inte helt överraskande har Check-in.dk en artikel om saken idag med en del intressant fakta om marknaden mellan Skandinavien och Indien. Kort sammanfattat talar antalet resenärer och handeln mellan Sverige och Indien för ARN medan det som talar för CPH är flygplatsens starka position som hub för SAS och Star Alliance.

http://www.check-in.dk/air-india-vil-aabne-skandinavien-rute-i-2017/

Hickok
06-07-2016, 23:02
Inte helt överraskande har Check-in.dk en artikel om saken idag med en del intressant fakta om marknaden mellan Skandinavien och Indien. Kort sammanfattat talar antalet resenärer och handeln mellan Sverige och Indien för ARN medan det som talar för CPH är flygplatsens starka position som hub för SAS och Star Alliance.

http://www.check-in.dk/air-india-vil-aabne-skandinavien-rute-i-2017/

Er ikke ARN også hub for SAS?

LN-MOW
06-07-2016, 23:02
Er ikke ARN også hub for SAS?

Ikke glem OSL .. ;)

Hickok
06-07-2016, 23:05
Ikke glem OSL .. ;)

Neida, men siden det var det argumentet som gjorde at de burde fly til CPH kontra ARN.

jikswoboB
07-07-2016, 13:07
Neida, men siden det var det argumentet som gjorde at de burde fly til CPH kontra ARN.

Fast SAS har fler och mer frekventa förbindelser från CPH till övriga Europa jämfört med ARN (och OSL).

EvakCPH
07-07-2016, 13:47
Og vinderen er....

"Plans are being drawn to introduce a Delhi-Madrid and a Delhi-Copenhagen service, with the induction of Boeing 787 aircraft later this year. The strategy is to operate on routes that do not have a direct service from India, as this offers better yields."

http://wap.business-standard.com/article/companies/maharaja-soars-on-promotional-schemes-116062901344_1.html

Det er selvfølgelig ikke det samme som at ruten er endeligt bekræftet, men lyder i hvert fald som om, at det er CPH, der er den skandinaviske linje, der vurderes.

EvakCPH
25-10-2016, 19:23
Flygtorget.se melder følgende ud i en nyhedsartikel:

"Men nu har den indiske ambassadören i Danmark lovat att Air India under våren 2017 ska starta en linje mellan Köpenhamn och den indiska huvudstaden. Den ska sedan på sikt följas av en linje till Stockholm. Det skedde under ett möte med danska resebyråer nyligen. "

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11800

Vi har før snakket om hjemmesidens pålidelighed, men i den forbindelse omhandlede det sidens forum, som nok må betegnes som svært upålidelig. Denne historie kommer dog fra hjemmesiden selv, hvorved jeg regner med, at den har lidt mere "kød" på sig.

TILFØJELSE: Link til oprindelig artikel:

http://www.ttoscandinavia.com/direct-flights-from-india-to-cph/

Den oprindelige artikel skriver at Stockholm vil blive "overvejet".

SQ321
26-10-2016, 13:43
Flygtorget.se melder følgende ud i en nyhedsartikel:

"Men nu har den indiske ambassadören i Danmark lovat att Air India under våren 2017 ska starta en linje mellan Köpenhamn och den indiska huvudstaden. Den ska sedan på sikt följas av en linje till Stockholm. Det skedde under ett möte med danska resebyråer nyligen. "

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11800

Vi har før snakket om hjemmesidens pålidelighed, men i den forbindelse omhandlede det sidens forum, som nok må betegnes som svært upålidelig. Denne historie kommer dog fra hjemmesiden selv, hvorved jeg regner med, at den har lidt mere "kød" på sig.

TILFØJELSE: Link til oprindelig artikel:

http://www.ttoscandinavia.com/direct-flights-from-india-to-cph/

Den oprindelige artikel skriver at Stockholm vil blive "overvejet".

Jeg er med en gang skeptisk dersom det er politikk/ambassaden som er i føringen (ref JetAirways og rute til OSL). Men når det er sagt så er det stor sannsynlighet for at de ender på CPH snart.

EBGflyer
26-10-2016, 14:47
Jeg er med en gang skeptisk dersom det er politikk/ambassaden som er i føringen (ref JetAirways og rute til OSL). Men når det er sagt så er det stor sannsynlighet for at de ender på CPH snart.

I artiklen nævnes disse tal:

Later, Stockholm will be considered,” said the ambassador.

The only route now between the North and India is from Helsinki where Finnair flies three times a week to Delhi.

Sweden is the Scandinavian country, which has by far the most visitors to India. The numbers say. Arrivals in 2015:

Sweden 42.621

Denmark 24.073

Norway 19757

Finland 18.129

Why wouldn't they consider Stockholm first?

I do recognise that many Swedes in the south of course use CPH as their starting point, so of course the numbers alone doesn't say it all.

jefi99
26-10-2016, 17:23
I artiklen nævnes disse tal:



Why wouldn't they consider Stockholm first?

I do recognise that many Swedes in the south of course use CPH as their starting point, so of course the numbers alone doesn't say it all.
Mon ikke at CPH har bedre feed fra NO, SE og DK, samt fx Tyskland og Polen, end ARN har?

jikswoboB
26-10-2016, 17:53
Mon ikke at CPH har bedre feed fra NO, SE og DK, samt fx Tyskland og Polen, end ARN har?

Men skillnaden mellan passagerarunderlagen är ju så pass stor att det borde tala till ARNs fördel kan man tycka. Men det är förstås fler faktorer med i bilden.

LN-MOW
26-10-2016, 17:59
Mon ikke at CPH har bedre feed fra NO, SE og DK, samt fx Tyskland og Polen, end ARN har?

Det har de sikkert, men på den annen side er de godt dekket på kontinentet allerede.

EvakCPH
26-10-2016, 18:08
Men skillnaden mellan passagerarunderlagen är ju så pass stor att det borde tala till ARNs fördel kan man tycka. Men det är förstås fler faktorer med i bilden.

Hmmm. En direkte rute er selvfølgelig altid bedre end at skulle skifte fly et sted, men måske vurderer Air India, at Finnairs produkt fra Arlanda via Helsingfors er en for stor konkurrent? Finnair er jo vældig stærke på Asien i det svenske marked.

jefi99
26-10-2016, 18:11
Men skillnaden mellan passagerarunderlagen är ju så pass stor att det borde tala till ARNs fördel kan man tycka. Men det är förstås fler faktorer med i bilden.
men ARN er ikke = Sverige.
CPH er næsten = Danmark og Skåne

jikswoboB
26-10-2016, 19:30
men ARN er ikke = Sverige.
CPH er næsten = Danmark og Skåne

Givetvis är det så, men även om södra Sverige räknas in i CPHs underlag är marknaden från ARN större. Eller som flygtorget.se skriver:


I alla olika mätgrupper, utresande eller inkommande har Sverige dubbelt så höga passagerarsiffror som Kastrup, även när södra Sverige räknas in.

KHANSEN
26-10-2016, 19:31
Men skillnaden mellan passagerarunderlagen är ju så pass stor att det borde tala till ARNs fördel kan man tycka. Men det är förstås fler faktorer med i bilden.

Det taler vel også til Sveriges fordel, at sydsverige også har gode flyforbindelser?

KHANSEN
26-10-2016, 19:33
Givetvis är det så, men även om södra Sverige räknas in i CPHs underlag är marknaden från ARN större. Eller som flygtorget.se skriver:

Jeg tror dem i Göteborg og Kalmarregionen er ligeglade om de skifter fly i Cph eller Arn, så de skal vel regnes ud af ligningen?

Så er svaret anderledes^^

EvakCPH
26-10-2016, 19:54
Det taler vel også til Sveriges fordel, at sydsverige også har gode flyforbindelser?

På regionalt plan er det en fordel, men for Sverige som helhed vil en rute til Arlanda være bedre. Og hvis vi kun ser på flygtorgets tal, så har jikswoboB ret i, at Arlanda burde være førstevalg for en rute. Men det er ikke så simpelt i virkeligheden.

SQ321
27-10-2016, 10:12
I artiklen nævnes disse tal:



Why wouldn't they consider Stockholm first?

I do recognise that many Swedes in the south of course use CPH as their starting point, so of course the numbers alone doesn't say it all.

There aren't always numbers that is the basis for where routes are established. Marketing, communications, facilitation, incentives, cargo, yield are just as important. CPH has been working towards AI for many years now and I don't think Ole W.C at ARN is able to position AI towards ARN in such short time. But I might be wrong. But yes I agree, the numbers speaks for itself, in addition to competition at ARN is by far not as fierce as at CPH.

EvakCPH
16-01-2017, 15:59
Rute bekræftet på twitter. 4 gange ugentligt fra maj.

#AINewsFlash: #AI to inaugurate #DEL-#CPH flight service with #Boeing787 in #May2017. #FlyAI

https://twitter.com/airindiain

KHANSEN
16-01-2017, 21:35
Rute bekræftet på twitter. 4 gange ugentligt fra maj.

#AINewsFlash: #AI to inaugurate #DEL-#CPH flight service with #Boeing787 in #May2017. #FlyAI

https://twitter.com/airindiain

Fantastisk nyhed for Skandinavien. Troede at den rute var udelukket pga. Niels Holck sagen. Men ak, ruten skal nok blive en succes pga. det store eksport potentiale.

jikswoboB
16-01-2017, 22:11
2,5 år med rykten innan det blev av :)

Scandinavien_Airlines
17-01-2017, 10:40
Ifølge Check-in.dk samt Air India's twitter, så åbnes der en rute til CPH med 4 ugentlige afgange.

Air India åbner i maj måned en direkte flyrute med Boeing 787 Dreamliner mellem Delhi og København. Dermed vandt CPH over Arlanda i kapløbet om den nye rute.

http://www.check-in.dk/ny-langdistancerute-koebenhavn-delhi/

EBGflyer
17-01-2017, 10:48
Denne nyhed er allerede postet. Kig et andet sted. Desuden er der tvivl om, hvorvidt dette er rigtigt. Muligvis er det en lige lovlig ivrig Air India medarbejder som har tweetet. CPH kan ikke bekræfte endnu.

jikswoboB
19-01-2017, 21:26
Hehe, Air India verkat har svårt att bestämma sig.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11936

Jörgen
19-01-2017, 21:35
Hehe, Air India verkat har svårt att bestämma sig.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11936

Jag tror nog det är ganska klart till CPH:s fördel? Flygtorget är väl den klart sämsta sidan om flyg vi har här uppe i Norden :angry:

EvakCPH
19-01-2017, 21:44
Jag tror nog det är ganska klart till CPH:s fördel? Flygtorget är väl den klart sämsta sidan om flyg vi har här uppe i Norden :angry:

Og Air Indias Twitter profil er vel officiel? Hörs konstigt ut!!!

"Men nu visar det sig att den informationen kan ifrågasättas eftersom den troligen inte kommer från officiella källor utan är inlägg på sociala media, bland annat twitter"

Trdfly
19-01-2017, 22:23
Hehe, Air India verkat har svårt att bestämma sig.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11936

Nå er vel også flygtorget, Sveriges svar på Check-in....
MEN nok om det, tråden handler om Air India og CPH.

LN-AFG
19-01-2017, 22:32
Har ikke SAS en policy der de nekter å feede selskaper fra Star som flyr til andre byer enn CPH?

Jens W
19-01-2017, 22:43
Har ikke SAS en policy der de nekter å feede selskaper fra Star som flyr til andre byer enn CPH?

Nå går vi litt bort fra trådens tema, men siden man har TK-kode på flighter fra TRD til både OSL og ARN tviler jeg på dette.

LN-MOW
19-01-2017, 22:43
Og Air Indias Twitter profil er vel officiel? Hörs konstigt ut!!!


Kjenner litt til selakapet fra min forrige jobb. Overhodet ikke overrasket. ;)

jikswoboB
19-01-2017, 23:23
Nå er vel også flygtorget, Sveriges svar på Check-in....
MEN nok om det, tråden handler om Air India og CPH.

Varför skulle man inte kunna hänvisa till Flygtorget.se eller Checkin.dk på ett flygforum?

Tycker det intressanta här är hur Air India väljer att kommunicera i media. Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör liksom...

SQ321
20-01-2017, 08:53
AI har ikke 100% bekreftet sine planer for Skandianvia ennå.

EvakCPH
20-01-2017, 12:08
AI har ikke 100% bekreftet sine planer for Skandianvia ennå.

Hmm. Men en moderator har ændret titlen på tråden til "bekræftet". Jeg er ikke selv på Twitter, men går ud fra at gamle indlæg kan slettes eller ændres. Air India har ikke ændret noget.

Trdfly
20-01-2017, 15:20
Varför skulle man inte kunna hänvisa till Flygtorget.se eller Checkin.dk på ett flygforum?

Tycker det intressanta här är hur Air India väljer att kommunicera i media. Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör liksom...

Jeg sa ikke at man ikke burde bruke dem, men slengte med at jeg synes disse to nettstedene ligner på hverandre, hvis man har fått med seg hvordan Check-in er/var en stund.

Vil si at det er veldig rart om AI nå i etterkant skal endre til ARN og ikke CPH som de har annonsert.

jikswoboB
20-01-2017, 23:55
Jeg sa ikke at man ikke burde bruke dem, men slengte med at jeg synes disse to nettstedene ligner på hverandre, hvis man har fått med seg hvordan Check-in er/var en stund.

Vil si at det er veldig rart om AI nå i etterkant skal endre til ARN og ikke CPH som de har annonsert.

Fast jag har aldrig riktigt förstått vad kritiken mot Check-in gått ut på eller vad som är fel med flygtorget.se (förutom den låga nivån i kommentarsfältet). Men den diskussionen hör hemma någon annanstans.

Savipix
21-01-2017, 11:47
Jeg tror dem i Göteborg og Kalmarregionen er ligeglade om de skifter fly i Cph eller Arn, så de skal vel regnes ud af ligningen?

Så er svaret anderledes^^

Då tror du fel ;) Jag byter hellre på CPH då jag slipper terminalbyte och ny säkerhetskontroll. ARN har varit min hemmaflygplats och arbetsplats i många år, men det blir aldrig en favorit.

KHANSEN
22-01-2017, 18:01
Då tror du fel ;) Jag byter hellre på CPH då jag slipper terminalbyte och ny säkerhetskontroll. ARN har varit min hemmaflygplats och arbetsplats i många år, men det blir aldrig en favorit.

Jeg tager ikke fejl. Det du skriver er en del af mit argument, nemlig at Göteborg og Kalmarregionen ikke nødvendigvis skal tælles som pax til ARN.

Savipix
22-01-2017, 23:02
Jeg tager ikke fejl. Det du skriver er en del af mit argument, nemlig at Göteborg og Kalmarregionen ikke nødvendigvis skal tælles som pax til ARN.

Men då är jag väl definitivt inte "ligeglade om de skifter fly i Cph eller Arn#" om jag absolut undgår ARN till varje pris? ;)

KHANSEN
24-01-2017, 09:26
Det ser ud som om at ARN er oprettet i bookingssystemet hos Air India. CPH findes ikke. Måske er der tale om en trekantsrute?

jikswoboB
24-01-2017, 11:47
Ja, en trekant verkar inte helt osannolikt. Man får ju välja att tro vad man vill när Flygtorget och Check-in skriver att det är oklart med vad som händer med AIs planer. Känslan är att det inte är 100 procent klart...

SQ321
24-01-2017, 11:57
Känslan är att det inte är 100 procent klart...

Som jeg skrev forrige uke, AI sine Skandinavia ops er ennå ikke bekreftet men det skjer nok snarlig.

jikswoboB
24-01-2017, 15:46
Som jeg skrev forrige uke, AI sine Skandinavia ops er ennå ikke bekreftet men det skjer nok snarlig.

Jo, de ska ju möta Swedavia i veckan så efter det borde det klarna.

Alf
06-02-2017, 12:09
Jo, de ska ju möta Swedavia i veckan så efter det borde det klarna.

Något nytt i frågan?

EvakCPH
07-03-2017, 14:30
Fra twitter:

Aviation‏ @aviationdk 29. jan.
@CPHAirports Hej, har i datoen på den nye rute fra Delhi - København, med Air India?

--------

Som svar til Aviation
Copenhagen Airport‏ @CPHAirports 29. jan.

@aviationdk
Air India skulle påbegynde ruten i løbet af maj efter planen, men den præcise dato er desværre endnu ikke fastlagt.

Mvh
CPH

--------

Aviation‏ @aviationdk 28. feb.
Hej @CPHAirports Kan vi vide om Air india åbner en rute mellem København og Delhi? det kunne være skønt med sådan en rute:)

--------

Copenhagen Airport‏ @CPHAirports 28. feb.
@aviationdk Med de forstående udvidelser i lufthavnen, arbejder vi også for flere ruter. Vi takker derfor for forslaget, men kan intet love.

--------

CPH virker ikke så sikker på opstart længere. Mærkeligt at vi ikke har hørt noget. Nogen der ved noget om Air Indias møde med Swedavia?

Fysikeren
07-03-2017, 17:24
Fra twitter:

Aviation‏ @aviationdk 29. jan.
@CPHAirports Hej, har i datoen på den nye rute fra Delhi - København, med Air India?

--------

Som svar til Aviation
Copenhagen Airport‏ @CPHAirports 29. jan.

@aviationdk
Air India skulle påbegynde ruten i løbet af maj efter planen, men den præcise dato er desværre endnu ikke fastlagt.

Mvh
CPH

--------

Aviation‏ @aviationdk 28. feb.
Hej @CPHAirports Kan vi vide om Air india åbner en rute mellem København og Delhi? det kunne være skønt med sådan en rute:)

--------

Copenhagen Airport‏ @CPHAirports 28. feb.
@aviationdk Med de forstående udvidelser i lufthavnen, arbejder vi også for flere ruter. Vi takker derfor for forslaget, men kan intet love.

--------

CPH virker ikke så sikker på opstart længere. Mærkeligt at vi ikke har hørt noget. Nogen der ved noget om Air Indias møde med Swedavia?

Jeg er ikke bekendt med nogen rygter fra det møde. Men måske Air India afventer en afklaring på den svenske flyskat, før de beslutter sig endeligt?

jikswoboB
04-04-2017, 15:26
Läste a.net, där en tidning citerades, att Air India skjutit på lanseringen av CPH till augusti. Känns inte helt tillförlitligt, men så mycket annan info om deras planer för Skandinavien finns inte.

LN-MOW
10-05-2017, 17:57
Airways rapporterer oppstart av Stockholm 15. august. København synes å være droppet.

https://airwaysmag.com/airlines/air-india-to-expand-u-s-service/

Air India Chairman, Ashwani Lohani, posted yesterday morning: “To Washington from 7th July; Stockholm from 15th August and Los Angeles from 1st September to be followed by Tel Aviv, Dallas, and Nairobi sometime later during the year 2017 itself. Air India spreads its wings far and wide.”

jikswoboB
10-05-2017, 21:28
Airways rapporterer oppstart av Stockholm 15. august. København synes å være droppet.

https://airwaysmag.com/airlines/air-india-to-expand-u-s-service/

Hehe, vågar man tro på det?

RIBRO
12-05-2017, 17:17
Festlig at ARN kuppet Air India foran CPH! Viktig å ikke gå ut for kjepphøyt for alt er 100% bestemt. ;)

KHANSEN
12-05-2017, 22:45
Festlig at ARN kuppet Air India foran CPH! Viktig å ikke gå ut for kjepphøyt for alt er 100% bestemt. ;)

CPH har nu hele tiden sagt, at de ikke havde planer om en Indien rute. Det er tilgengæld Air Indias kommunikationsafdeling, der er en flok amatører..

LN-MOW
12-05-2017, 23:10
Det er tilgengæld Air Indias kommunikationsafdeling, der er en flok amatører..

Resten av firmaet også .... Og ja,det er førstehåndskunnskap.

LN-KGL
13-05-2017, 15:57
Det er tilgengæld Air Indias kommunikationsafdeling, der er en flok amatører..

Forhåpentligvis har ikke CPHs ledelse samme holdning til en potensiell kunde som øyensynlig har valgt å ikke serve CPH. Hvis det er tilfelle er CPH en dalende stjerne på den skandinaviske himmel. Air India er en del av StarAlliance, men siden SAS er bra representert på ARN vil ikke dette være det store tapet.

SQ321
15-05-2017, 10:28
CPH har nu hele tiden sagt, at de ikke havde planer om en Indien rute. Det er tilgengæld Air Indias kommunikationsafdeling, der er en flok amatører..

CPH har ikke sagt at de ikke hadde planer om en Indiarute, de har sagt at de jobber hardt for å få til en Indiarute.

Men det er som du sier Air India som surrer og så har CPHTraveller og Check In basert på det surret "bekreftet" at Air India velger CPH, men det er nok mest ønsketenkning da de har sin agenda.

Men når det er sagt så får vi vente å se når Air India kommer med en offisiell lansering, noe som bør skje snart.

jefi99
15-05-2017, 12:01
Men det er som du sier Air India som surrer og så har CPHTraveller og Check In basert på det surret "bekreftet" at Air India velger CPH, men det er nok mest ønsketenkning da de har sin agenda.

Det kunne jo også være baseret på AI's officielle tweets?

SQ321
15-05-2017, 12:24
Det kunne jo også være baseret på AI's officielle tweets?

Selvsagt er det basert på det. Men det er nettopp mitt poeng at en tweet uten link til en offisiell pressemelding, ingenting er bookbart og CPH ikke ønsker å kommentere det så burde det har ringt noen bjeller om at ruten ikke er endelig bekreftet og spesielt når det er snakk om et selskap fra den delen av Asia.

En offisiell bekreftelse av ARN er for øvrig ikke ennå heller på plass selv om siste info har noe mer kjøtt på beina enn en tweet for øvrig.

Nå skal ikke jeg kverulere mer her men erfaringsmessig så kan det være fornuftig å ikke være så bastant før endelig info og bekreftelse er publisert av verken AI eller CPH:)

AMSKIX
15-05-2017, 21:29
Kanskje AI dropper både ARN og CPH, og heller velger OSL? 😜 Hadde vært gøy da...

jameson82
15-05-2017, 21:39
Kanskje AI dropper både ARN og CPH, og heller velger OSL? 😜 Hadde vært gøy da...

Har ikke leita så nøye,men trur jeg aldri har sett en inder i Norge noen gang

Someone
15-05-2017, 22:01
Har ikke leita så nøye,men trur jeg aldri har sett en inder i Norge noen gang



Ikke at det nødvendigvis har noe å si for denne ruten, men det er ikke så vanskelig å finne.
Snaue 10.000 innvandrere av indisk herkomst, samt det er endel som jobber her over kortere og mellom-kort periode og som jo må dra frem og tilbake. Har hatt mange kolleger derfra. IT og konsulentbransjen er nok de største her

Det sagt, ikke nok for en rute alene, og de skal heller ikke nødvendigvis til Dehli.

Anekdotisk statistikk så har de fleste jeg har møtt kommer fra Mumbaiområdet

Concorde
15-05-2017, 23:28
Ikke at det nødvendigvis har noe å si for denne ruten, men det er ikke så vanskelig å finne.
Snaue 10.000 innvandrere av indisk herkomst, samt det er endel som jobber her over kortere og mellom-kort periode og som jo må dra frem og tilbake. Har hatt mange kolleger derfra. IT og konsulentbransjen er nok de største her

Det sagt, ikke nok for en rute alene, og de skal heller ikke nødvendigvis til Dehli.

Anekdotisk statistikk så har de fleste jeg har møtt kommer fra Mumbaiområdet

Nå er det etter hva jeg har hørt, ikke aktuelt for en inder å fly Air India overhodet.

TriStar
16-05-2017, 08:30
Har ikke leita så nøye,men trur jeg aldri har sett en inder i Norge noen gang


Leter aldri etter indere, men ser de hver dag[emoji16]


Sent from my iPad using Tapatalk

jikswoboB
18-05-2017, 12:07
Nu bekräftar Sveriges handelsminister att Air India kommer till Stockholm. Det verkar bli med 3 turer i veckan DEL-ARN.

http://www.di.se/nyheter/sverige-far-direktflyg-till-new-delhi/

EvakCPH
18-05-2017, 15:55
Nu bekräftar Sveriges handelsminister att Air India kommer till Stockholm. Det verkar bli med 3 turer i veckan DEL-ARN.

http://www.di.se/nyheter/sverige-far-direktflyg-till-new-delhi/

Men... CPH er jo ikke i konkurrence med ARN. Det siger de jo selv ude i Kastrup.

På tide at en journalist konfronterer CPH direkte og beder dem svare på, hvordan en ikke-konkurrent kan vinde en langrute lige for næsen af dem. Det harmonerer jo ikke særlig godt med deres konstante PR-propaganda. Håber i det mindste at de indadtil har set skriften på væggen!

SQ321
18-05-2017, 16:03
Ser PP og janusk i CPHTraveller nekter for at slaget er 100% tapt. De lurer på om det fremdeles betyr at CPH er uaktuell for rute ..:)

EvakCPH
18-05-2017, 16:38
Nu også nævnt i melding fra Swedavia på Facebook. Hvem tagger @copenhagenairport i opslaget og beder om en kommentar? ;)

Chriscross
18-05-2017, 17:29
Kan det være at AI kommer 4 ganger i uken til cph etterhvert? Kan jo være en deling med Arn?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Someone
24-05-2017, 11:30
Billetter skal være lagt ut for salg nå, med første avgang 16 august

Rutetidene:
AI167 DEL1400 – 1820ARN 788 357
AI168 ARN2105 – 0745+1DEL 788 357

http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/272971/air-india-schedules-stockholm-mid-august-2017-debut/

RIBRO
24-05-2017, 12:47
Ligger også i Amadeus:

** AMADEUS AVAILABILITY - AN ** ARN ARLANDA.SE 84 WE 16AUG 0000
1 AI 167 C4 D4 J4 Z4 Y9 B9 M9 /DEL 3 ARN 2 1400 1820 E0/788 7:50

1 AI 168 C4 D4 J4 Z4 Y9 B9 M9 /ARN 2 DEL 3 2105 0745+1E0/788 7:10

Scandinavien_Airlines
30-05-2017, 16:00
Det blev til BÅDE København OG Stockholm!!!

Endeligt bekræftet!

http://www.check-in.dk/koebenhavns-lufthavn-overtrumfer-arlanda/

Overtrumfer Stockholm-Arlanda
Air India-ruten til København åbner den 16. september og vil blive befløjet tre gange ugentligt. Det er en måned senere, end Arlanda Lufthavn ved Stockholm også får en tilsvarende rute med Air India. Oprindeligt blev ruten i begyndelsen af året annonceret til at have Københavns Lufthavn som destination. Så trak Air India denne beslutning tilbage, og i stedet begyndte en arbejde bag kulisserne, hvor begge skandinaviske hovedstadslufthavn trak på alle tilgængelige politiske kræfter, for at sikre sig ruten til den respektive lufthavn.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/5/air-india-abner-direkte-rute-mellem-delhi-og-kobenhavn/

SQ321
30-05-2017, 16:06
Det blev til BÅDE København OG Stockholm!!!

Endeligt bekræftet!

http://www.check-in.dk/koebenhavns-lufthavn-overtrumfer-arlanda/

Da blir PP og janusk glad likevel jo;)

aznhandles
30-05-2017, 16:21
Smukt gået af politikerne :D
Det fortæller jo bare at CPH også er et vigtigt segment for inderne.
Ærgerligt OSL ikke kan være med på legen.:angry:

SQ321
30-05-2017, 16:47
Smukt gået af politikerne :D
Det fortæller jo bare at CPH også er et vigtigt segment for inderne.
Ærgerligt OSL ikke kan være med på legen.:angry:

Hva skal vi med AI på OSL; det er så bra forbindelser via CPH likevel:lol::lol::lol:

kekker
31-05-2017, 06:58
Vi kan ta en direkterute til BOM fra Oslo, så er alle happy!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Bongo-Anders
31-05-2017, 13:03
Afgang fra Kastrup er tirsdag, torsdag og lørdag klokken 20:40.

Edit: Rettede lige mit inglæg der jeg havde skrevet dagene med stort, er nok fordi at jeg er vandt tilat skrive på engelsk sprogede fora. :-)

Someone
31-05-2017, 13:13
Afgang fra Kastrup er Tirsdag, Torsdag og Lørdag klokken 20:40.

Da matcher det som forventet med ARN sine onsdag, fredag og søndag, slik at de i praksis flyr Dehli-Skandinavia 6x ukentlig

EvakCPH
31-05-2017, 13:27
Da matcher det som forventet med ARN sine onsdag, fredag og søndag, slik at de i praksis flyr Dehli-Skandinavia 6x ukentlig

Så endte det hele jo lykkeligt. Det er nok en ganske god ordning de har lavet med 6xugentlig til skandinaverne.

oy-viv
31-05-2017, 13:36
Så endte det hele jo lykkeligt.

Der er nok nogle danske turoperatører, som klapper i hænderne! Har
du ellers nogen ide om markedspotentialet?

EvakCPH
31-05-2017, 13:41
Der er nok nogle danske turoperatører, som klapper i hænderne! Har
du ellers nogen ide om markedspotentialet?

Ikke det fjerneste. Ved ikke hvor meget disse ruter er henholdsvis politik og reelt potentiale

SQ321
02-08-2017, 14:02
Det er mye som ikke er på plass før oppstart på ARN og CPH. Ryktene svirrer og det sies at de ikke har organisasjon på plass i Skandinavia for salg, pax og generell håndtering. Det snakkes også om endringer på routing, triangel ops ARN/CPH, frekvensending, droppe CPH og kun fly på ARN eller droppe Skandinavia fullstendig. Som sagt, dette er bare rykter.

AI er til salgs så vi får se hva som skjer fremover. Uansett så kan det virke optimistisk med oppstart allerede om 2 uker.

Når det er sagt så er AI i kategorien, "tror ikke før vi ser maskinen lande her"-type selskap..

Edvard
02-08-2017, 18:41
Hvordan går det med Wien-ruta? Det virket på meg som et originalt valg for AI.

AI135 DEL1400 – 1845VIE 788 357
AI136 VIE2245 – 0925+1DEL 788 357

Mikey
02-08-2017, 19:57
Det er mye som ikke er på plass før oppstart på ARN og CPH. Ryktene svirrer og det sies at de ikke har organisasjon på plass i Skandinavia for salg, pax og generell håndtering. Det snakkes også om endringer på routing, triangel ops ARN/CPH, frekvensending, droppe CPH og kun fly på ARN eller droppe Skandinavia fullstendig. Som sagt, dette er bare rykter.

AI er til salgs så vi får se hva som skjer fremover. Uansett så kan det virke optimistisk med oppstart allerede om 2 uker.

Når det er sagt så er AI i kategorien, "tror ikke før vi ser maskinen lande her"-type selskap..

På ARN är allt redan "på plats" vad gäller handlingbolag, fuelkontrakt och städning/catering av flygplan mm. Reklamskyltarna i terminalen håller på (eller skall inom kort) hängas upp inför trafikstart den 16e...

SQ321
02-08-2017, 20:11
På ARN är allt redan "på plats" vad gäller handlingbolag, fuelkontrakt och städning/catering av flygplan mm. Reklamskyltarna i terminalen håller på (eller skall inom kort) hängas upp inför trafikstart den 16e...

Ok, da står det kanskje ikke så dårlig stilt på ARN i hvert fall.

aznhandles
02-08-2017, 23:16
Er der nogen der ved hvem der skal være groundhandler både i ARN & CPH?

Mikey
02-08-2017, 23:43
Er der nogen der ved hvem der skal være groundhandler både i ARN & CPH?

På ARN är det SAS Ground Handling

aznhandles
03-08-2017, 13:25
Cool! Så må det højst sandsynligt også være i CPH!

oy-viv
03-08-2017, 14:21
Der bliver også givet udtryk for skepsis i danske standby.dk

https://standby.dk/air-india-oensker-eget-skandinavisk-kontor/

Chriscross
06-08-2017, 22:04
Ser de er i gang med salg cph-helhi til 387 Euro, så da tyder vel ting på at de skal starte opp.

jikswoboB
16-08-2017, 18:50
Premiär för Air India idag. AI167 väntas landa på ARN om ca 50 min enligt Flightradar24.

aznhandles
21-08-2017, 15:37
Så er det SAS Ground Handlings tur i CPH der sørger for AI! Aftalen er underskrevet.

Someone
17-09-2017, 12:14
Første flight DEL-CPH nå i dag, og landet på CPH tidligere i dag

eisa01
30-10-2017, 20:16
Ser ut som avgangstid CPH er endret til kl 1950. Har en tur 25. november, og min forbindelse fra OSL ble flyttet tre timer tidligere som konsekvens :S

Someone
21-04-2018, 09:54
DEL-CPH øker fra 3x til 4x ukentlig i følge cphtraveller på Twitter

https://mobile.twitter.com/CPHtraveller/status/987395060286263299

Scandinavien_Airlines
21-04-2018, 12:10
DEL-CPH øker fra 3x til 4x ukentlig i følge cphtraveller på Twitter

https://mobile.twitter.com/CPHtraveller/status/987395060286263299

Så det er vel resultat i at ruten til CPH går en anelse bedre end Stockholm?

Someone
21-04-2018, 12:19
Så det er vel resultat i at ruten til CPH går en anelse bedre end Stockholm?



Nå forblir vel ARN 4x ukentlig?

Scandinavien_Airlines
21-04-2018, 13:38
Nå forblir vel ARN 4x ukentlig?

Det var da både CPH og ARN der blev oprettet som 3 ugentlige såvidt jeg husker det?

aznhandles
22-04-2018, 11:48
Korrekt. ARN kom først ud med AI og CPH måneden efter. Det går vel meget godt med feeder til CPH.

Scandinavien_Airlines
22-04-2018, 12:04
Korrekt. ARN kom først ud med AI og CPH måneden efter. Det går vel meget godt med feeder til CPH.

Jeg har desuden også modtaget denne privat PM:

EvakCPH
22-04-2018, 12:46
^^Er det ikke lidt uhøfligt at offentliggøre private samtaler herinde? :)

aznhandles
22-04-2018, 13:36
ARN havde perioden fra 15AUG til 31JAN 2018, hvor der fløj 21.448 PAX mellem DEL.

Scandinavien_Airlines
22-04-2018, 14:45
^^Er det ikke lidt uhøfligt at offentliggøre private samtaler herinde? :)

Tjo, men når det er noget til emnet så er det vel fint nok.

EvakCPH
04-10-2018, 11:51
Femte ugentlige afgang fra CPH måske på vej

https://standby.dk/maaske-mere-air-india-i-koebenhavns-lufthavn/

Someone
20-03-2019, 08:44
Air India reduserer CPH til 3x ukentlig, fra mai, såvidt jeg kan se

Utfordringen med både CPH og ARN for Air India skal etter sigende være dårlig yield

Scandinavien_Airlines
20-03-2019, 10:00
Air India reduserer CPH til 3x ukentlig, fra mai, såvidt jeg kan se

Utfordringen med både CPH og ARN for Air India skal etter sigende være dårlig yield

København har stadigvæk et bedre PAX belæg end ARN, jeg skal desuden teste Air India her 25 April og 2 Maj.

MountainDew
20-03-2019, 10:52
Tilbyr de noe smidig transfer for reiser videre ut i Asia?

Scandinavien_Airlines
20-03-2019, 11:12
Tilbyr de noe smidig transfer for reiser videre ut i Asia?

Jeg skal personligt med dem til Bangkok.

KHANSEN
20-03-2019, 11:51
Air India reduserer CPH til 3x ukentlig, fra mai, såvidt jeg kan se

Utfordringen med både CPH og ARN for Air India skal etter sigende være dårlig yield

Hvor har du det belæg fra?

Air India har et ganske fornuftig pax tal på ruten ml. CPH-Delhi.
Jeg tror nærmere det er pga. Air Indias økonomiske problemer, og fly der står på jorden pga. manglende vedligeholdelse.

Someone
20-03-2019, 11:55
Hvor har du det belæg fra?

Air India har et ganske fornuftig pax tal på ruten ml. CPH-Delhi.
Jeg tror nærmere det er pga. Air Indias økonomiske problemer, og fly der står på jorden pga. manglende vedligeholdelse.

Nå kan flyene godt å godt belegg, men det sier ikke noe om inntjeningen, som jo er problemet

Du kan tro hva du vil, men det betyr ikke at du har rett.....

KHANSEN
20-03-2019, 21:36
Nå kan flyene godt å godt belegg, men det sier ikke noe om inntjeningen, som jo er problemet

Du kan tro hva du vil, men det betyr ikke at du har rett.....

Det gælder da begge veje? ;)

Someone
01-07-2019, 12:24
Ser ut som Air India ligger inn på 3x ukentlig på CPH kommende vinter. Det betyr en mindre ukentlig rundtur sammenlignet med i fjor vinter, men samme som nå i sommer

Scandinavien_Airlines
01-07-2019, 12:26
Ser ut som Air India ligger inn på 3x ukentlig på CPH kommende vinter. Det betyr en mindre ukentlig rundtur sammenlignet med i fjor vinter, men samme som nå i sommer

Hvilken dag på ugen skulle så ryge?
For det var egentlig her til sommerplanens start at det var 3 ugentlige, MEN den er fortsat med 4 ugentlige, og i November så det forleden også ud til at de 4 ugentlige fortsætter

Men Air India er i forvejen et stort puslespil i sig selv og scheduler rundt som vi andre hælder sukker på vores havregryn

Someone
01-07-2019, 13:06
Hvilken dag på ugen skulle så ryge?

For det var egentlig her til sommerplanens start at det var 3 ugentlige, MEN den er fortsat med 4 ugentlige, og i November så det forleden også ud til at de 4 ugentlige fortsætter



Men Air India er i forvejen et stort puslespil i sig selv og scheduler rundt som vi andre hælder sukker på vores havregryn



Airlineroute som meldte på Twitter

https://mobile.twitter.com/airlineroute/status/1144106252735111168?s=12

EBGflyer
01-07-2019, 13:22
Airlineroute som meldte på Twitter

https://mobile.twitter.com/airlineroute/status/1144106252735111168?s=12

Ja, den skal flyve tirs, tors, fre, lør, men fredagsrotationen står som 'Sold Out' efter 1. nov.

Men det er jo set før, at AI går ned på 3x ukentlig for så igen at ændre det tilbage.

Someone
24-08-2020, 09:39
Da ser det ut som det er slutt for godt for Air India sine ruter til både CPH og ARN, og det er en reell nedleggelse og ikke bare Korona-pause

Islending
24-08-2020, 12:39
Da ser det ut som det er slutt for godt for Air India sine ruter til både CPH og ARN, og det er en reell nedleggelse og ikke bare Korona-pause

Sikkert like greit. Mine verste flighter var på jobbreise med Air India fra LHR til DEL i desember... Dreamlineren jeg fløy var i så dårlig stand, med 2 inop toaletter, setet mitt var ødelagt, og jeg måtte vente til flyet var boarded før de plasserte meg i et nytt sete. Nødlys var gaffateipet fast til bulkhead.

Maten var helt forferdelig, men jeg fikk heldigvis ikke en kakkerlakk i den da... https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/air-india-cockroach-found-meal-food-drink-flight-apology-passenger-mumbai-a8763711.html

Kundeservice ombord fantes ikke.

Kommer nok aldri til å fly med dem igjen. Skjønner ikke hvordan de ble godkjent som medlem av Star Alliance...

Scandinavien_Airlines
20-10-2022, 00:28
AI 157/ AI 158 vender tilbage fra 2023. Det bekræftet af Air Indias danske kontor. (Facebook)

Someone
22-11-2022, 14:58
AI 157/ AI 158 vender tilbage fra 2023. Det bekræftet af Air Indias danske kontor. (Facebook)

Også bekreftet fra CPH. 3x ukentlig fra 1 mars

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2022/11/air%20india%20gen%C3%A5bner%20cph-delhi%20ruten

Når Air Indias Boeing 787-8 Dreamliner fra Delhi lander i Københavns Lufthavn den 1.marts 2023 klokken 17:50 markerer det genstarten på en succesrig direkte rute og en styrkelse af samhandel og turisme mellem Danmark og Indien.

Someone
29-10-2023, 21:58
CPHtraveller melder på Twitter DEL-CPH økes med 1x ukentlig til 4x ukentlig fra midten av desember 2023, og ut vintersesongen

Scandinavien_Airlines
30-10-2023, 11:21
CPHtraveller melder på Twitter DEL-CPH økes med 1x ukentlig til 4x ukentlig fra midten av desember 2023, og ut vintersesongen

Det er lørdagsafgangen som også var pre-cov der vender retur :-)