PDA

View Full Version : Leiebil og (sped)barnsete Norge


Someone
06-06-2014, 14:00
Noen som har erfaring med leiebil her i landet og barnesete, da først og fremst spedbarnsseter?

Blir trolig å leie bil på BGO etter sommeren, og må da etter planen ha behov for et barnesete for et spedbarn. Antar de fleste bilutleieselskapene har dette? Ideelt sett vil vi helst slippe å ha med vårt eget, da det er nok annet som skal med, samt jeg ikke helt aner hvordan det fungerer ift til Isofix-baser....dvs passer de forskjellige stolene til alle baser?

RedLine
06-06-2014, 14:13
Min erfaring er at Avis og Hertz har værtfall spedbarnsseter og koster mellom 300-400 pr leie. Bestilles samtidig som du reserverer bilen. Har alltid opplevd at det er ferdig installert i bilen når jeg har har plukket den opp. Bare pass på at det er montert riktig.

Isofix er en "standard" som er innført i alle biler levert etter 2007. Det at det er en standard betyr at det er likt i alle biler, og for alle barnestoler som er merket Isofix :)

Someone
06-06-2014, 14:23
Takk for info :)

Ser nå at både Avis og Sixt enkelt lar deg velge mellom de forskjellige setestørrelsene

roger
06-06-2014, 15:29
Takk for info :)

Ser nå at både Avis og Sixt enkelt lar deg velge mellom de forskjellige setestørrelsene

Ørlite word of causion...

Leigde bil hos Avis på BGO for eit års tid sida med størrelsen over babystol... Då var det ein ubrukeleg skotte som leverte ut stolen og sa han ikkje hadde lov til å montere den. Men han kunne jo gjerne hjelpe til! Han hadde NULL peiling og prøvde bokstaveleg talt å skru setet fast i lause lufta. Strammemekanismen på setet var også øydelagt så det tok meg over ein time å få det fast. Dette var ein stol med belte-montering, ISOfix er nok meget lettare.

ILS2
06-06-2014, 16:01
Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje, paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.

chrisljo
06-06-2014, 16:13
Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje, paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.

Dette er også hva vi har vurdert oss frem til. Tror vi kjøpte et sete til 1700kr så ikke allverden, også greit å ha poden i mens man venter på boarding.

roger
06-06-2014, 16:25
Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje, paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.

Einig i dette. Vi hadde alltid med eige sete då mini var så liten. Og det kan brukast i flyet også, avhengig av plass. Det vi bruke kunne ha base (som vi hadde heime) eller monterast med bilbelte.

(Einaste tabben eg verkeleg gjorde ein gang var å gå gjennom turnstile på TRD med gutungen i stolen uten at han sat fast skikkeleg. Det skjer ikkje igjen...)

Dag Viking
06-06-2014, 17:45
Hvis det er et sted dere skal besøke med jevne mellomrom, så kan du vurdere å ha både en ekstra barnevogn og barnesete på stedet. På den måten slipper du mye frakting frem og tilbake, og du kan lett sende kone med barn i bæresele avgårde alene på helgetur med god samvittighet.

Someone
06-06-2014, 18:52
Isofix er en "standard" som er innført i alle biler levert etter 2007. Det at det er en standard betyr at det er likt i alle biler, og for alle barnestoler som er merket Isofix :)

Ah, trodde Isofix bare var selve festingen av basen til bilen, og ikke stolen til basen?

Vi tok som regel alltid med eget spedbarnsete. Dels fordi vi ikke ønsket usikkerheten rundt kvaliteten på setene til leiebilselskapene, men også fordi vi var 100% trygg på at vi installerte vårt eget sete korrekt.

Vår erfaring er at man skal ha ekstremt mye bagasje med seg før et spedbarnsete må velges bort. 4-5 kolli innsjekket bagasje, håndbagasje,
paraplyvogn og spedbarnsete = null problem for to voksne med ett barn - forutsatt at man samarbeider godt og har god tid.

Hadde dere også med stolbasen da?

Hvis det er et sted dere skal besøke med jevne
mellomrom, så kan du vurdere å ha både en ekstra barnevogn og barnesete på stedet. På den måten slipper du mye frakting frem og tilbake, og du kan lett sende kone med barn i bæresele avgårde alene på helgetur med god samvittighet.

Er en engangs hendelse. Hadde egentlig tenkt å kjøre, men 6-7 timer hver vei i bil med en <2mnd baby frister ikke

RedLine
06-06-2014, 19:38
Ah, trodde Isofix bare var selve festingen av basen til bilen, og ikke stolen til basen?

Joda, du er forsåvidt inne på rett tankegang. Isofix er festing av "fundamentet" til barnestolen til bilen. Men basen er (ofte) utviklet for å passe sammen med en bestemt stol eller serie av stoler fra samme produsent. Noen stoler har "fundamentet"/ basen som en integret del av stolen, og derav min kommentar ;)

jcnorway
06-06-2014, 20:21
Vår barnestol er med separat isofix-base. Så på tur blir setet festet ved hjelp av bilbeltet. Basen er for stor og tung til å drasse rundt på (Maxicosi).

Someone
06-06-2014, 20:45
Vår barnestol er med separat isofix-base. Så på tur blir setet festet ved hjelp av bilbeltet. Basen er for stor og tung til å drasse rundt på (Maxicosi).

Det er litt derfor jeg kanskje heller mot å leie, og heller transportere ungen i bæreselen på flyplassen

Vårt sete er uansett en BeSafe, men som er samme prinsipp som Maxocosi

jcnorway
06-06-2014, 20:49
Funker sikker greit så lenge du skal leie sete her i Norge. For vår del tar vi ikke sjansen når vi skal leie i Italia i sommer. Da tar vi med vår egen bilstol. Snakket med Europcar her i Norge og de rådet meg til å ta med eget sete hvis jeg hadde mulighet til det framfor å leie av dem i Italia.

Chriscross
06-06-2014, 20:59
Det er litt derfor jeg kanskje heller mot å leie, og heller transportere ungen i bæreselen på flyplassen

Vårt sete er uansett en BeSafe, men som er samme prinsipp som Maxocosi

Funker greit å leie sete. Til info får du gratis barnesete hos Hertz om du har NAF kredittkort. (NAF medlemmer får oppgradering og en meget god rabatt). Min erfaring er at ingen leiebilselskaper har ansatte (som har lov?) eller gidder hjelpe deg. Kunderservice siser de skal hjelpe, men det har aldri skjedd på. Kan være litt kjipt om det er -15 grader på Gardermone og du kløner. I Bergen slipper du jo dette, der er det bare 5 grader og storm.:stir

For småttiser kan det være greit å ha med et barnesete som er av en type du kan ha i flyet (sete i flysetet), men skal du bare fly OSL-BGO går det å ha dem på fanget.

Norfindir
06-06-2014, 21:55
Hertz og Sixt i Trondheim har aldri montert barnesete for oss... vi måtte alltid ta det med og montere selv

learjet
06-06-2014, 22:05
Man må også huske at det ikke alltid er så lurt å sende bilsetene. De tåler ikke all verden og den behandlingen de kan få på fly vil ofte egentlig være nok for å bytte det ut ( seter skal alltid byttet hvis involvert i kræsj av noe slag) så man er "screwed either way"

Basse-HAU
07-06-2014, 00:22
ISOFIX er kun en standard som omhandler infestning av setet/base til bil, thats it. Det finnes en vrimmel av baser og seter, som i de fleste tilfeller ikke passer sammen. Så skal man ha med seg setet, må man ha base som passer.
Ville tatt med meg eget sete, de fleste spedbarn stoler kan også brukes uten ISOFIX.
Hos SK må man bruke av kolli for å få med barnesete, mens hos DY er det gratis...

Someone
11-07-2014, 21:02
Ser ut som jeg fallt ned på valget å leie fra Avis, så får jeg se hva jeg til slutt ender på. Sixt var veldig utplukket på bilen den helgen på BGO, og Hertz krevde at jeg ringte inn bestillingen, selv om man kunne velge babysete på nett. Da blir det å prøve Avis

Norfindir
12-07-2014, 18:41
Hertz krevde at jeg ringte inn bestillingen

Det der er en uting. Hertz klarer aldri å fikse den samme gode rabatten på telefon som jeg vanligvis får på nett. Dermed må jeg velge mellom en bil jeg ikke vil ha eller en bil som blir unødvendig dyr.
Dermed blir det ofte sixt :)

FlyHi
12-07-2014, 20:14
Dog lidt OT, men her et tip til dem med lidt større børn.

Vi har netop indkøbt denne og er yderst tilfredse efter den seneste rejse. Fylder og vejer næsten ingenting og med en besparelse på ca. 10USD/dag for at leje booster seat er den hurtigt tjent ind:

http://www.bubblebum.co/us/booster-seat/

United1K
20-07-2014, 20:01
Kan jo nevne at jeg jobber i bilutleien på Sola Lufthavn.
Vi har fått streng beskjed at vi har ikke lov å montere setene på plass. Det eneste vi kan gjøre er å henvise til veiledningen som er på setet.
Derimot, så råder jeg folk å ta de med selv. Dette er pga bakterier, oppkast og muligens skader og så klart, det å feste setet som du er kjent med.
Jeg kan innrømme at AVIS har kun Isofix seter som er kjempe bra. :up:

Someone
25-08-2014, 08:58
Jeg kan innrømme at AVIS har kun Isofix seter som er kjempe bra. :up:

Nja, de har noen av den gamle typen også ;)

Uansett, gikk det bra og leie bil med sete. Riktig manglet spedbarnsinnlegget i den første vi fikk, samt det ikke var Isofix, men da satte kona ned foten og det gikk ikke mange minutter før et nytt sete var på plass.

Men tanke på at jeg hadde to stykk dresskofferter (jeg sender ikke bunader som innsjekket bagasje), pluss sekk for kona, som håndbagasje, var det greit og slippe og bære med seg et sete i tillegg og vi kunne ta junior i bæreselen, istedet for og styre med bilstolen. I bæreselen slapp vi også og ta han ut gjennom sikkerhetskontrollen