PDA

View Full Version : "Spillet om flyplassen" - Intervju med tidligere adm. dir. for RSL AS


Herlov
31-05-2014, 13:02
I dagens Fredriksstad Blad finner man et intervju med Jan Robert Danielsen, adm. dir. for RSL AS, mens flyplassen var under etablering. Det fremkommer en del interessant ting i det intervjuet, men jeg er usikker på hvor mye som er gammelt nytt. Jeg gjengir høydepunktene;

- RSL hadde et tett samarbeid med Easyjet i årene 2003-2005, men samarbeidet fikk en knekk da selskapet plutselig skiftet ledelse og skiftet fokus bort fra Norge
- Deretter begynte et tett og omfattende samarbeid med SAS. SAS hadde 2-3 prosjektmedarbeidere fast plassert på kontoret til RSL AS. De utarbeidet sammen driftskonsept, ruteplaner, lønnsomhetskalkyler, etc.
- SAS ville etablere bakketjenester og et lavprisselskap med base på Rygge. Det nye selskapet skulle ha opp til 8 basefly og 20-30 ruter.
- Thon Gruppen kom så inn på eiersiden i 2006. Gamle Thon selv krevde så SAS fjernet fra kontorene på et av styremøtene, fordi han hadde noen dårlige erfaringer vedrørende hotelletableringer på Gardermoen, samt hadde tapt en sak vedrørende leie for næringslokaler til SAS på Gardermoen.
- Etter at Thon kom inn og Ola Strand tok over i SAS var samarbeidet lik null.

Hvordan historien endte, kjenner jo de fleste til ... :cry:

Deler av intervjuet er også gjengitt på nettsidene;

- Før Thon kom inn, jobbet vi tett med SAS

Solen steker hett over flyplassen på Rygge denne flotte maidagen. De tre jentene i 20-årsalderen som har satt seg like ved hovedinngangen, kjøler seg ned med is.

http://www.f-b.no/nyheter/for-thon-kom-inn-jobbet-vi-tett-med-sas-1.8452949

Trdfly
31-05-2014, 13:05
RYG, ikke RSL, det Russell Municipal Airport, Kansas, USA.... IKKE skriv RSL for Rygge sivile lufthavn....RYG ;) Ser faktisk at en del flynerder i Europa blir forvirret når RSL blir brukt istedenfor RYG...

sail4fun
31-05-2014, 13:08
AS'et heter vel RSL AS ... http://www.proff.no/roller/rygge-sivile-lufthavn-as/rygge/-/980924130/

Herlov
31-05-2014, 13:08
RYG, ikke RSL, det Russell Municipal Airport, Kansas, USA.... IKKE skriv RSL for Rygge sivile lufthavn....RYG ;) Ser faktisk at en del flynerder i Europa blir forvirret når RSL blir brukt istedenfor RYG...

Det refereres til utviklings-/driftsselskapet (Rygge Sivile Lufthavn AS), ikke flyplasskoden. :) Men, ja, jeg ser at det kan misforstås.

Discus
31-05-2014, 13:37
Til første posten, mye interessant lesing og ikke minst illustrerer det hvor komplekst det er når man skal starte opp noe slik med veldig mange interessenter involvert.

Trdfly
31-05-2014, 14:28
Til første posten, mye interessant lesing og ikke minst illustrerer det hvor komplekst det er når man skal starte opp noe slik med veldig mange interessenter involvert.

Det Discus sier stemmer, spennende lesning!
Særlig det med SAS...

Desk pilot
31-05-2014, 22:31
Fint lesestoff. Jeg regner med at Rygge fikk bygget opp bra med kompetanse de årene SAS var inne.

EHBK
01-06-2014, 14:15
Det Discus sier stemmer, spennende lesning!
Særlig det med SAS...

Det som slår meg er at 2006 ikke bare var året Thon kom inn på eiersiden i RSL AS, samme år måtte vel Petter Jansen gå i SAS Braathens. Har ikke uenighet om fremdtidig strategi blitt nevnt som hovedårsak til at han måtte gå?

LN-TIB
02-06-2014, 00:18
Det som slår meg er at 2006 ikke bare var året Thon kom inn på eiersiden i RSL AS, samme år måtte vel Petter Jansen gå i SAS Braathens. Har ikke uenighet om fremdtidig strategi blitt nevnt som hovedårsak til at han måtte gå?

Nå ble "leisure" flyene videreført fra Gardermoen slik som nevnt i artikkelen, så spørs nok om Exit-Jansen hadde noen betydning. Egne crew og fly var dedikert til disse rutene i et par år før dette ble tatt inn i vanlig rotasjon. Blant annet ble 738 maskinene med de lyse skinnsetene brukt på disse rutene. SAS ønsket vel å få stoppet passasjerflukt til Torp og Ryanair.

Thon er kjent for å være en bestemt herremann bak det joviale smilet. Ikke ulikt en annen bedriftsleder i reiselivsnæringen som vi alle vel kjenner til ^_^

Are G
02-06-2014, 00:29
Thon er kjent for å være en bestemt herremann bak det joviale smilet. Ikke ulikt en annen bedriftsleder i reiselivsnæringen som vi alle vel kjenner til ^_^

Hverken Thon eller en annen bedriftsleder i reiselivsnæringen hadde vært der de er i dag om de var tøfler..

Det gjelder nok så og si alle i ledende posisjoner og kanskje spesielt gründere.