PDA

View Full Version : Oslo-Bergen-Oslo er flyselskapenes melkeku


LN-HAT
13-05-2006, 10:46
Norwegian og SAS håver trolig inn et overskudd på over 400 millioner kroner årlig på passasjerene Bergen-Oslo.



fra bt.no (http://www.bt.no/na24/article268594.ece)

Og hva er så galt med å tjene penger.........?

En rask opptelling en mandag gir
SASBraathens avganger BGO-OSL 19
Norwegian avganger BGO-OSL 11

Mellom Flesland og Gardermoen flyr det årlig ca. 1,3 millioner passasjerer. Dette er en av Europas mest trafikkert flysamband, og samtidig ett av de mest lønnsomme.

Hurum
13-05-2006, 10:52
Denne artikkelen virker da litt merkelig. Er det ikke slik på alle flystrekninger....
At Bergen Oslo er en av de mest trafikkerte skyldes vel at det er Norges 2 største byer...og at nordmenn flyr mye....og at Jernbaneverket/NSB ikke akkurat er et fullgodt alternativ.

intransfer
13-05-2006, 11:34
Originally posted by LN-HAT

Og hva er så galt med å tjene penger.........?


Vanligvis ingenting, men når flyselskapene tjener penger da er det noe galt.

Bare vent til BT finner ut hvor mye bankene tjener på Bergenserne, da blir det balade da!

SAJblue
13-05-2006, 13:11
*gjesp* HEr var det mye blanding av tall og fakta ja. Det beste var vel egentlig å sammenlikne ryanairs pris på 29 kroner eksl skatt med DY og SAS sine tall inkl skatt... Dessuten gir det et veldig skjevt bilde å sammenlikne gjennomsnittskostnader per belagt sete på denne måten.

At flyselskapene driver prisdiskriminering gagner jo egentlig alle. Flyselskapene får dermed en mulighet til å gå med overskudd, som fører til at vi får muligheten til å fly.

MD11
13-05-2006, 14:06
OSL-BGO og OSL-TRD har ca 1,4 mill. pax i året, på neste plass kommer OSL-SVG med 1,1 mill. pax. Kilde Avinor.

TOS
13-05-2006, 15:10
Det står i artikkelen at SAS har en kostnad (jeg antar det er OSL-BGO) på ca 350,- per belagte sete med 70% kabinfaktor. Det høres jo veldig lavt ut... Nå vet jeg ikke hvilke maskiner man stort sett flyr med der, men om man tenker seg fly med kapasitet på ca 140 så betyr det at kostnaden er ca 35000,- for en flygning - er det så billig å operere rutefly...? Hvilke kostnader er det da snakk om, og hva har man utelatt (og som regnes som faste kostnader)?

Det er også velkjent (iallefall blant økonomer) at slik prisdiskriminering kan være veldig fornuftig for alle parter - spesielt om denne praksisen innebærer økt volum.

Someone
13-05-2006, 18:09
Husk at ett flyselskap også har mange andre kostnader enn å drivstoff, vedlikehold leie/avskrivninger på fly og lønn til flyvende personell

TOS
13-05-2006, 18:18
Originally posted by Someone


Husk at ett flyselskap også har mange andre kostnader enn å drivstoff, vedlikehold leie/avskrivninger på fly og lønn til dlyvende personell

Det skjønner jeg - jeg er da økonom....;)

Poenget mitt var at jeg syntes det hørtes veldig lite ut med kostnader per belagt sete på kr 350,- for en flygning BGO-OSL, og at jeg lurte litt på hva man da har inkludert.

EB
13-05-2006, 18:27
Men tenk hva vi legger igjen av penger i Bergen når vi først er der...

MountainDew
13-05-2006, 19:08
Det koster nok ikke noe mer en 35.000kr. I følge Svenske flygrevyen kostet det for noen få år siden under 30.000SEK å fly en MD80 på ca 1 times innenlandstur i Sverige.

TOS
13-05-2006, 19:40
Originally posted by MountainDew


Det koster nok ikke noe mer en 35.000kr. I følge Svenske flygrevyen kostet det for noen få år siden under 30.000SEK å fly en MD80 på ca 1 times innenlandstur i Sverige.

Hvor mye koster det f.eks. i landingsavgifter for en 70% lastet B737 på norske flyplasser? Hvor mye drivstoff forbrenner et slikt fly på OSL-BGO (hva koster drivstoffet for denne turen)? Poenget mitt har vel egentlig vært å hentyde at det må være en rekke kostnader som forsvåvidt er relatert til flygningen, men som holdes utenfor i regnestykket. Hvis ikke så bør det vel være en smal sak å drive et flyselskap (med noe mindre adm enn SAS) lønnsomt, selv med de prisene vi ser i dag....:up: