737-405
25-05-2014, 00:55
Hei folkens! Denne gangen kommer det to turer i samme slengen, da disse reisene ble foretatt med relativt kort opphold i tidsrom. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger på rapporten. Alle bilder er for øvrig tatt med en iPhone 5 S. Beklageligvis fikk jeg ikke tatt like mye bilder som i min forrige rapport, men jeg satser på å komme sterkere tilbake. Jeg krysser fingrene for at dette kan være hyggelig lesestoff for folket her inne.
Utreise:
Dag og dato: Fredag i april 2014
Avgang: SK 2869
Ordinær rutetid: 18:10 – 19:30 (18:09 – 19:28)
Sete: 3 B
Klasse: SAS Plus
Maskin:
SK 2869 320 – 232 OY – KAP «Vigleik Viking»
Da en god venn av meg plutselig måtte ta TOEFL-test på et internasjonalt godkjent testsenter, ble det bestilt billetter til København på en ukes varsel. Ungdomsbillettene hos SAS var selvfølgelig redningen. Utreisen skulle gå via Gardermoen, med direkte hjemreise (mer om dette senere). Det dårlige utvalget i tilgjengelighet skyldes at det var snakk om fredag før påske. Dermed bestemte undertegnede for å legge inn god tid til Flesland, pga risiko for kø i sikkerhetskontrollen. Vi ankom Flesland omtrent på slaget klokken 17:00. Egentlig var vi begge giret på å komme oss med SK 2869 direkte til København. Med gullkortet i hånd tok det ikke lang tid før vi stod med to nye boardingkort, med beskjed om å melde oss i gaten. Flyet var lovlig fullt, og vi ble plassert på standbyliste. På forhånd hadde jeg fryktet at køen ville stå ut døren, men heldigvis var det ikke så gale. 20 minutter tilbrakte reisefølget og meg i kø. Dette er mer enn godkjent fredag før påske. Siden klokken tikket og gikk, fant vi veien rett mot gate 24A som er blitt den nye Købengaten ved Flesland. Hjemmeleksen hadde jeg gjort, nemlig at "Vigleik Viking" var meldt fem minutter før rutetid inn til Flesland. OY-KAP ville i så tilfelle bli en ny registrering i boken for mitt vedkommende.
Ingen fra SAS fantes i gaten. Her måtte man smøre seg med tålmodighet. Reisefølget tok seg en pølse og kjøpte inn vannflaske til turen nedover. Etter hvert kom en svært trivelig dame med avistrallen. Vi meldte vår situasjon, og akkurat i det øyeblikket så det ikke spesielt lyst ut. Kollegaen opplyste imidlertid om at det var fem ledige plasser fremme. Damen sa: "Bare oppgrader de!". Deretter fortalte hun meg vennlig at vi måtte vente til slutt. Jeg takket og bukket for hjelpen. Etter vel ti minutters tid fikk vi plassene 3 B og 3 C. Damen spurte om hun hadde husket å gi igjen gullkortet, noe hun hadde. Fantastisk service av SGH ved Flesland!! Det er slike opplevelser som gjør at jeg forholder meg lojal til SAS. Vel ombord fant vi plass i hattehyllen og jeg tok midtsetet slik at Reisemakker fikk æren av midtgang. Reisemakker (som ikke har fløyet annet enn økonomi) gliste fra øre til øre når jeg fortalte om mulighetene for fri alkohol. Gliset til han var verdt turen til Malmø alene. OY-KAP fikk pushback på rutetid, og sete 2 B var det eneste ledige på hele flyet.
Money in the bank for Ess-A-Ess, selv på tross av en complimentary upgrade for oss to. Avgang ble fra rullebane 17 og vi kom oss nokså kjapt oppover på tross av full maskin. Purseren ombord var en eldre trivelig svensk mann, mens resten pratet dansk. De to fremme i førerhuset var også danske. Serveringen gikk kjapt i gang. Den ene trivelige danske flyvertinnen startet med sin vogn på rad 3, mens herr Purser gikk i gang helt fremst. Reisefølget tok en øl + muffins i første omgang. Som dere ser av bildet, ble det øl, Wasa, muffins og vann på meg. Det er viktig å utnytte fordelene med en complimentary upgrade. K
http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0597_zps1e11404b.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0597_zps1e11404b.jpg.html)
Karen i 3A gjorde ikke det store ut av seg. Dermed fikk vi en rolig tur ned mot den danske hovedstaden. Reisekamerat benyttet anledningen til å knekke ytterligere en pils. Undertegnede tok enda en flaske vann når vi nærmet oss Kastrup. Beinplassen på rad 3 får godkjent. Knyttneven får akkurat plass for meg som er 1,84 på sokkelesten. Cockpit kom med begrenset info underveis, men bad oss spenne sikkerhetsbeltet med 10-15 minutter igjen av flighten. "Vigleik Viking" tok bakken vel åtte minutter før rutetid, med påfølgende taksing til B2. B2 gjør gåturen kort til togstasjonen, noe som passet bra. Totalt sett var dette en virkelig god opplevelse med SAS denne fredagen. Stort pluss i boken for hyggelig personale i SGH på Flesland :)
Hjemreise:
Dag og dato: En lørdag i april 2014
Avgang: SK 2870
Ordinær rutetid: 20:35 – 22:00 (20:33 – 21:49)
Sete: 24 B
Klasse: SAS Go
Maskin:
SK 2870 321 – 232 OY – KBK «Arne Viking»
Returen kom på lørdag kveld med SK 2870. Avgangen stod oppført med OY-KBK, en av SAS sine større luftbusser som jeg enda ikke har fløyet. Den bærer for øvrig navnet "Arne Viking". I fem-tiden satt vi oss på toget mot Kastrup igjen etter en vellykket TOEFL-test.
http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0603_zps21557fc8.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0603_zps21557fc8.jpg.html)
En liten smakebit fra Malmø.
Ombordstigningskort fikk vi ut av automatene med setene 24 B og C. Dette er en to-seter ved nødutgangen som har en meter beinplass. SAS sin Fast Track stenger klokken 16:00 om lørdager, noe som vel er i det tidligste laget. Jeg beklaget ovenfor reisefølget at vi ikke fikk testet ut denne. Køen i den vanlige sikkerhetskontrollen var heldigvis ikke lang, men jeg nevnte pent for en sikkerhetsvakt at SAS sin fast Track var stengt. Snill som han var ble vi sluppet inn i CPH Express sin sluse, noe som var meget behagelig. Reisekamerat D likte definitivt livet med gullkortet, og lot seg forbløffe av løsningene som dukket opp. Deretter ble det kjapp marsjering mot gullstuen, der det ikke bød på noen problemer å snike min venn inn sammen med meg. For reisefølget ble loungen selve høydepunktet kombinert med oppgraderingen nedover. Jeg hadde bilen på Flesland og måtte derfor holde meg til alkoholfrie alternativer. D tok på seg utfordringen med å teste både forskjellige øltyper og whiskey. Den uoffisielle kåringen endte med at Tuborgs Påskebrygg stakk av med førsteplassen.
Belegget i loungen var ikke det helt store denne lørdagskvelden, mens de fleste som var der så ut til å sette kursen mot Beijing. "Arne Viking" stod oppført fra gate C10 denne lørdagskvelden, en gate jeg aldri har forsøkt tidligere på Kastrup. Den ligger på C-piren, men har en separat inngang før passkontrollen og er sikret med skillevegger mot den øvrige trafikken. Belegget rundt gaten tydet på at maskinen ville bli omtrentlig halvfull, noe jeg fikk rett i. Reisekamerat D og jeg var de to fleste ombord i maskinen. To mannlige og to kvinnelige innslag i dagens besetning, med en blanding av svensker og dansker.
En hyggelig (og søt) svensk flyvertinne hadde sete ved vår nødutgang. Hun gav oss en nøye innføring i hvordan vi skulle åpne døren ved behov, noe som er positivt. Uheldigvis kom det en italiensk familie på raden foran det moren overhodet ikke hadde kontroll på ungene. For ørenes del ble det dermed en slitsom tur. Det var ikke enkelt å skimte belegget i Plus, men på de 8-9 radene kan det ha vært mellom fem til ti personer. Jeg tipper at de kjørte en 321 på denne avgangen da morgenavgangen dagen etter sikkert hadde langt bedre belegg. Vi pushet ut et par minutter før den oppsatte rutetiden.
I mørket fikk jeg ikke med meg hvilken rullebane vi tok av fra, men det var tydelig at OY-KBK hadde plass til langt mere vekt. Skiltet med setebeltet slukket nokså raskt og de kabinansatte kom rundt med trillevognene. Jeg klarte å lure meg til to glass vann uten større problemer. Ellers så de fleste ut til å være i godt humør, men den svenske flyvertinnen var et par hakk blidere enn sine danske kollegaer. Turen for øvrig forløp rutinemessig over Skagerrak, der vi lå mellom 32.000 og 34.000 fot på turen nordover. Disse italienerne skapte mer og meg støy. Den svenske flyvertinnen fortalte at hun også hadde truffet på de fra Bologna til København.
Jeg spøkte tilbake og sa at hun fortjente å hvile ørene etter dette. Stavanger i sterk sidevind i januar var ifølge henne en spenstig opplevelse. Hun var også ombord i et av de siste flyene som tok av fra Kastrup i forbindelse med stormen i vinter. Det ble noe turbulens ned mot Flesland, men vi kom oss trygt ned på rullebane 17 med påfølgende taksing til gate 24 A. "Arne Viking" parkerte ved gate ti minutter før oppsatt rutetid, så her holder man punktligheten. En litt morsom episode til slutt:
Den lille italienske gutten forsøkte å ta med seg sikkerhetsinstruksjonene i land. I løpet av turen fremover i maskinen måtte jeg stadig ta flere av disse fra han, og gi de til den svenske flyvertinnen med et lurt smil. Med håndbagasje fant vi bilen raskt og startet på ferden hjemover.
Samlet sett må jeg si at SAS virkelig leverte varene på bakken denne gangen! Lignende service har jeg aldri opplevd på Flesland. Jeg må forfatte en e-post og takke for den meget gode servicen. Slike opplevelser gjør det definitivt verdt å ha gullkort, ergo gjennom å vise lojalitet til bolaget. Det flygende personalet var stort sett blide, med et par unntak.
Utreise:
Dag og dato: Fredag i april 2014
Avgang: SK 2869
Ordinær rutetid: 18:10 – 19:30 (18:09 – 19:28)
Sete: 3 B
Klasse: SAS Plus
Maskin:
SK 2869 320 – 232 OY – KAP «Vigleik Viking»
Da en god venn av meg plutselig måtte ta TOEFL-test på et internasjonalt godkjent testsenter, ble det bestilt billetter til København på en ukes varsel. Ungdomsbillettene hos SAS var selvfølgelig redningen. Utreisen skulle gå via Gardermoen, med direkte hjemreise (mer om dette senere). Det dårlige utvalget i tilgjengelighet skyldes at det var snakk om fredag før påske. Dermed bestemte undertegnede for å legge inn god tid til Flesland, pga risiko for kø i sikkerhetskontrollen. Vi ankom Flesland omtrent på slaget klokken 17:00. Egentlig var vi begge giret på å komme oss med SK 2869 direkte til København. Med gullkortet i hånd tok det ikke lang tid før vi stod med to nye boardingkort, med beskjed om å melde oss i gaten. Flyet var lovlig fullt, og vi ble plassert på standbyliste. På forhånd hadde jeg fryktet at køen ville stå ut døren, men heldigvis var det ikke så gale. 20 minutter tilbrakte reisefølget og meg i kø. Dette er mer enn godkjent fredag før påske. Siden klokken tikket og gikk, fant vi veien rett mot gate 24A som er blitt den nye Købengaten ved Flesland. Hjemmeleksen hadde jeg gjort, nemlig at "Vigleik Viking" var meldt fem minutter før rutetid inn til Flesland. OY-KAP ville i så tilfelle bli en ny registrering i boken for mitt vedkommende.
Ingen fra SAS fantes i gaten. Her måtte man smøre seg med tålmodighet. Reisefølget tok seg en pølse og kjøpte inn vannflaske til turen nedover. Etter hvert kom en svært trivelig dame med avistrallen. Vi meldte vår situasjon, og akkurat i det øyeblikket så det ikke spesielt lyst ut. Kollegaen opplyste imidlertid om at det var fem ledige plasser fremme. Damen sa: "Bare oppgrader de!". Deretter fortalte hun meg vennlig at vi måtte vente til slutt. Jeg takket og bukket for hjelpen. Etter vel ti minutters tid fikk vi plassene 3 B og 3 C. Damen spurte om hun hadde husket å gi igjen gullkortet, noe hun hadde. Fantastisk service av SGH ved Flesland!! Det er slike opplevelser som gjør at jeg forholder meg lojal til SAS. Vel ombord fant vi plass i hattehyllen og jeg tok midtsetet slik at Reisemakker fikk æren av midtgang. Reisemakker (som ikke har fløyet annet enn økonomi) gliste fra øre til øre når jeg fortalte om mulighetene for fri alkohol. Gliset til han var verdt turen til Malmø alene. OY-KAP fikk pushback på rutetid, og sete 2 B var det eneste ledige på hele flyet.
Money in the bank for Ess-A-Ess, selv på tross av en complimentary upgrade for oss to. Avgang ble fra rullebane 17 og vi kom oss nokså kjapt oppover på tross av full maskin. Purseren ombord var en eldre trivelig svensk mann, mens resten pratet dansk. De to fremme i førerhuset var også danske. Serveringen gikk kjapt i gang. Den ene trivelige danske flyvertinnen startet med sin vogn på rad 3, mens herr Purser gikk i gang helt fremst. Reisefølget tok en øl + muffins i første omgang. Som dere ser av bildet, ble det øl, Wasa, muffins og vann på meg. Det er viktig å utnytte fordelene med en complimentary upgrade. K
http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0597_zps1e11404b.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0597_zps1e11404b.jpg.html)
Karen i 3A gjorde ikke det store ut av seg. Dermed fikk vi en rolig tur ned mot den danske hovedstaden. Reisekamerat benyttet anledningen til å knekke ytterligere en pils. Undertegnede tok enda en flaske vann når vi nærmet oss Kastrup. Beinplassen på rad 3 får godkjent. Knyttneven får akkurat plass for meg som er 1,84 på sokkelesten. Cockpit kom med begrenset info underveis, men bad oss spenne sikkerhetsbeltet med 10-15 minutter igjen av flighten. "Vigleik Viking" tok bakken vel åtte minutter før rutetid, med påfølgende taksing til B2. B2 gjør gåturen kort til togstasjonen, noe som passet bra. Totalt sett var dette en virkelig god opplevelse med SAS denne fredagen. Stort pluss i boken for hyggelig personale i SGH på Flesland :)
Hjemreise:
Dag og dato: En lørdag i april 2014
Avgang: SK 2870
Ordinær rutetid: 20:35 – 22:00 (20:33 – 21:49)
Sete: 24 B
Klasse: SAS Go
Maskin:
SK 2870 321 – 232 OY – KBK «Arne Viking»
Returen kom på lørdag kveld med SK 2870. Avgangen stod oppført med OY-KBK, en av SAS sine større luftbusser som jeg enda ikke har fløyet. Den bærer for øvrig navnet "Arne Viking". I fem-tiden satt vi oss på toget mot Kastrup igjen etter en vellykket TOEFL-test.
http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0603_zps21557fc8.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0603_zps21557fc8.jpg.html)
En liten smakebit fra Malmø.
Ombordstigningskort fikk vi ut av automatene med setene 24 B og C. Dette er en to-seter ved nødutgangen som har en meter beinplass. SAS sin Fast Track stenger klokken 16:00 om lørdager, noe som vel er i det tidligste laget. Jeg beklaget ovenfor reisefølget at vi ikke fikk testet ut denne. Køen i den vanlige sikkerhetskontrollen var heldigvis ikke lang, men jeg nevnte pent for en sikkerhetsvakt at SAS sin fast Track var stengt. Snill som han var ble vi sluppet inn i CPH Express sin sluse, noe som var meget behagelig. Reisekamerat D likte definitivt livet med gullkortet, og lot seg forbløffe av løsningene som dukket opp. Deretter ble det kjapp marsjering mot gullstuen, der det ikke bød på noen problemer å snike min venn inn sammen med meg. For reisefølget ble loungen selve høydepunktet kombinert med oppgraderingen nedover. Jeg hadde bilen på Flesland og måtte derfor holde meg til alkoholfrie alternativer. D tok på seg utfordringen med å teste både forskjellige øltyper og whiskey. Den uoffisielle kåringen endte med at Tuborgs Påskebrygg stakk av med førsteplassen.
Belegget i loungen var ikke det helt store denne lørdagskvelden, mens de fleste som var der så ut til å sette kursen mot Beijing. "Arne Viking" stod oppført fra gate C10 denne lørdagskvelden, en gate jeg aldri har forsøkt tidligere på Kastrup. Den ligger på C-piren, men har en separat inngang før passkontrollen og er sikret med skillevegger mot den øvrige trafikken. Belegget rundt gaten tydet på at maskinen ville bli omtrentlig halvfull, noe jeg fikk rett i. Reisekamerat D og jeg var de to fleste ombord i maskinen. To mannlige og to kvinnelige innslag i dagens besetning, med en blanding av svensker og dansker.
En hyggelig (og søt) svensk flyvertinne hadde sete ved vår nødutgang. Hun gav oss en nøye innføring i hvordan vi skulle åpne døren ved behov, noe som er positivt. Uheldigvis kom det en italiensk familie på raden foran det moren overhodet ikke hadde kontroll på ungene. For ørenes del ble det dermed en slitsom tur. Det var ikke enkelt å skimte belegget i Plus, men på de 8-9 radene kan det ha vært mellom fem til ti personer. Jeg tipper at de kjørte en 321 på denne avgangen da morgenavgangen dagen etter sikkert hadde langt bedre belegg. Vi pushet ut et par minutter før den oppsatte rutetiden.
I mørket fikk jeg ikke med meg hvilken rullebane vi tok av fra, men det var tydelig at OY-KBK hadde plass til langt mere vekt. Skiltet med setebeltet slukket nokså raskt og de kabinansatte kom rundt med trillevognene. Jeg klarte å lure meg til to glass vann uten større problemer. Ellers så de fleste ut til å være i godt humør, men den svenske flyvertinnen var et par hakk blidere enn sine danske kollegaer. Turen for øvrig forløp rutinemessig over Skagerrak, der vi lå mellom 32.000 og 34.000 fot på turen nordover. Disse italienerne skapte mer og meg støy. Den svenske flyvertinnen fortalte at hun også hadde truffet på de fra Bologna til København.
Jeg spøkte tilbake og sa at hun fortjente å hvile ørene etter dette. Stavanger i sterk sidevind i januar var ifølge henne en spenstig opplevelse. Hun var også ombord i et av de siste flyene som tok av fra Kastrup i forbindelse med stormen i vinter. Det ble noe turbulens ned mot Flesland, men vi kom oss trygt ned på rullebane 17 med påfølgende taksing til gate 24 A. "Arne Viking" parkerte ved gate ti minutter før oppsatt rutetid, så her holder man punktligheten. En litt morsom episode til slutt:
Den lille italienske gutten forsøkte å ta med seg sikkerhetsinstruksjonene i land. I løpet av turen fremover i maskinen måtte jeg stadig ta flere av disse fra han, og gi de til den svenske flyvertinnen med et lurt smil. Med håndbagasje fant vi bilen raskt og startet på ferden hjemover.
Samlet sett må jeg si at SAS virkelig leverte varene på bakken denne gangen! Lignende service har jeg aldri opplevd på Flesland. Jeg må forfatte en e-post og takke for den meget gode servicen. Slike opplevelser gjør det definitivt verdt å ha gullkort, ergo gjennom å vise lojalitet til bolaget. Det flygende personalet var stort sett blide, med et par unntak.