PDA

View Full Version : Bergen - København - Bergen/ Bergen - København - Madrid - København - Bergen

737-405
25-05-2014, 00:55
Hei folkens! Denne gangen kommer det to turer i samme slengen, da disse reisene ble foretatt med relativt kort opphold i tidsrom. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger på rapporten. Alle bilder er for øvrig tatt med en iPhone 5 S. Beklageligvis fikk jeg ikke tatt like mye bilder som i min forrige rapport, men jeg satser på å komme sterkere tilbake. Jeg krysser fingrene for at dette kan være hyggelig lesestoff for folket her inne.

Utreise:
Dag og dato: Fredag i april 2014
Avgang: SK 2869
Ordinær rutetid: 18:10 – 19:30 (18:09 – 19:28)
Sete: 3 B
Klasse: SAS Plus
Maskin:
SK 2869 320 – 232 OY – KAP «Vigleik Viking»

Da en god venn av meg plutselig måtte ta TOEFL-test på et internasjonalt godkjent testsenter, ble det bestilt billetter til København på en ukes varsel. Ungdomsbillettene hos SAS var selvfølgelig redningen. Utreisen skulle gå via Gardermoen, med direkte hjemreise (mer om dette senere). Det dårlige utvalget i tilgjengelighet skyldes at det var snakk om fredag før påske. Dermed bestemte undertegnede for å legge inn god tid til Flesland, pga risiko for kø i sikkerhetskontrollen. Vi ankom Flesland omtrent på slaget klokken 17:00. Egentlig var vi begge giret på å komme oss med SK 2869 direkte til København. Med gullkortet i hånd tok det ikke lang tid før vi stod med to nye boardingkort, med beskjed om å melde oss i gaten. Flyet var lovlig fullt, og vi ble plassert på standbyliste. På forhånd hadde jeg fryktet at køen ville stå ut døren, men heldigvis var det ikke så gale. 20 minutter tilbrakte reisefølget og meg i kø. Dette er mer enn godkjent fredag før påske. Siden klokken tikket og gikk, fant vi veien rett mot gate 24A som er blitt den nye Købengaten ved Flesland. Hjemmeleksen hadde jeg gjort, nemlig at "Vigleik Viking" var meldt fem minutter før rutetid inn til Flesland. OY-KAP ville i så tilfelle bli en ny registrering i boken for mitt vedkommende.

Ingen fra SAS fantes i gaten. Her måtte man smøre seg med tålmodighet. Reisefølget tok seg en pølse og kjøpte inn vannflaske til turen nedover. Etter hvert kom en svært trivelig dame med avistrallen. Vi meldte vår situasjon, og akkurat i det øyeblikket så det ikke spesielt lyst ut. Kollegaen opplyste imidlertid om at det var fem ledige plasser fremme. Damen sa: "Bare oppgrader de!". Deretter fortalte hun meg vennlig at vi måtte vente til slutt. Jeg takket og bukket for hjelpen. Etter vel ti minutters tid fikk vi plassene 3 B og 3 C. Damen spurte om hun hadde husket å gi igjen gullkortet, noe hun hadde. Fantastisk service av SGH ved Flesland!! Det er slike opplevelser som gjør at jeg forholder meg lojal til SAS. Vel ombord fant vi plass i hattehyllen og jeg tok midtsetet slik at Reisemakker fikk æren av midtgang. Reisemakker (som ikke har fløyet annet enn økonomi) gliste fra øre til øre når jeg fortalte om mulighetene for fri alkohol. Gliset til han var verdt turen til Malmø alene. OY-KAP fikk pushback på rutetid, og sete 2 B var det eneste ledige på hele flyet.

Money in the bank for Ess-A-Ess, selv på tross av en complimentary upgrade for oss to. Avgang ble fra rullebane 17 og vi kom oss nokså kjapt oppover på tross av full maskin. Purseren ombord var en eldre trivelig svensk mann, mens resten pratet dansk. De to fremme i førerhuset var også danske. Serveringen gikk kjapt i gang. Den ene trivelige danske flyvertinnen startet med sin vogn på rad 3, mens herr Purser gikk i gang helt fremst. Reisefølget tok en øl + muffins i første omgang. Som dere ser av bildet, ble det øl, Wasa, muffins og vann på meg. Det er viktig å utnytte fordelene med en complimentary upgrade. K

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0597_zps1e11404b.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0597_zps1e11404b.jpg.html)

Karen i 3A gjorde ikke det store ut av seg. Dermed fikk vi en rolig tur ned mot den danske hovedstaden. Reisekamerat benyttet anledningen til å knekke ytterligere en pils. Undertegnede tok enda en flaske vann når vi nærmet oss Kastrup. Beinplassen på rad 3 får godkjent. Knyttneven får akkurat plass for meg som er 1,84 på sokkelesten. Cockpit kom med begrenset info underveis, men bad oss spenne sikkerhetsbeltet med 10-15 minutter igjen av flighten. "Vigleik Viking" tok bakken vel åtte minutter før rutetid, med påfølgende taksing til B2. B2 gjør gåturen kort til togstasjonen, noe som passet bra. Totalt sett var dette en virkelig god opplevelse med SAS denne fredagen. Stort pluss i boken for hyggelig personale i SGH på Flesland :)

Hjemreise:
Dag og dato: En lørdag i april 2014
Avgang: SK 2870
Ordinær rutetid: 20:35 – 22:00 (20:33 – 21:49)
Sete: 24 B
Klasse: SAS Go
Maskin:
SK 2870 321 – 232 OY – KBK «Arne Viking»

Returen kom på lørdag kveld med SK 2870. Avgangen stod oppført med OY-KBK, en av SAS sine større luftbusser som jeg enda ikke har fløyet. Den bærer for øvrig navnet "Arne Viking". I fem-tiden satt vi oss på toget mot Kastrup igjen etter en vellykket TOEFL-test.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0603_zps21557fc8.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0603_zps21557fc8.jpg.html)

En liten smakebit fra Malmø.

Ombordstigningskort fikk vi ut av automatene med setene 24 B og C. Dette er en to-seter ved nødutgangen som har en meter beinplass. SAS sin Fast Track stenger klokken 16:00 om lørdager, noe som vel er i det tidligste laget. Jeg beklaget ovenfor reisefølget at vi ikke fikk testet ut denne. Køen i den vanlige sikkerhetskontrollen var heldigvis ikke lang, men jeg nevnte pent for en sikkerhetsvakt at SAS sin fast Track var stengt. Snill som han var ble vi sluppet inn i CPH Express sin sluse, noe som var meget behagelig. Reisekamerat D likte definitivt livet med gullkortet, og lot seg forbløffe av løsningene som dukket opp. Deretter ble det kjapp marsjering mot gullstuen, der det ikke bød på noen problemer å snike min venn inn sammen med meg. For reisefølget ble loungen selve høydepunktet kombinert med oppgraderingen nedover. Jeg hadde bilen på Flesland og måtte derfor holde meg til alkoholfrie alternativer. D tok på seg utfordringen med å teste både forskjellige øltyper og whiskey. Den uoffisielle kåringen endte med at Tuborgs Påskebrygg stakk av med førsteplassen.

Belegget i loungen var ikke det helt store denne lørdagskvelden, mens de fleste som var der så ut til å sette kursen mot Beijing. "Arne Viking" stod oppført fra gate C10 denne lørdagskvelden, en gate jeg aldri har forsøkt tidligere på Kastrup. Den ligger på C-piren, men har en separat inngang før passkontrollen og er sikret med skillevegger mot den øvrige trafikken. Belegget rundt gaten tydet på at maskinen ville bli omtrentlig halvfull, noe jeg fikk rett i. Reisekamerat D og jeg var de to fleste ombord i maskinen. To mannlige og to kvinnelige innslag i dagens besetning, med en blanding av svensker og dansker.

En hyggelig (og søt) svensk flyvertinne hadde sete ved vår nødutgang. Hun gav oss en nøye innføring i hvordan vi skulle åpne døren ved behov, noe som er positivt. Uheldigvis kom det en italiensk familie på raden foran det moren overhodet ikke hadde kontroll på ungene. For ørenes del ble det dermed en slitsom tur. Det var ikke enkelt å skimte belegget i Plus, men på de 8-9 radene kan det ha vært mellom fem til ti personer. Jeg tipper at de kjørte en 321 på denne avgangen da morgenavgangen dagen etter sikkert hadde langt bedre belegg. Vi pushet ut et par minutter før den oppsatte rutetiden.

I mørket fikk jeg ikke med meg hvilken rullebane vi tok av fra, men det var tydelig at OY-KBK hadde plass til langt mere vekt. Skiltet med setebeltet slukket nokså raskt og de kabinansatte kom rundt med trillevognene. Jeg klarte å lure meg til to glass vann uten større problemer. Ellers så de fleste ut til å være i godt humør, men den svenske flyvertinnen var et par hakk blidere enn sine danske kollegaer. Turen for øvrig forløp rutinemessig over Skagerrak, der vi lå mellom 32.000 og 34.000 fot på turen nordover. Disse italienerne skapte mer og meg støy. Den svenske flyvertinnen fortalte at hun også hadde truffet på de fra Bologna til København.

Jeg spøkte tilbake og sa at hun fortjente å hvile ørene etter dette. Stavanger i sterk sidevind i januar var ifølge henne en spenstig opplevelse. Hun var også ombord i et av de siste flyene som tok av fra Kastrup i forbindelse med stormen i vinter. Det ble noe turbulens ned mot Flesland, men vi kom oss trygt ned på rullebane 17 med påfølgende taksing til gate 24 A. "Arne Viking" parkerte ved gate ti minutter før oppsatt rutetid, så her holder man punktligheten. En litt morsom episode til slutt:

Den lille italienske gutten forsøkte å ta med seg sikkerhetsinstruksjonene i land. I løpet av turen fremover i maskinen måtte jeg stadig ta flere av disse fra han, og gi de til den svenske flyvertinnen med et lurt smil. Med håndbagasje fant vi bilen raskt og startet på ferden hjemover.

Samlet sett må jeg si at SAS virkelig leverte varene på bakken denne gangen! Lignende service har jeg aldri opplevd på Flesland. Jeg må forfatte en e-post og takke for den meget gode servicen. Slike opplevelser gjør det definitivt verdt å ha gullkort, ergo gjennom å vise lojalitet til bolaget. Det flygende personalet var stort sett blide, med et par unntak.

737-405
25-05-2014, 00:56
Utreise:
Dag og dato: Skjærtorsdag 2014
Avganger: SK 2865 & SK 581
Ordinær rutetid: 09:55 – 11:15 (10:01 – 11:16) & 13:00 – 16:25 (13:00 – 16:12)
Sete: 2 C & 1 B
Maskiner:
SK 2865 320 – 232 OY – KAM «Randver Viking»
SK 581 320 – 232 SE – RJE «Ottar Viking»

Da var det endelig klart for årets påsketur til Madrid. Jeg klarte å lure samboeren med på billetter i SAS Plus, slik at det også kom et pent antall poeng inn på kontoen. Turen startet som vanlig fra vårt bosted ikke langt fra sentrum. Vi hadde forhåndsbestilt plass på P 8. Uheldigvis var det et ufyselig regnvær denne torsdagen, slik at turen bort til terminalen ble av det lange slaget. Rett i underkant av en time før oppsatt rutetid trillet vi inn i terminalbygget. Automaten spyttet ut de sedvanlige ombordstigningskortene med priority-merking på bagasjen. Jeg skjønner ikke hvorfor folk står i kø for bagasjeavlevering når de kan gjøre det selv. For all del, det er trivelig å treffe på ansatte i skranken. Men ti minutters ventetid er det ikke verdt. Denne morgenen kunne jeg ikke observere en egen skranke for SAS Plus eller gullkunder, noe de hadde forrige fredag under turen til København. Sikkerhetskontrollen bød på mellom tre til fire minutter med venting.

Utenlandsavdelingen ved Flesland var som vanlig kaotisk med avganger til blant annet Berlin og Praha med DY. SK 2865 stod oppført fra gate 25 A denne morgenen. Her var det også godt med folk, noe som tydet på en bortimot fullsatt maskin ned mot den danske hovedstaden. Wideroe.no kunne fortelle at det var OY-KAM som ville ta oss nedover, for øvrig den andre Airbus 320-maskinen som SAS fikk levert. For aller første gang i mitt liv opplevde jeg at personalet ville ha passasjerer i SAS Plus og innehavere av gullkort først ombord i maskinen. FANTASTISK! Det verste er at fortvilte andre passasjerer pent fikk beskjed om å vente. Dette vil jeg gjerne se mer av (kommer tilbake til dette senere i rapporten min også).

En meget morgenfrisk svensk purser ønsket velkommen i døren. Allerede her forstod jeg at dette kom til å bli en flott flygning nedover mot den danske hovedstaden. Veien til rad 2 er av det korte slaget. Knyttnevetesten består med glans såpass langt fremme i Airbus 320-maskinene til SAS. Det tok sin tid før resten av gjengen kom seg ombord, men vi var egentlig klare før oppsatt. Klokken ble likevel nærmere 10:00 før vi pushet ut fra gate 25 A. Soft-blokkering med gullkortet så ut til å fungere bra da vi endte opp med ledig midtsete. I Plus telte jeg fire ledige midtseter på tre rader, mens resten av maskinen så smekkfull ut etter mine øyner.

Penger i banken til SAS i disse påsketider. Ute pisket regnet kraftig mot "Randver Viking", mens vi takset mot rullebane 17 for take-off. På tross av en godt befolket maskin var det bra trykk i maskinen og vi kom oss nokså kjapt opp på marsjhøyde. Den svenske purseren hadde med seg en mannlig dansk kollega, samt to danske kvinner. Alle sammen synes å ha en god dag på jobben, der den mannlige og svenske purseren hadde sovet over i Bergen for natten. Samboeren kjørte en smoothie, muffins og en flaske vann på turen nedover. Jeg gikk for muffins, cola og vann som dere kan se av bildet.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0615_zps5755ad16.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0615_zps5755ad16.jpg.html)

Denne sjokolademuffinsen må være en av de bedre tingene som kom inn med innføringen av Plus. Anbefaler alle forumister å teste ut denne muffinsen på tur dersom dere ønsker noe søtt. Selv om hjembyen bød på et særdeles grått vær, skinte solen over skyene slik den alltid gjør. Den sedvanlige flytiden på en time og fem minutter gikk radig unna denne torsdagen. Cockpit meldte ikke om de store begivenhetene på veien nedover.

Som vanlig var det imidlertid to dansker der fremme i styrehuset når man flyr til/fra Kastrup. Endelig ble det den tradisjonelle innflygningen det man ser Øresundbroen nesten parallellt. "Randver Viking" traff bakken omtrentlig fem minutter før oppsatt rutetid, med påfølgende taksing inn til gate B 5. Maskinen skulle for øvrig tilbake på ny tur til Bergen, mens det mannlige besetningsmedlemmet faktisk tok turen til Madrid. Den kvinnelige purseren ønsket oss riktig god tur videre til Madrid, noe jeg satt pris på. En av de to i styrehuset kom også for å ta farvel.

B-gatene er helt greie når det kommer til avstand i forhold til lounge. Kjappe fem minutter senere og vi var oppe i gulloungen på Kastrup. Her kunne jeg "stalke" en forumkjendis, nemlig Martin. Jeg klarte til og med å gjette at han dukket opp på flight SK 581 sammen med oss til Madrid. Med en fullbooket SAS Plus-seksjon håpet jeg at han ville sitte ved siden av oss på turen nedover, slik at vi kunne slå av en skikkelig flyprat. Omtrentlig 12:25 startet vi ferden ut igjen mot B-piren, men denne gangen mot B9 der SE-RJE "Ottar Viking" stod klar. Egentlig var det OY-KAU "Hjorvard Viking" som stod oppført, men den stakk til Praha på grunn av noe teknisk ved en annen maskin.

Ombordstigning startet omtrentlig tjue minutter før oppsatt rutetid, der man igjen ønsket Plus-passasjerer og innehavere av gullkort ombord først. Kanskje man har strammet opp rutinene for å gjøre oss frequent flyers fornøyde?:) Uansett - et stort pluss i boken spør du meg. Så får heller resten av gjengen være misfornøyde. Den hyggelige dansken i gaten gav samboeren ny lapp med 1B, da det som nevnt ville bli fullt i Plus og ergo ingen fordeler med soft-block. Setekartet viste tre rader med Plus for denne avgangen, og alle disse radene ble fullsatte. I døren møtte en trivelig eldre mannlig dansk purser oss, sammen med en dansk kvinne. Maskinen fyltes opp raskere enn i Bergen, og min svenske sidemann mener han observerte mellom 20-30 ledige seter i Go.

Det kom altså en svensk mann i 1C. Han kom allerede med en innledende spøk om Dagbladet, og spurte hvor vi var fra. Dette kunne med andre ord bli en trivelig tur. Under sikkerhetsdemoen spøkte den danske purseren skikkelig, blant annet ved å ta oksygenmasken opp på hodet. Purseren spurte også om min trivelige sidemann ville prøve seg, men han takket høflig nei. Dermed måtte jeg bare spørre om min sidemann hadde vært ansatt i SAS. Det kunne han bekrefte, han hadde vært Air Purser i hele 40 år. Er det unødvendig å påpeke at vi fikk noe og prate om gjennom hele turen? Den blide pensjonerte svensken hadde en utrolig innsikt i elementer som vi diskuterer flittig her på forumet.

Tenk å havne ved siden av en sånn kar, skikkelig artig. SE-RJE fikk klarering til push back presis på rutetid klokken 13:00. Vi ble imidlertid stående litt ute på apron før vi fikk tillatelse til videre bevegelse. Igjen var det to dansker i cockpit som lovet en flytid omkring tre timer og fem minutter ned mot Barajas. Det ble en kraftfull take off fra den danske hovedstaden og maskinen kom seg opp på marsjhøyden for dagen. Purser Morten kunne informere om dagens serviceiopplegg, mens jeg var langt inne i SAS-praten med sidemannen. Besetningen kom raskt rundt med vognene sine. Både samboeren og jeg gikk for den berømte tunfisksalaten, samt den musserende varianten. Morten spøkte og mente bestemt at vi ikke kunne dele flaske, men måtte ha en hver. Glimrende service her SAS med ansatte som har glimt i øyet! Den danske stewarden med tilholdssted i fremre del av kabinen kom de klassiske varme rundstykkene til SAS. Tunfisksalaten var ikke det helt store spør du meg. Relativt smakløs med begrensede mengder med tunfisk og størst del med kald pasta.

Den tidligere Purseren gikk for en sandwich som så vesentlig bedre ut enn tunfisksalaten. I tillegg kjørte både samboeren og jeg en flaske med vann hver. Tunfisksalaten klarte hverken hun eller jeg å spise opp, men den musserende varianten gikk ned. Her kom imidlertid tegnet på en god besetning. Når den musserende flasken var tom, plukket den danske flyverten fra flygning nummer 1 for dagen med seg denne. Uten oppfordring fra undertegnede kom det skliende inn en ny flaske musserende på bordet. Dette er service SAS må tilstrebe dersom de skal fortsette i samme stilen! I tillegg hjalp det godt på at purser Morten alltid hadde et glimt i øyet når jeg spurte om mer vann. Ingen sure miner å spore hos denne gjengen her:-)

Praten fortsatte videre med den pensjonerte Purseren, og han gav meg flere nyttige tips når det kom til hotell/sjekke bookingtall/destinasjoner for fremtidige reiser. Han bød også på utrolig mange gode historier fra fartstiden i SAS, noe som jeg fant veldig underholdende. Tiden ned mot Barajas gikk som dere sikkert forstår kjapt, og plutselig kunne gutta i styrehuset melde om landing om 20 minutter. Litt turbulens nedover grunnet varmen (som Purseren kunne fortelle meg), med påfølgende semi-dramatikk før landing.

Damen i sete 1E tålte ikke turbulensen spesielt godt og måtte dermed haste ut på toalettet. Kabinbesetningen fikk imponerende nok damen tilbake i setet uten at det forble høydramatisk. Ottar Viking tok bakken i Madrid over 20 minutter før oppsatt rutetid med påfølgende rolig taksing inn til E69. Den pensjonerte Purseren måtte frem for å få bagen create hadde plassert i et skap. Da gjenstod det kun å takke besetningen for en fantastisk flytur/opplevelse - det MÅ bli en tilbakemelding til SAS etter dette:-)

Bagasjen vår var blant de første som kom på båndet, så spanjolene tok Priority-taggen på ramme alvor. Da vi ble enige om å slå følge med vårt svenske vennepar inn til byen, tok det 40 minutter før deres bagasje dukket opp. Men ferie er ferie uansett og vi tok det med store smil.

737-405
25-05-2014, 01:00
Hjemreise:
Dag og dato: Andre påskedag 2014
Avganger: SK 582 & SK 2870
Ordinær rutetid: 12:55 – 16:20 (12:58 – 16:01) & 20:35 – 22:00 (20:48 – 22:03)
Seter: 1 B og 2 B
Maskiner:
SK 582 320 – 232 OY – KAT «Hildegun Viking»
SK 2870 321 – 232 OY – KBL «Gunnbjørn Viking»

Etter noen glimrende dager i den spanske hovedstaden, var det tid for å bevege seg mot Bergen igjen. Flyavgang 12:55 innebærer at man ikke må opp ukristelig tidlig. Taxi fra hotellet til flyplassen tok ikke mer enn omtrentlig 25 minutter denne andre påskedag i Madrid. Selv om oppholdet hadde bydd oss på stort sett sol og sommer, var det nå type Bergensvær i luften kombinert med en god temperatur. Vi kom oss trygt frem til den rette terminalen, og fant veien mot SAS sine innsjekkingsskranker. Her eksisterte det ingen kø og den kvinnelige agenten bak skranken satt på Priority-tag på våre kolli. Overraskende nok skulle tiltaket vise seg å fungere på Flesland senere, første gangen i historien at dette har virkning for min del. Jeg ba høflig agenten om å klistre på stempel for Fast Track på ombordstigningskortene da dette kreves jamfør SAS sin hjemmeside. Hun gjorde dette uten videre protester og jeg fant veien mot Fast Track. Dessverre fikk jeg ikke med meg køen i den vanlige sikkerhetskontrollen, men det var folksomt på flyplassen etter hva jeg kunne observere.

I Fast Track-en fantes det ikke ett eneste menneske og jeg kom meg gjennom på et halvt minutt. Jeg synes det er greit at personellet passer på at man tar av seg skoene. Det er godt mulig at det fungerer som falsk sikkerhet for meg, men jeg følte at de tok jobben sin med det største alvoret sammenlignet med kollegaer på eksempelvis Gran Canaria. Samboeren ville ha en nakkepute til flyturen før vi kunne bevege oss mot loungefasilitetene.

Deretter kunne vi finne veien mot E-gatene uten at det innebar en lang gåtur for oss som enda ikke har rundet 30 år. I loungen ønsket en hyggelig spansk dame oss velkommen, og delte ut to Wifi-kort til hver av oss. Samtidig fikk vi en spørreundersøkelse som omhandlet inntrykket av loungen. Med tanke på at vi fortsatt var på ferie, tok vi oss tid til å besvare denne. Loungen har flott utsikt over flyene og en av rullebanene på den ene siden. Her fikk jeg med meg flere landinger i regnværet, samt en push-back på en Air Europa-maskin som skulle til Gran Canaria. Det kom ned en del større Air Europa-maskiner, noe som alltid er interessant å besikte.

Dagens SK 582 stod oppført fra gate E 76 og innebærer en kort spasertur fra loungen. Fasilitetene i loungen var greie med godkjente toaletter. Ellers var matutvalget delvis begrenset. Samboeren mente imidlertid at sandwichene så mer fristende ut enn hva man ellers er vant med. Etter hvert nærmet det seg tid for ombordstigning og vi tasset ned trappen og bort til den oppsatte gaten. Her traff vi igjen den samme damen som sjekket oss inn.

Omtrentlig 35 minutter før rutetid annonserte de ombordstigning. Igjen har det tydeligvis blitt foretatt oppstramminger blant bakkepersonellet da passasjerer i «Business Class» og innehavere av gullkort kunne gå om bord først. Jeg synes det er herlig å komme tidlig om bord, med tanke på at man skal få plass til håndbagasjen. En meget hyggelig mannlig purser ved navn Søren ønsket oss velkommen i døren. Han var for øvrig dansk og utstrålte et fantastisk servicenivå gjennom hele turen. For øvrig bestod besetningen av tre kvinner, hvorav to av disse var svenske. NB! Ikke misforstå, jeg er veldig glad i danskene til SAS ;)

Cockpit var som vanlig besatt av to danske herremenn, da jeg aldri har opplevd norske styrmenn eller kapteiner på Airbus – 320 serien hos SK. Veien frem til rad 1 var ikke lang. Purser Søren kom med en gang og beklaget at han ikke hadde skilt mellom SAS Plus og SAS Go på denne turen. Det synes jeg for øvrig var en veldig flott detalj, kanskje hadde gullkortet noe å si? Slike små hendelser gjør turen bedre. Han beklaget også at de ikke hadde norske aviser med seg, noe som skyldes den tidlige avgangstiden fra København som SK 581. Maskinen fylte seg sakte opp og på andre påskedag var det ikke annet å forvente enn at den ville bli fullstendig fullsatt. I tillegg var det en dansk pilot/kabinansatt på klappsete fremme i cockpit. Ved siden av oss havnet en yngre finsk dame. Jeg ofret meg igjen og tok midtsetet mens samboeren fikk vindussete. Ti minutter før oppsatt rutetid ble ombordstigning meldt komplett, og fra 1 B kunne ikke jeg spore noe ledig sete.

Purser Søren bekreftet også at maskinen var 100 prosent fullsatt denne mandagen. Selv om alle var kommet seg om bord, drøyde det til et par minutter over oppsatt rutetid før «Hildegun Viking» ble dyttet ut fra gaten. Danskene i styrehuset lovet en kjapp flytid pålydende 2 timer og 40 minutter slik at man så for seg landing i København på oppsatt rutetid eller tidligere. Dette skulle vise seg å stemme godt. Jeg er ikke lokalkjent ved flyplassen i Madrid, men vi fikk en voldsom lang taksetur før det ble fart i motorene i luftbussen. Omtrentlig ti over ett kom vi oss opp i luften.

Purseren imponerte med å kjøre velkomsttalen både på dansk, engelsk og spansk til ære for de spanske passasjerene om bord. Relativt kjapt kom en yngre svensk flyvertinne (sikkert yngre enn meg) rundt for å spørre hva vi ville ha til drikke. Med bilen ventende på Flesland ble det en Cola og en flaske vann som ved tidligere anledninger. Purser Søren kom deretter rundt med matvognen, der SK nok en gang kunne by på den fantastiske tunfisksalaten (håper dere tar ironien her…). Jeg tok heller en sandwich med kylling og noe løk, som faktisk smakte bra.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0633_zps5e05a23a.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0633_zps5e05a23a.jpg.html)

I tillegg ble det en av de berømte sjokolademuffinsene som jeg mener er virkelig gode. Etter hvert fikk jeg behov for ytterligere en vannflaske og purser serverte med den største glede. Resten av kabinbesetningen stod til godkjent, men det var purseren som satte prikken over i-en på denne turen. Videre brukte jeg tiden på å skrive triprapport fra turen nedover til Madrid og høre på musikk. Når OY – KAT begynte å stige nedover i skylagene var det en baby som skrek noe aldeles fryktelig. Jeg var glad at turen nærmet seg slutten, og at det er vel tidlig å starte med ungene for min del. Omtrentlig 20 minutter før oppsatt rutetid traff «Hildegun Viking» moder jord med påfølgende taksing inn til gate D1.

Mens maskinen skulle fortsette ferden til Dublin, gikk vi av strålende fornøyde etter en tur med god service. Avslutningsvis fikk jeg pratet med purser Søren mens de koblet til broen, som trakk frem at han flere ganger hadde vært i Bergen. Han synes også at ventetiden til neste avgang var i lengste laget. Jeg kunne imidlertid berolige han med at det ble en tur i loungen for avslapping. Jeg takket så mye for den gode servicen og D1 byr på kort gange til gullstuen. Dinosaurene ved inngangen til loungen føles relativt hyggelige denne ettermiddagen. I gullstuen hadde man det vanlige spiseutvalget. Som på flyet til København holdt jeg meg til de alkoholfrie alternativene.

Samboeren forsvant en tur for noe shopping, mens jeg holdt stand i loungen. I fire-tiden fantes det relativt god plass i annen etasje, men utover ettermiddagen ble det stadig fylt opp av nye reisende. Det ustabile trådløse nettet gav iallfall anledning til å følge med på tippeligarunden for oss som er interessert i fotball. Dagens siste avgang mot Bergen var satt opp med OY – KBL «Gunnbjørn Viking», en maskin jeg fløy mellom København og Bergen i fjor sommer etter turen til Washington. En liten halvtime før oppsatt rutetid tasset vi utover mot gate B7. Maskinen var for lengst kommet inn fra Frankfurt før klokken 19. Hjemmesiden til SK gav en pekepinn på at dette var en fullsatt avgang lenge før avreisedagen. Med 198 bergensere som skal inn på samme fly, er det faktisk nødt til å bli tidenes kaos.

De forsøkte seg med å ta om bord gjester i Plus og med gullkort + de bakerste radene først, uten at dette ble en større suksess. Vi kom nå oss til slutt om bord i kaoset etter en brytekamp uten sidestykke. En middelaldrende svensk purser ønsket oss velkommen om bord, med et velkommen som var blant de mest uinspirerte jeg har opplevd hos SAS på mange år.

Som jeg nevnte i den forrige rapporten beskrevet her, er ikke kabinbesetningen mellom Bergen og København alltid de man roper hurra for. Siden vi satt på rad 2 fikk jeg med meg en veldig ung dansk jente som også var en del av besetningen. Ellers tror jeg at resten av gjengen om bord var damer, fritt tatt fra hukommelsen. I styrehuset satt det to danske herremenn.

Siden maskinen ble helt fullsatt med 198 passasjerer om bord, lå det i kortene at vi ble noe sen ut fra Kastrup da ombordstigning startet 20:20 og oppsatt avgangstid er 20:35. Først nærmere ti på ni pushet vi ut fra gaten. Karene fremst i maskinen lovet imidlertid en flytid pålydende én time, slik at man ville ankomme Flesland omtrentlig på rutetid. Etter en tur nede på bakken kom vi oss trygt opp i luften med en nydelig utsikt over København by.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0645_zps40abc0f6.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0645_zps40abc0f6.jpg.html)

Tatt rett etter take-off med utsikt fra sete 2A.

Igjen ble det midtsetet på meg mens samboeren tok vindussete. Jeg kan for øvrig fraråde 2 ABC på SK sine 321. Denne bulkheadraden er ikke komfortabel i det hele tatt.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0651_zps36d0d088.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0651_zps36d0d088.jpg.html)

737-405
25-05-2014, 01:02
Den unge danske flyvertinnen tok seg av serveringen for ni rader med Plus. Hun var veldig hyggelig, men kunne med fordel vært enda raskere. Det er vel gjerne noe som kommer med rutinen. Gode smil og hyggelig prat hadde hun allerede på plass noe jeg synes var veldig positivt. Samboeren og jeg tok hver vår flaske med vann, i tillegg til en smoothie hver. Siden kveldsmaten ble inntatt i loungen hadde vi ikke ytterligere behov for mat. Enkelte andre passasjerer forsynte seg imidlertid grovt fra vognen med både GT, øl, vin, chips, Wasa og muffins. Snakker om å få utbytte av Plus-konseptet.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0668_zpsca367b59.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0668_zpsca367b59.jpg.html)
Norge sett fra luften.

Vi fikk en fantastisk flott innflygning inn til Bergen i et tilnærmet sommervær.

http://i856.photobucket.com/albums/ab124/Flygermann/IMG_0675_zpsec0ccfca.jpg (http://s856.photobucket.com/user/Flygermann/media/IMG_0675_zpsec0ccfca.jpg.html)

OY – KBL tok bakken på rullebane 35 omtrentlig på rutetid med påfølgende taksing inn til gate 22, en noe uvanlig gate for flygninger innenfor Schengen. Politiet hadde selvsagt glemt å åpne dørene slik at vi ble stående fast noen minutter her. Etter en relativt rask runde i den tollfrie butikken kom bagasjen blant den første fjerdedelen av kolli med prioritetstagger. Nok et pluss i boken til SGH ved Flesland og en fin tur med SK var over for denne gang.
Konklusjoner:
Jeg synes Plus er et greit konsept med tanke på prisen man betaler. Ledig midtsete på Bergen – København var veldig fint, med tanke på at maskinen var nærmest fullsatt. Ellers svært mange gode besetninger som vi fikk oppleve på denne turen. SK kan virkelig når de vil. Håndteringen på bakken har tatt seg opp markant den siste tiden, og jeg håper at de fortsetter i det samme sporet. Neste tur går i Charter Comfort Plus til Santorini.

Star Flyer
25-05-2014, 08:49
Takk for en hyggelig rapport :)
Virker som de fleste danskene i kabinen leverer sakene ganske godt.

Ang. muffinsene: Det er SAS-muffinsene du mener? Ja, de er veldig gode!
Men på innland er det kun Aunt Mabels man får tak i...

Cecilie
25-05-2014, 08:50
Hei og takk for en fin rapport.

"Han var for øvrig dansk, men utstrålte et fantastisk servicenivå gjennom hele turen."
Det at en person er dansk er ikke ensbetydende med at de ikke kan "utstråle fantastisk servicenivå" ;)

Tips til neste gang; del opp de lange avsnittene i kortere avsnitt. Det gjør det lettere å lese :)

737-405
25-05-2014, 09:25

"Han var for øvrig dansk, men utstrålte et fantastisk servicenivå gjennom hele turen."
Det at en person er dansk er ikke ensbetydende med at de ikke kan "utstråle fantastisk servicenivå" ;)

Tips til neste gang; del opp de lange avsnittene i kortere avsnitt. Det gjør det lettere å lese :)

Det er jeg klar over ;) Jeg føler generelt flere her inne er misfornøyde med dansk crew fra CPH-basen, og dette var et humoristisk forsøk på å fortelle at danskene er virkelig hyggelige! Har satt inn en ekstra kommentar slik at folk ikke misforstår poenget nå. Burde selvsagt tatt det med fra starten av.

Takker for konstruktive innspill Cecilie :)

pgaa
25-05-2014, 10:00
Takk for flott rapport :up:

B738
25-05-2014, 14:27
Takk for en virkelig flott rapport! :D

econ
25-05-2014, 14:49
Hyggelig lesning, virker som om SAS har tatt et lite steg opp etter innføringen av EB2.0

jb1
25-05-2014, 18:12
Fin rapport, men uskyldig ironi. Del gjerne opp avsnitt litt, men en fin beskrivelse av en hyggelig tur.

737-405
26-05-2014, 22:58
Takk for en hyggelig rapport :)
Virker som de fleste danskene i kabinen leverer sakene ganske godt.

Ang. muffinsene: Det er SAS-muffinsene du mener? Ja, de er veldig gode!
Men på innland er det kun Aunt Mabels man får tak i...

Og JA, det er SAS-muffinsene jeg mener.
Takk for at du ville legge inn en kommentar på rapporten min, Star Flyer :-)

Takk for flott rapport :up:

Tusen takk for at du tok deg tid til å smelle inn en kommentar, pgaa :-)

Takk for en virkelig flott rapport! :D

Takker for meget trivelig tilbakemelding B738 :)

Hyggelig lesning, virker som om SAS har tatt et lite steg opp etter innføringen av EB2.0

Heit enig med deg econ - jeg synes SAS har tatt seg opp etter innføringen av EB 2.0. Hyggelig at du tok deg tid til å kommentere :-)

Fin rapport, men uskyldig ironi. Del gjerne opp avsnitt litt, men en fin beskrivelse av en hyggelig tur.

Takk så mye jb1! Setter pris på at du tar deg tid til å gi meg en tilbakemelding på rapporten ;)

737-405
26-05-2014, 23:01

Jeg tar med meg tipsene dine, Cecilie :-)
Må takke for at du leste rapporten min og slengte inn en kommentar!

Cecilie
27-05-2014, 20:39
Jeg tar med meg tipsene dine, Cecilie :-)
Må takke for at du leste rapporten min og slengte inn en kommentar!

Bare hyggelig du! :)