PDA

View Full Version : Viking International og 747 med Banak/Oslo - USA (Miami)

LN-RPL
20-05-2014, 10:47
Dette her er lystig lesning for alle oss som bor i Nord Norge vil jeg påstå.

Viking International Airlines planlegger fra september i år å ha ruten i drift. Ja folkens her i Nord Norge, kjenn deres besøkelsestid å benytt dere av denne ruta her.

Vil fly direkte til USA og Asia fra Finnmark

Viking International Airlines planlegger å etablere direkteflyginger til USA og Asia fra Lakselv lufthavn Banak. Mandag var selskapet i møter med potensielle kunder.

Kilde: http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7368407.ece

Fnate
20-05-2014, 10:52
Holy smokes... Men det står at det ikke er planlagt faste passasjerruter fra Lakselv.

LN-VLE
20-05-2014, 11:02
Holy smokes... Men det står at det ikke er planlagt faste passasjerruter fra Lakselv.

Med en B-747 blir det nok ikke snakk om "linjetaxi" heller. Det blir nok en eller annen form for fast charter, kanskje med mulighet for å kjøpe plassbilletter for almuen. 60 tonn frakt høres heller ikke mye ut for å betale for en fast rute.
Men Lakslev som lufthavn for import fra og export til Asia og Amrika høres riktig ut. Lakselv ligger nærmere disse markedene enn Oslo/Gardermoen gjør.

Vidar

Hickok
20-05-2014, 11:03
Cargo tenker jeg i så fall.

1944vintage
20-05-2014, 11:20
Høres spenstig ut.

En combi om sommeren og ren frakter om vinteren bør være realistisk.

Med olje/gass, sjømat og turisme,så er jeg ikke i tvil om at Finnmark fremover
vil bli det nye "Rogaland".
I mindre målestokk - mtp befolkningsgrunnlaget.

jameson82
20-05-2014, 11:31
Selskapet disponerer flere Boeing 747-fly. Det første flyet som blir klart for bruk er et rent fraktfly, med en kapasitet på 100 tonn gods. Dette flyet ventes til Gardermoen mellom 1. og 10. juni. Her skal flyet sertifiseres og registreres for bruk.

Skal det på LN register?

Nja
20-05-2014, 11:41
Ser i teknisk ukeblad at Viking International planlegger fraktrute mellom Banak (Lakselv) med 747 og USA/Asia og fast rute mellom OSl og Miami med 747.

Dette iflg TU: http://www.tu.no/industri/2014/05/20/flyselskap-planlegger-flygninger-fra-lakselv-til-usa

Noen som har hørt noe om dette før?

LN-CGJ
20-05-2014, 11:49
Oi oi, høres nesten litt for spenstig ut til at dette ser livets lys. Vi hadde vel en jumbo frakter fra Atlantic? som stod mer enn den fløy på OSL for noen år siden. Litt skeptisk, men morro om de lykkes!

Someone
20-05-2014, 12:09
Høres vel endel ut som ønskedrømmer og nei, kan ikke si jeg har tro på det, og skulle det bli noe av så høres det ut som et kortvarig prosjekt.

Med en B-747 blir det nok ikke snakk om "linjetaxi" heller. Det blir nok en eller annen form for fast charter, kanskje med mulighet for å kjøpe plassbilletter for almuen. 60 tonn frakt høres heller ikke mye ut for å betale for en fast rute.
Men Lakslev som lufthavn for import fra og export til Asia og Amrika høres riktig ut. Lakselv ligger nærmere disse markedene enn Oslo/Gardermoen gjør.

Vidar

Import til Lakselv?

SQ321
20-05-2014, 12:15
Jeg trodde dette prosjektet var lagt død for å være ærlig. Det er visstnok noen gamle fiskere som er bak dette og så muligheten til å frakte cruise turister (opprinnelig planlagt fra OSL) til MIA sammen med fisken sin. Så har det også vært snakk om en annen feriedestinasjon i USA som kanskje DY kommer inn på etter hvert i tillegg, men vi får se om de klarer å stable dette på beina først.

All ære til de som satser men dette kommer til å bli vanskelig å tjene penger på.

SASDC8
20-05-2014, 12:17
Synd at det er dyrere å fly til Lakselv enn potensielle desinasjoner i Asia og USA. Høres litt ut som en "pipe dream" dette ja.

LN-VLE
20-05-2014, 13:54
Import til Lakselv?

Vel, ideen har større potensiale med last begge veier. Tror ikke Lakselv, selv med nærområde, er stort nok til å ta unna importvarer. Men import til Lakselv med videre distribusjon derfra bør være mulig. Og ikke bare for Norge, men også nord-finland og nord-sverige.

Vidar

LN-KOG
20-05-2014, 14:35
Om det er en pipe-dream skal jeg ikke mene noe om, men det er det snakk frakt av fisk ut kan det bli lukrativt med tanke på at
1) varen kommer raskere og friskere til markedet
2) man sparer dyr transport til andre flyplasser
3) det er gode (nok) veier fra Lakselv til Finland og Sverige

LN-MOW
20-05-2014, 15:35
Tja .. for å laste/losse en 747-frakter trenger du en maindeck-loader .. er du heldig får du en brukt til halvannen million .. Dette har vært en showstopper flere andre steder. ;)

mcduck
20-05-2014, 16:22
Tja .. for å laste/losse en 747-frakter trenger du en maindeck-loader .. er du heldig får du en brukt til halvannen million .. Dette har vært en showstopper flere andre steder. ;)

Hadde vel forventet at Avinor hadde sponset en slik. Om det ikke går veien i nord så er det sikkert andre steder som det kan være greit å ha en i reserve.

LN-MOW
20-05-2014, 16:26
Det står i artikkelen at det har vært fraktere på Banak flere ganger i det siste. Noen som vet hva slags maskiner dette dreide seg om?

1944vintage
20-05-2014, 16:33
Det er vel nevnt i FD at det har vært mindre fraktere to ganger i uka -
for å hente kongekrabbe til Oslo.
- For videre forsendelse ?

LN-BEF
20-05-2014, 16:42
Det står i artikkelen at det har vært fraktere på Banak flere ganger i det siste. Noen som vet hva slags maskiner dette dreide seg om?

Russere; Antonov AN-124 har vært der ved flere anledninger. I det siste har de brukt AN-12 og AN-26B for å frakte kongekrabbe til OSL for videre eksport derfra.

LN-MOW
20-05-2014, 16:47
OK, da greier man seg med en beltloader .. ;)

XPilot
21-05-2014, 00:25
Kansje Julenissens reinsdyr trenger avlastning nå når befolkningen i verden har økt så mye?

learjet
21-05-2014, 09:01
Det er jo kjekt at noen ser det lyse i dette, men det er et par "små" utfordringer.

Det nevnes charter med kongekrabber, det er stort sett 5-10 tonn pr gang. Krabber er ekstremt tidskritisk og må være ute av vannet maks 48 timer. Så skal man basere en slik trafikk på krabber, så må det være et ekstremt godt distribusjons nett på andre siden.... Og det leder jo rett inn på neste utfordring. Kan ikke se at disse har noen avtaler med videre distribusjon ved neste "punkt" i hhv USA / ASIA. Andre har brent seg på det tidligere (BA frakter til HKG fra OSL)
Hvis du skal fly fisk til USA, så må du fly f.eks til New York og ha et godt tilbud til Boston. Dette er to meget viktige steder. Man kan greie seg med New York og kundene henter selv der. Men det er ikke 100%.
Ser at de snakker om Miami, og selv om vi faktisk flyr fisk til Miami, så er det ikke noe grunnlag for en egen maskin dit.... Og du får ikke kundene til å hente selv og trucke til New York / Boston. Da forsvinner alle alle innsparinger man eventuelt har fått i utgangspunktet.

I Asia, så MÅ man ha en plan for videre distribusjon. Hvis ikke, så er det bedre å finne seg en pub og spandere øl på alle man møter :) PT er det få om noen destinasjoner som man kan fylle en hel maskin til alene på en regulær basis.

Just my two cents

S

LN-VLE
21-05-2014, 09:43
Det er både norske, finske og amerikanske interesser bak selskapet. De har nylig vært på Banak for å se på forholdene. Det mangler noe utstyr, men ikke værre enn at det skal være realistisk å få første maskin avgårde i september. Til å begynne med er det en fraktmaskin som laster 100 tonn.

http://www.finnmarken.no/nyheter/article7370688.ece

Vidar

jameson82
15-06-2014, 18:41
10 juni er passert med god margin og ikke så veldig overaskende er det inget 747 på OSL for sertifisering og registrering

LN-BEF
15-06-2014, 21:52
Hva er det å sertifisere? Er ikke dette gjort hos produsent og/eller selskap før flyet kommer til Norge?

putzmeister
16-06-2014, 09:57
Hva er det å sertifisere? Er ikke dette gjort hos produsent og/eller selskap før flyet kommer til Norge?

Fra artikkelen.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7368407.ece

Primært frakt

Selskapet disponerer flere Boeing 747-fly. Det første flyet som blir klart for bruk er et rent fraktfly, med en kapasitet på 100 tonn gods. Dette flyet ventes til Gardermoen mellom 1. og 10. juni. Her skal flyet sertifiseres og registreres for bruk.

– Mens flyet står på Gardermoen vil vi gjennomføre møter med potensielle kunder, slik at de kan se på maskinen, sier Brobakken

mach.86
17-06-2014, 10:31
Dette er vel ok, om de kommer inn å begynner å fly.

Men om de er på utkikk etter norsk kapital til å dra dette i gang ville jeg vært skeptisk. Det var en annen amerikaner som for noen år siden kom med tre 747 og landet i JHB, der han lovte å ta opp kampen med naboen og erkerivalen Singapore. Folk kastet seg på og satset sparepengene sine. Nå stå det tilbake tre 747-200 som naturen langsomt resirkulerer. Alle pengene har mystisk nok forsvunnet, og lufthavnen sliter med 480 tonn aluminium, fordelt på 180 meter vingespenn som står og opptar parkeringsplass. Nå vil den oppmerksomme leser si at dette kan ikke skje her, fordi man snakker om 747-400. Et selskap jeg kjenner litt til, kjøpte i fjor en 747-400 for 1 million dollar. Flyet fløy en tur, fra hvor det var parkert til Kemble Airfield. Der ble alle brukbare deler avmontert, og resten blir til Castrol kanner.

Får de det til med rutene er det flott. Nordmenn har vel enda for mye olje til å bry seg med å starte flyselskap. :old

petru26
18-06-2014, 20:12
Ja han er en eksentriker han brobakken, det skal han ha. Trenger nok ikke vente i spenning på det her. Hørte jeg noen hviske krabi airlines? :-)

KjetilK
19-06-2014, 11:45
Det nevnes charter med kongekrabber, det er stort sett 5-10 tonn pr gang. Krabber er ekstremt tidskritisk og må være ute av vannet maks 48 timer. Så skal man basere en slik trafikk på krabber, så må det være et ekstremt godt distribusjons nett på andre siden.... Og det leder jo rett inn på neste utfordring. Kan ikke se at disse har noen avtaler med videre distribusjon ved neste "punkt" i hhv USA / ASIA. Andre har brent seg på det tidligere (BA frakter til HKG fra OSL)

En annen ting med kongekrabber er at de er bedre kjent som Kamchatkakrabber eller Alaskakrabber i henholdsvis Asia og USA... Riktignok er det omtrent like langt fra Anchorage til f.eks. Boston som fra Oslo til Boston, men jeg vil tippe at logistikken er langt enklere og mer etablert den andre veien, og merkevaren vil også være lettere å selge...

Tjab
25-06-2014, 15:40
http://www.vg.no/forbruker/reise/nytt-flyselskap-aapner-oslo-miami/a/23239720/

Lyckliga Gatan, ser man tendenser til en jappetid i luftfarten? :D

Northrider
25-06-2014, 15:41
Med innleide Boeing 747-fly fra Air China starter et nytt flyselskap opp rute mellom Oslo og Miami før jul. Deretter står Oslo-Bangkok for tur.

http://www.vg.no/forbruker/reise/nytt-flyselskap-aapner-oslo-miami/a/23239720/

Mekum
25-06-2014, 16:02
Vet ikke om det gjaldt andre, men en artig notis, på vg.no så er hele siden som omtaler denne saken tapetsert med reklame for Emirates, hvor Bangkok er dratt frem som priseksempel.

LNv22
25-06-2014, 16:06
Hvis dette er kombimaskinen som også skal innom Banak - blir det da Banak - Oslo - Miami - Banak - Oslo - Miami osv. da?

En skal vel vært mer en lett optimist for å tro at dette kommer i gang?

kimpe
25-06-2014, 16:11
Sitter i Amsterdam og tenker på at jeg faktisk skal på Queen-konsert i Las Vegas den 6 Juli..

"Tam-tam-tam, another one bites the dust.. " (Ikke Suarez.. :) :))

Men for all del, lykke til, vært morsomt om det har funket! Får litt Tower Air assosiasjoner med den 747 som skal gå..

Kim

LN-MOW
25-06-2014, 16:15
De er gale ..........

LN-TIB
25-06-2014, 16:32
Hvordan er dette med rettigheter? Amerikanske eller kinesiske selskaper kan vel ikke uten videre fly OSL-BKK?!

Ellers er jeg enig med MOW angående galskap :P

LN-MOW
25-06-2014, 16:42
Hvordan er dette med rettigheter? Amerikanske eller kinesiske selskaper kan vel ikke uten videre fly OSL-BKK?!

Flyene skal registreres i Finland, på finsk AOC iflg artikkelen ...

Futura
25-06-2014, 16:47
Dette må jo være et fantastisk prosjekt å investere sparepengene i for barn av Iskremfabrikkeiere og andre rike arvinger, som har lært flybransje ved å fly verden rundt i biz og ikke klart å bruke annet en rentene av det de har arvet.

Som alle andre slike prosjekter så ønsker jeg lykke til og håper de lykkes. Dersom prisen er konkuransedyktig så vil jeg nok velge 747 før både 777 og 787. Rett og slett forde mulighetene til å fly det fra Norge er begrenset.

Er det mange 747 400 Combi som er bygd? Kombi var jo relativt vanlig på 747-200 men på -300 og -400 er det vel relativt sjeldent. Hvor mange seter er det i et slikt kombifly?
Min siste 747 tur var med 747-238 kombi og jeg merket egentlig ingen forskjell på det og 747-338 som vi fløy tidligere på natten.

Spennende å se hva de gjør når det blir Tech på en fullastet 747 på Banak

kimpe
25-06-2014, 17:02
De gjør nok som Norwegian og får en Gold-avtale.;););)

LN-MOW
25-06-2014, 17:09
De gjør nok som Norwegian og får en Gold-avtale.;););)

Ikke tilgjengelig på 747 .. ;)

Han der Brobakken ... er han virkelig 747-pilot eller er det bare skryt? Finner ingen spor av dete ihvertfall ...

gustavf
25-06-2014, 17:13
Flyene skal registreres i Finland, på finsk AOC iflg artikkelen ...

Som betyr at de må gjennom samme mølla som Norwegian sliter med å komme gjennom i USA, for å få trafikkrettigheter.

raider66
25-06-2014, 17:19
"Er det mange 747 400 Combi som er bygd? Kombi var jo relativt vanlig på 747-200 men på -300 og -400 er det vel relativt sjeldent. Hvor mange seter er det i et slikt kombifly?
Min siste 747 tur var med 747-238 kombi og jeg merket egentlig ingen forskjell på det og 747-338 som vi fløy tidligere på natten.

Spennende å se hva de gjør når det blir Tech på en fullastet 747 på Banak[/QUOTE]"

Ja, det finnes mange -400 combi, altså med side cargo door (SCD). KLM har bl.a flere, det samme gjelder Air China og andre.

Men jeg tror ikke vi får se noen av disse maskinene på Banak i uoverskulelig fremtid. Dessverre eller heldigvis :-)

Beste hilsen Espen

B738
25-06-2014, 17:58
Jaja, blir jo spennende å se hvordan dette her kommer til å gå... Holder vel med Norwegian og Thai til Bangkok?? Ønsker de ihvertfall lykke til, det trenger de!

ToreD
25-06-2014, 20:38

Han der Brobakken ... er han virkelig 747-pilot eller er det bare skryt? Finner ingen spor av dete ihvertfall ...

Han har da i hvertfall mange bekjentskaper, det er helt klart. Han jobber pr idag i plasstjenesten på OSL

Discus
25-06-2014, 21:54
<mod>
Da holder vi oss til temaet her!
</mod>

Someone
27-06-2014, 09:48
Tja, virker ikke veldig troverdig når man leser dette:

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/26/1711/Luftfart/nytt-flyselskap-skal-utfordre-norwegian
Inspirasjonskilden, ifølge Brobakken, er PanAm.

- Jeg er såpass grå i håret at jeg husker hvordan PanAm og de andre gutta drev flyselskap i gamledager. Vi mener at ferien starter når du går ut av døren, og da vil vi prøve så godt vi kan å få til at de som kommer til oss får en hyggelig reise dit de skal, sier Brobakken til DN.

- Hvorfor er det ikke flere flyselskaper som gjør som dere?

- Continental har eksempelvis ikke plass til mer vekt i sine fly. De har allerede en begrenset vektgrense for i det hele tatt å få komme inn i Norge.

PanAm gikk dundrende konkurs, Continental heter nå United og det er ikke vektbegrensningene på 757en som er årsaken til at de tar seg betalt for alkohol og har kjip mat i economy

Fry
27-06-2014, 11:02
Hele prosjektet virker jo ekstremt useriøst og lite gjennomtenkt.

Disse bakmennene virker ikke til å ha særlig mye virkelighetsforankring.

Ønsker de all verdens lykke til. Det trenger de.

Jeg håper jeg tar feil.

ErlA
27-06-2014, 11:36
Ideen er jo god, men man ser jo hvordan det gikk med iskremexpressen fra Kr.sand. Og der er det iallefall et befolkningsgrunnlag for direkteruter..

tiemand
27-06-2014, 19:08

Hvis du kommer over et cockpitbilde av Brobakken på jobb i venstresetet i en B747, i luften vel å merke, skal du ta vare på det hvis du er sikker på at det ikke photoshopet.

Et slikt bilde vil være svært verdifullt siden det er svært sjelden.

Northrider
27-06-2014, 19:36
Jeg har som oftest troen på at prosjektet i det minste kommer seg i luften når noen lanserer flyplaner, men i dette tilfellet tror jeg aldri vi får se noen B747 fra Air China på Gardermoen.

Hele konseptet virker totalt useriøst. Det er ingen struktur. Bare en person som sier han har investorer i ryggen og forklarer.
Innleid fly(og personell?),all-inclusive atlanterhavsflight med en 747-400 til 6000 kr? Jeg hadde ikke satsa mange kronene på at blir noe.
Men på en annen side, så håper jeg jo at jeg tar skammelig feil. Ønsker Viking lykke til!

Alt jeg vet, er at han i en artikkel med Adressa.no fortalte dem at han fløy for US National Guard litt nord for Memphis. Og da fløy han en A-10 Thunderbolt.

Det pussige er at jeg ikke finner noen luftving ved Memphis som har operert noen A-10. Ikke forstår jeg heller hvordan nordmenn kan få seg jobb som flygere i det Amerikanske Heimevernet. (Men det kan godt være mulig uten at jeg vet det.)

Men disse historiene om 747-pilot og A-10 veteran får ikke meg til å tro at dette selskapet er noe annet enn en drøm..

tiemand
27-06-2014, 22:00
Jeg har som oftest troen på at prosjektet i det minste kommer seg i luften når noen lanserer flyplaner, men i dette tilfellet tror jeg aldri vi får se noen B747 fra Air China på Gardermoen.

Hele konseptet virker totalt useriøst. Det er ingen struktur. Bare en person som sier han har investorer i ryggen og forklarer.
Innleid fly(og personell?),all-inclusive atlanterhavsflight med en 747-400 til 6000 kr? Jeg hadde ikke satsa mange kronene på at blir noe.
Men på en annen side, så håper jeg jo at jeg tar skammelig feil. Ønsker Viking lykke til!

Alt jeg vet, er at han i en artikkel med Adressa.no fortalte dem at han fløy for US National Guard litt nord for Memphis. Og da fløy han en A-10 Thunderbolt.

Det pussige er at jeg ikke finner noen luftving ved Memphis som har operert noen A-10. Ikke forstår jeg heller hvordan nordmenn kan få seg jobb som flygere i det Amerikanske Heimevernet. (Men det kan godt være mulig uten at jeg vet det.)

Men disse historiene om 747-pilot og A-10 veteran får ikke meg til å tro at dette selskapet er noe annet enn en drøm..

Hvis det som antydes, at Brobakken er en som lyver på seg kompetanse og erfaring til de grader antar jeg at det vil være svært interessant for personer med riktige kontakter å avsløre et slikt gedigent bedrageri.

Håper for vedkommende at disse antydninger viser seg å være feilaktige.

Det som er kjent er at vedkommende kom tilbake til Norge rundt 1993-94 og konverterte sitt amerikanske sertifikat til norsk B sertifikat med multiengine VFR only. Siden da har han vært ansatt i plasstjenesten på Fornebu og Gardermoen.

Blir spennende å se hans CV når den blir tilgjengelig.

Ludde
29-06-2014, 21:41
När det snackar om de finska intressenterna så er det forna Air Finlands VD:n Mika Helenius som de snackar om. Se nedan:

http://www.yritystele.fi/yrityksen-tiedot/viking-international-airlines-oy/taloustiedot/906247

Mika är nå ägare i Viking International Finska del som han Brobakken äger den Norska delen.

Se också på denna link:
http://www.aeroconsult.no/

Här har vi ju Kunkels och Brobakkens namn på samma sida.....
Global First Respons delen förstår ja inte, det är ju ett semi militärt företag och jag kan inte finna Kinkels namn i deras info.
Wierd...

LN-MOW
29-06-2014, 22:14
Jim Baroni .. lurer på om det er samme Jim Baroni som eier denne ..

http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/737/23800,N444HE-Jim-Baroni.php

Ser telefonnummeret hans også går til en Hollywood-skuespillerinne .. hvis det ikke er gjenbruk, da. Last update: 06 mai 2005

putzmeister
30-06-2014, 10:13
hva er agendaen bak denne "bløffen"?

ENGM 911
06-07-2014, 22:34
Intet fly sett på Gardermoen enda.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7368482.ece Selskapet disponerer flere Boeing 747-fly. Det første flyet som blir klart for bruk er et rent fraktfly, med en kapasitet på 100 tonn gods. Dette flyet ventes til Gardermoen mellom 1. og 10. juni. Her skal flyet sertifiseres og registreres for bruk.

TCAS
06-07-2014, 23:20
Intet fly sett på Gardermoen enda.

http://www.nordlys.no/nyheter/article7368482.ece

Men så er den nyheten gammel. 26.juni uttalte de at det første flyet kommer om "noen uker"?

ENGM 911
08-07-2014, 09:01
Men så er den nyheten gammel. 26.juni uttalte de at det første flyet kommer om "noen uker"?

Med andre ord vil vi kunne se denne på norsk jord denne uken da :rolleyes:

Trdfly
08-07-2014, 14:02
Med andre ord vil vi kunne se denne på norsk jord denne uken da :rolleyes:

Du godt vet hva de mener... Tror at det absolutt ikke er til å unngå å få med seg at den kommer, den dagen den gjør det. Husk at det er mye papirarbeid både i Norge og Kina (Finland ?)...

Someone
08-07-2014, 14:09
Du godt vet hva de mener... Tror at det absolutt ikke er til å unngå å få med seg at den kommer, den dagen den gjør det. Husk at det er mye papirarbeid både i Norge og Kina (Finland ?)...

Nja, nå er det mer enn papirarbeidet som mangler her....

EBGflyer
09-07-2014, 14:26
Har de her vikinger et website? Det er jo et godt sted at starte.

LN-MOW
09-07-2014, 14:42
Noen poster lenger opp ...

ErlA
09-07-2014, 21:36
Den siden fikk sikkerhetsystemene på maskina her til å grine :p

LN-MOW
09-07-2014, 21:51
Den siden fikk sikkerhetsystemene på maskina her til å grine :p

Ikke noe problem her, men designpolitiet sitter i fosterstilling og gråter stille ...

jameson82
09-07-2014, 21:58
Noen poster lenger opp ...

Last update: 06 mai 2005

LN-MOW
09-07-2014, 22:16
Last update: 06 mai 2005

Ja ... ? ;)

Har imidlertid mine tvil om at det stemmer. Partnerne som er listet har neppe vært involvert så lenge.

LN-MOW
09-07-2014, 22:30
Ikke forstår jeg heller hvordan nordmenn kan få seg jobb som flygere i det Amerikanske Heimevernet. (Men det kan godt være mulig uten at jeg vet det.)
..

Kan ikke se at det står noe sted at man må være statsborger, men nåløyet er svært trangt ..

You will need to plan at least 1 year in advance and be very persistent to become a pilot in the Air National Guard. Only 1 or 2 pilot slots are opened up for each Air National Guard (ANG) unit per year. Air National Guard units can be found in all 50 states, the Virgin Islands, Puerto Rico and Guam. The National Guard aviators have been involved in many important roles in American wars and missions since after World War II.

Comply with all preliminary guidelines which include:

Air Force regulation mandates that any student attending Undergraduate Pilot Training start flight training prior to their 30th birthday.[1]
You must possess a 4 year college degree (have at least 90 credit hours completed) to apply for the Undergraduate Pilot Training (UPT) board.
You must pass a physical.
Possess upstanding moral character
Have previous flying experience to win the competition for a pilot spot. A private pilot's license will increase your odds. Without experience you can still become a navigator.

ErlA
10-07-2014, 09:06
Ikke noe problem her, men designpolitiet sitter i fosterstilling og gråter stille ...

Var noe java greier som ikke ble likt.

FL002
11-07-2014, 08:45
Det amerikanske forsvaret aksepter utlendinger, men kun som menige. For å bli offiser må man være statsborger. Og piloter er offiserer.
Kan ikke forestille meg at det annerledes i National Guard.
98% av alle NG piloter er ex-AF, Navy, Marines.

Sondbjo
11-07-2014, 09:07
Jeg tviler på at dette blir noe av. Dette minner om Feel Air for noen år tilbake. Skal bli artig å se hva prisen for en C billet blir om de kommer i lufta. Frister ikke særlig med å fly eldre Air China matriell...

Scandinavian
11-07-2014, 10:48
Ikke forstår jeg heller hvordan nordmenn kan få seg jobb som flygere i det Amerikanske Heimevernet.

Det norske luftforsvaret tar inn og sender ut pilote på utveksling til/fra de andre natolandene. Så det er ikke umulig at en norsk flyger blir sendt dit på utveksling.

seliasse
24-07-2014, 23:09
Selskapet har nå sikret en aksjekapital på 44,25 millioner.

Finnmark Dagblad kunne 23. juli avsløre at grupperingen bak Viking International Airlines ønsket å kjøpe aksjemajoriteten i Northcape Turnaroundport AS.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7493237.ece

Siste nytt rundt grupperingen bak Viking International Airlines.

LN-MOW
24-07-2014, 23:25
Mye her som skurrer .... amerikaneren heter forøvrig Kunkel - ikke Kunkle. Lite info å finne om firmaet hans Global First Response Inc. Han ser ut t il å være eneste ansatte. Ingen synlig link til hverken cruise- eller flybransjen. Derimot til en kaffebar på Key West ... Jaja, the soga goes on ...

LN-WIC
24-07-2014, 23:30
Har jeg tro på dette? Nei!

ErlA
25-07-2014, 09:15
Er jo morro å følge fra sidelinjen dette. Litt synd for lokalpolitikere og lokale helter som kaster pengene på dette bålet.

Cockpitview
25-07-2014, 09:25
Kjenner litt til prosjektet her.
Jeg håper de lykkes, men de har kommunisert særdeles klønete ovenfor aktuelle flyplasser og investorer så langt. Såpass kritikkverdig at det er få om ingen involverte som tar de seriøst. Sagt på en annen måte, de har alt å bevise!

Dette har sitt utskudd i mangelen på direkte kapasitet for norsk sjømat til Amerika og Asia.
Det er her det ligger investorer. Så jeg ville ikke i debatten hengt meg så mye opp i pax operasjonene de viser til.

Prosjektet er også noe eldre enn hva artikkel fremstiller.
Møter og planer hsr vært kjent i snart 2 år.
Utrolig at ikke media har snappet dette opp tidligere.

Nja
25-07-2014, 16:22
viking International ønsker å utvide Lakselv lufthavn..

Les mer i Finnmark Dagblad:
Den amerikanske grupperingen bak Viking International Airlines ønsker å utvide Lakselv lufthavn Banak, mot en langsiktig leiekontrakt med Avinor.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7493056.ece

ENGM 911
19-08-2014, 18:30
Les http://www.swiflet.com/pixh/nt/9/60/ så skjønner man fort at ting ikke henger helt på greip.

LN-MOW
19-08-2014, 19:28
Herregud .....

jameson82
19-08-2014, 19:32
Les http://www.swiflet.com/pixh/nt/9/60/ så skjønner man fort at ting ikke henger helt på greip.

a beautiful mind? Eksisterer i hele tatt Global US?

LN-MOW
19-08-2014, 19:50
Som jeg skrev litt høyere opp ... ;)

Mye her som skurrer .... amerikaneren heter forøvrig Kunkel - ikke Kunkle. Lite info å finne om firmaet hans Global First Response Inc. Han ser ut t il å være eneste ansatte. Ingen synlig link til hverken cruise- eller flybransjen. Derimot til en kaffebar på Key West ... Jaja, the soga goes on ...

Ingen spor av Global USA, Global First Response eller John Kunkel i FAA's databaser ihverfall... Tror luringene i Lakselv er i ferd med å bli tatt med på en liten tryllereise ...

KristianSk
01-11-2014, 21:04
Noe nytt her?

Trdfly
01-11-2014, 21:14
Noe nytt her?

Nei! Da hadde det stått noe her...

SQ321
02-11-2014, 12:26
Jeg tror Krabi og Feel Air kommer i luften før Viking:D.

ENGM 911
02-12-2014, 05:26
Hadde vært artig å fått "sjefen for Viking i Norge" i tale og hørt hva som foregår.

ENGM 911
04-12-2014, 20:40
Lurer fælt på hvordan politikere, medier og andre kan gå så på tryne inn i salaten og la seg lure av disse.

Amerikaneren John Howard Kunkel III, som fronter de amerikanske snuhavn-investorene i Global First Response Inc, slo seg selv konkurs i 2010 med en gjeld på 34 millioner kroner. Kunkel ble i tillegg begjært konkurs av JP Morgan Chase Bank i august 2014.

http://www.sagat.no/hovednyheter/2014/10/30/amerikansk-snuhavninvestor-slo-seg-konkurs-med-milliongjeld/

LN-MOW
06-01-2015, 23:22
Da har jeg faktisk klart å grave frem litt facts. Det står en ex-Air China 744F (B-2467) på Sanford ved Orlando. Den ble fløyet dit fra Peking i august. 15. september ble den omregistrert til N523SJ. Eier: GA Telesis, et stort reparasjons- og delefirma. De har bl.a. et verksted i Finland.

I Finland finner vi Mika Helenius - sist kjent som CEO for Air Finland. I en artikkel på Google finner man følgende info on 'Viking International'.
(VIKING INTERNATIONAL AIRLINES (VIA), FINLAND
FINLAND
ICEMAN
ICI

According to the Finnish MTV News the primus motor behind the project is Finnish Mika Helenius, who was the CEO of Air Finland, a small airline that ended to a messy bankruptcy in 2012, the legal case is still in the process.

Det finnes bilder på Facebook av Ragnvald Brobakken i pilotuniform inni og rundt denne maskinen .. Brobakken hevdet også at maskinen 'ble fløyet til Sanford i oktober'. Det stemmer ikke. Den har stått der siden 23. august.

Dette blir morsommere og morsommere ...

ENGM 911
07-01-2015, 17:45
20. mai 2014 kunne Finnmark Dagblad avsløre at selskapet Viking International Airlines planlegger en flyfraktrute fra Norge til USA, via Lakselv. Ruten skal håndteres av til sammen fem Boeing 747 «Jumbojet» leid inn fra Air China. Etter det Finnmark Dagblad kjenner til har den amerikanske grupperingen vært i flere møter med potensielle fraktkunder, blant annet innenfor fiskeindustrien i Finnmark. Første fly som skulle benyttes på ruten skulle ifølge selskapets norske talsmann, Ragnvald Brobakken, være på plass på Gardermoen tidlig i juni 2014. Etter det Finnmark Dagblad kjenner til har selskapets fly ennå ikke landet i Norge.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7740678.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee

AirbusTrond
07-01-2015, 20:14
Altaposten på lederplass hyllet dette samarbeidet:

http://www.altaposten.no/meninger/leder/article9970443.ece

Enkelt og stygt å være etterpåklok, men ut fra bildet og det som står så hadde jeg nok vært litt småkritisk....

Gunnar90
07-01-2015, 21:03
Vi har sett mange luftslottselskaper oppgjennom årene...Gothia Airlines osv.
Og media biter på hver gang.

tiemand
08-01-2015, 09:57
Journalistene svikter og sover i timen.

De samme menneskene, samt Jim Baroni prøvde seg på samme stunt vinteren 2004-05.

De hadde elleville planer om fiskecargooperasjoner fra Lakselv også da med B747. De skulle samtidig kjøpe et fiskemottak som nylig var i konkurs og investere 30 millioner ++ i mottaket.

Det ble holdt store møter der Avinor, flere kommuner, fylkeskommune, interessenter, journalister mm. deltok. Store oppslag om amerikanske klovner med nyttige i*****r rundt seg.

Pengene dukket heller ikke opp den gang.

Jeg vurderer å ta på meg selv legehabitt og la meg avbilde med stetoskop rundt halsen og legge det ut på Facebook. Så kunne jeg ha bløffet en historie om at jeg har erfaring som hjernekirurg fra USA og gjerne Vietnamkrigen. Da burde i hvert fall noen være bekymret for helsenorge.

Luftfartsnorge burde ha den samme bekymring og hvis det finnes en eneste gravejournalist i dette landet er det jammen på tide at vedkommende står opp om morgenen og begynner å jobbe.

ENGM 911
11-01-2015, 18:25
Skal ikke så mye til for å skjønne at Mr. Brobakken farer med løgn og fanteri. Får håpe han roer seg ned og innser at han er gjennomskuet tvers igjennom. Hva politikere og andre tror på får stå for deres regning.

vbirk
14-01-2015, 02:17
Journalistene svikter og sover i timen.

De samme menneskene, samt Jim Baroni prøvde seg på samme stunt vinteren 2004-05.

De hadde elleville planer om fiskecargooperasjoner fra Lakselv også da med B747.

Det hører jo med til bildet at fiskecargooperasjoner fra Lakselv med store transportfly antakelig ikke virket som elleville planer i 2003. Etter hva jeg kan skjønne hadde Stolt-Nielsen noen år tidligere (1997) kjørt rute Banak-Japan med Iljusjin Il-76 og fraktet totalt 750 tonn laks.

http://www.finnmarkdagblad.no/reportasje/article6646242.ece

OJB
14-01-2015, 23:36
Alle forsøk med laksetransport fra fedrelandet strander på mangelen på returfrakt.
Det går ikke ann å få slike prosjekter lønnsomme uten returfrakt.
Hadde dette hvert mulig hadde det gått lakseeksport med fly regulært de siste 30 årene.
At noen ikke har funnet ut enda at dette er bort imot hinsides umulig og utefor normal forretningsdrift er meg ubegripelig.
Vi sjekket dette forretningsområdet i 1985/86 som en del av grunnlaget for å starte Norway Airlines og trakk raskt følehornene til oss når vi oppdaget dette var ikke liv laga.

LN-MOW
18-01-2015, 02:22
B-2467 har fortsatt påsatt sin kinesiske registrering og motorene er i ferd med å bli plukket fra hverandre. Håper å få noen bilder i løpet av søndagen. Har en 'mownews'-korrespondent på stedet i helgen .. ;)

LN-MOW
22-01-2015, 15:06
Og da har jeg fått noen bilder av den aktuelle 747'en .. den står i 'skraphjørnet' på Sanford, og det er vel høyst usikkert om den noengang vil fly igjen. Sanford er svært spotterfiendlig, så fotografen forblir anonym ..

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t35.0-12/1501376_882901935105710_1839983544240756810_o.jpg? oh=364449b72950b2713816185513e956bf&oe=54C31653&__gda__=1422078828_154c3e29dd2c4d7d9e94e28c2edb242 c

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35.0-12/10914847_882901678439069_3944782910072847123_o.jpg ?oh=47d7eb54742b2efc552a70bcf0a447be&oe=54C36AA4&__gda__=1422072306_2f6a882e3a31c0542a4ce3f9266ee9c 2

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35.0-12/1658242_882901775105726_4921138325212402587_o.jpg? oh=02ffe5817885b8861cd91dfd08918c35&oe=54C41663&__gda__=1422086217_d8e297088c98f26c77e6a3cc101ab5a d

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t35.0-12/10924207_882901858439051_2680225949337301207_o.jpg ?oh=aec0b3981259ca1390142812fad7b6df&oe=54C3106B&__gda__=1422071613_49d99d2da1a0798cfa10b09b2b3ead9 b

MountainDew
22-01-2015, 18:59
Så dette er flyet som er tiltenkt Viking International?

LN-MOW
22-01-2015, 19:03
Jeg har sett bilder hvor Brobakken inspiserer denne maskinen ja ... i pilotuniform. :rolleyes:

ENGM 911
22-01-2015, 19:23
Utdrag fra VG i sommer:

- Vi satser på et fullservice-konsept med flere ulike klasser om bord, sier Brobakken:

Oppe blir det 30 business-seter. 12 til nede. Bak forhenget blir økonomiklassen inndelt i tre - en bakerst for barnefamilier og en lenger foran for seniorer som vil ha ro over Altanteren og Kaukasus.
Internt i Viking går denne klassen under tilnavenet «old grumpy class»...

- Poenget er at vi vil tilby folk noe annerledes. Vi vil gi passasjerene våre større valgfrihet, sier han.

ENGM 911
22-01-2015, 19:35
Vel, det ser ikke så oppløftende ut for Viking, men for en allsidig kar som Brobakken er det bare å ta noen timer refresh på A10 så er han i gang:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151047775406157&set=a.10151047775396157.421375.536546156&type=1

raider66
22-01-2015, 20:10
Topp etterretning Andreas! Takk for interessante og vanskelig tilgjengelige bilder.

Esprn :-)

Basse-HAU
23-02-2015, 18:25
Da satser Porsanger kommune hele huset i jakten på å få dette til ( står ingenting om frakt, men var vel Viking Int. Som skulle kjøpe seg inn?), siden den snille onkel i US ikke kommer med $$$.
Får håpe for innbyggernes skyld at dette lønner seg, men min mening er nå at politikere er litt for godtroende om slike prosjekter...

http://www.nrk.no/nordnytt/selger-radhuset-for-a-fa-snuhavn-1.12225217

LN-MOW
23-02-2015, 18:50
Nå er han likevel sikker på at de første turistene kan komme til havna i Porsanger i juni i år.

Og hvor skal de komme fra? Cruiseselskapene har vel spikret skjema for lenge siden ...

raider66
23-02-2015, 21:23
Dette blir bare mer og mer tragisk/latterlig......

Det er visstnok planlagt med to cruiseskipanløp i år. Hvis ikke havneplanene i Porsanger går i orden blir disse anløpene gjennomført i Honningsvåg med bussing til/fra Banak.

Men hvor lenge går det før cruiseoperatørene finner på noe annet? Hva gjør man i Porsanger da min tro??

Beste hilsen Espen

vbirk
24-02-2015, 04:37
Og hvor skal de komme fra? Cruiseselskapene har vel spikret skjema for lenge siden ...

Det har de. Pullmantur har solgt turer fra Lakselv siden ifjor med M/S Empress (tidl. Empress of the Seas)

http://www.pullmantur.es/cruceros/-/cruceros/crucero-todo-incluido.html?portName=ALL-PSMIN_LKL&departureMonthYear=ALL&length=ALL-ALL&shipCodeValue=ALL

(Saken blir ikke bedre av at det pr. idag ser ut til å være uavklart hvorvidt den andre snuhavnen på disse og flere andre turer, Bodø, får disp til å ta ned 747. I verste fall står da Pullmantur med en havn som ikke kan brukes i ene enden, og en flyplass som ikke kan brukes i andre enden.)

Basse-HAU
24-02-2015, 06:27
Det har de. Pullmantur har solgt turer fra Lakselv siden ifjor med M/S Empress (tidl. Empress of the Seas)

http://www.pullmantur.es/cruceros/-/cruceros/crucero-todo-incluido.html?portName=ALL-PSMIN_LKL&departureMonthYear=ALL&length=ALL-ALL&shipCodeValue=ALL

(Saken blir ikke bedre av at det pr. idag ser ut til å være uavklart hvorvidt den andre snuhavnen på disse og flere andre turer, Bodø, får disp til å ta ned 747. I verste fall står da Pullmantur med en havn som ikke kan brukes i ene enden, og en flyplass som ikke kan brukes i andre enden.)

Kan virkelig ikke Bodø ta ned 747? Trodde Bodø var dimensjonert til de grader da de skulle kunne ta imot allierte fly under den kalde krigens glansdager.

vbirk
24-02-2015, 09:13
Kan virkelig ikke Bodø ta ned 747? Trodde Bodø var dimensjonert til de grader da de skulle kunne ta imot allierte fly under den kalde krigens glansdager.

Ting har tydeligvis forfalt noe siden da.

http://www.an.no/Tvilsomt_med_jumbolanding-5-4-30183.html

ErlA
24-02-2015, 09:44
Lukter som noen har store visjoner men total mangel på kompetanse...

1944vintage
24-02-2015, 10:13
Hvor det er mangel på kompetanse og info om beslutningsunderlag kan vel diskuteres.

Synes det er flott at Porsanger kommune vil satse på flyplassen og mulig havn.
Snuhavn for mellomstore cruiseskip har flyttet stadig nordover.

Selv Hurtigruten, som har hatt suksess med cruiseskipet "Fram" i Antarktis,
har antydet at de vil fokusere mere på Svalbard og østlige Barentshav i fremtiden.
De har innsett at passasjerer som har reist opp og ned Norskekysten noen ganger
ønsker nye reisemål.

Etter utdelingen av nye oljeblokker i nord, så er det klart at mye av oljevirksomheten
vil foregå i disse farvann fremover.
Og behovet for transport av tidskritisk, større frakt vil gi muligheter.
(Kanskje med laks som returfrakt :) )

Fikk "sansen" for Finnmark etter å ha avtjent halve verneplikten på Høybuktmoen
og Bonakas i Tana for ca et halvt århundre siden.

Så ønsker Porsanger/Lakselv/Banak en god fremtid !

gustavf
24-02-2015, 14:35
Etter utdelingen av nye oljeblokker i nord, så er det klart at mye av oljevirksomheten
vil foregå i disse farvann fremover.
Og behovet for transport av tidskritisk, større frakt vil gi muligheter.
(Kanskje med laks som returfrakt :) )

Deler til oljeindustrien (og laksen, som ser ut til å nevnes som grunnlaget for ei hver flyrute med noe større enn CRJ ut av Norge), har vel minimal bruk for en større passasjerterminal, lang flytebrygge og stor bussparkering?

ErlA
24-02-2015, 14:38
Deler til oljeindustrien (og laksen, som ser ut til å nevnes som grunnlaget for ei hver flyrute med noe større enn CRJ ut av Norge), har vel minimal bruk for en større passasjerterminal, lang flytebrygge og stor bussparkering?

Slaget om oljebransjen er vel forlengst igang og krever mye mer enn det de kan tilby. Er vel flere kommuner og investorgrupper som har hevet seg inn i det slaget for mange år siden iforhold til hvor supplybaser skal ligge ( som er det som generere mye cash på land).

Star Flyer
24-02-2015, 14:51

Trodde BOO var 'nødlandingslufthavn' for bla. A380 fra DXB til US...

LN-MOW
24-02-2015, 15:02

Ja, men til det kreves det ingen 'formell' godkjenning. Bare en stripe som er lang nok .. 'Må man så må man' ... Det er i praksis kun en papirøveøse.

vbirk
24-02-2015, 15:10

Ja, men til det kreves det ingen 'formell' godkjenning.

Bodø fikk vel formell disp i 2012?

"Luftfartstilsynet har på bakgrunn av overnevnte kommet frem til at vilkårene for dispensasjon er oppfylt, og gir dere tillatelse til å bli brukt som alternativ flyplass for Emirates Airlines, jf. BSL F 1-1 § 1-3. Tillatelsen er begrenset til tilfeller der det inntreffer en 'unormal situasjon eller nødsituasjon' "

http://www.hangar.no/bodo-blir-alternativ-flyplass-for-a380/

http://www.an.no/nyheter/article6479462.ece

1944vintage
24-02-2015, 15:18
Nå er det vel ikke nevnt faste flyruter i forbindelse med eventuell transport for oljebransjen.
Mere sporadiske med frakt av større komponenter ved kritiske "shutdowns".

At jeg nevnte laks, må sees i lys av tidligere tråder, hvor enkelte med tanke på "favorittselskaper",og egen arbeidsplass i speditørbransjen avfeier eventuelle nye mulgheter.
Og biintektene dette gir til enkelte passasjerruter fra Østlandet.
Jeg tror det er plass til begge deler.

Banak er vel den eneste flyplass nord for Bardufoss som kan ta i mot større fly, men som jo har langt til nærmeste havn.
Så vidt jeg vet, så har Porsanger godtatt at Hammerfest og kanskje Kirkenes blir forsyningsbaser for "oljå".

Men planene som er omtalt dreier seg om snuhavn for cruiseskip.

Husk at når et cruiseskip har passasjerbytte, så er det noen hundre lugarer som skal "shines opp", og sengetøy mm skal skiftes.
"Gangavstand" til flyplass betyr derfor lite.
En viss tid er bare bra fra at avstigende passasjerer forlater skipet, og til nye gjester kommer.
Bussturen til/fra Honningsvåg er vel kanskje litt drøy.

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor den planlagte kai skal ligge.
Sett på sjøkart hos "Gule sider", så er det jo en del grunt farvann inne i fjorden.

vbirk
24-02-2015, 15:56
Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor den planlagte kai skal ligge.

Her, såvidt jeg vet.

1944vintage
24-02-2015, 17:04
Takker for denne, vbirk - hadde ikke fått med meg den.

raider66
24-02-2015, 18:24

Det foreligger alternative planer med bruk av ytterligere narrowbodyfly til/fra Bodø hvis/når B747-400 fra Wamos ikke kan benyttes. Utlendingene lurer på hva vi driver med her på berget, men det er vel ikke noe nytt.....
På Banak er det oppstillingsplasser og bakkeutstyr som setter begrensninger, men planene begynner å ta form der også. Her blir det nok også 747-flygninger hvis skipene kommer.
Men den enorme iveren etter å få på plass snuhavna forstår jeg ikke så mye av. I år er det snakk om to anløp og det er svært usikkert om hvor mange eller år det vil ta før cruisefokuset er rettet et annet sted. Nå er det visst snakk om kronerulling blant næringslivet og befolkningen også, i tillegg til salg av rådhus mm. Samle toflasker neste....

Beste hilsen Espen

1944vintage
24-02-2015, 19:09
For "utkantskommuner" gjelder det å utnytte de ressurser de har.

Historisk så har lokalbefolkningen i Porsanger til en stor grad vært avhenging av Forsvaret.

Som ekte Finnmarkinger flest, så prøver de å gjøre noe selv.
I motsetning til noen andre steder,så roper de ikke på den store "Staten" for penger når ting forandres.

Synes det er flott at de lokale i Porsanger engasjerer seg.

vbirk
24-02-2015, 19:11
Det er vel grunn til å tro at en ROBEK-kommunes spontansalg av sitt rådhus etter innfallsmetoden for å investere tungt som deleiere i et økonomisk usikkert prosjekt vil bli stående som en av de mer ..eh.. handlekraftige lokaldemokratiske beslutningsprosesser i etterkrigstiden.

http://www.ifinnmark.no/_Vel__oppfinnsomheten_kjenner_ingen_grenser_n_r_de t_er_noe_man_vil__Og_mens_jeg_var_og_ordnet_meg_en _kaffekopp__s__hadde_kommunestyret_vedtatt___selge _r_dhuset__-5-81-2690.html

raider66
24-02-2015, 19:37
For "utkantskommuner" gjelder det å utnytte de ressurser de har.

Historisk så har lokalbefolkningen i Porsanger til en stor grad vært avhenging av Forsvaret.

Som ekte Finnmarkinger flest, så prøver de å gjøre noe selv.
I motsetning til noen andre steder,så roper de ikke på den store "Staten" for penger når ting forandres.

Synes det er flott at de lokale i Porsanger engasjerer seg.

Som ekte finnmarking selv er jeg jo oppvokst og oppfostret med å rope på at staten må komme og ordne opp/ta ansvaret.

Slik sett er jeg enig i at dette initiativet er positivt og prisverdig. Jeg er dog mer usikker på om dette vi ser nå er en kommunal oppgave og om det er best bruk av fellesskapets midler. Men jeg blir selvfølgelig glad hvis de lykkes.

Men når det kommer til Viking International og deres høytflyvende planer, så har jeg dessverre ingen tro på disse. Ordet svindel kommer raskt på tunga. Synes der er trist at noen biter på luftslott som dette, men jeg forstår at det kan skje. Noen har vel ikke noe valg og er kanskje forpliktet til å ta alle henvendelser seriøst, nesten uansett hvor lite realistiske de er.

Espen

ErlA
24-02-2015, 19:44
Det er vel grunn til å tro at en ROBEK-kommunes spontansalg av sitt rådhus etter innfallsmetoden for å investere tungt som deleiere i et økonomisk usikkert prosjekt vil bli stående som en av de mer ..eh.. handlekraftige lokaldemokratiske beslutningsprosesser i etterkrigstiden.

http://www.ifinnmark.no/_Vel__oppfinnsomheten_kjenner_ingen_grenser_n_r_de t_er_noe_man_vil__Og_mens_jeg_var_og_ordnet_meg_en _kaffekopp__s__hadde_kommunestyret_vedtatt___selge _r_dhuset__-5-81-2690.html

Som ROBEK kommune har de vel ikke lov å gjøre sånne valg uten at staten er involvert?

vbirk
24-02-2015, 19:56
Som ROBEK kommune har de vel ikke lov å gjøre sånne valg uten at staten er involvert?

Jo, visstnok. Fylkesmannen toer sine hender.

http://www.ifinnmark.no/__Vi_er_hyperinteressert_i___kj_pe_r_dhuset_-5-81-2948.html

1944vintage
24-02-2015, 20:04
Må bare provosere raider66 litt om statsstøtte: - og med et stort glimt i øyet)

Vadsøværinger er vel de i Finnmark som mest ligner på et sted i Nordland fylke
som roper mest ??

raider66
24-02-2015, 20:14
Og jeg setter alltid pris på en godhjertet provokasjon 1944vintage :-)

Jeg har også gode minner fra Høybuktmoen etter 9 år både utenfor og innenfor leirgjerdet, og siden jeg kommer fra riktig side av Varangerfjorden føler jeg meg ikke 100% direkte truffet av provokasjonene :-)

Beste hilsen Espen

1944vintage
24-02-2015, 23:50
Takk Espen !

Trodde i etterkant av innlegget at jeg kanskje hadde gått litt for Langt.

vbirk
02-03-2015, 17:04
Og derrr.. Fylkesmannen i Finnmark har ikke grepet inn i selve vedtaket om å selge rådhuset, men nevner at alle kommunale garantier for aksjeinvesteringer over kr 500 000 skal godkjennes av Fylkesmannen. Pluss at han har opphevet budsjettet for 2015 som følge av at kommunen heretter må leie lokaler. Oops. Mulig krangel i korridorene i Lakselv: " Nei, DU får ringe han Miguel på Pullmantur, æ snakka med han forrige gang.."

http://www.fylkesmannen.no/PageFiles/706001/Lovlighetskontroll%20av%20%C3%A5rsbudsjett%202015% 20for%20Porsanger%20kommune.pdf

LN-MOW
12-04-2015, 22:43
Og da har jeg fått noen bilder av den aktuelle 747'en .. den står i 'skraphjørnet' på Sanford, og det er vel høyst usikkert om den noengang vil fly igjen.

Og da melder MOWnews' korrespondent på Sanford at maskinen er i ferd med å bli høgget opp og nå ikke lenger er flyvedyktig. Ikke i nærheten engang.

ENGM 911
14-04-2015, 12:09
Og da melder MOWnews' korrespondent på Sanford at maskinen er i ferd med å bli høgget opp og nå ikke lenger er flyvedyktig. Ikke i nærheten engang.

CEOèn har nok med å slå graset til sumaren :cool:

jameson82
14-04-2015, 12:14
trur denne tråden lider samme skjebne som Feel air og Krabi airline

CapeFL
14-04-2015, 12:40
http://www.globalfirstresponseinc.com/attachments/Image/Picture1_1.jpg?template=generic

Jeg må virkelig si at det mangler litt på Photoshop/paint kunnskapene her også...

Lirer på å søke jobb i dette selskapet. Tror de kan trenge litt hjelp, virker solid økonomisk med over 30mill på bok så...

LN-MOW
14-04-2015, 13:18
Her er et bilde fra et par dager tilbake .. Dårlig vinkel, men man kan se at halen er borte,

https://scontent-atl.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/11105854_932316626830907_1899482837_o.jpg?oh=60ce7 2662171b86ad5d5e0a9f2339d19&oe=552F7BF1

vbirk
14-04-2015, 22:51
Meanwhile, in LKL...

Fra vondt til verre. Sea Walk'en er ferdig, men Porsanger kommune & co. mangler "et sted mellom 10 og 15 millioner" for å løse ut den fra verftet, tydeligvis uten å ha noen konkrete planer for hvor disse pengene skal hentes fra-- umiddelbart. Er ikke konstruksjonen på tur nordover ila. denne uken, treffer tydeligvis møkk vifte.

http://www.ifinnmark.no/Ny_krise_for_snuhavnselskapet_-5-81-38942.html

LN-MOW
14-04-2015, 23:26
''– Vi har ikke finansielle muskler til å løse den ut. ''

Kan man ikke bare si at man ikke har penger?

Meanwhile, in America: Dette domenet ble registrert 10. mars i år ...

http://www.globalfirstresponseinc.com/

Sjekk rutekartene! Her ligger det an til mer moro i tiden fremover. Sikker på at Oslo-Caracas blir en innertier!

Air Finland-sjefen og noen andre finner er listet som ledelse i Viking. Husk at skraphandlerne på Sanford har forbindelser til Finland ....

More to come !!!

LN-MOW
14-04-2015, 23:57
Kikket litt på selskapet som eier 747'en .. GA TELESIS LLC.

De eier i tillett et par skrotede MD80'er, en skrotet A310, en skrotet 737-700 og en 737-800 som ble vidersolgt og nå flyr for Transaero. I tillegg eier de en ex-Malaysian 777-200 som står oppførst som lagret i Tel Aviv siden 2013. Dette er en søstermaskin av 'MH370' og er blitt offer for mange konspirasjonsteorier. Google N105GT og se hva folk klarer å koke sammen ..

Kanskje klarer noen å finne en forbindelse mellom Viking og MH370 ....? Men den var kanskje litt drøy ..

vbirk
15-04-2015, 02:01
Sjekk rutekartene! Her ligger det an til mer moro i tiden fremover. Sikker på at Oslo-Caracas blir en innertier!

Det er jo i det hele tatt mye bra på det nettstedet, i tillegg til ambisiøse rutekart og komisk dårlig 747-photoshopping--- bl.a. forsidebildet av en kar som tilsynelatende sitter på et tog i noen tusen meters høyde mens han vantro ser en jet svisje forbi noen hundre meter unna.

Vi kan jo spørre "one of our assistants" med nicket jkunk om planene.

http://www.globalfirstresponseinc.com/contact-us/

jameson82
15-04-2015, 23:37
Ifølge Brobakken på facebook er ikke denne maskinen demontert og det jobbes fortsatt med å skaffe penger til oppstarten.

Twin Otter
16-04-2015, 00:13
Denne tråden her er fantastisk! Like så nettsiden den linkes til her.

Rett før jeg "ruller rundt på gulvet i latter" her. Gleder meg til neste episode allerede!

jameson82
16-04-2015, 11:07
Her er et bilde fra et par dager tilbake .. Dårlig vinkel, men man kan se at halen er borte,

https://scontent-atl.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t35.0-12/11105854_932316626830907_1899482837_o.jpg?oh=60ce7 2662171b86ad5d5e0a9f2339d19&oe=552F7BF1

ifølge Brobakken så er maskinen uten hale bak der N136SW . men den ble opphugd i Plattsburg New York i 2006.. Så det kan ikke stemme

http://www.747sp.com/n136sw-scrapped/

LN-MOW
16-04-2015, 13:42
N136SW var da også en -SP. FAA har ingen andre maskiner med denne reg.

Maskinen uten hale har tydelige Air China-striper, og den er iferd med å bli hugget opp, i følge folk på stedet. Det er også to 747'er fra Cathay der, og begge disse skal også hugges opp iflg de lokale ..

vbirk
18-04-2015, 02:43
Og der melder Northcape Turnaroundport AS oppbud.

Håper at de ikke trekker med seg SeaWalk-produsenten i dragsuget. De har etter sigende produsert landgangen ferdig. Det er vel ikke kø av kjøpere til slike konstruksjoner.

http://www.ifinnmark.no/Snuhavnselskapet_i_Porsanger_til_skifteretten-5-81-40544.html

ErlA
19-04-2015, 09:57
Og der melder Northcape Turnaroundport AS oppbud.

Håper at de ikke trekker med seg SeaWalk-produsenten i dragsuget. De har etter sigende produsert landgangen ferdig. Det er vel ikke kø av kjøpere til slike konstruksjoner.

http://www.ifinnmark.no/Snuhavnselskapet_i_Porsanger_til_skifteretten-5-81-40544.html

Tripp Trapp snute, så var eventyret ute.

ENGM 911
19-04-2015, 14:40
Tripp Trapp snute, så var eventyret ute.

Er det noen som ble sjokkert av det?

C130
20-04-2015, 12:45
Air Finland-sjefen og noen andre finner er listet som ledelse i Viking. Husk at skraphandlerne på Sanford har forbindelser til Finland ....

More to come !!!

Og Herr Kunkel er også med fremdeles :

"Chairman of the Board and CEO John H. Kunkel III"

LN-MOW
20-04-2015, 14:05
Og Herr Kunkel er også med fremdeles :

"Chairman of the Board and CEO John H. Kunkel III"

Ja, det er han som er 'Kingpin', primus motor og sjefskonkursrytter.

vbirk
20-04-2015, 15:38
Rent logistisk, hva kan være alternative løsninger for Pullmantur?
Alta og Honningsvåg har jo havner, men det er jo 2 timer + med buss fra LKL.
Å korte ned returen fra Murmansk til Kirkenes og bruke IVL er kanskje hverken populært eller mulig.
(Ser på cruise-hjemmesidene at det nå er oppdatert at Narvik og EVE har tatt over for Bodø som snuhavn i syd siden rullebanen på BOO tydeligvis ikke kan brukes for 747.)

vbirk
21-05-2015, 11:24
Der ser det faktisk ut til å være klart for 1 Wamos 747-400 og fem av Iberias A320 på LKL 6. og 20. juni..

http://www.ifinnmark.no/Tore_er_ikke_stressa__selv_om_han_skal_ta_imot_1_8 00_passasjerer_og_sende_av_g_rde_1_800_passasjerer _samme_dag-5-81-58523.html

C130
21-05-2015, 14:44
Der ser det faktisk ut til å være klart for 1 Wamos 747-400 og fem av Iberias A320 på LKL 6. og 20. juni..

http://www.ifinnmark.no/Tore_er_ikke_stressa__selv_om_han_skal_ta_imot_1_8 00_passasjerer_og_sende_av_g_rde_1_800_passasjerer _samme_dag-5-81-58523.html

De 1800 passasjerene skal sitte ganske trangt i de 6 flya da....... :/

vbirk
21-05-2015, 16:21
Nei, det går vel ikke med 1800 stykker. Skal vel godt gjøres å komme mye over 1100? Om man legger til grunn at Samuelsen vet best hvor mange fly som er meldt, vil jeg tippe at han har pax-tallet fra MS Empress' makskapasitet, som er rundt 1800, kombinert med at det har figurert påstander om at cruisene har vært utsolgte i lang tid. Hvilket etter alt å dømme ikke stemmer.

LN-MOW
07-06-2015, 21:25
European Cruise Service AS, Widerøe Handling og andre aktører gjorde ihvertfall lørdagens operasjon til en suksess ... !! :up:

http://www.ifinnmark.no/den-nesten-umulige-oppgaven-ble-en-suksess/s/5-81-65456?ns_campaign=editorial.article&ns_mchannel=editorial.facebook&ns_source=editorial.facebook&ns_linkname=editorial.share.article&ns_fee=0

Globetrotter
09-09-2015, 09:08
Er der noen som har hørt mer til NCTP? Vanskelig å forstå om det er i drift og har ham Kunkel del av det?

ENGM 911
07-01-2016, 21:28
Er der noen som har hørt mer til NCTP? Vanskelig å forstå om det er i drift og har ham Kunkel del av det?

Nå er det snipp snapp snute, og «uncle Kunkel» er ute. Sammen med 32,5 millioner kroner.

http://www.ifinnmark.no/nyheter/32-5-millioner-forduftet/s/1-30002-7740678

view
07-01-2016, 21:37
http://www.ifinnmark.no/nyheter/32-5-millioner-forduftet/s/1-30002-7740678

Snipp, snapp snute 6. januar 2015

vbirk
06-06-2017, 10:38
Da er faktisk SeaWalk-anlegget til bruk på snuhavnen på vei nordover, etter at robek-kommunen fikk lov til å ta opp 35 mill. i lån sist høst. Ambisjonene er vel å ha ting i bruk fra sesongen 2018.

https://www.ifinnmark.no/porsanger/nordkapp/nyheter/snuhavna-forsinket-fra-sor-her-er-den-na-og-slik-folger-du-den-hele-veien-hjem-til-hamnbukt/s/5-81-514107

LN-MOW
10-05-2019, 23:30
Ser forøvrig at den godeste Kunkel har fått seg ordentlig jobb. Ble vel lei av å bygge drømmeslott. Har sett en del bilder av NAC's kjerrer i Miami og han har sikkert hatt en finger med i spillet der.

https://www.linkedin.com/in/john-h-kunkel-iii-69a90b23/

vbirk
01-12-2022, 15:41
...og endelig punktum for LKL som snuhavnsflyplass. Porsanger kommune har lagt Seawalken ut til salgs for 35 millioner.

"Seawalken til salgs
Administrasjonen har lagt ut seawalken for salg. Flere har allerede vist interesse.

Med forbehold om politisk godkjenning, kan kommunen nå bli kvitt den flytende gangbrua som man en gang håpte skulle ta tusenvis av cruiseturister inn i Porsangerfjorden. – Vi belastes i dag med to millioner kroner i året i renter og avdrag, kunngjorde kommunedirektøren."

-Ságat, 01.12.2022