PDA

View Full Version : Om UK regler og sikker sone ved transfer (splittet)


Mjolnir
19-05-2014, 00:05
FCC?

Skjønner ærlig talt ikke greia med at alle må gjennom ny sikkerhetskontroll. Frigjøre kapasitet i security? Ikke tving alle gjennom! Burde da la seg gjøre å skille mellom rene og urene land, i hvertfall for ankomster til T5A.

Someone
19-05-2014, 06:56
FCC?



Skjønner ærlig talt ikke greia med at alle må gjennom ny sikkerhetskontroll. Frigjøre kapasitet i security? Ikke tving alle gjennom! Burde da la seg gjøre å skille mellom rene og urene land, i hvertfall for ankomster til T5A.


For Storbrittania er alle andre land "urene" så da må lovgivningen forandres for å fikse dette

Hypern
19-05-2014, 08:30
FCC?

Skjønner ærlig talt ikke greia med at alle må gjennom ny sikkerhetskontroll. Frigjøre kapasitet i security? Ikke tving alle gjennom! Burde da la seg gjøre å skille mellom rene og urene land, i hvertfall for ankomster til T5A.

Husk på at Storbritannia ikke er i Schengen så det er vanskligere å gjøre et slikt skille der som her. Når det er sagt så blir man for det aller meste regnet som uren på Schengen i Norge også. Her burde OSL gjort noen grep ved og rett og slett reservert 2 etasjen for non Schengen og bare sendt resten ut i avgangshallen med enveissluser ned i ankomsthallen. Det ryktes at pir nord vil få noe ala dette.

Someone
19-05-2014, 08:34
Husk på at Storbritannia ikke er i Schengen så det er vanskligere å gjøre et slikt skille der som her.

Men ikke umulig. CPH klarer fint dette hvor de klarer skille mellom ren og uren non-Schengen, hvor de fra uren non-Schengen må en tur innom security i C-piren, mens man slipper dette fra rene non-Schengen som f.eks fra USA

Hypern
19-05-2014, 08:40
Men ikke umulig. CPH klarer fint dette hvor de klarer skille mellom ren og uren non-Schengen, hvor de fra uren non-Schengen må en tur innom security i C-piren, mens man slipper dette fra rene non-Schengen som f.eks fra USA

Ja de har vel etterhvert begynt å få slike løsninger nedover i Europa også. Vet de har en slik løsning i FRA feks (kun delvis) og MUC hvor de rett og slett har bygd på etasjer.

Mjolnir
19-05-2014, 13:49
For Storbrittania er alle andre land "urene" så da må lovgivningen forandres for å fikse dette

Var ikke klar over at britene hadde ulik lovgivning fra resten av Europa. Da blir jo spørsmålet hvorfor? Bare fordi Storbritannia liker å være sære ifht. EU? :stir

Rent praktisk er det ikke vanskeligere å få til på LHR-5 enn at passasjerer fra sikre destinasjoner på brugate går rett inn i transferområdet (som på CPH og AMS) og at det lages en separat, rein ankomst for bussgater.

De fleste flyplasser jeg har vært på i Norge komme man rett inn i avgangsområdet når man kommer av flyet fra reine land. OSL er i så måte et unntak (til gjengjeld slipper man problematikken der med at ankommende fra ureine land må gjennom sikkerhetskontroll ved ankomst selv om de ikke skal videre)

Discus
19-05-2014, 16:57
Rent praktisk er det ikke vanskeligere å få til på LHR-5 enn at passasjerer fra sikre destinasjoner på brugate går rett inn i transferområdet (som på CPH og AMS) og at det lages en separat, rein ankomst for bussgater.


Da må alle gatene bygges om, siden hele ankomstområdet er ureint, og det ikke er mulig å gå fra avgang til ankomst. Det er ikke er laget sluser for splitt annet enn på gatene på nordveggen (A3, A4 og deromkring??) Dette gjelder vel de fleste terminalene på LHR, og UK kanskje UK forøvrig.

De har også et system der alle pax er blandet i avgangsområdet, både internasjonale og innland så man kan ikke bare lage en utgang fra avgangsområdet til ankomst heller.