PDA

View Full Version : Det gikk akkurat

grove
17-05-2014, 23:30
Det hele startet egentlig med familieforøkelse i vinter, og at behovet for større bil meldte seg. Stasjonsvogna skulle byttes ut med sjuseter- så nå er jeg skikkelig familiefar.......
Etter litt fram og tilbake endte jeg opp med å kjøpe en bil i Trøndelag- noe upraktisk siden jeg bor usentralt på indre østland.
Vel, vel. Man har jo SAS og oppsparte poeng, så det ble til at jeg tok ut en enveis til TRD fredag 16 mai, med SK354

Gikk fra jobben i etttiden, for å komme meg på bussen til Lillestrøm kl 13.21
Med tog videre derfra 14.05 ville jeg ankomme OSL 14.17 – i god tid til å rekke flyet 14.55.
Uten noe som helst av bagasje, og innsjekket via app skulle dette gå greit. Eller....?

Klokken ble 13.21, og ingen buss dukket opp. Egentlig utrolig hvor tregt tiden går når man venter på noe. Kikket til stadighet på klokka, og endelig 13.30 dukket den opp. Smekk full av folk. Dette så ikke lovende ut. Sjåføren hadde sågar allverdens med tid. Han gikk bak i bussen og innstruerte folk hvordan de skulle stå, og var nok av typen hyggelig, men lite effektiv.
Prøvde meg på en knyttnevetest i setet som kunne minne om Back of Braathens Back. Hvor seteryggen til mannen foran vær faretruende nær haka mi.
Halvveis til Lillestrøm skjønte jeg at dette skulle holde hardt. Klokka var 13.50 og vi hadde langt igjen. Begynte så smått å legge en plan B.
Ahh! Det går et flytog 14.10- det bør jeg rekke, tenkte familiefaren stille,

Klokka gikk sakte, og bussen omtrent like sakte, og vi kjørte inn i Lillestrøm kl. 14.05. Her skulle bussen en runde rundt i sentrum før endestopp på stasjonen.
Fikk kommet meg av, og innspirert av Vebjørn Rodal la jeg inn et skikkelig intervalldrag ned til stasjonen. Kastet meg over en billettautomat for flytoget og fikk ut billetten temmelig kjapt. Løp opp trappa til spor 3, men der var toget allerede på vei ut.......
Tog til Trondheim kl 14.14- kanskje det kunne funke?
Men nei. Konduktøren kunne ikke garantere at de kjørte via OSL, og ville derfor ikke la meg sitte på oppover. Fair enough!
Hva nå? Neste tog var flytoget kl 14.30, 25 min før flyavgang.

Løp innom Ruters billettkontor og forhørte meg om reisegarantien og deres lovnad om dekning av Taxi. Vi dekker inntil 500,- fikk jeg beskjed om. Legg ut selv, og ta kontakt i etterkant.
Løp det jeg kunne bort til taxiene, og kastet meg inn i den fremste bilen.
-Hvor mye skal du ha til Gardermoen, og hvor fort kan du få meg dit? Flyet mitt går om 35 minutter!
Sjåføren var av sør-asiatisk opprinnelse, jeg har valgt å kalle ham Surapompom Gassibånn.
-Jai kjåre for 550,- og tror du kan rekke din ply.
Konge. Her var det bare å kaste seg ut i trafikken.
Det gikk noen smågater gjennom Lillestrøm, ut til Åråsen og videre via Leirsund og Frogner.
Vel ute på E6 var det tett trafikk, men relativt grei flyt.
Surapompom Gassibånn demonstrerte nå at Mercedesen var villig til å være med på notene, og med slalomegenskaper i klasse med Kjusern gikk det fort nordover på E6.
Klokka 14.38 passerte vi Kløfta i en hastighet som kunne sendt Surapompom Gassibånn rett til Ilseng, og meg som fotgjenger langs E6.
-Det ser bra ot med tanke på å rekke din ply sa Surapompom Gassibånn.
Tja, vi får se tenkte jeg der vi dundret avgårde videre nordover.

Ved avkjøringe fra E6 gjorde vi unna all betaling, slik at det bare var å løpe når vi ankom terminalen.
14.45- ti minutter til avgang, løp jeg inn på OSL og i retning sikkerhetskontrollen. Nesten ingen kø. Prøvde meg først i den tomme familieslusa, med argument om at flyet mitt gikk om 9 minutter. Fikk grei beskjed om å gå til riktig sluse, løpe sikksakk mellom tauene som alle andre. TAKK FOR SERVICEN! Vel framme hos billettkontrollen ble jeg geleidet inn i – FAMILIESLUSA- der fikk dere den!
Kom meg raskt igjennom, og var klar for oppløpsiden. Satte nok ny pers på strekningen fra sikkerhetskontrollen til gate 15. Med Surapompom Gassibånn sine slalomevne friskt i minne manøvrerte jeg meg emllom dresskledde herremenn, trillebagger, småunger og andre reisende.
Heseblesende ankom jeg gate 15:-
-Etternavn spurte de?
Fikk gurglet ut et svar mens jeg gispet etter luft.
-Han er den siste, da stenger vi. Sa de.
Rasket med meg en avis og gikk raskt nedover broen til flyet, har i ettertid funnet ut at det var
LN-TUI jeg fløy med.
Har noen timer i lasterommet på den, fra tiden jeg jobbet som stuer i Braathens....

Fant raskt frem til setet mitt 14 F, og var vel knapt nede, før de startet push-back. Kjente nå at beina mine ikke er skapt for slik belastnig som dehadde fått den siste timen. Makan!
Flyet kom seg raskt opp i lufta, jeg begynte å få igjen pusten sakte men sikkert, og kjente endelig lettelsen over å ha greid det akkurat.
Serveringsvogna kom, og sjelden har det smakt bedre med en Cola og en pose nøtter. Det var rett og slette en høydare for meg der og da!
Landet i TRD litt før rute, og gikk rolig av flyet, uten å være andpusten. Møtte bilselgeren utenfor, fikk ordnet papirene, og la raskt i vei med å kjøre sørover til de mindre sentrale deler av Østlandet igjen. Der hvor bussen går en gang i timen, og du er garantert å få et h........ om den er forsinket og du mister videreforbindelsen.

Hvem leverte varene på turen? Surapompom Gassibånn, så til de grader også. Og selfølgelig SAS- den Colaen og nøttene vil jeg huske lenge.
Hvem leverte ikke? Ruter-buss, men IKKE i rute.

Det er jammen godt man har bil til en senere anledning.

Bilder fra turen? Man kan vel si at fokus ikke var der.

Flight Cancelled
17-05-2014, 23:41
Haha, du er flink til å fortelle! Annerledes, men spennende Tripreport!

Gjerne keep 'em coming - med eller uten dårlig tid til flyplassen. ;)

Martin
18-05-2014, 00:02
Han konduktøren på Trondheimstoget må ha vært ny. Alle passasjertog nordover (med unntak av lokaltoget til Dal) går innom flyplassen. Det som skal til Trondheim er midlertid det eneste som går via OSL som ikke tillatter avstigende passasjerer der ;)

Lurer også på hvorfor du somla med billettautomaten til Flytoget når det bare er å reise billettløst ved å dra kortet i en kortleser ^_^

Morsom lesning uansett. Ble nesten andpusten her :drink

Someone
18-05-2014, 08:10
Noen ganger forsvinner det man har av planlagte marginer ;)

Discus
18-05-2014, 18:04
Heseblesende tripreport, godt det gikk bra!

Han konduktøren på Trondheimstoget må ha vært ny. Alle passasjertog nordover (med unntak av lokaltoget til Dal) går innom flyplassen.

Er vel nettopp derfor han ikke ville garantere noe, i tilfelle de ble reroutet via Dal. Dumt å si "ja vi stopper på OSL" når man plutselig får beskjed om at påstigende pax fra OSL kommer med taxi til Eidsvoll. ;)

panerai
18-05-2014, 20:58
Morsomt og godt skrevet rapport. Jeg ble nesten svett her jeg satt.

grove
18-05-2014, 21:27
Lurer også på hvorfor du somla med billettautomaten til Flytoget når det bare er å reise billettløst ved å dra kortet i en kortleser ^_^

Tja, si det du?
Har stort sett tatt bilen til OSL, og var ikke klar over den løsninga.......
Har en billett med gyldighet til 16 november, så jeg får vel brukt den en eller annen gang.

LikerFlyturer
23-05-2014, 21:44
Fader, dett minnet meg om min første (og siste) opplevelse med LHR. Gikk til gate 26 istedenfor gate 29, men det var ikke som på OSL der det bare er å gå fire gater oppover. Så måtte løpe halve flyplassen med 12kg i håndbaggasje...

Rakk det akkurat, og da stod flyvertinnene klare med gratis vann til oss som hadde løpt =)

Det samme skjedde en annen gang da jeg var sent innkommet til Gardermoen og måtte løpe fra gate 30 til gate 10. Dette var dog Norwegian og ikke SAS, så ingen vann der nei!

jb1
24-05-2014, 15:34
Jeg loep fra lounge til Non-schengen nylig paa OSL for aa rekke Turkish til Istanbul. Jeg glemte tiden litt i loungen fordypet i litt arbeid og plutselig stod det "gate closing". Jeg hadde rasket med meg alt for mange ting i butikkene paa OSL og manoevrerte meg mellom et vell av folk paa vei til passkontrollen. Der hadde selvsagt noen foran meg altfor god tid og hadde passet nederst i vesken. Jeg og to andre Istanbul-passasjerer var tydelig stresset men hun foran tok seg allverdens tid inntil politimannen bad henne gaa til side et oyeblikk da han saa desperasjonen bak. Det gikk greit, men vi tre var klart de siste ombord, men vi hadde nok litt bedre tid enn vi trodde da det fortsatt tok en stund til vi pushet.

Har mange "loep til gate situasjoner" og det er aldri morsomt, men det gaar stort sett bra.

77W
24-05-2014, 23:29
Fantastisk rapport! :colgate::colgate::colgate: