Flyprat >
Flyforum > Nå satser Norwegian med nye ruter til Afrika og Sør-Amerika
View Full Version : Nå satser Norwegian med nye ruter til Afrika og Sør-Amerika
Bjørn Kjos har planene klare for å bygge videre på sitt langruteprosjekt. Det skal skje fra flyplassen i Barcelona og med ruter til Afrika og Sør-Amerika.
Kjos bekrefter planen overfor Aftenposten og sier at en ny base for nye langruter fra Spanias nest største by blir neste skritt, trolig klar i 2016.
Sitat/kilde: Aftenposten.no (http://www.aftenposten.no/okonomi/Na-satser-Norwegian-med-nye-ruter-til-Afrika-og-Sor-Amerika-7567246.html#.U3RXnIF_ssA)
Har Irland en eller annen form for "open skies" med mange av de aktuelle landene her?
Har Irland en eller annen form for "open skies" med mange av de aktuelle landene her?
Irland som en del av EU har det, her er en omtale av nylig inngått avtale mellom EU og Brasil: http://www.tacaairlines.nl/news.php?id=409
Norge har skremmende få luftfartsavtaler og de fleste er langt fra oppdatert. Symptomatisk for hvor dårlig det står til med slike norske bilaterale luftfartsavtaler er trafikkavtalen Norge har med Canada. Den avtalen ble inngått i 1950 og et tillegg kom i 1958 som definerte at det ikke var DNL som skulle ha rettightene lenger, men disse ble overført til SAS. Bør vel egentlig ikke være nødvendig å nevne at EU og Canada har en Open Skies-avtale.
Det er vel ikke vits i å bruke ressurser på å reforhandle avtaler som ikke brukes? Den dagen noen vil fly mellom Norge og Canada, så kan jo heller avtalen fornyes....
Ingen vil tenke på å fly Norge - Canada hvis ikke avtalen er klar. En slik prosess kan ta tid.
Spenstig satsing, med stor økonomisk vekst er vel sør Amerika et fornuftig marked å satse i.
Lykke til
Det er litt høna og egget her med avtaler, men det viser vel egentlig hvor lite norske myndigheter legger til rette for at et norsk selskap skal kunne fly interkontinentalt. Det er med andre ord ikke bare OSL som holder på med vaffelsteking og står med lua og skiene i hånden - det fortsetter helt til topps i Samferdselsdepartementet. At interessegrupper og til dels politikere forventer at selskapet skal forbli norsk uten at forholdene ikke er lagt til rette for å kunne drive på en normal måte er meg ubegripelig. I motsetning til skipsfarten som har internasjonale avtaler for regulering av trafikken, så er det i luftfarten bi- og multilaterale avtaler som regulerer trafikken. Norske myndigheter har sovnet i de skandinaviske / SAS-tanker. Nå (mer korrekt for flere år siden) har to av de tre skandinaviske partene havnet inn under EU og nyter godt av dette fellesskapets avtaler, mens Norge fremdeles sitter i det skandinaviske klisteret som ikke eksisterer lenger.