PDA

View Full Version : Første bilder fra meg

Diana
09-05-2014, 22:53
Har idag vært å lekt meg på Gardermoen. Andre gang jeg er å ta bilder av fly, og syntes bildene ble bra. Er selvfølgelig rom for bedring, men til å være nybegynner på flybilder, synes jeg de ble bra :)
Vil gjerne vise dere 2 bilder jeg ble ekstra fornøyd med. Tatt på samme plass, spottplass 6, Vollen, bare med en 4 timers mellomrom.

Henshaw
10-05-2014, 02:46
Bra start dette, en liten ting som gjør mye er å rotere/croppe så horisonten er, vel, horisontal :)

LN-MOW
10-05-2014, 03:38
Ja, enig i det. Rett opp horisonten, så ser det mye bedre ut. Men god debut!

AggTouchdown
10-05-2014, 23:57
Bare tull, en helt "level" horisont er ikke alltid det beste valget. Hvis man kun er ute etter å dokumentere flybevegelser så er det sikkert viktig at alt er i vater, hvis man derimot ønsker å skape litt dynamikk i bildet så kan en hellende horisont være bra.

Fint første forsøk :)

Diana
12-05-2014, 07:21
Takk for tilbakemeldinger. Men jeg forsto ikke det med hosrisonten. Syns den ser både jevn og bra ut jeg....

sirpjalle
12-05-2014, 07:39
Hvis du ser på første bildet du postet, det med SAS maskinen så ser du at rullebanen og hangareren i bakgrunnen ikke er i vater...

Rett opp det, så blir horisonten korrekt. Håper dette var forståelig? Ellers en bra debut! :)

Diana
12-05-2014, 08:51
Hvordan retter jeg opp det da?

AggTouchdown
12-05-2014, 11:36
Hvilket program bruker du for etterbehandling?

I Photoshop kan du f.eks gjøre det slik:

https://www.youtube.com/watch?v=U9sOWrDImlw

Diana
12-05-2014, 14:38
Iphoto på dataen og photo studio pro på mobilen. Jeg pleier bare å rediger litt på fargene

inger
16-05-2014, 10:40
Fine første bilder :) Redigeringen kommer etterhvert, det viktigste er at du har det moro og at du er fornøyd med bildene.
Er ikke så flink med redigering jeg heller, blir mest å rette dem, kutte litt og se på fargene :)

:) Inger

1944vintage
16-05-2014, 21:25
Vet ikke om det er nevnt tidligere, men:
Adobe har lagt ut en gammel versjon av Photoshop (CS2) til gratis nedlastning på nettet.
Selv om det er gammelt, så går det de fleste andre prorgram en høy gang !
Her finnes de viktigste funksjonene: Rotering-Lysstyrke-Fargebalanse-skjerping mfl.

Og vil en gå videre med flere funksjoner (i nyere eller mere profesjonlle utgaver) - så vil en finne seg igjen i menyene,

(Hilsen en som har blitt lei av å dra på fotobag, - og har alltid med et lite gammelt Coolpix i lomma)
mrd de begrensninger dette medfører av objekter i hastig rørelse.:)