Log in

View Full Version : Helt ny her inne

Diana
06-05-2014, 22:32
Hei.

Jeg holder på å utforske "bilder av gjenstander i høy fart"
I den anledning var jeg en tur innom Gardermoen igår kveld for å prøve meg på noen fly bilder. De ble ikke særlig bra for å si det sånn. Har mye prøving og feiling foran meg :)

Har sett på bilder her inne. Kjempe fine fly bilder. Ser at noen er tatt på Gardermoen. Det sr ut som at dere står veldig nærme flyene. Er det objektivet sin fortjeneste, eller står dere en spesiell plass? Jeg sto ved en rullebane, bak et gjerde.... men på bildene her ser det ut som at dere er innenfor gjerde... ble litt rottitte formulert, men håper der forstår hva jeg mener.

Setter pris på svar og tips :)

Peder96
06-05-2014, 22:45
Heisann og velkommen :)

Mange av oss som fotograferer har ganske heftige objektiver.
Jeg har et 18-105mm, og et 55-300mm objektiv. Det funker helt greit, men en del her inne har myyyye heftigere sakar. ;)

Her har du en såkalt "spotter- guide" til Gardermoen. Her finner du kart og informasjon angående hvor de fine plassene for å fotografere ligger, og måter man kommer seg dit på. :)

http://www.flyspotter.net/wp-content/uploads/2013/07/SpotterguideGuide-OSL-med-kart-Norsk.pdf

AggTouchdown
07-05-2014, 13:35
Det er litt prøving og feiling, men man kommer langt med å vite hvor man skal stå. Ta en titt på linken til Peder96, så finner du kart til litt bedre steder å stå.

Hvaslags utstyr bruker du? Det er litt lettere å gi tips om man vet hva man har å jobbe med :)

Diana
07-05-2014, 15:39
Jeg bruker et canon Eos400D kamera og et 75-300 objektiv :)

AggTouchdown
07-05-2014, 15:53
Okay, jeg kan begynne helt generelt :)

Når jeg tar bilder av jetmaskiner bruker jeg Av/blenderprioritet og gå for en så rask lukkerhastighet som kameraet lar meg få, selvfølgelig gitt at man ikke prøver seg på panorering, eller ønsker å ha litt "fart" i bildet.

For maskiner med propell (også de med propell på taket) og panorering bruker jeg Tv/lukkerprioritet og en lukkerhastighet under 1/250 for å unngå å fryse propeller og rotorer (det tar seg aldri godt ut).

Og selvfølgelig, skyt i RAW, så har du mye større frihet når du skal redigere bildene etterpå.

Ta gjerne en titt på linken i signaturen min for eksempler, de fleste bildene der er tatt på den måten jeg beskriver over. Resten er bare erfaring, prøving og feiling, men spør gjerne hvis du lurer på noe :)

Jerry
07-05-2014, 19:02
Okay, jeg kan begynne helt generelt :)

Når jeg tar bilder av jetmaskiner bruker jeg Av/blenderprioritet og gå for en så rask lukkerhastighet som kameraet lar meg få, selvfølgelig gitt at man ikke prøver seg på panorering, eller ønsker å ha litt "fart" i bildet.

For maskiner med propell (også de med propell på taket) og panorering bruker jeg Tv/lukkerprioritet og en lukkerhastighet under 1/250 for å unngå å fryse propeller og rotorer (det tar seg aldri godt ut).

Og selvfølgelig, skyt i RAW, så har du mye større frihet når du skal redigere bildene etterpå.

Ta gjerne en titt på linken i signaturen min for eksempler, de fleste bildene der er tatt på den måten jeg beskriver over. Resten er bare erfaring, prøving og feiling, men spør gjerne hvis du lurer på noe :)

Mener du under 1/100 ikke 1/250 ?

AggTouchdown
07-05-2014, 21:19
Man må starte et sted ;)

Diana
07-05-2014, 23:45
Hva er forskjellen på Av/blenderprioritet og Tv/lukkerprioritet?

jameson82
08-05-2014, 09:19
Hva er forskjellen på Av/blenderprioritet og Tv/lukkerprioritet?

Av- blenderprioritet velger du blender feks f-8, da velger kameraet lukkertiden for det i hennhold til det lyset den måler. Feks 1/400sekund.

Tv-lukkerprioritet velger du lukkertida og kameraet da blender

Diana
09-05-2014, 13:18
Ah. Okei :)

Tenke meg bort til Gardermoen etter skolen idag. Sett på spotterguiden, og lurer på om det er noen av plassene som er bedre en de andre? :)

AggTouchdown
09-05-2014, 14:48
Vollen (nummer 6 på kartet) er vel den som er flittigst brukt for å ta bilder av fly som lander.

LN-SSL
09-05-2014, 16:20
Mike Browne er en mester i å forklare alt om Av, Tv, ISO, objektiver, f-nummer, fryse objekter, blur...., you name it. Vel verdt en kikk:

http://www.photographycourses.biz/all_photography_videos.html

Diana
09-05-2014, 17:51
Vollen var fint :) Men fikk mest avgang bilder der. Har du tips til andre lande plasse? :)

inger
16-05-2014, 10:32
Vollen var fint :) Men fikk mest avgang bilder der. Har du tips til andre lande plasse? :)

Hei :)
Moro med flere damer på vollen :)
Det kommer an på vindretningen hvilken vei de lander og tar av. Hvis de kommer fra nord får du landingene fint fra vollen på vestre og østre. Kommer de fra syd er det bedre ved Flysamlinga og på Flishaugen. :)

Du må nesten se på vind og lys når du er der og velge plass etter det.
Hvis du vil kan jeg godt vise deg de forskjellige plassene. :)

:) Inger