PDA

View Full Version : Lang layover i Lisboa


Are G
06-05-2014, 09:39
Sitter på nippet til å bestille ferie til sommeren og lurer på om det er fornuftig eller tåpelig å legge ruten med en lenger layover i Lisboa.
Vi kan velge mellom 1t10m, 3t50m eller 5t15m transfer.

Noen som har erfaring med transfer til/fra sentrum, noe å gjøre på et par timer som ikke blir stress?
Er EBG så alternativet er å sitte i loungen på flyplassen.
Problemet med korteste transfer er at ankomst destinasjon er 1:10 om natta mot 22:30 eller 23:55.

Tips tas med takk :)

Superhai
06-05-2014, 09:59
Flyplassen er i byen og er svært nær sentrum, det er vel ca 6-7 km og nå har de fått ny metro så man bruker 15-25 min til de fleste stedene. Ulempen med at den er sentrumsnær er at ombygginger er begrenset og litt slitne selv om t1 er nylig renovert (t2 som er for lcc er ny).

econ
06-05-2014, 15:02
Sitter på nippet til å bestille ferie til sommeren og lurer på om det er fornuftig eller tåpelig å legge ruten med en lenger layover i Lisboa.
Vi kan velge mellom 1t10m, 3t50m eller 5t15m transfer.

Noen som har erfaring med transfer til/fra sentrum, noe å gjøre på et par timer som ikke blir stress?
Er EBG så alternativet er å sitte i loungen på flyplassen.
Problemet med korteste transfer er at ankomst destinasjon er 1:10 om natta mot 22:30 eller 23:55.

Tips tas med takk :)



Er det med TAP du skal fly? De har en deal på lang layover der du får hotel gratis.
Så hvis du kan velge, kan du jo kanskje ta en natt i Lisboa, og fly videre dagen etter.

http://www.flytap.com/Norge/no/Kampanjer/offers-arriving-portugal/bom-dia-lisboa

Are G
06-05-2014, 15:07
Takk for tipset.
"Dessverre" finnes det 3 alternative flyvninger jeg kan ta men lurer på om det er verd å legge tilrette for en tur til sentrum.
Om det er t-bane som går på et kvarter tror jeg at det kunne vært gøy å ta turen ned til sentrum og kikke litt.

Are G
06-05-2014, 21:45
Da endte det opp med at jeg ba om å få 5:15-varianten, men ser på billetten min at jeg fikk en kortere layover, så får se om de får ordnet det i morgen..

Sondbjo
06-05-2014, 23:11
Hvor er det du skal? Husk at Avianca har tilbud nå, og det er generelt god ledighet på TAP :) TAP kan også bestilles hos USairways ensålenge.

Are G
06-05-2014, 23:38
Vi reiser til Madeira.
Har sikkert betalt mer enn absolutt nødvendig men får nå muligheten til å besøke 5 *A lounger og nesten 5000 poeng så det er jo og verd litt :)

Sondbjo
07-05-2014, 00:35
Vi reiser til Madeira.
Har sikkert betalt mer enn absolutt nødvendig men får nå muligheten til å besøke 5 *A lounger og nesten 5000 poeng så det er jo og verd litt :)

Reiser du på C ? Jeg vet TAP har muligheten til og oppgradere rimlig på små europesike ruter på nettet da er det muligens mere poeng å hente :)

Are G
07-05-2014, 00:40
Vi reiser i V og M, dvs 100% klasse.
Utreise fra VIE via LIS til FNC med TAP, deretter hjem til OSL vis OPO og FRA med Lufthansa. Riktignok codeshare med TAP på første leg..
Så lite poeng å hente pr leg, så blir antakeligvis ikke noen oppgradering, med mindre *G gir noe gratis :D

Are G
08-07-2014, 15:22
Da kan vi nok glemme alle tanker om å bruke tid i Lisboa. Flyet er nå 3 timer forsinket..
Vi har det ok i senator loungen, den er tilsynelatende mindre enn iriks osl men greit med mat og drikke.

Sondbjo
09-07-2014, 06:24
Da kan vi nok glemme alle tanker om å bruke tid i Lisboa. Flyet er nå 3 timer forsinket..
Vi har det ok i senator loungen, den er tilsynelatende mindre enn iriks osl men greit med mat og drikke.

Det virker som om forsinkelser er ganske vanlig i TAP. Ser det mange som skriver det på airlinequality værtfall... Jeg skal fly med dem på søndag og mandag. OSL-LIS-ACC :)

Are G
09-07-2014, 15:11
Ja fikk forståelse av at det var typisk når vi sjekket inn i Wien.
Loungen i LIS var forøvrig ok, men ikke fantastisk. Mye fingermat men ikke noe håndfast om man er sulten.
Foto og detaljer kommer i min tripreport når jeg får tid :-)

Hypern
24-02-2016, 13:40
Hvordan er transfer på LIS? Har transfer på 55 minutter non Schengen til non Schengen på min oppkommende tur til Sao Tome og Principe.

Sondbjo
25-02-2016, 01:56
Hvordan er transfer på LIS? Har transfer på 55 minutter non Schengen til non Schengen på min oppkommende tur til Sao Tome og Principe.

Regn med at det kan bli betydelig mindre da OSL-LIS er forsinket veldig ofte. Jeg husker mitt fly ble nesten 45 minutter forsinket. Jeg husker at man kom rett inn i terminalen fra flyet så jeg tror ikke det er noen ny sikkerhets kontroll. LIS er en liten flyplass så er ikke så langt å gå men kan ta tid pga mange mennesker. (kapasiteten er sprengt).

Someone
25-02-2016, 07:21
Regn med at det kan bli betydelig mindre da OSL-LIS er forsinket veldig ofte. Jeg husker mitt fly ble nesten 45 minutter forsinket. Jeg husker at man kom rett inn i terminalen fra flyet så jeg tror ikke det er noen ny sikkerhets kontroll. LIS er en liten flyplass så er ikke så langt å gå men kan ta tid pga mange mennesker. (kapasiteten er sprengt).


Hvis han kommer fra Oslo er det neppe non-Schengen til non-Schengen transfer ;)

Hypern
25-02-2016, 10:25
Hvis han kommer fra Oslo er det neppe non-Schengen til non-Schengen transfer ;)
Jeg tar melkerute og kommer fra LHR. Er på vei hjem jeg flyr direkte LIS-OSL

Bergern
25-02-2016, 22:03
Jeg tar melkerute og kommer fra LHR. Er på vei hjem jeg flyr direkte LIS-OSL

Det er vel strengt tatt non-schengen til schengen og fordrer passkontroll.

Hypern
25-02-2016, 22:13
Det er vel strengt tatt non-schengen til schengen og fordrer passkontroll.
Nei. LHR til Sao Tome er non Schengen. ;)

Bergern
25-02-2016, 22:48
Nei. LHR til Sao Tome er non Schengen. ;)

Det var ikke lett å skjønne utifra denne teksten:

Originally Posted by Hypern View Post
Jeg tar melkerute og kommer fra LHR. Er på vei hjem jeg flyr direkte LIS-OSL

Her ville jeg trodd du kom fra Somewhere via London til Lissabon og så skulle fly direkte til Osl. Så enkel er jeg da... ;)

Hypern
26-03-2016, 21:09
Kan fortelle at transfer gikk veldig greit begge veier. Fra LHR ble man slusa til en egen buss (ja de bruker fjernpark MYE der) for transfer til Sao Tome, Brasil og Accra (var en som holdt opp et skilt nede ved flytrappa). Slapp ny sikkerhetskontroll. På vei tilbake hadde jeg mange timer. og er rimelig standard prosedyre og ikke noe hokus pokus. Avstandene var ikke de største i terminalen heller, men er mye utvalg av spisesteder og butikker virket det som. Som gullkunde tilbragte jeg tiden i loungen for det aller meste.

Kommer man fra Schengen kommer man rett ut i avgangshallen og jeg synes det var veldig fint de hadde en prosedyre på å slippe ny sikkerhetskontroll når man kom fra LHR og skulle videre til andre non Schengen destinasjoner (UK har jo EU standard på sine kontroller). Kommer man inn fra DUB på ARN feks slipper man ikke ny sikkerhetskontroll.