View Full Version : SK908, Air Steward-tur
SAS-Steward
02-05-2014, 21:07
Dato: Slutten av april, 2014
Flight: SK908
Reg: LN-RKO
AC type. Airbus A330-313
Sector: KEWR-ENGM
PS, alle bilder er tatt med I-phone, beklager dårlig kvalitet, og alle kommentarer til bildene ligger eventuelt under bildet.
Ikke helt god på dette, så håper det er leselig.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/EWR-OSL_zps066edce5.gif (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/EWR-OSL_zps066edce5.gif.html)
Etter et døgn i øsende regnvær så skulle turen gå hjem og tilbake til Oslo. Informasjon var sjekket og alt var på tid (som vanlig) og flyet vi skulle ha hjem landet før tiden fra Stockholm.
Fløy LN-RKP til Newark dagen før, og selv om det var mye nytt og nye lasterutiner på den maskinen gikk turen bra. (LN-RKP er A340 maskinen fra Lan Chile)
Men nå var det RKO som var nattens venn, og det var bare å komme seg til pick up.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4119_zps47099767.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4119_zps47099767.jpg.html)
Greit å reise fra slikt vær, skoa mine er fortsatt våte etter halvannet døgn
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4120_zps5bff702e.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4120_zps5bff702e.jpg.html)
Kofferten er ferdig pakket, time to go.
Møtte resten av crewet, og da er det en ca 20 minutter i buss fra vårt crewhotel til Newark Liberty international airport.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/Buss_zps74d7796c.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/Buss_zps74d7796c.jpg.html)
Om bord i "limmoen"
Vel fremme var de fleste pax ferdig innsjekket så det var bare å droppe bagasje og plukke opp papirene for flighten (jepp, også kabinen får en "flightplan" som sier noe om antall pax, og eventuelle spesielle kategorier som er booket som um, blinde etc)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/Modell_zps3012ca22.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/Modell_zps3012ca22.jpg.html)
Fin liten modell ved det nye sjekk inn området.
Så var det gjennom Security som av en eller annen grunn hadde kjempekø denne dagen, og det gikk treeeeegt.
Men vi kom oss gjennom, og om bord.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/Fuel_zps66562ea1.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/Fuel_zps66562ea1.jpg.html)
Litt drivstoff må til.
Vel om bord så er det sjekk av alt nødutstyr, og kontroll av catering, som består av å sjekke brett og kokotter opp mot meny, kvalitetskontroll, preppe pre-departure drinks, og generelt forberede for boarding.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4125_zps4f6dc56f.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4125_zps4f6dc56f.jpg.html)
Pre-departure drinks i ferd med å forberedes, og ja champagnen er tilbake. Koster en del, men passasjerene vil virkelig ha champagnen. Personlig synes jeg det smaker surt. Men med henriot i glasset blir massene glade :-)
Purser kaller så til briefing om bord, hvor vi får en kort briefing om antall pax, og andre relevante saker. På denne turen var det 2 WCHC, og 3 WCHR, 2 infants, og fult hus pluss, pluss. 1 ID pax var listet.
Stasjonen mente at det ville bli en del tomme seter da mange ikke ville rekke flighten pga det dårlige været og United slet med forsinkelser og kanseleringer.
Kapteinen kom og informerte om en flytid på 6 timer og 50 minutter, mye turbulens. Lang taxitid var å forvente da den ene rullebanen er stengt for tiden.
Så er det siste sjekk av kabinen, og boarding positions.
PS
WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord.
WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet.
ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/Kabin_zpseb51de2c.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/Kabin_zpseb51de2c.jpg.html)
Sekunder før invasjon.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4126_zps165c7a4a.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4126_zps165c7a4a.jpg.html)
Forberedelser i cockpit for turen over havet
Først kommer rullestoler, og barnefamilier. Så kommer business og plus før resten av gjestene.
Boarding tok ca 40 minutter, alle kom greit på plass, og vi lukket døren 5 minutter før avgangstid. Men, 25 kolli bagasje var ventet fra United til de siste ankomne pax så vi var nok ikke klare før noen minutter over tid.
Måtte uansett vente på trafikk så ingen forsinkelse på grunn av det.
Vi pushet og startet taksi, på vei ut får vi beskjed om at det er varslet kraftig turbulens etter ca to timer. Vi beslutter derfor å hoppe over coctail slik at vi går rett på mat. På den måten vil vi være ganske klare med det meste før turbulensen setter inn, og ingen behøver å være stuck med brett etc på bordene dersom det blir langvarig.
Noen kjappe forberedelser blir derfor gjort under taxi for å være klare.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4130_zps9f29e16d.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4130_zps9f29e16d.jpg.html)
Regnet øser ned under taxi
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4132_zps68cca3a8.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4132_zps68cca3a8.jpg.html)
Greit med beinplass på sete 2R.
Av en eller annen grunn tok turen ut til rullebanen uvanlig kort tid, mye sving og styr, men når vi kom frem var det kun 3 andre foran oss, og 2 landinger.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4133_zpsebbbbea3.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4133_zpsebbbbea3.jpg.html)
Siste maskin på final før vi liner opp, og drar.
SAS-Steward
02-05-2014, 21:10
Del 2
Vel i luften så kuttet vi som sagt coctail, og gikk rett på matservering. Liker ikke å gjøre det, men bedre å droppe den delen en at alle sitter med masse stæsj på bordet når risting starter. Når det er sagt så får de som ønsker naturligvis en drink før maten om de ønsker. Alt går. Denne kvelden var det 2 som gjerne ville ha en drink og to "take-offs" ble mikset.
Jentene gikk med våte, varme kluter, spurte om folk ville vekkes til frokost, etc mens jeg og min steward kollega preppet serveringen.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4134_zps52677994.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4134_zps52677994.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4137_zpsa062943d.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4137_zpsa062943d.jpg.html)
Vognene er klare, duker på plass. Time to go
Masse hyggelige mennesker om bord, og mye hyggelig prat nedover midtgangen. Når alle hadde fått sitt, var det å begynne å preppe den varme delen mens jentene gikk med mere brød og vann.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4135_zpsd2856736.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4135_zpsd2856736.jpg.html)
Varme kokotter klare.
Glemte å ta bilde av de varme rettene, beklager.
Etter hvert når alle var ferdige med hovedrett, og hadde fått vin og vann 2-3 ganger var det tid for å ta inn brett og stæsj.
Vi hadde vært i luften nå i 1 time og 50 minutter. Noe turbulens kunne vi merke, men foreløpig ikke verre en at vi fortsatte med dessert, kaffe og avec.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4138_zps152212fa.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4138_zps152212fa.jpg.html)
Dessertvogner klare til dyst
Dessert blir fortært, noen ba om mer som de naturligvis fikk, og etter hvert ble kabinen ryddet og lyset slukket.
De fleste la seg til å sove, mens noen få valgte å se litt film. Vi var noen runer med snacks og drikke til disse før de også valgte å ta kvelden.
Spesielt å se en hel kabin sove.
Vi fikk også spist litt, og tatt en pust i bakken.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4054_zps288443e8.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4054_zps288443e8.jpg.html)
Hvilemodul for kabinen på A330
Har ingen bilder fra frokosten, dessverre. Men heller ikke så mye å si om den. Kald frokost, som vi får veldig mye skryt for. Dessverre er det vanskelig å få skikkelig brød i USA så der har vi en god vei å gå. Men det er ting på gang på brødfronten.
Men frokost ble servert, og ryddet. Så nærmet vi oss endelig Norge.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4139_zps7a38fa2e.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4139_zps7a38fa2e.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4140_zpsb5ca48dc.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4140_zpsb5ca48dc.jpg.html)
Landkjenning rett nord for Bergen
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4141_zps6ac1ef78.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4141_zps6ac1ef78.jpg.html)
Lys i kabinen, og noen sekunder igjen før de siste skal vekkes før kabinen skal klargjøres før landing.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4142_zpsb569d4e8.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4142_zpsb569d4e8.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4143_zps255d1e91.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4143_zps255d1e91.jpg.html)
Fortsatt mye snø i fjellet for de som vil stå på ski.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4147_zpsc5e72b71.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4147_zpsc5e72b71.jpg.html)
SAS-Steward
02-05-2014, 21:10
Del 3
Gutta foran er klare, og jeg ble spurt om jeg ville holde de med selskap, å det ville jeg jo.
Så gikk bak og fikk ok fra purser, og avsluttet mine oppgaver før landing. Gikk så å satte meg der det er best utsikt.
Bildene under er tatt i løpet av de siste 10-15 minuttene av flighten.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4144_zps88bb75e5.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4144_zps88bb75e5.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4145_zps59cec8cb.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4145_zps59cec8cb.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4146_zpsd0e6bd15.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4146_zpsd0e6bd15.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4148_zps06d72faf.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4148_zps06d72faf.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4149_zpsa2a677e4.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4149_zpsa2a677e4.jpg.html)
Fortsatt en del busser ved Tryvann, regner med det er noen slitne russ der nede
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4150_zps6b867f68.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4150_zps6b867f68.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4152_zps24f5c1c0.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4152_zps24f5c1c0.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4153_zpsfa764ae6.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4153_zpsfa764ae6.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4154_zpsa85d3ed5.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4154_zpsa85d3ed5.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4155_zps6e8efe25.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4155_zps6e8efe25.jpg.html)
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4156_zpsca89a5ee.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4156_zpsca89a5ee.jpg.html)
Siste turn for final
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4157_zps97651d2c.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4157_zps97651d2c.jpg.html)
Runway in sight
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4158_zps87d12d14.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4158_zps87d12d14.jpg.html)
Airbrakes og flaps full.
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4161_zps8c56c906.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4161_zps8c56c906.jpg.html)
Cleared to land
http://i1145.photobucket.com/albums/o509/odd-erik/IMG_4163_zpsa381842d.jpg (http://s1145.photobucket.com/user/odd-erik/media/IMG_4163_zpsa381842d.jpg.html)
Kun sekunder igjen av nok en flight, landing på tid.
Tok en del tid før broen var på plass, noe var galt og vi endte med broen på dør 1L som er ok for de-boarding, men et mareritt for bording. Men de fikset det nok.
Alle kom seg av, ingen gjenglemte saker ble funnet, og vi kunne ta vårt og gå av. Bagasjen lå på båndet når vi kom ned i bagasjehallen. SGH gjør en fantastisk jobb, ikke moro å vente lenge etter en lang natt. Så at også prio bag var på plass, og annen bagasje på god vei.
Så da var det å ta farvel, og dra hjem og sove.
Nok en NY tur er over.
Basse-HAU
02-05-2014, 21:36
Kjekt å lese rapport ifra den siden også. Ser gjerne flere
Flight Cancelled
02-05-2014, 21:36
Veldig morro å lese en TR som faktisk ikke kommer fra en passasjer! Denne var veldig bra, gjerne kom med fler! :)
En ting: du bruker litt forkortelser her og der.
Purser kaller så til briefing om bord, hvor vi får en kort briefing om antall pax, og andre relevante saker. På denne turen var det 2 WCHC, og 3 WCHR, 2 infants, og fult hus pluss, pluss. 1 ID pax var listet.
Her er det blant annet et par forkortelser jeg tror er ukjente for den vanlige mann i gaten :)
SAS-Steward
02-05-2014, 21:41
Veldig morro å lese en TR som faktisk ikke kommer fra en passasjer! Denne var veldig bra, gjerne kom med fler! :)
En ting: du bruker litt forkortelser her og der.
Her er det blant annet et par forkortelser jeg tror er ukjente for den vanlige mann i gaten :)
Det er sant ja :-)
Flott at du sier fra, ikke alltid man tenker over det, som den gangen og snakket om hvor alle MAAS`ene var, og folk rundt reagerte at man kunne snakke slik om passasjerene.
(MAAS = meet and assist)
WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord.
WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet.
ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett.
Skal se om ikke jeg kan få laget en til ved en senere anledning.
Takk for titten fra crew sin side :)
Fantastisk gøy og lese!!! Takk skal du ha.
Tør jeg spørre, av interesse; Når er det dere vekker de siste?
Jeg er av dem som pleier å sove til jeg hører ordet "Cardiff" fra kapteinen. Da er vi 40 minutter fra landing på LHR og det er 20 min til seatbelt sign går på. Det er akkurat nok til å tisse og pusse tenner. Mener å huske at SAS sa "Cardiff" ca 1 time før?
Fredrik74
02-05-2014, 21:55
Tack för rapporten. Det är väldigt intressant att se från crewperspektiv.
SAS-Steward
02-05-2014, 22:00
Fantastisk gøy og lese!!! Takk skal du ha.
Tør jeg spørre, av interesse; Når er det dere vekker de siste?
Jeg er av dem som pleier å sove til jeg hører ordet "Cardiff" fra kapteinen. Da er vi 40 minutter fra landing på LHR og det er 20 min til seatbelt sign går på. Det er akkurat nok til å tisse og pusse tenner. Mener å huske at SAS sa "Cardiff" ca 1 time før?
Vi vekker når vi samler inn tepper, og det er stort sett på SAS-Plus når purser annonserer ca 40 minutter før landing.
Business mister teppene sine ca 25-30 minutter før landing, og stolene skal opp når kapteinen annonserer ca 10-15 minutter før landing.
Vil jo at folk skal få sove lengst mulig. Men når kapteinen sier at belte skal på plass så er også toalettet stengt.
Desk pilot
02-05-2014, 22:05
Takk for fin rapport. Artig å lese om hvordan man organiserer servicen i kabinen og tar hensyn til forsinkelser, turbulens etc. :)
Takk for fin rapport. Artig å lese om hvordan man organiserer servicen i kabinen og tar hensyn til forsinkelser, turbulens etc. :)
Fantastisk rapport! :D Morsom å lese hvordan en flytur er fra deres vinkel ;)
Et spørsmål: Stolene dere hviler i, er de like som de i business?
:fly
Tak for kigget bag kulisserne :)
SAS-Steward
02-05-2014, 22:56
Fantastisk rapport! :D Morsom å lese hvordan en flytur er fra deres vinkel ;)
Et spørsmål: Stolene dere hviler i, er de like som de i business?
:fly
Nei, de er mere like de du finner i SAS plus. Litt smalere, men med noe bedre plass til bena.
Herlig!
Gjør det gjerne igjen :)
flensburg
02-05-2014, 23:13
Flott rapport og takk for kikken. Ser av bildet fra cockpit at det er veldig mye gjenskinn i instrumentpanelene/skjermene. Pilotene kan jo nærmest speile seg i noen av disse.. Underlig at disse skjermene ikke er laget med noe slags anti-refleksfilter for å redusere gjenskinnet.
Veldig gøy og interessant å se hvordan en slik tur oppleves fra ditt ståsted, takk takk ! :)
Bizflyer
02-05-2014, 23:34
Dette var artig lesning! Takk skal du ha!!
Tar gjerne flere slike rapporter i fremtiden!
Vel fremme var de fleste pax ferdig innsjekket så det var bare å droppe bagasje og plukke opp papirene for flighten (jepp, også kabinen får en "flightplan" som sier noe om antall pax, og eventuelle spesielle kategorier som er booket som um, blinde etc)
Får dere beskjed om Gold/Diamond blant gjestene?
Om ikke, hvorfor ikke? :)
PS: Genialt med rapport fra "innsiden". Virker som om du er en som virkelig er glad i jobben din og over gjennomsnittet interessert i bransjen :up:
Takk for ein god rapport frå innsida! Det er interessant å sjå kva som skjer i kulissane!
Insomnia4u
03-05-2014, 01:36
Meget underholdende med TR fra crew, topp stemning :)
Strålende rapport, tusen takk. Merker dere stor forskjell på catering (annet enn brød) fra utestasjoner sammenlignet med "hjemmefra"? Hvordan er Asia sammenlignet med USA der?
Enig med de andre, dette var fornøyelig lesning :)
Super rapport fra deg SAS-Steward :-) Gleder meg allerede til flere rapporter fra deg. Glad for at jeg har to turer med SAS i Biz til sommeren, ble fristet av rapporten her. Håper dine kollegaer har en like flott innstilling som du har til arbeidet!
Artig og interessant lesing på lørdags morgen. Dumå gjerne komme med flere slike fra ulike destinasjoner og flytyper :fly
Kul og interessant rapport fra "den andre siden" SAS-Steward...:up:
Takker og bukker!
Skønt også at læse en TR fra "the other side"
Sådan...
Hilsen Ole
Alltid gøy å lese rapporter fra folk som jobber i bransjen :) Tusen takk for titen, håper det kommer flere innslag av denne typen.
Dag Viking
03-05-2014, 11:45
Takk for rapport, fikk lyst til å fly 908 igjen av dette.
Islending
03-05-2014, 12:17
Takk for flott rapport! :)
Kjempeflott rapport! ;) Leser gjerne flere av disse i fremtiden!
Larsabal
03-05-2014, 13:59
Fantastisk rapport fra "den andre siden"!
Da LN-RKP kom svevende inn over Oslo den morgenen steg jeg faktisk ut av bilen for å nyte synet da den passerte over Ullevål Stadion. Jeg sto da litt syd-vest for Ullevål sykehus og det var et mektig syn som ga meg en ekstra god morgen.
Takk for fin rapport fra din side av turen. Jeg tar også gjerne mer av den.
Når det gjelder mat ut fra EWR så er min erfaring at det ikke bare er brød som er så-som-så, synes det virker som de fleste selskaper sliter med å få god kvalitet på cateringen der.
SAS-Steward
03-05-2014, 15:46
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger, skal forsøke å skrive litt mer etter hvert. Men da jeg har fått nye arbeidsoppgaver i selskapet så flyr jeg ikke like mye som før. Men noen turer blir det jo.
Skal forsøke å svare litt på noen av spørsmålene som har kommet her. Får ikke til dette med å lime inn deler av innlegg etc. Så tar det litt så som så.
- Vi får beskjed om alle kategorier på en CIL. Cabin information list.
Her står det noen hvem som er med, og kategorier. Sølv, gull, Diamond, og Pandion.
Enda viktigere for oss er at det står noe om de som trenger assistanse, barn som reiser alene, spesialmat etc. og viderforbindelser.
- Cateringen er alltid spennende, kvaliteten er varierende, og ofte lite konsis. Newark var elendig, men er blitt betydelig bedre. Men vi sjekker kvalitet og mengde med jevne mellomrom.
Men vi ser at catering i Japan er den beste, den dårligste er Kina (min erfaring) USA er helt ok.
Her i Norge og Skandinavia er det stort sett bra.
Men det er helt klart forskjeller, og rutinene er lit ulike fra sted til sted. I Kina f.eks så teller jeg alltid antall mat lastet, ofte feil.
Takk for trivelig lesning. Må innrømme at de fleste TR som jeg leser ofte bare blir skum-lest, men denne leste jeg med stor lyst fra A til Å. Keep them coming :D
Stilig, fint med bransjereports! Har ikke vært bakover i kabinen på SAS-skutene, men er det det avgrensede området bak rad 42 på høyre side på SeatGuru sin oversikt som er crew rest? ( http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A330.php )
Tusen takk for en velskrevet og god rapport. Gøy å lese om hvordan ting arter seg "på andre siden av gardina" :-)
SAS-Steward
04-05-2014, 10:08
Stilig, fint med bransjereports! Har ikke vært bakover i kabinen på SAS-skutene, men er det det avgrensede området bak rad 42 på høyre side på SeatGuru sin oversikt som er crew rest? ( http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A330.php )
Ja det stemmer, i den delen er det crew rest for kabinen, skap, og annen oppbevaring.
Tusen takk for en flott og informativ TR fra innsiden!
Bra rapport! Stilig å se hvordan ting fungerer på innsiden. Er jo små detaljer man merker i løpet av en flytur, men interessant å se at detaljene har et velsmurt maskineri i bunn.
Uansett, har to spørsmål. Hvor mye mer blir det for champagne pre-departure? Mener å huske at det ble nevnt her et sted ifb med SAS nye servicekonsept, men husker ikke tallene nå.
Du skriver og at kapteinen varslet om mye turbulens, og at dere derfor valgte en raskere servering. Dette virker å være litt ulikt fra selskap til selskap. Min erfaring er at det skal riste rimelig godt hos SAS før man skrur på setebeltene og beskjeden fra cockpit da gjerne er av typen "Beklager folkens, nå må vi bare ta 20 minutter her…". Den diametrale motsetningen finner jeg hos Air China, som gjerne har lyset på under hele flyturen, helt uavhengig vær. Hva er det som er definisjonen av mye turbulens hos SAS? Snakker vi bilder av typen der man ser bagasje og serveringsbrett ligge strødd utover kabinen?
Kabinsjef@DY
05-05-2014, 13:19
Takk for kjempefin triprapport! Interessant og lese hvordan dere jobber i kabinen på longhaul i SAS :-)
Strominho
05-05-2014, 15:59
Morro morro! Kom gjerne med fler :)
SAS-Steward
05-05-2014, 22:01
Bra rapport! Stilig å se hvordan ting fungerer på innsiden. Er jo små detaljer man merker i løpet av en flytur, men interessant å se at detaljene har et velsmurt maskineri i bunn.
Uansett, har to spørsmål. Hvor mye mer blir det for champagne pre-departure? Mener å huske at det ble nevnt her et sted ifb med SAS nye servicekonsept, men husker ikke tallene nå.
Du skriver og at kapteinen varslet om mye turbulens, og at dere derfor valgte en raskere servering. Dette virker å være litt ulikt fra selskap til selskap. Min erfaring er at det skal riste rimelig godt hos SAS før man skrur på setebeltene og beskjeden fra cockpit da gjerne er av typen "Beklager folkens, nå må vi bare ta 20 minutter her…". Den diametrale motsetningen finner jeg hos Air China, som gjerne har lyset på under hele flyturen, helt uavhengig vær. Hva er det som er definisjonen av mye turbulens hos SAS? Snakker vi bilder av typen der man ser bagasje og serveringsbrett ligge strødd utover kabinen?
Hva champagnen koster vet jeg ikke sikkert, men det er endel. Men etter endel om og men, og søknader har vi fått lov med noen nye rutiner som gjør det noe rimeligere en det det var. Uansett, den er med etter mange ønskehenvendelser.
Når det gjelder turbulens så kjenner jeg meg ikke helt igjen i din opplevelse. Jeg føler at skiltet kommer på når det begynner å bli såpass stødig at det er lett å snuble.
I dette tilfellet var varslet ganske alvorlig, og det var årsaken til at vi valgte å kutte noe i serveringen. Å da snakker vi brett i taket type turbulens, som ble varslet av andre fly som var på vei i samme rutine som vi skulle gjennom.
Nå ble det ikke så alvorlig som fryktet, da vi klarte å fly over det værste. Men better safe than sorry. Passasjerene var veldig fornøyde, spesielt i og med at vi informerte om hvorfor vi gjorde det vi gjorde.
Når det gjelder turbulens så kjenner jeg meg ikke helt igjen i din opplevelse. Jeg føler at skiltet kommer på når det begynner å bli såpass stødig at det er lett å snuble.
I dette tilfellet var varslet ganske alvorlig, og det var årsaken til at vi valgte å kutte noe i serveringen. Å da snakker vi brett i taket type turbulens, som ble varslet av andre fly som var på vei i samme rutine som vi skulle gjennom.
Nå ble det ikke så alvorlig som fryktet, da vi klarte å fly over det værste. Men better safe than sorry. Passasjerene var veldig fornøyde, spesielt i og med at vi informerte om hvorfor vi gjorde det vi gjorde.
Klart, og det var slett ikke ment som kritikk. Foretrekker heller at man sparer setebeltet til det faktisk trengs - derav sammenligningen med Air China hvor de ikke har fått til den ligningen helt ennå.
SAS-Steward
06-05-2014, 18:23
Klart, og det var slett ikke ment som kritikk. Foretrekker heller at man sparer setebeltet til det faktisk trengs - derav sammenligningen med Air China hvor de ikke har fått til den ligningen helt ennå.
:-) Ser den, og tok det ikke som kritikk. Men føler at vi er ganske gode på når og ikke når skiltet med beltet skal på.
De gangene vi i kabinen føler det blir vel mye lagring med halen så sier vi fra. Rister betydelig mer bak en fremme. Så det er noen ganger vi sier fra, men stort sett går ting av seg selv.
Er det ingen fokus på evt. EBP eller EBD/EBG for crew? Tviler vel litt på EBD/EBG, men EBP gjøres man kanskje kjent med?
Twin Otter
07-05-2014, 14:34
Fin og underholdende samt informativ rapport fra baksiden av gardina.
Jeg har et spørsmål. Hvordan holder man isbiter frosne gjennom en hel longhaul-flight? Fryseboks ombord?
SAS-Steward
07-05-2014, 17:02
Er det ingen fokus på evt. EBP eller EBD/EBG for crew? Tviler vel litt på EBD/EBG, men EBP gjøres man kanskje kjent med?
Skal være ekstra fokus på pandion og diamond, naturligvis. Og det er det ;-)
SAS-Steward
07-05-2014, 17:03
Fin og underholdende samt informativ rapport fra baksiden av gardina.
Jeg har et spørsmål. Hvordan holder man isbiter frosne gjennom en hel longhaul-flight? Fryseboks ombord?
Tørris er vår venn, holder isbitene frossene i timesvis.
Chriscross
07-05-2014, 20:52
Takk for spennende lesing.
Skal være ekstra fokus på pandion og diamond, naturligvis. Og det er det ;-)
Er det ikke noe fokus på EBG eller gull hos *A?
Føler nesten det er mere fokus på EBG på alliansepartnere enn det er hos SAS.
SAS-Steward
07-05-2014, 21:39
Er det ikke noe fokus på EBG eller gull hos *A?
Føler nesten det er mere fokus på EBG på alliansepartnere enn det er hos SAS.
Stort fokus også på gull, naturligvis. Men blir nok litt vanskelig å føle at det blir en personlig og exclusiv service bare for deg når f.eks 20 av 34 på business har gull status. Men status skal naturligvis verdsettes, og gjøres. På alle nivåer.
Godt å høre. Jeg er ikke tilhenger av overdreven personlig service - det føler jeg som en enkel fyr fort blir litt kleint.
Det jeg har likt hos f.eks. Swiss er at de ofte spør statuskunder før "røkla" om valg av hovedrett.
SAS-Steward
07-05-2014, 23:00
Godt å høre. Jeg er ikke tilhenger av overdreven personlig service - det føler jeg som en enkel fyr fort blir litt kleint.
Det jeg har likt hos f.eks. Swiss er at de ofte spør statuskunder før "røkla" om valg av hovedrett.
Det gjør vi for pandion, for gullklumper har vi ikke mulighet til det ofte. Men det skjer, om det er et antall som gjør at det er hensiktsmessig. Men det vil nok komme enkelte ting etterhvert som gjør at man får føle det lille ekstra, uten at det blir for kleint. Jeg er helt enig, man skal ikke overdo ting. Det er noe av det vi verdsettes for, nemlig det at servicen er personlig uten å bli for mye
joamykle
08-05-2014, 07:23
Skal være ekstra fokus på pandion og diamond, naturligvis. Og det er det ;-)
Men får dere vite hvem som er Diamond vs Gold ombord da? Ut fra tidligere informasjon som er gitt, så klarer ikke passasjermanifestet (og SAS' andre systemer) å skille mellom Diamond og Gold enda. Kan du bekrefte/avkrefte dette? :)
Forøvrig meget interessant og bra lesning!
SAS-Steward
08-05-2014, 19:35
Men får dere vite hvem som er Diamond vs Gold ombord da? Ut fra tidligere informasjon som er gitt, så klarer ikke passasjermanifestet (og SAS' andre systemer) å skille mellom Diamond og Gold enda. Kan du bekrefte/avkrefte dette? :)
Forøvrig meget interessant og bra lesning!
Foreløpig kan vi ikke se dette, men det jobbes hardt med å få dette til. Men noen vet vi er Diamond. Kjenner jo noen av passasjerene etter hvert :-)
Men per i dag kan vi dessverre ikke se dette.
better safe than sorry.
Er viktig å ta takhøyde for sikkerhet og antar jeg, både for dere og oss.
Har selv sett ei mattralle på en 727 ta seg en tur ned midtgangen fra galley bak til rad 3, er litt G-krefter i sving der. Var glad den ansatte stod på cockpit siden av den andre tralla når de "møttes"
På den annen side, er det lov å håpe på cockpit bilder inn til en av USA stasjonene og?
SAS-Steward
09-05-2014, 14:18
Er viktig å ta takhøyde for sikkerhet og antar jeg, både for dere og oss.
Har selv sett ei mattralle på en 727 ta seg en tur ned midtgangen fra galley bak til rad 3, er litt G-krefter i sving der. Var glad den ansatte stod på cockpit siden av den andre tralla når de "møttes"
På den annen side, er det lov å håpe på cockpit bilder inn til en av USA stasjonene og?
Det er lov å håpe. Skal se om det eventuelt kan fikses ved neste tur til Uniten.
Men ja, det er enorme krefter i sving.
Spennende og annerledes tripreport!
Morsomt å se hva som skjer i kulissene der bak, eller foran. Er ikke rent lite dere skal gjøre. ;)
Sier ja takk til flere slike!
SeatBelt
12-05-2014, 08:21
Takk for reisen! Jeg har jo hatt gleden av å fly med deg på 908 en gang tidligere, og gjør det gjerne igjen!
Morsom lesning!
Flyr mye til Usa, veksler mellom Sas og United, en ting som irriterer og forundrer meg er denne plastikken, det ser rett og slett "billig" ut... Sorry!
Star Flyer
12-05-2014, 09:18
Morsom lesning!
Flyr mye til Usa, veksler mellom Sas og United, en ting som irriterer og forundrer meg er denne plastikken, det ser rett og slett "billig" ut... Sorry!
Helt enig. Hvorfor plastfolie/aluminiumsfolie i Business?
Tusen takk for en kjempe interessant TR :) Ser frem til flere TR :)
Jeg som WCHC har bestandig følt meg godt ivaretatt av SAS på fra booking til ankomst på destinasjon. På min neste USA tur vil jeg prøve SAS Business :)
Et spørsmål: Jeg mener å ha lest en plass at enkelte selskap er restriktive med å ha WCHC-er i business class på grunn av at de krever at man kommer seg ut av setet ved egen hjelp og at man sitter i et sete med oppfellbare armlener.
Har SAS noen restriksjoner med WCHC som vil reise i business class?
SAS-Steward
16-05-2014, 10:49
Tusen takk for en kjempe interessant TR :) Ser frem til flere TR :)
Jeg som WCHC har bestandig følt meg godt ivaretatt av SAS på fra booking til ankomst på destinasjon. På min neste USA tur vil jeg prøve SAS Business :)
Et spørsmål: Jeg mener å ha lest en plass at enkelte selskap er restriktive med å ha WCHC-er i business class på grunn av at de krever at man kommer seg ut av setet ved egen hjelp og at man sitter i et sete med oppfellbare armlener.
Har SAS noen restriksjoner med WCHC som vil reise i business class?
Her er jeg faktisk veldig usikker, men er ganske sikker på at vi har hat WCHC på business tidligere. Men skal forsøke å sjekke opp å gi et sikkert svar.
Nei, slike restriksjoner finnes ikke. Det skulle tatt seg ut ....
SAS-Steward
19-05-2014, 09:39
Det finnes ingen restriksjoner for WCHC på SAS i noen klasser. Kan derimot være at man må ha med ledsager ifm toalettbesøk etc
Men som utgangspunkt, ingen restriksjoner.
FlightDeck
24-05-2014, 11:18
Takk for en utradisjonell og morsom rapport fra innsiden! Det må bli SK907/908 på meg om ikke så lenge.
Fly med oss
09-06-2014, 15:46
Tusen takk, dette var morsomt og interessant lesestoff :)
Heisann!
Hold kald Champagnen til sete 1B på SkK907 den 30 Juni... Evt flere flasker kanskje.. :)
Kim
Takk for fin og interessant rapport.
Mulig jeg prøver SAS long haul igjen når de nye biz setene er innstallert.
Norfindir
31-07-2014, 00:46
Får man masse påfyll av champagne i biz? ;) håper på en OT oppgradering der når jeg drar om et par uker
Får man masse påfyll av champagne i biz? ;) håper på en OT oppgradering der når jeg drar om et par uker
Har ikke opplevd at man får nei ;) Hadde en tur over dammen i våres der han ene dansken i crewet regelrett sjenket meg, så vidt jeg sto på beina da jeg kom frem ;)
Får man masse påfyll av champagne i biz? ;) håper på en OT oppgradering der når jeg drar om et par uker
Fløy OSL-EWR i SAS biz, og Aune Sand var på samme flyet. Tipper han drakk 2 flasker champagne.
Så du får nok så mye du vil :)
SAS-Steward
12-08-2014, 14:22
Champagnen lar vi flomme ;-) hehe
Så lenge folk kan oppföre seg, ikke blir overstadig, og generenede for andre så er det egentlig ikke andre regler ombord en det er i en bar. Er man synlig påvirket, til sjenanse, eller på annen måte en sikkerhets risiko så stenger vi krana. Det er også begrenset hvor mye som er med ombord. Har flere ganger opplevd at vi har gått tom for Chamapgne, og cognac. Men da er det mange som koser samtidig. Men sjelden noe problem det der. God tur :-)
Tusen takk - dette er gøy å lese (se). Spennende å se utviklingen av Diamant statusen. Tror den personlige oppmerksomheten er viktig. Håper også at det ikke blir delt ut Diamant kort i hytt og pine så statusen blir utvannet. Ser allerede at en oppnår diamant status etter to turer fra Stavanger til Houston…..
Forstår at det ikke alltid går å gi gull medlemmer personlig service, men det å lese listen over hvilke pax som er ombord tror jeg er lurt. Har vært gullmedlem sammenhengende siden 1992, men aldri lagt merke til personlig servise (tror jeg)
Ellers syns jeg SAS leverer det som leveres skal, selv om jeg gleder meg noe vanvittig til nye seter foran på langdistanse. Det er nesten alltid noe galt med automatikken eller underholdningen om dagen
Hvis jeg skulle våge meg på et forslag til EBD
så kunne en med fordel forsøkt å tiltale passasjeren med navn hvis det ikke er så mange. Det opplevde jeg en gang på United - gjorde inntrykk.
Har i dag 5 - 8 lange SAS turer i året, og har ikke tenkt å bytte flyselskap med det første. TAKK FOR EN HYGGELIG TRÅD
Fløy OSL-EWR i SAS biz, og Aune Sand var på samme flyet. Tipper han drakk 2 flasker champagne.
Så du får nok så mye du vil :)
Reiste hjem fra NYC i mai for tre år siden hvor begge brødrene var med. Vebjørn ble oppgradert til business. Aune gestikulerte ved skranken til omentent alle var ombord, men han endte på monkey. En kan trygt si at han ikke var veldig fornøyd ;-)