PDA

View Full Version : Skandinaviske trafiktal for april 2014


Bll spotter
01-05-2014, 13:37
Billund med et plus på 4,6% i april.
http://www.bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2014/april

Aalborg med en mindre nedgang på 3,1%
http://www.aal.dk/nyhed/paa-taersklen-til-en-travl-sommer/#.U2IubFd9n0c

Århus med stor nedgang på 19,2%
http://www.aar.dk/passagertal?t=m&mid=108

EvakCPH
01-05-2014, 14:05
Billund med fremgang i indenrigstrafikken igen-igen. SAS må vel være ganske tilfredse med genåbningen af denne rute. Også relativt små indenrigs-fald i AAR og AAL når man tager påsken og SAS' aflysninger i betragtning.

jikswoboB
08-05-2014, 12:54
ARN i april: +12%, totalt 1 889 225 pax.
Bra månad trots påsken.

LN-KGL
08-05-2014, 15:20
For svenskene i Stockholm-området ser det ut til at det var utenlandsreise som var tingen i påsken. ARN hadde + 14% på utenlandstrafikken og +3% på innenlands, mens BMA hadde +4% utenlands og -3% innenlands.

Siste 12 måneder var det 21 298 569 passasjerer som fløy til eller fra ARN hvilket var en økning på 1 643 671 passasjerer som igjen tilsvarer en økning på 8,4%.

Someone
13-05-2014, 21:08
Da var OSL og CPH klare, og imponerende tall for CPH

April
CPH: 2.213.938 +12,8%
OSL: 1.990.415 +4,6%

Til nå i år:
CPH: 7.504.422 +6,7%
OSL: 7.195.466 +5,1%

BGO, SVG og TOS fallt alle med 3% i april, trolig pga påskeeffekten

jefi99
13-05-2014, 21:34
CPH imponerer og nærmer sig top15 i Europa. ZRH (pt 15. plads) har haft tilbagegang indtil videre i 2014, så det er vel ikke urealistisk.

LN-CGJ
13-05-2014, 21:49
Da var OSL og CPH klare, og imponerende tall for CPH

April
CPH: 2.213.938 +12,8%
OSL: 1.990.415 +4,6%

Til nå i år:
CPH: 7.504.422 +6,7%
OSL: 7.195.466 +5,1%

BGO, SVG og TOS fallt alle med 3% i april, trolig pga påskeeffekten

Begynner ARN å puste OSL i nakken også. Sterke tall både i sør og øst, spørsmålet blir om ARN kan ta igjen OSL før byggearbeidene er ferdig?

LN-KGL
13-05-2014, 23:57
Det bør vel nevnes at over 44% av totalveksten på CPH var relatert til veksten i transfer (+23,4%). På CPH øket innenland med 405 passasjerer (+0,3%), mens utenlandsveksten var 251 343 passasjerer (+14,0%).

På OSL var nesten veksten utenland på nivå med CPH med +13,2%, mens innenlands var det en nedgang på -4,2%. Endringen innenlands er typisk med fullt påskeskifte fra mars til april, men veksten utenlands var sterkere enn det de to store endret i antall bevegelser. Denne forskjellen ser vi veldig klart hvis vi slår sammen mars og april, og da er innenlandsveksten +3,7% og utenlandsveksten +8,7%.

jefi99
14-05-2014, 00:54
Det bør vel nevnes at over 44% av totalveksten på CPH var relatert til veksten i transfer (+23,4%).
Ja det skal man selvfølgelig have med. Den lokale vækst var på sølle +12,2%.

LN-KGL
14-05-2014, 01:39
Og den lokale veksten var nesten identisk med den lokale utenlandsveksten på CPH - dermed +12,2%. Ser man på utenlandsveksten på OSL så øket den lokale utenlandstrafikken med +9,4%, mens utenlandstransfer øket med hele +37,1%. Dermed øket transferandelen utenlands fra 16,7% i april 2013 til 20,0% i april 2014, og OSL beveger seg fra en innenlandshub til en internasjonal hub. Lurer på hvilket flyselskap som har bidratt til denne endringen fra i fjor til i år?

Hadde Swedavia hatt en mer finmasket månedsrapportering tror jeg nok vi hadde funnet en tilsvarende utvikling på ARN som på OSL.

Someone
14-05-2014, 08:40
Det bør vel nevnes at over 44% av totalveksten på CPH var relatert til veksten i transfer (+23,4%).

Har Norwegian begynt å rapportere transfer der nå?

Tegn på at du kan slutte å "bekymre" deg for CPH sin fallende transfer? ;)

LN-KGL
14-05-2014, 09:49
Har Norwegian begynt å rapportere transfer der nå?

Teng på at du kan slutte å "bekymre" deg for CPH sin fallende transfer? ;)

Det er ingen bekymring, men er et symtom - og kanskje er akkurat du en god illustrasjon på dette med din tur til Malaga? Resultatet av din golftur var to passasjerer i statistikken på OSL, men også to passasjerer på CPH - og da to transferpassasjerer. Din årsak til både valg av Norwegian via CPH var avgangstidspunkt, men for andre er det kanskje pris/tilgjengelighet. Det synes å være temmelig fulle direktefly ut fra OSL før helgen og ditto på returen på søndager/mandager, mens 1-stopp via ARN, CPH, HEL og LGW synes å være mindre belagt siden prisene er ofte lavere. På torsdager/søndager tilbyr DY fra OSL til AGP 10 forskjellige routinger hver vei. Forskjellen mellom SAS og Norwegian er at SKs direkteavgang er first wave, mens DYs direkte avgang er sen formiddag. Trenger ikke SK feed for å fylle sine fly eller ønsker de ikke å tilby transfer fra øvrige norske flyplasser, eller er det rett og slett slik at SAS ønsker at passasjerer fra øvrige norske flyplasser skal flys via CPH? Om dette villet eller tilfeldig vet jeg ikke og vil derfor overlate til konspiratorene å diskutere videre.

Siden jeg henviser til en tur Someone hadde til AGP, her finner dere turrapporten:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=125055