View Full Version : Nå må SAS skjerpe seg!
Bizflyer
11-05-2006, 12:10
I går kom jeg hjem fra Stockholm med SAS via CPH.
Første legget var ARN-CPH med en 738 maskin. Det er noe av det trangeste jeg har sittet i. Smekk full maskin. Setene så nokså nye ut. De hadde hardplast på baksiden. Jeg er 192 høy, og da jeg satt helt bak i setet stanget knærne mine så hardt inn i setet foran at jeg omtrent fikk gnagsår på dem. Det var kul umulig å få strukket bena inn under setet foran. Ifølge SAS magasinen skal disse maskinene ta 179 pax. En av kabinpersonalet kunne fortelle meg at SAS nå hadde presset 192 seter inn i 738 maskinene. Dvs 2 ekstra seterader. "Ja, det merkes" sa hun. "Det skal være sikkert" svarte jeg!
Det er ikke for ingenting at jeg hater å fly med 738 maskinene. Når skal SAS forstå at å sette opp prisene og samtidig forringe både service og komfort ikke skaper gode kundeforhold?
Turen fra CPH til KRS gikk med en utmerket MD80. Jeg blir mer og mer glad i de maskinene. Under halvfullt fly og jeg hadde en 3 seter for meg selv. Det var som å komme på en skikkelig businessclass i forhold til 738 maskinen.
Neste gang jeg skal til Stockholm skal jeg sørge for å booke meg inn på flighter UTEN 738! Det er helt sikkert!
Skjerp dere SAS!
BF:cool2
Enig... B737 er et mareritt...
Originally posted by Bizflyer
En av kabinpersonalet kunne fortelle meg at SAS nå hadde presset 192 seter inn i 738 maskinene. Dvs 2 ekstra seterader. "Ja, det merkes" sa hun. "Det skal være sikkert" svarte jeg!
BF:cool2
Please check facts !
Desk pilot
11-05-2006, 12:51
Ifølge A.net er det max. 189 seteplasser i B738. Seteavstanden er da 76 cm. Regner med at max. seter også begrenses av antall oksygenmasker som er innstallert.
Originally posted by EB
Enig... B737 er et mareritt...
Vil du også påstå at en 737BBJ privatair med 44 seter også er et mareritt?
Originally posted by EB
Enig... B737 er et mareritt...
Det er sjelden jeg opplever fly som mareritt...;) Jeg har nok preferanser for enkelte flytyper, men stort sett er jeg fornøyd når jeg er ute og flyr - også med B737! Jeg tar heller en tur med B737 enn ikke fly i det hele tatt, og marerittet måtte vel heller bestå i å ikke få lov til å reise med fly...:D
Vel, det er nå ikke bare SAS som sørger for at langbente pax har problemer. Fløy med DY MAN-BGO i forrige uke. Med mine "beskjedne" 184 hadde selv jeg problemer. Var skjeleglad for at det kun var 30 pax ombord. En 3-seter alene berget turen.
TigerBlack
11-05-2006, 13:10
B738 med domestic config er ett helvete.. Jeg er 193 lang så jeg kjenner til det der
Får du derimot nesten hvilken som helst annen 737 er de relativt komfertable. Jeg fløy med en 738 med international config sist jeg var i London og den var helt ok.
men jeg skal være enig at ingenting slår MD-80 på komforten, så lenge en ikke sitter på de par siste radene. Der er det ganske mye lyd :P
192 er ikke mulig i en 737-800. Noen svenske 737-800 er bygget om til å ta 184 pax, men med nye seter som gjør at omtrent samme pich beholdes. Nye seter tar mindre plass, så en 737-300 med 148 seter fra 1980 er trangere enn en 2006-utgave.
The Ticketor
11-05-2006, 13:15
Det er vel neppe flytypen som er problemet, med hva selskapet velger å stappe inn i den.
Det er helt opp til selskapene aa konfigurere sine maskiner. Jeg har hatt mange gode turer i 737'er ogsaa.
Om SAS har 192 seter i 738'ene sine, har de gjort noe ulovlig. Sertifiseringen tillater ikke mer enn 189 seter i en -800. Dette er begrenset av antall noedutganger. Ryanair har saavidt jeg vet 189, men de har annerledes stoler.
Bizflyer
11-05-2006, 15:29
Jeg refererer bare til hva jeg ble fortalt av en av kabinbetjeningen. Jeg tellte ikke setene selv!
Det er selvfølgelig rett at det er selskapene som bestemmer hvor mange seter som skal i maskinen. Det er derfor overskriften er "Nå må SAS skjerpe seg". Var det noe annet så måtte overskriften naturligvis ha vært "Nå må Boeing skjerpe seg". Man er da ikke helt teit helle!?!
BF:cool2
Jeg fløy med -800 på tirsdag, og kan bare si at nødutgang fremdeles gjelder når man er over middels høy. For meg på 180 er det ren luksus å sitte der. Det var free seating, og lett på foten som jeg er klarte jeg å tuske til meg et av de forjettede seter.
Trur jaggu jeg skal skrive en liten trip report, jeg. Om ikke annet bra terapi å skrive det ut?
Originally posted by CK
192 er ikke mulig i en 737-800. Noen svenske 737-800 er bygget om til å ta 184 pax, men med nye seter som gjør at omtrent samme pich beholdes. Nye seter tar mindre plass, så en 737-300 med 148 seter fra 1980 er trangere enn en 2006-utgave.
Men setene ombord i B737-300 trenger da ikke være fra 1980.....
Trangheten i kabinen har vel ikke noe å si på årstallet flyet er bygget...
BLX, FR og NB har alle 189 seter ombord på B738, som er max tillatt seating på den flytypen.
En ting er antall seter, en annen ting er type sete som benyttes ombord. SAS sine seter er steinharde og sitteputet blir vond. Akkurat samme type setepute er å finne på deres A330/340, grufullt! For å si det på en annen måte, jeg velger heller et komfortabelt sete uten PTV fremfor et dårlig sete med PTV....
TigerBlack
11-05-2006, 17:43
Originally posted by The Ticketor
Det er vel neppe flytypen som er problemet, med hva selskapet velger å stappe inn i den.
Var det nå jeg skulle si :
"... som foreksempel folk som velger å fly med SK og bare syter på hva de får ??"
Men den skal jeg ikke komme med. jeg er ikke overvettes glad i 29" pich selv.. er som nevnt "bare" en pusling på 193cm...
Scanor, som hiver på seg hjelmen og stuper i dekning...
Synes ikke sittekomforten hos SAS er dårlig - ei heller benplassen på de fly jeg har fløyet. Men jeg hører flere som klager over at det er trangt ombord hos SAS og de er en del alvere enn mine 191 cm...
sail4fun
12-05-2006, 09:01
192 seter er nok et villspor, men RolfL kan det være at man har begynnt å montere flere toaletter ? men beholdt ant. seterader ? -800'n skulle jo få noen flere toa .
Hadde jeg vært såå lang og hatt såå store problemer tror jeg at jeg hadde sjekket inn på nettet 22 timer før og valgt meg et sete selv:love
Superhai
12-05-2006, 09:33
Det er vel 186 seter på noen av SAS Sverige sine 738? Men det er ikke flere rader, men man har fylt opp hele seteradene, dvs det gir 4 seter på rad 1 og 3 seter til på rad 32.
Svenskene sine 737 har vært trangere enn SAS Braathens. Det gjelder også -600...
Originally posted by Superhai
Svenskene sine 737 har vært trangere enn SAS Braathens. Det gjelder også -600...
...men så er det jo stort sett billigere å fly i Sverige, så da er det vel greit...;) :D
Originally posted by P.A. VIKING
192 seter er nok et villspor, men RolfL kan det være at man har begynnt å montere flere toaletter ? men beholdt ant. seterader ? -800'n skulle jo få noen flere toa .
Ja, 192 seter är ju helt felaktigt. Fakta är att 4 maskiner byggs om, LN-RPN som tidigare var i Euro-version 150 seter och LN-RRK/LN-RRS/LN-RRW som tidigare hade 179 seter. Dessa fyra får nu 186 seter. Tidigare hade LN-RPN 3 toiletter, de andra 2 stycken, alla fyra får nu 3 toiletter.
Med andre ord blir det like trangt som hos Sterling og Ryanair ombord?
Men Sterling og SAS vil vel fortsatt tillate at setene lenes tilbake pluss at maskinene ikke mister gardin/skjermene...
Originally posted by EB
Men Sterling og SAS vil vel fortsatt tillate at setene lenes tilbake pluss at maskinene ikke mister gardin/skjermene...
La oss da håpe det....men enda trangere enn hos Ryanair blir det jo for den som sitter bak deg....:(
Originally posted by Hurum
Originally posted by EB
Men Sterling og SAS vil vel fortsatt tillate at setene lenes tilbake pluss at maskinene ikke mister gardin/skjermene...
La oss da håpe det....men enda trangere enn hos Ryanair blir det jo for den som sitter bak deg....:(
Når det er så trangt som det kan være i enkelte tilfeller så er det ikke en udelt positiv ting at man kan lene setene tilbake.... Da foretrekker jeg heller Ryanairs løsning.
Originally posted by TOS
Originally posted by Hurum
Originally posted by EB
Men Sterling og SAS vil vel fortsatt tillate at setene lenes tilbake pluss at maskinene ikke mister gardin/skjermene...
La oss da håpe det....men enda trangere enn hos Ryanair blir det jo for den som sitter bak deg....:(
Når det er så trangt som det kan være i enkelte tilfeller så er det ikke en udelt positiv ting at man kan lene setene tilbake.... Da foretrekker jeg heller Ryanairs løsning.
Mitt poeng også!
Enig..men det finnes avganger hvor det ikke sitter noen bak deg - da er det jo greit å ha valget. Hvordan et fullt fly skal ha innvirkning på gardinene er noe jeg ikke skjønner...
Originally posted by EB
Enig..men det finnes avganger hvor det ikke sitter noen bak deg - da er det jo greit å ha valget. Hvordan et fullt fly skal ha innvirkning på gardinene er noe jeg ikke skjønner...
Ingen som har nevnt gardinene...bortsett fra deg.
Men med kabinfaktoren Ryanir har så er sjansen VELDIG stor for at det sitter noen bak deg!
Originally posted by EB
Enig..men det finnes avganger hvor det ikke sitter noen bak deg - da er det jo greit å ha valget. Hvordan et fullt fly skal ha innvirkning på gardinene er noe jeg ikke skjønner...
Jeg er enig i at det kan være fint å ha et valg, men jeg tror ikke så mange ser etter om det sitter noen bak seg før de legger ned stolen.....
Når det gjelder hvor trange flyene føles er vel relatert til både antall seter og type seter. Er det noen som kan gi meg en vurdering av SAS med 186 seter og Ryanair (med 189? seter)?
Boeingflyer
13-05-2006, 15:17
Jeg synes dette er en "no brainer"! Er man kun opptatt av at det skal være billigere og billigere blir det trangt! :lol
raskefot
13-05-2006, 16:43
Originally posted by Boeingflyer
Jeg synes dette er en "no brainer"! Er man kun opptatt av at det skal være billigere og billigere blir det trangt! :lol
Nettopp! Og de passasjerene som oftest klager mest høylydt over trangere fly, er de som skal ha billetten billigst mulig... gjerne gratis om det er mulig ;)
Veldig bra poeng fra Boeingflyer...:up:
Stiller meg i køen bak Boeingflyer og Raskefot...
Kan noen pls forklare meg hvorfor så mange hardnakket tror at man skal få russisk kaviar for prisen av peanuts?
For noen år tilbake forsto de fleste at pris hadde sammenheng med kvalitet, med unntak av visse opphaussede motemerkevarer.
Enten er "konsumentene" blitt dummere, eller så er "leverandørene" blitt smartere.
Blir nesten spyferdig av denne prisnedoverspiralen, jeg. :skep