PDA

View Full Version : Kombinert Helgetur og MR til D.C.

Flight Cancelled
24-04-2014, 23:06
Så... da var vi snart på'n igjen! Men denne gang skal fattig student lengre enn langt, denne gang skal vi på langtur til selveste Amerikas forente staters hovedstad - Washington D.C.! Etter at SAS hadde et helt craaaaaaaaaaazy salg på billetter til USA/Asia hvor prisene var på høyde med fjorårets bommert på Widerøes sider med UA, måtte jeg nesten bestille meg en reise. Planen var egentlig fire dager i Chicago, men så måtte den avbestilles pga flygelederopptaksprøve utreisedagen. Da kastet jeg meg rundt og fant en kompensasjonstur til D.C. :) Uflaks kan man si, men litt flaks hadde jeg og - jeg ble innkalt til intervju med Avinor dagen før utreisen til IAD... :D

Jeg har en trekvart-ferdig TR fra to turer til London med hhv SAS og BA tidligere på vårparten, og jeg merket fra den at skriving i etterkant er litt kjedeligere. Man blir liksom ikke ferdig, også plutselig går man lei av skriveriene. Av den grunn, vil jeg denne gang prøve meg på denne fancybancy on-the-go TR-formen, som jeg har sett enkelte andre (med suksess) har brukt. Sitter i skrivende stund og har en pause fra pakkingen som startet for 7 minutter siden. Deilig å pakke lett selv om en skal langt. Utreise, to døgn på hotell, før man returnerer til den nærliggende - og skumle - eksamenstiden.

Jeg la inn en Optiontown til Business på morgendagens CPH-IAD, men fikk i går mail om at den var avslått. Betalte umiddelbart en forespørsel om OT-upgrade til Plus, og det gjenstår enda å se hva det ender med. Sjekket sist mulighetene for setevalg for et lite kvarter siden, og det var fortsatt Go-kabin på meg.

Om ingen OT-upgrade har gått inn ved innsjekk på BGO i morgen tidlig (det kan vel også kalles natt, og), vil jeg be om å kun bli sjekket inn til CPH om mulig, så krysser man fingrene litt til. Om det ikke går DA, blir det nok et forsøk på oppgradering med poeng til Plus. Syntes den nåværende situasjonen er litt sur: http://i.gyazo.com/69d452912d9e7452c1c30ec0fdbff55b.png

Ville vært utrolig morro å prøve ut Biz for første gang, men det koster 40 000 poeng...

Menmen, blir sikkert gøy alikavel.

Anyways, reiseplanen:
25/4 06:00 - 07:20 BGO - CPH (A321)
25/4 12:20 - 15:00 CPH - IAD (A340)
27/4 17:15 - 07:15 IAD - CPH (A340)
28/4 08:00 - 09:25 CPH - BGO (A320)

Har valgt et Radisson hotell litt utenfor byen i nærheten av DCA, men jeg tror det vil fungere flott. Kort distanse med metro til sentrum, god pris for fattig/fornuftig student, og basseng.

Og ting som står på planen i Washington:
- (Obligatorisk) besøk til Smithsonians National Air and Space Museum
- Guidet tur rundt i Kongressen (US Capitol)
- Baseball-kamp (Washington Nationals mot San Diego Padres)
- (Obligatorisk) tur til Gravelley Point (Wikipedia: Today, the park is a primary intersection on weekends of boaters, cyclists, and airplane-spotters (http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_spotting). Its unique location just a few hundred feet from the north end of National's runway (http://en.wikipedia.org/wiki/Runway) 1/19 makes it one of the best spots in the United States for airplane-spotting." Merk: jeg er ingen flyspotter, men når man først har sjansen vil jeg i det minste se litt.
- Jeg SKAL se det hvite hus.

Og der passerte klokken 23 og taxi er booket til... 0440 (faderullan om jeg gidder å gå to kilometer til nærmeste flybuss-stopp med koffert - damn you Skyss som starter så sent med bussen!), så da er det vel bare å pakke ferdig og få lagt seg.

Mer følger. :fly

Islending
24-04-2014, 23:14
Om ingen OT-upgrade har gått inn ved innsjekk på BGO i morgen tidlig (det kan vel også kalles natt, og), vil jeg be om å kun bli sjekket inn til CPH om mulig, så krysser man fingrene litt til. Om det ikke går DA, blir det nok et forsøk på oppgradering med poeng til Plus. Syntes den nåværende situasjonen er litt sur: http://i.gyazo.com/69d452912d9e7452c1c30ec0fdbff55b.png

Ville vært utrolig morro å prøve ut Biz for første gang, men det koster 40 000 poeng...

Hva med å kjøpe 1000 extrapoeng for €25?

http://www.sas.no/eurobonus/opptjen-poeng/kjop-poeng/

:) God tur!

Flight Cancelled
25-04-2014, 09:28
Da var dagen kommet. Jeg skal til USA.

Jeg kjente spenningen over at jeg nå skal til USA i over et døgn for avreise. Å sovne kvelden i forveien viste seg å være svært vanskelig, og jeg tror klokken nærmet seg ett på natten før øynene fikk sin hvilestund. Hadde to alarmer på til 0420, spratt opp, kledde på meg og gikk ut av boligen. 15 minutter etter satt jeg i taxien jeg bestilte kvelden i forveien. Som nevnt i første innlegg: aldri i verden om jeg GÅR til bussen så tidlig.

Nuvell, 500 kroner fattige ankom jeg Flesland rundt klokken 5, fikk sjekket inn og scannet meg gjennom sikkerhetskontrollen. Tok vel maks 5 minutter - det var lite kø (naturligvis) så tidlig på morgenkvisten.

25. april klokken 06:00 - 07:20
BGO - CPH med A321 - OY-KBK
Sete: 10A

Ikke en flight jeg er ukjent med, har suttet på SK2861 et par ganger tidligere de siste månedene. For en gang skyld var det ikke boarding fra "køben-gaten", men fra 22A som er bak passkontrollen. Variasjon er spennende, og det var det mest spennende som skjedde på denne turen.

Fant meg til rette i sete 10A som var forhåndsreservert sån snart en A321 var satt opp på avgangen. Ett av to seter i flyet (det andre er 10F) med en latterlig stor benplass. Kort flight, men kjekt alikavel.

SAS sitt servicekonsept og meny hadde fått seg en liten overhaling siden jeg sist var ute å fløy uten for landets grenserm så jeg benyttet sjansen til å heller kjøpe en av disse smoothiene som nylig har blitt lagt til menyen, i stedet for den komplementære halvfulle og alt for varme kaffekoppen.

Solen var alt opp i det vi hadde pushback, men utsikten fra vinduet var fortsatt ganske så fantastisk, og jeg nøt utsikten godt. Det er noe med å fly om morgenen og om kvelden når det er finvær - man får en ekte godfølelse av det.

Ventetid i København
Vi landet mykt i CPH omtrent på rutetid (tror jeg, så'itj på klokken). Tuslet bort til le lounge for litt frokost. Ikke mange månedene siden jeg ble gull, så da ble det gulllounge til å starte med. Fikk unna litt arbeid sammen med frokosten, før jeg tuslet ned for å høre om et av de to dagrommene var ledig. Det var de ikke (er fortsatt opptatte), så da ble det bare en dusj på meg i stedet.

Drev og tørket håret i det det plutselig dalte inn - jeg pakket hårvoksen i den innsjekkede kofferten! Katastrofe, og etter en tur innom en WH Smith, H&M og to tax-free butikker fant jeg til slutt en boks med en litt (for) klissete substans hun damen overbeviste meg var beregnet på hår. Dagen var reddet, og jeg gikk tilbake i loungen - men denne gangen gidda jeg ikke å gå opp trappen.

Som nevnt tidligere hadde jeg lagt inn optiontown først på business, og senere plus, på utreisen til IAD. Det er en dagflight, og mens jeg greier å sove i "Y-seter", er det sitte i de våken langt verre. Hørte derfor med damen i loungen om det faktisk var seter ledige i C, da jeg vurderte å gjøre slik som Islending i posten over foreslo: kjøpte 1000 EB-poeng for å få nok til en C-oppgradering. Til svar fikk jeg at joda, det var bare halvfullt, så om jeg kjøpte de resterende poengene, kunne hun med glede fikse oppgradering. Hadde like før dobbeltsjekket at poengene fra gårsdagen dagstur til Oslo ikke hadde kommet, men hallo - det er SAS dette, så nei.

Skulle drømmen bli virkelighet? Skulle jeg ikke bare for første gang fly vest for Europa, skulle jeg også få være 8 timer i Business!?

Poengene ble kjøpt, og sete 4A (med ingen i 4B) ble valgt. Dette tror jeg blir gledens dag. Bare litt over 2 timer til boarding med påfølgende venstresving, dette blir gøy!

Mer følger. :fly

Star Flyer
25-04-2014, 10:35
Du er jammen heldig! Ser at både SK909 og SK935 er forsinket, men ikke SK925.
God tur med Astrid Viking :)

Flight Cancelled
26-04-2014, 11:56
Halvveis over atlantern
(Dette avsnittet er skrevet på flyet)

Knappe minuttet etter at send-knappen ble sendt på forrige innlegg av meg i denne TR-en, kom en hyggelig dame fra SAS bort til meg og sa at dagrommet nå var ledig, samtidig som at hun ga meg nøkkelen – og snakket til meg med fornavn (altså mitt fornavn)! Da var det en 30-45 minutter siden jeg hadde vært innom og spurt om oppgradering, og rundt 2 timer siden jeg spurte om dagrom, men endte opp med kun dusj. Det kaller jeg god service, og jeg ble helt ærlig litt imponert. Selv om serveringen ikke var den beste i loungen denne dagen, var servicen ypperlig.

Etter to timer med litt (mislykkede) forsøk på soving, og litt rewatch av How I Met Your Mother på Netflix, nærmet det seg avgang. Trasket bort til passkontrollen, som hadde en kø på omtrent 20 sekunder. Jeg ble ikke kontrollert av noen som satt inne i disse «båsene», men en offiser som bare stod utenfor og sjekket passene. Aldri opplevd det før, men effektivt var det.

Preboarding var i gang når jeg kom, og en 15 minutter etter ble C og EBG-pax ønsket velkommen om bord (vel og merke etter småbarnsfamilier og eldre, noe som er helt greit etter min mening). Det var ingen kontroll av status/klasse, noe jeg egentlig forventet at det ville være. Menmen, alle skal jo boarde uansett. Jeg var uansett en av de første som gikk ombord.

Kjente at pulsen steg litt i det jeg gikk ombord. Nesten alle forran gikk til høyre, og for en gangs skyld skulle jeg ikke følge etter. Jeg gikk til venstre. Jeg kom inn i et ukjent landskap, kun hørt om tidligere gjennom et par tripreports her og på andre forum. Litt som om å plutselig komme inn i en mystisk fremmed kultur; alt er spennende, men du aner ikke hvordan alt fungerer.

Fant fort fram til mitt sete 4A, og der var mye nytt for min del. Jeg skulle egentlig sjekke setekartet på telefon-appen for å kontrollere at jeg ikke hadde fått noen sidekamerat. Å gjennomføre en 8-timers flytur der du må plage naboen hver gang du skal ut, frister ikke – da høres de to setene i midtgangen bedre ut. Heldigvis slapp jeg med skrekken, og sitter i skrivende stund mett og fornøyd litt sør for Island på 4A uten noen på 4B.

http://i.gyazo.com/990826a7812a54efee651722c1d4cb13.png
God benplass

Klusset noe voldsomt med disse stolkontrollene til å starte med – en forklaring i et eller annet blad ville egentlig vært til stor hjelp til oss «førstegangs-C-pax». Etter litt opp og ned, fant jeg til slutt en brukbar posisjon.

Hovedgrunnen til at jeg valgte å oppgradere til Business, og ikke plus var da dette var dagflight. På returen har jeg planer om å sove, og da blir det nok rett i drømmeland om jeg er heldig – med andre ord hoppe over alt av servering ombord. Da er C utreise og Y retur etter min mening bedre enn Y+ både på utreise og hjemreise.

Som sagt, en av fordelene var maten, og jeg må si meg fornøyd med maten servert.

Dagens forrett var en «Salmon tartar on shortbread crumble, dill and fennel salad, salmon caviar».
Den smakte helt greit, men jeg syntes kombinasjonen salmon tartar og shortbread crumbel var litt rar – har smakt bedre. Syntes også det er litt teit at maten kommer med plastikkfolie rundt - det virker så mye "billigere" da.

http://i.gyazo.com/be0f12a99ffe4f6eb38c88d8e9022c0d.png

Det var tre hovedretter å velge mellom:
- Scampi, jasmine rice, garlic fried pak choi, chu chee curry sauce
- Beef tournedos, potato gratin, rosemary onions, garlic confit, red wine sauce
- Chicen breast, roasted potatkes, grilled zucchini, baked sherry tomatoes, morel mushroom cream sauce.

Jeg valgte den siste, og kyllingen var saftig og god. Dog syntes jeg retten var litt vannette, og jeg merket ikke noe særlig til sausen som skulle være der. Hovedretten ble fortært sammen med et glass La Segreta Rosso (Siciliansk rødvin) og et glass vann.
http://i.gyazo.com/8019fa73af8fcb100ac9e7fcc2dbe363.png

Til dessert var det også flere alternativer:
- Fourme d’Ambert, Saint Nectaire, pear marmelade
- Normandy apple tart, Calvados mascarpone
- Ice cream
- Seasonal fruit

Jeg gikk for både to ostebiter (med forbehold om at jeg stavet navnene korrekt) og litt apple tart med litt frukt. Osten var ikke helt i min stil om sant skal sies, men eplepai/kake/tingen smakte meget godt. Til desserten tok jeg også en kopp kaffe. Ble også spurt om jeg ønsket noe av det kraftigere drikkesortementet til desserten. Takket pent nei – jeg er ikke gammel nok til det, verken i Norge, Danmark eller USA. Tok et bilde av dette og, men det var etter at jeg hadde spist litt av osten - så den ble pent utelatt fra bildet.

http://i.gyazo.com/66c2afd89a6c011d3a42f01a23b09ff2.png

Alt i alt var måltidet en god opplevelse, og crewet syntes jeg har vært veldig vennlige bortsett fra en av de som har gått rundt på min rekke – men hey, alle kan vel ha en dårlig dag i blant.

Men dette får være nok for denne gang, nå fikk jeg nettopp levert et teppe, så da tror jeg vi tar det med ro og ser en av de filmene jeg lastet ned på Viaplay.

Resten av flyturen og ankomst Washington
(Dette avsnittet er skrevet kl 5 om morgenen her i D.C. i påvente av at frokost skal åpne klokken 6, og Metrostasjonen klokken 7.)
Jeg klarte å ta hele flyturen uten å sove. Det fristet mange ganger, men bestemt om at jeg skulle leve på norsk klokke hele turen, føltes det best ut å ikke sove på flyet for å unngå problemer med å sovne igjen på hotellet.

Må si jeg beundret utsikten fra toalettet, fikk bare med ett av to vinduer på bildet - men dere forstår vel uansett "poenget".
http://i.gyazo.com/21771f285b908aeae2a0958166fbbc17.png

Jeg hater ofte flydoer. Denne likte jeg.

Etter hvert åpnet skyene seg under oss, og fastlandet kom til syne. Mitt første blikk på Nord-Amerika, og jeg merket at jeg begynte å glede meg til å komme frem.
http://i.gyazo.com/001a207d081e4887e7700a5bf641397b.png

Rundt 1t15m før estimert ankomsttid ble belysningen i kabinen skrudd et hakk opp, og utdeling av varme kluter startet like etter, med påfølgende kalt måltid før landing i Washington. Jeg noterte meg ikke hva det stod på menyen, men det var Roastbeef med noe slags salat. Smakte helt greit.

http://i.gyazo.com/2e007ca3d32bcf3ca9480f127825de4c.png

Det ble etter hvert klargjort for landing i kabinen, og det viste seg å være en regnfull ankomst som stod i vente. For et par dager siden var det meldt sol og 25*C hele helgen i D.C. - men det hadde endret seg torsdagskvelden.

Parkerte ved en 747 fra BA, det du ser til høyre for den er bussene som tok oss til immigrasjon. Litt deilig å ikke måtte "ut" for å bli busset rundt.
http://i.gyazo.com/ae4d50518bab51c8437b4ea75416ceed.png

Satte meg på setet nærmest utgangen i bussen, og når vi var fremme gikk jeg ut - mens alle rundt meg sprang som noen gærninger. Vel, jeg kom vel frem og fikk beskjed om "please get in any queue". Var ingen i den jeg fant, så gikk rett inn. Et skummelt blikk på meg, diverse spørsmål og to innscannede hender og et stempel senere var jeg gjennom. Tok en 10 minutter med venting der før bagasjen kom. Hadde pritag, men den kom først etter 3-4 minutter med annen (usortert) bagasje. Etterfulgt av ny kø og levering av dette tolldeklarasjonskortet fant jeg frem til SuperShuttle-desken booket kvelden i forveien.

http://i.gyazo.com/8e3f6337c5835a0045ab491c4d177d9f.png

Jeg kjente at jeg var temmelig trøtt, hadde vært våken i nærmere 18-19 timer nå. Litt venting der, før en Van var klar. Fant frem til den, satte bagasjen baki og litt ny venting i den på et tysk ektepar som kom med en flight fra frankfurt. Så var man allemannalle, og vi startet turen. Kjekt konsept dette, man deler en van med andre som skal til steder i nærheten av deg. Betalte vel 60 USD t/r fra IAD, noe jeg mener er en ganske grei pris når jeg bor like ved DCA.

Kom frem til hotellet, sjekket inn, opp på rommet, bestille litt enkel roomservice (merkelig at jeg skulle være sulten, men det var jeg) før jeg dro på besøk til Jon Blund klokken 18 amerikansk tid - eller 24 norsk tid (som jeg levde, og fortsatt lever, etter).

Mer følger….

Fredrik KH
26-04-2014, 15:09
Stilig! Hadde selv SK925 til IAD i går, og skal med samme flight som deg hjemover i morgen ;)

Henrik C
26-04-2014, 15:39
Flott rapport hittil, spent på resten!

737-405
26-04-2014, 15:54
En glimrende rapport så langt, Flight Cancelled :) Jeg krysser fingrene for at resten av rapporten blir like godt formulert!

Flight Cancelled
27-04-2014, 12:11
En hel dag i D.C.

Så, da var jeg endelig her. La meg rundt klokken 18 lokal tid, og voknet igjen en gang mellom 3 og 4. Å holde seg til norsk klokke var ganske så lett den første natten i alle fall.

Så, metroen startet ikke før klokken 7 i Crystal City, så det ble litt TV og Netflix til å starte med. Satte litt i hotellets lobby, og plutselig kom det forbi en kar jeg kjente igjen fra flyet som spurtet ut. Det som var litt ekstra morro med det, var at vedkommende stod ved siden av meg på bussen til immigrasjon, og at jeg da hørte han nevne til en annen at han skulle tilbake på samme fly som meg. SAS sitt supersalg på billetter, slo tydeligvis an for flere. :p

http://i.gyazo.com/f4ca79dd9862cee558834c998e6db7d6.png
Tidlig lørdagsmorgen, et par minutter etter at stasjonen åpnet.

Jeg må si meg imponert over Washington sitt metro-system - rent, enkelt og effektivt. Startet dagen med første blue-train til en stasjon ved National Mall, før jeg lokaliserte en Starbucks hvor "frokost" ble kjøpt (hermetegn: de hadde ingen "ekte" mat, så det ble kaffe og croissant). Tok kaffekoppen i hånden, og "maten" i ryggsekken, og gikk for å krysse av (fra listen i første post) dagens første punkt: se det hvite hus!

To minutter unna, og der var det. Skjult bak en skog av trær, sikkert av sikkerhetsgrunner, kom en majestetisk bygning jeg har sett utallige ganger på film og på nyhetene frem. Lente jeg mot gjerdet og bare så på det og nøt litt av min kaffe. Er ikke ofte jeg blir starstruck, enda skjeldnere er det når jeg ser på en BYGNING, men her ble jeg faktisk litt starstruck.

http://i.gyazo.com/6add02bce83b1ad0a89b5b1d1ac320cb.png

Mye stod som sagt på tapetet i dag, så jeg tok turen gjennom National Mall. Virkelig mange store ting, alle med vesentlige merker i nyere historie, samlet ved hverandre her. Bare det å kunne gå rundt her og se, var verdt pengene for hele reisen. På vei «ned til resten» av attraksjonene, tok jeg en liten pause for å spise sjokoladecroissanten jeg hadde kjøpt, samt nyte resten av kaffekoppen. Selv om værmeldingene hadde meldt grått, var det strålende sol hele dagen.

http://i.gyazo.com/d96ed407ff884d2f65ba821e0fd2ad56.png

Ble også sittende å se litt på en gjeng som spilte litt amerikansk fotball, tidlig på morgenkvisten:
http://i.gyazo.com/12b39c30f4a6edc6b3b23dbd333cdd19.png

Har du sett denne før?
http://i.gyazo.com/25c19430d8bbef75f7d0f07e3b6485cd.png

Etterhvert nærmet det seg 1020 og min reserverte guidede tur rundt i the US Capitol. Kom meg etterhvert dit (med hjelp av slike leiesykler, ett alternativ til ~30 minutters gange), kom meg gjennom sikkerhetskontrollen og fikk sjekket inn. Runden startet med en rundt 15 minutters lang video som var en miks av et sammendrag av amerikansk historie og amerikansk propaganda. Nå mener jeg ikke være kritisk her - selv om jeg reagerte litt på enkelte av utsagnene i filmen, var den veldig informativ og ikke minst interessant. Filmen ble etterfulgt av en 30-45 minutters tur rundt i bygningen. Veldig spennende, og jeg anbefaler samtlige som skal til D.C. og få dette på planen.

Tok ikke bilde fra «forsiden» av bygget, men fikk snappet et fra baksiden:
http://i.gyazo.com/894a7a8900afa74621407ed5df857b1d.png

Videre hadde jeg billetter på en MBL-kamp mellom Washington Nationals og San Diego Padres. Aldri vært noen stor MBL-fan, men kan spillet og kan godt se på en kamp om den er på. Jeg må bare si det, amerikansk sport er noe for seg selv, og du merker at den er bygd for publikum, ikke for spillerne. Utrolig morsomt å være på MBL-kamp, og ikke minst spennende! Nationals vant 4-0, og som turist i byen, var de naturligvis laget jeg heiet på.

http://i.gyazo.com/9ecdfb21f01a6cc50eaf0ddbb288ed3b.png

Veldig god plass jeg hadde fått meg. Dette var tatt ved første inning, og det kom en god del flere folk og fylte opp resten av de tomme setene det neste kvarteret.

http://i.gyazo.com/f40840bb6014dfcb7c3930d05fb0a54f.png

Hadde bestilt meg den tredje dyreste billett-typen (av sikkert 15 alternativer), og gjett hva: Ian Desmond kom forbi og signerte ting til folk ved hvor jeg satte. Ian Desmond spiller som Shortstop (SS) for Nationals, og jeg hadde kjøpt meg en offisiell MBL-ball som souvernir i shoppen før kampen. Åpnet pakningen fort, og fikk ballen signert gitt. Litt stilig, syntes jeg.
http://i.gyazo.com/5cf96f2202a0bb540967c3723295c3d9.png

MBL-kamper er lange, og det tok nærmere 3 timer før jeg forlot mitt sete igjen. Klokken var allerede 1615 - eller 2215 norsk tid som jeg lever etter - så da ble det å finne seg en taxi. Men så var det et problem da, jeg har jo en liste med hva jeg skal gjøre. Å besøke Gravelley Point i morgen blir fort litt tricky. Da ble taxi-sjaføren redirigert, og til Gravelley Point bar det. Jeg beklager elendig bildekvalitet, jeg tok bare med meg mobil(kamera) hit.

http://i.gyazo.com/484b64c7d5c81c6037519b4a3e0c4581.png

Som nevnt tidligere er Gravelley Point et spottersted på en liten gressøy som ligger like ved den ene siden av rullebanen ved DCA. Desverre så tok flyene av mot oss - og de landet på motsatt side. De fløy fortsatt like over, men flyene ville nok vært tettere på om de landet med innflyvning rett over Gravelley Point (fra nord).

http://i.gyazo.com/b4037615f6e83656404cc18e44f71e11.png
http://i.gyazo.com/6e0b769a6536fcc5eddb4b76eeb76637.png

Ble der en liten halvtime, før jeg gikk tilbake DCA (var jo ingen taxier eller busser der...) og fant meg en taxi der til hotellet. Jeg var sliten av all gåingen, så gjorde det lett.

Gikk forbi et par haller på vei til selve flyplassterminalen:
http://i.gyazo.com/51c85c0fdc16ec1ed764fa2bf29dc62f.png
http://i.gyazo.com/7d40779ffc5de821f926143344ed59c6.png

Og med det var dagen over, og klokken nærmere midnatt norsk tid.

Mer følger, i dag er det hjemreise!

Flight Cancelled
30-04-2014, 15:29
Et par travle dager hjemme har ført til at siste rest av denne Tripreporten har blitt utsatt. Nuvel, man får vel skrive ferdig når man har startet. Det ble etter hvert søndag, ikke så rart med tanke på at oppholdet i D.C. kun skulle være 50 timer.

Voknet søndag klokken 4-5 amerikansk tid, som tilsvarer 10-11 norsk tid som jeg levde etter. Jeg hadde enda ikke fått besøkt Smithsonian Air and Space museum, som jeg viste åpnet klokken 10 amerikansk tid denne søndagen. Det irriterte meg litt at jeg ikke rakk det dagen før, men man har naturligvis begrenset med tid når man er her så kort tid.

Med SuperShuttle-pickup planlagt 12:30 lokal tid, konkluderte jeg med at det får bli med en senere tur at jeg besøker museumet. Litt irriterende, da det var noe av det jeg virkelig var spent på – men det ville bli så kort tid uansett. Derfor ble formiddagen brukt i nabolaget til hotellet hvor jeg gikk litt rundt å så, tok et par kopper kaffe osv. En litt slaraffen-søndag ble det, før jeg i 12-tiden gikk opp på rommet og pakket, før jeg sjekket ut.

I likhet med turen fra flyplassen, var en SuperShuttle Van bestilt. Supershuttle finnes i mange amerikanske byer, og er enkelt og greit at man betaler litt mindre enn for f.eks. taxi, og sitter på i en van med opptil 10 andre personer som (forhåpentligvis) skal et sted nær deg. Jeg endte opp med å være første person som ble hentet, noe som naturligvis førte til en lang nok tur. Var fire stopp etter meg litt rundt omkring i Arlington og et par andre steder i Virginia. Tok vel rundt en og en halv time fra pickup til ankomst Dulles. Ville nok tatt under halvparten med taxi, men det er greit nok for under 200 kroner. En litt moro detalj: vi plukket opp et gammelt ektepar fra et stort forstadshus. Så de ikke mer etter vanen, før de plutselig dukket opp bak meg i køen i savnet-bagasje-skranken på Flesland. Med 6 personer i Van-en, syntes jeg det var en litt moro tilfeldighet.

Uansett, tilbake til Dulles. Det var en nådeløs lang kø for SAS GO, og jeg må innrømme at jeg fikk litt større kjærlighet til mitt relativt unge gullkort da. Ventet vel i rundt 2 minutter før jeg stod fremst i Biz/Gold-køen og ble kalt frem til innsjekkingsskranken. Ble spurt om «do you wish to upgrade by points, sir?» av hun bak skranken. Med under 1000 poeng på konto, var det dessverre ikke aktuelt. Når jeg senere kom på flyet, var det stinn brakke i Economy. Jeg mistenker at Go faktisk var oversolgt, derav spørsmålet.

Uansett, premium kø i passsjekk før en rask sikkerhetskontroll. Dulles er en veldig enkel flyplass sånn sett, med innsjekk for «alle» i samme terminal, med felles sikkerhetskontroll før man går/blir toget til aktuell terminal. SAS har fast gate B38/B40 på Dulles, noe som passer fint da LH har en lounge ved B51 på IAD (både Business og Senator). Ble litt lounge der. Ingenting å hoppe i taket over, ganske liten og full Senator-lounge. Den hadde gode stoler, greit mat og strøm, som egentlig var det jeg trengte. Ble blant annet litt BBQ-marinert svineribbe (eller noe i den duren) på meg, som smakte veldig godt, i tillegg til litt ovnsbakt laks. Tok i tillegg litt bilder av diverse flytyper og selskaper jeg ikke hadde sett med mine egne øyne før.

Etter hvert bar det seg ut av loungen, jeg tenkte at jeg kanskje burde bruke føttene litt – jeg skulle jo trossalt sitte inneklemt i et lite sete i 8 timer. Ble litt shopping av diverse, før jeg tok meg en iskrem og tuslet til gaten. Satte meg ned ved gaten og var halvveis i iskremen før jeg plutselig hørte navnet mitt bli lest opp, hvor jeg ble spurt om å komme til gate. Hva i alle dager har skjedd nå, tenkte jeg. Enda mer skeptisk ble jeg når den umiddelbare responsen var «can I see your passport?». Et «yes, this is him» og en «do you recognize this phone, sir?» gjorde meg litt mer lettet og litt flau. Whops det viste seg at jeg hadde mistet telefonen i stolen i LH-loungen. Heldigvis hadde jeg SAS smart pass på baksiden av telefonen. Gjennom den fikk de søkt opp EB-nummeret mitt og kalt meg opp.

«Whops»-følelsen gjorde meg både lettet og nervøs. En påfølgende kontroll av alle viktige eiendeler ble gjennomført, før alt av lommer, sekker, rom og det som er ble seglet med glidelås. Det ble etter hvert tid for boarding, hvor EBG og Business boardet gjennom B38, og de vanlige dødelige gjennom B40. Selv om jeg skulle stables med de vanlige dødelige bak i bussen, sørget det gullfargede kortet for at jeg fikk boarde med de utvalgte. Greit nok å være tidlig om bord, og jeg fant meg etter hvert til rette i 20A. Bonusen med dette setet er benplassen. Det er trangt ellers, men her har du benplass tilsvarende hva man har i Plus.

http://i.gyazo.com/37f1c4a6bb9932ece252f4a1360eaadc.png

Det skal ikke være noe tvil: en soloppgang fra et fly, er noe av det vakreste her i verden. Dårlig bildekvalitet, men du forstår hva jeg mener.
http://i.gyazo.com/fc7bcf389c7ec0c5f0435c5d7e8ffeef.png

Serveringen ombord var noe kjøtt med noe stappe, en salat og noe sitronkake. Ingenting å skrive hjem om, og jeg angret egentlig på at jeg tok i mot maten. Det var nemlig slik at det tok godt over en time før brettene ble hentet inn igjen, og klokken nærmet seg 2 norsk tid før jeg dermed kunne lukke øynene. Pusset tennene på toalettet, før det ble på med med ørepropper, QC-15 over ørene, nattmaske, nakkepute, teppe og en vanlig pute. Preparation is key, og sove fikk jeg. Voknet litt underveis, men fikk totalt sikkert en nærmere 5 timer søvn på flyturen noe jeg er ganske så fornøyd med. Før landing kom det et lite kaldt måltid som jeg ikke helt husker hva bestod av. Greit nok, men man var aldri i tvil om at dette var mat for Economy…

Før man forlot luften over det amerikanske kontinentet, var ETA rundt 07:30, og når jeg voknet hadde den dessverre ikke endret seg. Med avgang BGO 08:00 ble jeg litt skrekket. Landet ganske så nøyaktig 07:30, og var ved gate 07:40. Short Connections ble lest opp før avgang, og til min store skrekk skulle A320-flyet ta oss til Bergen fra gate A17. For dere som er ukjente med Kastrup, ville jeg da ankomme bak passkontrollen et sted på C-piren, og derfra måtte dra helt ytterst i A-piren.

http://i.gyazo.com/7319b90f41fb1abc78043ae95196bd7b.png

Utrolig nok rakk jeg det i motsetning til bagasjen. Turen hjem til BGO var helt standard, og jeg fikk levert bagasjen på døren utpå kveldingen samme dag.

Totalt sett er jeg veldig fornøyd med reisen. Det er selvsagt mer komfortabelt å reise i Business, og jeg må si meg veldig glad for at jeg oppgraderte på utreisen. Å bruke Optiontown og/eller poeng er etter min mening en ganske rimelig måte å få en oppgradering som så absolutt er verdt det. Washington D.C. er en veldig fin by, og jeg er veldig glad for at jeg reiste. Det å besøke National Mall er noe jeg anbefaler alle å gjøre en gang i løpet av livet. Takk for at du leste, håper du satte pris på rapporten.

The end.

Yeager
30-04-2014, 16:20
Kjempefin rapport, moro å lese. Husker godt jeg fomlet fælt med kontrollen til biz-setet første gang også... ;-)

737-405
03-05-2014, 16:51
Herlig rapport dette her, Flight Cancelled :-) Ikke verst med fleste gang i Business - det er en fantastisk følelse! Håper å se flere skriverier fra deg.

AvoidingRoyster
06-07-2014, 22:56
Glimrende rapport. Velskrevet, passe mengde tekst og bilder. Takk for TR. Nå klør det ekstra i reisegenet:p 16 dager til OSL-CPH-SFO-LAX-MSP-IAD-CHP-OSL skal unnagjøres med 4 uker deilig ferie:) ICene i biz:)

K3nn7
07-07-2014, 17:03
Fikk litt lyst til å ta en tur til DC nå, og da mener jeg litt lenger enn den overgangen jeg hadde på DCA hvor man hadde under en time fra gate til gate... Takk for titten!

bmgzor
07-07-2014, 18:16
Hvordan var hotellet? har selv en tur til DC i november og booket det samme hotellet.

Flight Cancelled
07-07-2014, 20:16
Hyggelig med positive tilbakemeldinger. :)

Hvordan var hotellet? har selv en tur til DC i november og booket det samme hotellet.
Hotellet var meh. Helt greit, men ingenting mer. Gode senger, og det var egentlig det viktigste for min del. Er jo ikke 50 timer i D.C. for å være på hotellet... :p Med tanke på prisnivået på hoteller i D.C. og den mer rimelige prisen til dette, vil jeg si meg om ikke super fornøyd, i alle fall tilfreds. Kort vei til Crystal City-stoppet på metroen var det og, og derfra kommer du deg inn til sentrum på null og niks.

Glimrende rapport. Velskrevet, passe mengde tekst og bilder. Takk for TR. Nå klør det ekstra i reisegenet:p 16 dager til OSL-CPH-SFO-LAX-MSP-IAD-CHP-OSL skal unnagjøres med 4 uker deilig ferie:) ICene i biz:)
Håper vi får se en TR fra deg og da? ;) Høres ut som en veldig spennende tur!

AvoidingRoyster
08-07-2014, 20:51
Hyggelig med positive tilbakemeldinger. :)

Håper vi får se en TR fra deg og da? ;) Høres ut som en veldig spennende tur!

Ja skal se om jeg får forfattet noe på turen :=) Blir en salig miks mellom Fly, biltur SFO/LA og forhåpentligvis litt GA i Minneapolis:)

pgaa
09-07-2014, 01:22
Takk for flott rapport, hyggelig lesning :)