YawDamper
23-04-2014, 19:54
Reiserute: OSL-EWR-BOS-FRA-OSL
Reisetidspunkt: påsken 2014
Denne reisen kom i stand som resultat av “annonsert tilbud” her på flyprat.no. Altså ikke et resultat av den litt for gunstige prismatrisen som var gyldig en kort periode sist vinter, som også ga opphav til et par interessante turer. Takk til flittige forumister som deler informasjon om gode tilbud.
New England og dalstroka innafor har alltid fristet, men det har aldri tidligere vært en passende anledning til å sette kursen dit. Stort sett har ferden til USAs østkyst stoppet ved New York i nord. Imidlertid – med annonsert pris på kr 9.553 t/r i C, bookingklasse P, ville det nok en gang bli en søt EuroBonus-opptjening og forhåpentligvis også en interessant tur.
36749
Reiseruten denne gang.
Turen skulle gjennomføres sammen med min kamerat Brutus. Brutus og jeg har i en del år vært medlemmer av samme flyklubb, og selv om vi ikke treffes så ofte i hverdagen – så er vi stort sett på bølgelengde når det gjelder virkelighetsoppfatning og humor. Ergo et godt utgangspunkt for en guttetur til USA.
Kollektivtransporten fikk oss effektivt opp til Gardermoen. Intet rush forbi Oslo, tydelig at påskemodus allerede satte sitt preg på Norge. De obligatoriske og lite interessante spørsmålene ved innsjekk i H-skranken på OSL: hvem som har pakket bagasjen? Når? Om jeg har sovet oppå kofferten sist natt og bevoktet den med mitt liv som innsats mot enhver hattifnatt som kan ha forsøkt å putte noe skummelt opp i kofferten? Jeg velger å stå over historien om at fjøslykta har hengt ute hele natten og sørget for at uvedkommende har holdt seg langt unna. Det er ikke sikkert at partysvensken fra Menzies (som for anledningen snakker amerikansk med svensk aksent) ville ha skjønt realitetene ute på den norske landsbygda. Den største trusselen i min bagasje måtte i så fall være en flått, som i vårløsningen kunne ha våknet til live og sneket seg inn i bagasjen med målsetning om å slå ut halve nord-Amerika med borreliose. Nok om det. Adresse for første overnatting i USA hadde jeg registrert på www i god tid, men denne ligger likevel ikke inne i systemet. Slikt er litt irriterende. Likevel, boardingkort utstedes for forhåndsvalgt sete 4F og 4E, og vi beveger oss mot security. Brutus gjennom fast track, jeg selv gjennom ansatte-slusen, i det jeg hadde et legitimt ærend inne på crewrommet og følgelig var i hvert fall litt i tjeneste. OSL har jo blitt helt hysteriske på dette med at ansatteslusen kun er for ansatte i aktiv tjeneste. De om det, det er tydelig at det er få bekymringer innen airport security i Norge, når de kan lage oppstyr om slikt tøv.
Kontor-ærendet ble unnagjort i en fei og kursen ble satt mot SAS-loungen hvor jeg ble gjenforent med Brutus. Et skilt ved inngangen kunne fortelle at SAS beklager på det sterkeste at loungen er under oppussing og at de er lei for de ulemper dette måtte medføre. Vel. SAS er tilgitt. Jeg er faktisk langt mer sur for at EuroBonus-poeng fra forrige reise, påbegynt for nøyaktig 15 dager siden, ikke er inne på konto – og boardingkortet fortsatt er stemplet “EuroBonus SILVER” og ikke “GOLD”. Jeg ser ingen legitim grunn til at det skal ta noe vesentlig tid i det hele tatt – vi skriver tross alt 2014, og mer enn noen timers forsinkelse etter fullført flyging virker for meg totalt unødvendig. Epost til UA, telefon til 05400 – jeg er ikke imponert over stjernealliansen og sitter med inntrykk av at de er veldig glade for at jeg ikke har GOLD-status ennå, da dette muligens ville ha kostet dem et par kroner ekstra i lounge-utgifter. Noen hjelp er det i hvert fall ikke å få verken her eller der. Igjen: ikke imponerende.
36736
Tidenes sureste EuroBonus-poengsaldo.
Brutus er en jordnær kar. Han har interesse for luftfart, har småflysertifikat, men jobber i motsetning til meg selv ikke i bransjen. C-class på intercont har han ikke vært med på tidligere, og han er således tilfreds med fasilitetene i SAS-loungen. Vi rasker med oss dagens aviser – det skader tross alt ikke å holde seg samtidsorientert – samt en lett senfrokost i form av salat, litt chips og brød. Selv går jeg for “husets” hvitvin (hva nå det er), Brutus forsyner seg av Carlsberg'en og mumler noe om “kjekke saker”. Loungen er faktisk rimelig full – kanskje vi har truffet midt i påskeutfarten? Det blir ikke anledning til mer enn en halvtime der før kursen må settes mot passkontroll for å komme ut av reservatet, og videre til gate 58. Utenfor ser vi Uniteds B757-200 som skal operere som UA39, tydelig merket med “ETOPS” på døra til nesehjulet – ingen tvil om at vi er ved riktig gate. Boarding er allerede i gang, og den gemene hop har allerede fått grønt lys for å gå ombord. Vi smetter inn i køen, kommer oss ombord og tar til venstre. Fint at boarding skjer gjennom jetbridge som treffer flyet litt foran midten: slik kan C-class ta til venstre og gå rett til sitt mens economy og eco+ tar til høyre og ikke må traske gjennom C-kabin. Praktisk for alle parter. My Little Darling i form av kabin-Rimowa, innkjøpt for to uker siden, plasseres skånsomt på hattehyllen. Jeg konstaterer at hun allerede har fått litt reise-patina etter å ha vært med til Los Angeles og over 2500 km i bagasjerommet på en leiebil.
36737
Litt grønt å finne i SAS-stuen på Gardermoen.
36738
En ærverdig, gammel dame - B757-200 holder seg fin og slank!
C-class er ikke på langt nær full: av 16 seter er det kun 6 som er opptatt. I economy registreres et 20-tall ledige seter. Brutus og jeg får høre at vi er mer enn velkomne til å “spre oss utover” dersom vi ønsker litt mer plass. En hyggelig gest fra CA – men vi velger å sitte på våre forhåndsvalgte seter, slik at praten kan gå under turens gang. Det er ikke bare på jentetur til Krakow at det kan skravles. Jeg hilser på purser som jeg kjenner igjen fra køen i crew-securitykontrollen, viser diskret ID-kortet og spør om det er mulig å gå frem og hilse på flight deck før dørene lukkes. Ikke noe problem: får hilse på alle tre der fremme samt slå av en trivelig prat. Flight deck på B757 har jeg ikke sett tidligere – men det er mye som minner meg om B737 og de timene jeg tilbragte der. Vi avslutter med standardfrasene om “have a safe flight” - det er vel en del av yrkesstoltheten som kicker inn og gjør at samtalen gjerne ender med det – og tiden er igjen inne for å finne setet ved siden av Brutus, slå seg ned og bare være passasjer. FC kommer straks på PA og informerer om dagens flygetid på 8H37M, samt forventning om litt lett turbulens underveis. Vi lener oss god tilbake, tar i mot velkomsdrinken og noterer at pushback skjer fire minutter før oppsatt rutetid.
36739
Langt fra fullt i C.
Avgang skjer fra bane 01L. Det er vel RR som sitter under vingene på denne maskinen også, og det sparker godt i fra. Utklatring mot Hurdalssjøen, venstresving mot sørenden av Randsfjorden – og sør-Norge forsvinner under oss. Vi passerer Hardangervidda i noen og tredeve tusen fot, fortsatt klatrende. Under oss ser vi Haukeliseter, kan fornemme duften av spekemak og rømmegrøt derfra – og level-off skjer etterhvert i FL340. Kursen går videre like sør av Haugesund, vi ser faktisk bane 14/32 der nede – og ut i havet, hvor adskillige supplybåter og oljeinstallasjoner er synlige i klarværet. Varme kluter, varme peanøtter og fritt valgt drikke trylles frem – Brutus går for en Heineken, jeg satser selv på en House of Mandela Thembu Collection Sauvignon Blanc 2012. Intet å utsette på den.
36740
"Varemerket", servert gode og varme. Brutus og jeg selv knasket i vei.
Jeg stusser litt over at kursen er såpass vest-sørvestlig som den er. Jeg kjenner igjen Aberdeen nede til høyre, og en ny sving mot venstre – mot Glasgow. Hva skjer? Er vi kapret? Skal vi også forsvinne ut i havet, i stillhet, mens verden stiller spørsmål om hvor det ble av oss? Hm. Vil verden noen gang finne ut hvor denne ferden endte? Men så skjer en kurskorreksjon til noe som ligner på storsirkelkurs mot EWR. Jeg puster lettet ut og sier til meg selv at jeg kan ta det helt med ro. Vi skal ikke forsvinne. Derimot skal vi trakteres med en riktig så god middag.
Lintøyet blir andektig brettet ut og forretten kommer på bordet: scampi med chilisaus, et grønt salatblad og litt sitron. Og noe som får Brutus, som er en jordnær fyr som kan tenkes å oppfatte karbonader – når disse i tillegg inneholder noe så eksotisk som løk – som avansert kost, til å spørre “å er detta?” mens han holder opp en kapers. Videre til en lekker salat – virkelig god, med den yoghurt-baserte dressingen vi har valgt. Her skiller United seg ut fra røkla: både hos SK og LH har jeg alt for ofte opplevd plast-innpakkede (hos førstnevnte) og alt for dvaske (hos sistnevnte) salater. UA-salaten er crispy. Den knaser. Den er saftig. Den er rett og slett rågod. Hadde jeg vært kanin, hadde jeg garantert fått en orgasmisk opplevelse av denne salaten (nå skal det vel bemerkes at kaniner er kjent for å ... ja, nettopp: både titt og ofte, men likevel). Som betalende passasjer konstaterer jeg at United har servert meg en lekker salat som absolutt står til en sekser. CA kommer forbi, jeg kommenterer salaten, sier at jeg gleder meg til iskremen – og spør om det er noen som helst sjanse for å få to?
36741
Forretten - akkompagnert av en fyrrig, liten sausdott.
36742
United scorer høyt med denne salaten. Vanvittig god!
36743
Fiskeretten ser kanskje ikke så delikat ut, men smaken og konsistensen var det intet å utsette på.
36744
Akk, min svakhet og lidenskap: ost.
36745
En viss Mykjemeir-Yngvar ville nok ikke ha likt dette bildet.
36746
Det er viktig å ha noko åttat.
36747
Standard UA-kit.
(forts.)
Reisetidspunkt: påsken 2014
Denne reisen kom i stand som resultat av “annonsert tilbud” her på flyprat.no. Altså ikke et resultat av den litt for gunstige prismatrisen som var gyldig en kort periode sist vinter, som også ga opphav til et par interessante turer. Takk til flittige forumister som deler informasjon om gode tilbud.
New England og dalstroka innafor har alltid fristet, men det har aldri tidligere vært en passende anledning til å sette kursen dit. Stort sett har ferden til USAs østkyst stoppet ved New York i nord. Imidlertid – med annonsert pris på kr 9.553 t/r i C, bookingklasse P, ville det nok en gang bli en søt EuroBonus-opptjening og forhåpentligvis også en interessant tur.
36749
Reiseruten denne gang.
Turen skulle gjennomføres sammen med min kamerat Brutus. Brutus og jeg har i en del år vært medlemmer av samme flyklubb, og selv om vi ikke treffes så ofte i hverdagen – så er vi stort sett på bølgelengde når det gjelder virkelighetsoppfatning og humor. Ergo et godt utgangspunkt for en guttetur til USA.
Kollektivtransporten fikk oss effektivt opp til Gardermoen. Intet rush forbi Oslo, tydelig at påskemodus allerede satte sitt preg på Norge. De obligatoriske og lite interessante spørsmålene ved innsjekk i H-skranken på OSL: hvem som har pakket bagasjen? Når? Om jeg har sovet oppå kofferten sist natt og bevoktet den med mitt liv som innsats mot enhver hattifnatt som kan ha forsøkt å putte noe skummelt opp i kofferten? Jeg velger å stå over historien om at fjøslykta har hengt ute hele natten og sørget for at uvedkommende har holdt seg langt unna. Det er ikke sikkert at partysvensken fra Menzies (som for anledningen snakker amerikansk med svensk aksent) ville ha skjønt realitetene ute på den norske landsbygda. Den største trusselen i min bagasje måtte i så fall være en flått, som i vårløsningen kunne ha våknet til live og sneket seg inn i bagasjen med målsetning om å slå ut halve nord-Amerika med borreliose. Nok om det. Adresse for første overnatting i USA hadde jeg registrert på www i god tid, men denne ligger likevel ikke inne i systemet. Slikt er litt irriterende. Likevel, boardingkort utstedes for forhåndsvalgt sete 4F og 4E, og vi beveger oss mot security. Brutus gjennom fast track, jeg selv gjennom ansatte-slusen, i det jeg hadde et legitimt ærend inne på crewrommet og følgelig var i hvert fall litt i tjeneste. OSL har jo blitt helt hysteriske på dette med at ansatteslusen kun er for ansatte i aktiv tjeneste. De om det, det er tydelig at det er få bekymringer innen airport security i Norge, når de kan lage oppstyr om slikt tøv.
Kontor-ærendet ble unnagjort i en fei og kursen ble satt mot SAS-loungen hvor jeg ble gjenforent med Brutus. Et skilt ved inngangen kunne fortelle at SAS beklager på det sterkeste at loungen er under oppussing og at de er lei for de ulemper dette måtte medføre. Vel. SAS er tilgitt. Jeg er faktisk langt mer sur for at EuroBonus-poeng fra forrige reise, påbegynt for nøyaktig 15 dager siden, ikke er inne på konto – og boardingkortet fortsatt er stemplet “EuroBonus SILVER” og ikke “GOLD”. Jeg ser ingen legitim grunn til at det skal ta noe vesentlig tid i det hele tatt – vi skriver tross alt 2014, og mer enn noen timers forsinkelse etter fullført flyging virker for meg totalt unødvendig. Epost til UA, telefon til 05400 – jeg er ikke imponert over stjernealliansen og sitter med inntrykk av at de er veldig glade for at jeg ikke har GOLD-status ennå, da dette muligens ville ha kostet dem et par kroner ekstra i lounge-utgifter. Noen hjelp er det i hvert fall ikke å få verken her eller der. Igjen: ikke imponerende.
36736
Tidenes sureste EuroBonus-poengsaldo.
Brutus er en jordnær kar. Han har interesse for luftfart, har småflysertifikat, men jobber i motsetning til meg selv ikke i bransjen. C-class på intercont har han ikke vært med på tidligere, og han er således tilfreds med fasilitetene i SAS-loungen. Vi rasker med oss dagens aviser – det skader tross alt ikke å holde seg samtidsorientert – samt en lett senfrokost i form av salat, litt chips og brød. Selv går jeg for “husets” hvitvin (hva nå det er), Brutus forsyner seg av Carlsberg'en og mumler noe om “kjekke saker”. Loungen er faktisk rimelig full – kanskje vi har truffet midt i påskeutfarten? Det blir ikke anledning til mer enn en halvtime der før kursen må settes mot passkontroll for å komme ut av reservatet, og videre til gate 58. Utenfor ser vi Uniteds B757-200 som skal operere som UA39, tydelig merket med “ETOPS” på døra til nesehjulet – ingen tvil om at vi er ved riktig gate. Boarding er allerede i gang, og den gemene hop har allerede fått grønt lys for å gå ombord. Vi smetter inn i køen, kommer oss ombord og tar til venstre. Fint at boarding skjer gjennom jetbridge som treffer flyet litt foran midten: slik kan C-class ta til venstre og gå rett til sitt mens economy og eco+ tar til høyre og ikke må traske gjennom C-kabin. Praktisk for alle parter. My Little Darling i form av kabin-Rimowa, innkjøpt for to uker siden, plasseres skånsomt på hattehyllen. Jeg konstaterer at hun allerede har fått litt reise-patina etter å ha vært med til Los Angeles og over 2500 km i bagasjerommet på en leiebil.
36737
Litt grønt å finne i SAS-stuen på Gardermoen.
36738
En ærverdig, gammel dame - B757-200 holder seg fin og slank!
C-class er ikke på langt nær full: av 16 seter er det kun 6 som er opptatt. I economy registreres et 20-tall ledige seter. Brutus og jeg får høre at vi er mer enn velkomne til å “spre oss utover” dersom vi ønsker litt mer plass. En hyggelig gest fra CA – men vi velger å sitte på våre forhåndsvalgte seter, slik at praten kan gå under turens gang. Det er ikke bare på jentetur til Krakow at det kan skravles. Jeg hilser på purser som jeg kjenner igjen fra køen i crew-securitykontrollen, viser diskret ID-kortet og spør om det er mulig å gå frem og hilse på flight deck før dørene lukkes. Ikke noe problem: får hilse på alle tre der fremme samt slå av en trivelig prat. Flight deck på B757 har jeg ikke sett tidligere – men det er mye som minner meg om B737 og de timene jeg tilbragte der. Vi avslutter med standardfrasene om “have a safe flight” - det er vel en del av yrkesstoltheten som kicker inn og gjør at samtalen gjerne ender med det – og tiden er igjen inne for å finne setet ved siden av Brutus, slå seg ned og bare være passasjer. FC kommer straks på PA og informerer om dagens flygetid på 8H37M, samt forventning om litt lett turbulens underveis. Vi lener oss god tilbake, tar i mot velkomsdrinken og noterer at pushback skjer fire minutter før oppsatt rutetid.
36739
Langt fra fullt i C.
Avgang skjer fra bane 01L. Det er vel RR som sitter under vingene på denne maskinen også, og det sparker godt i fra. Utklatring mot Hurdalssjøen, venstresving mot sørenden av Randsfjorden – og sør-Norge forsvinner under oss. Vi passerer Hardangervidda i noen og tredeve tusen fot, fortsatt klatrende. Under oss ser vi Haukeliseter, kan fornemme duften av spekemak og rømmegrøt derfra – og level-off skjer etterhvert i FL340. Kursen går videre like sør av Haugesund, vi ser faktisk bane 14/32 der nede – og ut i havet, hvor adskillige supplybåter og oljeinstallasjoner er synlige i klarværet. Varme kluter, varme peanøtter og fritt valgt drikke trylles frem – Brutus går for en Heineken, jeg satser selv på en House of Mandela Thembu Collection Sauvignon Blanc 2012. Intet å utsette på den.
36740
"Varemerket", servert gode og varme. Brutus og jeg selv knasket i vei.
Jeg stusser litt over at kursen er såpass vest-sørvestlig som den er. Jeg kjenner igjen Aberdeen nede til høyre, og en ny sving mot venstre – mot Glasgow. Hva skjer? Er vi kapret? Skal vi også forsvinne ut i havet, i stillhet, mens verden stiller spørsmål om hvor det ble av oss? Hm. Vil verden noen gang finne ut hvor denne ferden endte? Men så skjer en kurskorreksjon til noe som ligner på storsirkelkurs mot EWR. Jeg puster lettet ut og sier til meg selv at jeg kan ta det helt med ro. Vi skal ikke forsvinne. Derimot skal vi trakteres med en riktig så god middag.
Lintøyet blir andektig brettet ut og forretten kommer på bordet: scampi med chilisaus, et grønt salatblad og litt sitron. Og noe som får Brutus, som er en jordnær fyr som kan tenkes å oppfatte karbonader – når disse i tillegg inneholder noe så eksotisk som løk – som avansert kost, til å spørre “å er detta?” mens han holder opp en kapers. Videre til en lekker salat – virkelig god, med den yoghurt-baserte dressingen vi har valgt. Her skiller United seg ut fra røkla: både hos SK og LH har jeg alt for ofte opplevd plast-innpakkede (hos førstnevnte) og alt for dvaske (hos sistnevnte) salater. UA-salaten er crispy. Den knaser. Den er saftig. Den er rett og slett rågod. Hadde jeg vært kanin, hadde jeg garantert fått en orgasmisk opplevelse av denne salaten (nå skal det vel bemerkes at kaniner er kjent for å ... ja, nettopp: både titt og ofte, men likevel). Som betalende passasjer konstaterer jeg at United har servert meg en lekker salat som absolutt står til en sekser. CA kommer forbi, jeg kommenterer salaten, sier at jeg gleder meg til iskremen – og spør om det er noen som helst sjanse for å få to?
36741
Forretten - akkompagnert av en fyrrig, liten sausdott.
36742
United scorer høyt med denne salaten. Vanvittig god!
36743
Fiskeretten ser kanskje ikke så delikat ut, men smaken og konsistensen var det intet å utsette på.
36744
Akk, min svakhet og lidenskap: ost.
36745
En viss Mykjemeir-Yngvar ville nok ikke ha likt dette bildet.
36746
Det er viktig å ha noko åttat.
36747
Standard UA-kit.
(forts.)