View Full Version : Twin Ottern på tur igjen
Twin Otter
23-04-2014, 07:41
Nytt land og to flyplasser i samme by.
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg med en liten rapport igjen. Prøver en slags underveis-rapport denne gangen så får vi se hvordan det går.
Atter en natt med dårlig søvnuttak med dertilhørende stirring i taket og fundering førte til vibrasjoner i bookingfingeren. Merkelig nok. Rart med det i grunn: Av en eller annen snodig grunn finner jeg det for godt å leke med telefonen når jeg ligger sånn og da er det ganske så lett å taste seg inn på SAS sin geniale app. «Skulle bare» inn å sjekke mine andre reservasjoner som lå og ventet og se at «alt var ok» med disse. SAS sitt vårsalg lå riktignok gjemt et lite stykke bak i hukommelsen. Så lå man der og trykte inn noen destinasjoner og datoer av interesse. Etter litt trykking hadde oppmerksomheten min blitt rettet mot en by i et land jeg ikke hadde vært i før. En god grunn til å reise i seg selv i grunn. I tillegg har denne byen to internasjonale flyplasser, og SAS flyr til begge to. Så da måtte man sørge for å reise via begge disse. Det familiære kappløpet om å samle på flyplasser rundt om i verden fortsetter og som jeg har nevnt før: Det er faktisk en stor del av moroa for meg. Flyplasser, flytyper og registreringer. For å komme seg mellom disse to flyplassene. Google forteller at det faktisk er ca 55 kilometer i avstand mellom flyplassene. Så det hadde nok blitt litt langt å gå på en dag. Jeg bare tøyser.
Uansett for å unngå noen potensielle "smeller» i transfer mellom flyplassene la man inn en overnatting. Med litt over et døgn fra ankomst til avreise var det kanskje ikke så dumt å stoppe litt opp og faktisk se litt av byen man besøker heller.
Denne turen ble booket i GO. Prisene i Plus var ikke like innbydene denne gangen. Med grytidlig avgang planla man å sove seg nedover Europa og spise litt frokost i loungen på Kastrup underveis. Seter ble i alle tilfeller plukket raskt etter at bookingen var gjennomført. En av de store fordelene med å være EBG synes jeg selv i tillegg til ekstra bagasje, lounge og alt det der.
Typisk nok så det ut som SAS solgte godt med Plus på den første flighten. I grunnen ikke overraskende. Så ved innsjekk var man blitt flyttet fra 10A til 25B(?). Men man hoppet selv elegant over til 25A og satset på ledig midtsete ihvertfall.
Man jobbet kveldsvakt kvelden før avreise. Så alt lå an til en kort natt og altfor tidlig oppstandelse. Hvorfor i allverden gidder jeg holde på med dette her?
Som sagt: våknet faktisk før vekkerklokka. Har det med å sove lett før jeg skal ut på tur. Så da tuslet man inn på badet og gjorde unna morgenrutinen før man ikke lenge etter var på tur ned til busstoppet der flybussen etterhvert ankom på skarp rute.
Fremme på Sola 19 minutter senere.
Tiden fløy og plutselig var jeg siste man til å boarde på dagens første flight....
Er det Milano du skal til? ;)
Twin Otter
23-04-2014, 11:41
Er det Milano du skal til? ;)
Maybe..,, :-)
Twin Otter
23-04-2014, 18:58
23.04.2014, kl 06:00
SK1871 Stavanger - København
Airbus A321, OY-KBF
Sete: 25A
... som kanskje ikke overraskende gikk til Kastrup. Som nevnt var jeg blitt flyttet på. Men det var likevel god plass ombord. Ledig midtsete og ubegrenset med beinplass siden jeg satt ved nødutgang. Jeg var altså sist ombord og vi pushet etter noen minutter.
Flyet tok av i sørlig retning så jeg fikk en fin utsikt og ikke minst en flott soloppgang å se på. Plutselig glemmer man at man stod opp grisetidlig.
Ellers forløp flighten uten de store hendelsene. Jeg fikk en kopp kaffe og slumret meg ned til Kastrup. Flytid var rundt en times tid og vi landet på Kastrup ca ett kvarter før rutetid. Flyet parkerte ved D1 så da ble det kort vei til loungen. Og glad var man for det. Neste flight gikk fra A23 så man hadde en liten spasertur foran seg. Men man rakk altså en grei frokost i loungen med grei margin. Ble også tid til litt frisk luft på uteplassen ved B-gatene også.
Jeg synes frokostbuffeten SAS har satt frem er superbra. For en som ikke har helt de store frokostvanene til vanlig så blir det nesten som søndagsfrokost å regne når man kommer i gullstua på Kastrup. Deilig ferskt brød med ost og skinke i tillegg til noen egg går ned på høykant. Og så kroner man det hele med en herlig kopp kaffe. Gjør ingenting å reise i GO da. Jeg tør påstå at denne frokosten er hakket bedre en den man får servert ombord. Men finnes det yoghurt i loungen mon tro? Det får man sjekke ut neste gang.
23.04.2014, kl 08:25
SK1685 København - Milano MXP
Airbus A320, OY-KAO
Sete: 12A
Hvis det er noen som fortsatt lurer, er det vel på tide å avsløre at denne lille vårutflukten går til Milano. En by med to flyplasser som SAS flyr til. Så disse måtte man sjekke ut.
Man hadde tatt seg god tid til spaserturen fra lounge til gate så da ble det litt blomstring der før boarding snart kom i gang.
Var ikke helt full load på denne flighten heller. Midtsete ved siden av 12A forble ledig. Så da ble det en ny komfortabel flight nedover mot Malpensa. Over Europa skyet det til så det var ikke så mye spennende å se ute. I tillegg stod solen rett i mot så da ble det å lukke igjen gardinet. Først ble det litt slumring. Men etterhvert kom serveringen i gang og denne gangen valgte man seg noen varer fra BOB-vogna. En pakke med nøtter og en cola samt at man fikk en kaffe på toppen av det.
Jeg må si at denne nøtteblandingen SAS har med seg er meget velsmakende. Mix'en mellom rosiner, mandler og nøtter er midt i blinken. Perfekt saltet er den også. Kaffen til SAS er også en høydare. Noe av den beste kaffen jeg vet om.
Resten av tiden nedover ble benyttet til å lytte til musikk og skrive litt på denne rapporten her. Jeg synes skriving på iPad-tastaturet går tålig greit. Jeg vet det finnes sånne bluetooth-tastatur som man kan koble til. Men jeg kjenner enn viss dragning mot å gå til anskaffelse av en skikkelig laptop. Vi får se hva jeg kommer frem til. Men det ble jo en digresjon. Jau jau....
Jeg synes den en time og femti minutter lange turen gikk kjapt unna og etterhvert startet innflyvingen mot MXP. Fløy rett over Milano og hadde flyplassen på venstre side en god stund. Lysforholdene var ikke helt optimale for fotografering her dessverre. Landet etterhvert og parkerte ved siden av en Aegean-maskin. Jeg hadde på ingen måte dårlig tid og var blant de siste til å forlate flyet.
Tok det helt med ro. Ingen bagasje å vente på så jeg var straks ute i friluft.
Twin Otter
24-04-2014, 12:11
Etter å kikket meg ørlite rundt på terminalen fant jeg frem til togstasjonen der Malpensa Express gikk fra. Kjøpte meg billett til byen og satte meg på toget. Ikke like høy frekvens på dette "flytoget" som det vi har i Oslo så vi måtte vente en stund før avgang. I tillegg stoppet det noen ganger og tok opp andre passasjerer underveis. Etter drøye 45 minutter var vi fremme på Milan Centrale. På perrongen ved siden av stod det et lyntog som skulle til Genève og jeg tenkte at det hadde vært moro å prøve et slikt tog gjennom Europa en gang. Det får vi ha til en annen gang....
Etter litt rekognosering rundt sentralstssjonen fant jeg etterhvert frem til metroen og kjøpte meg et dagspass, Jeg er ikke så flink til å legge de store planer for hva jeg skal finne på når jeg besøker et sted. Jeg liker best å ta ting på sparket. Nå hadde jeg ikke så mye bagasje med meg, men hadde jo vært våken en stund allerede og kjente at jeg ikke gadd å dra rundt på bagen min så jeg dro først ut til hotellet som lå ikke langt unna S. Donato som ligger på enden av den gule metro-linjen i Milano. Derfra var det et lite stykke å gå til hotellet. Og det var ikke før jeg kom frem til hotellet jeg oppdaget at de hadde en egen shuttle-service fra metro-stasjonen til hotellet. Oh well...
Sjekket hvertfall inn på Chrown Plaza Linate Airport Hotell som var ganske lekkert og et skikkelig varp for rett under 500 kroner natten booket gjennom Hotwire.
De hadde wifi men ikke gratis. Men dersom jeg meldte meg inn i IHG's bonusprogram ville man få fri tilgang. Så da gjorde man det.
Fikk rom i 11 etg. Ikke verst. Helt ok størrelse på rommet. Rent og ryddig. Med blant annet vannflaske inkludert. Litt bråkete air-condition men det fikset man med ørepropper. Jeg tok en cowboystrekk på senga en god stund. En drøy time senere tok jeg turen ut igjen. Shuttlebussen kjørte meg tilbake til stasjonen og jeg tok metroen inn til sentrum igjen. Hoppet av ved Duomo og fikk sett en svær kirke.
Som sagt så hadde jeg ikke lagt så mye planer for oppholdet. Men jeg liker å knipse noen bilder på steder jeg besøker, så det fikk jeg gjort. Ellers var det tydelig at dette var typisk turiststrøk i Milano. Noen irriterende "pengeinnsamlere" og "suvenirselgere" senere fant jeg ut at det var greit å finne seg et annet område å vandre i. Evakuerte inn på en metro-stasjon og tok en tilfeldig bane og hoppet av noen stasjoner senere. Litt mindre turister her. Fant raskt frem til en fin fortauscafe og fikk litt høyst etterlengtet mat i magen. Pasta selvsagt. Er man i Italia så er man i Italia....
Etter at jeg hadde spist og kost meg med noen kalde pils en stund tok jeg turen etterhvert tilbake hotellet. Metroen fungerte bra. Måtte vente litt på shuttlebussen når jeg kom til S. Donato men den kom etterhvert. No stress.
Det ble en tidlig kveld. Sov godt hele natten og drømte rare drømmer. Våknet av vekkerklokka og hoppet rett i dusjen. Badet var ikke så stort, men helt ok. Men de hadde sånn bidet. Kunne gjerne hadde fjernet den så hadde det blitt litt mer danseplass.
Før leggetid hadde jeg hengt en lapp på dørhåndtaket utenfor som gjorde at det tjue minutter senere banket på døra og utenfor stod det en mann med et brett med frokost på. Viktig å kose seg litt når man er på ferie....
Greit med god tid på morgenen. Etterhvert banket det på døra og en renholderske lurte på om jeg var "finished". Vel kanskje det, kanskje det.
10 minutter senere stod jeg utenfor og ventet på at shuttlebussen skulle gå. Det var visst ingen andre som ville være med. Så da hadde jeg god plass. 10 minutter senere stod jeg uten for Linate flyplass. Ny flyplass på lista. Fant veien gjennom security og inn til loungen der jeg sitter nå. Den heter visstnok Leonardo eller noe. Helt ok. Ingen utsikt airside dessverre. Men wifi'en fungerer bra og utvalget av drikkevarer og snacks er tilfredstilende. I ettertid ser jeg at jeg kanskje skulle vurdert å fly til LIN og fra MXP i stedet for der er det visstnok Lufthanss Business Lounge som gjelder. Mulig den er bedre? Vet ikke. En snau time til flyavgang videre...
Bilder til denne rapporten kommer nok litt senere. Litt lettere å poste dette ved hjelp av mac'en synes jeg selv.
Twin Otter
24-04-2014, 21:03
Fortsetter med noen bilder fra turen sålangt. Greit med beinplass på 25A mellom Stavanger og København onsdag morgen.
http://37.media.tumblr.com/a3ff25012344166b5928f3c8dfb57278/tumblr_n4gt7ub8mi1qbvdqdo1_500.jpg
Utsikten mot soloppgangen var flott å få med seg mens vi klatret ut fra Sola.
http://37.media.tumblr.com/5fb5c9e6733a226813b0cc75ac608cdd/tumblr_n4gwnj9xtD1qbvdqdo1_500.jpg
Ikke lenge etterpå var vi kommet hit:
http://24.media.tumblr.com/9b5f25fb9e783ae738c02c1ea6343296/tumblr_n4gyteqZWO1qbvdqdo1_500.jpg
Hvor OY-KAO stod og ventet på å fly meg ned til Malpensa. Min andre flight i denne.
http://37.media.tumblr.com/287c7ea45043806645a932f730ad27d0/tumblr_n4h0dmDlDc1qbvdqdo1_500.jpg
Turistattraksjon i Milano knipset. Check. Fin var den og...
http://24.media.tumblr.com/040bdaf0b23a2bdd9e0b6213345f3aeb/tumblr_n4js3aE43N1qbvdqdo1_500.jpg
Hvor lenge har det vaert tog direkte til Milano Centrale? Foer var det kun til Cadorna, men jeg ser det gaar en hel del tog til Centrale naa. Sikkert lurt for videreforbindelser med tog.
Fin rapport. God tur tilbake fra Linate.
Twin Otter
25-04-2014, 21:50
Hvor lenge har det vaert tog direkte til Milano Centrale? Foer var det kun til Cadorna, men jeg ser det gaar en hel del tog til Centrale naa. Sikkert lurt for videreforbindelser med tog.
Fin rapport. God tur tilbake fra Linate.
Hei, takk for det. :) Jeg har kommet tilbake for lengst. Neste del av rapporten kommer straks.
Når det gjelder toget til Centrale så vet jeg ikke helt. Som førstegangsreisende til Milano hadde jeg ingen spesielle preferanser til hvor jeg ville hoppe av men jeg tenkte det var greit å ta utgangspunkt i sentralstasjonen. I tillegg gikk metro-linjen ut til hotellet gjennom denne stasjonen så det var jo praktisk og greit.
Twin Otter
25-04-2014, 22:03
Men nå, tilbake til Linate.
24.04.2014, kl 13:0
SK690 Milano LIN - Stockholm ARN
Boeing 737-700 LN-RNU
Sete: 3D
Tok turen ut av loungen ruslet litt å så på hva denne terminalen ellers hadde å tilby var ikke noe som fristet. Fant veien til gate A18 der boarding allerede var igang. Tydelig at det ble ganske fullt på denne flighten og da det ble min tur til å scanne boardingkortet sa det "pip" og det lyste rødt.
Dama spurte hvor jeg sàtt og hva jeg het. To ganger... Sendte meg videre nedover mot flyet. Mulig det skjedde en liten misforståelse her ja. For da jeg kom til rad 11 satt det allerede en mann på plassen min. Oisann. Han hadde fått samme sete som meg. Gikk til bakre galley og forklarte min sak til den søte svenske flyvertinnen. Hun ba meg vente litt, kom etterhvert tilbake med nytt boardingpass til meg og det stod det C på og 3D på. Jippi! Hvis det er lov å juble over en oppgradering til PLUS så gjør jeg det nå:
Jippi.
Forøvrig var LN-RNU dagens maskin til Arlanda. Endelig en ny oppføring i loggboken min. Den ble vel levert til SAS en gang i 2009 hvis jeg ikke husker feil og bærer navnet Hans Viking.
http://37.media.tumblr.com/39a0143bf95a2bc4e7123706e94e6d18/tumblr_n4lrnhIOVP1qbvdqdo1_500.jpg
Mens jeg hadde stått der og hengt i bakre galley var det nå blitt tjukt med folk i midtgangen. Så da måtte man vente litt før man fikk kommet seg opp til rad 3. Fine greier. Mistet vindusplassen. Men gjør meg ingenting å sitte på PLUS. I tillegg er det helt ok sitte ved midtgangen når det sannsynligvis ble en tur på toalettet underveis. Og veldig greit å slippe å sitte i midten. En upgrade er alltids kjekt. Beinplassen var tilstrekkelig og det er jo ikke feil å kunne forsyne seg med snacks og drikkevarer uten å måtte ta frem kortet. Så skal ikke klage over at jeg mistet vindusetet på nødutgangsraden.
Vi kom oss avgårde og taxet en god stund før vi kom oss avgårde. Var ikke klar over at LInate var såpass stor. Nuvel.
Da vi var kommet vel avgårde ble det servering. I valget mellom sandwich, wrap og salat gikk jeg for en wrap denne gangen. Når man først flyr i wrap-class osv.....
Til maten valgte jeg sprudlende vin i disse berømte Orrefors-glassene. Wrap'en smakte godt den. Men hva er det som er så kult med sparkling wine egentlig? Makan til sur og bitter smak skal man lete lengre etter. Jaja, men så har vi hvertfall prøvd det.
Etter en god stund og massene bak i maskinen hadde fått sitt kom drikketrslla forbi igjen og da ble det både ."det ene og det andre». Alt i alt en veldig god opplevelse med SAS dette her. Her fikk man virkelig se verdien av å være EBG. Jeg hadde det som plommen i egget. Resten av flighten ble brukt til å spille spill på ipaden og lytte til musikk. Nyte livet.
Etter landing på Arlanda taxet vi inn til A-piren og parkerte ved gate 9. En annen fordel med å sitte langt fremme er at man slipper av tidligere, Her hadde jeg gjort litt dårlig forarbeid. På jakt etter loungen presterte man å gå rett forbi. Men da har man lært til neste gang. Etter litt shopping i dutyfree ble det litt mer snacks og drikke i loungen.
Twin Otter
25-04-2014, 22:25
Etter litt avslapping i en folksom men trivelig lounge var det tid for å rusle mot gate F26 som lå et stykke unna. Boarding kom i gang snaut 20 minutter før av gang. Det gikk kjapt og greit for seg og 50 passasjerer ble enkelt og greit buksert inn i en ventende buss. Da vi kom frem dit kom det en lattervekkende beskjed om at de som satt på rad 1-5 ble bedt om å gå ombord først, da maskinen var lastet godt bak allerede og man nødig ville ha en tailstrike... :-)
http://37.media.tumblr.com/2fa4eb0cb868a81ae0c5b96f88ec26b4/tumblr_n4jnlsb9Nb1qbvdqdo1_500.jpg
SE-MFM var dagens maskin som fløy på ruten til Stavanger fra Stockholm. Bar tydelig preg av å vært operert av en Moldovisk operatør før den kom til Braathens Regional.
Jeg var blant denne første gruppen som fikk ta plass og fant frem til 5A. Samme setet jeg hadde sist jeg fløy med Saab'en. Foretrekker klart et av enkeltsetene på disse flightene. Lysmessig viste det å være et godt valg. Solen stod i mot høyresiden av flyet mesteparten av tiden.
Hyggelig besetning ombord bestående av nok en søt svensk flyvertinne i tillegg til flight crewet som vi ikke hørte så mye fra før det nærmet seg landing. Nydelig vær på første delen av turen. Men etter hvert skyet det til og førsteoffiseren kunne etterhvert melde om ti grader og regn på Sola. Herlig!
Nesten fremme:
http://24.media.tumblr.com/35771c02a6cc28a12ba5c249f6970f49/tumblr_n4ls4bocNz1qbvdqdo1_500.jpg
På vei inn mot gate i Stavanger så begynte jeg å lure på om vi måtte gå av i en bestemt rekkefølge her for å unngå denne baktunge situasjonen. Men så vidt jeg forstod så kom man godt i gang med å tømme bagasjerommet bak før vi rakk å komme oss av. Så da var det greit da. Flyet stod pent og pyntelig når vi hadde gått av uansett.
http://24.media.tumblr.com/2d59c319d1fbf356ea0c644c8857a908/tumblr_n4ls0q4BCc1qbvdqdo1_500.jpg
Møtte på en «velkomstkomite» i døra på Sola. Så da ble det en god prat med dem før jeg endelig kunne ta flybussen nesten hele veien hjem. Og alle var enige om at det hadde vært en hyggelig tur.
For å konkludere.
SAS leverer varene. Godt fornøyd med de 3 flightene i GO. Oppgradering til PLUS mellom Linate og Arlanda var veldig hyggelig overraskelse.
Loungebesøkene på Kastrup og Arlanda var slik jeg liker dem. Veldig greit. Loungen på Linate var som sagt litt kjedelig men helt greit utvalg likevel.
Hotelloppholdet i Milano var veldig bra. Jeg synes Hotwire er et fantastisk bra alternativ dersom man ønsker en rimelig overnatting og ender ofte opp med hoteller jeg er godt fornøyde med.
Milano er definitivt en by det er verdt å besøke. Vil gjerne dra tilbake en gang jeg har bedre tid og sette av mer tid til å utforske forskjellige deler av byen. I tillegg fikk jeg plutselig lyst å ta en togtur i Europa når jeg så toget til Geneve som stod parkert på naboplattformen ved ankomst sentralstasjonen. Vi får se når det blir. Time will show.
Takk for dere leser rapportene mine som muligens er litt alternative når det gjelder bildebruk og formidling av disse. Men men. Dere lever vel greit med det?
Ha en fortsatt fin helg dere!
Takk for fin lesing! Spennende å gjette på destinasjon, men kom vel etter en konsultasjon med Europakartet fram til at det bare var Milano som passet beskrivelsen.
Kaffen til SAS er også en høydare. Noe av den beste kaffen jeg vet om.
Say whaaat??? :drunk:
Jeg synes skriving på iPad-tastaturet går tålig greit. Jeg vet det finnes sånne bluetooth-tastatur som man kan koble til. Men jeg kjenner enn viss dragning mot å gå til anskaffelse av en skikkelig laptop.
Selv må jeg vel vurdere å hoppe på paddetrenden før eller siden, men kunne aldri tenke meg å skrive TR eller andre lengre tekster uten skikkelig tastatur. Selv sverger jeg til en Asus eeePC som jeg er strålende fornøyd med. Fungerer glimrende til bruk på fly. Med 10-tommersskjerm er det plass til å ha maskinen på bordet selv om personen foran legger ned setet. Også kostet den nesten ingenting da :spin
Bar tydelig preg av å vært operert av en Moldovisk operatør før den kom til Braathens Regional.
Siden Moldova har blitt mitt andre hjemland holder du på å irritere meg grenseløst nå! :P Tenk å skrive Moldovisk istede for Moldovsk!!!
Twin Otter
26-04-2014, 22:49
Siden Moldova har blitt mitt andre hjemland holder du på å irritere meg grenseløst nå! :P Tenk å skrive Moldovisk istede for Moldovsk!!!
Aiai. Det begynner å bli noen år siden den siste norsk-timen på videregående gitt. Legger meg herved paddeflat!
Twin Otter
26-04-2014, 22:52
Takk for fin lesing! Spennende å gjette på destinasjon, men kom vel etter en konsultasjon med Europakartet fram til at det bare var Milano som passet beskrivelsen.
Say whaaat??? :drunk:
Jo vær så god! ;)
Jeg er veldig glad i kaffe. Synes hvertfall kaffen til SAS er blant de bedre jeg får ombord på fly.
Merket faktisk at kaffen som Braathens Regional serverte mellom ARN og SVG ikke var den samme samme som SAS ellers serverer på "mainline-flåten".
Basse-HAU
27-04-2014, 17:21
Var det samme servering og standard på ARN - SVG, som resten av SK
Twin Otter
27-04-2014, 17:43
Var det samme servering og standard på ARN - SVG, som resten av SK
Det var satt av tre rader med Pluss. Resten var i GO.
Jeg satt i GO. Så jeg kan ikke svare for om passasjerer i Plus fikk servert sandwicher o.l eller bare snacks. Men drikketralla og menyen ellers er den samme som på resten av SAS. Bortsett fra at kaffen som nevnt tydelig ikke var den samme som hos resten av SAS.
Ellers er det jo kun en stk cabin crew på disse flightene. Men hun rakk en runde med drikketralla og en ekstra runde med kaffe og te før landing.
Kjekk rapport dette her, Twin Otter :-) Takk for at du tok deg tid til å skrive noen velvalgte ord. En oppgradering er heller aldri å forakte!