PDA

View Full Version : Widerøe skjerper sikkerheten...

EB
30-09-2004, 08:05
Hørte på NRK P1 at Widerøe allerede i dag skjerper sikkerheten ved å fly med lukkede cockpitdører...

DY
30-09-2004, 09:18
Vil anta at mange som jobber ved norsk småflyplasser i dag er skjerpet på det minste mistenkelige de ser.

DY
30-09-2004, 09:26
Oppi alt det tragiske er det litt merkelig å høre at man nå skriker opp etter sikkerhetskontroller på alle flyplasser.
For ikke lenge siden mente mange at dette var å kaste penger ut av vinduene og nok et stupid pålegg fra EU. Nå har det skjedd og da kan man ikke få gjort det fort nok.

Mange mente at å innføre sikkerhetskontroller og ombygging av flyplassene slik EU krevde var idioti.....men NÅ vil vi hadde det - helst igår. Det må altså en hendelse til før folk får øynene opp for virkeligheten.

For ikke lenge siden var det KUN på Gardermoen det var full sikkerhetskontroll med alle passasjerer, og stikkprøver på de andre middels store. Det var da ikke vanskelig å spasere ombord med granater om så. Gardermoen hadde full sjekk fra 1998, mens stamruteflyplassene på det beste hadde stikk-kontroller. Sågar opplevde jeg i Tromsø at det opplyst over høyttalerne at "....rute BUXXX nå var klar for avgang og at dem som ØNSKET å gå gjennom sikkerhetskontrollen kunne gjøre det." Need I say more??
Det er vel ca 1 år siden(ikke helt sikker) at det ble lovpålagt at alle stamflyplasser skulle ha full sikkerhetssjekk av reisende og bagasje.

At vi i Norge har en asylpolitikk som forsårsaker slike hendelser er vel knapt EU's skyld, men takk for at de passer på oss i Brüssel

Bare en delvis digresjon:

Noe annet som er OT kommer i hodet. Nordmenn er kritiske til at man ikke lenger får lov til å bruke tilsatt gass i embalasjen på kjøttprodukter lenger i Norge. Dette fordi EU krever det. De fleste nordmenn var kritiske og mente dette var tull. Forskningen har vist at gassen som vi i alle år har brukt her i Norge er helseskadelig er ikke så nøye. Siden EU har bestemt det - er vi imot!

I disse to tilfellene er det jo faktisk EU som har kommet med påleggene og sikrer helse og liv til norske innbyggere. Heia Norge - godt norsk - og det er typisk norsk å være god! Go figure!

Utflyttet
30-09-2004, 13:06
Om du går igjennom og ser hva som er av synlige tiltak for sikkerhet rundt flyging så kommer de stort sett i to kategorier: a) tiltak som skal få deg til å føle deg sikker og b) pen innpakking av kommerse motiv.

Det blir jo til stadighet vist at det å få ting rundt den vanlige sikkerhets-kontrollen med metall-detektorer skjer og er fult mulig, folk har jo med seg våpen ved en feiltakelse, folk blir afnget opp i en connection med ting de ikke skulle hatt i utgangspunktet; om du ser på beslag gjenstander i sikkerhetskontroller så er 99% av dette negleklipperene og strikketøyet til din tante, ikke til folk som på død og liv vil gjøre noe gale.

Dette er, som er påpekt, de storre massene som skal roes ned, ikke reel sikkerhet.

Appropos sikkerhet, de sa på radioen nå at Kato Air forbyr håndbaggasje; hvor sikker hadde du følt det om å la ryggesekken med laptoppen bli gitt normal baggasje-behandling?

laurenz
30-09-2004, 13:28
Originally posted by EB

Hørte på NRK P1 at Widerøe allerede i dag skjerper sikkerheten ved å fly med lukkede cockpitdører...

Det hørte ble sagt på TV at de nå skal lukke dørene og de vurderer også om de skal låse døren. Jada.... kanskje det hadde vært en ide!

Laurenz

DY
30-09-2004, 17:56
Originally posted by laurenz

Originally posted by EB

Det hørte ble sagt på TV at de nå skal lukke dørene og de vurderer også om de skal låse døren. Jada.... kanskje det hadde vært en ide!

Laurenz
Merket meg også det. Latterlig. Selvsagt bør døren låses om den skla være lukket, hva er ellers hensikten. tar jo 0,5 sekunder å åpne den jo.

CK
30-09-2004, 18:05
Selv de mest stringente sikkerhetstiltak vil en virkelig dedikert og smart terrorist klare å omgå - let's face it. Men, "amatørterrorister" og folk i ubalanse, som tilfellet var denne gang (heldigvis får en vel si), vil stanses av ganske enkle tiltak. De tre flykapringene vi har hatt her i landet har alle vært utført av psykisk ustabile mennesker, og det samme denne gangen. Full sikkerhetssjekk på alle flyplasser er ikke så dumt som det høres ut. Om vi i en periode til alt utstyret er på plass vil måtte tåle manuell kontroll av alle pax på småplassene skal vel kunne gå. I Sør-Afrika fløy jeg fra Hoedspruit ved Krüger-parken til Johannesburg (JNB) med en Dash 8-300 fra SA Express, og da ble alle 50 pax sjekket manuelt før omborstigning, det gikk fort og greit og det var ikke snakk om noen veeeeldig grundig sjekk, men de HADDE oppdaget om jeg hadde med meg en øks!

DY
30-09-2004, 18:37
Enig med deg CK.
Blir også litt merkelig at bestemødre blir fratatt negleklippere og neglefiler og barn fratat plastikk vanngevær i knall oransje farger på Gardermoen når man kan ta med seg en motorsag ombord når man starter turen på kortbanenettet.

Lurer på en ting. Når man flyr fra f.esk Førde eller Sogndal til Bergen så er det altså ingen sikkerhetskontroll. Når man lander i Bergen så er man jo i avgangshallen og slipper sikkerhetskontrollen. Vil ikke det si at man faktisk KAN ta med seg en øks fra Førde med Widerøe....fly til Bergen...gå av flyet der og bli værende i avgangshallen (ikke gå ned til bagasjebåndet) for så å gå ombord i SAS-flyet til Gardermoen med øksa under jakka.
Lar ikke dette seg praktisk gjennomføre pr idag?

Og i tilfelle det er mulig...beklager Avinor - det var ikke meningen å avsløre det:)

LCH78
30-09-2004, 18:56
Sikker på at man ikke må gå igjennom en sluse etter ankomst BGO fra SOG/FDE/SDN også gå i gjennom en sikkerhetskontroll før man kommer inn i avgangsområdet? Det må man iallfall i BOO og TOS og ALF da, er kun disse plassene jeg har vært innom siden 1/1-04 utenom OSL da :)

Så hvis man har tatt med seg en øks fra VDS så blir nok denne funnet i ALF før man går ombord i BUSK-flyet :)

DY
30-09-2004, 19:00
Originally posted by LCH78

Sikker på at man ikke må gå igjennom en sluse etter ankomst BGO fra SOG/FDE/SDN også gå i gjennom en sikkerhetskontroll før man kommer inn i avgangsområdet? Det må man iallfall i BOO og TOS og ALF da, er kun disse plassene jeg har vært innom siden 1/1-04 utenom OSL da :)

Så hvis man har tatt med seg en øks fra VDS så blir nok denne funnet i ALF før man går ombord i BUSK-flyet :)

Jeg er overhodet ikke sikker, men håper at man må gjennom en form for kontroll. Hørtes nemlig ut som dette var en mulighet.

BEF
30-09-2004, 19:31
Jeg er enig i at full sikkerhetskontroll bør gjennomføres på samtlige komersielle flyplasser. Det har vært, og er, alt for enkelt for terrorist eller en sinsforvirra person å spasere rett inn i et fly med hva som behager av bagasje.

Jeg er derimot ikke fult så stor tilhenger av å låse døren inn til F/D. Den viktige kommunikasjonen mellom piloter og cabin har blitt kraftig svekket og redusert etter at låsing av denne døren ble et krav på større flymaskiner.

Man skal ikke glemme det faktum som CK kommer inn på, nemlig at
Selv de mest stringente sikkerhetstiltak vil en virkelig dedikert og smart terrorist klare å omgå - let's face it.
... og slike personer får man antagelig ikke stagget uansett. Desverre!

DY
30-09-2004, 19:56
Originally posted by BEF

Jeg er enig i at full sikkerhetskontroll bør gjennomføres på samtlige komersielle flyplasser. Det har vært, og er, alt for enkelt for terrorist eller en sinsforvirra person å spasere rett inn i et fly med hva som behager av bagasje.

Jeg er derimot ikke fult så stor tilhenger av å låse døren inn til F/D. Den viktige kommunikasjonen mellom piloter og cabin har blitt kraftig svekket og redusert etter at låsing av denne døren ble et krav på større flymaskiner.

Man skal ikke glemme det faktum som CK kommer inn på, nemlig at
Selv de mest stringente sikkerhetstiltak vil en virkelig dedikert og smart terrorist klare å omgå - let's face it.
... og slike personer får man antagelig ikke stagget uansett. Desverre!

Selvsagt vil en ikke klare å garantere å stanse noen som virkelig går inn for å ødelegge et fly/flyvning, men man kan jo f.eks hindre nettopp slike impulshandlinger som det som nettopp har skjedd. Synes faktisk det er verdt å ha en låst dør til cocpit, så får helle rkommunikasjonen mellom flight crew og cabincrew skje gjennom telefon/signaler. Må velge mellom 2 onder, og pr idag syne sjeg låste dører er viktigere.