PDA

View Full Version : Charter nyheter (og rykter)


Tally-Ho
17-04-2014, 10:40
Med 97-98 % kabinfaktor på skandinavisk charter, er det forståelig at Kjos ønsker en del av denne kaken. Han har banket på døren til VING's hovedkontor, men fått høflig avslag. Thomas Cook airline fortsetter på alle flygninger.
Thomas Cook er nå en part av Airline Group, med felles SOP. Msn venter snart også en felles AOC. 6 fabrikknye A321 kommer til Skandinavia i høst. Full uppgrade av kabinen i de øvrige A321 og A330. A320 forsvinner. Sannsynlig med nytt styrmannskurs snart. Man diskuterer B-skala for nye styrmenn - for å møte low cost (DY) og SAS..., som har langt dårligere betingelser. Foreløpig ikke avklart, og fortsatt ikke krav til Airbus TR.

TUI Nordic har også kjørt samme linje som Thomas Cook, og er så vidt jeg forstår allerede nå på felles AOC med det øvrige TUI....besparelser og synergieffekter....
TUI (Star Tour) innfører reiser der man slipper å måtte være vekk hele uker (4 dager, 10 dager). Smart, og Ving følger nok på....

Rykter om at Novair står på kanten av stupet.

Jettime fortsetter å ekspandere, nå også i Finland. Jettime er kjent for å levere de dårligste ansettelsesbetingelser i charter-markedet, men er svært ekspansive nå. Også avtale med SAS.

Rykter om at Primera skal på polsk AOC!!

Dette var litt blandet drops fra skandinavisk charter.

Tally-Ho

LN-MOW
17-04-2014, 16:31
Ja, det er vel ingen bombe at charterselskapene ser hva andre i bransjen gjør .. takk for update.

Blackhawk
18-04-2014, 03:34
Interessante nyheter og rykter her ja, takker så mye!

sexten
18-04-2014, 07:59
Er ikkje VING eigd av Thomas Cook? Så ville vel vore litt rart om dei flaug med Norwegian :)

Tally-Ho
18-04-2014, 10:36
Ja, Thomas Cook eier VING, og nesten all VING-produksjon fra bl.a Norge går med TCAS, i motsetning til Star Tour og Apollo som i stor grad har kontraktsoperatører (som f.eks Norwegian). Kjos ønsker selvfølgelig en større del av turene til Skandinavias største reiseoperatør, og har banket flere ganger på dørene til hovedkontoret i Stockholm - med budskapet om at han kan produsere billigere flygninger (med sine kontraktsansatte).

Når det gjelder dette med Novairs skjebne, så henger det muligens sammen med at leasingavtalen på flyene går ut snart, og at de derfor er usikre på om de skal videreføre denne.

Thomas Cook skifter forresten nå handlingselskap i Danmark og Sverige - fra SAS til Aviator. Om dette vil gjelde i Norge er uvisst for meg. De store hub'ene, spesielt CPH og ARN, har gitt tildels vekslende grad av service opp gjennom årene - så et skifte kan være positivt. På de mindre stasjonene har SAS alltid gitt en glimrende service.

Tally-Ho

krølle
18-04-2014, 12:04
Synd dere forsvinner i SE/DK, er nok bare et spørsmål om tid i NO og.
Men flinke folk i Aviator så det går nok greit.
Skal ble spennende å se hva SGH, ehh SGS, ehh Swissport, eller hva nå enn det blir, står igjen med når 2014 blir 2015:(

MD11
18-04-2014, 15:07
Kan forøvrig opplyse om at i helgen flyr DY chartergjester fra Ving fra både Haugesund og Ålesund til Las Palmas, noe de har gjort i hele vinter. I tillegg avganger til Tenerife. Flyene starter i Norge og går med besetninger med base på norske baser. Jeg har selv fløyet mange avganger med Ving gjester som har vært strålende fornøyd med serviceprogram ombord som forøvrig bestemmes av turoperatør. God benplass, Boeing SKY INTERIOR og Wifi slår an til charter folket.

God påske fra TRD:D

geirs
18-04-2014, 19:51
Norwegian flyr for Startour men det er noen fly med samarbeid Startour/Ving. Bare og se på flyprogrammet det. Har selv flydd charter med Norwegian. Nå sist i vinterferien fra Stavanger. Det har vært norsk crew både i cockpit og kabinen. Hadde ikke vært noe bedre og flydd med Thomas Cook eller Tuifly Nordic. Har flydd med de også.

scarebus
19-04-2014, 11:15
Som det skrives så er det bare å se på flyprogrammet. Og for Ving sin del ser det ut til at Norwegian flyr 3 av et 60talls ukentlige avganger i sommer, SAS flyr 8, mens TCAS flyr over 50.

Superhai
19-04-2014, 11:56
DK har forlenget kontrakten med SGH OSL. De fleste turoperatørene ønsker å bruke egne selskaper, men i tilfeller hvor det er dyrt eller upraktisk (f.eks. mindre stasjoner og destinasjoner) så leier man inn kapasitet, det kan være hos andre charterselskaper eller selskaper som normalt bedriver ruteflyvning. Ikke nødvendigvis bare "hele fly" men et visst antall seter hos andre er heller ikke uvanlig. Novair har en liten flåte, og rykter om nedleggelse har gått i noen år. Apollo har brukt bl.a. SAS mye - det er en kontrakt som forhandles per program, og Apollo har et spredt program som det er vanskelig å dekke med Novair.

L-1011
19-04-2014, 14:34
TUI Travel Nordic har sagt upp charterkontrakt med Norwegian i Sverige och Finland till förmån för Jetime. I Finland har TUI Travel sagt upp alla charterkontrakt med Norwegian.
Jetime har finskt AOC på G och kommer inom kort ha 2 Boeng 737-700 på finskt register som kommer flyga 100% åt TUI Travel i Finland.

Ving har en del SAS charter från ARN.
Apollo har väldigt mycket SAS charter från ARN.

CRJ1000ER
20-04-2014, 19:26
TUI Travel Nordic har sagt upp charterkontrakt med Norwegian i Sverige och Finland till förmån för Jetime. I Finland har TUI Travel sagt upp alla charterkontrakt med Norwegian.
Jetime har finskt AOC på G och kommer inom kort ha 2 Boeng 737-700 på finskt register som kommer flyga 100% åt TUI Travel i Finland.

Har TUI sagt opp kontrakten med Norwegian før kontrakten utløper eller fornyet de den ikke? Har de sagt den opp under kontraktstiden og byttet til Jettime umiddelbart er det jo en interessant utvikling og et nederlag for Norwegian, i så fall...

kjeandersen
20-04-2014, 20:32
Spennende med DK oppgradering av seter å fly:) Noen som vet hva slags tidsperspektiv de har på utskiftning av seter på de store bussene? De er ganske godt brukt (les slitt).



Kjetil

Boeing_fan
20-04-2014, 20:48
Noen som vet hva slags tidsperspektiv de har på utskiftning av seter på de store bussene? De er ganske godt brukt (les slitt).


Kanskje det skjer på samme måte som når de bytter livery, dvs de bytter ut et sete av gangen, ett nå ett siden ;)

kjeandersen
20-04-2014, 21:51
Kanskje det skjer på samme måte som når de bytter livery, dvs de bytter ut et sete av gangen, ett nå ett siden ;)






Haha fantastisk :)

SBT
21-04-2014, 08:37
DK 330 maskinene skal beholde monitorer i taket, det blir ingen i de nye stolene, iht passasjer-service i Danmark. De kunne heller ikke si noe om utskiftningen var ferdig til august 14.

kjeandersen
21-04-2014, 10:47
DK 330 maskinene skal beholde monitorer i taket, det blir ingen i de nye stolene, iht passasjer-service i Danmark. De kunne heller ikke si noe om utskiftningen var ferdig til august 14.






Vil tro det blir tatt sammen med Heavy maintenance, og når det er er det sikkert noen som vet men ikke jeg:P (hint noen som vet?). Skal fly dk330 i juli men har vel ikke helt trua på at det er klart til da med min flaks:P ikke det at det plager meg så mye godt nedsitti stoler er mer behagelig enn splitter nye;)

Glenn
22-04-2014, 15:53
Thomas Cook og Ving er helt klart førstevalget for oss, utmerket service hver gang.
Bor en f.eks på VING sine egne Sunprime eller Sunwing-hotell og reiser med Thomas Cook, kan man sjekke inn bagasjen på hotellet som er meget bekvemt.


Novair har jo bare tre fly, så det kom ikke som noe sjokk at de vurderer å si opp leiekontrakten de har på de tre A321.
En kan jo spørre seg om lønnsomheten med å bare ha tre fly.
Synd for de ansatte om så skjer, som må finne seg ny jobb.

Selv unngår jeg flyvninger med Novair om det lar seg gjøre, da risikoen er mye større for en evt. forsinkelse med bare tre fly, da blir det heller SAS om en flyr Apollo.

geirs
22-04-2014, 16:41
Thomas Cook og Ving er helt klart førstevalget for oss, utmerket service hver gang.
Bor en f.eks på VING sine egne Sunprime eller Sunwing-hotell og reiser med Thomas Cook, kan man sjekke inn bagasjen på hotellet som er meget bekvemt.

Sjekke inn bagasje på hotellet gjøres også med Startour og Tuifly nordic/Norwegian.

LN-KGL
25-04-2014, 23:26
Thomas Cook skal begynne med transatlantisk flyvninger til New York, Miami og Las Vegas i 2015, til de to første destinasjonene blir det flyvninger ut fra MAN.
Kilde: https://mobile.twitter.com/TCLeamington/status/459300793402028032/photo/1

LN-MOW
26-04-2014, 00:49
Det er vel markeder Kjos ønsket seg ...... Skal vi få se flere slike moves av de europeiske charter-/fritidsselskapene mon tro ..?

1944vintage
26-04-2014, 01:10
Alle selskaper som skal være med videre må utvide horisonten.

Rema-Reitan har med sine gode resultater lovt (flere hundre ?) kjøpmenn
tur til Las Vegas i sommer-

Blir interessant å se med hvilken transport.

dc-8-63
26-04-2014, 02:41
Thomas Cook skal begynne med transatlantisk flyvninger til New York, Miami og Las Vegas i 2015, til de to første destinasjonene blir det flyvninger ut fra MAN.
Kilde: https://mobile.twitter.com/TCLeamington/status/459300793402028032/photo/1

Skal begynne ? Transatlantisk har da Thomas Cook Group holdt paa med i en aarrekke:rolleyes: De er hyggelige gjester i Seattle daglig - og saa sent som paa mandag traff jeg dem her paa Maui - en meget hyggelig og trivilig gjeng:cool:glade ansatte som blir tatt godt vare paa:rolleyes:

LN-KGL
26-04-2014, 03:22
TCX har ikke hatt regulære ruteflyvninger til f.eks. NYC før dc-8-63

dc-8-63
26-04-2014, 06:49
TCX har ikke hatt regulære ruteflyvninger til f.eks. NYC før dc-8-63

NYC er i saa fall unntaket - Thomas Cook Group representert ved Condor har og har hatt regulaere ruteflygninger til Seattle, Vancouver, San Francisco og svaert mange andre byer i USA. Seattle har hatt gleden av Thomas Cook de siste 3 aarene, de har regulaer avgang ca en time etter Lufthansa og med priser som ligger under USD 300.00 envei - vi har brukt dem et par ganger - regulaere billetter kjoept via deres egne Websider. Saa noen nyhet annet enn eventuell ny destinasjon er det ikke:)

Thomas Cook har ogsaa Interline avtale med Alaska Airlines med gjennomgaaende billetter (og priser) saa fra Frankfurt kan man via Seattle, Oakland, Los Angeles fly til byer i Alaska, inkludert Prudhoe Bay, til Honolulu, til Victoria - ja faktisk til byen hvor Air Berlin ble startet og drevet fra de foerste 10 aarene (som ironisk nok aldri har statt paa Air Berlins eget rutenett), men du og andre hyggelige mennesker kan komme dit med Thomas Cook paa regulaer flygning med regulaer billett

Blackhawk
14-05-2014, 17:34
Novair lever i beste velgående, de har nettopp skrevet under kontrakt
på leasing av tre nye Airbus A321-200 (A321NEO), med levering fra
2017.

En del av dette, kan bl.a. leses her:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10425


http://www.flygtorget.se/illustrationer/default.aspx?ID=6179&Bild=bild_20140509071035.jpg&Height=220&Width=370

Someone
23-05-2014, 14:00
Nå er charter langt fra død, men er det tendenser til at man vil se en videre nedgang fremover? Ser at fra SVG så faller charterreiser ganske dramatisk

http://www.nrk.no/rogaland/14-000-faerre-charterturister-1.11721778
På landsbasis reiser 70.000 færre på chartertur, sammenligna med i fjor. Fra Stavanger har chartertrafikken hatt en tilbakegang på 25 prosent

Superhai
23-05-2014, 14:14
Det har de siste årene vært en markant vekst på chartersiden, så det kan være en konsekvens av det. Jeg tror det er litt med variasjon, og mange av turoperatørene har brukt rutefly i større grad i tillegg.

krølle
23-05-2014, 15:09
Og et "gammelt" selskap skifter navn...
Orbest blir Evelop( hva nå i alle dager det skulle være godt for)
Kunne de ikke kalt det E(n)velop heller..

jameson82
11-07-2014, 18:05
Apollo har inngått avtale med Emirates og Qatar til vinteren

Neste vinter har Apollo rekordmange eksotiske nyheter i programmet. Selv om de fleste reiser går med charterfly har reiseselskapet neste år inngått avtale om å fly sine gjester med både Qatar Airways og Emirates fra Oslo.

Nyheter neste vinter er: Koh Yao Yai i Thailand, Bayahibe på Den dominikanske republikk, en mini rundreise på Bali, Abu Dhabi, Sri Lanka, Goa, Mauritius, Maldivene og Oman.

http://www.hangar.no/apollo-satser-med-qatar-og-emirates/

LN-CGJ
05-01-2015, 20:39
Ser på startour sine sider at Air Baltic skal fly for dem sommeren 2015.

Litt overraskende at dem vil ha en sliten 733 eller 735 fra BT på charter til blant annet Mallorca. Er lite seter i disse også, hvis BT har 757 så er det rart at ikke disse brukes i stedet.

Tui dumper altså DY med nye 737-800 og setter inne gamle 737-300/500..

13-06-2015 Palma 16:35 20:10 3 t 35 min Air Baltic, BT7845 Boeing737
27-06-2015 Oslo Lufthavn 20:55 00:35 3 t 40 min Air Baltic, BT7846 Boeing737

Finner det ikke under flyprogrammet, men under bestillingsvinduet.

sail4fun
05-01-2015, 21:19
Tro om det er noen extra avganger ?

raider66
05-01-2015, 22:11
Air Baltic skal også fly seriecharter fra Danmark neste sommer. Husker ikke nå om det er fra Aalborg eller Billund...

Espen

Trdfly
05-01-2015, 22:25
Ser på startour sine sider at Air Baltic skal fly for dem sommeren 2015.

Litt overraskende at dem vil ha en sliten 733 eller 735 fra BT på charter til blant annet Mallorca. Er lite seter i disse også, hvis BT har 757 så er det rart at ikke disse brukes i stedet.

Tui dumper altså DY med nye 737-800 og setter inne gamle 737-300/500..

13-06-2015 Palma 16:35 20:10 3 t 35 min Air Baltic, BT7845 Boeing737
27-06-2015 Oslo Lufthavn 20:55 00:35 3 t 40 min Air Baltic, BT7846 Boeing737

Finner det ikke under flyprogrammet, men under bestillingsvinduet.

airBaltic har ikke B757 i flåten lengre... Men som det sies er nok DY danket ut på pris, og at airBaltic muligens har litt større mulighet til å ta på seg ekstra avganger, DY har en stor flåte som skal fordeles ut på de forskjellige "programmene", og slikt trengs det lengre planleggingstid til. Men spennende med airBaltic på Charter i Norge, som raider66 nevener, de skal fly i Danmark også. Forøvrigt flyver jo SAS, og ikke DY alle ekstravgangene fra Værnes for StarTour.

Air Baltic skal også fly seriecharter fra Danmark neste sommer. Husker ikke nå om det er fra Aalborg eller Billund...

Espen

De skal fly charter til Rhodos og Chania fra Aalborg for SunCharter, samt at med det ble det også ny rute fra Aalborg til Riga.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128627
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=128765

Cockpitview
06-01-2015, 22:51
Ingen kritiske røster til at det er latvisk crew med latviske lønninger som skal fly mellom Norge og Syden?

Med tanke på at Air Baltic har mindre seter i sine maskiner samtidig som pris har vært avgjørende, så gir jo dette et godt og tydelig bevis på at Startour virkelig presser prisene forbi norske og skandinaviske betingelser.

Det er kanskje ikke bare enkelte selskap som står for dumping av priser og betingelser i Norge?

BU662
06-01-2015, 22:55
Ingen kritiske røster til at det er latvisk crew med latviske lønninger som skal fly mellom Norge og Syden?

Med tanke på at Air Baltic har mindre seter i sine maskiner samtidig som pris har vært avgjørende, så gir jo dette et godt og tydelig bevis på at Startour virkelig presser prisene forbi norske og skandinaviske betingelser.

Det er kanskje ikke bare enkelte selskap som står for dumping av priser og betingelser i Norge?

Det er til slutt kundene som presser prisene ned.

Dersom kundene ikke velger a kjöpe slike tilbyd, sa vil de forsvinne snart. Men pa den andre side, hva er forskjellen a fly charter en en utenlands-selskap og a fly en vannlig rutefly med e.g. KLM eller BA?

Glenn
07-01-2015, 00:03
Det er til slutt kundene som presser prisene ned.
Det tror jeg ikke gjelder i chartermarkedet. Ola Nordmann skal til syden, uansett hvor mye det måtte koste. En tusenlapp eller to tror jeg har lite å si på reisebudsjettet for de fleste.

Ingen kritiske røster til at det er latvisk crew med latviske lønninger som skal fly mellom Norge og Syden?

Med tanke på at Air Baltic har mindre seter i sine maskiner samtidig som pris har vært avgjørende, så gir jo dette et godt og tydelig bevis på at Startour virkelig presser prisene forbi norske og skandinaviske betingelser.

Det er kanskje ikke bare enkelte selskap som står for dumping av priser og betingelser i Norge?
Blir spennende å se utviklingen fremover. Om pris er avgjørende faktor, vil vi nok se flere utenlandske selskaper gjøre ennå flere charteroppdrag for turoperatører.
Uansett er det en trist utvikling for norske og nordiske arbeidsplasser.

LN-CGJ
07-01-2015, 13:47
Det er til slutt kundene som presser prisene ned.

Dersom kundene ikke velger a kjöpe slike tilbyd, sa vil de forsvinne snart. Men pa den andre side, hva er forskjellen a fly charter en en utenlands-selskap og a fly en vannlig rutefly med e.g. KLM eller BA?

Synes det blir feil å velte ansvaret for at Startour/Tui bruker billige flyselskaper/øst europeiske, over på charterkundene. De kjøper en pakkereisene til Mallorca til en pris, og har vel liten innflytelse på hvilke selskaper startour leier inn.

Likevel, som jeg skrev så er jeg overrasket over at Startour velger å leie inn gamle 737-300, når kundene er vandt med Tuifly nordic sine nye 738 og DY med nye 738.. For min del ville jeg fravelge airbaltic, hvis flytidene til de andre er akseptable.

Futura
07-01-2015, 14:06
Synes det blir feil å velte ansvaret for at Startour/Tui bruker billige flyselskaper/øst europeiske, over på charterkundene. De kjøper en pakkereisene til Mallorca til en pris, og har vel liten innflytelse på hvilke selskaper startour leier inn.

Likevel, som jeg skrev så er jeg overrasket over at Startour velger å leie inn gamle 737-300, når kundene er vandt med Tuifly nordic sine nye 738 og DY med nye 738.. For min del ville jeg fravelge airbaltic, hvis flytidene til de andre er akseptable. Er ikke problemt her, at DY og SAS ikke har nok ledig kapasitet for charter markedet? Air Baltic er vel da et av de aller nærmeste å leie inn og etter min mening like bra som DY og SAS, bare med litt eldre maskiner.

Airbus 330
05-01-2023, 22:34
Som en fast reisende med Ving til Tenerife hver sommer, er skuffelsen stor når Ving sier at de ikke har fått noen flyselskaper til å fly for seg til sommeren, Ving har brukt SAS tidligere år samt Iberia/Iberworld slik at det ble 2 fly hver tirsdag om sommeren.

Noen som vet hva som skjedde med avtalen med SAS?

Trodde både SAS, Flyr og Norwegian ville ha en slik "sikker" flyvning?

LN-MOW
05-01-2023, 22:45
Trodde både SAS, Flyr og Norwegian ville ha en slik "sikker" flyvning?

Ikke for enhver pris.

Det er mulig de ikke vil betale nok til at det er lønnsomt .. Men Smartlynx og de andre bunnslamselskapene stepper i tilfelle sikkert inn.

Airbus 330
05-01-2023, 22:47
Ikke for enhver pris.

Det er mulig de ikke vil betale nok til at det er lønnsomt .. Men Smartlynx og de andre bunnslamselskapene stepper i tilfelle sikkert inn.

Så den avtalen Ving hadde med SAS, er utgått mao?

Mener de hadde en stor avtale med de, men klart hvis det skulle reforhandles nå, så er nok prisene skrudd opp endel vil jeg tro ja.

Someone
05-01-2023, 22:54
Så den avtalen Ving hadde med SAS, er utgått mao?

Mener de hadde en stor avtale med de, men klart hvis det skulle reforhandles nå, så er nok prisene skrudd opp endel vil jeg tro ja.


Du blander ikke med Apollo? Som jo utgjør relativt sett veldig mye av SAS charterproduksjon

Airbus 330
07-01-2023, 13:08
Du blander ikke med Apollo? Som jo utgjør relativt sett veldig mye av SAS charterproduksjon

Nei mener SAS, de har fløyet mye for Ving Norge de siste årene der de ikke bruker Sunclass.

Kan det ha noe med avtalen de har fått med BRA som gjør at SAS er "ute" fra Ving Norge?

Someone
08-01-2023, 07:42
Som en fast reisende med Ving til Tenerife hver sommer, er skuffelsen stor når Ving sier at de ikke har fått noen flyselskaper til å fly for seg til sommeren, Ving har brukt SAS tidligere år samt Iberia/Iberworld slik at det ble 2 fly hver tirsdag om sommeren.

Noen som vet hva som skjedde med avtalen med SAS?

Trodde både SAS, Flyr og Norwegian ville ha en slik "sikker" flyvning?

De vil vel kanskje ha denne charterflyvningen mer ellers på året, enn midt på sommeren, hvor de kanskje uansett klare fylle flyene til bra priser?

Airbus 330
08-01-2023, 12:37
De vil vel kanskje ha denne charterflyvningen mer ellers på året, enn midt på sommeren, hvor de kanskje uansett klare fylle flyene til bra priser?

Alle flyvningene til Ving de hadde til Tenerife om sommeren, har vært utsolgte i alle år.
Så litt rart de ikke får til noe her, men klart det tar jo fort 12t t/r på en slik tur og da hadde de jo klart 2 t/r rundt middelhavet som ville gitt mere kroner?

raider66
08-01-2023, 12:48
Alle flyvningene til Ving de hadde til Tenerife om sommeren, har vært utsolgte i alle år.

Jeg spør av ren nysgjerrighet, får ikke SAS betalt det samme av Ving, uansett om flyets kapasitet er utsolgt eller ikke?

Espen

LN-MOW
08-01-2023, 13:22
Jeg spør av ren nysgjerrighet, får ikke SAS betalt det samme av Ving, uansett om flyets kapasitet er utsolgt eller ikke?

Espen

Jo. Det er Ving som selger setene.

Someone
18-01-2023, 10:16
Nei mener SAS, de har fløyet mye for Ving Norge de siste årene der de ikke bruker Sunclass.

Kan det ha noe med avtalen de har fått med BRA som gjør at SAS er "ute" fra Ving Norge?

Da ble vel svaret her at det blir Flyr istedet ;)

Airbus 330
18-01-2023, 15:43
Da ble vel svaret her at det blir Flyr istedet ;)

Hvis de lever så lenge ja ;)
Men bra Ving fikk til en avtale til slutt, selv om det for min del ble i seneste laget å vente, og har allerede booket med DY til TFS.

LN-MOW
18-01-2023, 16:49
Hvis de lever så lenge ja ;)


Med en slik innsprøytning av cash, vil jeg tro at oddsene for at de overlever tok et godt hopp i riktig retning.

OJB
18-01-2023, 23:26
Med en slik innsprøytning av cash, vil jeg tro at oddsene for at de overlever tok et godt hopp i riktig retning.

Enig , med en justert forretningsmodell har jeg tro på at de biter seg fast og vil etter hvert vokse igjen.

Trdfly
18-01-2023, 23:33
Hvis de lever så lenge ja ;)
Men bra Ving fikk til en avtale til slutt, selv om det for min del ble i seneste laget å vente, og har allerede booket med DY til TFS.

Det spørs om forhandlingene med flere flyselskaper dro ut i tid,
og at avtalen først nå kom i havn - kan være mange faktorer fra begge parter sin side.

Someone
24-01-2023, 16:20
Ser Ving har satt opp TRF-LCA i sommer. Hvem flyr for dem her?

LN-MOW
24-01-2023, 16:22
Sunclass, ser det ut som ...

Someone
31-01-2023, 10:55
Ser ut som TUI planlegger en enkelt tur BGO-LCA i oktober, som vel er i den lokale høstferien

https://www.aeroroutes.com/eng/230130-blxlca

BLX653 BGO1925 – 0110+1LCA 7M8 09OCT23
BLX654 LCA1300 – 1705BGO 7M8 16OCT23

svgflyer
31-01-2023, 11:36
Ser ut som TUI planlegger en enkelt tur BGO-LCA i oktober, som vel er i den lokale høstferien

https://www.aeroroutes.com/eng/230130-blxlca

Tror de hadde en rundtur i høstferiene til både SVG og BGO i fjor. Vet at de var på SVG i det minste

Scandinavien_Airlines
31-01-2023, 17:07
Bravo Tours åbner Aalborg - La Palma, med direkte fly fra W23/24

Airbus 330
31-01-2023, 19:16
Da ble vel svaret her at det blir Flyr istedet ;)

Hvis de lever så lenge ja ;)
Men bra Ving fikk til en avtale til slutt, selv om det for min del ble i seneste laget å vente, og har allerede booket med DY til TFS.

Og der må Ving ut å finne noen andre som kan fly.

joandreas
31-01-2023, 21:12
allerede blitt et problem.
https://dinside.dagbladet.no/reise/kan-bli-charter-krise/78366808
Det sier Ving-sjef Mari-Anne Zachrisson til DinSide etter at Flyr har begjært seg konkurs tirsdag kveld.

Mange av kundene som har kjøpt seg charterreise gjennom reisearrangøren Ving, skulle nemlig å gått ombord i en Flyr-maskin på vei til årets sommerferie.

Det gjelder passasjerer som skal reise ved Ving på disse rutene i perioden juni til september:

Oslo – Chania
Oslo – Tenerife
Stavanger – Palma
Trondheim – Palma
Bodø – Palma.

LN-MOW
31-01-2023, 21:14
allerede blitt et problem.
https://dinside.dagbladet.no/reise/kan-bli-charter-krise/78366808

De har 5 måneder på seg til å finne erstatning. De må ha vært rimelig blåøyde hvis de ikke så risken her og har begynt å forhøre seg allerede.

Blir ikke overrasket hvis noen av Flyr-kjerrene havner hos Jettime og de overtar.

raider66
31-01-2023, 21:45
De har 5 måneder på seg til å finne erstatning. De må ha vært rimelig blåøyde hvis de ikke så risken her og har begynt å forhøre seg allerede.

Blir ikke overrasket hvis noen av Flyr-kjerrene havner hos Jettime og de overtar.

JetTime Finland var jo ikke noen suksess, så et Jettime Norge er vel lite sannsynlig. Men enig med deg, en viss Jettime-ekspansjon vha ex-Flyrmaskiner er trolig ikke så usannsynlig, siden det tydeligvis er et visst udekket marked i det nordiske chartermarkedet, og Jettime er en ettertraktet og fleksibel leverandør i markedet.

Espen

LN-MOW
31-01-2023, 22:25
JetTime Finland var jo ikke noen suksess, så et Jettime Norge er vel lite sannsynlig. Men enig med deg, en viss Jettime-ekspansjon vha ex-Flyrmaskiner er trolig ikke så usannsynlig, siden det tydeligvis er et visst udekket marked i det nordiske chartermarkedet, og Jettime er en ettertraktet og fleksibel leverandør i markedet.

Espen

Ikke nødvendig å komplisere det. Jettime Norge er unødvendig.

Jens W
01-02-2023, 01:05
De har 5 måneder på seg til å finne erstatning.

Som jeg nevnte i en annen tråd, så har det ikke vært mulig å kjøpe disse reisene. (på ving.no)
Har sjekket aktivt siden nyheten sprakk, og det har vært null Flyr hos Ving.

Trdfly
01-02-2023, 09:50
Av de rutene som Ving annonserte at Flyr skulle fly,
lå følgende ruter ute med SAS A320 allerede før avtalen ble underskrevet:
Stavanger – Palma
Trondheim – Palma
Bodø – Palma

Disse to fra OSL ligger/lå ikke ut på Ving:
Oslo – Chania
Oslo – Tenerife

joandreas
14-02-2023, 19:16
Novair forsvinner visst og.
Svenske BRA tar over.

https://flysmart24.no/2023/02/14/charterflyselskap-legges-ned-mistet-jobb-for-apollo/

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Airbus 330
14-02-2023, 20:27
Novair forsvinner visst og.
Svenske BRA tar over.

https://flysmart24.no/2023/02/14/charterflyselskap-legges-ned-mistet-jobb-for-apollo/

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

De går altså fra ca 212 pax hos Apollo, til 149 pax med BRA.
Solid nedgang det i antall pax, dette gjelder også for Ving som de har en avtale med. De går fra fulle fly 212 pax til fulle fly med 149 pax. Jadda :drink

LN-MOW
14-02-2023, 20:33
De går altså fra ca 212 pax hos Apollo, til 149 pax med BRA.
Solid nedgang det i antall pax, dette gjelder også for Ving som de har en avtale med. De går fra fulle fly 212 pax til fulle fly med 149 pax. Jadda :drink

Kan jo være de øker på frekvens og øker totalantallet. Lykken er ikke alltid store fly hvis man ikke kan fylle dem 7 dager i uka.

Blubird
14-02-2023, 23:28
Apollo har vel overvekt på greske destinasjoner? Er det ikke en øy eller to hvor A319 kan ha en fordel mot A321?

LCH
14-02-2023, 23:58
Så på flysmart24 at de to A321neo’ene til Novair visstnok skal til SAS. Har ikke SAS A321ceo parkert som de ikke bruker? Er det snakk om a dase ut sistnevnte til fordel for neo?

Someone
15-02-2023, 06:40
Er det kjent hvilke av Apollos ruter som havner hos Braathens?

EB
15-02-2023, 07:00
Så på flysmart24 at de to A321neo’ene til Novair visstnok skal til SAS. Har ikke SAS A321ceo parkert som de ikke bruker? Er det snakk om a dase ut sistnevnte til fordel for neo?

Skal SAS bruke disse på ruter for Apollo eller på «egne» ruter?

LN-MOW
15-02-2023, 13:13
Skal SAS bruke disse på ruter for Apollo eller på «egne» ruter?

SAS har ikke fly dedikert til charter så det vil ikke gi mening. Det er jo ikke engang bekreftet at de tar dem.

OJB
15-02-2023, 13:22
Så på flysmart24 at de to A321neo’ene til Novair visstnok skal til SAS. Har ikke SAS A321ceo parkert som de ikke bruker? Er det snakk om a dase ut sistnevnte til fordel for neo?

Ja , det er bare et rykte. SAS er fortsatt i Chapter 11 og holder på med re-strukturering av flåten fortsatt som den er.

joandreas
15-02-2023, 15:31
a321 neo
spørs hvor god kilde de svenske har(ingen mur her)

Ser ikke andre kilder enn denne.


https://www.travelnews.se/flyg/flygbolaget-novair-laggs-ner-137-anstallda-ska-sagas-upp-ochfackliga-forhandlingar-har-inletts-skalet-ar-att-apollo-sagt-upp-avtalen-av-leif-holmkvist/
Enligt Travel News källor är tanken att återlämna de två flygplanen till leasingbolaget, varefter de ska tas över av SAS. Sen ska trafiken tas över av SAS och BRA flyg, som håller på att utveckla en charter-affär parallellt med rollen som inrikes flygbolag.

MountainDew
15-02-2023, 16:03
Slik jeg tyder det er det rutene som tas over av SAS og Braathens og ikke flyene.

Airbus 330
15-02-2023, 18:06
Kan jo være de øker på frekvens og øker totalantallet. Lykken er ikke alltid store fly hvis man ikke kan fylle dem 7 dager i uka.

Har kun sjekket Ving til TFS fra ARN, der de tidligere brukte DK A321 om sommeren og utsolgt hver gang. Det vil si 212 pax og nå skal de gå ned til BRA sin med 149 pax. Solid nedgang det når de kun har denne ene avgangen i uka.

Trdfly
15-02-2023, 18:24
Har kun sjekket Ving til TFS fra ARN, der de tidligere brukte DK A321neo om sommeren og utsolgt hver gang. Det vil si 212 pax og nå skal de gå ned til BRA sin med 149 pax. Solid nedgang det når de kun har denne ene avgangen i uka.

Tipper du mener NVR 32Q og ikke DK 32Q.

Ving har ikke brukt Novair i Norge, på ganske mange år iallfall hvis jeg ikke husker feil.
I år er det kun OSL-PVK og AES-RHO som er planlagt operert av Novair, og ut fra det som står i saken Travel News postet - så planlegger de ikke å legge ned før mot slutten av sommerprogrammet i oktobert.
Tipper som mange andre over at det har vært missforståelse om at SAS skal ta over 32Q, mot at de er SAS som har stukket av med Novair sitt oppdrag for Apollo. De siste årene har Novair hatt mindre og mindre oppdrag for Apollo, så ''ikke'' noen stor dramatikk for Apollo og Norge (+Novair) med ops i Norge - Sverige derimot...
Men kanskje greit å vente med antagelsene til de som faktisk har noe med dette kommer ut med offisell info og kan av/bekrefte det som har kommet ut via pressen.
Skulle det stemme med BRA, kommer det nok en pressemelding fra Apollo SE (/NO).

Når det gjelder de 2 A321neo (32Q) så er det ALC, leasingselskapet som bestemmer hva som er skjebnen - ikke SAS eller Novair.

LN-MOW
15-02-2023, 18:38
Når det gjelder de 2 A321neo (32Q) så er det ALC, leasingselskapet som bestemmer hva som er skjebnen - ikke SAS eller Novair.

Og dommer'n i NYC. Langt fra sikkert at han synes at en flåteøkning for SAS er noen god ide, siden de er i Ch. 11 ..

Airbus 330
15-02-2023, 19:45
Tipper du mener NVR 32Q og ikke DK 32Q.

Ving har ikke brukt Novair i Norge, på ganske mange år iallfall hvis jeg ikke husker feil.
.

DK A321= Sunclass

Trdfly
15-02-2023, 23:27
DK A321= Sunclass

Ok, spørs om vi snakket forbi hverandre ;)
Sunclass flyr iallfall ikke for Apollo.

krølle
16-02-2023, 19:53
Novair forsvinner visst og.
Svenske BRA tar over.

https://flysmart24.no/2023/02/14/charterflyselskap-legges-ned-mistet-jobb-for-apollo/

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Om de ikke har ombestemt seg. Ligger et lass med Novair AT7 fra CPH til Hellas imorgen:8:

Jens W
16-02-2023, 20:19
Om de ikke har ombestemt seg. Ligger et lass med Novair AT7 fra CPH til Hellas imorgen:8:

...og Spania, Egypt ++
Her er det "noen som har gjort noe de ikke burde" (tm)

Trdfly
16-02-2023, 20:23
Om de ikke har ombestemt seg. Ligger et lass med Novair AT7 fra CPH til Hellas imorgen:8:

...og Spania, Egypt ++
Her er det "noen som har gjort noe de ikke burde" (tm)

Spørs om det er noen som har trykket feil ved utsending av schedule, så gjort feil igjen og igjen i desperasjon når den skulle rette opp - eller så er det bug - de lå inne slik forrige uke også.

Someone
16-02-2023, 22:49
Har kun sjekket Ving til TFS fra ARN, der de tidligere brukte DK A321 om sommeren og utsolgt hver gang. Det vil si 212 pax og nå skal de gå ned til BRA sin med 149 pax. Solid nedgang det når de kun har denne ene avgangen i uka.


Mindre passasjerer, men det kan for det være mer lønnsomt, og gi bedre avkastning. Dog neppe for hotellet

Airbus 330
21-02-2023, 21:53
Da har Ving fått BRA til å fly til TFS fra OSL i sommer, satt opp med A319 foreløpig. 31 seter mindre en vanlig, men nå går det i det minste fly:cool:

Twin Otter
29-03-2023, 16:41
TUI kommer ikke tilbake med charter til Kypros fra Stavanger denne sommeren. Begrunnelsen for dette skal være lav etterspørsel.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/rlVdER/kutter-charterturer-til-kypros-utrolig-kjedelig

– Ja, vi har dessverre måttet kansellere denne ruten for sommeren 2023 (fra 22. mai til 9. oktober) på grunn av lav etterspørsel. Vi forsøker nå å finne alternative reisemål for de som er berørt.

Someone
10-04-2023, 16:38
Ikke hjemmelige trakter, med faste chartere UK-Singapore, er vel ikke det mest vanlige. TUI med 1x ukentlig fra BHX, MAN og LGW til SIN kommende vinter

https://www.aeroroutes.com/eng/230410-tomsin

Someone
13-04-2023, 11:00
TUI skal fly 1x ukentlig charter LGW-OSL fra midten av desember og ut februar kommende vinter

Ser ut som det er i forbindelse med skireiser til Norefjell, Kvitfjell og Geilo

Someone
14-04-2023, 12:41
Eurowings Discover med litt charter til Jönköping og Sundsvall i sommer

https://www.aeroroutes.com/eng/230414-4yse

Frankfurt – Jonkoping 29JUN23 – 10AUG23 1 weekly A320
4Y2410 FRA0910 – 1100JKG 32A 4
4Y2411 JKG1145 – 1325FRA 32A 4

Frankfurt – Sundsvall 17AUG23 – 07SEP23 1 weekly A320
4Y2412 FRA0700 – 1050SVL 32A 4
4Y2413 SVL1135 – 1325FRA 32A 4

Jens W
14-04-2023, 15:04
Eurowings Discover med litt charter til Jönköping og Sundsvall i sommer

https://www.aeroroutes.com/eng/230414-4yse

Men skal de til Sundsvall eller Finland?
Basert på flytider tipper jeg den siste.

Trdfly
14-04-2023, 15:31
Men skal de til Sundsvall eller Finland?
Basert på flytider tipper jeg den siste.

De har korrigert saken nå ... så der er SVL ->Savonlinna.

EUROWINGS DISCOVER 3Q23 SCANDINAVIA CHARTER FLIGHTS

Eurowings Discover in Northern summer 2023 season plans to add charter service to Sweden and Finland, including weekly flight for Jonkoping and Savonlinna. Planned schedule as follows.

EDIT: In original article, airport code SVL was listed as Sundsvall which was incorrect. This has been corrected to Savonlinna in Finland.

Frankfurt – Jonkoping 29JUN23 – 10AUG23 1 weekly A320
4Y2410 FRA0910 – 1100JKG 32A 4
4Y2411 JKG1145 – 1325FRA 32A 4

Frankfurt – Savonlinna 17AUG23 – 07SEP23 1 weekly A320 (Schedule below 24AUG23 – 07SEP23)
4Y2412 FRA0700 – 1050SVL 32A 4
4Y2413 SVL1135 – 1325FRA 32A 4
https://www.aeroroutes.com/eng/230414-4yse

Someone
26-04-2023, 08:05
TUI Nordic er tilbake med Cabo Verde fra GOT, CPH og HEL neste vinter, og fra ARN dropper de mellomlandingen på LPA. Alt med 737-MAX 8

https://www.aeroroutes.com/eng/230426-blxbvc

TUIfly Nordic in Northern winter 2023/24 season once again expands to Boa Vista in Cabo Verde, after hiatus in 2021/22 and 2022/23 season for flights from Copenhagen, Gothenburg and Helsinki.

Someone
10-05-2023, 22:32
Air Seven skal 1x i uken fly OSL-CHQ for TUI frem til midten av august

Trdfly
10-05-2023, 23:27
Air Seven skal 1x i uken fly OSL-CHQ for TUI frem til midten av august

Hm, nå har jeg ikke fått sett på hva som tidligere år har fløyet…
Jettime og Airseven skal ialfall fly flere avganger for TUI i sommer (som nevnt over), mulig dette er erstatning for Norwegian(?). Aegean Airlines skal også fly OSL-RHO/CHQ for TUI.
- Jettime skal fly OSL-LCA/RHO/CHQ/SMI.
- Airseven skal fly OSL-LCA/RHO/CHQ/PMI.

Trdfly
25-05-2023, 14:10
AmiSol
8. oktober flyr FlyEgypt siste flight for AmiSol til Sharm el Sheikh fra Oslo,
21. oktober er det SAS som overtar oppdraget for AmiSol og setter kursen mot SSH fra OSL.

Fra CPH flyr både FlyEgypt og relativt nyoppstartede Red Sea Airlines CPH-SSH,
mens Airseven skal fly CPH-SSH gjennom sommerferien til 10. august, før Red Sea Airlines flyr fram til 14. oktober da også SAS tar over CPH-SSH.

Fra Billund skal Airseven opererere BLL-HRG fra august til desember, mens på BLL-SSH vil FlyEgypt operere - noe usikker på frekvens de neste ukene - men her skal også Airseven fly gjennom sommerferien, og Nesma Airlines tar stafettpinnen fra august til slutten av oktober, da Airseven igjen overtar gjennom vinteren.

Someone
01-06-2023, 15:20
SunClass skal fly Oslo-Aruba kommende vinter. Vet ikke om det er «alene» er i kombinasjon med andre byer?

Voipe
01-06-2023, 15:39
SunClass skal fly Oslo-Aruba kommende vinter. Vet ikke om det er «alene» er i kombinasjon med andre byer?

Den går ARN-OSL-AUA-ARN-OSL

Someone
03-06-2023, 09:30
TUI skal fly 1x ukentlig charter LGW-OSL fra midten av desember og ut februar kommende vinter

Ser ut som det er i forbindelse med skireiser til Norefjell, Kvitfjell og Geilo

Strt set -8 MAX, men noen dager med 737-800 også

https://www.aeroroutes.com/eng/230602-tomnw23osl

TUI Airways in Northern winter 2023/24 season plans to add new scheduled charter service to Norway, with the offering of London Gatwick – Oslo flight. From 17DEC23 to 25FEB24, Boeing 737 MAX 8 aircraft to operate this route on weekly basis.

TOM4774 LGW0625 – 0930OSL 7M8 7
TOM4775 OSL1040 – 1155LGW 7M8 7

Someone
06-06-2023, 10:40
Eurowings har tydeligvis fått en skicharterkontrakt København-Verona kommende vinter

https://www.aeroroutes.com/eng/230606-ew1q24cphvrn

Eurowings in the first quarter of 2024 schedules charter service on Copenhagen – Verona route, operated by Eurowings Europe Airbus A320 aircraft. This charter operation will be offered once weekly, from 06JAN24 to 16MAR24.

Trdfly
06-06-2023, 11:15
Eurowings Discover ser ut til å skal fly charter til SWF - Newburgh Stewart Int. Airport,
der Norwegian fløy tidligere, og PLAY flyr fra KEF og snart Atlantic Airways snart flyr til fra FAE.
Eurowings Discover in September and October 2023 schedules charter service on Frankfurt – New York Stewart route, on board Airbus A330-300 aircraft. Based on schedule listing in the OAG, A330-300 aircraft will operate this route on 23SEP23, 07OCT23, 17OCT23 and 26OCT23. Operational schedule as follows.

4Y2104 FRA1025 – 1315SWF 333
4Y2105 SWF1530 – 0515+1FRA 333
https://www.aeroroutes.com/eng/230605-4ysep23swf

Someone
08-06-2023, 10:45
Airseven skal på vegne av Primo Tours fly charter 1x ukentlig BLL-DXB fra slutten av desember og utover vinteren

Someone
17-07-2023, 22:00
I tillegg til plasser dirkete på Etihads kommende CPH rute har Apollo også leid inn Atlantic Airways for å fly fra København til Ras al Khaimah kommende vinter. Antar 1x ukentlig men har ikke sjekket selv

Jens W
18-07-2023, 21:55
I tillegg til plasser dirkete på Etihads kommende CPH rute har Apollo også leid inn Atlantic Airways for å fly fra København til Ras al Khaimah kommende vinter. Antar 1x ukentlig men har ikke sjekket selv

Tirsdag RC7804 2215-0800
Onsdag RC7805 2000-2345 (2100-0145 på siste retur)

19/12-3/4

raider66
18-07-2023, 23:12
Er det hviletid for crew som gjør at de står 12 timer på bakken?

Espen

Someone
11-08-2023, 12:09
I Danmark blir det fort et charterselskap mindre nå som Primo Tours ønsker å kjøpe Bravo

https://politiken.dk/rejser/art9473167/Rejseselskabet-Primo-Tours-køber-konkurrent

Rejseselskabet Primo Tours køber konkurrent

Det er planen, at Bravo Tours skal køre videre som et selvstændigt selskab i Primo Tours-koncernen

Someone
29-08-2023, 16:37
TUI har Cancún til vinteren og SunClass Aruba og Phuket fra OSL til vinteren. Er det annen longhaul charter derfra kommende vinter. Da definert Cabo Verde som kort

Someone
04-09-2023, 14:53
Torp får en charter til Sharm El Sheik kommende vinter, uten at jeg blir helt klok på hvilket flyselskap?

andreas_a
04-09-2023, 14:58
Amisol bruker såvidt jeg kan se FlyEgypt fra OSL, så det er nærliggende å tro at det kanskje kommer til TRF og?

Trdfly
05-09-2023, 06:11
Ligger inne med FlyEgypt fra TRF på AmiSol.no.

Blubird
16-09-2023, 07:49
Aruba-satsningen til Ving selger visst ikke og er blitt lagt i skuffen. I tillegg kuttes planlagt mandags-rotasjon til LPA fra OSL.

Someone
22-09-2023, 15:33
I tillegg til plasser dirkete på Etihads kommende CPH rute har Apollo også leid inn Atlantic Airways for å fly fra København til Ras al Khaimah kommende vinter. Antar 1x ukentlig men har ikke sjekket selv

De skal også fly CPH til Sharm el Sheik

https://www.aeroroutes.com/eng/230922-rcnw23rktssh

Danish tour operator Apollo on its website highlighted 2 new charter service from Copenhagen, operated by Atlantic Airways Faroe Islands. The latter’s A320neo aircraft will be operating service to Ras al Khaimah and Sharm el Sheikh.

Someone
10-12-2023, 07:55
TUI skal fly 1x ukentlig charter LGW-OSL fra midten av desember og ut februar kommende vinter

Ser ut som det er i forbindelse med skireiser til Norefjell, Kvitfjell og Geilo

Seafoodflyer melder på Linkedin om både flere flighter og enkelte avganger oppgradert til 787

Sales are doing exceptionally well on the new TUI & skiing charters to Avinor Oslo Airport from London Gatwick. Due to high demand, more flights has been added. In addition, we will also welcome the #B787 full of #London skiers

Blubird
10-12-2023, 10:56
Kronekursen gjør vel dette til et attraktivt opplegg.

storg
10-12-2023, 14:59
Er det Norse som skal fly 787?

LN-MOW
10-12-2023, 18:52
Er det Norse som skal fly 787?

TUI UK har 14 egne, så tviler.

Someone
11-12-2023, 12:04
TUI UK har 14 egne, så tviler.

Ja, men samtidig driver de javnlig å leier inn ekstra kapasitet fra Norse, og er vel planer rundt dette nå i vinter også?

mach.86
13-12-2023, 01:15
Ja, men samtidig driver de javnlig å leier inn ekstra kapasitet fra Norse, og er vel planer rundt dette nå i vinter også?

Etter det jeg har hørt blir det en og annen tur gjennom vinteren. De er i MBJ for øyeblikket. Etter hva jeg forstår har denne turen vært planlagt en stund, og ikke en «rescue flight»

joandreas
15-12-2023, 11:31
Ving starter Kapp verde fra BGO - SVG (a321 med mellomlanding SVG)

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18032259/nyhet-ving-lanserer-charterreiser-til-kapp-verde-fra-bergen?publisherId=90308&lang=no



ving vil tilby charterreiser fra Bergen til Kapp Verde i perioden fra 10. november 2024 til 13. april 2025. Disse flygningene vil gjennomføres av Vings eget flyselskap, Sunclass Airlines.

Someone
20-12-2023, 07:59
TUI skal fly 1x ukentlig charter LGW-OSL fra midten av desember og ut februar kommende vinter

Ser ut som det er i forbindelse med skireiser til Norefjell, Kvitfjell og Geilo

Og Beitostølen tydeligvis

https://www.hotellmagasinet.no/atle-hovi-beitostolen-beitostolen-resort/boom-i-vinterturismen-far-igjen-20-gangeren-pa-investeringen/858013

Utstyrt med norske flagg, ballonger og cupcakes tok Langaas, Atle Hovi og salgssjef Ellen Frankrig Johansen fra Beitostølen Resort imot 189 britiske skituristene på Gardermoen søndag formiddag.

76 personer dro videre med buss til Beitostølen. De øvrige fordeles mellom Geilo og Norefjell.

Someone
16-01-2024, 13:22
TUI sine LGW-OSL chartere går tydeligvis godt, og neste år skal også MAN-OSL satses på.

I tillegg snuses det også på BGO og kanskje Nord Norge

https://www.dn.no/reiseliv/alpint/geilo/beitostolen/dobler-skicharter-til-norge-dette-er-bare-gull-for-oss/2-1-1582100

Ingen legger igjen mer penger enn britene, så dette er bare gull for oss, sier Atle Hovi på Beitostølen nå som det er avklart at etterspørsel fra britiske gjester er så stor at TUI-eide Crystal Ski Holidays dobler antall ukentlige charteravganger fra Storbritannia til Norge.

Herlov
16-01-2024, 15:05
TUI sine LGW-OSL chartere går tydeligvis godt, og neste år skal også MAN-OSL satses på.

I tillegg snuses det også på BGO og kanskje Nord Norge

https://www.dn.no/reiseliv/alpint/geilo/beitostolen/dobler-skicharter-til-norge-dette-er-bare-gull-for-oss/2-1-1582100

Et par sitater fra artikkelen:

– Vi ser allerede i år at etterspørselen i uke syv gjør at det blir satt opp et ekstrafly derfra. Det er jo en erkjennelse av at norske skidestinasjoner er like etterspurt som våre rivaler i Mellom-Europa og Sverige, mener han.

– Norge har vist seg å være en ekstremt populær destinasjon som alternativ til skiresorter i Alpene, skriver han.

Veldig moro at britene øker og at de har suksess med prosjektet, men vi snakker om ett ekstra fly i uka, dvs. tre-fire busser med folk i uka fra et land med nærmere 70 millioner innbyggere (UK). Greit å ha litt perspektiv, men lov å være fornøyd. :D

Blubird
11-03-2024, 21:31
Ser Ch-Aviation har en artikkel med tittelen "TUI switches Ireland operations to TUI fly Nordic" bak betalingsmur. Noen som kjenner essensen i dette?

Trdfly
11-03-2024, 22:58
Ser Ch-Aviation har en artikkel med tittelen "TUI switches Ireland operations to TUI fly Nordic" bak betalingsmur. Noen som kjenner essensen i dette?

Tidligere har BLX fløyet ut fra Irland, så ikke helt nytt. Men tipper akkurat dette bytte har noe med lisenser og operasjonelt, i tillegg skal en eller annen wetlease-operatør fly A320 for BLX fra Irland.
https://www.aeroroutes.com/eng/240307-tomblxns24ie

Someone
28-03-2024, 08:20
Widerøe flyr litt for Apollo fra TRF og BGO i sommer

https://www.aeroroutes.com/eng/240327-wfns24chr

Bergen – Chania 14JUN24 – 02AUG24 1 weekly
Bergen – Preveza 17JUN24 – 29JUL24 1 weekly
Sandefjord – Chania 27APR24 – 05OCT24 1 weekly
Sandefjord – Rhodes 12JUN24 – 07AUG24 1 weekly

Trdfly
04-04-2024, 22:53
Ving starter Kapp verde fra BGO - SVG (a321 med mellomlanding SVG)

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18032259/nyhet-ving-lanserer-charterreiser-til-kapp-verde-fra-bergen?publisherId=90308&lang=no

Ikke overraskende, men den skal flys med A321neo. Noe som også trolig gjør at Bergen sine 2x LPA (fre/lør) også planlegges med A321neo. TFS søndag flys dermed av SAS fra BGO neste vinter for Ving.