View Full Version : Flyhistorie nr 31 er nå utgitt
Fellowship
12-04-2014, 21:06
Og det er et temanummer i anledning av det nærmer seg 75 år siden Fornebu flyplass ble åpnet.
http://www.flyhistorie.no/
Kom i posten i dag, topp påskelektyre ! :)
raider66
13-04-2014, 22:41
100% topp blad! Hver eneste gang!! Også dette var et flott og interessant nummer. En stor takk til alle bidragsytere :-)))
PS! Er du sikker på at det er en MD-80 du har tatt bilde av på side 37 Kjell Oskar? Jeg tror det er en DC-9-51 :-)
Beste hilsen Espen
raider66
14-04-2014, 16:00
Jeg har også et annet spørsmål:
På side 49 står det under Nor-fly/Nor-fly Charter at CV440 og CV580 ble malt om ifm navneskiftet i 1980. Jeg kan bare huske å ha sett CV440 i Nor-fly farger/titler og CV580 kun i Nor-fly Charter farger/titler. Finnes det bilder av disse flytypene i annen dekor og med andre titler ifm bruk i dette selskapet? Isåfall hadde det vært interessant hvis noen kunne legge de ut her.
Beste hilsen Espen :-)
Fellowship
14-04-2014, 16:42
Jeg har også et annet spørsmål:
På side 49 står det under Nor-fly/Nor-fly Charter at CV440 og CV580 ble malt om ifm navneskiftet i 1980. Jeg kan bare huske å ha sett CV440 i Nor-fly farger/titler og CV580 kun i Nor-fly Charter farger/titler. Finnes det bilder av disse flytypene i annen dekor og med andre titler ifm bruk i dette selskapet? Isåfall hadde det vært interessant hvis noen kunne legge de ut her.
Beste hilsen Espen :-)
Hei og takk for at du peker på dette, det var mange beskjeder som gikk på kryss og tvers i kommunikasjonen vår for å få til denne listen med så mange detaljer, og det er klart noe er unøyaktig.
Det skjedde ingen annen endring på slutten av 1980 da de gikk fra å hete Nor-Fly til å hete Nor-Fly Charter enn at de skrev de nye titlene på de to CV-580 som var i flåten, LN-BWG og LN-BWN. CV-440 beholdt sitt skjema til de ble faset ut, en etter en...
Og Espen, jeg er enig med deg at på s 37 tror jeg vi har en DC-9-51 :)
raider66
14-04-2014, 19:01
Takk for tilbakemeldingen Ole Johan!
Flyhistorie Nr. 31 er uansett en udelt suksess! En svært interessant og underholdende utgave.
God påske :-)
Beste hilsen Espen
LN-BWG hadde 1980 vanlig Nor-Fly titler. Ble merket om til " nor-fly charter" tidlig 1981.
LN-BWN ble tatt i bruk ca mars 81;direkte med de nye titlene.
Ellers ble -BWG lakket om en gang i NF-tiden; før 83 eller 84-sesong.Den lyse blåfargen ble "mindre" lys, og buken ble lysgrå( istedetfor bar aluminium)
Hva gjelder 440ene, ble kun -MAM litt forandret på et tidspunkt; den fikk lysgrå buk og smal rød stripe i tillegg til det oprinnelige.