PDA

View Full Version : Hvorfor får man ikke setelapp ved gate? (SAS)

KLM 1200
08-04-2014, 22:45
Hei, hvorfor får man ikke setelapp ved gate når man har printet ut BP på flyplassen? Da tenker jeg på når jeg trekker EB-Kortet. Skjer det samme når man bruker passbook/appen sitt BP? Eller får man setelapp da?

Takk for svar!
-KLM 1200

Starling
08-04-2014, 22:52
Dersom man bruker app til iPhone skal man få en kvittering, der står det bla setenr ;)

LN-RRA
08-04-2014, 22:56
Så lenge man har skrevet ut et ombordstigningskort på en eller annen måte, enten hjemme eller på flyplassen får man ikke lengre setelapp på gate.
Dersom man ikke printer ut ombordstigningskort, men kun bruker kort/strekkode på mobil/passbook kommer det setekvittering ut siden systemet fanger opp at dette ikke har blitt skrevet ut tidligere.

Dette er slik datasystemet er blitt konfigurert.

Det gjør det også letter for oss som jobber i gate å fange opp å gi setelapper til de som har fått endret sitt sete, etter at ombordstigningskort er skrevet ut, av diverse årsaker.

Starling
08-04-2014, 23:17
Så lenge man har skrevet ut et ombordstigningskort på en eller annen måte, enten hjemme eller på flyplassen får man ikke lengre setelapp på gate.
Dersom man ikke printer ut ombordstigningskort, men kun bruker kort/strekkode på mobil/passbook kommer det setekvittering ut siden systemet fanger opp at dette ikke har blitt skrevet ut tidligere.

Dette er slik datasystemet er blitt konfigurert.

Det gjør det også letter for oss som jobber i gate å fange opp å gi setelapper til de som har fått endret sitt sete, etter at ombordstigningskort er skrevet ut, av diverse årsaker.

Er du helt sikker? Jeg skrev nemlig ut boardingkort BGO-OSL 2APR. Jeg fikk setelapp.. Brukte app til iPhone ved ombordstigning

Martin
08-04-2014, 23:38
Jeg fløy OSL-ARN-TXL-OSL på lørdag. Printet boaqrdingkort på OSL før avreise, men brukte iPhone ved boarding på ARN-TXL, og da fikk jeg sånn liten lapp.

Flight Cancelled
08-04-2014, 23:57
Alle gangene jeg har fått meg et boardingkort i papir og brukt mobilt boardingkort/gullkort/smartpass ved boarding, har jeg ikke fått papirlapp. Tror det er slik praksisen skal være, så får noen andre det høres det i mine øre litt rart ut. Er dere sikker på at dere ikke f.eks. byttet sete etter at boardingkort ble skrevet ut på automat?

Superhai
09-04-2014, 02:23
Er du helt sikker? Jeg skrev nemlig ut boardingkort BGO-OSL 2APR. Jeg fikk setelapp.. Brukte app til iPhone ved ombordstigning

Skrev du ut hjemme, eller på flyplassen? Når du sjekker inn så får du status som "uten boardingpass" fram til et er skrevet ut på flyplassen, om du da ikke har gjort det når du går ombord så får du skrevet ut en lapp med setet på. Er det gjort seteendringer etter ar BP er skrevet ut, så får du også en lapp hvor det står "Seat changed" nederst.

Hypern
09-04-2014, 09:04
Skrev ut boardingkort på flyplassen OSL-CPH-PVG, ved ombordstigning OSL-CPH brukte jeg EB kortet for ombordstigning fordi jeg ikke gadd å finne frem boardingkortet, fikk setelapp da gitt. Dette var 3 april. Klassen var SAS Go.

KLM 1200
09-04-2014, 10:34
Så hvis jeg ikke skriver ut noe boardingkort og kun bruker mobilen/smartpass/Gullkort så burde jeg få setelapp hvis jeg har forstått riktig?. Begynner og bli lei av alle disse BP rundt om kring i lommer og jakker. :)

Cecilie
09-04-2014, 11:04
Begynner og bli lei av alle disse BP rundt om kring i lommer og jakker. :)

Ja du verden for et problem ;)

KLM 1200
09-04-2014, 11:20
Ja du verden for et problem ;)

Luksusproblem..... ;)

Superhai
09-04-2014, 16:04
Begynner og bli lei av alle disse BP rundt om kring i lommer og jakker. :)

Vet ikke med deg, men jeg har stort sett ikke noe problem å kaste papir når det begynner å bli plagsomt. Faktisk så gjør jeg det så fort jeg ikke trenger det.

sk931
09-04-2014, 19:40
Kan vel måske kortes ned til dette...
Har du selv printet BD pass eller checked in på en austomat...får du BD pass og ikke seatslip.
Bruger du en eller anden for for elektronisk check-in, telefon, smart-pass eller lignende
får du bare seatslip i gate

Hilsen Ole

Hickok
09-04-2014, 19:58
Er det bare jeg som er dum, eller skjønner jeg ingenting? Hvis man skriver ut boardingkort, hva skal man med lapp i gaten etter da?

ToreD
09-04-2014, 20:24
Er vel stas å få en lapp da...

KLM 1200
09-04-2014, 20:27
Er det bare jeg som er dum, eller skjønner jeg ingenting? Hvis man skriver ut boardingkort, hva skal man med lapp i gaten etter da?

Hvis BP er i reiseveska, og man ikke gidder og finne det blant aviser og annet stuff??

Bergern
09-04-2014, 20:32
Hvis BP er i reiseveska, og man ikke gidder og finne det blant aviser og annet stuff??

Gjeeeeessp...

Hypern
10-04-2014, 07:00

Poenget er at man må skrive ut boardingkort når man skal fly interkontinentalt. Jeg hadde lagt det vekk sammen med passet (som man ikke trenger å vise når man flyr OSL-CPH.

3cseat
10-04-2014, 09:58
Bruke appen på tirsdag, hadde ikke skrevet ut BP, men fikk ingen lapp ved ombordstigning.

Og for de som ikke sier dette er et problem, så er det for at de kanskje ikke har en arbeidsgiver som anser BP som nødvendig bevis for at flyvningen har funnet sted. Og ja, jeg synes det er unødvendig, men min mening blir ikke tillatt vekt i denne sammenhengen vis a vis min arbeidsgivers krav til dokumentasjon.

Nå bruker jeg å ta bilde ( screen dump ) av BP fra appen, eller Passbook, så jeg legger ved print av dette når jeg ikke får en lapp. Men dette er jo ennå mer kronglete da.

Jens W
10-04-2014, 11:12
Arbeidsgivers krav til dokumentasjon bunner vel som regel ned i Skatteetaten.

Someone
10-04-2014, 11:41

Ja, men jeg har tilgode å måtte legge ved boardingkort her ;)

sail4fun
10-04-2014, 12:42
fikk lapp ved gate i dag....@OSL

3cseat
10-04-2014, 13:14

Sikkert, men har jeg giddet å betale for en flyreise ( bestiller på kredittkort med mitt navn) og har faktura, burde det vel være tilstrekkelig. Men igjen, ikke mye lydhøre i andre enden

Discus
10-04-2014, 18:12
Nei, det finnes fremdeles en del folk som lager "smarte regler" bare fordi det høres lurt ut :headbang