Log in

View Full Version : OSL-DPS: Første forsøk på booking med nye CT regler

thorhansen
08-04-2014, 07:46
Min første TR her på Flyprat. Jeg har vært småaktiv i andre deler av forumet, men mens som konsument frem til nå.

Men denne reisen, i det minste erfaringene mine frem til reisen fant sted, var nokså anderledes fra andre reiser jeg foretar meg i løpet av året, så forhåpentligvis er det noen her som har interesse av å lese innlegget.

Litt om min bakgrunn først. Jeg jobber som internkonsulent i et selskap som har en del datterselskap rundt omkring i verden. Jeg reiser derfor en god del, mellom 150 og 180 dager i året, en god del i Europa, men også USA, Syd-Amerika, Asia og nå til sommeren, Australia og Syd-Afrika.

Det går med en del tid, særlig fritid, når jeg reiser. Dette for å optimalisere effektiv arbeidstid når jeg er ute på besøk. Derfor er jeg også veldig påpasselig med å få mest mulig igjen for mine hardt opptjente poeng når jeg endelig tar meg fri, og skal ut i den store verden med min kone. Og viktigst av alt: Jeg skal reise mest mulig komfortabelt.

Jeg har lagt ved et utdrag av min Flightdiary, som viser min reiseaktivitet de siste tre årene.

thorhansen
08-04-2014, 07:57
Planleggingen av årets første CT reise begynte når nyheten kom ut her på FP at det kom til å bli endringer i CT betingelsene, og da til det bedre for Platinum kunder.

Jeg begynte derfor å se på interessante *A destinasjoner hvor det ville være mulig å få tak på minimum C klasse billetter. Vi har tidligere reist en god del til Thailand og Malaysia (de siste 6-7 årene), og ville gjerne tilbake til Asia i år også, men kanskje prøve noe nytt.

I fjor fløy vi med TG fra BRU til BKK med 777-300 på C, og var veldig fornøyd med hele pakken. Seter, service, mat etc, var veldig bra. Ettersom TG flyr direkte til BKK, også med 777-300 tok vi dette som utgangspunkt. Valget falt straks på Bali, ettersom jeg også er SPG Platinum medlem, jeg hadde en del poeng å bruke, og hadde lest mye bra om W Retreat & SPA på Bali. Samtidig var vi på W Retreat & SPA på Koh Samui i fjor, og har aldri opplevd noe i nærheten av dette ift luksus, service, design etc. For de som er interessert, så ligger min review her:

http://www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g1182465-d1456422-r154035605-W_Retreat_Koh_Samui-Mae_Nam_Ko_Samui_Surat_Thani_Province.html#REVIEWS

Uansett, valget falt på W Bali, og beste reiserute ble OSL-BKK-DPS t/r. Etter å ha funnet datoer som passet, hvor det i tillegg var ledige C seter, booket vi reisen.

thorhansen
08-04-2014, 08:05
Reisen ble bestilt som en vanlig EB reise, dvs 2 x 140 000 poeng. Håpet var at AMEX skulle endre CT betingelsene innen utreise, slik at jeg kunne bruke min opptjente 2013 CT på denne billetten.

Kort tid etter jeg hadde bestilt, dukket det opp en Flight schedule change e-post i innboksen min fra SAS. DPS-BKK flighten hadde blitt kansellert, så min retur hadde blitt endret slik at hjemreisen nå var en dag senere, samt at vi nå skulle fly BKK-ARN-OSL, og ikke BKK-OSL direkte.

Fair enough at TG kansellerer en flight, men når det er ledige C award seter på BKK-OSL samme dag, så forstår jeg ikke helt hvorfor SAS velger å fly meg via ARN. Jeg ringer derfor til EB kundeservice, og det er nå problemene begynner.

Detaljene rundt dette ligger allerede her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=123853

thorhansen
08-04-2014, 08:16
Som sagt, og som beskrevet i min forumpost, så tok jeg kontakt med EB kundeservice. Dette er en kort oppsummering av hendelsene:

De var veldig behjelpelige, og det var ingen problem å booke om min retur fra DPS-BKK-ARN-OSL til DPS-BKK-OSL.

Derimot, når jeg da oppdaget at jeg sto på venteliste på DPS - BKK flighten noen dager senere, ringte jeg opp kundeservice igjen, hvor de innrømmet at de hadde gjort en feil, og at jeg nå hadde Y seter på denne flighten, men at jeg sto på venteliste på C. Jeg fikk tak i kundebehandleren som hadde hjulpet meg sist, og hun var veldig lei seg for at hun hadde kansellert hele returen vår, og at TG i mellomtiden hadde klart å ta setene. Som kompensasjon, etter å ha snakket med sin sjef, ble jeg tilbudt 2000 EB poeng. Med tanke på at jeg hadde betalt over 9000,- + 280 000 poeng, så takket jeg nei til dette, og ba henne gå tilbake til sjefen sin for å komme med et mer fornuftig tilbud.

Saken min var innom flere personer i SAS, hvor jeg også presset fra siden via kontakter høyere opp i systemet. I første omgang ble kompensasjonen hevet til 5000 EB poeng, og kort tid etter fikk jeg bekreftet at vi hadde fått tilbake våre C seter. Happy times!!

Og så kom endringen i CT betingelsene :)

Etter å ha pratet med AMEX kundeservice, som ikke engang hadde hørt om disse endringene, for så å maile med sjefen for AMEX kundeservice hvor jeg henviste til betingelsene som lå ute på deres egne sider, tok det relativt lang til før jeg fikk noen tilbakemelding. Jeg mailet samtidig med SAS, tok kontakt på Facebook og ringte. Men SAS henviste tilbake til AMEX og påsto at de ikke kunne gjøre noe. Men når jeg endelig fikk en oppringing fra AMEX, så kom gladmeldingen: Til tross for at de nye betingelsene skulle gjelde for bestillinger foretatt etter annonseringen, så ville de høre med meg om jeg ville bruke min CT på reisen. Dog CT for 2014 opptjening, ikke 2013. Og for et gebyr på 150,- pr pers. Selvfølgelig ville jeg det :)

thorhansen
08-04-2014, 08:27
140 000 poeng ble refundert, og alt var bra.
Men samtidig så begynte jeg å se etter F klasse, nå når endelig AMEX hadde fått med seg de nye betingelsene, og CT var godkjent. Jeg hadde aldri fløyet F, og fant flere ledige seter. Hovedsakelig med TG.

Aller helst ville jeg reise med LH via FRA for å oppleve F terminalen, og jeg søkte lenge etter seter, via Awardtravelr, ANA, United og ExpertFlyer. Men det dukket ikke opp noe.

Så da tok jeg det beste jeg fant ift datoene som vi måtte reise. Jeg hadde allerede bestilt hotell, hvorav en del av nettene var non-refundable, så avreise og hjemreise var ikke lenger like fleksibel.

Det ble derfor OSL- FCO - BKK -DPS på utreisen. FCO - DPS skulle bli på F og med 747. TG bruker den neste eldste 747 konfigurasjonen på denne flighten. Setene ser ikke spesielt innbydende ut, og med tanke på at det ikke finnes noen F lounge i FCO, så ville jeg aller helst reise via Frankfurt, Munchen eller Paris hvor TG flyr med ny konfig, og med 380. Så jeg holdt øynene åpne, og satte opp alerts på Expertflyer.

thorhansen
08-04-2014, 08:37
Jeg glemte å nevne at det var ikke bare-bare å booke F klasse med CT. Det tok tre forsøk til med tre ulike kundebehandlere før de forsto at det gikk å booke O klasse med TG på CT.

Utreisen var planlagt søndag 6.april. Da jeg våknet fredag 4. surfet jeg innom United og så at det var ledige plasser fra CDG til BKK på 380 på F. Men dette var med utreise lørdag 5.

Problemet var å komme seg til Paris. CDG - BKK skulle gå ca kl 14, og både 6 og 9 flightene til SAS var helt utsolgt. Air France hadde ledige seter, men det ville kostet oss ca 8 000.

Jeg sjekket derfor alternative ruter til CDG, og endte opp på OSL - FRA - CDG. Det var kun ledige bonusseter i Y, men for å kunne få med meg 380 i F, var dette et enkelt valg.

Nok en gang ringte jeg AMEX kundesenteret (nesten på fornavn med de nå : ), og etter 10-15 minutters ventetid hvor kundebehandleren måtte snakke med sin sjef, hadde hun funnet frem til de samme flightene som jeg hadde. Men ikke nok med det, hun hadde klart å få tak i C seter både på OSL - FRA og FRA - CDG. Fantastisk!! Det kom på en 1000-lapp ekstra i skatter, men med tanke på at samme billetter hadde kostet meg 16 000,-, evnt tanken på 3-4 timer på Y, så var dette helt perfekt.

Hun bekreftet også CDG - BKK i F.

Jeg kastet meg derfor rundt og fikk booket opp nok en natt på W, med ankomst dagen før, fikk gjort om på henting på flyplass og express service gjennom immigration. Samtidig bestilte jeg rom med EB poeng på Radisson på OSL fra fre til lør ettersom boarding til FRA var 0550.

thorhansen
08-04-2014, 08:50
Så, endelig, etter mye planlegging, endringer, frustrasjon og lettelse, kommer avreisedagen.
Ettermiddagen etter jobb har gått med på å hive det vi tror vi kommer til å lete frem til sommerklærne, hive disse ned i to kofferter, samt printe ut alle bookinger, boardingkort etc.

Vi hopper på neste siste flytog ut til OSL for å overnatte på Radisson.

thorhansen
08-04-2014, 08:56
Etter noen få timer søvn, står vi opp ved 4.30 tiden, sjekker ut og rusler bort til terminalbygget. Vi får sjekket inn bagasjen hele veien til DPS og får boardingkort til BKK. Hver koffert får to stk bagasjelapper. En for OSL-FRA-CDG og en for CDG-BKK. Grunnen var at det ikke er nok plass på lappen for fire flyplasskoder. Dette kommer jeg tilbake til.

Vi får sikret oss 2E og F på 380, og beveger oss mot sikkerhetskontrollen. Fast track er ikke åpen.

Det går relativt kjapt gjennom kontrollen, og vi har til og med tid til en liten frokost i loungen.

thorhansen
08-04-2014, 09:06
Tid for boarding på LH 865 - A320. Vi satt på 3A og 3C.
Det er en kald morgen, så vi må en tur innom de-icing før vi kan reise.
Helt ok frokost, som vanlig blir vi hilset med navn. Lufthansa C er deilig :)

Turen går helt ok. Flyet er relativt fullt, også på C. Rekker å få med meg noen serier som jeg har med meg på iPaden, selv om jeg egentlig burde ha tatt igjen på søvnen for å nyte fullt ut F senere.

RIBRO
08-04-2014, 09:08
Flott start Thor. Gleder med bittelitt til å lese fortsettelsen, og se en del fete bilder fra ombord A380. Når vi fløy BKK-FRA på TG F med en A380 så var crewet ganske dårlig koordinert. Det var ingen koordinering mellom de som serverte, måte be to og tre ganger om påfyll av drikke etc etc. Så alt i alt var det en liten nedtur, selv om det selvsagt var amazing å fly F på TG. Men som jeg nevnte for deg så var B777 BRU-BKK en god del bedre, selv om kabinen var litt slitt.
Gleder meg som sagt til å lese mer. Hils kjerringa! ;-)

thorhansen
08-04-2014, 09:16
Vi landet litt forsinket i FRA, stort sett pga de-icing, og rekker ikke å ta turen innom lounge. Lander ved utstikker A, men busses til B. Neste flight fra FRA til CDG går fra A, så innen vi kommer frem til gate er det klart for boarding.

Selv om det er en kort flytur på ca 1 time, rekker jeg både å få med meg at SAS har tegnet avtale med Quintessentially og dagens tredje frokost.

thorhansen
08-04-2014, 09:20
Vel fremme på CDG, hvor vi lander på terminal 1, blir vi møtt av fine reklameskilt for Lufthansa.

Vi finner fort skiltet til *A loungen, og beveger oss dit for å teste F loungen. Dessverre får vi høre når vi skal gå inn, at F loungen er stengt for oppussing. Det er kun C loungen som er åpen. Skikkelig nedtur! Her burde jeg ha gjort bedre research.

Men, vi finner oss noen gode seter, og fyller på med litt mat og drikke, og nyter godværet i Paris i et par timer før det er på tide å bevege seg mot gaten, og mot 380 og F :)

thorhansen
08-04-2014, 09:35
Når det er på tide å boarde så gjør vi det sammen med C og *A gullmedlemmer fra egen gate.

Her får vi også utlevert nye boardingkort for CDG - BKK (??) og BKK - DPS.

Boardingen går rolig for seg, og vi blir guided til våre seter i andre etasjen på 380. For en opplevelse. Setene er store, brede, myke, deilige.... AVOD skjermen er stoooor. Nå angrer jeg ikke et sekund på at vi punget ut noen ekstra tusen for å reise ut tidligere med 380 fremfor slitne jumboen fra Roma. Dette var helt fantastisk.

Champagnen kommer raskt, og vi takker selvsagt ja, med et stort smil.

Etter vi har satt oss kommer en av representantene fra gaten innom for å bekrefte bagasje tagen til min kone. Dette blir vi litt urolige av. Enda mer urolig blir vi når mitt navn ikke står på hennes liste. Vi er nå relativt sikre på at vi ikke får se min koffert når vi lander i DPS.

sirpjalle
08-04-2014, 11:29
Fortsettelse ses frem til:)

thorhansen
08-04-2014, 12:11
Maten ombord var helt ok. Dom Perignon og kaviar var helt klart høydepunktet. Med tanke på hva dette koster hjemme, forsynte vi oss litt ekstra :)

Utover dette var det ingenting å skrive hjem om. Servicen var også so-so, hvor vi flere ganger ble sittende uten noen ting i glasset og måtte be om å få mer. Min kone fikk varm klut sammen med champagnen. Jeg fikk ingenting. Ikke husket de hva de hadde skjenket sist, og måtte spørre stort sett hver gang.

Det var også ulikt tempo på serveringen min kontra min kones. Jeg lå som regel en rett foran hele tiden.

Så utover bedre plass, og et godt sete, så nådde ikke F opplevelsen opp til forventningene. Morsomt å fly 380, selv om det også var en liten nedtur. Man får jo ikke sett mer enn selve F kabinen (min egen feil), og har ingen følelse av at det er ett to-etasjes fly.

thorhansen
08-04-2014, 12:31
Ankomst BKK var veldig ok. Vi fikk servert frokost ca 1 1/2 time før landing. Frukt, youghurt, brød og valg mellom ulike varmretter. Jeg gikk for eplepannekaker. Helt greit. Mikroen min klarer nok like bra.

En hyggelig dame møtte oss ved gate og kjørte oss frem til sikkerhetskontrollen like ved First Class loungen. Hun guidet oss gjennom, dyttet vekk folk som allerede sto i kø og fikk oss gjennom på ett minutt :)

I First Class loungen fikk vi vårt eget rom (ca 15 kvm) med sofa, stoler, tv, skrivebord etc. Det var fryktelig kaldt, men en av de mange damene som jobbet der kom fort innom med teppe når vi spurte.

Vi tok begge rygg/skuldermassasje i SPAet ved siden av loungen. Ettersom vi hadde nesten tre timer her, tok vi begge også en laaaang dusj. Dusjrommene er kjempefine, med L'Occitane produkter. Fruen fikk derimot bare kaldt vann mot slutten :)

Frokostmenyen var tilgjengelig på iPad. Bare å velge og vrake mellom alle mulige kald- og varmretter, drikke, frukt etc. Vi gikk for club sandwich, frukt, appelsin juice, te, champagne og senere mimosa.

thorhansen
08-04-2014, 12:43
Neste flight - BKK - DPS var i C klasse på 777-200 med TG 431. Vi satt på 15J og K. I tillegg til oss var det maks 5-6 seter til som var opptatt i C.

Ettersom jeg fikk nesten ingen søvn på CDG - BKK flighten, var jeg nå stuptrøtt og sov mesteparten av veien til DPS. Så, ingen bilder på denne turen.

Jeg hadde på forhånd bestilt Express Immigration Service gjennom hotellet. Dvs VIP behandling på flyplassen, hvor to representanter møter deg ved gate, og guider deg gjennom flyplassen, fikser visa, plukker opp bagasje og fortoller for deg. Er du uheldig og lander samtidig med flere andre store fly (vi landet 20 minutter før Singapore Airlines og Quantas) så kan du bli stående timesvis i immigration. Da gjør disse personene det for deg mens du sitter i en ankomstlounge, får drikke osv. Vi ble derimot eskortert gjennom "Crew" lanen og gikk direkte til baggage claim.

Men før noen som helst bagasje rakk å komme ut på båndet, hadde representant nummer to sjekket med Thai, og det viste seg at ingen av våre kofferter var med på flyet. De var fortsatt i Paris (husk: lapp nr 1 på kofferten hadde CDG som siste destinasjon).

Vi fikk så hjelp til å fylle ut skjemaer for missing luggage, før de fulgte oss ut de siste meterne til ankomsthallen hvor vår hotell-sjåfør ventet. Der forklarte de situasjonen for han, hvor han umiddelbart anbefalte at vi stoppet innom et kjøpesenter på veien til hotellet.

Det gjorde vi, og vi fikk gjort våre innkjøp av Hogo Bass, Armoni og diverse andre merker av t-skjorter, shorts, undertøy, bikini, slippers etc. Vi hadde blitt lovet at koffertene skulle komme dagen etter, så det var ikke så mye vi trengte.

Så bar det mot hotellet.

thorhansen
08-04-2014, 12:52
Endelig fremme på W Bali :)

De blir oppriktig lei seg når de får høre at vi kommer uten bagasje, og ringer umiddelbart til Thai for å sjekke opp. De får også bekreftet at den blir sendt med samme fly dagen etter. Innsjekkingen går veldig bra, og vi blir (som bekreftet før ankomst) oppgradert til en privat villa med svømmebasseng. Vi får også noen pakker levert med hotellets t-skjorter, boxere, bikini ++ De gir oss også en bil med sjåfør som vi kan bruke for dagen og morgendagen for å dra ut og kjøpe det vi trenger.

For en fantastisk velkomst!! :D

Morgenen etter, innen vi engang rekker å spørre, får vi beskjed om at de har sjekket bagasjen, og at den nå er på vei, og at den vil bli levert på ettermiddagen. Hotellet sender også sin egen bil for å plukke den opp, slik at vi slipper å vente den ekstra tiden det tar for Thai å kjøre ut den.

Så, nå sitter vi her, i vår fantastiske villa, på et helt utrolig sted og med våre kofferter. Livet kunne ikke vært bedre. Men Thai førsteklasse har definitivt litt å gå på ;)

Det var min første TR her på FP. Den ble lang, og dessverre med altfor få bilder. Men allikevel en grei start håper jeg. For min del, som sagt, så var nok prosessen før reisen, og forventningene til reisen altfor store i forhold til hva Thai klarte å levere. Men jeg er glad for å kunne krysse av både F og 380 på bucketlisten.

/Thor

Eriksan
08-04-2014, 13:54
Veldig spennende lesning helt fra første post der jeg hadde din tidligere tråd om problemene ved ombookingen friskt i minne. Ble veldig mye frem og tilbake med bookingen og reiseruten, godt at det ordnet seg til det bedre selv om det kostet noen kroner ekstra, men du sparte en del poeng pga CT.

Kjempedebut som trip reporter ihvertfall ;) Hvordan blir hjemreisen forresten, fortsatt DPS-BKK-OSL i C som det var mye styr med opprinnelig?

thorhansen
08-04-2014, 13:58
Veldig spennende lesning helt fra første post der jeg hadde din tidligere tråd om problemene ved ombookingen friskt i minne. Ble veldig mye frem og tilbake med bookingen og reiseruten, godt at det ordnet seg til det bedre selv om det kostet noen kroner ekstra, men du sparte en del poeng pga CT.

Kjempedebut som trip reporter ihvertfall ;) Hvordan blir hjemreisen forresten, fortsatt DPS-BKK-OSL i C som det var mye styr med opprinnelig?

Takker :)

Stemmer. Fant ingen F hjem, og siden det er EB er den nå låst.
Samt at jeg hadde nok fått litt dårlig samvittighet når de sto på som de gjorde for at jeg skulle få tilbake C setene :)

/Thor

TommyL
08-04-2014, 14:44
Takk for flott rapport! Kjapt spørsmål...er det norske kundebehandlere hos Amex, ved bestilling av CT?

thorhansen
08-04-2014, 14:46
Takk for flott rapport! Kjapt spørsmål...er det norske kundebehandlere hos Amex, ved bestilling av CT?

Nope. Ligger i Estland tror jeg. Sjefen som jeg mailet med var dansk. Men alle er engelsktalende.

roger
08-04-2014, 15:42
Artig å lese. Ser av skildringa di av bookingprosessen at dette er ikkje for rookies :).

Eirik
08-04-2014, 19:45
Veldig bra, takk skal du ha. :)

WF-380
08-04-2014, 21:19
Går det an å spørre hva CT er for noe?

RIBRO
09-04-2014, 09:33
Går det an å spørre hva CT er for noe?

CT står for Companion Ticket.
Les mer her:
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Vilk%C3%A5r%20for%20opptjening%20og%20bruk%20av%20 Companion%20Ticket.pdf

econ
13-05-2014, 13:31
Hehe det er ikke alltid like lett å dra på tur, lurer på hvor mange timer du brukte med SAS og amex på telefon for å få fikset alt sammen.
Men det ble jo en artig trip report ut av det ;-)

thorhansen
13-05-2014, 13:32
Hehe det er ikke alltid like lett å dra på tur, lurer på hvor mange timer du brukte med SAS og amex på telefon for å få fikset alt sammen.
Men det ble jo en artig trip report ut av det ;-)

Nettopp. Booking prosessen var nesten mer givende enn selve turen ;)