View Full Version : Lufthansa vil ha lønnsnedgang
http://www.boarding.no/art.asp?id=13428
gikk ikke LH med ett formidabelt overskudd, eller tar jeg feil?
Er så ufattelig lei foretak, som aldri kan tjene nok!
Utflyttet
30-09-2004, 07:46
Det spørs vel på bruken av overskuddet. Om det kan sees igjen i regnskap at overskudd går med i å skape arbeidsplasser så kan jeg ha forståelse for det; om man tar for seg den koselige kulturen fra USA som begynner å bre om seg hvor pengene brukes i alt for høy grad til å fylle bukselommene til folk i styret og oppe i toppen av selskapet så er det rimelig avskyelig.
-A
Jeg må have misforstået noget: Jeg troede det var legitimt for firmaer at tjene penge, men åbenbart er har kommunismen og EUs-planøkonomi nu bredt sig fra landbrugsstøtten til luftfartsindustrien.
Selsvagt kan - og skal - et selskap tjene penger, men jeg har full forståelse for at de ansatte blir sure over lønnskutt, hvis selskapet tjener godt med penger og de på toppen putter resultatet i lomma. Det er faktisk de ansatte som skaper resultatet, ikke aksjonærene!
En annen sak er at dette kuttet kan være nødvendig for å stå imot det fortsatte angrepet fra lavprisselskaper. I så fall får vi bare håpe på en snarlig shakeout i luften i EUropa - ellers går det som i junaiten, alle kutter lønn inntil alle selskapene snart lønner de ansatte på mækkdånnaldsnivå, mens underskuddene er like store som før pga konkurransen.
Der er jo også behov for et overskud for på sigt at kunne modernisere / udvidde flåden