PDA

View Full Version : Utfasing av KLM Fokker 70


96adrian
06-04-2014, 12:00
Hei!
Er det noen som vet om et sted man kan se når de forskjellige F70'ene skal forlate KLM? Ser på wikipedia at tre skal ut i år. Hvilke er det?

Vede
06-04-2014, 12:35
Noen som vet om det kan være aktuelt for KLM og erstatte F70 med E170? E190 kan vel bli litt i største laget for enkelte F70 ruter.

Roxman
06-04-2014, 13:24
PH-KZV
PH-KZG
PH-WXA

Det er de 3 F70 som nå er satt på "vent".
For å erstette disse har det/vil det komme(t) 6 stk E190. (PH-EZY/EZZ og EXA-EXB-EXC og EXD).

96adrian
06-04-2014, 14:25
PH-KZV
PH-KZG
PH-WXA

Det er de 3 F70 som nå er satt på "vent".
For å erstatte disse har det/vil det komme(t) 6 stk E190. (PH-EZY/EZZ og EXA-EXB-EXC og EXD).

Ser på planespotters.net at de tre F70'ene står som "stored". Det er altså ikke noen flere som skal ut i år?

ohegge
06-04-2014, 14:59
Er ikke Fokker 70 egentlig et perfekt lite fly, for de rutene den opererer? Hva kan erstatte en Fokker 70? En ny Fokker 70?

MountainDew
07-04-2014, 02:50
Noen som vet om det kan være aktuelt for KLM og erstatte F70 med E170? E190 kan vel bli litt i største laget for enkelte F70 ruter.

E170/175 er uøkonomiske fly, en slags Brasiliansk utgave av 736/318.

OttoL
07-04-2014, 07:46
Er ikke Fokker 70 egentlig et perfekt lite fly, for de rutene den opererer? Hva kan erstatte en Fokker 70? En ny Fokker 70?

Jo, for eksempel er AMS-BRU 157km med 5x F70. I tillegg er AMS-DUS 178km. CGN, NWI, BRE og LUX er vel andre ruter som passer perfekt for F70. Spørsmålet er om frekvensen kan opprettholdes med E190 sammenlignet med F70.

Twin Otter
07-04-2014, 08:22
Er ATR 72 eller Dash 8 Q400 en potensiell erstatter til Fokker 70?

RolfL
07-04-2014, 11:16
PH-KZV
PH-KZG
PH-WXA

Det er de 3 F70 som nå er satt på "vent".


PH-JCH flögs till Norwich 3 mars , tror den ska till Insel Air

Beechdriver
07-04-2014, 12:55
Er ATR 72 eller Dash 8 Q400 en potensiell erstatter til Fokker 70?

Nei. Da F50 forlot KLM Cityhopper ble ATR og Dash vurdert men KLM kom fram til at passasjerene ikke lenger ville ha propellfly. F50 ble derfor erstattet med F70. En annen grunn var enhetsflåte (F70 og F100 kunne flys på samme typerating osv.). Noen ruter ble nedlagt bl.a. fordi F70 var alt for stor eller uegnet (AMS- Antwerpen, London City, innenriksruter AMS- Einhoven og AMS- Maatstricht og Rotterdam-LHR).

E190 har erstattet F100 og kommer til å erstatte F70.

F100 ble brukt og E190 brukes også på F70-ruter (f.eks Brussel).

Kan hende at noen ruter legges ned på sikt ettersom tog har visst å være et godt alternativ (som AMS- Antwerpen) og ERJ 190 er for stor.

Tror ikke at F70 blir erstattet av noe annet enn Embaer.

En anne sak er at AF/KLM holder på å synkronisere hele "Europa-produktet". Ser ut til et tettere samarbeid mellom Transavia/KLM Cityhopper/ Hop og KLM737 divisjon. Vet ennå ikke konkret hvordan det kommer til å se ut.

TriStar
07-04-2014, 15:33
Hva med Rekkof F90? Eller er Rekoff-prosjketet definitivt lagt dødt? Lite nytt å se på hjemmesiden deres.

http://www.rekkof.nl/