View Full Version : Ny lyd hos Widerøe?
Hadde tre (egentleg fire) sprett med WF i veka. Ved avgang BOO-ANX var det ny dame på sikkerheitsdemotapen. "Kva var gale med det forrige sporet", tenkte eg. Prøvde å fylgje med, men registerte ikkje noko nytt. Men eg la merke til at det var ein anna dialekt. Og så, ved avgang ANX-BOO var det enno eit spor, denne gangen ein mannsperson om eg hugsar rett, med enno ein anna dialekt, type nord i landet. Og så, ved avgang BOO-BNN-TRD var det ei ny dame. Denne gangen med veldig midt-i-nordnoreg-dialekt. Er dette eit nytt WF-stunt, ved å ha folk med ulike dialektar som stemmer med området ein flyg i til å lese inn tape? Eller er det tilfeldig? Rart med tre (eller fleire ulike spor), artig om det er gjennomtenkt.
De har fått båndet sitt på en masse forskjellige dialekter.
Hadde tre (egentleg fire) sprett med WF i veka. Ved avgang BOO-ANX var det ny dame på sikkerheitsdemotapen. "Kva var gale med det forrige sporet", tenkte eg. Prøvde å fylgje med, men registerte ikkje noko nytt. Men eg la merke til at det var ein anna dialekt. Og så, ved avgang ANX-BOO var det enno eit spor, denne gangen ein mannsperson om eg hugsar rett, med enno ein anna dialekt, type nord i landet. Og så, ved avgang BOO-BNN-TRD var det ei ny dame. Denne gangen med veldig midt-i-nordnoreg-dialekt. Er dette eit nytt WF-stunt, ved å ha folk med ulike dialektar som stemmer med området ein flyg i til å lese inn tape? Eller er det tilfeldig? Rart med tre (eller fleire ulike spor), artig om det er gjennomtenkt.
Dette har de vel holdt på med siden i fjor, tror jeg.
Det er nokså tilfeldig hvilke dialekter som brukes, men jeg tror hvert fly (?) har sine dialekter å velge mellom.
Har f.eks hørt bergensdialekten fra KRS til CPH.
Det har vært slik ganske lenge nå, og det er gjennomtenkt. Tror det er 5-6 forskjellige innspillinger det veksles mellom for hver avgang.
Dette ble vel satt i gang for en tid tilbake. Passasjerene hadde kanskje blitt for godt vant til det gamle lydsporet, og tanken bak de nye lydsporene var at folk skulle følge bedre med for hver flytur,ettersom det var en ny stemme, og en ny dialekt for hver gang. Det funket jo bra på deg..ikke sant? :-)
Dette ble vel satt i gang for en tid tilbake. Passasjerene hadde kanskje blitt for godt vant til det gamle lydsporet, og tanken bak de nye lydsporene var at folk skulle følge bedre med for hver flytur,ettersom det var en ny stemme, og en ny dialekt for hver gang. Det funket jo bra på deg..ikke sant? :-)
Artig, det funka fint det ja :). Eg flaug med WF sist gang rundt jul/årskiftet, la ikkje merke til noko anna spor då. Reiste med frøken og mini då, kanskje eg hadde meir å styre med. Fint tiltak, synst eg!
Det ble også gjort for å oppdatere teksten som leses opp ifht. elektronisk utstyr og flightmode... Hver maskin har "sin stemme" og det er temmelig tilfeldig hvilke dialekter som flyr hvor... Stemmen følger maskinen, uansett hvor den skal ut å fly!
Har laget en liten "lyd video" med de fleste stemmene på WF`s fly sammensatt. Kanskje for spesielt interesserte :) Lyd kvaliteten er så som så, men sånn blir det med bare mobilen for og ta opp lyden.
http://youtu.be/OL8hu4sbh3c
Mvh Christian
C/C WF
Du fikk med florøværingen hørte jeg. Ble sjokka når jeg hørte den første gang ombord i
-WIR
Har laget en liten "lyd video" med de fleste stemmene på WF`s fly sammensatt. Kanskje for spesielt interesserte :) Lyd kvaliteten er så som så, men sånn blir det med bare mobilen for og ta opp lyden.
http://youtu.be/OL8hu4sbh3c
Mvh Christian
C/C WF
Hehe, denne var fin!
Desk pilot
09-04-2014, 14:45
Kul miks av mange forskjellige stemmer. Høres til forveksling ut som ordretelefonen til Tanum bokklubber med tanke på sammenklipping. :p
en smule inhabil vdr denne men men.........
"I anledning FNs internasjonale barnedag 20. november har vi valgt å la Henriette "fremføre" sikkerhetsannonseringen om bord to av våre fly, LN-ILS og LN-WIV. Flyene vil i dag frekventere i Lofoten, på Helgeland og i Trøndelag.
Henriette er 8 år gammel og mamma og pappa jobber begge som kabinansatte i Widerøe"
http://youtu.be/BE-UrRwPjss
Christian
C/C i WF
Flott intitativ dette Widerøe!!!
Liker det lokale og det å ta vare på "røttene". Kudos!
Kim
Fantastisk, Henriette! Kanskje hun skal gå i mammas og pappas fotspor om noen år? :)
Kunne man ikke bare holdt det til standard norsk bokmål istedet for en masse rart? British Airways kjører jo ikke på med bredt skotsk dialekt på sine flyginger.
WOOOOOOW. Du vet at bokmål er et skriftspråk....?
Kunne man ikke bare holdt det til standard norsk bokmål istedet for en masse rart? British Airways kjører jo ikke på med bredt skotsk dialekt på sine flyginger.
Er vel ikke noe verre med en forhåndsinnspilt stemme på dialekt, enn når en av besetningen står og leser opp live? Skal de legge om dialekten sin også?
Kunne man ikke bare holdt det til standard norsk bokmål istedet for en masse rart?
SAS som (delvis) statseid måtte vel kjøre tapen på nynorsk hver 4. gang da :lol:
Star Flyer
06-12-2014, 19:28
SAS som (delvis) statseid måtte vel kjøre tapen på nynorsk hver 4. gang da :lol:
Nå jobber det så mange svensker på norsk produksjon, så nå er bare hver 4. sikkerhetsdemo norsk...
Joa men standard uttale er Oslodialekt eller noe i den dur. Som engelsk også har standarlisert uttale i "Queen's English"
Vi har ikke noe offisielt talespråk i Norge. Derfor er det litt problematisk å karakterisere den ene eller andre dialekten som standard. Om vi ser på dialekter så er vel "pen" bergensk noe av det nærmere man kommer bokmål.
Meinar at vi lærte i norsken at nokre dialekter i Finnmark var "reinast" mtp likskap til korleis ein skriv bokmål. Så langt frå Oslo. ;)
Det finnes mange historier om hvordan språk er bevart på avsidesliggende steder uten kontakt med omverdenen ....
https://pbs.twimg.com/media/BGIfidTCEAAWxR-.jpg
Husk at Oslo tror de snakker bokmål og korrekt norsk. :headbang :rolleyes: