View Full Version : DAT kan fejre 25 års jubilæum
DAT kan i morgen fejre 25 års jubilæum. Check-In.dk bringer en lille portræt artikel om jubilaren:
http://www.check-in.dk/25-aar-med-farvestraalende-fly#.Uz58_rOKBaQ
Artig selskapshistorie fra en fargerik Grundertype!
Men, kanskje ikke helt korrekt dette avsnittet da :
"Langt mere udbytterigt blev de følgende ni år, hvor DAT kunne tage erfaringerne fra Sverige med til Norge for at flyve kontrakt-ruter. Dette var et særdeles succesfuldt foretagende, som dog endte brat, da Widerøe med hjælp fra de norske luftfartsmyndigheder fik underkendt DAT’s fly, der skulle bruges på en række nye ruter i Nordnorge i 2012. Den norske tackling var ikke alene dyr, men fik også DAT til at miste interessen for at flyve norske kontrakt-ruter igen."
De bidro vel ganske godt selv med tanke på å ikke være 100% forberedt på hva en slik kortbaneoperasjon gikk ut på lang nord i kongeriket.
Uansett, vi får bare ønske til lykke med 25 års jubileet og håpe på 25 nye og gode år for selskapet!
De bidro vel ganske godt selv med tanke på å ikke være 100% forberedt på hva en slik kortbaneoperasjon gikk ut på lang nord i kongeriket.
Forberedt var de vel, men det stod vel ingenting om krav til SCAT-1 i anbudet, så vidt jeg husker stod det SCAT-1 eller lignende systemer. Dessuten er det vel feil å ha spm et krav å ha et system som kun Widerøe har, og som atpåtil ikke produseres lenger. Da er det ikke vits i å ha SCAT-1 ruter ute på anbud, men heller betale Widerøe for å gjøre det. Men nå gikk jeg langt off topic.
Gratulerer med overstått, verdens beste flyselskap. Det har vært en glede å fly med dere i 9 år, og jeg håper på mange flere i fremtiden!
Forberedt var de vel, men det stod vel ingenting om krav til SCAT-1 i anbudet, så vidt jeg husker stod det SCAT-1 eller lignende systemer. Dessuten er det vel feil å ha spm et krav å ha et system som kun Widerøe har, og som atpåtil ikke produseres lenger. Da er det ikke vits i å ha SCAT-1 ruter ute på anbud, men heller betale Widerøe for å gjøre det. Men nå gikk jeg langt off topic.
Gratulerer med overstått, verdens beste flyselskap. Det har vært en glede å fly med dere i 9 år, og jeg håper på mange flere i fremtiden!
Her har Rungholm gått på samme skole som Kjos. Han har vært flink til å overbevise folk og media om at det kun var kravet om Scat-1 som felte dem. Hvis du leser brevet fra LT til SD (http://www.regjeringen.no/pages/37594364/brevtilsdfratilsynetmedvedlegg.pdf) ser man at det var mange andre områder hvor DAT ikke hadde orden i sysakene.
Gratulerer med overstått, verdens beste flyselskap.
He, he, dagens mest subjektive :) ;)
Her har Rungholm gått på samme skole som Kjos. Han har vært flink til å overbevise folk og media om at det kun var kravet om Scat-1 som felte dem. Hvis du leser brevet fra LT til SD (http://www.regjeringen.no/pages/37594364/brevtilsdfratilsynetmedvedlegg.pdf) ser man at det var mange andre områder hvor DAT ikke hadde orden i sysakene.
Men når det likevel stod i anbudet til DAT at de ville benytte EGNOS, burde de ikke fått kontrakten i utgangspunktet..
CFM: Jeg er dønn ærlig.
Ja, det er greit det. For meg blir det en rent subjektiv uttalelse å si at et flyselskap er verdens beste, samme hvilket selskap det er snakk om.
Men godt gjort å holde seg i 25 år, det er mange som ikke har klart det.
Men når det likevel stod i anbudet til DAT at de ville benytte EGNOS, burde de ikke fått kontrakten i utgangspunktet..
OY-CIR:
Les brevet i linken. EGNOS er berre ein av MANGE grunnar til at DAT ikkje fekk starte opp. Heile anbudet til DAT er prega av mange "Hvis om, dersom, sikkert nok, mykje truleg, osb. "
DAT var ikkje godt nok budd til å starte opp, og burde heller skamme seg for å levere inn eit slikt anbod..
OY-CIR:
Les brevet i linken. EGNOS er berre ein av MANGE grunnar til at DAT ikkje fekk starte opp. Heile anbudet til DAT er prega av mange "Hvis om, dersom, sikkert nok, mykje truleg, osb. "
DAT var ikkje godt nok budd til å starte opp, og burde heller skamme seg for å levere inn eit slikt anbod..
Har lest gjennom det, og jeg mener fortsatt at det er Samferdselsdepartementet som skal klandres for å i det hele tatt gitt kontrakten til DAT når de ikke var godt nok forberedt.
Har lest gjennom det, og jeg mener fortsatt at det er Samferdselsdepartementet som skal klandres for å i det hele tatt gitt kontrakten til DAT når de ikke var godt nok forberedt.
Helt enig med OY-CIR, SF skulle ikke ha gitt DAT kontrakten hvis de ikke oppfylte kravene... Så man kan gi WF skylden for å ha vært utslagsgivende i prosessen for at DAT ble feid av banen, men dette hadde jo ikke skjedd hvis DAT hadde hatt alt på stell som igjen de ikke hadde hatt mulighet siden de ikke har noen mulighet til å skaffe seg SCAT-1...
Ser ut som de leverer overraskende stabile resultater for et flyselskape å være
http://www.check-in.dk/Stabil-indtjening-hos-DAT
I den netop offentliggjorte årsrapport fra 2013 kom DAT ud med et resultat før skat på 24,5 mio. kroner ud af en samlet omsætning, der lige nøjagtig rundede en halv milliard. Omsætning og resultat ligger dermed på samme niveau som de to foregående år, hvilket vidner om en stabil indtjening