View Full Version : OSL blir stille flyplass fra mandag 7. april
OSL har kalt seg "stille-flyplass" så lenge jeg har jobbet der, uten at det har betydd noen ting. Det har til tider vært mye bråk i terminalen i form av "siste utkallelse"-annonseringer i fleng til bry for både ansatte og passasjerer.
På mandag er det slutt. Personlige opprop faller bort, og den gode blandingen av diverse stemmer på anlegget forsvinner, og blir byttet ut med den forhåndsoppleste "Dette er en henstilling til alle passasjerer, vennligst påse at ingen bagasje blir stående uten tilsyn"-stemmen.
http://www.nrk.no/norge/slutt-pa-_siste-opprop_-1.11647442
Nå må du passe på flytiden selv.
Fra og med mandag vil du ikke ropes opp på høyttalerene på Gardermoen om du er for sent ute til flyet.
Personlig synes jeg er det synd. En av de artigste delene av jobben min som gateslave forsvinner.
I det store og det hele vil det være et positivt innslag på OSL, da terminalen blir betraktelig mer stille og rolig.
Hva tenker Flypraterne om dette? Er du redd for å miste flyet ditt med mindre du ikke hører ditt eget navn bli ropt opp på anlegget? Eller holder du oversikt selv på klokken?
Vil du være tilstede ved gate 19H når boarding begynner, eller vil du komme halsende i siste liten i ren Usain Bolt-stil?
Vil du være tilstede ved gate 19H når boarding begynner, eller vil du komme halsende i siste liten i ren Usain Bolt-stil?
Last call for Mr. Petter Northug mener du vel...
Dag Viking
03-04-2014, 23:22
Endelig. Har jo vært håpløst å prate i telefonen eller med medreisende i visse deler av terminalen pga gnål på svorsk om beskjed til Ola og Kari Dunk som har 1 minutt på seg til å komme til gate 19H.
Har aldri blitt ropt opp på OSL, og har heller ingen planer om det. Lærte klokka før jeg begynte på skolen.
Altfor mye og amatørmessig gauling over anlegget. På tide å stramme inn, som man også gjør andre steder i verden. Liker man å høre stemmen sin, kan man dra på karokebar.
Har ingen problemer med og rekke flyet. Er alltid på plass ved gate i god tid før boarding.
Opprop på høgtalerne har aldri vært til plage for meg. Så for meg så kunne det gjerne vært som i dag.
Flott tiltak. Husker de første årene på OSL som mye mer rolig kontra det en opplever idag. Har også løpet meg klokken og aldri blitt ropt opp over høyttaleranlegget.
MountainDew
04-04-2014, 00:06
Men den lokale på gaten blir fortsatt?
Godt dem kutter ut dette. Vet ikke hvor stort behovet er, men kan ikke gateslaven bare fyre avgårde en sms fra systemet direkte til den passasjeren det gjelder?
Så nå skal det letes etter baggasje for avlasting på annenhver avgang? Fly blir 10-15 minutter forsinket istedetfor å rope opp en passasjer som sitter og halvsover i gaten ved siden av...
Boeing_fan
04-04-2014, 00:44
Så nå skal det letes etter baggasje for avlasting på annenhver avgang? Fly blir 10-15 minutter forsinket istedetfor å rope opp en passasjer som sitter og halvsover i gaten ved siden av...
Dette var også min første tanke. Grunnen til at man roper opp folk er jo ikke for å være snill, men for at det er lite praktisk om bagasjen til manglende passasjerer må finnes og avlastes fra flyet?
På en annen side, kanskje dette må til for at enkelte skal forstå at de må møte opp ved utgangen på tiden det som står på Boarding-kortet, og ikke når de blir ropt opp...
Endelig.
Jeg går ut ifra at de fleste som befinner seg på flyplassen er der for å reise. De som da roter seg bort i en butikk eller pub og ikke rekker avgangen sin får ingen sympati fra meg når de må kjøpe ny billett på neste avgang..
E!
Problemet er ikke gaulingen, men den ekstreme variasjonen i volum og kvalitet på lyden. Syns oppropene egentlig er litt artige og bidrar til den gode reisefølelsen.
Vil jeg ha fred, går jeg i loungen.
Superhai
04-04-2014, 03:24
Men den lokale på gaten blir fortsatt?
Man kan rope "manuelt" lokalt. Mest interessant er at man kan ha autmatiske opprop på mange ulike språk, men stemmene er litt "merkelige".
SudCaravelle
04-04-2014, 05:07
Disse oppropene har aldri klart å irritere meg.. Selvfølgelig er det jo ingen her på forumet som er sene ;) , men man har jo alle de andre tullingene. Jeg er redd dette vil føre til forsinkelser i ny og ne og det synes jeg er litt irriterende.
Meget bra! For de som ikke irriterer seg over oppropene, så prøv et telefonmøte derfra. Det er helt umulig på grunn av støyen, og det finnes ingen rolige plasser.
Jeg er redd dette vil føre til forsinkelser i ny og ne og det synes jeg er litt irriterende.
Jeg er også redd for det og blir ikke overrasket om man om ikke lenge er tilbake til det gamle igjen, selv om tiltaket i seg selv har noe for seg
Jeg har blitt ropt opp to ganger. Da har jeg stått i sikkerhetskontrollen og stampa etter å ha kommet inn fra Schengen og skulle videre innenriks. Bagasjen kom etter en halvtime, lang kø i bagdrop og enda lengre kø i sikkerhetskontrollen.
Så alt er ikke selvforskyldt heller.
For å krydre tilværelsen var forøvrig begge avgangene fra 19ettellerannet. Beinfløy gjennom terminalen og rakk det akkurat :)
Det trengs bare litt opplæring. Et par runder med "vi søker ikke passasjer Olsen til gate 19; vi har tatt bagasjen ut av flyet siden du ikke møtte til riktig tid" hadde nok fått både den ene og den andre til å være tidsnok ute.
Hva med forsinkelser på spesielt charter, når de sitter i puben og glemmer alt, og man må finne og ta ut kofferten ?
Ser ikke poenget her jeg. En Flyplass er jo en transportsentral og da er det da viktigst å få passasjerer til flyene og ropt opp dem som har glemt seg bort i bokhandelen. Det må da være første pri. Synes også SQ777 har et poeng jeg, selv om hans nok var en spøk.
Klarer ikke helt begripe hvordan "Last Call" opprop kan sende dere over kanten altså :)
Vedr. tlf - jeg har sittet mye i tlf der oppe uten problem. Er det lange samtaler så skjer det i terminalen, så man ikke forstyrrer folk i loungen. Er det Telco så har man noe som heter 'mute' på alle telefoner bygget etter 1993.
Meeeeen... Jeg er jo ikke lufthavnsdirektør så dette har nok de mer peiling på enn meg.
Fremtiden er sms og evt. pushmeldinger til de som har app installert
E!
Du har en del forutsetninger der Fnate. Hva om en lander fra BGO og skal videre til EVE? Skal man da gå ut til landsiden for så å gå gjennom sikkerhetskontrollen på ny? Lounge kan dere glemme. Vi snakker innenriks her.
robertaas
04-04-2014, 09:27
Det vil fortsatt være en rekke opprop så stille flyplass blir det ikke akkurat.
Og skjønner ikke hvorfor man har kalt det "siste opprop" når de gjentar det så mange ganger. Mener jeg en gang telte at "siste opprop" kom 8 ganger for en flight.
Vært forsøkt på ENZV, men nå er jo vi vestlendinger litt sånn treige da. Funka:mol
Fremtiden er sms og evt. pushmeldinger til de som har app installert
E!
Hvorfor ringer de ikke heller opp passasjerene på mobilen ?
Alle har jo mobiler nå da ...
I Wien ropes "trusselen" om avlasting av bagasje opp over høyttaler, om det hjelper vet jeg ikke. Det burde være mulig med litt oppstramming av oppropene, men jeg synes de har noe for seg. I SAS loungen ropes endel avganger opp, men innimellom er det amatørmessig kvalitet på det som sies.
Glean EBG
04-04-2014, 18:48
Om de bare hadde klart og få tak i noen som kunne Norsk og engelsk istedet for svorsk og dårlig engelsk hadde det vert en stor forbedring.
Har ellers lite problemer med opprop på flyplasser.
Hva gjelder tlf møter så kan man vel ikke regne med det skal vere ideelt på en såpass traffikkert flyplass.
Slutt på den personlige boarding hilsenen jeg alltid pleier å få over PA? Nei, alt var bedre før, sier nu jeg.
Fellowplane
04-04-2014, 20:18
Jeg liker godt oppropet de har på Schiphol: "Mr. X, flying to Oslo, you are delaying the flight. Immediately report to the gate desk, or we'll proceed to unload your luggage!"
FlightDeck
04-04-2014, 21:34
Høres ambisiøst ut å få det bort, men synes det hadde vært like greit om de bare kunne ha litt mer profesjonelle opprop. Aviator er en versting og jeg lurer fælt på hva slags opplæring enkelte ansatte der kan ha fått.
Selv CPH som er en såkalt stille flyplass er det ekstremt mye opprop... Jeg aner ikke, men da jeg fløy til Shanghai var det en masse opprop til en masse Schengen flygninger i non Schengen området i C piren.... Men står på skjermene at det er en stille flyplass...
Har ofte hørt opprop etter folk med meget uvanlige utenlandske, spes Østeuropa og Asia... Antar disse personene ikke forstår at de blir oppropet...:headbang
Høres ambisiøst ut å få det bort, men synes det hadde vært like greit om de bare kunne ha litt mer profesjonelle opprop. Aviator er en versting og jeg lurer fælt på hva slags opplæring enkelte ansatte der kan ha fått.
Ja, jeg har reflektert over det samme...........
Ikke rart mange går med ørepropper! Eller?
Ofte er det vel snakk om å finne en balanse. På OSL har det jo tatt helt overhånd med dårlige opprop og folk som roper opp over hele terminalen, man står ved gate 48 og hører at det er siste opprop til Bergen på gate 19B osv, når man i tillegg har mye dårlig språk og fraser så blir jeg litt surrete i hodet. På den annen side så synes jeg også Amsterdam kan bli slitsom, for der er det den samme mekaniske stemmen som durer på hele tiden.
Generelt synes jeg det er bortkastet at man skal rope opp "Nå starter vi boarding", "Siste opprop", "Vi starter boarding om 5 min" m.v. over alt, men er det krisetilfeller som gate-endring eller en savnet pax så burde man kunne
Med litt justering av IT-systemene på OSL kunne man også spart en del opprop, eks. ved å ha skjermer ved gatene som opplyser om "fast track til høyre, economy til venstre", "boarder rad 15-30" osv. Jeg tror også jeg så en flyplass der de etterlyste folk på skjermene, "Mr. John Doe, kontakt gate 42"
robertaas
05-04-2014, 14:23
Har ofte hørt opprop etter folk med meget uvanlige utenlandske, spes Østeuropa og Asia... Antar disse personene ikke forstår at de blir oppropet...
Vanskelig med utenlandske navn på flyplasser gitt.
https://www.youtube.com/watch?v=LGvWPY1AjcI
For ikke å snakke om de 2 norske professorene Løvaas og Søraas som ble ropt opp på en flyplass i USA. Det måtte vel være tullenavn.
jameson82
05-04-2014, 14:31
På OSl en fredag ble kjent komiker oppropt. "Kan **** *** vennligst straks komme til gate 19B for avreise til Bergen, ingen i flyet synes du er morsom nå da de alle venter på deg, og skal du delta på gullruten har du 1 minutt på deg før flyet drar uten deg"
Superhai
05-04-2014, 17:33
Med litt justering av IT-systemene på OSL kunne man også spart en del opprop, eks. ved å ha skjermer ved gatene som opplyser om "fast track til høyre, economy til venstre", "boarder rad 15-30" osv. Jeg tror også jeg så en flyplass der de etterlyste folk på skjermene, "Mr. John Doe, kontakt gate 42"
Slike skjermer i gatene kommer neppe med det første. Men OSL har begynt å sette opp en del infoskjermer i tillegg til de vanlige flight-oversiktene, som skal brukes til en eller annen form for informasjon. Likevel hadde det hjulpet om IT-avdelingen til OSL flytter seg til 90-tallet.
The Ticketor
05-04-2014, 20:09
Jeg er skeptisk til dette, men jeg har jo bare å følge det som blir bestemt over hodet på oss av OSL. Jeg er ikke i tvil om at det blir flere offloads for oss, og av og til med tilhørende forsinkelser. Hvor mange er ikke godt å si, men vi har mange uvante reisende og selv med masse informasjon på skilt ved innsjekk, muntlig fra innsjekkagent, printet og innringet på boardingkort og med skjermer som viser "gate closing", så er det fortsatt mange som ikke ikke får bakdelen i gir før det kommer et "siste utkallelse" eller personlig i hele piren.
De infoskjermene OSL setter opp nå er jeg også spent på. Det ser ut som om dem har en scanner, så jeg gjetter at man vil kunne scanne boardingkortet sitt der for å få bekreftet gate og gatestatus, og kanskje retning også. Vi får se...
De "automatiske" oppropene er ikke helt gode. For vår del er ting utelatt fra den norske versjonen som blir sagt på den engelske. Den norske stemmen er også litt rar, men ikke så rar at det gjør så mye. Lyden er også så ekstremt lav at selv når man står rett under høytaleren er det vanskelig å høre hva som blir sagt dersom det er en del mennesker rundt omkring, og det er et større problem. Men idéen er ikke så dum, så dersom OSL har tenkt å faktisk gjennomføre dette, så kan det kanskje bli bra med "automatutrop".
Dette er helt forferdelig folkens =)
Jeg klarer ikke helt beskrive det, men dette er ikke stille. Det er ferdig oppleste meldinger som spres ut.
Høres ut som en telefonsvarer konferanse, ett vokabulært mareritt totalt blottet for rytme og naturlige innslag i språket.
Vært stille litt nå igjen, men men...
Tenker på Sylfest Lomheim når jeg sitter her, dette vil gjøre fyren trist :)
http://vimeo.com/28933935 for de som er interessert i å se hvordan dette systemet fungerer/høres ut så er dette den nye morosaken :)
The Ticketor
07-04-2014, 21:37
Oppsettet i videoen virker mer komplett enn det som er installert på OSL.
Oppsettet i videoen virker mer komplett enn det som er installert på OSL.
Funksjonene som finnes i denne videoen er også tilgjengelig på OSL, er bare å velge bussgate - fjerne funksjonen som heter ( en buss vil ta deg til flyet ditt) Så finnes det en rekke muligheter man kan legge inn (priority boarding( LH eks, Miles and more Hon-Circle, Senator and Star gold.... osv) QR må ta kontakt og be om å få lagt inn QR status + OneWorld priority boarding/fast track osv. Systemet har derimot ikke noen mulighet for å legge inn OW-annonsering ( eks Qatar Airways OneWorld flight QR178) såvidt jeg vet ( Kun SkyTeam og Star Alliance)
Ellers så har jeg sett et par veldig positive kommentarer fra kjente på Facebook i dag som har vært på gjennomreise ..
The Ticketor
08-04-2014, 19:06
Funksjonene som finnes i denne videoen er også tilgjengelig på OSL
Nei, det stemmer ikke. Hvor har du delayannonseringen på OSL f eks?
Ikke bare ble OSL stille, det ble stille i Gullstua også.. :)
Er 5 stk her nå, og masse rødvin... hehe
Kim
Jeg reiste i morges til BCN, og hadde vel sånn ca 25 min i terminalen, hvorav 15 min i loungen. Ikke ETT eneste svorsk/engrish utrop ble foretatt, noe som ga en helt ny og mye mer behagelig atmosfære. Boarding completed 5 min før planlagt avgangstid på min avgang. Veldig mange mennesker i terminalen, så det virket som om dette fungerte greit!
Noen innsidere som har vært på jobb på OSL de siste dagene som kan gi sin versjon av hvordan dette virker og oppleves?
Går flyene like godt i rute med hensyn til passasjerrelaterte forsinkelser?
Husker ikke direkte hvor i farta, men har personlig brukt den! Så vet at den er tilgjengelig :) tror den ligger under miscellaneous/phrases noe i den duren, er bare å utforske og høyreklikke så kan man finne mye info i aviavox som man kan generere.
**** ser nå i videoen at den ligger under Manual gate call!
så mye mulig det er der den ligger på osl og ****
Jeg reiste i morges til BCN, og hadde vel sånn ca 25 min i terminalen, hvorav 15 min i loungen. Ikke ETT eneste svorsk/engrish utrop ble foretatt, noe som ga en helt ny og mye mer behagelig atmosfære. Boarding completed 5 min før planlagt avgangstid på min avgang. Veldig mange mennesker i terminalen, så det virket som om dette fungerte greit!
Noen innsidere som har vært på jobb på OSL de siste dagene som kan gi sin versjon av hvordan dette virker og oppleves?
Går flyene like godt i rute med hensyn til passasjerrelaterte forsinkelser?
Nå hadde jeg fri på oppstartsdagen, men har jobbet og brukt det i dag. Det norske oppropet har veldig rar melodi i språket. Virker nesten som om damen som har spilt det inn har en utvasket finnmarksdialekt.
Og, formuleringen er veldig merkelig til tider. F.eks ved bruk av trapp bak under boarding blir det formulert som "Å benytte flyets bakre trappe." Spesielt.
Men på engelsk er det veldig bra.
Stuere på jobb bemerket at det hadde vært endel mer offload av bag enn vanlig, og det tror jeg bare vil fortsette egentlig. Altså, en konsekvens av at folk ikke dukker opp. Før, når man hadde muligheten for opprop over hele terminalen på den siste passasjeren m/ bagasje levde man litt i håpet om at de ville dukke opp.
I dag har jeg stengt gaten 10 minutter før uansett hvor mange jeg har manglet. (Kan jo nevnes at jeg har hatt alle innsjekkede pax på det tidspunktet, men. :colgate: )
Men, man blir vel vant med det etterhvert.
Og...det har vært stille og fredelig i terminalen i form av ingen opprop. Det har vært ganske deilig.
Superhai
09-04-2014, 02:26
Jeg antar den er konfigurert ulikt i forhold til flyselskap/handler som har signet seg inn.
Nå hadde jeg fri på oppstartsdagen, men har jobbet og brukt det i dag. Det norske oppropet har veldig rar melodi i språket. Virker nesten som om damen som har spilt det inn har en utvasket finnmarksdialekt.
Og, formuleringen er veldig merkelig til tider. F.eks ved bruk av trapp bak under boarding blir det formulert som "Å benytte flyets bakre trappe." Spesielt.
Men på engelsk er det veldig bra.
Kan det være at de bruker talesyntese? Altså at de skriver inn teksten som skal leses opp, også er det en syntetisk stemme som leser meldingen.
Kan det være at de bruker talesyntese? Altså at de skriver inn teksten som skal leses opp, også er det en syntetisk stemme som leser meldingen.
Ikke umulig dette, ettersom at "hun" ikke klarer å uttale alle ord - eks. siste utkallllls, (siste utkallelse) "hun" høres akkurat ut som google.translate stemmen.
Når det er sagt er det mange ting aviavox ikke vet hvordan uttale på norsk (koder)
eks: Finnair operated by Flybe, vil aviavox si Finnair operert av BE (flaut for den oppmerksomme)
Etter å ha fått tilbakemeldinger fra SGH om at en del Widerøepassasjerer ikke kommer tidsnok ned til gaten ytterst på innlandspiren er Widerøe nå i forkant ved at det sendes en egen informasjonsmail 24 t før avgangstid.
Så får vi håpe at dette kan bidra i riktig retning!
"Hei,
Til deg som skal reise fra Oslo Lufthavn Gardermoen . Pass på å være ved utgangen i tide. Ingen vil lengre bli etterlyst over høytaleranlegget.
Les mer her:
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?SLUTT_P%C3%85_%C2%ABSISTE_OPPROP%C2%B B&id=181-164255
http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_press/_newsarchive?NO_MORE_%E2%80%9CFINAL_BOARDING_CALLS %E2%80%9D_FOR_PASSENGERS&id=181-164256
Vennlig hilsen
Widerøe
PS, husk at du kan booke HELE reisen din direkte på www.wideroe.no "
The Ticketor
09-04-2014, 21:41
Godt insj, Farmer.
Noen som vet noe mer om de nye skjermene som OSL har satt opp som det skal komme noen slags info på i en snarlig (?) fremtid? Noen som vet hva slags info?
La merke til at SGH hadde godt gammeldags manuelt Boarding call i "utvidet nærområde" til Bodø-flyet i morges. Merket dog merkbart mindre støy og ingen "19h er langt etc" opprop, så det var positivt.
The Ticketor
09-04-2014, 22:01
Mikrofonene/PA-anlegget fungerer fortsatt i nærområdet, og det må dem fortsette å gjøre. Ellers blir det meget begrenset hvilken info man kan gi til pax ved f eks IRR.
Selvfølgelig, men trodde boarding call skulle automatiseres?
The Ticketor
09-04-2014, 23:18
Vi har ikke fått noen info fra OSL om det, men det ligger jo litt i kortene at det er dit dem vil. Men vi har for så vidt ikke fått noen info om Aviavox fra OSL i det hele tatt, bare ting man finner ut av selv eller snapper opp her og der. Det er mulig vi er glemt.
Etter å ha fått tilbakemeldinger fra SGH om at en del Widerøepassasjerer ikke kommer tidsnok ned til gaten ytterst på innlandspiren er Widerøe nå i forkant ved at det sendes en egen informasjonsmail 24 t før avgangstid.
Så får vi håpe at dette kan bidra i riktig retning!
"Hei,
Til deg som skal reise fra Oslo Lufthavn Gardermoen . Pass på å være ved utgangen i tide. Ingen vil lengre bli etterlyst over høytaleranlegget.
Les mer her:
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?SLUTT_P%C3%85_%C2%ABSISTE_OPPROP%C2%B B&id=181-164255
http://www.osl.no/en/osl/aboutus/_press/_newsarchive?NO_MORE_%E2%80%9CFINAL_BOARDING_CALLS %E2%80%9D_FOR_PASSENGERS&id=181-164256
Vennlig hilsen
Widerøe
PS, husk at du kan booke HELE reisen din direkte på www.wideroe.no "
Veldig bra.
Sist uke reiste jeg ZRH-VIE-ZRH på Widerøe kjøpte billetter og fikk samme påminnelse via e-post.
Ikke bare ble OSL stille, det ble stille i Gullstua også.. :)
Kim
Ja, og godt er det. Det er derfor jeg bruker loungene. Stillhet er for meg viktig som reisende.
All støy som annonsering over høytalere i terminaler,flytog og selv ombord i flyene(noe er nødvendig og annet ikke) sliter i det lange løp.
Nå er det ikke lett å drive i transportbransjen , for mange folk er noen "sosemikler" og følger ikke med på det de selv har ansvar for når de er ute og reiser.
Jeg tror ikke overdreven bruk av PA anlegge hjelper for disse.
God skilting og skjermer som er godt lesbare for publikum er løsningen.
Så får heller de som ikke følger med finne seg i at gaten er stengt og flyet gått når de velger å sitte ved en pølsebod for å innta føde i steden for å være ute i riktig tid ved gate.
Det er noe merkelig med folk her, skal du reise med tog står folk å venter på perrongen på toget vel vitende om at det går videre om du ikke følger med.
På flyplasser ser det ut for meg som mange er av den oppfatning at flyet går når de selv ankommer gate.:rolleyes:
Helt stille har det vel ikke blitt. Meldingen om å holde øye med baggasje ble vel fortsatt annonsert på tirsdag.
Men jeg så også en mulig konskvens av "manglende" annonsering. Da jeg boardet SK til ARN, sto det et eldre ektepar foran meg som forsøkte å gå ombord. Tydligvis ikke norske, og det viste seg de hadde DY biletter, og derfor var ved feil gate. På vei til min gate for å fly SK passerte jeg gaten my DY avgangen til ARN, som da viste gate closing. Tviler på om dette ekteparet kom meg sin flight. Dette kunne vel vært unngått med en "public annonsering".
Jeg synes derfor at en stille OSL ikke nødvendigvis ikke er noen fordel. Forstyrres i grunnen svært lite av det, selv om jeg i snitt reiser ut fra OSL minst 30 ganger i året. Og at det er til hjelp for enkelte er det vel ingen tvil om
Kanskje ei litt søkt problemstilling, men kva med gateendringar? Om ein har fått BP med gate på, tek seg ein matbil o.l og elles har grei oversikt over når ein burde vere på 19H, så får ein ikkje noko varsel før ein kjem fram dit om at gate til dømes er skifta til 1 nede i andre enden? Mykje løyser seg kan hende med fleire skjermar og ulike visuelle varsel på skjerm. Ordnar seg nok etter litt innkøyring uansett.
The Ticketor
10-04-2014, 10:41
Ikke søkt i det hele tatt. Gateendringer er ganske forvirrende for mange. Det skjer ofte at man blir stoppet av pax i terminalen som peker på sitt ombordstigningskort som har en annen gate enn det som står på skjermen, og dette skaper ofte stor usikkerhet hos mange selv om dem selv har oppdaget endringen på skjermen. Et opprop dersom dem hør det, hjelper selvfølgelig. Men nå får dem klare seg uten det, og de fleste klarer det heldigvis. Dog fremgår det nå tydeligere på skjermene i terminalen at det har vært et gatebytte. Tidligere ble bare gatenummeret endret, men nå står det også en tekst i tillegg, f eks "New gate 40".
Jeg synes ikke veldig synd på dem som blir offloadet for at dem ikke er ved gaten når dem skal, men jeg synes synd på dem som sitter ombord og skal forsinkes av folk som ikke møter når dem skal. Noen har korte forbindelser, og en selv en relativt kort forsinkelse kan plutselig bli en lang forsinkelse når man får en slot for at man ikke kom avgårde i tide. Men akkurat som Michael gjør, så lukker vi nå bare gaten, offloader og finalizer flighten "without further ado".
AirbusTrond
10-04-2014, 18:26
Nå reiser jeg så sjelden at jeg synes oppropene er litt av sjarmen av med å fly, men nok om det... Observert fra sosiale medier fra en tidligere avismann i dag: ""Businessclasspassasjerer vennligst TREDE frem til skranken." Man bør kanskje lære disse maskinene moderne norsk? :)
Dag Viking
10-04-2014, 18:48
Men jeg så også en mulig konskvens av "manglende" annonsering. Da jeg boardet SK til ARN, sto det et eldre ektepar foran meg som forsøkte å gå ombord. Tydligvis ikke norske, og det viste seg de hadde DY biletter, og derfor var ved feil gate. På vei til min gate for å fly SK passerte jeg gaten my DY avgangen til ARN, som da viste gate closing. Tviler på om dette ekteparet kom meg sin flight. Dette kunne vel vært unngått med en "public annonsering".
Dette ser jeg omtrent hver gang jeg flyr fra en flyplass der DY og SAS har god frekvens til samme destinasjon, uansett om det er opprop eller ikke. Disse folkene må lære seg å følge med, om informasjonen kommer på skjerm eller høyttalere er likegyldig.
Selvsagt er det kjedelig for de som rammes, men er man ikke helt sikker på selskap og gate, så går det gjerne greit å spørre en medpassasjer om hjelp.
Dette ser jeg omtrent hver gang jeg flyr fra en flyplass der DY og SAS har god frekvens til samme destinasjon, uansett om det er opprop eller ikke. Disse folkene må lære seg å følge med, om informasjonen kommer på skjerm eller høyttalere er likegyldig.
Og en gang observerte jeg at noen slike sa "ja men, vi kan jo bare bli med dere hvis det er plass, vi har jo billetter" :rolleyes:
Stille flyplass er nok bra etter noen timer på Frankfurt, folk her har nok fått med seg at Lufthansa er medlem i Star alliance:-)
Superhai
11-04-2014, 00:59
fått med seg at Lufthansa er medlem i Star alliance:-)
For ikke å nevne at Turkish er "a member of Stare Alliance" i Istanbul. :)
Superhai
11-04-2014, 01:01
Meldingen om å holde øye med baggasje ble vel fortsatt annonsert på tirsdag.
Det oppropet er et krav, uten jeg husker i farten hvem som krever det.
Litt merkelig om det er et krav. Eneste flyplass i Norge jeg vet om som har det.
Litt merkelig om det er et krav. Eneste flyplass i Norge jeg vet om som har det.
De andre har det også. På Værnes spilles den nøyaktig :46 hver time :p
De hat den til og med på Vigra
Nå har jeg hørt meldingene selv også. Og det må være telesyntese eller lignende. Kan aldri tenke meg at noen med som "snakker" så bra norsk ville godtatt de setningsoppbygningene som blir brukt i denne løsningen. Virker nesten som man har oversatt fra Engelsk også.
petter380
11-04-2014, 15:03
En enkel løsning er å bruke App'n til SVG/OSL. Ulempen er at det blir en del apps for samtlige flyplasser. Tenker meg de har tenkt å konsolidere alle.
Superhai
11-04-2014, 19:21
Og det må være telesyntese eller lignende.
Det er tale-syntese. Og de påstår de støtter 15 språk. Det er klart engelsk nok er bedre siden det nok ligger flere brukere og mer arbeid bak. Men sammenlignet med ferdig inspilte snutter som blir satt sammen, så er nok dette å foretrekker. Selvom det blir noe unaturlig iblant, så får man ikke overganger mellom stemmer som i andre systemer.
The Ticketor
11-04-2014, 19:38
Vi kjører arabisk også, og det høres bra ut. Ikke at noen av oss snakker arabisk da, men vi synes fortsatt det høres bra ut.
Randulfb
12-04-2014, 22:16
Det blir ein del moro av standard meldingar som bli brukt.
I dag så var meldinga for SK1330 at dei som har seterad 12 og bakover skal bruke bakre inngang. Det var ikkje lett i praksis. Bakre dør på flyet var ikkje open, det mangla trapp til bakdør, og dør ut frå bru var heller ikkje open. :old :spin
Hørte nå final call med navnet på manglende passasjerer opptil flere ganger i går. Selv om det stod på alle skjermer at det var slutt på det.
Hva hender egentlig med dem som får offloaded bagasjen. Er det ned og hente kofferten på båndet. Er det mye tårer når dette skjer? Jeg har heldigvis til gode å komme for sent til utgangen etter check-in, men jeg har bedt om å få bagasjen offloaded p.g.a. enorme forsinkelser som gjorde reisen meningsløs og jeg har kommet for sent til flyplassen og måttet ta et senere fly, men da stort sett p.g.a. forsinket tog til flyplassen o.l.
Hva hender egentlig med dem som får offloaded bagasjen. Er det ned og hente kofferten på båndet. Er det mye tårer når dette skjer? Jeg har heldigvis til gode å komme for sent til utgangen etter check-in, men jeg har bedt om å få bagasjen offloaded p.g.a. enorme forsinkelser som gjorde reisen meningsløs og jeg har kommet for sent til flyplassen og måttet ta et senere fly, men da stort sett p.g.a. forsinket tog til flyplassen o.l.
De fleste tar det med fatning.
Men tårer blir det av og til, spesielt på utlandsflighter.
Ned på ankomst, hent baggen, prøv igjen.
Det blir ein del moro av standard meldingar som bli brukt.
I dag så var meldinga for SK1330 at dei som har seterad 12 og bakover skal bruke bakre inngang. Det var ikkje lett i praksis. Bakre dør på flyet var ikkje open, det mangla trapp til bakdør, og dør ut frå bru var heller ikkje open. :old :spin
da var vi på samme fly :=)
Superhai
13-04-2014, 21:20
Bakre dør på flyet var ikkje open, det mangla trapp til bakdør, og dør ut frå bru var heller ikkje open. :old :spin
Standardmeldingene er dessverre litt for begrensede, og man kan ikke velge bort den biten om bakre dør hvis man ønsker sequence-boarding. :headbang
Ah. Det er rett og slett herlig med stille flyplass. Mest plagsomme nå er babyskrik, men det får man ikke gjort mye med all den tid det er den eneste måten for babyer å si i fra om at noe er galt.
Himmel, formuleringane på PA er jo under ein kvar kritikk. Språkleg katastrofe. Skjøna jo på ein måte kvifor ein gjere slik, men få det litt betre neste gang.
Superhai
27-05-2014, 23:30
De har fått i gang de nye info-skjermene og det ser ut som det er lagt inn bra mye info. I tillegg kan man skanne BP og få opp info om flighten som bl. a. hvilken gate. Veldig bra, men til tider svært treg respons.
jameson82
21-07-2014, 16:10
Nå har oppropene hengt seg opp på "bygningen har blitt kontrollert og er nå åpen for publikum, følg innstruksjonene fra autorisert personell"
Nå har oppropene hengt seg opp på "bygningen har blitt kontrollert og er nå åpen for publikum, følg innstruksjonene fra autorisert personell"
Brannalarmen i sentralbygget gikk og når man åpner igjen så går denne meldingen 10 ganger automatisk:wow:
ENGM 911
21-07-2014, 22:00
Brannalarmen i sentralbygget gikk og når man åpner igjen så går denne meldingen 10 ganger automatisk:wow:
Hvor ofte vil du ha den opplest?
Brannalarmopprop har kanskje ikke noe med endret gate-opprop å gjøre, men anyway:
Synes OSL har blitt mer behagelig nå som det er vesentlig mindre jabbing på høytalerene
Ombordstigningsbeskjeden gikk manuelt på LH2455 til MUC 2.juli. Hørte heller ikke automatisk opprop på Brusselflightdn ved nabogaten.
Enkelte selskap er så misfornøyd med Aviavox (oppropsystemet) at de krever manuelt opprop for å presisere den informasjonen som skal gis. Derav Lufthansa-gruppen
MountainDew
23-07-2014, 01:21
Håper Norsken er blitt bedre. Den var elendig. "vær vennlig å TREDE frem for ombordstigning" :p
petter380
23-07-2014, 01:31
Hahaha, opprop nå på ankomst utland: Baggasjebåndene er overfylte, vennligst hent din baggasje umiddelbart. 30 min kø gjennom tax-free... Litt paradoksalt på mange måter!
Håper Norsken er blitt bedre. Den var elendig. "vær vennlig å TREDE frem for ombordstigning" :p
Vi ber pax fremdeles om å "gjøre bruk av flyets bakerste trappe".
*facepalm*
Vi ber pax fremdeles om å "gjøre bruk av flyets bakerste trappe".
*facepalm*
Kvar er kvalitetssjekken på slikt? Akseptskontroll? Yrkesstoltheit? Eg fatta ikkje at nokon vil ha på seg dette. [emoji17]
Kvar er kvalitetssjekken på slikt? Akseptskontroll? Yrkesstoltheit? Eg fatta ikkje at nokon vil ha på seg dette. [emoji17]
Vel, nå må jeg presisere at det er denne "Aviavox"-klienten som sier dette.
OSL ønsker tilbakemeldinger, og det gir vi og alle de andre handlingselskapene.
Jeg synes ikke systemet er perfekt, absolutt ikke. Men, gi det noen måneder så vil det nok være endel bedre enn hva det er pr.d.d.
Vel, nå må jeg presisere at det er denne "Aviavox"-klienten som sier dette.
OSL ønsker tilbakemeldinger, og det gir vi og alle de andre handlingselskapene.
Jeg synes ikke systemet er perfekt, absolutt ikke. Men, gi det noen måneder så vil det nok være endel bedre enn hva det er pr.d.d.
Ja, eg er klarover det. Det var på ingen måte retta kritikk til dei som står i gaten. Dei kan nok snakke betre enn dette :). Håpar det blir bra til slutt! Ideen er vel god, iallefall.
Ja, eg er klarover det. Det var på ingen måte retta kritikk til dei som står i gaten. Dei kan nok snakke betre enn dette :). Håpar det blir bra til slutt! Ideen er vel god, iallefall.
Tok det heller ikke som kritikk. :)
Men...ja. Blir flau av den stemmen av og til. Høres for å være ærlig, helt pling i bollen ut.
MountainDew
24-07-2014, 02:20
Kanskje best å kun kjøre den engelske utgaven til OSL har fått ordnet opp i norsken :up:
Kanskje best å kun kjøre den engelske utgaven til OSL har fått ordnet opp i norsken :up:
Eller bare gjøre det på gamlemåten. :colgate: