PDA

View Full Version : Flygiganter kritiserer Københavns Lufthavn: I er for dyre


EvakCPH
30-03-2014, 22:54
Artikel:

Anført af SAS er en række flyselskaber i åbent opgør med taksterne i Københavns Lufthavn, der er den dyreste at benytte for flyselskaber i Norden. Københavns Lufthavn afviser kritikken.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/03/30/193942.htm

- Når vi så ser på de markeder, der er strategisk vigtige for SAS og sammenligner med de lufthavne, vi opererer ud af, nemlig Oslo og Stockholm, så er Københavns Lufthavn markant dyrere - vi taler om omkring 15 til 25 procent dyrere per flybillet, siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for infrastruktur i SAS.

Ifølge Københavns Lufthavn afspejler den højere pris for flyselskaberne sammenlignet med eksempelvis Stockholm og Oslo den ekstra service, som flyselskaberne får i kraft af lufthavnens funktion som internationalt trafikknudepunkt.
- Selskaberne får mere for pengene her, siger Henrik Jørgensen.

Egen kommentar: Mere for pengene på grund af "lufthavnens funktion som internationalt trafikknudepunkt"? Uden flyselskaberne er der vel intet internationalt trafikknudepunkt. Uden trafik er Kastrup blot en asfalteret mark.

TOS
30-03-2014, 23:04
Flyplasser har monopolmakt. Denne vil de forsøke å utnytte så langt lovverket og etterspørselen tillater. Jo mer avhengig et selskap gjør seg av en spesifikk flyplass, dess mindre sannsynlig er det at dette flyselskapet flytter til en annen flyplass (her kan man godt erstatte flyselskap med f.eks. SAS). Dette er tilfellet for LHR og BA, FRA og LH (som vel står for omtrent 2/3 av omsetningen til FRA om jeg har forstått dette riktig).

Myndighetene innser oftest denne situasjonen og legger begrensninger på hvor mye av denne monopolmakten flyplassene kan få utnytte gjennom diverse prisreguleringer. Hva som er tilfellet for CPH vet jeg ikke, men vil anta at danske myndigheter har en eller annen form for priskontroll på de avgiftene flyselskapene må betale.

Argumentet om at flyselskapene "får mer pga knutepunktet" på CPH tror jeg vi kanskje kan tilskrive en eller annen form for konto for (lettere) fjas. Som du korrekt påpeker er ikke flyplassen verdt mye uten flyselskapene (men heller ikke omvendt).

LN-KGL
31-03-2014, 01:25
Her er en liten prisliste laget med basis i hva Norwegian oppgir som flyplassavgift for internasjonal flytur for en passasjer.

MUC = 279 NOK
FCO = 275 NOK
ORY = 253 NOK
AMS = 243 NOK
CPH = 202 NOK
NCE = 199 NOK
SXF = 198 NOK
KEF = 187 NOK
MAD = 178 NOK
BCN = 169 NOK
JFK = 158 NOK
LAX = 158 NOK
DUB = 155 NOK
MAN = 154 NOK (+ 130 NOK APD som er en statlig skatt)
ARN = 153 NOK
LGW = 136 NOK (+ 130 NOK APD)
DXB = 135 NOK
EDI = 126 NOK (+ 130 NOK APD)
HEL = 126 NOK
BLL = 122 NOK
OSL = 115 NOK
LIS = 109 NOK
ALC = 99 NOK
LPA = 99 NOK

Superhai
31-03-2014, 02:21
Her er en liten prisliste laget med basis i hva Norwegian oppgir som flyplassavgift for internasjonal flytur for en passasjer.


Men dette viser ikke hva som flyplassene tar per avgang.

TOS
31-03-2014, 02:29
Men dette viser ikke hva som flyplassene tar per avgang.

Såvidt meg bekjent er passasjerdelen av flyplassbetalingen en substansiell andel av totalen. For f.eks. LHR så tror jeg per passasjer-betalingen er på ca 75% av totalen (i tillegg har man landingsavgifter og parkering).

LN-KGL
31-03-2014, 03:29
Ikke landingsavgifter TOS, men avgangsavgift - og for en 737-800 utgjør det litt under kr 5000 pr. avgang fra OSL - med andre ord rundt kr 25 pr passasjer hvis alle 186 seter er besatt.

TOS
31-03-2014, 09:56
Ikke landingsavgifter TOS, men avgangsavgift - og for en 737-800 utgjør det litt under kr 5000 pr. avgang fra OSL - med andre ord rundt kr 25 pr passasjer hvis alle 186 seter er besatt.

Det varierer vel fra flyplass til flyplass, og land til land. På LHR har de f.eks. så vidt meg bekjent landingsavgifter, men ikke take-off avgifter (LGW introduserte nokså nylig avgifter også på take-off, igjen så vidt meg bekjent). For Fraport så har man vel begge deler. ;)