PDA

View Full Version : SAS Årets Markedsfører

peterfox
25-03-2014, 20:26
Leser i ulike medier at SAS er kåret til årets markedsfører;

Finner på søndag denne "intern"-annonsen,

Følgende feil:

Det er ingen kaptein på bildet - som iflg teksten uttaler seg

Bildet skal angivelig være tatt på Arlanda om morgenen 09:35 - trist flyet går kl 10:25 og da er vel besetningen i flyet ?

Bildet er tatt på Gardermoen

Den som angivelig angis som purser er ikke purser og flyr kun kort linjer

Dette var virkelig troverdig,http://img.tapatalk.com/d/14/03/26/ary4y4ud.jpg

Star Flyer
25-03-2014, 20:33
Bildet skal angivelig være tatt på Arlanda om morgenen 09:35 - trist flyet går kl 10:25 og da er vel besetningen i flyet ?

Boarding er ikke før 09:45 vet du... :lol:

peterfox
25-03-2014, 20:34
Boarding er ikke før 09:45 vet du... :lol:

Og crew-rommet er langt unna gaten....

Superhai
25-03-2014, 21:00

Du mener budskapet ikke kommer fram, men blir overskygget av disse elementene du oppgir?

view
25-03-2014, 22:03
99 av 100 som leser denne teksten i Scanorama kommer ikke til å reagere på noen ting her.

peterfox
25-03-2014, 23:06
99 av 100 som leser denne teksten i Scanorama kommer ikke til å reagere på noen ting her.
Nettopp, jeg mener at dette er feilaktig informasjon, og kan virke ødeleggende.
Selskapet ønsker å fremstå som "korrekt" og troverdig, men er i bunn bambus, spesielt når de legger inn et stort antall feil en i konstruert case.

Troverdighet = 0

robertaas
25-03-2014, 23:41
Finansavisen harselerte på baksiden over at man måtte være en god markedsfører når man kunne skryte av at valg av sitteplass er gratis samtidig som man tar betalt for det.

LN-MOW
25-03-2014, 23:56
Er det noen som tror at de snertne snellene som dukker opp i reklamene for diverse firmaer faktisk jobber der? I don't think so ....

robertaas
26-03-2014, 00:03
Er det noen som tror at de snertne snellene som dukker opp i reklamene for diverse firmaer faktisk jobber der? I don't think so ....
Hos Ryanair så..

LN-MOW
26-03-2014, 00:06
Hos Ryanair så..

Haha .... ja, de har jo til og med kalender som bevis. :up:

Men uansett - det er ingen tilfeldighet at ordene illustrasjon og illusjon ligner på hverandre ...

SAS-Steward
26-03-2014, 00:14
Leser i ulike medier at SAS er kåret til årets markedsfører;

Følgende feil:

Det er ingen kaptein på bildet - som iflg teksten uttaler seg

Bildet er tatt på Gardermoen

Den som angivelig angis som purser er ikke purser og flyr kun kort linjer

Dette var virkelig troverdig,http://img.tapatalk.com/d/14/03/26/ary4y4ud.jpg

Nå er vel dette ingen intern annonse, men en artikkel i et magasin som kun er å finne ombord på SAS flyvninger, men like fult en artikkel og ikke en annonse. Big difference.
Artikkelen er heller ikke ment brukt for å selge, men for å informere om hva som skjer i forkant av en gitt flyvning. Bildet er i å for seg likegyldig.
At bildet er tatt på OSL er riktig, og er klönete da teksten sier noe annet. Men spiller det noen rolle? Nei, ikke med budskapet i artikkelen.
Men er enig i at de fint burde tatt et bilde av et crew i en reell briefing för en gitt flyvning, noe som er enkelt å få til.

Fnate
26-03-2014, 08:20

Glem heller ikke SQ, som også bruker egne FA'er i annonser.

Ellers synes jeg denne var klart innafor, mediet tatt i betraktning. Hadde det vært BASSA sitt internmagasin hadde det vært noe annet.

flappflapp
26-03-2014, 14:45
Jeg så dette bildet jeg også, og klarte ikke å få det til å rime at det ikke fantes noen med fire striper rundt bordet. Omgivelsene minnet jo også mistenkelig om Gardermoen...

Nå er vel dette ingen intern annonse, men en artikkel i et magasin som kun er å finne ombord på SAS flyvninger, men like fult en artikkel og ikke en annonse. Big difference.
Artikkelen er heller ikke ment brukt for å selge, men for å informere om hva som skjer i forkant av en gitt flyvning. Bildet er i å for seg likegyldig.
At bildet er tatt på OSL er riktig, og er klönete da teksten sier noe annet. Men spiller det noen rolle? Nei, ikke med budskapet i artikkelen.

Her er jeg faktisk HELT uenig med deg. Dette er et magasin, selv om det er et "reklamemagasin", så har det en journalistisk form og inneholder til en viss grad saker og aktualiteter som ikke er direkte knyttet til virksomheten (SAS). Det påberoper seg å fremstille fakta (om enn litt ensidig positivt noen ganger). Jeg mener da at kravet til aktsomhet ved bruk av bilder heller er strengere enn om det hadde vært en annonse. For regulære annonser er det allment akseptert å bruke en viss grad av bildemanipulering eller rene illustrasjonsfotos - så lenge det ikke bidrar til å love (vesentlig) mer enn produktet kan holde. For redaksjonelt innhold, eller "faktaannonser" som denne, mener jeg det er ryddigst å forholde seg til "Vær varsom"-plakaten, der det blant annet står skrevet:

4.10. Vær varsom med bruk av bilder i annen sammenheng enn den opprinnelige.

4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk. Manipulerte bilder kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en montasje.

4.12. For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og muntlig fremstilling.

Som du selv skriver, det hadde vært null problem å få fotografert en reell situasjon der forholdet tekst/bilde ikke trenger å gå på akkord med sannheten. Det er betenkelig at man ikke er mer opptatt av dette, og man kan jo nå lure på hvordan det står til med riktigheten av resten av innholdet i Scanorama... Synd, for det er jo et veldig fint blad som jeg har/hadde stor glede av å lese.

Og bare så det er klart, de fleste av mine flyreiser går med SAS, jeg er en rimelig fornøyd kunde, men er bare oppgitt over hvordan de har klart å rote til dette her.