View Full Version : Veldig høy cruiselevel?
Ser Arkefly B767 PH OYE flyr ut fra ENGM nå og flater ut rett syd for Sandefjord i 43000 fot. Så høyt så fort ?! Er den tom, og hvorfor så høy cruiselevel ?
:old
Ferryflight tilbake til AMS eller noe slikt? Er vel slutt på en del langruter dra OSL nå før sommersesongen starter i april?
Det kan jo og være at de har svært gunstige vinder der oppe i høyden, uten at jeg har studert eller sett værkartene som er gjeldene/tilgjengelig.
Likevel er FL430 uvanlig her. Mer normalt ville være FL410.
Likevel er FL430 uvanlig her. Mer normalt ville være FL410.
Hvorfor er det uvanlig her? 767 har iflg min OM max pressure altitude på 43,100 ft. Er det godt vær og maskinen lett, er det den beste høyden.
SOm ENBO sier;
ingen grunn til å ikke klatre høyt som mulig dersom vekt (engine performance samt vingen) tillater det. Ja, du får noe trangere marginer både maks og minimum speed, men helt uproblematisk så lenge det ikker er varslet eller forventet turbulens.
Når det er sagt, så så jeg samme fly, samme rute og samme høyde (43000 fot) tidligere i vinter også.
:wow
Både temperaturen og vind påvirker valg av høyde. 8kts mer motvind i FL450 kontra 430 kan være nok til å ikke klatre opp. Ett par tonn i vekt vil også være utslagsgivende.
Med mindre man kjenner de nøyaktige temperaturene, vindene, turbulens varslene, flyets zero fuel mass, total fuel onboard, motor produsent, sertifiseringsgrunnlag og dagens Cost Index er det umulig å ha noen kvalifisert formening om flyets cruise level.
E fullastet 747 vil ikke klare mer en FL290 eller deromkring etter avgang fra Heathrow. Deretter kan man grovt regne 1000'/time, før den endelig klarer FL410 tolv timer og 120 tonn drivstoff senere. Avhengig av alle faktorer ovenfor selvfølgelig.