PDA

View Full Version : Russland (reise med tog osv)

Hypern
10-03-2014, 21:48
Driver og leker meg litt med å ta meg en togtur i dette gigantiske nabolandet til sommeren og du verden så sostifikert bookingmotoren til Russian Railways er. Overgår NSB sin med 10 gangen. Før så var den bare på russisk, men nå er den kommet i engelsk utgave. Så da er spørsmålet mitt da - hva er å anbefale? Jeg ønsker primært noe litt off the beaten track. Så så jeg litt på Petrozavodsk som ikke er så fryktlig langt unna St Petersburg (ca 7 timer med tog)
http://en.wikipedia.org/wiki/Petrozavodsk

Man kan også kjøpe billetter derifra og opp til Murmansk og der har man jo buss videre til Kirkenes hvor jeg da kan hoppe på flyet hjem. Murmansk er vel ikke allverdens interessant, men Petrozavodsk og St Petersburg er vel definitivt det. For de som vil booke billetter i hele ex Sovjet så er det bare å klikke seg inn her
http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en

Joda jeg har vært i Moskva før og vet at engelskkunnskapene er minimale på det beste, men hva har man ellers en russisk lommeparlør til? Jeg har faktisk kjøpt togbilletter på språk jeg egentlig ikke kan før jeg også så det tar jeg som en stor utfordring.
Visum vet jeg også greit hvordan skaffes. St. Petersburg er vel også mer verdt å se enn Moskva også. PS innenriksfly innen Russland er så godt som uaktuelt, ihvertfall om operatøren er no annet enn Aeroflot og er det noe som er pålitelig i Russland så er det vel nettopp jernbanenettet.

Exnax
11-03-2014, 09:27
Bra valg av reiserute. Har selv lyst til å sjekke ut nordlige Russland! Har selv tatt toget østover og hadde en fantastisk opplevelse. Min favoritt var uten tvil Irkutsk. En kulturell smeltedigel på størrelsen av Oslo hvor Nord-Koreanske arbeidere møter Paris sine gatekafeer.
Legg gjerne ut tripreport etter turen! Her er et lite bilde fra min tur i 2011!

WF-380
11-03-2014, 09:49
Det fins faktisk en app som heter "Russian Dictionary +" fra iThinkdiff som inneholder både ord og fraser med uttale. Den har jeg lastet ned men aldri prøvd i praksis. Kan kanskje hjelpe deg.

Hypern
11-03-2014, 09:52
Bra valg av reiserute. Har selv lyst til å sjekke ut nordlige Russland! Har selv tatt toget østover og hadde en fantastisk opplevelse. Min favoritt var uten tvil Irkutsk. En kulturell smeltedigel på størrelsen av Oslo hvor Nord-Koreanske arbeidere møter Paris sine gatekafeer.
Legg gjerne ut tripreport etter turen! Her er et lite bilde fra min tur i 2011!

Har ikke bestemt noen ting enda, bare så det er sagt, er bare i idefasen foreløpig. Det går faktisk en vogn fra Moskva til Pyongyang to ganger i måneden Litt morro dog
http://vienna-pyongyang.blogspot.no/

Hvordan var standarden på togene? Spisevogn etc? Hører en del tar med seg masse nudler og rett i koppen osv pga hver vogn har gratis varmtvann på en vannkoker.Tenker det er greit å unngå platzkart (aka 3 klasse) så 2 klasse bør vel være greit - en del av togene opp nordover har ikke 1 klasse uansett.

FO33
11-03-2014, 17:55
Blir nok en flott tur det:-)
Kanskje du skulle tatt turen motsatt?
Fly til KKN og buss til Murmansk, og videre med tog til f.eks St.Petersburg eller Moskva:-)
Innenriks i Russland er meget bra, Nordavia, Rossiya,UT air og S7 med fler er kjempe greier!
Bare til info så koster bussbillett ca kr 200 nok mellom Murmansk og KKN, kan betales direkte til sjåføren eller evt Pasvikturist eller Privjet i Kirkenes.
Er minibuss så kan være ok med fast plass

Exnax
11-03-2014, 21:11
Hvordan var standarden på togene? Spisevogn etc? Hører en del tar med seg masse nudler og rett i koppen osv pga hver vogn har gratis varmtvann på en vannkoker.Tenker det er greit å unngå platzkart (aka 3 klasse) så 2 klasse bør vel være greit - en del av togene opp nordover har ikke 1 klasse uansett.

Standarden er helt OK. Vi var to stk som delte en 2. klasse vogn med fire senger. Dette var høyest mulig standard på de togene vi reiste med. Fungerte meget bra. God ventilasjon og deilig med litt privatliv når man oppholder seg flere døgn på et tog. Maten var ikke bra (fisk, smør og ris), og nudler og supper er å anbefale da alle vognene har vannkoker. Du må godsnakke med provodnitsaen (kvinnen som er ansvarlig for vognen du er på) for å få dusje. Dette koster ca 50 kr og er svært spartansk.

Dersom du ønsker å være sosial på dagtid er 3. klasse perfekt. Hele vognen består av senger og er åpen noe som gjør at alle er stille etter klokken 11. Utrolig bra stemning med mennesker som spiller kort og snakker med hverandre. Dersom du vil ha fest er det lurt å ha en 2.klassevogn hvor du kan invitere inn gjester fra 3. klasse:)

Vi testet 1. klassevogna i turisttoget mellom Irkutsk og Ulan Bator. Her har man TV og dusj/toalett som man deler med nabokupeen. Meget god komfort.

Den Nord-Koreanske vognen er jeg usikker på standarden til, og jeg er usikker på om det er åpent for vestlige å komme inn i Nord-Korea via Russland. Jeg vet det var noen restriksjoner på det tidligere.

Neste tur til Russland skal jeg definitivt fly til Irkutsk, ta toget til Vladivostok og fergen videre til Sakhalin, Sør-Korea og Japan.

Sondbjo
12-03-2014, 21:11
Om du tenker på å ende turen i Murmansk så kan du jo fly Nordavias rute til TOS. Den går med en AN-24 :) Det koster desverre litt men det er få igjen av de. Prisen er vel rundt 2500 kr for en vei.

Hypern
13-03-2014, 10:12
Om du tenker på å ende turen i Murmansk så kan du jo fly Nordavias rute til TOS. Den går med en AN-24 :) Det koster desverre litt men det er få igjen av de. Prisen er vel rundt 2500 kr for en vei.

Hehe, hadde vært artig ja det der. Da kan man jo evt slå av noen dager i Tromsø som muligens er litt mer spennende enn Kirkenes, har jo uansett nok bonuspoeng til innenlandsreise dersom det koster uforholdsmessig mye enkeltturen innad i Norge. PÅ den annen side så krysser jeg sjeldent landegrenser til lands som er spennende (Norge-Sverige feks er jo ikke veldig spennende). Dette er jo et område i Russland som står relativt nærme Norden kulturelt sett - mange av byene har feks navn på finsk og andre mindre kjente lokale språk.

Kunne vært litt fristende å skaffe seg et multiple entry visum til Russland også - ser en del sider tilbyr også invitasjoner til businessvisum, og brukte jo en sånn nettside da jeg var der i 2010.