PDA

View Full Version : Årets beste lavprisselskap


tdb
10-03-2014, 17:43
Norwegian er igjen kåret til årets beste lavprisselskap. Denne gangen av Air Transport News som er det største bransjemagasinet i luftfarten.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10146034

LN-MOW
10-03-2014, 17:50
Oversetterene har gått berserk igjen, ja ....

-Low Cost Airline of the Year: Norwegian

TOS
10-03-2014, 18:25
Oversetterene har gått berserk igjen, ja ....

Litt usikker på hva du mener her. Jeg antar at de kårer beste selskap innen hver kategori, eller er det slik at de hvert år velger ut et selskap i hver kategori men som ikke trenger være best i den kategorien? Jeg vet forøvrig heller ikke hva som ligger i "best".

LN-MOW
10-03-2014, 18:33
Norwegian er kåret som årets lavkostnadsselskap - ikke lavprisselskap.

LN-JOH
10-03-2014, 19:02
Norwegian skriver selv lavprisselskap på facebooksiden

TOS
10-03-2014, 19:02
Norwegian er kåret som årets lavkostnadsselskap - ikke lavprisselskap.

Da forstår jeg hva du mener.

gustavf
10-03-2014, 19:28
Det norske begrepet er lavprisselskap, selv om det ikke er en direkte oversettelse.

Cloudius
10-03-2014, 21:16
Det norske begrepet er lavprisselskap selv om det ikke er en direkte oversettelse.


Når er et selskap et "lavprisselskap"?

TOS
10-03-2014, 21:59
Når er et selskap et "lavprisselskap"?

Kanskje når man kan sette lavere pris enn nettverksselskapene og fortsatt tjene penger (dvs. det duale til lave kostnader)? Man kan ikke drive butikk i det lange løp med lave priser om man ikke også har lave kostnader. Jeg vil vel gjette på at DY i gjennomsnitt har lavere priser enn f.eks. SK, og legger sannsynligvis ut noen flere billetter i lave bookingklasser enn en del andre mer tradisjonelle selskaper.

Det mer korrekte er nok lavkostselskaper, men jeg tror de fleste skjønner hva man mener.

OJB
10-03-2014, 22:00
Når er et selskap et "lavprisselskap"?

Når du kan tilby markedet billetter til kr 199,- er min vurdering!

Cloudius
10-03-2014, 22:01
Spør av interesse ettersom vi nok legger ulike definisjoner til grunn.

MountainDew
21-04-2014, 12:21
Sarajevo Airport is currently served by only one low cost airline, Pegasus, and two hybrid low cost/full fare carriers - Germanwings and Norwegian Air Shuttle.

Pegsus = Low cost
Norwegian: Low cost/full fare (?) :)

http://www.balkans.com/open-news.php?uniquenumber=192087

FlightDeck
21-04-2014, 12:31
Lavprisselskap og lavkostselskap er jo i utgangspunktet ganske meningsløse definisjoner gitt dagens marked ... Rundt årtusenskiftet var de nok bedre begreper.

tango
21-04-2014, 14:18
Hyggelig for Norwegian med en slik utmerkelse!

Frequent Traveller
22-04-2014, 10:56
... Det mer korrekte er nok lavkostselskaper ...Dette er igrunnen et treffede debatt-poeng : ta f.eks. Norwegians stäende ordre pä 222 feeder-fly ā - la oss si - 100 millioner $ stk, til en total-kostnad pä 22.2 milliarder $, dvs en vesentlig höyere päkostning enn SAS' tilsvarende investering i 30 feederfly ... hvordan passer disse fakta inn med den enes betegnelse som "lavkostselskap" ? Videre, noen sier at den bestemmende forskjell er "no frills" vs "Legacy" ... andre sier at forskjellen ligger i om selskapet har gjennomgätt en drastisk effektiviseringskur (slankekur) eller ikke, andre igjen sier at LCC er drevet etter BCG-prinsippet (Boston Consulting Group = scale economics) som sier at den samme profitt kan oppnäes pä to # vis : enten selge (eksempelsvis) 10N units til 0.8P pr stk til en produksjonskostnad pä sammenlagt 10x0.7PN (profitt = 1PN), eller selge 5N units til 1.2P pr stk til en produksjonskostnad pä sammenlagt 5x1PN (profitt = 1PN) ... fordelen er at LCC vinner markedsandeler, til Legacy-konkurrenten gär konkurs, hvoretter LCC uforstyrret kan öke sine priser og tjene en haug penger, som et (oppkalt etter LN-MOW) LCFPC (LowCost-FullPrice Carrier) ?