View Full Version : Salalah, Oman med SK+, MS C & QR C&F
Vi har et problem. Stort sett alltid. Et skikkelig luksusproblem, egentlig.
"Hvor skal vi dra nå?" er det evinnelige spørsmålet, som gjerne må besvares raskt og impulsivt, i tilfelle det dukker opp billige billetter til et eller annet sted vi har lyst til å reise til, eller steder vi ikke har tenkt på at vi har lyst å reise til.
Opprinnelig var planen vår å gå for en reise med EK, og EK Gold, siden vi er >this close< til å oppnå det, men siden alle rimelige C/F-billetter (bak i bussen på langtur er ikke lenger en option) med EK gikk til steder vi har vært før, så tenkte vi at vi like gjerne kunne vente litt med å sanke de siste nødvendige poengene. Vi har tross alt frem til september i år til å sikre gullet, og det kommer jo mange lange helger og en sommerferie også før den tid. Dermed ble flere muligheter åpnet, noe som nødvendigvis ikke er bra.
Mye frem og tilbake, før vi tilslutt oppdaget QR sitt 2-for-1 tilbud i C. En liten hake var at tilbudet gjaldt ex Afrika.
Offer valid for travel from Algeria, Egypt, Ethiopia, Kenya, Morocco, Mozambique, Nigeria, Rwanda, South Africa, Sudan, Tanzania, Tunisia, Uganda.
Mange destinasjoner ble solgt til en ganske billig penge, og ex-CAI var det priser på rundt 7800kr tur/retur til Houston blant annet. Det eneste kriteriet vi hadde akkurat da, var sol, varme og strand.. vinter og snø har vi hjemme, så vi trenger ikke reise for å finne mer av det. Etter enda mer frem og tilbake falt valget på Oman, nærmere bestemt kystbyen Salalah sør i landet. Neste oppgave var å finne ut en mer eller mindre lur reiserute for å komme seg dit.
Fortsettelse følger... om det er interesse for det?
Jamesbond_ppk
07-03-2014, 23:47
Fortsettelse følger... om det er interesse for det?
Garantert!
Garantert!
En leser er nok! :)
Fra vi oppdaget tilbudet til det gikk ut på dato var det bare et par dager, så dermed ble følgende reiserute sydd sammen i løpet av et kvarters tid en mørk kveld i desember: CAI-DOH-SLL-DOH-CAI-DOH-OSL i C+F.
Da gjensto det bare å finne ut hvordan man skulle komme seg til Cairo. Det er mange måter å komme seg til Cairo på, men hva kan vel være bedre enn å se hvordan det er å fly med EgyptAir dit? MS har en rute mellom CPH-CAI, og prisene i C var ikke så verst. Vi sjekket prisen fra OSL også, det var omtrent identisk. Vi har kun hatt en flytur med MS tidligere, på 5th freedom-ruten mellom KUL-BKK, som vi synes var helt greit, så vi tenkte at vi fint kunne klare oss et par timer uten sprudlevin på veien ned. Hva i granskauen tenkte dere da, er det sikkert mange som lurer på. Vi lurte på det selv noen sekunder før vi booket OSL-CPH-CAI på EgyptAir sin nettside, med SAS Plus i codeshare mellom OSL-CPH, og MS C mellom CPH-CAI. Champagne kom det til å bli nok av likevel ;)
Vi booket ikke gjennomgående billetter, bookingen ble delt opp i CAI-DOH-SLL-DOH-CAI og CAI-DOH-OSL, hvilket betydde at vi måtte legge inn god tid til videreforbindelsene våre. Sikkert kjedelig å bli stående igjen på bar bakke i CAI om man blir forsinket. QR selger sine C-seter som F-seter på regionale ruter, CAI-DOH og DOH-CAI er booket som F, men man får C sete med F bagasjekvote, service og servering. Ganske artig.
Alt av vinterklær ble lagt igjen hjemme, før vi tok en taxi til stasjonen og til toget som skulle ta oss til OSL. Begivenhetsløs tur som gikk på skinner, mens man drakk glovarm automatkaffe, kikket ut på et snødekket landskap og drømte om sol og varme...
Prøvde først innsjekksautomaten, men den ga oss bare beskjed om å gå til innsjekking. Dermed gikk vi til SAS-skranken. "Skal dere til Egypt? Da er det charter." Tydeligvis ikke vanlig at folk reiser nedover dit på rutefly.. Vi fikk omsider sjekket inn, men kun på OSL-CPH. Videre innsjekking måtte gjøres i transferdesk på CPH. Bagasjen ble derimot sjekket gjennom hele veien. Går visstnok greit selv uten boardingkort.
Så ingen åpen fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen, så vi gikk i den vanlige køen, som slett ikke var noen kø denne morgenen. Kun 2-3 foran oss, så det var ikke noen ventetid. Vi ble begge plukket ut til vilkårlig ekstra beføling, av med sko og stå med armene ut. Å ta av seg skoa i sikkerhetskontrollen og deretter måtte traske rundt i sokkelesten på den møkkete matta der er ikke akkurat noe man setter pris på. Kunne godt vært et litt renere område for denslags. Deretter var det 5 minutter intens glaning på plastikkposen med flytende ting i.. "Er den 100ml..? Den ser så stor ut. Åh, det står 75ml på den. Men den kan vel ikke være bare 75ml når den er så stor?" Og så videre. Av og til begynner man å lure...
Fikk tatt ut litt USD før vi vandret gjennom taxfreehelvetet.. (trenger ikke utdype hvorfor vel..), deretter raskt opp i loungen for en bitteliten matbit før avgang til København. Vi besøker ikke SAS Business Lounge så veldig ofte, og det som var en gledelig overraskelse var oppussinga siden sist vi var der. Utvalg av mat og drikke var derimot like håpløst dårlig, og strengt tatt er det ingenting der som frister i det hele tatt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0857x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0858x.jpg
Var dumme og satte oss ved siden av TV'en med en kopp kaffe. Ikke lenge etter kommer en av de ansatte med 2 gjester på slep, skrudde på 3-mila og opp med lyden. Gjestene fikk fjernkontroll med beskjed om å bare skru opp lyden mer hvis de ville det. Gjestene var visstnok ikke så veldig interessert i TV'en likevel. Er muligens sær og veldig lite interessert i langrenn, men det hadde kanskje vært greit å ha lyden på et litt lavere volum på et sted som er ment for å slappe av før man reiser.
Nuff bitsjing! Blir mer av det senere :p
OSL-CPH MS9445/SK1467 B737-600 LN-RPS (http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/737/28298,LN-RPS-SAS.php), sete 2D+2F
Grei tur, masse beinplass på rad 2. Valgte bare en Cola Zero og en pose nøtter.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0864x.jpg
Bråbrems på rullebane i CPH, og raskt inn til gate. Selvfølgelig kjapt av flyet og rett bort til transferdesk for å ordne boardingpass for turen til cairo. Det ble litt febrilsk tasting bak der, for de kunne ikke finne bookingen vår, men det løste seg kjapt: MS bytter nemlig om på fornavn og etternavn, så når man søker opp på f.eks. checkmytrip.com, så må man legge inn fornavn + pnr. Med nye boardingpass i hånda satte vi kursen mot SAS Business Lounge. Første gang der inne for begge, så det var jo litt interessant. Men bare litt. Helt OK for å slå ihjel en time eller 2 mens man venter på sin neste flytur. Litt slitent, typisk skandinavisk. Ikke det helt store utvalget av mat og snacks, men greit nok om man er sulten nok. Tok ikke noe spesielt med bilder derfra, stedet er godt dokumentert fra før av. Satt bare der en kort stund før vi måtte videre til neste fly.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0892x.jpg
CPH-CAI MS760 B737-800 SU-GEB (http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/737/40800,SU-GEB-EgyptAir.php), sete 14A+14B
Litt kluss ved gate, siden en familie på 4 antakelig hadde glemt å be om seter på samme rad. Ble lang kø, men etterhvert løste det seg opp, og boarding startet umiddelbart fra venteområdet. Rakk derfor ikke ta noen bilder av flyet utvendig, men det hadde heller ikke vært mulig fra den gaten. Synd, for livery'et til MS er veldig flott, synes vi! Laget et mentalt notat om flyets regnr, så ta det med en klype salt. Det var sjekk av pass ved flydøren før vi fikk gå ombord, men det gikk helt fint. Fant raskt fram til våre plasser på rad 14. Rad 14 høres umiddelbart ikke bra ut, men i MS sine 737-800 er det egentlig rad 6, altså bakre rad i C. Av en eller annen grunn starter nummereringen på rad 8 helt framme.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0896x.jpg
MS har installert helt greie seter i C, utdatert i forhold til mye annet, men komfortable og utrolig mye bedre enn intra-europeisk med blokkert midtsete. Helt OK fargeskjema også, i lyseblått, beige og gulltoner.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0897x.jpg
Bra med beinplass også.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0898x.jpg
Svære IFE-bokser, men beina rekker ikke fram dit uansett.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0900x.jpg
Sniktitt bakover i Y-kabinen
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0899x.jpg
Noen smådetaljer..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0901x.jpg
Likte spesielt den gullfargede setebeltelåsen. På et gullfarget belte. BLING!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0904x.jpg
Pre-departure drinks.. MS er som kjent et knusktørt selskap hva drikkevarer angår, så da ble det vann og juice på oss.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0902x.jpg
Et lite kabinpanorama før pushback.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0908x.jpg
Twin Otter
08-03-2014, 12:11
Flott start på rapporten! Gleder meg til fortsettelsen!
Sikkerhetsfolderen... som tilfeldigvis ikke ble liggende igjen :P
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0909x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0910x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0911x.jpg
Skjermen i seteryggen foran, ikke den største, men bedre enn ingenting.
Dagens pre-flight bønn.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0912x.jpg
Ganske så grått og trist i København denne dagen...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0913x.jpg
... men over skyene skinner sola alltid.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0924x.jpg
Lys og trivelig kabin
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0926x.jpg
Fikk utdelt et par landingskort, greit å fylle det ut med en gang.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0929x.jpg
Likte spesielt den gullfargede setebeltelåsen. På et gullfarget belte. BLING!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0904x.jpg
Den har jo beltespenne potensiale :)
Etter en kort stund var det klart for servering! EgyptAir er faktisk ikke så ille når det gjelder maten. Alt ble servert på et brett, men det gjøres jo også av flere andre flyselskap. Slo på stortromma, og bestilte en 7Up Light også :p
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0931x.jpg
Stilig mønster på porselenet!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0934x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0936x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0937x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0938x.jpg
Fikk ingen meny, valget sto mellom kylling og.. et eller annet.
Det ble kylling :p
Med en mild sennepsaktig saus til. Som faktisk smakte ganske godt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0941x.jpg
Litt dessert & kaffe var det også plass til :D
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0945x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0946x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0947x.jpg
Vi ble gode og mette av all maten, og på dette tidspunktet fant frua ut at hun ville prøve å se om hun kunne få med seg en kopp eller tallerken fra EgyptAir.. kjekt med noen flysouvenirer vel? Hun spurte flyvertinnen om hun kunne få kjøpt noe, men svaret var som ventet nei. Med et smil riktignok. Jaja, forsøket verdt, tenkte vi.
Etterhvert var det tid for å slappe av litt, og seteryggene ble lent helt tilbake. Puter og tepper hadde vi også, og det ble også tid til å få med seg en film. Ikke altfor rikholdig IFE, men vi fant begge noe vi ikke hadde sett tidligere.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0953x.jpg
Prøvde å få til et bilde i mørket med vingen, men ikke helt heldig.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0963x.jpg
Helt mot slutten av turen fikk vi små pyramidesjokolader. Nice touch!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0965x.jpg
...og ikke mange minuttene etterpå kom jammen flyvertinnen tilbake, smilte stort og overrakte et sett med EgyptAir servise til frua :D
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF2645x.jpg
Landing gikk fint, og etter kort tid var vi på gate ved terminal 3. Kjøpte visa on arrival for $15 i en av lukene og var kjapt gjennom passkontrollen. Bagasjen kom først på båndet, så priority tag virket i CAI iallefall :D
På grunn av at vi ikke hadde gjennomgående billetter, la vi derfor inn en natt på Radisson Blu Cairo Heliopolis, som vi booket for 28000 CC-poeng. Vi hadde forhåndsbestilt transfer og ble plukket opp av hotellets shuttlebuss, og etter noen få minutters kjøretur var vi i bydelen Heliopolis som ligger et steinkast unna flyplassen.
Litt tregt ved innsjekk, men etterhvert fikk vi da et rom. One Bedroom Suite, på hjørnet i 6. etasje. Var et fruktfat på rommet, men aner ikke om det hadde noe med Concierge å gjøre.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0977x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0989x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0972x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0971x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0978x.jpg
Hotellet ga et greit førsteinntrykk, men kikket man litt nærmere etter så var det tydelig at vedlikeholdsbudsjettet var på et minimum, det begynte å bli frynsete og slitent her og der. Fuktighetskrem etc sto åpnet og halvbrukt igjen fra forrige gjest, så det er klart at det spares nok inn på enkelte områder...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0972x.jpg
Utsikt ned i lobbyen
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0979x.jpg
Ut mot gata, for et salig kaos med tuting og biler og folk overalt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0986x.jpg
Søvnen kom snikende på tross av bråket fra trafikken utenfor, og vi sov helt til tutingen begynte igjen neste morgen.
Flott rapport så langt, ser frem til fortsettelsen :-)
Flott rapport så langt, ser frem til fortsettelsen :-)
Det kommer mer :)
Etter noen timers søvn så var det tid for frokost! Stort utvalg til frokost, det er sikkert og visst.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF2332x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0998x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0997x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0996x.jpg
Litt merkelig 'service' var det jo, så fort du la fra deg noe mer enn et par sekunder, så kom betjeningen og fjernet det. Kaffe og alt ble bare borte når vi skulle hente oss noe mer å drikke.. i tillegg fikk man en lapp man måtte krysse av hvor mange personer man var, og signere på, dvs de sto og ventet på at man gjorde det. Ikke snakk om å legge igjen lappen her nei!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF0993x.jpg
Tiden for avreise nærmet seg, så vi tok hotellets shuttlebuss tilbake til flyplassen, hvor vi ankom Cairos beryktede Terminal 1 cirka to og en halv time før avgang til Doha. Shuttlebussen kostet $10 per vei, men det er helt greit, da slipper man å styre med penger til taxi. Ble likevel spurt om "Where's my tips?" når vi gikk av bussen. Konseptet med baksheesh er greit nok det, men det var ingen 'service' inkludert annet enn kjøringen man allerede hadde betalt for. Men det gikk fint likevel.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1014x.jpg
Antydning til kaos ved inngangen til terminalen, men det var bare å skyve bagasjetralla gjennom den lille folkemengden, som delte seg som om Jesus selv kom gående, lempe bagasjen på båndet for "scanning" og vise frem pass og billett for å komme inn. QR sin innsjekk lå ca 4 meter fra inngangen, så det var ikke akkurat langt å gå. Innsjekk gikk raskt og smertefritt, og etter å ha fylt ut avgangsskjemaet passerte vi passkontrollen som stemplet oss ut av Egypt, mindre enn 24 timer siden vi ankom.
Vandret litt rundt i terminalen for å kikke litt før vi gikk opp i C/F-loungen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1027x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1017x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1028x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1030x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1033x.jpg
Stort skilt, umulig å gå glipp av :p
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1019x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1021x.jpg
Nesten fullt med folk.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1023x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1024x.jpg
..og en "Good Old English Pub" utenfor loungen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_1/DSCF1025x.jpg
SAS-Steward
08-03-2014, 20:31
Gleder meg til fortsettelsen, herlig.
CAI-DOH QR1304 A330-300 A7-AEG (http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A330/734,A7-AEG-Qatar-Airways.php), sete 2A+2C
Det er bussgates på Terminal 1, og alle må gjennom en ny kontroll av pass og boardingkort... eller rettere sagt, 3 kontroller. En før man legger håndbagasje på båndet for scanning, en rett etter at man har passert den første kontrollen, og enda en kontroll før man får lov å gå på bussen. Det er en egen buss for F-passasjerer
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1035x.jpg
Fikk øye på litt av hvert på den korte turen ut til flyet, Gulf Air har et livery som ligner C-setene ombord i MS sine 738 :p
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1036x.jpg
Kjapt bilde fra bussen :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1037x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1038x.jpg
Vi ble ønsket velkommen ombord, og vist frem til våre seter på rad 2.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1039x.jpg
Ikke bare vi som er ute med kameraet hele tiden.. hehe
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1040x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1042x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1044x.jpg
En liten kikk bakover i Y-kabinen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1046x.jpg
OK beinplass, men ikke på langt nær så god som i 777'en.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1047x.jpg
Pre-departure drinks ble servert... Krug på vinlisten gjør valget temmelig enkelt!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1050x.jpg
Hele vinlisten for de som er interessert. We went with the Krug all the way.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1052x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1054x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1056x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1057x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1058x.jpg
Portvinen var forøvrig fantastisk god!!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1059x.jpg
Elsker arabisk kaffe og dadler!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1065x.jpg
Taxi til RWY.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1067x.jpg
Restene av EgyptAir sin B777-200 SU-GBP, nå plassert på paller.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1071x.jpg
https://www.google.com/maps/@30.1260456,31.4275806,381m/data=!3m1!1e3?hl=en
Grunnen til at den står der er pga brann i cockpit mens den sto på gate F7 på Terminal 3.
http://www.avherald.com/h?article=44078aa7&opt=0
Et par andre fly også, CentrAfrique Air Express B727 TL-ADY, og Midwest A310 SU-MWA.
Ingen av dem ser ikke ut til å skulle fly igjen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1074x.jpg
Takeoff!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1075x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1078x.jpg
Tid for mer Krug og en amuse bouche.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1084x.jpg
Mezze til forrett.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1092x.jpg
Fruen valgte biff til hovedrett, ingen god ide. Den var ikke bra.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1093x.jpg
Jeg valgte fisk, som var ganske god.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1094x.jpg
Et sted over Saudi-Arabia.. sand og stein så langt øyet kan se.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1095x.jpg
Ost, portvin, espresso og sjokolade må man ha!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1096x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF2443x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1099x.jpg
Flott lys i kabinen!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1114x.jpg
Ikke langt unna landing i DOH.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1120x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1126x.jpg
On the ground!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1135x.jpg
787 i ferd med å bremse ned...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1141x.jpg
Endelig parkert!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1148x.jpg
Vi takket pent for turen, og gikk ned trappen til den ventende bussen. Interiøret var nesten som EK sin F-buss med separate stoler. Helt OK.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1150x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1151x.jpg
Etter en veldig lang rundtur ble vi sluppet av på Premium Transfer Terminal. Frem med boardingkort, og gjennom en rask sikkerhetskontroll, og deretter guidet til Business Class Loungen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1155x.jpg
Fredrik74
09-03-2014, 00:35
Ser i stort sett trevligt ut men jag blir inte intresserad av att åka till Kairo.
Bizflyer
09-03-2014, 02:35
Du snakker om Portvin!
De har jo Chateau d'Yquem til dessertvin. Smakte du ikke på den? Koster jo 3500 NOK pr flaske og er en klassiker!!
Ser i stort sett trevligt ut men jag blir inte intresserad av att åka till Kairo.
Cairo er ikke akkurat drømmen, men det går helt fint med transit der ;)
Du snakker om Portvin!
De har jo Chateau d'Yquem til dessertvin. Smakte du ikke på den? Koster jo 3500 NOK pr flaske og er en klassiker!!
Nei, gjorde dessverre ikke det. Mentalt notat er lagret til neste gang vi får mulighet :)
Temmelig stille i Doha på den tiden av døgnet, time for plenty of pics!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1158x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1161x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1166x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1167x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1170x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1171x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1172x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1173x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1175x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1177x.jpg
Satt oss helt ute i hjørnet av loungen for å slappe av en stund før vi spiste litt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1163x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1162x.jpg
DOH-SLL QR1142 A320-200 A7-ADI (http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A320/2161,A7-ADI-Qatar-Airways.php), sete 3D+3F
Tid for boarding til Salalah!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1195x.jpg
Samme type buss ut til flyet, heldigvis bare et par hundre meter unna terminalen.
C-setene ombord i A320'ene er omtrent som på EgyptAir. Det mangler IFE i seteryggen, men det finnes visstnok noen fly med dette også. A320'ene brukes også på kortere ruter til det sydlige Europa, og blir solgt som C. Vi er antakelig heldige her oppe i nord som får nyte 787'en :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1199x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1197x.jpg
Ble bare en Cola Light som pre-departure drink, vi hadde jo allerede drukket noen flasker med Krug :p
Menyen var helt grei for en flytur på litt over 2 timer.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1210x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1217x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1218x.jpg
Vi valgte begge lammefileten, som var meget god!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1219x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1222x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1223x.jpg
Fikk utdelt noen landing cards som måtte fylles ut...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1215x.jpg
...og vips, så var vi på bakken i Salalah!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1226x.jpg
En helt grei flytur ned fra Doha, manglet ingenting servicemessig!
Sweet ja og som du sier er vi heldige med Dreamlineren her oppe i nord. Antagelig noe av det bedre man finner av businesseter der ute sett verden under et.
Fin rapport fra et noe uvanlig selskap (MS). Overrasket over den store premiumkabinen. 20 seter i en 737 er ganske mye! Ser at QR holder seg bra og Premium Terminal DOH er etter min menig en av de bedre C loungene :) Gleder meg til resten!
Fin rapport fra et noe uvanlig selskap (MS). Overrasket over den store premiumkabinen. 20 seter i en 737 er ganske mye! Ser at QR holder seg bra og Premium Terminal DOH er etter min menig en av de bedre C loungene :) Gleder meg til resten!
Det er muligens den beste C loungen man kan komme over som pax i C. Ikke mange der som stiller opp med betjente barer, ala carte meny (mente jeg det var der) og eget bakeri.
Men enig i at det er en fin rapport ja. MS er ikke helt vanlig å komme over. Man får alltids drikke nok i loungen på forhånd ellers kan man diskret kjøpe med seg litt drikke fra kioskene på CPH og spørre litt diskret om det er greit.
Tid for mer Krug og en amuse bouche.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1084x.jpg
Knallrapport!!! Veldig kult med Egypt Air.
Så dagens kleine fra en som ikke er sååå bevandret innen fancy mat.
Hva er egentlig Amuse Bouche? Er det en rett, er det en fisk, er det en kake? Har alltid takket nei da jeg ikke aner hva det er.
Lærte meg at petit four var små sjokolader her for ikke lenge siden. Det var genialt.
Hva er egentlig Amuse Bouche? Er det en rett, er det en fisk, er det en kake? Har alltid takket nei da jeg ikke aner hva det er.
.
Det er "lillebroren" til hors d'uvre :p
Sånn oversatt betyr det noe sånn som munn frister og form for miniforrett for å forbrede deg på måltidet
Så mens petit four (som ikke alltid er sjokolade) kommer etter maten kommer denne først.
Ellers gleder jeg meg til resten av rapporten :up:
Sikkerhetsfolderen... som tilfeldigvis ikke ble liggende igjen.......
Uansett selskap.....dette mener jeg er fy-fy....:( :( :( Spør heller crewet om de har en ekstra...
Ellers topp rapport med flotte bilder :up: :up:
Det er "lillebroren" til hors d'uvre :p
Sånn oversatt betyr det noe sånn som munn frister og form for miniforrett for å forbrede deg på måltidet
Så mens petit four (som ikke alltid er sjokolade) kommer etter maten kommer denne først.
Ellers gleder jeg meg til resten av rapporten :up:
Hah. Takk for undervisningen.
Kjempefin rapport, spennende å lese og fine bilder. Merker at jeg blir litt misunnelig på det EgypAir-serviset....har selv noen kopper og litt bestikk fra div flyselskap (ikke spør hvordan jeg har fått tak i det...) og et sånt servise hadde passet fint inn i samlingen ;-)
The Ticketor
09-03-2014, 22:31
Ikke for å avbryte en finfin rapport, men det kommer nye seter på en del A320 og A330:
http://www.qatarairways.com/global/en/press-release.page?pr_id=pressrelease_06_03_14_businessu pgradeseats
Sweet ja og som du sier er vi heldige med Dreamlineren her oppe i nord. Antagelig noe av det bedre man finner av businesseter der ute sett verden under et.
Definitivt bra seter! Kommer litt mer om dem senere i rapporten :D
Fin rapport fra et noe uvanlig selskap (MS). Overrasket over den store premiumkabinen. 20 seter i en 737 er ganske mye! Ser at QR holder seg bra og Premium Terminal DOH er etter min menig en av de bedre C loungene :) Gleder meg til resten!
Ganske mange seter hos MS ja. Lurer på om de noen gang fyller opp alle?
Det er muligens den beste C loungen man kan komme over som pax i C. Ikke mange der som stiller opp med betjente barer, ala carte meny (mente jeg det var der) og eget bakeri.
Men enig i at det er en fin rapport ja. MS er ikke helt vanlig å komme over. Man får alltids drikke nok i loungen på forhånd ellers kan man diskret kjøpe med seg litt drikke fra kioskene på CPH og spørre litt diskret om det er greit.
De fleste som er normalt skrudd sammen vil velge noe annet før MS, men hva gjør man vel ikke for vitenskapen? ;)
Ellers gleder jeg meg til resten av rapporten :up:
Tusen takk! Det kommer plenty mye mer.. :)
Uansett selskap.....dette mener jeg er fy-fy....:( :( :( Spør heller crewet om de har en ekstra...
Ellers topp rapport med flotte bilder :up: :up:
Tusen takk!
Jeg vet, det er faktisk aller første gang vi har tatt med en slik folder, vi tar normalt bare bilder av dem, men "unnskyldningen" (eller legitimering av vår handling om du vil) var sånn at flyet skulle til sin hjemmebase, og de går helt sikkert gjennom for å sjekke at alt er på plass da, og at det ville bli lagt inn en ny en.
Kjempefin rapport, spennende å lese og fine bilder. Merker at jeg blir litt misunnelig på det EgypAir-serviset....har selv noen kopper og litt bestikk fra div flyselskap (ikke spør hvordan jeg har fått tak i det...) og et sånt servise hadde passet fint inn i samlingen ;-)
Tusen takk :) Moro med souvenirer! Bare å dra en kjapp tur til Cairo, så får man sikkert et.. ^_^
Ikke for å avbryte en finfin rapport, men det kommer nye seter på en del A320 og A330:
http://www.qatarairways.com/global/en/press-release.page?pr_id=pressrelease_06_03_14_businessu pgradeseats
Takk takk :) Vi leste noe om at det skulle komme nye seter på A320/330'ene.. de har vel allerede kommet på en av A330'ene?
Bare en kort spasertur fra flytrappa til terminalbygningen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF1225x.jpg
Passkontrollen var omtrent rett innafor døra, og det var bare å levere pass, landingskort og kredittkort for visa on arrival, som kostet RO 20, eller ca 320kr. Etter en kort stund fikk vi passene tilbake sammen med et stort smil og "Welcome to Oman!" Er første gang vi har opplevd å bli ønsket velkommen i et land i passkontrollen :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_2/DSCF2647x.jpg
Bagasjen kom først på båndet, og tollkontrollen besto av en enkel kontrollant med en scanner som all bagasjen måtte gjennom. Vi ble bare vinket videre, og så var vi ute i inngangen til terminalen. 4-5 taxier utenfor, men vi trengte jo litt omanske rialer, så minibank var første prioritet. Den første vi så var stengt, men heldigvis var det en utenfor som ga oss noen sedler. Deretter var det bare å finne en taxi som kunne kjøre oss til Hilton Salalah Resort. Spurte om prisen på forhånd, som var RO 7, eller ca. 112kr.
Vi ankom hotellet ca 0200, hvor vi fort oppdaget at vi hadde bestilt rom en dag for sent - altså innsjekk kl 1500, 13 timer senere. Amatørtabbe! Tanken på å sitte og vente i 13 timer var ikke akkurat fristende, så vi spurte om det var mulig å få en tidlig innsjekk...
"Sir, we are fully booked, but give me an hour and I'll do my very best to make a room available for you. We want the best for our Diamond guests."
Fikk beskjed om å sitte og vente litt i Mayfair Café, og ble bydd på kaffe, te og vann mens vi ventet. Etter ca 45 minutters venting kom resepsjonisten tilbake.
"Sir, your room is now ready, please follow me."
Måtte bare smile tilbake og si "Very impressive!"
Vi ble fulgt til rommet, og med ønske om en god natt var det bare å hoppe direkte i loppekassa. Dette er bare en av de mange gangene jeg virkelig har satt pris på å være Diamond hos HH. Ingen bilder fra dette rommet, for jeg husket at vi skulle få et rom med sjøutsikt og balkong, så vi byttet rom morgenen etter :)
Hilton Salalah Resort er merkelig nok et kategori 1-hotell, og er rett og slett et kupp for (normalt) 5000 HH poeng pr natt. Vi betalte 39600 poeng for 10 netter som HH Diamond - pluss den ene natta 'gratis', dvs den var vel egentlig ikke det, for vi hadde jo tilsvarende tidlig utsjekk på slutten av oppholdet.
Internett er også inkludert som Gold og Diamond, heldigvis, for det er dessverre utrolig dyrt om man skal betale for det. Det kostet RO 45, vanvittige 720kr for ei uke! Og kun via nettverkskabel, ikke WiFi, men det løste vi med hostednetwork i W8 :p
En god natts søvn senere var vi veldig klare for litt frokost, som selvfølgelig er inkludert for Diamond og Gold. Bra utvalg generelt, med egen egg & waffles chef, men litt lite utvalg av sunne alternativer. Mye kaker og søtsaker, selv i Kids Corner. Pøser på med bilder :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1810x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1722x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1717x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1718x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1719x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1720x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1721x.jpg
Jamesbond_ppk
10-03-2014, 22:13
Flott TR så langt :)
Etter frokost svingte vi bortom resepsjonen for å foreta et rombytte, og fikk utlevert et nøkkelkort til 319, med utsikt mot basseng og litt av stranden og sjøen, og balkong med 2 stoler og et lite bord. Godkjent!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1249x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1250x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1241x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1243x.jpg
Utsikt fra rommet på kveldstid
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1354x.jpg
Fra bassengområdet mot den delen av hotellet vi hadde rom i.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1664x.jpg
En av bakdelene med Hilton Salalah Resort er beliggenheten i utkanten av Salalah, som gjør at man er en 'captive guest' med mindre man har en leiebil for å komme seg rundt med. Det hadde ikke vi de første dagene, så vi spiste i hotellrestaurantene. Ikke så fryktelig dyrt, men sikkert 3-4 ganger så dyrt som å spise på en restaurant i sentrum av Salalah, altså utenom hotellene.
Det sies at å svelge kameler er en kunst som er politikere forunt, men det var slett ikke ille å svelge litt kamel. Smakte veldig bra, om man skal beskrive det så smaker det litt viltkjøtt/reinsdyraktig av det. Kamelburger til RO 5.9!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1375x.jpg
Og en bøtte med 5 Bud til RO 10 til å skylle ned kameler med. Ikke akkurat det beste ølet :p
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1671x.jpg
Derfor ble det noen drinker i tillegg, til RO 2.5, eller rundt 40kr. Altså ikke altfor dyrt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1698x.jpg
Det var også endel lokale Omanier som benyttet hotellets bar, både for drikkevarer og sheesha :D
Dampende damer!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1707x.jpg
Vi tilbragte et par dager på hotellet, med sol, strand, sjø, basseng og noen gode bøker før vi ble plukket opp av Issa, vår sjåfør og guide for campingturen vår til Rub' al Khali, eller Empty Quarter. Turen ble booket via Al Fawaz Tours, ( http://alfawaztours.com/ ) som svarte raskt og hyggelig på alle spørsmål vi hadde på forhånd. Issa var en særdeles hyggelig fyr som mer enn gjerne svarte på alle spørsmål vi hadde.
Fra Salalah er det omtrent 250km til sanddynene i det sørøstre hjørnet av Rub' al Khali. Kjøreturen dit går langs hovedveien til Muscat. Man må først opp bratte partier fra Salalah, hvor terrenget minner litt om spanske dehesa-områder i Andalucia og Extremadura, og så fort man passerer fjellene og politi/militærcheckpoint, så er terrenget ganske paddeflatt og består av sand, grus, stein og en wadi med frankincense-trær her og der.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1388x.jpg
Tok en liten pause i Thumrait, en beduinlandsby med ca 9000 innbyggere omtrent 70km fra Salalah, for å fylle drivstoff og kjøpe litt vann før vi noen mil senere svingte Landcruiseren av hovedveien og fortsatte videre mot Shisr/Wubar. Shisr er også kjent som The Lost City, som ble funnet ved hjelp av satelitter.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1394x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1399x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1405x.jpg
You like camping? :D
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1408x.jpg
Noen hundre meter fra Shisr var det slutt på asfalten, og det var enda rundt 9 mil igjen til Rub' al Khali...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1412x.jpg
Noen sorte kameler langs veien,
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1415x.jpg
Flere biler i reisefølget, man kjører ikke alene ut i Rub' al Khali. Ingen som henter deg der om du punkterer, går tom for bensin, vann, mat osv.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1417x.jpg
Rub' al Khalis sanddyner i det fjerne...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1418x.jpg
Hah. Takk for undervisningen.
Det er "lillebroren" til hors d'uvre :p
Sånn oversatt betyr det noe sånn som munn frister og form for miniforrett for å forbrede deg på måltidet
Så mens petit four (som ikke alltid er sjokolade) kommer etter maten kommer denne først.
Ellers gleder jeg meg til resten av rapporten :up:
For aa fylle paa i franskundervisningen.
Petit four betyr direkte oversatte, "liten ovn", saa det indikerer noe lite. Den kommer oftest til kaffen. Hors d'uvre betyr ca "utenfor hovedverket", saa utenom hovedretten.
God rapport med god mat!
Skal man være pinlig korrekt, så bruker man betegnelsen amuse-gueule :p
The Viking
11-03-2014, 11:59
Skal man være pinlig korrekt, så bruker man betegnelsen amuse-gueule :p
Eller amuse-bouche....
Eller amuse-bouche....
Det er faktisk riktig at amuse-gueule er det opprinnelige og det helt korrekte. Bouche er litt "finere", ettersom gueule betyr "kjeft" naar det staar alene og ogsaa brukes i litt vulgaer sprogbruk som "ferme ta gueule!" = hold kjeft! Men nok om matfransken, faar vi returraport?
... faar vi returraport?
Absolutt, det er mye mer igjen enn det som allerede er skrevet ;)
Et lite stopp på flaten før sanddynene for å kikke på noen rare steiner, som så slik ut inni når man knuste dem...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1421x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1429x.jpg
Og så var tiden inne for å legge inn 4L :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1436x.jpg
På vei til Al Hashman, en liten beduinlandsby og oase. Det går ingen permanent vei ut dit, man kjører der hvor det er mulig å krysse sanden.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1437x.jpg
Der måtte vi jo hilse på denne 3 dager gamle kamelbabyen! Rett og slett altfor søt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1443x.jpg
Kameliadamen passet godt på :p
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1454x.jpg
Litt dune bashing...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1458x.jpg
...før vi endelig nådde frem til campen. Fantastisk å se all sanden og de flotte fargene.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1466x.jpg
Vårt rom for natten :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1460x.jpg
Tilogmed WC var det der!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/wc.jpg
Solnedgangen resulterte i de mest intense gullfargene i sanden.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1472x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1469x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1474x.jpg
Det siste av dagslys forsvinner...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1507x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1521x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1516x.jpg
...og det er tid for mat! Aner ikke hva alt heter, men det er kamelkjøtt i den ene gryta. Fantastisk måltid, og med dadler og arabisk kaffe som rundet av en lang dag.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1563x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1564x.jpg
Rundt leirbålet etter middag
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1581x.jpg
Plutselig var det leggetid, og den mest fantastiske stjernehimmelen noensinne. Prøvde å ta et bilde, men kameraet klarer ikke fange opp alt det øynene dine ser av stjerner.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1582x.jpg
Natten i ørkenen var overraskende kjølig, ca 10 grader. Mange tykke tepper gjorde at vi ikke la merke til at det var såpass kaldt, og vi våknet bare av at noen lå og snorket HØYT i et av de andre teltene. Frokost besto av brød, egg, syltetøy, epler & bananer, kaffe, juice, dadler. Hoppet over det meste av frokost, og gikk rett på bananer, dadler og kaffe :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1600x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1601x.jpg
Cirka halv åtte var det på tide å dra tilbake mot Salalah igjen, men ikke uten litt kappkjøring på veien!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1606x.jpg
Både på vei fra og til Salalah måtte vi passere 3 militære checkpoints, så man må ha med passene sine. Ble bare viftet gjennom 2 av de, men på kontrollplassen nærmest Rub' al Khali måtte de vises frem. Grunnen til at det er slike kontrollplasser er på grunn av nærheten til Yemen. Vi ble forklart at det er store problemer med folk som prøver å ta seg over grensen fra Yemen. Det var strengt forbudt å ta bilder på slike kontrollplasser, noe som også ble varslet med skilt, men hva gjør man vel ikke for å krydre en tripreport? :P
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1610x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1611x.jpg
Etter å ha passert et par kontrollplasser begynte vi igjen å nærme oss Thumrait, hvor vi stoppet på den lokale Shell-stasjonen for å bunkre litt vann. Bensinstasjonen var helt moderne, og så og si identisk som en her hjemme.
Mange trailere og lastebiler på veien. Kun indere og pakistanere som kjører lastebil, ble vi fortalt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1620x.jpg
Og en og annen kamel som kjørte taxi.
(rakk dessverre ikke få få med alt!)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1621x.jpg
Ikke langt forbi Thumrait svingte vi bare rett av motorveien og ned i en wadi for å kikke på frankincense-trærne. Frankincense var (og er fortsatt) verdifullt, og Shisr var sannsynligvis et handelssentrum for frankincense. Frankincense-trærne vokser i utgangspunktet kun langs den sydvestre kysten av Oman, Yemen og i nordvestre Somalia.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1628x.jpg
Treet på bildet er antatt å være over 400 år gammelt, og ser omtrent dødt ut...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1636x.jpg
Men ser man litt nærmere etter, så er det faktisk liv der!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1635x.jpg
Ganske sparsommelig med trær og andre vekster!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_3/DSCF1639x.jpg
Når vi ankom hotellet igjen takket vi pent for turen, og lovte også å sende noen bilder på epost til vår guide Issa. Han jobbet forresten i det offentlige med vannforsyning, og i friukene sine så tok han på seg oppdrag som turguide. Turen med overnatting i Rub' al Khali var et definitivt høydepunkt så langt, og en slik tur kan absolutt anbefales. Det er også mulig å dra på turer som varer over flere dager, og man kan tilogmed bli med på en ukestur fra Salalah til Dubai gjennom Rub' al Khalis sanddyner. Ifølge Issa var det for det meste tyskere som booket slike lange turer av en eller annen grunn.
To dager ble tilbragt med gode bøker, en solseng og parasoll, basseng, varmt vann i sjøen og kalde drikker - total avslapping! Og så måtte vi ut og utforske litt, så da leide vi bil. Inne på hotellet har Dollar et eget kontor, så det er veldig enkelt å leie bil der. Hvis man trenger taxi står det alltid 4-5 taxier tilgjengelig rett utenfor, så det er aldri noe problem å komme seg noe sted.
Leiebilen kostet RO 16 per dag, eller omtrent 256 kroner. Ikke så billig som i det sydlige Europa, men absolutt ikke dyrt heller. Bensin kostet rett over 100 baisa for literen, eller rundt 1,60kr.. (det er 1000 baisa i 1 rial). Med all kjøringen brukte vi vel ikke mer enn 40-50kr i bensin :D Vi fikk en så og si ny Toyota Yaris i sedanutgave, med automagisk gir, så da var det bare å putte den i D og reise sydover langs kysten mot Yemen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1823x.jpg
Vårt første stopp var 35km unna Salalah, ved enden av Al Mugsayl-stranden, som er ganske lang og bred!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1815x.jpg
Ikke et menneske å se langs hele stranden
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1817x.jpg
Vi hadde ikke tatt med oss badetøy, så vi fant tilbake til bilen og satte kursen videre sydover. Ved enden av Al Mugsayl begynner stigningen opp i fjellene, og det var litt av en vei de hadde hugget inn i fjellsidene.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/kart.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1824x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1827x.jpg
Vanskelig å se på bildene, men det er ganske bratt
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1832x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1834x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1835x.jpg
Mange av disse fareskiltene langs veien..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1846x.jpg
...noe som ikke var så rart, det var jo sånne i veien!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1859x.jpg
Og så måtte den stå på tre bein.. bare for å vise oss at det gikk an.
Much talent. So camel. Such wow. Very amaze.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1861x.jpg
Kameler overalt!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1863x.jpg
Etter nok et militært sjekkpunkt, hvor passene våre ble grundig kontrollert, ble vi vinket videre, og en stund senere var det skiltet til Shaat.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1864x.jpg
Shaat Da Fuq Up.. is it only 4km to the sea over looking site? Bare å få vrengt Yarisen til venstre da :D
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1865x.jpg
Plenty kamel på en lokal farm
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1866x.jpg
The Shit Hole Site at Shaat.. et synkehull i bakken, det skal sies at det var ganske dypt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1868x.jpg
Og mange flotte blomster i det karrige landskapet!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1867x.jpg
Blant annet ørkenrose
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1875x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1873x.jpg
Og en rund gul sak med masse pigger og tagger på grenene! Ser veldig god ut, men er sikkert giftig :P
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1869x.jpg
En liten km unna synkehullet så var det jo en "sea over looking site" som måtte besøkes, og når vi kjørte inn på plassen der så tenkte vi at her er det ikke mye å se. Helt folketomt, ikke en bil, ikke en sjel.. Kun lyden av litt vind, og synet av fugler som fløy rett opp av bakken. Rett opp av bakken??? Her måtte vi investigere litt nærmere..!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1889x.jpg
Døde fisk i ørkenen??
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1888x.jpg
Skyer i lav høyde??
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1897x.jpg
Hmm...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1879x.jpg
En åpen port og en trapp?
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1883x.jpg
...som ledet til dette. En utsikt som tok pusten fra oss!
Langt, langt ned.. må vel være minst 1000 meter over havet.
Helt utrolig, og vel verdt kjøreturen!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1881x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1894x.jpg
Det viste seg at fuglene kom med oppdriften langs fjellsiden, men den døde fisken som ikke hadde ligget der lenge, på et folketomt platå 1000m over havet, i solsteika, fant vi ingen god forklaring på!
Vegasbaby
13-03-2014, 18:22
Bøyer meg i støvet for rapporten og bildene! Fantastisk!
Insomnia4u
13-03-2014, 20:59
Høy underholdningsfaktor og meget interessant. Topp rapport :)
Etter Shaat kjørte vi enda litt lenger sydover mot Yemen, men etter en halvtimes tid på veien bestemte vi oss for å snu nesa tilbake mot Salalah for å utforske der isteden.
Måtte passere sjekkpunktet på nytt, denne gang ble vi bare vinket rett forbi :hi2
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/checkpoint.jpg
Utsikten over landskapet ikke langt unna kontrollplassen, Al Mugsayl kan skimtes i det fjerne.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1904x.jpg
Ned bratte bakker og hårnålssvinger!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1906x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1907x.jpg
En flott strand som er så og si utilgjengelig, med mindre man har en 4x4 og lyst til å kjøre langt gjennom en wadi, eller en heftig spasertur!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1910x.jpg
Ganske interessant geologi i veiskjæringene.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1911x.jpg
Ved enden av Al Mugsayl finnes Al-Marneef Cave, som ikke er noen virkelig hule, men mer et stort fjelloverheng. Det finnes også et blowhole der, men vi gikk ikke ned til det siden det ikke skjedde noe der likevel.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1912x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1918x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1916x.jpg
Hele greia virket ganske ustabil, så frua fikk oppdraget med å støtte opp fjellet.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1922x.jpg
Fra hulen mot Al Mugsayl.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1923x.jpg
Godt og varmt vann, men litt røffe bølger som fort kan slå en overende.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1925x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_4/DSCF1927x.jpg
L1011-500
13-03-2014, 22:15
Utrolig bra så langt! Liker veldig godt at du skriver og viser bilder fra hele turen, og ikke bare maten om bord på flyet eller i loungen ;)
Robbiedeluxe
15-03-2014, 07:41
Fantastiske bilder! Du er dyktig.
Twin Otter
15-03-2014, 07:55
Fantastisk flott rapport så langt!
Etterpå kjørte vi videre mot Salalah igjen. Sultan Qaboos mosque i det som man kan kalle sentrum av byen er den største i Dhofar-regionen, og er navngitt etter statsoverhodet Sultan Qaboos bin Said, som også er født i Salalah. Sultanene bodde tidligere i Salalah, men denne tradisjonen ble det slutt på når dagens sultan inntok tronen. Vi besøkte dessverre ikke innsiden av den.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1968x.jpg
Salalah er ganske stor i utstrekning, det er ikke noen utpreget tett bybebyggelse, så det er mye plass overalt og relativt lave bygninger. Det er ikke store mengder folk i gatene, og siden det er godt med parkeringsplasser overalt er det nok bilen som blir mest brukt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1956x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1958x.jpg
Mange "Food Stuff & Luxuries"-butikker! Glemte å handle oppblåsbar kamel. Hadde vært kjekt å ha.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1985x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1962x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1976x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1984x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1987x.jpg
Abaya-butikker everywhere.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1978x.jpg
Mange store flotte hus. Det er vanlig at man er 2-3 brødre som bor sammen med sine familier.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2010x.jpg
Veinettet er relativt godt utbygget og moderne, det er ganske tett med fotobokser i byområdet, og omtrent i alle kryss.
Tilogmed eget lyssignal for u-sving :D
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1983x.jpg
Vi liker å stikke innom matbutikker på de stedene vi reiser for å se på utvalget som finnes, og kjøpe litt lokale varer, og vi ble anbefalt å ta en tur innom Lulu. Det som ikke var å finne der var nok ikke verdt å kjøpe. Alt mellom himmel og jord, fra whitening-produkter, abaya-vaskemiddel og egen aisle for sheesha og tilhørende utstyr som munnstykker, kull, slanger.. you name it, en for produkter fra Oman, i tillegg til betjent daddel-bod med alt man kan tenke seg av dadler og daddelprodukter, krydderbod, fiskedisk som banker alle andre fiskedisker vi har sett ned i støvlene, frukt- og grøntavdeling på størrelse med en Kiwi XXL-butikk.. pluss pluss pluss... rett og slett imponerende.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1940x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1935x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1937x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1933x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1934x.jpg
Etter å ha handlet litt og testet ut den lokale KFC'en (elsker KFC!) så fant vi ut at vi måtte se hvordan flyplassen egentlig så ut i dagslys.. vi hadde jo ankommet i mørket, og visste ikke hvordan det så ut der. Flyplassen ligger ikke langt utenfor sentrum, så det var en kort kjøretur bare. De holder på å bygge en helt ny flyplass som er 85% ferdig, så det er nok ikke så lenge før den gamle blir nedlagt.
På veien mot flyplassen, ganske så striglet.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1992x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1996x.jpg
Terminalbygget og tårnet
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF1999x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2003x.jpg
På vei ut fra flyplassen igjen :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2006x.jpg
Og så var det på tide å kjøre tilbake til hotellet for å slappe av og bade litt :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2024x.jpg
Flott rapport fra et land som jeg gjerne besøker igjen.
Vi tok den andre veien MCT-NIZWA-SUR og SUHAR og gjennom UAE opp til Diba.
Forvillet oss inn på veien over fjellet mot Ras Al-Khaimah, men i en Nissan Sunny med 1/4 var det ingen god ide:lol: Takk for Six Senses Zighy Bay som sendte oss tilbake til sivilisasjonen.
Litt artig Oman, med sine grenser og kanskje ikke minst, sin lille enklave midt inne i UAE. Forøvrig så var grenseposten i Diba en mann i midten av kjørbanene med en fluktstol.
Ser frem til avslutningen.
Senere på kvelden kjørte vi ut en tur igjen for å finne litt å spise, og hva er vel bedre enn å finne en restaurant som serverer lokal mat? "Bin Ateeq Restaurant For Omani Food" it is! Skal sies at vi holdt på å velge en Saudi kebab-restaurant isteden, men vi er glad vi valgte å gå på Bin Ateeq :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2063x.jpg
Vår kelner for kvelden :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2062x.jpg
Vi ble straks vist inn i restauranten, som vi antok var en vanlig restaurant med bord og stoler.. men det var det ikke. Det var små rom for gjestene, slik at det er helt privat. Tradisjonelt skal det være, med puter til å sitte på og tepper på gulvet. Rommet i seg selv var som innsiden av en litt forvokst utgave av en Widerøe Lillebror sammenleggbar campingvogn fra 60-tallet! Av med skoene, og så var det bare sette seg ned mens menyen ble delt ut.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2060x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2035x.jpg
Etter noen minutter så hadde vi bestemt oss, og vi fikk bestilt det vi ønsket, til tross for en liten språkbarriere så gikk det fint :) Vi valgte et par retter med storfekjøtt og kylling, salat, tradisjonelt brød, yoghurtsalat og litt å drikke. Det tok vel et kvarter, og så fikk vi servert maten, på et gigantisk fat som ble satt på gulvet! Gøy!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2052x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2054x.jpg
Maten var veldig god, og det var artig å sitte på puter inne i de små avlukkene med maten på et stort fat på gulvet. Resten av kvelden brukte vi på å kikke litt på Salalah fra bilen, det var mange flere folk ute etter mørkets frembrudd, men dessverre dårlig med bilder.
Leiebilen ble levert tilbake, og den siste dagen ble tilbrakt i horisontalen på en strandstol, med en god bok og vilkårlige svømmeturer i sjøen og bassenget.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2068x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2073x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2078x.jpg
Oppholdet i Oman gikk mot slutten, og vi måtte risse inn et lite minne i sanden før vi dro...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2084x.jpg
Vi sjekket ut av hotellet ganske sent, (eller tidlig), og resepsjonisten takket for at vi hadde valgt Hilton Salalah, og spurte om vi hadde hatt et godt opphold og ønsket oss god tur hjem. Resepsjonisten ordnet taxi for oss, og et kvarter senere var vi framme på flyplassen.
SLL-DOH QR C, A320-200 A7-ADB (http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A320/1648,A7-ADB-Qatar-Airways.php), sete 2A+2C
Innsjekk på SLL gikk veldig greit, vi var de eneste i C på denne turen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2108x.jpg
Fikk utlevert boardingkort for både SLL-DOH og DOH-CAI, artig med QR C-boardingkort hvor det står Oman Air og F på.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2124x.jpg
Vi fikk også en invitasjon til Oman Air-loungen - spennende! Loungen lå i 2. etasje, så vi tok heisen opp og fant frem til lounge-inngangen. Denne finnes det ikke mange bilder fra, så vi gjorde vårt beste for å dokumentere litt til tross for det blå lyset som dominerte hele rommet. Vi var også de eneste besøkende i loungen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2118x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2121x.jpg
Ganske liten lounge, men mer enn nok plass når man er alene der :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2122x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2138x.jpg
Ikke det helt store tilbudet i loungen, men vi var heller ikke så veldig sultne.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2129x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2130x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2128x.jpg
Tilogmed egne Oman Air tissue boxes :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2127x.jpg
Boarding ble annonsert, og vi tok heisen ned for å kikke litt der. Fikk ikke mange minuttene, boardingen startet omtrent med en gang vi kom ned.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2112x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2115x.jpg
Omtrent alle som gikk ombord tok bilder utenfor flyet! De fikk også hjelp av bakkepersonalet :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2151x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2157x.jpg
Vi fant oss fort til rette i setene våre, og med den vanlige pre-departure servicen bestående av noe å drikke og utdeling av amenity kit og hodetelefoner var det bare å lene seg tilbake, og både grue seg og glede seg til turen hjem.
Salalah fra luften, litt synd at vi aldri så dette synet i dagslys.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2188x.jpg
Samme seter som på turen ned. Det er egentlig bra at vi var alene i kabinen, når man legger ned disse setene blir det ikke mye plass for de som sitter bak, så det er nok ikke så rart at QR bytter dem ut. Selve setet er likevel ganske komfortabelt, men klart dårligere enn C-setene i resten av flåten.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2194x.jpg
Nattens måltid for fruen, jeg tok bare en smoothie :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2199x.jpg
Resten av turen ble tilbragt i et godt tilbakelent sete, under et teppe og med hodet plantet på puten. Plutselig var vi på vei ned, og landet kort tid senere.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2210x.jpg
Det ble antakelig parkering lengst mulig unna premiumtransferterminalen, men vi kom da dit til slutt! I en buss helt for oss selv.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2211x.jpg
Denne gang skulle vi ikke inn på den høyre siden av loungen. Med F-boardingkort ble vi vist inn til venstre denne gang, i First class Lounge.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2212x.jpg
Ikke veldig folksomt på den tiden av døgnet, så det passet oss ganske bra. Selve loungen er stort sett likt møblert som Business Class Lounge, men den er ikke like stor og trafikkert.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2215x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2216x.jpg
Frokost var i ferd med å forberedes, så siden vi var sultne begge to, så ble det litt frokost på oss.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2220x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2221x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2224x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2225x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2227x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2229x.jpg
Tidlig morgen i gamlelandet, så da måtte vi jo skrive dette innlegget (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=123978) :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2230x.jpg
Flott soloppgang i Doha, og en vanvittig maurtue av kjøretøy og folk utenfor..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2236x.jpg
Soverom og hvilerom var opptatt, men vi var ikke så fryktelig trøtte heller, så vi fant oss et lite hjørne. Men.. man kan jo ikke sitte i First Class Loungen uten å nyte den skikkelig! Oh yes, de serverer Krug der også.
"Virgin bottle, Sir!" gjentok seg et par ganger.. :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2234x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2238x.jpg
Served with a smile :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2239x.jpg
Plaskebasseng for de som vil...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2246x.jpg
Ikke akkurat folksomt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2257x.jpg
Flighten til CAI ble ropt opp, og dermed så var det på tide gjøre seg klar og komme seg til gate.
DOH-CAI QR1303, A330-200 A7-AFP, (http://www.planespotters.net/search.php?q=A7-AFP) sete 3A+3C
Buss ut til A332'en som skulle ta oss til Cairo, men noen fikk faktisk bil også.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2259x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2261x.jpg
Vi ble ønsket velkommen ombord nok en gang, og eskortert frem til setene våre.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2262x.jpg
Glemte litt kabinbilder denne gang, men så og si identisk som i A333'en.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2265x.jpg
Uansett hvor gode seter man har, så er det et par stykker som alltid har de feteste setene fremst i bussen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2266x.jpg
Pre-departure drinks. Måtte ha en ørliten pause fra boblene :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2267x.jpg
Måtte jo kikke litt ut av vinduene også, og vi fikk også med oss Emiren av Qatar sin 747SP (VP-BAT (http://www.planespotters.net/search.php?q=VP-BAT))
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/747sp.jpg
Pluss en 777-300ER med Barcelona FC livery (A7-BAE (http://www.planespotters.net/search.php?q=A7-BAE))
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2281x.jpg
Kort tid etterpå var vi klare for takeoff, og Doha forsvant under oss før vi svingte vestover mot Saudi-Arabia og Cairo.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2284x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2285x.jpg
Dagens vinkart.. vi kom ikke lenger enn til å utforske de to første sidene, dessverre
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2275x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2270x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2271x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2272x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2273x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2274x.jpg
Menyen
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2276x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2277x.jpg
Og selvfølgelig... kan ikke spise frokost uten?
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2288x.jpg
Fruens spinach & cottage cheese patties with grainy mustard potatoes & fig chutney - meget godt!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2289x.jpg
Og min ricotta & bell pepper frittata with grilled chicken sausage - ikke noe kulinarisk høydepunkt akkurat.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_5/DSCF2291x.jpg
Noen som fortsatt leser her? Well IDFC, I'm writing anyway!
Vi slappet av resten av turen med gode drikkevarer og en film, før vi plutselig suste inn over Cairo. Fikk ikke øye på pyramidene, men resten av utsikten var god!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2295x.jpg
Litt forskjellig fra EgyptAir
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2297x.jpg
Ikke vanskelig å gjette dagens destinasjon her :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2300x.jpg
En Afriqiyah Airways A320-200 5A-ONM
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2302x.jpg
Vi parkerte ikke mange hundre meterne unna Terminal 1, så bussturen inn gikk ganske raskt. Vi hadde forhåndsbeooket transport til og fra hotellet vårt for natten, det kostet $20 totalt og vi var enige om at det var vel verdt pengene! Rett etter at vi hadde kjøpt nye visa-stickers, så sto det en representant fra hotellet med vårt navn på et skilt.
Then magic happened.
Svisj-svisj, rett gjennom passkontroll, tollkontroll og til shuttlebussen. Fra toppen av flytrappa til resepsjonen på hotellet tok det 20 minutter. Rakk kun et bilde ut vinduet bak..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2304x.jpg
Vi hadde valgt Radisson Blu Heliopolis nok en gang, siden det lå relativt nært flyplassen. Innsjekk gikk greit, med beskjed om at vi hadde blitt oppgradert, med tilgang til Business Class Lounge. Takket pent for det, og tok heisen opp i 2. etasje til vår One Bedroom Suite. Greit nok for en natt, men som nevnt tidligere så er hotellet noe frynsete i kantene, med et skrantende vedlikehold. Halvfulle krukker med fuktighetskrem... :skep Nice touch!
Ingen velkomstgave på rommet heller - skandaløst frekt gjort av hotellet, man er da ikke KÅNNSIØRDSJ for ingenting! :naughty:
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2318x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2320x.jpg
Rom fikk være rom, så vi gikk en tur bort i loungen isteden, og det skal sies at den er temmelig god til lounge å være. Bra utvalg av GOD mat og drikke, kaker, frukt og snacks dagen lang, og vin og øl tilgjengelig på kveldstid. Litt merkelig at de tar betalt for bruk av internett i loungen når det er gratis på rommet..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2323x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2324x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2325x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2326x.jpg
Vi prøvde det meste :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2334x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2335x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2336x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2340x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2342x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2343x.jpg
Etter å ha fråtset litt så bestemte vi oss for å slappe av litt i solen ved bassenget i 9. etasje. Plaske-plaske!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2365x.jpg
Dag ble til kveld, og vi tittet inn i loungen igjen for en øl før det var tid for å kaste inn håndkledet. Morsomt at Heineken brygges i Arab Republic of Egypt!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2345x.jpg
Etter en forholdsvis god natts søvn gikk vi ned for en tidlig frokost i spisesalen. Vi hadde valget mellom å innta frokosten i loungen eller i spisesalen, men satset på at det gode utvalget i der ville banke loungen ned i støvlene any day.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2348x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2349x.jpg
Twin Otter
18-03-2014, 20:03
Hoy! Jeg leser fortsatt! Kost meg masse med bilder og skildringer. Ser nesten ut som Salalah og Oman er en plass jeg kunne tenke meg å besøke en gang. Er det greit å være to? Eller går det an å reise dit alene og?
Gleder meg til fortsettelsen!
Flyet vårt til Doha gikk ikke før på ettermiddagen, og vi tenkte tanken om å komme oss ut til pyramidene for å få sett dem. Men vi slo det fra oss, vi orket ikke stresse med det. Egypt kommer til å være billig i overskuelig framtid, så det er alltids mulig å ta seg en helgetur ned dit om man vil det. Dermed hadde vi god tid til å nyte solen ved bassenget en stund, og vi måtte også ut og gå en tur i strøket rundt hotellet. Man kan ikke med god vilje engang påstå at egypterne er spesielt interessert i å ha det ryddig og pent rundt i gatene, ihvertfall ikke der vi gikk :) Men, mye artig å se på for oss førstegangsbesøkende i Egypt, selv om det bare var i gatene rundt hotellet.
Mange gamle folkevognbobler i gatene!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2353x.jpg
Noen i litt verre stand enn andre..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2357x.jpg
Chilled meat transport? Ser ikke ut som om den lastebilen har rullet en meter på lenge. Mye luft øverst i dekkene da, mangler bare litt nederst :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2358x.jpg
Gotta love them design skills.. hvorfor har ingen tenkt på å henge opp gamle dekk i trærne før?
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2359x.jpg
In love! Suss!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2360x.jpg
Oh yes, Shaggy Optics! Let me find my money :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2362x.jpg
Snatch Resturent..?
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2364x.jpg
Ting begynte å gå litt skeis ved utsjekk. Vi hadde bestilt returtransport til flyplassen, og gikk ned omtrent et kvarter før tiden for å sjekke ut. Kort fortalt var det vanvittig mye krøll ved utsjekk, hotellet ville ha betalt for både rom, oppgradering, frokost, tilgang til lounge + skatter og avgifter. På et rom som ble bestilt på poeng. Ble heftet i nær 40 minutter før tålmodigheten vår tok HELT slutt.
"But we only upgrade to next category, you would know if you were upgraded."
*kokepunkt getting close*
Hvordan i granskauen skal vi vite det da, når vi står i innsjekk og får beskjed om at vi har blitt oppgradert? Det var det ikke noe godt svar på. Vi har aldri før måttet minne et hotell på top tier status... KÅNN-SI-ØRDSJ, goddammit! Breakfast is included! Enden på det ble at vi betalte $20 for shuttlebussen, som var det eneste vi hadde bestilt. Man kan trygt si at vi har kontaktet CC i ettertid.. og det er synd at hotellet som i stor grad var helt greit, klarte å ødelegge opplevelsen ved utsjekk.
Shuttlebussen var ikke kjørt frem engang heller, så vi måtte vente enda 10 minutter på den. Nær en time etter planlagt tid fikk vi endelig dratt avgårde til flyplassen, og ble sluppet av ved den ene åpne inngangen til Terminal 1.
CAI-DOH QR1302, B777-300ER A7-BAZ (http://http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/777/41781,A7-BAZ-Qatar-Airways.php), sete 2A+2C
Det var ikke så mange folk som sto rundt inngangen, så bagasje ble scannet og dokumenter ble skrutinert, og etter et minutt sto vi på QR sitt lilla First Class-teppe. Vi leverte fra oss pass, bookingbekreftelse og STPC-dokumentet (Stop-over paid by carrier), og fikk raskt tilbake et departure card, et sett brand spanking new boardingkort og en invitasjon til loungen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2375x.jpg
Nå.. var litt usikker på om dette skulle tas med i tripreporten... men en tripreport er nå engang en tripreport, og selv om det for det meste går på skinner, så... men som et slags 'forsvar' vil vi si at vi er over snittet reisevante, og har stort sett full kontroll på alt. Stort sett alltid. Vi stiller oss i køen for passkontroll, bak oss i køen står det en kineser som knapt snakker engelsk, og spør oss hva han skal gjøre med skjemaet. Elskverdige og hjelpsomme som vi er prøver vi etter beste evne å forklare.
"Just fill in your name, passport number.." etc.
Vår tur i passkontrollen.
Vi blir avvist. Said Chinese man looks at us with big eyes.
Vi har ikke fylt ut våre egne departure cards. Ut av køen, fylle ut så blekket spruter, tilbake igjen. Alt OK.
Vi blir enige begge to om at vi setter den på kontoen for stresset ved utsjekk. OK? :spin
Passkontroll blir forsert, passet sjekkes igjen rett etter passkontrollen for å kontrollere at det er stemplet. Lounge besøkes (tidligere beskrevet så gjør ikke det igjen). Passet sjekkes på nytt ved inngang til gate, passet sjekkes for stempel rett etter sikkerhetskontroll ved gate, passet sjekkes for stempel når man går på bussen. Egypterne er flinke til det, det skal de ha.
Tilslutt var vi framme ved flyet, og når man får sjansen til å stå noen meter unna en imponerende stor og kraftig GE90-115B, så gjør man det.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2378x.jpg
vi ble ønsket velkommen ombord og selvfølgelig eskortert frem til våre seter på rad 2. C-setene på 777-300ER mye bedre enn på A333/332, plenty mye mer plass, iallefall føles det sånn.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2383x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2384x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2385x.jpg
En liten kikk inn på kontoret der fremme :fly
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2379x.jpg
Pre-departure drink? Krug it is. Vanskelig å bli lei den.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2387x.jpg
"I'll just leave this here with you, Sir."
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2388x.jpg
You just do that. (She might as well...) :cheers:
peterfox
18-03-2014, 23:23
Hei,
Takker for en super-duper "TR", tenker å lage en selv veldig snart, men min ender i utgangspunktet i MCT. Er det verdt å ta turen fra MCT-Salalahah og Hilton der ?
Jeg sender familien på OSL-FRA-MCT på 09 apr 2014 (C), selv har jeg planlagt flg. routing OSL-IST-HKG-BKK-MCT (TK/EK/WY) (C/F/C) delvis MR delvis for å teste EK-F, nyte WY-C, samt at jeg avslutter et heavy kurs og denne routing gir meg mye "egen-tid".
Alternativet er en resort i MCT som ren avslapning. Returen er planlagt i LH (C) - MCT/FRA/OSL....
Utkikk fra 2A, Emirates 777-200 A6-EMH (http://http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/777/27251,A6-EMH-Emirates.php) fra 1997, må vel være en av de eldste de har.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2394x.jpg
Glassene ble fylt på nytt...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2396x.jpg
Sikkerhetsfolderen fungerte som lesestoff i et kort minutt :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2397x.jpg
Og glassene ble fylt igjen... you see what's happening here?
Arabisk kaffe og dadler hører selvfølgelig med!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2399x.jpg
veldig bra beinplass på QR sin 777, mer enn godkjent!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2406x.jpg
Pushback gikk vel omtrent på tid, noen minutter senere var vi på plass ved CAIs midtre rullebane. Rask takeoff, det er jo nok krefter å ta av, og flyet var langt fra fullt.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2420x.jpg
På vei opp, og de siste restene av solnedgangen er alltid like fint å se på.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2421x.jpg
Dagens amuse bouche var den samme som på forrige tur fra CAI, det vil si, hele menyen var det. Den var god, så da gjør det vel ingenting? Selvfølgelig servert med et glass champagne.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2423x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2424x.jpg
Arabisk mezze!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2429x.jpg
Det er aldri fred å få i disse premium-setene.. folk er bortom og plager deg hele tiden :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2431x.jpg
Frua gikk for kylling denne gang, jeg tok fisken en gang til.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2436x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2440x.jpg
Ost, kjeks og portvin, espresso og Godiva ble også fortært, og vi hadde en lengre prat med purseren fra Ungarn som var svært interessert i Norge siden hun skulle på cruise til sommeren med sin mor. Ganske moro å kunne gi noen tips og idéer. Praten varte faktisk helt til vi var ganske langt nede :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2454x.jpg
Vips, så var vi på bakken igjen. Vi takket pent for turen, og lovet å gi god feedback til dagens besetning - vi hadde jo tross alt hatt en veldig bra tur :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2477x.jpg
Alltid like imponerende disse motorene!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2478x.jpg
Litt kollektivtransport fra flyet :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2484x.jpg
Etter en liten runde ble vi sluppet av ved ankomsthallen, hvor vi hadde fått beskjed om å melde vår ankomst i "Booked Hotel Accommodation For Transfer Passengers"-desken. Lang skranke, null kø.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2490x.jpg
Pass og boardingkort ble inspisert, og så var det bare å stille seg i kø...
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2491x.jpg
"Kø" er normalt et fremmedord når man reiser foran gardinene, og her var det ikke noe unntak :) Istedenfor den lange køen ble vi invitert til å ta plass i Al Maha-loungen, hvor hotellovernatting ble ordnet, transport fikset, og passene ble registrert og stemplet mens vi ventet i komfortable stoler.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2492x.jpg
Det hele tok bare noen minutter, og så ble vi raskt geleidet gjennom passkontroll og toll før vi ble plassert i Premium Arrivals Lounge i påvente av bilen som skulle ta oss til hotellet.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2511x.jpg
Ankomstloungen er ikke så veldig stor, men det mangler ingenting der likevel!
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2494x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2495x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2496x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2497x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2502x.jpg
Masse mat også, men når noen egentlig får tid til å spise der vet vi ikke..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2504x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2506x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2507x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2508x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2509x.jpg
... men vi rakk likevel en guddommelig god panna cotta! :)
Kort etter var vår transport på plass, og vi ble fulgt ut til bilen.
Utrolig mange folk utenfor ankomsthallen.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2517x.jpg
Oryx Rotana ligger ikke akkurat langt fra flyplassen, så det tok bare 10 minutter :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2523x.jpg
Innsjekk ble unnagjort på et kort minutt, og et par strakser senere var vi innkvartert på rom 244. Ingen god utsikt fra rommet, men vi skulle jo bare overnatte her i noen timer.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2548x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2538x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2577x.jpg
Vi måtte ut en liten tur for litt frisk luft, men det er ikke allverden å se i gatene rundt hotellet.
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2562x.jpg
Ganske moderne innvendig iallefall
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2557x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2556x.jpg
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2570x.jpg
Vi begynte å bli ganske så trøtte, og vi skulle tidlig opp, så vi bestemte oss for å ta kvelden :)
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2576x.jpg
Natt ble til dag, og en lang, varm dusj senere var vi klare for å dra tilbake til flyplassen. Vi droppet frokost på hotellet for å sove litt lenger, siden vi på forhånd hadde bestemt oss for å spise en liten matbit i loungen på flyplassen, og så gå for full frokost på flyet.
Dagens transport til flyplassen
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2579x.jpg
Tidlig morgensol..
http://www.tripimage.net/SLL/SLL_6/DSCF2582x.jpg
Vi ble sluppet av på Premium Transfer Terminal, dvs man kommer inn på samme sted som transferpassasjerer, forskjellen er at inngangen ligger litt annerledes. Vi ble stemplet ut av Qatar, og tok turen opp i en fullstendig fullstappet Business Class Lounge. Ikke bra.. tydelig at det er stor trafikk gjennom der i morgentimene! Det var det knapt en ledig stol å oppdrive, men etter et par minutters venting fikk vi plass ved et spisebord og kunne innta litt frokost.
Hei,
Takker for en super-duper "TR", tenker å lage en selv veldig snart, men min ender i utgangspunktet i MCT. Er det verdt å ta turen fra MCT-Salalahah og Hilton der ?
Jeg sender familien på OSL-FRA-MCT på 09 apr 2014 (C), selv har jeg planlagt flg. routing OSL-IST-HKG-BKK-MCT (TK/EK/WY) (C/F/C) delvis MR delvis for å teste EK-F, nyte WY-C, samt at jeg avslutter et heavy kurs og denne routing gir meg mye "egen-tid".
Alternativet er en resort i MCT som ren avslapning. Returen er planlagt i LH (C) - MCT/FRA/OSL....
Eller om du vil andre veien,
http://www.sixsenses.com/resorts/zighy-bay/destination
Ligger i området, ved DIBBA, enkelte kaller det "Norway of the middle east". Ca 6 timers kjøring fra MCT. Tar du turen lei en 4x4
Insomnia4u
22-03-2014, 22:44
Meget imponerende og veldokumentert TP. Thumbs up altså!!!
Kommer snart en liten update, ble litt forsinket pga pc-krasj.. :drunk: