View Full Version : Aftenposten: Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng
Ser det er flypratere i avisen idag:
Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng (http://www.aftenposten.no/okonomi/Flyr-rundt-i-Europa-pa-jakt-etter-bonuspoeng-7491368.html#.Uxl08Gcd-Uk)
(Om du har brukt opp kvoten på ap.no, start i inkognitomodus)
Gøy å se folks reaksjoner på denne aktiviteten vi driver med. Husker jeg selv hadde store problemer med å forklare hvorfor jeg var i NCE 2x i høst.
Var med på denne MR'en selv. Var en flott tur med mye skravling og mousserende kan man si :) Artige diskusjoner med journalisten som virket å være på bølgelengde med resten av oss
jameson82
07-03-2014, 08:52
Artig å følge med på kommentarfeltet på Facebook
Får meg til å angre på at jeg avbestilte turen ;)
At noen har tid og penger til å holde på med dette er jo bare trist, og sier ikke så rent lite om Norge i dag
Like · Reply · 2 · 9 minutes ago
Men om man sparte pengene disse tullereisene koster, ville ikke det betale for xtta komfort når man SKAL på tur? Slike tullinger viser veldig godt at man har det for godt i Norge....
See Translation
Like · Reply · 2 · 6 minutes ago
Greit å opparbeide seg bonuspoeng, men da er det fordi en skal fra A-B for å gjøre noe. Enten ferie, jobb eller besøk
https://www.facebook.com/aftenposten
Nesten litt rart at de ikke trekker tråden videre til Flyertalk og det faktum at dette er enda mye vanligere andre steder i verden. Der kunne de også funnet mye mer ekstreme eksempler - leste nettopp live-TR fra en fyr som dro på en 9 dager lang MR f.eks.
Fin artikkel. Stod å leste den på busshaldeplassen, og gløymde kvifor eg stod der eg stod... Får seie stor takk til bussjåføren for at eg kom meg fram no. Trur eg må rekne litt over om det er vits å begynne med MR for min del også i år, sidan eg har den gamle kvalifiseringsgrensa. Men EBD blir det ikkje :).
Trur eg må rekne litt over om det er vits å begynne med MR for min del også i år, sidan eg har den gamle kvalifiseringsgrensa. Men EBD blir det ikkje :).
Håper SAS kommer med diamant-challenge ala den vi fikk på gull i høst. (f.eks 4 T/R norden-europa). Tviler også på det blir diamant i år, men skal aldri si aldri!
FlightDeck
07-03-2014, 10:07
Morsom reportasje, men rart de ikke setter det i en litt større kontekst, f.eks. ved å vise til hvordan dette er i USA eller å intervjue SAS.
Twin Otter
07-03-2014, 10:09
Nesten litt rart at de ikke trekker tråden videre til Flyertalk og det faktum at dette er enda mye vanligere andre steder i verden. Der kunne de også funnet mye mer ekstreme eksempler - leste nettopp live-TR fra en fyr som dro på en 9 dager lang MR f.eks.
Dagems Næringsliv gjorde en artikkel med Steve Belkin m.fl for en tid tilbake siden.
http://www.dn.no/d2/reise/article1966844.ece
Dag Viking
07-03-2014, 10:13
Artig å følge med på kommentarfeltet på Facebook
Får meg til å angre på at jeg avbestilte turen ;)
https://www.facebook.com/aftenposten
Litt spesielt å se hvor mange som irriterer seg over dette, og hvor mange som mener det går hardt ut over miljøet. Har de samme mening om folk som tar en sightseeing-tur med småfly uten å egentlig skulle noe sted? Hva med de som tar en tur på sjøen en sommerdag, uten å skulle fra A til B? Er de like kritiske til de som tar en rånerunde med bil, eller kjører to ganger til butikken i løpet av en dag?
Synes det er trist å lese hvor mange som rakker ned på folk som står frem og forteller at de har en litt annerledes hobby.
Kanskje det er janteloven som slår til igjen, det er vel ikke lov til å bruke tid og penger på en interesse som for andre virker meningsløs.
Heh Fjesboka har vel alltid vært det største opphavet til sure oppgulp, misunnelser og besserwissere...samt de som like å vise hva de har laget til middag (helst med noe rødt i glasset). Glad jeg har holdt meg unna...
jameson82
07-03-2014, 10:21
Litt spesielt å se hvor mange som irriterer seg over dette, og hvor mange som mener det går hardt ut over miljøet. Har de samme mening om folk som tar en sightseeing-tur med småfly uten å egentlig skulle noe sted? Hva med de som tar en tur på sjøen en sommerdag, uten å skulle fra A til B? Er de like kritiske til de som tar en rånerunde med bil, eller kjører to ganger til butikken i løpet av en dag?
Synes det er trist å lese hvor mange som rakker ned på folk som står frem og forteller at de har en litt annerledes hobby.
Kanskje det er janteloven som slår til igjen, det er vel ikke lov til å bruke tid og penger på en interesse som for andre virker meningsløs.
De glemmer at alle hobbyer forurenser. Feks er det mere miljøvennlig å kjøre SUV enn og ha hund.
En stor hund som en Grand Danois «sluker drivstoff», og setter et fotavtrykk som tilsvarer 0,84 hektar. Det er arealet som kreves for å produsere maten hunden spiser.
En schæfer har et «årsforbruk» på på 1,1 hektar.
SUV-en, en Toyota Land Cruiser med en rimelig tørst 4,6-liters motor som kjører moderate 10.000 kilometer i året, setter et karbonavtrykk omregnet til 0,41 hektar i året, inkludert energien som brukes til å bygge bilen, ifølge artikkelen på universitetets hjemmesider.
En flyreise fra Nord-Europa til Mallorca setter til sammenlikning et miljøavtrykk tilsvarende 0,37 hektar
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10094308
[QUOTE=Dag Viking;918966]Litt spesielt å se hvor mange som irriterer seg over dette, og hvor mange som mener det går hardt ut over miljøet. QUOTE]
Det viser med all tydelighet hvor hjernevasket folk flest er i miljøspørsmålet.
Det er vel litt typisk jantelovaktig over det hele ja, folk må få lov til å ha sine sære hobbyer. Jeg har faktisk tatt t-banen i Oslo uten egentlig mål og mening til områder i Oslo jeg sjeldent er på dager jeg har ekstremt lite å gjøre.
Jeg lurer litt om de samme folkene synes det er bortkastede penger å fly firstclass for rundt 11000 til Asia som i høysesong ikke er ekstremt mye mer enn en økonomibillett. Jeg hadde ihvertfall aldri kommet over US Dividend Miles om det ikke hadde vært for disse forumene.
Herregud som folk reagerer på facebook da, noen mennesker har virkelig mindreverdighetskomplekser.
Folk kaster ut dette miljøkortet i øst og vest, håper de er like kritiske til alle "unødvendige" aktiviteter.
Har selv aldri verdt på en MR, men kunne gått tenkt med det en gang.
Det som er så fint med Fjasboka er at det er så lett å "stalke" andre, mange av de som kommer med miljøoppgulp har en del bilder fra syden. Hadde man ikke selv postet under fult navn så hadde jeg kanskje nevnt det. Sydenturen er vel strengt tatt ikke så fryktelig nødvendig den heller
MadNoggie
07-03-2014, 11:55
Nå kan det hende at jeg går glipp av noe vesentlig, isåfall må noen gjerne påpeke det åpenbare, men utifra vinklingen i artikkelen så blir det jo forholdsvis komisk.
Thomas Lone f.eks:
- Bonuspoengene jeg får på denne og andre turer gjør det mulig for meg og familien min å fly første- eller businessklasse for en billig penge på feriereiser til Asia og USA. Jeg prioriterer komfort, jeg ville aldri finne på å reise langt på en trang økonomiklasse. Aldri, sier Thomas Lone.
Når man ser på reiseruten hans den siste tiden så kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på prisene, og jeg undrer også på hvorfor dette ikke blir tatt med i artikkelen generelt, kostnadene for å opparbeide seg de poengene som igjen brukes for å få bonusbilletter på første- eller businessclass. 14-29.05.13: Oslo - Frankfurt - Warszawa (overnatting) - Istanbul - Kuala Lumpur - Kuantan - Istanbul - Warszawa (overnatting) - København - Oslo. Alt på business class.
Jeg skulle likt og sett prisen for dette og logisk tankegang rundt "investeringen"
jameson82
07-03-2014, 12:00
Nå kan det hende at jeg går glipp av noe vesentlig, isåfall må noen gjerne påpeke det åpenbare, men utifra vinklingen i artikkelen så blir det jo forholdsvis komisk.
Thomas Lone f.eks:
Når man ser på reiseruten hans den siste tiden så kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på prisene, og jeg undrer også på hvorfor dette ikke blir tatt med i artikkelen generelt, kostnadene for å opparbeide seg de poengene som igjen brukes for å få bonusbilletter på første- eller businessclass. 14-29.05.13: Oslo - Frankfurt - Warszawa (overnatting) - Istanbul - Kuala Lumpur - Kuantan - Istanbul - Warszawa (overnatting) - København - Oslo. Alt på business class.
Jeg skulle likt og sett prisen for dette og logisk tankegang rundt "investeringen"
Nå står det vel også i artikkelen at det er via kredittkortbruk brorparten av poengene opptjenes til bruk på bonusreiser. Svidde nylig av 190.000 poeng til first class tur til Asia. Av de så var det bare 45.000 som kom ifra flyturer og halvparten av de igjen ifra en feilprising i businessclass til Hong Kong.
MadNoggie
07-03-2014, 12:07
Nå står det vel også i artikkelen at det er via kredittkortbruk brorparten av poengene opptjenes til bruk på bonusreiser. Svidde nylig av 190.000 poeng til first class tur til Asia. Av de så var det bare 45.000 som kom ifra flyturer og halvparten av de igjen ifra en feilprising i businessclass til Hong Kong.
Jeg spør fortsatt om kostnadene.
Personlig så har jeg det motsatt, snitter vel rundt 120k poeng i året via star alliance, litt her og der med BA, rundt 40k poeng fra kredittkortene.
Flight Cancelled
07-03-2014, 12:08
Kunne ikke sagt det bedre selv! :up:
Gleder meg til MR i morgen, jeg! 50 minutes in Madrid... :fly
jameson82
07-03-2014, 12:11
Jeg spør fortsatt om kostnadene.
45.000poeng kan man opptjene på 4,5 gang til Spania. Hver tur i pluss kan man få for ca 1800kr. En reise som i mitt eksempel ligger på rundt 100.000kr siden jeg bestilte bare 3 dager på forhånd. Kunne reist på økonomi for 13.000kr på samme datoene.
Thomas Lone f.eks:
Vel, nå var akkurat denne reisen en feilprising fra Turkish Airlines side, så kostet ca 12000 t/r for meg, min samboer og rekrutt. Her raktet jeg en god del poeng, men de VIRKELIG store poengene har jeg tatt på utlegg som jeg har gjort med mitt Amexkort. Har en omsetning som i fjor og i 2012 passerte 7-siffer. Her er det jeg drar inn de virkelig store poengene.
I tillegg kommer Norgesgruppen TRUMF, tanking på Shell, etc etc.
Thomas
MadNoggie
07-03-2014, 12:37
45.000poeng kan man opptjene på 4,5 gang til Spania. Hver tur i pluss kan man få for ca 1800kr. En reise som i mitt eksempel ligger på rundt 100.000kr siden jeg bestilte bare 3 dager på forhånd. Kunne reist på økonomi for 13.000kr på samme datoene.
Du skal ha flaks hvis du finner tur/retur f.eks Madrid med SAS Plus til 1800kr, i tillegg får man vel strengt tatt 12,5k for tur/retur. Reiser man i en gunstig periode kan man få den til 2800.
Jeg ser ikke helt hvor 100 000 og 13 000 kommer inn.
MadNoggie
07-03-2014, 12:39
Vel, nå var akkurat denne reisen en feilprising fra Turkish Airlines side, så kostet ca 12000 t/r for meg, min samboer og rekrutt. Her raktet jeg en god del poeng, men de VIRKELIG store poengene har jeg tatt på utlegg som jeg har gjort med mitt Amexkort. Har en omsetning som i fjor og i 2012 passerte 7-siffer. Her er det jeg drar inn de virkelig store poengene.
I tillegg kommer Norgesgruppen TRUMF, tanking på Shell, etc etc.
Thomas
Også interessante momenter som burde vært i artikkelen.
Hvordan har du klart å få en omsetning på over en million på American Express kortet ? Og, minst like interessant, hvor store renteutgifter endte du opp med (nå kan det jo selvsagt hende at du har vært svært påpasselig med innbetalingene)
Vel renteutgiftene er ikke et tema, da jeg ikke har kreditt på kortet, og betaler alt ved forfall. Hva jeg bruker kortet på er en privatsak :)
Thomas
MadNoggie
07-03-2014, 12:56
Vel renteutgiftene er ikke et tema, da jeg ikke har kreditt på kortet, og betaler alt ved forfall. Hva jeg bruker kortet på er en privatsak :)
Thomas
Så det blir brukt i firmasammenheng ?
Så det blir brukt i firmasammenheng ?
Som sagt en privatsak, hovedsaken er at kortet koster meg litt i årsavgift, og det føler jeg det er verdt når jeg får blant annet 20 poeng pr 100-lapp i omsetning, og 2-for-1 billett hos SAS&(snart igjen Star Alliance).
Thomas
Dag Viking
07-03-2014, 12:58
Jeg ser ikke helt hvor 100 000 og 13 000 kommer inn.
Det er du selv som spør om dette:
Ved å "investere" kan du ta ut dyre reiser til en billig penge (eks bruk 10 000kr på reiser i Europa, pluss litt kredittkort, og du har nok til en langtur i F som koster 50k, evt 2 stk på biz med CT.
Har man tid og liker å fly, er det ikke vanskelig å få regnestykket til å "lønne seg"
Du skal ha flaks hvis du finner tur/retur f.eks Madrid med SAS Plus til 1800kr, i tillegg får man vel strengt tatt 12,5k for tur/retur. Reiser man i en gunstig periode kan man få den til 2800.
12,5k til MAD forutsetter at man allerede har gullkort.
Man trenger ikke flaks for å finne de billigste reisene, man må bare gidde å søke. A-bucket er priset til 1210kr tur/retur pluss tax.
Flight Cancelled
07-03-2014, 13:01
Er det mulig å "lure" kortet ved å f.eks. gå på Elkjøp å kjøpe en PC til 20k, og så et par dager senere benytte deres "30 dager full returrett" og be om at pengene overføres til et annet kontonummer (enn kredittkortet som gir EB-poeng)?
MadNoggie
07-03-2014, 13:04
Som sagt en privatsak, hovedsaken er at kortet koster meg litt i årsavgift, og det føler jeg det er verdt når jeg får blant annet 20 poeng pr 100-lapp i omsetning, og 2-for-1 billett hos SAS&(snart igjen Star Alliance).
Thomas
Vel, har man over 7 sifret forbruk i 12 og 13 på et Amex kort og ingen andre utgifter på det enn årsavgiften, så har man altså ingen uttak, bare rent forbruk hvor man drar kortet (eller selvsagt bestiller på nett). Med minimum 1 mill i forbruk på kortet i året så er man enten søkklastet med penger og drar alt av store kjøp på kortet, eller så er det store summer i firmasammenheng.
MadNoggie
07-03-2014, 13:11
Det er du selv som spør om dette:
Ved å "investere" kan du ta ut dyre reiser til en billig penge (eks bruk 10 000kr på reiser i Europa, pluss litt kredittkort, og du har nok til en langtur i F som koster 50k, evt 2 stk på biz med CT.
Har man tid og liker å fly, er det ikke vanskelig å få regnestykket til å "lønne seg"
12,5k til MAD forutsetter at man allerede har gullkort.
Man trenger ikke flaks for å finne de billigste reisene, man må bare gidde å søke. A-bucket er priset til 1210kr tur/retur pluss tax.
Jeg var bare nysgjerrig på hvordan du hadde klart å kommet opp i en prisklasse på 100 000kr for en tur/retur reise til Spania. Uansett hvor sent du bestiller.
A-bucket ?
Pluss "litt" kredittkort ? Du må gjerne komme med eksempel på en langtur på første klasse som kan finansieres med 10k på reiser i Europa + litt kredittkort.
Vel, har man over 7 sifret forbruk i 12 og 13 på et Amex kort og ingen andre utgifter på det enn årsavgiften, så har man altså ingen uttak, bare rent forbruk hvor man drar kortet (eller selvsagt bestiller på nett). Med minimum 1 mill i forbruk på kortet i året så er man enten søkklastet med penger og drar alt av store kjøp på kortet, eller så er det store summer i firmasammenheng.
Ikke nødvendigvis, jeg er student og hadde over 250K i omsettning på Amexkortet i 2013.
Alt handler bare om at man er "generøs" og legger ut for flybilletter og hotell hvis man er en gruppe som reiser sammen.
Hadde en kompis som skulle betale 40K for ett arrangement på et Thon hotell, jeg tilbød meg som den gode kompisen jeg er og legge ut for det, dro bort på hotellet betalte med amexkortet og dagen etter satt kompisen min inn beløpet til meg. 8000 EB poneg på meg :)
jameson82
07-03-2014, 13:15
Jeg var bare nysgjerrig på hvordan du hadde klart å kommet opp i en prisklasse på 100 000kr for en tur/retur reise til Spania. Uansett hvor sent du bestiller.
.
Jeg refererte til min bonustur på First til Asia.
Hadde jeg bestilt den hos Lufthansa var prisen rett rundt 100.000kr.
Men billigste økonomi var 13.000kr. Så verdien av de 190.000 eurobonuspoengene lå for meg i prisleiet mellom der.
Kostnadene for poengene var da altså 1800kr X 4,5. Resten poengene var opptjent med å bruke rett kort på varer (og tjenester) jeg hadde kjøpt uansett
A-bucket ?
Pluss "litt" kredittkort ? Du må gjerne komme med eksempel på en langtur på første klasse som kan finansieres med 10k på reiser i Europa + litt kredittkort.
Det var turen til asia i F som hadde kostet 100K ikke til Madrid
Er det mulig å "lure" kortet ved å f.eks. gå på Elkjøp å kjøpe en PC til 20k, og så et par dager senere benytte deres "30 dager full returrett" og be om at pengene overføres til et annet kontonummer (enn kredittkortet som gir EB-poeng)?
Nope.
Når du returnerer noe kjøpt med kredittkort skal det refunderes til samme kort.
Hvorvidt alle er flinke til dette er jo et spørsmål men det er nok akkurat dette som er grunnen til at det tar lang tid å få overført poeng etter kjøp..
MadNoggie
07-03-2014, 13:18
Det var turen til asia i F som hadde kostet 100K ikke til Madrid
Interessant måte å referere til den igjen.
Eller importerer et par biler i året betalt med kort :)
MadNoggie
07-03-2014, 13:28
Eller importerer et par biler i året betalt med kort :)
As in stor sum i firmasammenheng ? :) (vel, ikke nødvendigvis firmasammenheng)
Og er man en gjeng så har man det veldig hyggelig på disse MRene. Jeg hadde ihvertfall det på OSL-ARN-HEL-CPH-TXL-CPH-OSL i fjor :)
Og er man en gjeng så har man det veldig hyggelig på disse MRene. Jeg hadde ihvertfall det på OSL-ARN-HEL-CPH-TXL-CPH-OSL i fjor :)
Støttes 100%. Sjelden hatt det så hyggelig som vi hadde på denne rundturen i fjor. Var alletiders. Noe denne Trip-Reporten understøtter: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114181
Thomas
As in stor sum i firmasammenheng ? :) (vel, ikke nødvendigvis firmasammenheng)
En hobby jeg gjerne kunne tenkt meg men likviditeten setter effektivt en stopper for dette :D
Dag Viking
07-03-2014, 13:44
A-bucket ?
NM i kverulering eller?
A-bucket=billigste plus-billett
Langtur på 1.kl som finansieres med 10k på reiser i Europa + litt kredittkort
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121301
MadNoggie
07-03-2014, 13:48
En hobby jeg gjerne kunne tenkt meg men likviditeten setter effektivt en stopper for dette :D
Hehe
Nå kjenner jeg at jeg er nysgjerrig på hvilken sammenheng man får tillatelse til å dra såpass greie summer på privatkort, vi snakker jo tross alt minimum 83,3k i måneden på et Amex kort.
MadNoggie
07-03-2014, 13:54
NM i kverulering eller?
A-bucket=billigste plus-billett
Langtur på 1.kl som finansieres med 10k på reiser i Europa + litt kredittkort
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121301
Bare generelt nysgjerrig, prøver å finne ut hva jeg skal bruke bonuspoengene på neste år
Flight Cancelled
07-03-2014, 14:43
Leste artikkelen på nytt nå, og jeg må nesten spørre: hvorfor reiser dere på MR/dagsturer? Er det kun for poengenes skyld?
Får inntrykk av det i selve artikkelen. For min del er poengene kanskje 40% av grunnen til MRs, siste 60% er enkelt og greit da jeg liker å fly... Utsikten, følelsen og selve atmosfæren av å fly er det som gjør at jeg ønsker å dra på MR - eller "dagstur". Bestilte nettopp BGO-OSL-ARN-HEL-CPH-BGO i wrapclass for 15k EB-poeng som en "søndagsaktivitet", da jeg enkelt og greit... liker å fly.
Jeg for min del dro t/r samme dag siden jeg fikk billettene svært billig og trengte litt mer poeng på konto for å ta ut en poengtur i biz til USA i sommer og for å fylle opp med poeng til Diamond status. Hadde en skikkelig morsom tur, men blei bra mobba på jobben i går da trynet mitt var på forsiden av papirutgaven til Aftenposten... Hehe
Støttes 100%. Sjelden hatt det så hyggelig som vi hadde på denne rundturen i fjor. Var alletiders. Noe denne Trip-Reporten understøtter: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=114181
Thomas
Tiltredes! Gullkortet for neste år er i boks for lenge siden, og jeg har ingen ambisjoner om sorte diamanter... Men kan nok bli noen rundturer i neste opptjeningsperiode som starter 1. august:)
Tror ikke folk som bare flyr økonomi/charter i europa skjønner hva det vil si å fly FIRST til andre verdensdeler.......
Jeg var også med på denne turen, morsom tur :) Utrolig at folk gidder å ha så mange meninger om hva andre driver med.
Mine grunner for denne MR'n var at jeg manglet 12 700 poeng til Diamond, periode mars-februar, og jeg hadde ikke nok planlagte turer med star alliance resten av måneden.
Jeg manglet også litt poeng til en Companion ticket i C med kona til PEK nå i sommer.
Dessuten var jeg tom for whisky.... Og det er kjedelig å dra på polet :)
Ja, det er mulig.
Jeg kjøpte noe på Lefdal som jeg returnerte etter noen dager... Jeg fikk da muligheten til å få pengene tilbake på valgfri konto. Betalte med Trumf visa.
Ja, det er mulig.
Jeg kjøpte noe på Lefdal, som jeg returnerte etter noen dager... Jeg fikk da muligheten til å få pengene tilbake på valgfri konto. Betalte med Trumf visa.
Du skal ikke kunne få det, så den som har tatt i mot returen har nok ikke sett at det ble betalt med kredittkort..
Tror ikke folk som bare flyr økonomi/charter i europa skjønner hva det vil si å fly FIRST til andre verdensdeler.......
Jeg var også med på denne turen, morsom tur :) Utrolig at folk gidder å ha så mange meninger om hva andre driver med.
Mine grunner for denne MR'n var at jeg manglet 12 700 poeng til Diamond, periode mars-februar, og jeg hadde ikke nok planlagte turer med star alliance resten av måneden.
Jeg manglet også litt poeng til en Companion ticket i C med kona til PEK nå i sommer.
Dessuten var jeg tom for whisky.... Og det er kjedelig å dra på polet :)
Stå på, gutter! (for det er vel mest gutter, selv om jeg har hørt om en og annen kvinnelig MR'er) :)
Man får anta at de som gjør slikt har brukbar oversikt over hva bonus kan brukes til og hva verdien av poeng/status er, så hvorfor man skal legge seg bort i dette skjønner jeg absolutt ingenting av.
Northrider
07-03-2014, 18:58
Jeg synes det er stilig med folk som tør å stå frem med sin egen hobby, uansett hvor spesiell eller dyr i drift den er. Hva andre mener skal man putte i en boks og legge i cargo-bay til et land langt langt borte.
Jeg kan vel forsiktig si at jeg aldri helt har forstått "magien" med Business og First, men nå er jeg utdannet i Forsvaret og egentlig ganske vant til å "hate".. ;)
Kjempetråd!!!! Dette er det ikke bare guttunger som gjør. Er snart 60 og synes dette er kjempegøy!!!!!!
Hadde det vært snakk om at alle statuspoengene skulle tas med MR, hadde det vel for de fleste ikke vært verdt det. For meg var det følgende regnestykke:
T/r Berlin. 3.000 poeng (ferie) ca 1.100,-
T/r USA. 20.000 poeng (feilprising UA) 2.200.-
Tur USA. 3.700 poeng (feilprising UA) 1.100.- (returen kom på neste opptjeningsår)
T/r NCE. 9.200 poeng (ferie). 2.100,-
Her stod jeg med. 35.900 poeng (trengte 45.000) og kun en ledig søndag før opptjeningsperioden var over. Sølvkort eller MR? For meg ble da kostnaden for å få gullkortet kr 1.700,- for MR til ALC, resten er ferie som jeg hadde tatt alikevel. Jeg hadde heller aldri fått disse feilprisingene til USA uten Flyprat.
Jeg reiste OSL-ALC-OSL jeg, og koste meg i pluss.
[...] men nå er jeg utdannet i Forsvaret og egentlig ganske vant til å "hate".. ;)
Så, så.. dere har det vel ganske godt i Flyforsvaret ;)
Kikket litt på en av poengløpene som stod i artikkelen det var
OSL-FRA-VIE-LHR-VIE-FRA-OSL i business og da er jeg litt nysgjerrig på hvilken selskap han flydde med , noen som vet det ?
http://bonusfeber.no/hva-er-det-som-far-mennesker-til-fly-kun-oppna-status-eller-poeng/
Confessions of a mileage junkie
robertaas
08-03-2014, 13:44
Herregud som folk reagerer på facebook da, noen mennesker har virkelig mindreverdighetskomplekser.
Hvor på Facebook er det folk klager? Sidene til Fremtiden i Våre hender? Selv bruker jeg alltid si at jeg kun flyr kollektivt når noen klager på reiseaktiviteten min. Det bruker avvepne dem. :lol:
Ser ut til at jeg havner på rundt 4 poeng per kr for helgens tur og enda bedre på neste tur så det er vel også en slags milage run. Må ha match på så mye som mulig av disse for at jeg skal bestille en reise:
a) spennende destinasjon jeg enda ikke har sett
b) riktig tid på året å reise dit
c) lav pris på reise
d) mye poeng per reisekroner
Uten at a) slår til er imidlertid reise uaktuelt. Kunne altså ikke tenkt meg å reise ett sted uten å komme meg ut av flyplassen og oppleve noe fra stedet, men folk er heldigvis forskjellige og har forskjellige preferanser. :up:
Kikket litt på en av poengløpene som stod i artikkelen det var
OSL-FRA-VIE-LHR-VIE-FRA-OSL i business og da er jeg litt nysgjerrig på hvilken selskap han flydde med , noen som vet det ?
Kombinasjon av SAS-Lufthansa-Austrian. Etter sommeren i fjor har jeg ikke funnet noen flere av disse reisekombinasjonene. Kostet ca 6200. Etter at SAS har kommet med så billig billetter i PLUS, så er det heller ikke verdt å ta denne turen bare for poengene.
Thomas
Twin Otter
08-03-2014, 14:45
Hvor på Facebook er det folk klager? Sidene til Fremtiden i Våre hender?
På Aftenpostens sider på Facebook.
https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10153945841090393?stream_ref=10
Selv ble jeg så lei av sure kommentarer og synes det bare er litt morsomt. Jeg er ikke han som skrev fjorten ganger at "flyene går uansett". Men han skal ha for god innsats.
På Aftenpostens sider på Facebook.
https://www.facebook.com/aftenposten/posts/10153945841090393?stream_ref=10
Selv ble jeg så lei av sure kommentarer og synes det bare er litt morsomt.
Leste den kommentaren der vi ble sammenlignet med skogbrannstiftere. Da var det på tide å finne noe nytt å lese :D
Bizflyer
08-03-2014, 19:10
Kikket på kommentarene jeg også, og blir overrasket over hvor teite enkelte kan være i sin enfoldighet.
Man kunne jo spør seg om hvor mye papir disse bruker unødvendig, og anklage dem for å ha rasert regnskogen i Brasil. Eller hva med de som kjører seg en søndagstur uten må og mening. Eller de som slipper ut farlige gasser gjennom å prompe?
Nei, la oss fly i fred sier jeg!
jameson82
08-03-2014, 20:49
Kikket på kommentarene jeg også, og blir overrasket over hvor teite enkelte kan være i sin enfoldighet.
Man kunne jo spør seg om hvor mye papir disse bruker unødvendig, og anklage dem for å ha rasert regnskogen i Brasil. Eller hva med de som kjører seg en søndagstur uten må og mening. Eller de som slipper ut farlige gasser gjennom å prompe?
Nei, la oss fly i fred sier jeg!
Og de samme som kaster miljøkortet,overpakker suven fredag ettermiddag,står i kø opp til hytta på Hemsedal.Sprengfyrer i vedovnen,og reiser ned igjen søndag formiddag..
Twin Otter
08-03-2014, 20:51
Booket meg en m/r til MAD via CPH 29.mars i ren protest mot sure oppgulp på Facebook og som en liten hyllest til oss galninger. Det er bare å hive seg på!
I all uenighet her på forumet er det tydelig at alle at kan være forente om en felles fiende.
Man må jo ha litt forståelse for t noen reagerer på det som er annerledes. På samme måte som at dere syns andre raringer er rare.
På samme måte som at dere syns andre raringer er rare.
Sånne som spotter tog, for eksempel. DE er rare, de...! :stir
Flight Cancelled
08-03-2014, 23:33
I all uenighet her på forumet er det tydelig at alle at kan være forente om en felles fiende.
Man må jo ha litt forståelse for t noen reagerer på det som er annerledes. På samme måte som at dere syns andre raringer er rare.
En ting er å syntes at noen er rare, og holde det for seg selv, eller snike det inn i en relativt harmløs kommentar. Å virkelig tenne på alle plugger og klage på "miljøskadene" og alt annet som etter deres syn er feil med mileage runs, det er noe annet.
+1 :stir
Utflyttet
09-03-2014, 09:33
Eller skip! :colgate:
-A
Da jeg var guttunge satt vi langs hovedveier og skrev ned bilskilt, det var stort å finne bokstaver langt unna i Norge...:colgate:
Det er en ting som er sterkere en selve livskraften i Norge. Og det er misunnelsen. Makan til ansamling av PK kommentarer på den aftenposten siden.
Forøvrig ett av de store problemene Norge har i dag. Alle er så inne i granskauen politisk korrekte.
Bruker 1,5 liter bensin på mila med familiebilen og skal aldri ha prius/tesla som gjerne denne gjengen forfekter som ett godt alternativ. Denne gjengen har sjelden satt seg inn i produksjonskostnader om man regner med energiforbruk feks. Samma folka som er skyld i diesel, som til syvende å sist er mer skadelig for miljøet en bensin. Noe de nektet å ta inn over seg "back in the days"
Anyhow, fly mer MR folkens!! :colgate:
C-klasse
09-03-2014, 12:27
Det som er gøy med å lese kommentarfeltene på nettavisene er at man føler seg veldig mye klokere selv.
Forøvrig ett av de store problemene Norge har i dag. Alle er så inne i granskauen politisk korrekte.
Bruker 1,5 liter bensin på mila med familiebilen og skal aldri ha prius/tesla som gjerne denne gjengen forfekter
Tesla er heller ikke politisk korrekt, den er for dyr (dvs for billig..). Skal man kjøre miljøvennlig skal det være ukomfortabelt om det skal telle...
Er jo oppstandelse i alle kommentarfelt når Tesla nevnes i en artikkel..
Det store problemet er at kommentarfelt gir utløp for alle provokatører og særinger som sitter og surmuler hele dagen. Det er sjelden interessante og balanserte innlegg, men det har vel sin naturlige forklaring at fornuftige utdannede mennesker ikke har tid til å spy ut irritasjon og uvitenhet i alle artikler på nett...
Hvem i fa** bryr seg om alle "haterne" der ute! :-D Smil og vær glad!
geirfugl
15-03-2014, 10:05
12 dager : ADB--MUC-EWR-LAX-IAH-BAH-IAH-LAX-EWR-LAX-IAH-BAH-IAH-SFO-LAX-IAH-IST-ADB Kom hjem for to dager siden.
Traff en anen FTer på begge IAH-BAHene som reiste IAH-BAH uten å overnatte i Bahrain,-han var minst 65 !! Det blir for tøft for undertegnede. Tror vi var minst 6-8 stykker i E+ på en av disse.
For oss som ikke bor i USA er utfordringen å finne TATLer som lar seg kombinere med MR ex USA,til MR pris.Det synes jeg er ganske morsomt.
Reiser 2xOSL-EWR-IAH-EZE tr kombinert med DAL- EWR-HKG-SGN tr til høsten,men de teller ikke fult ut siden OSL-EZE er i V klasse og kan opgraderes med sertifikater på UA,det blir litt juks,selv med UAs ekstremt kjipe biz.
For øvrig er jo dette en direkte billig hobby,har bestilt turer som gir nesten 300.000 UA poeng(med bonus) i år,dette koster noe over 5000 usd og gir meg 6 langturupgrades og en del regionals i USA. I tilleg kommer jo disse hersens poengene fra både flyturer,CC og kompansasjon for IRROPS. .De kan man jo evnt donere til et veldedig formål hvis man ønsker det.Tviler på at dette er mere en forskjellen på å f.eks kjøre en liten vs en mellomstor bil i land som Norge og Tyrkia hvor bilhold koster flesk!!
Uff, juks å fly business? Nei takke meg til BA, TP-runs skjer heldigvis kun i J og F :)
geirfugl
16-03-2014, 16:23
Uff, juks å fly business? Nei takke meg til BA, TP-runs skjer heldigvis kun i J og F :)
Definitivt juks!!! Sånn ellers liker jeg også å fly i F og J,men i MR samenheng er det JUKS !!!
Forresten : jeg tar imot upgrades når de kommer "sånn litt fra åven",ved insjekking,får være måte på sportsånden!!!,men MR er først og fremst en sportsaktivitet,jeg mistenker faktisk mange for at disse hersens poengene egentlig ikke er det viktigste!!
Kjenner flere som fortsetter med sinnsyke MR,lenge etter at f.eks 1K er opnådt,og GS på MR er tross alt umulig!!!
Hvem bryr seg vel om kommentarfelt uansett.
Vel. Skal hilse fra mine kollegaer i SK og si at vi synes det er kjempestas å ha dere ombord! :D
Twin Otter
29-03-2014, 23:37
Vel. Skal hilse fra mine kollegaer i SK og si at vi synes det er kjempestas å ha dere ombord! :D
Du må hilse tilbake og kanskje forklare noen av kollegane dine hva en milagerun er for noe. Hadde en dansk purser som ikkje skjønte bæret av hva jeg holdt på med da jeg kom ombord igjen i Madrid i ettermiddag.
peterfox
30-03-2014, 00:12
Booket meg en m/r til MAD via CPH 29.mars i ren protest mot sure oppgulp på Facebook og som en liten hyllest til oss galninger. Det er bare å hive seg på!
God tur - bon voyage....
peterfox
30-03-2014, 00:19
Du må hilse tilbake og kanskje forklare noen av kollegane dine hva en milagerun er for noe. Hadde en dansk purser som ikkje skjønte bæret av hva jeg holdt på med da jeg kom ombord igjen i Madrid i ettermiddag.
Hei,
Uten å ha detalj informasjon om "purser" instruksen, - dette skal han "drite" i - hans jobb er å lede kabinens besetning, sørge for sikkerheten og gjennomføre oppsatt service-program ref. CARI - Cabin Attendant Route Inofrmation,
Dersom han/hun har meninger om passasjerene, bør han finne et internt eget fora for dette, ikke mot DEG - som "at the end of the day" betaler lønnen hans/hennes,
Fryktelig uproft.
Skal sjekke hvem det var...