View Full Version : Yerevan eller Tbillisi?
Vurderer en tur til øst i løpet av våren/sommeren, men er litt usikker på hvor.
Tenker Baku, Yerevan, Tbillisi.. Men Baku må man vel ha Visum, og det blir litt kronglete ifra Norge. Har sett noen tripreports ifra de andre stedene, men fortsatt usikker på hva som kan passe best. Har også prøvd å lese meg opp på div nettsteder, men er ikke akkurat mye info å finne foruten det man allerede vet.
Ønsker:
- Ok hotell, ikke noe "rønne" i skogen.
- Relativt billig, men god mat. Og bra hygiene.
- En plass der man kan kombinere 1-2 dager i byen med en utflukt som er "spennende". Er åpen for det meste, men har ikke førerkort selv, så leiebil utgår.
- Greie engelskkunnskaper, og ok avstand til flyplass.
- Gjerne noen muligheter for shopping.
- Ikke for varmt, max 35 grader. (hotell med mulighet for sol/bad hadde vært topp)
Noen som har vært på en av/alle disse stedene og kan anbefale noe? Hoteller, restauranter, gjøremål, utflukter etc..? En kombinasjonstur til flere steder er også aktuelt.
Bilkjøring anbefales vel uansett ikke i de landene der. Georgia frister meg veldig, landet har en interessant mat- og vinkultur, og det finnes etterhvert en del bra hoteller i badebyen Batumi og Tbilisi. Selv vurderer jeg Georgia i kombonasjon med Azerbaijan, det går nattog mellom Tbilisi og Baku, og TK, LH, OV og SU har greie flyforbindelser dit.
En kombinasjon mellom Baku og Tbillisi hadde fristet ja. Men hvordan gjør man det med visum til Aserbajdsjan da? Kjøpes det på togstasjonen i Tbillisi?
L1011-500
06-03-2014, 22:39
Vurderer en tur til øst i løpet av våren/sommeren, men er litt usikker på hvor.
Tenker Baku, Yerevan, Tbillisi.. Men Baku må man vel ha Visum, og det blir litt kronglete ifra Norge. Har sett noen tripreports ifra de andre stedene, men fortsatt usikker på hva som kan passe best. Har også prøvd å lese meg opp på div nettsteder, men er ikke akkurat mye info å finne foruten det man allerede vet.
Ønsker:
- Ok hotell, ikke noe "rønne" i skogen.
- Relativt billig, men god mat. Og bra hygiene.
- En plass der man kan kombinere 1-2 dager i byen med en utflukt som er "spennende". Er åpen for det meste, men har ikke førerkort selv, så leiebil utgår.
- Greie engelskkunnskaper, og ok avstand til flyplass.
- Gjerne noen muligheter for shopping.
- Ikke for varmt, max 35 grader. (hotell med mulighet for sol/bad hadde vært topp)
Noen som har vært på en av/alle disse stedene og kan anbefale noe? Hoteller, restauranter, gjøremål, utflukter etc..? En kombinasjonstur til flere steder er også aktuelt.
Hei!
Har vært to ganger i Armenia og én gang i Georgia (for en liten måned siden)
En kombinasjon av Tbilisi og Armenia er nok det beste, da jeg mener at begge byene (og landene) har mye å by på. Personlig liker jeg Armenia og Georgia like godt, men på hver sin måte.
Georgia er mye mer europa-orientert enn det Armenia er, så du finner flere internasjonale hotellkjeder og butikker her. Videre snakker flere folk engelsk her enn i Armenia, dog er det veldig få som snakker engelsk, men folk er ekstremt hjelpsomme. Georgia har også satset mye mer på turisme enn det Armenia har gjort, men dette er en av grunnene til at jeg liker Armenia så godt.
Når det gjelder ønskene dine:
-Hotel: Ok hotell er ingen problem å finne i noen av byene. I Jerevan kan jeg varmt anbefale Hotel Meg.
-Pris: begge landene er ekstremt billige, men Armenia er aller billigst. Du får fint en god middag med drikke for 50 kr. Transport er også billig i begge landene. Man kommer hvor man vil i begge landene for under 100 kr hvis man reiser med minibuss eller tog. Mathygienen er også god, eller jeg har i hvert fall ikke blitt syk. (Bare ikke drikk vannet i drikkefontenene i Jerevan)
-Utflukt: Fra både Tbilisi og Jerevan finnes det et stort antall dagsturer man kan ta. Enten på egenhånd (den offentlige kommunikasjonen er utrolig god) eller med en guide/ i en gruppe (kan anbfale Envoy Hostel)
-Flyplass: Avstanden til flyplassen i både Tbilisi og Jerevan er ca 20 min +/-.
-Shopping: Ingen av byene er spesielt kjent for shopping, men Tbilisi kan i hvert fall by på litt, mens Jerevan stiller litt dårligere.
- Temperatur: den beste tiden å reise på er på våren og høsten. Da jeg var i Jerevan i mai i fjord lå temperaturen på mellom 20-25 grader.
Populære utflukter fra Tbilisi inkluderer Kazbegi, Gori, Mtskheta, Uplistsikhe, Davit Gareji-klosteret for å nevne noen. Fra Jerevan går det stort sett i gamle kirker, men disse ligger ofte på spektakulære steder. Noen forslag er Khor Virap, Noravank, Echmiadzin, Lake Sevan, Geghard og Garni temple ( sistnevnte er et gammelt tempel i gresk stil)
Hvis du vil besøke "Aserbajdsjan", men ikke vil styre med visum, kan du jo reise til Nagorno Karabakh, som er en selverklært stat i Aserbajdsjan hvor de fleste innbyggerne er etniske Armenere. Du kan bare reise hit fra Armenia og visum ordnes i Armenia eller i hovedstaden i Nagorno Karabakh. (Har ikke vært i NK enda, men det blir nok om ikke så lenge)
Ellers er du sikkert klar over at grensen mellom Armenia og Aserbajdsjan er helt stengt, og at du må reise via Georgia hvis du skal fra Aserbajdsjan til Armenia.
Sånn ellers så arbeider jeg med en trip report fra turen til Georgia og Armenia jeg hadde for en liten måned siden. Stay tuned :)
Ah! Utrolig bra post!
Der kom jo egentlig alt jeg lurte på ramlende inn i samme innlegg ;)
Ut ifra det du sier, så høres det ut som Tbillisi er det som kanskje passer meg best. Men skjønner også hvorfor du liker Armenia. Er klar over uvennskapet mellom azer og armenia ja ;)
Men avventer TR'en din før jeg bestiller :)
Takk igjen for all nyttig info!