WF-380
06-03-2014, 16:27
Det har etterhvert blitt en fast tradisjon at jeg og dattera mi, som nå har blitt 11 år, tar en tur til Florida sammen på vinteren. Og det ser ut som at vi kommer til å fortsette med det sålenge det er av interesse for henne. Tidligere har vi prøvd SAS og Continental, Virgin Atlantic, og i fjor fløy vi med Icelandair. Siste turen var såpass trivelig at jeg hadde tenkt å gjenta den i år, men så ble det plutselig klart at Norwegian skulle begynne å fly direkte til Fort Lauderdale. Både Dreamliner og direkterute var helt klart fristende, og turen ble bestilt såpass tidlig som i mai i fjor. Hoteller ble booket i Fort Myers Beach på sørvestkysten og i Orlando.
Så på første dagen av vinterferien ble det endelig klart for avreise, og vi begynte med å ta toget til Gardermoen, akkurat som i fjor. Automatinnsjekk ble forsøkt, og jeg kom så langt som til scanning av passene før det bare kom en feilmelding på skjermen og hele greia ble avbrutt. Så da ble det innsjekk ved skranke, sikkerhetskontrollen var lynkjapp, og vi var inne på utenlandsavdelingen i god tid før avgang. Jeg oppfattet det slik at USA-reisende med Norwegian ikke kan bruke automatinnsjekk, men er ikke sikker på om jeg har forstått dette riktig.
https://image.ibb.co/kMMNu7/OSL_LNC.jpg (https://ibb.co/g7jaE7)
EI-LNC ved utgang 50 på Gardermoen.
https://image.ibb.co/hRHj7S/OSL_LNC2.jpg (https://ibb.co/kcS6Mn)
En litt nærmere titt.
Lørdag 22 Februar 15:40 DY7031 OSL-FLL, Boeing 787-8 EI-LNC, Sete 3G og J
Ombordstigingen begynte fra gate 50 en halv time før avgang. Vi fikk dreie til venstre for å finne setene våre på rad 3. Crewet viste seg å være fra Thailand, Sverige og Finland. Jeg klarte ikke å plassere stemmen fra cockpit geografisk, men han var tydeligvis europeer. Førsteinntrykket av kabinen var lyst og fint, med generøs beinplass. Jeg satt godt i setet og var faktisk imponert over forholdene. Var selvfølgelig spent på om vi skulle komme oss av gårde på tiden, men det gjorde vi faktisk. Det var mildt og regn på Gardermoen denne dagen, så dermed ingen de-icing.
https://image.ibb.co/eAtP7S/DY7031_Seats.jpg (https://ibb.co/jfx6Mn)
Dette er hvordan 4G og J så ut før det kom noen og satte seg i dem.
https://image.ibb.co/crTrnS/DY7031_Cabin.jpg (https://ibb.co/gyOfgn)
EI-LNC har hvit hale, men det er ihvertfall et bilde av Ibsen inne i kabinen.
Det var nokså glissent belegg i premium economy denne dagen. Alle setene i midtrekka var ledige, pluss et par seter blant vindusrekken. Etter avgang kom det et to passasjerer fram og satte seg i hver sin midtrad. Lurer på om de kanskje selger oppgraderinger etter avgang? Det ble ihvertfall ikke annonsert noe.
https://image.ibb.co/dx8fgn/DY7031_Cabin2.jpg (https://ibb.co/b1OD1n)
Utsikten fra 3G.
https://image.ibb.co/jjpaE7/DY7031_Legroom.jpg (https://ibb.co/eyKxSS)
Måtte bare dokumentere den gode beinplassen på disse setene.
Vi tok av mot sør på vestre bane, og kursen ble etterhvert satt vestover nord for Færøyene og like sør for Island. Brukte tiden på måltidet som ble servert, utforsking av underholdningssystemet, og litt skriving på denne rapporten. Jeg var imponert over kartet, men ikke så mye av lydkvaliteten på øretelefonene som lå klar i setet. Headset fra Bose har jeg lenge grublet på å anskaffe meg, og nå kunne jeg bare angre på at jeg ikke hadde klart å iverksette innkjøp. Ja og så lekte vi selvfølgelig litt med dimming av vinduet som sikkert alle gjør første gang de reiser med 787. Alle vinduene unntatt vårt i denne kabinen ble faktisk dimmet helt ned av de andre passasjerene. Eller kanskje det ble gjort av crewet. Det ble litt sånn night flight stemning av dette. Vi dimmet ned først over USA når sola begynte å skinne inn på vår side.
https://image.ibb.co/bEVFE7/DY7031_Dinner.jpg (https://ibb.co/dJyfgn)
Kyllingmiddagen var helt OK, selv om porsjonen var litt liten. Skyllet det hele ned med en hvitvin.
https://image.ibb.co/ecd2u7/DY7031_Iceland.jpg (https://ibb.co/cSBNu7)
Fikk sett litt av Island mellom skyene.
https://image.ibb.co/heeLgn/DY7031_Greenland.jpg (https://ibb.co/jxYfgn)
Mye skyer over Grønland denne gangen, men fikk ihvertfall dette glimtet av vestkysten.
https://image.ibb.co/dLpmMn/DY7031_Snackbar.jpg (https://ibb.co/cnDD1n)
Ble litt småsulten underveis så da måtte snackbaren prøves ut. Den fungerte helt utmerket. Mindre enn fem minutter etter bestilling ble varene bragt til setet. Kylling-wrapen var faktisk det beste jeg spiste ombord.
https://image.ibb.co/hbGoZ7/DY7031_Coredump.jpg (https://ibb.co/cyU8Z7)
Klarte faktisk å krasje underholdningssystemet med å utforske kartet. Måtte restarte hele greia.
https://image.ibb.co/hEOrnS/DY7031_Supper.jpg (https://ibb.co/iPpWnS)
Dette måltidet ble servert like før landing, og lignet mistenkelig på en frokost. Det viste seg å stemme, for det var det samme som ble servert før landing i Oslo på returen.
Landingen var omtrent på tiden kl 2000 i Fort Lauderdale. Da vi kom ut av flyet kom det tre busser som kjørte passasjerene til et eget bygg der immigrasjonen foregikk. Det er jo alltid et spenningsmoment hvor lang tid det kommer til å ta. Vi var ikke de aller første i køen, men den ble effektivt ekspedert, og vi sto vel bare drøyt ti minutter i kø før det var vår tur. Meget bra. Ved bagasjeutleveringen var det ingen skjermer med info, men så kom det en nordmann og ropte på norsk hvilket bånd bagasjen skulle komme på. Tydelig at Norwegian har en stedlig representant fra Norge. Så måtte vi vente litt før koffertene begynte å komme, og det varte og rakk før vi hadde fått begge våre. Brukte ca. en halv time på bagasjen. Uansett var jeg godt fornøyd med FLL som ankomstflyplass. Så var det ut å finne bussen til Sixt, som vi hadde bestilt bil hos. Da måtte vi først ta bussen til det sentrale leiebilområdet, deretter en egen buss derfra til Sixt som ligger utenfor flyplassen. Der ble jeg ekspedert av en hyggelig fyr som, når han hørte at jeg var interessert i å leie en Cadillac, fant fram en CTS til oss. Det ble mye dyrere enn jeg hadde tenkt, men jeg har siklet etter denne bilen i mange år.
Dagen ble så avsluttet med en kort kjøretur til Courtyard Weston, like vest for FLL. Det hadde blitt noe drøyt å kjøre vestover til Fort Myers denne allerede kvelden.
Så på første dagen av vinterferien ble det endelig klart for avreise, og vi begynte med å ta toget til Gardermoen, akkurat som i fjor. Automatinnsjekk ble forsøkt, og jeg kom så langt som til scanning av passene før det bare kom en feilmelding på skjermen og hele greia ble avbrutt. Så da ble det innsjekk ved skranke, sikkerhetskontrollen var lynkjapp, og vi var inne på utenlandsavdelingen i god tid før avgang. Jeg oppfattet det slik at USA-reisende med Norwegian ikke kan bruke automatinnsjekk, men er ikke sikker på om jeg har forstått dette riktig.
https://image.ibb.co/kMMNu7/OSL_LNC.jpg (https://ibb.co/g7jaE7)
EI-LNC ved utgang 50 på Gardermoen.
https://image.ibb.co/hRHj7S/OSL_LNC2.jpg (https://ibb.co/kcS6Mn)
En litt nærmere titt.
Lørdag 22 Februar 15:40 DY7031 OSL-FLL, Boeing 787-8 EI-LNC, Sete 3G og J
Ombordstigingen begynte fra gate 50 en halv time før avgang. Vi fikk dreie til venstre for å finne setene våre på rad 3. Crewet viste seg å være fra Thailand, Sverige og Finland. Jeg klarte ikke å plassere stemmen fra cockpit geografisk, men han var tydeligvis europeer. Førsteinntrykket av kabinen var lyst og fint, med generøs beinplass. Jeg satt godt i setet og var faktisk imponert over forholdene. Var selvfølgelig spent på om vi skulle komme oss av gårde på tiden, men det gjorde vi faktisk. Det var mildt og regn på Gardermoen denne dagen, så dermed ingen de-icing.
https://image.ibb.co/eAtP7S/DY7031_Seats.jpg (https://ibb.co/jfx6Mn)
Dette er hvordan 4G og J så ut før det kom noen og satte seg i dem.
https://image.ibb.co/crTrnS/DY7031_Cabin.jpg (https://ibb.co/gyOfgn)
EI-LNC har hvit hale, men det er ihvertfall et bilde av Ibsen inne i kabinen.
Det var nokså glissent belegg i premium economy denne dagen. Alle setene i midtrekka var ledige, pluss et par seter blant vindusrekken. Etter avgang kom det et to passasjerer fram og satte seg i hver sin midtrad. Lurer på om de kanskje selger oppgraderinger etter avgang? Det ble ihvertfall ikke annonsert noe.
https://image.ibb.co/dx8fgn/DY7031_Cabin2.jpg (https://ibb.co/b1OD1n)
Utsikten fra 3G.
https://image.ibb.co/jjpaE7/DY7031_Legroom.jpg (https://ibb.co/eyKxSS)
Måtte bare dokumentere den gode beinplassen på disse setene.
Vi tok av mot sør på vestre bane, og kursen ble etterhvert satt vestover nord for Færøyene og like sør for Island. Brukte tiden på måltidet som ble servert, utforsking av underholdningssystemet, og litt skriving på denne rapporten. Jeg var imponert over kartet, men ikke så mye av lydkvaliteten på øretelefonene som lå klar i setet. Headset fra Bose har jeg lenge grublet på å anskaffe meg, og nå kunne jeg bare angre på at jeg ikke hadde klart å iverksette innkjøp. Ja og så lekte vi selvfølgelig litt med dimming av vinduet som sikkert alle gjør første gang de reiser med 787. Alle vinduene unntatt vårt i denne kabinen ble faktisk dimmet helt ned av de andre passasjerene. Eller kanskje det ble gjort av crewet. Det ble litt sånn night flight stemning av dette. Vi dimmet ned først over USA når sola begynte å skinne inn på vår side.
https://image.ibb.co/bEVFE7/DY7031_Dinner.jpg (https://ibb.co/dJyfgn)
Kyllingmiddagen var helt OK, selv om porsjonen var litt liten. Skyllet det hele ned med en hvitvin.
https://image.ibb.co/ecd2u7/DY7031_Iceland.jpg (https://ibb.co/cSBNu7)
Fikk sett litt av Island mellom skyene.
https://image.ibb.co/heeLgn/DY7031_Greenland.jpg (https://ibb.co/jxYfgn)
Mye skyer over Grønland denne gangen, men fikk ihvertfall dette glimtet av vestkysten.
https://image.ibb.co/dLpmMn/DY7031_Snackbar.jpg (https://ibb.co/cnDD1n)
Ble litt småsulten underveis så da måtte snackbaren prøves ut. Den fungerte helt utmerket. Mindre enn fem minutter etter bestilling ble varene bragt til setet. Kylling-wrapen var faktisk det beste jeg spiste ombord.
https://image.ibb.co/hbGoZ7/DY7031_Coredump.jpg (https://ibb.co/cyU8Z7)
Klarte faktisk å krasje underholdningssystemet med å utforske kartet. Måtte restarte hele greia.
https://image.ibb.co/hEOrnS/DY7031_Supper.jpg (https://ibb.co/iPpWnS)
Dette måltidet ble servert like før landing, og lignet mistenkelig på en frokost. Det viste seg å stemme, for det var det samme som ble servert før landing i Oslo på returen.
Landingen var omtrent på tiden kl 2000 i Fort Lauderdale. Da vi kom ut av flyet kom det tre busser som kjørte passasjerene til et eget bygg der immigrasjonen foregikk. Det er jo alltid et spenningsmoment hvor lang tid det kommer til å ta. Vi var ikke de aller første i køen, men den ble effektivt ekspedert, og vi sto vel bare drøyt ti minutter i kø før det var vår tur. Meget bra. Ved bagasjeutleveringen var det ingen skjermer med info, men så kom det en nordmann og ropte på norsk hvilket bånd bagasjen skulle komme på. Tydelig at Norwegian har en stedlig representant fra Norge. Så måtte vi vente litt før koffertene begynte å komme, og det varte og rakk før vi hadde fått begge våre. Brukte ca. en halv time på bagasjen. Uansett var jeg godt fornøyd med FLL som ankomstflyplass. Så var det ut å finne bussen til Sixt, som vi hadde bestilt bil hos. Da måtte vi først ta bussen til det sentrale leiebilområdet, deretter en egen buss derfra til Sixt som ligger utenfor flyplassen. Der ble jeg ekspedert av en hyggelig fyr som, når han hørte at jeg var interessert i å leie en Cadillac, fant fram en CTS til oss. Det ble mye dyrere enn jeg hadde tenkt, men jeg har siklet etter denne bilen i mange år.
Dagen ble så avsluttet med en kort kjøretur til Courtyard Weston, like vest for FLL. Det hadde blitt noe drøyt å kjøre vestover til Fort Myers denne allerede kvelden.