View Full Version : Norwegian Long Haul og frakt
Forstår at frakt av varer er en essensiell del av inntjeningen hos SK og TG fra Oslo, og sikkert fra øvrige steder også. Hvordan er det med DU? Fyller de buken til BKK eller JFK?
I følge denne videoen tar de med en god del laks til BKK. (Fra ca. 2:00 sier kapteinen noe om frakt)
https://www.youtube.com/watch?v=SrLUzeyxhkc
Kan vel si litt om dette, tross alt mitt kjerneområde.
Vi sender en god del frakt DU maskinene. Vi har faste sendinger på JFK/FLL og BKK.
Og tidvis kan det være betraktelige mengder vi har med på disse flightene.
Alt i fra små sendinger på rundt 1 tonn og opp til flere paller på 6-8 tonn.
Og siden SAS nevnes. Tror det skal godt gjøres å finne en avgang med SK907 til EWR uten at det er noe fisk i kjelleren på den.
S
Kan vel si litt om dette, tross alt mitt kjerneområde.
Vi sender en god del frakt DU maskinene. Vi har faste sendinger på JFK/FLL og BKK.
Og tidvis kan det være betraktelige mengder vi har med på disse flightene.
Alt i fra små sendinger på rundt 1 tonn og opp til flere paller på 6-8 tonn.
Og siden SAS nevnes. Tror det skal godt gjøres å finne en avgang med SK907 til EWR uten at det er noe fisk i kjelleren på den.
S
Har Thai Airways också bra med cargo på OSL-BKK?
på ARN-BKK har TG oftast fullt med cargo på sin 777-300ER.
Frequent Traveller
06-03-2014, 12:11
Hvis noen kunne rapportere inn her - i gjennomsnitt - hvor mange av totalt 28 stk. LD3 som finnes nede i 788 kreves til CIL (innsjekket bagasje), kunne vi deretter regne frem og sammenligne aggregerte (pax + frakt) inntjenings-evner A330 vs A340 vs 787 vs 777 pä diverse ruter ... ? Vi anvender fölgende likning, gjeldene eksempelsvis for 788 :
(aggregert) ASK = [ (seat count) + (28 - CIL) ULD x 1/φ ] x L
hvor 'φ' er konversjonsfaktoren mellom fraktrate og YCff (Y-class full fare ticket) mens 'ULD' er volym i cuft pä anvendt ULD - dvs LD3, paller ...; videre er 'L' strekningens lengde i Km ... NB, pä langdistanse-ruter ligger ULD/φ noe lavere enn pä feeder-ruter ...
………………………… 788 NAX … A343 SAS ... 773 THY
Antall LD3 nede ……. 28 ………. 32 ..………. 44
Seter Premium ……. (NIL) ………. 46 ..………. 28
Seter Plus ……………. 32 …………. 28 …………. 63
Seter Y-class ….... 259 ……... 171 ……….. 246
.......Total seter …. 291 ………. 245 ….……. 337
LD3 rekvirert for CIL 15 ……………. 13 …………… 18
LD3 ledige til flyfrakt 13 …………… 19 …………… 26
Aggregert inntjenings-potensial (NB : bare en skissering) :
788 NAX : ( ( nil ) + ( 32 x 3.35 ) + ( 259 ) + ( 13 x 10 ) ) x P1 = 496 P1
.................. 0 % ....... 21.6 % ...... 52.2 % .... 26.2 %
A343 SAS : ( ( 46 x 2.55 ) + ( 28 x 1.285 ) + ( 171 ) + ( 19 x 10 ) ) x P2 = 514 P2
..................... 22.8 % ........... 7 % ........... 33.2 % ........ 37 %
773 THY : ( ( 28 x 2.37 ) + ( 63 x 1.15 ) + ( 246 ) + ( 26 x 10 ) ) x P3 = 644 P3
..................... 10.3 % ......... 11.2 % ....... 38.2 % ..... 40.3 %
AKE (LD3) : MGW = 3,500 lbs/VOL = 159 cuft … vi anvender fölgende ratio : en LD3 rommer CIL for 19 pax … videre bruker vi : φ = 15.9 cuft … dvs ULD/φ = 10 YCff = 10 P
Kommentar : det fremgär klart av denne skisserte samstillingen av driftstrategier NAX vs SAS vs THY (valget er eksempelsvis) pä sine langdistanse-ruter at SAS trolig satser ganske mye pä flyfrakt (37 %) som en konsekvens – eller ved hjelp - av et generöst offer (Premium + Plus) til 30 % som sikrer forholdsvis mer ledig plass nede til flyfrakt (19 LD3) ; mao har SAS radikalt distansiert seg fra NAX som i motsetning satser hovedsaklig pä turist-klassen (52 %) og derfor har mye mer beskjeden plass nede til flyfrakt (26 %, med kun 13 ledige LD3). THY driver m.e.m. som SAS men anvender en vesentlig större flytype, hvormed flyfrakt-potensialet blir merkverdig höyt (40 %)
Innlegg/kommentarer fra forumet er velkomne ?!
Kan bare snakke for meg sjøl, men der datt jeg av lasset med ræva først. Men joda, det går endel frakt ut med DU. Vi mater på vi ;-)
Har Thai Airways också bra med cargo på OSL-BKK?
på ARN-BKK har TG oftast fullt med cargo på sin 777-300ER.
TG og QR er begge stort sett stapp fulle ex OSL.
Ikke lenge siden man var veldig nært 50 tonn på en flight hos TG. Så de skuffer unna litt :colgate:
S
Utflyttet
06-03-2014, 12:57
Formelen er grei den, men det å få ansatte til å jevnlig rapportere eksakte tall tenker jeg nok vil være godt utenfor hva ansatte har lov til.
-A
Helt riktig det, så derfor kan i allefall ikke jeg gå innpå det med mere detaljer enn jeg alt har nevnt :-)
Hva har man gjort med ferskvare som laks når DU har fått noen av sine virkelig lange forsinkelser?
Hva har man gjort med ferskvare som laks når DU har fått noen av sine virkelig lange forsinkelser?
Det har jo vært et par caser hvor vi har sett stor forsinkelse. Men vi takler fint 24 timer delay. Veldig sjeldent at kundene i Asia flipper fullstendig på det. Så det løser seg stort sett fint. Tross alt bare død fisk....
Blir det det for mye, så ender det bare med at man kutter å bruke ruten... Men så langt så har ikke vi opplevd DU som problematiske.
De største problemene har faktisk vært et par tilfeller av menneskelig feil mellom cargo handling og Aviator på Gardermoen som har resultert i et par store forsinkelser og litt kreativ trucking som resultat.
Men det er slikt som skjer når man starter opp med nye store prosjekter. Og det har blitt tatt tak i og fungerer fint i dag.
S
RescueMe
06-03-2014, 15:54
Ble for noen uker siden vitne til at man lastet flyet til BKK på OSL med det som trolig var fisk. Reagerte på at man stresset med å få passasjerene om bord først, for så å begynne lasting etter at dørene var lukket. Er det noen grunn til det?
Siden vi er inne på cargo, så kan man minne om denne tråden:
Norwegian etablerer nytt fraktselskap - Norwegian Cargo AS
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116712
FestiVal
06-03-2014, 18:34
Ble for noen uker siden vitne til at man lastet flyet til BKK på OSL med det som trolig var fisk. Reagerte på at man stresset med å få passasjerene om bord først, for så å begynne lasting etter at dørene var lukket. Er det noen grunn til det?
Sannsynligvis for å få nøyaktig vekt på pax og bag, slik at det fylles max opp med fisk ifht mtow.