PDA

View Full Version : Til Florida/Karibien i februar

Yeager
04-03-2014, 00:20
I februar gikk turen til Florida/Karibien - her kommer en liten triprapport fra den turen. Når det gjelder hvilke flyindivid osv, så har jeg dessverre ikke så mye info om det.
Jeg synes det er fint å få til noen avbrekk på norsk vinter. Jeg er også interessert i musikk, og denne gangen var målet for turen et musikkcruise i Karibien ut fra Miami, på Norwegian Pearl (NCL). Musikken var av type singer/songwriter, roots/countryrock, americana, sjekk evt nettsidene her: www.cayamo.com
Jeg bestilte flyreisen fra sas.no sist høst, i SAS Go, så la jeg inn forespørsel om oppgradering til economy extra hos optiontown for strekningen Osl-Ewr t/r. To dager før avreise fikk jeg bekreftet oppgradering på bortoverturen. Jeg hadde også planer om ytterligere oppgradering ved hjelp av poeng.

Torsdag 6.februar:
Flybuss Østfold-Osl. Tidlig avgang - tar aldri sjangsen på å gamble med tiden når bussen skal gjennom Oslo midt i verste morgenrush (les klok av skade...)
Bussen ble etterhvert nesten helt full, og i stedet for å kjøre vanlig rute på E6 om Ryen, kjørte den Mosseveien inn og så Vålerengatunnelen, sannsynligvis fordi det er lengre strekning med bussfil denne veien. Ankom Gardermoen 07.50, 10 min etter rutetid. Jeg fikk sjekket greit inn i gullinnsjekken, og på hjørnet ved siden av var det nå en egen "oppgradering til USA" skranke. Jeg har aldri lagt merke til den før, men mulig den har vært der tidligere også? Uansett, jeg forhørte meg om mulighet for poengoppgradering (25000 p) fra economy extra til biz, og det var helt i orden, jeg ba selvfølgelig om vindussete og fikk 5H. Var veldig fornøyd med det.
Gikk gjennom fast track security (lite kø) og bortom banken for å skaffe meg en del $$ i mindre sedler. Deretter videre opp til gull-loungen, hvor jeg spiste litt frokost, brukte wifi og leste litt. Gikk bortover til Non-Schengen ca 09.20, og der var det kaotisk stemning og lang kø i passkontrollen. Det viste seg at det var tre flyavganger med store fly omtrent på samme tid (Varadero, Doha og Ewr). Heldigvis fikk grensepolitiet åpnet flere luker ganske kjapt, så stemningen roet seg.

Osl-Ewr SK907
Airbus A330-300
Individ: Eystein Viking (tror jeg)
Sete 5H

Boarding startet ca 09.45. Biz og reisende med barn ble ropt opp først. Jeg var kjapt inne i flyet og fant mitt sete. Var heldig og fikk ledig sete ved siden av meg. Kaptein var Jan/Jon? Diseth, som var flink til å komme med info gjennom turen. Den vanlige juicen ble servert. Vi ventet tydeligvis på sent innkommende pax, det kom flere ombord like før pushback, som var kl 10.33. Men det var nødvendig med de-ice, så take off ble da først kl 10.55 på østre bane fra nord mot syd.

Det var ikke trist å forlate Norge denne sure, kalde vinterdagen, her er noen bilder fra før og under take-off:

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/2b6e8dd80c6c9087b4b78127edb8ec42_zps0f200810.jpg

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/b4acfafbd81351f9e7756e92b6a648ca_zpse10ff321.jpg

Jeg er ikke bortskjemt med å reise i biz, dette var fjerde gang for meg, og fortsatt nyter jeg det og virkelig koser meg. Etter at setebeltelys var slukket kom de varme klutene, og deretter nøtter og drikke, jeg nøt et par glass musserende.
Forrett var laksetartar med ostekrem, caviar pluss salat, jeg fortsatte med musserende til dette. Jeg ønsket egentlig kyllingvarianten til hovedrett, men den var der slutt på da jeg ble servert. Dermed ble det tournedous med gratinerte poteter, og det smakte bedre enn jeg trodde - ganske mør biff. Drakk hvitvin (Chardonnay) til dette, tåler dessverre rødvin dårlig (migrene er ikke noe man vil ha når man er på tur!)
Fra dessertvognen valgte jeg både ost, frukt og is, og ba også om et glass Sauternes.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/d7307d9222c40f81913ae3f8e5bfef1e_zpsf3b8af40.jpg

Mett og fornøyd brukte jeg tiden til slumring og lesing, droppet film denne gang. Hentet meg kaffe og snask fra "buffeten", og ble vel også servert en GT underveis.
Fra labradorhavet var det klarvær og fint å titte ut på et snødekket Canada.
Ca 1 1/2 time før landing ble det servert et lite kaldt måltid, andeconfit mener jeg. Godt var det også.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/327a7fdb2057b6276c6eec0f36eef602_zps924bcd19.jpg

Det ble en flott sving over vinterlig New Jersey, før vi landet perfekt fra syd, dermed fikk jeg flott utsyn mot Manhattan. Dette var virkelig en behagelig og fin flytur på alle måter. jeg var ute av flyet som nr 3, og fryktet det verste mht kø i border control. Men utrolig nok, det var INGEN kø overhodet. Så kjapt har aldri jeg kommet inn i USA før! Derimot ble det litt kluss med bagasjen, alle vi fra Oslo-flyet sto lenge og ventet ved angitt bagasjebånd, før det endelig ble gitt beskjed om at bagasjen fra Oslo befant seg på et helt annet bånd. Jeg fant nå kofferten, kom meg gjennom tollen og fant veien til der flight connection-bagasje skulle avleveres. Så var det bare å komme seg videre til terminal A, hvor min neste flight skulle gå fra. Men jeg hadde god tid, så jeg tok det ganske med ro. Tok Air Train fra terminal B til A, fant greit fram da det var godt skiltet.
Jeg ruslet litt rundt og kikket på butikkene i terminal A før jeg gikk gjennom security og fant fram til gaten for neste flight, som var med American Airlines. Jeg slapp ikke inn i loungen der, så måtte ta til takke med fasilitetene for de vanlig dødelige. Det var solskinn og fin utsikt mot diverse fly og også mot Manhattan, så jeg led ingen nød.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/76efd8d3b6b6d157cbcecd60648d7623_zps2fc5f100.jpg

Fortsettelse kommer etterhvert...

sirpjalle
04-03-2014, 08:18
Bring it on! Ser frem til fortsettelsen! :)

Cecilie
04-03-2014, 15:55
Super start! Ser frem til fortsettelsen :)

Yeager
05-03-2014, 21:46
Takk for hyggelige kommentarer :-)

Yeager
05-03-2014, 21:52
Fortsatt torsdag 6.februar:

EWR-MIA
AA172
Boeing 757
Individ ukjent
Sete 33A

Flyet mitt videre til Miami fra EWR hadde avgang kl 17 lokal tid, boarding startet en halvtime før. I USA foregår ofte boarding etter et "boarding group" system, som jeg ikke helt har fått taket på. Men på mitt bp som jeg fikk i Oslo fantes ikke noe group nr, jeg henvendte meg da til en person i gaten, som sporenstreks skrev ut et nytt bp til meg, hvor det var angitt group 2. Dermed kom jeg meg fort om bord og fant mitt sete 33A. Flyet var smekk fullt. Dette var min første tur med AA, jeg liker deres "sølvfugler" utseendemessig, men innvendig virket flyet ganske slitt og gammelt.
Vi tok av på tid, mot syd, men svingte ganske fort mot venstre, noe som ga meg et fantastisk utsyn over Manhattan skyline i kveldssol -se bildet! Kveldssolen lyste også opp flyvingen på en spennende måte...

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/d59f681095c55558131d1ce756b0e42a_zps1a510269.jpg

Flyturen sydover forløp rolig og greit, det ble servert salt snacks og drikke - en ginger ale til meg! Jeg hadde kjøpt med meg litt niste fra kafeen ved gaten. Moret meg med å titte i en fly-postordrekatalog som jeg fant i stol-lommen, mye morsomt og (u)nyttig til salgs i US.
Vi ankom Miami i mørke, tok noen fine svinger over byen før landing kl 20, på runway fra øst mot vest. Jeg fikk bagasjen raskt og greit, og trillet koffertene fra terminal D til terminal E, hvor jeg sjekket inn på Miami International Airport Hotel, som befinner seg i selve flyplassen. Ruslet litt rundt og kikket nede i butikkområdet i terminalen før jeg ga opp og krøp til køys i 22-tiden, dvs 04 norsk tid, 23 timer etter avreisen hjemmefra. Glemte å ta bilde av hotellrommet, det var et lite, enkelt rom, ingen høy standard på dette hotellet, men greit for en overnatting når man ankommer på kvelden. Og så hadde jeg jo planer om litt flytitting neste morgen...
Men da jeg våknet neste dag og trakk opp gardinene innså jeg at flytitting kunne jeg bare glemme - tåka lå tykk over hele flyplassen og sentrale områder rundt Miami. Stor oppstandelse og advarsler på den lokale TV-kanalen med nyheter og værmelding. Tror ikke sånn tåke er så vanlig der, så jeg var nok litt uheldig. Hørte at det også var mange fly som måtte omdirigeres pga tåka.
Spiste frokost (inkludert i prisen) på hotellrestauranten Top of the Port, og da jeg ikke hadde fly å kikke på var det plutselig litt lenge å vente før jeg kunne dra til Port of Miami. Var jo oppe tidlig pga tidsforskjellen, selv B-mennesker som meg kan bli morgenfugler de første dagene i USA. Jeg fikk tiden til å gå ved å gå tur i terminalen fra den ene enden til den andre ( og dette er en stor flyplass!)
Omsider var det blitt tid for å dra av sted til cruise-porten. Jeg fant standen til SuperShuttle utenfor terminal E, og fikk ganske fort en bil som tok meg med (som alenereisende er det greit å spare litt penger på å ta shuttle i stedet for taxi, jeg har brukt supershuttle ol mange ganger, og det funker stort settt veldig greit). Vi var kun to personer i bilen, den andre personen skulle til et boligkompleks nede i Miami city, så jeg fikk litt sightseeing, helt OK siden jeg hadde god tid. Da jeg kom fram til Norwegian Pearls terminal måtte jeg vente litt i kø utenfor, men ganske raskt startet innsjekkingsprosessen, og da jeg var tidlig ute var jeg også i første gruppen som fikk gå ombord, klokken 12 ca.
Så fulgte en herlig uke ombord, med perfekt vær, masse god musikk, hyggelige mennesker og to dager med bading og snorkling ved Tortola:

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/7c156f6cf5ac98d413f4d9734402b2eb_zpsc6a593e9.jpg

Fortsettes...:)

Henshaw
05-03-2014, 22:16
Venter spent og håper på div bilder av sol, sommer og strand som kan brukes til dagdrømming. :)

Yeager
05-03-2014, 22:50
Venter spent og håper på div bilder av sol, sommer og strand som kan brukes til dagdrømming. :)

Hadde tenkt å holde meg til selve reisen, og ikke så mye av karibien, men her kommer noen bonusbilder - drømmer meg litt tilbake selv ;-)

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/a9d287065a6d36aab84e6fa61960b071_zpsa0bec6f2.jpg

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/95b7379ef76dfe06be0cbd40b9d137c6_zps0e23b56c.jpg

peterfox
06-03-2014, 00:05
Super rapport så langt; Hvor mange $daler må man betale for ett rom på Airport hotellet?

Yeager
06-03-2014, 10:32
Super rapport så langt; Hvor mange $daler må man betale for ett rom på Airport hotellet?

Jeg betalte $145.77 incl taxes for et enkeltrom. Frokost i Top of the port inkludert når man bestilte direkte fra deres nettside.
Helt greit hotell for en natt. Stor fin flatskjerm på rommet.

Yeager
06-03-2014, 22:55
Fredag 14.februar:
MIA-LGA
DL2003 (DL1360)
MD88
Sete 28E

Så var en mitt cruise over og det var på tide å sette kursen mot nord igjen. Jeg gikk i land allerede i 08-tiden, hadde fly til Nyc-LGA allerede klokken 11. Fikk ordnet plass i en shuttle til flyplassen, billig og greit. Sjekket inn en koffert, dette kostet USD25. Da jeg skulle gjennom security i terminal D ble jeg geleidet inn via TSA, veldig enkelt, rask og effektivt. Nordisk, voksen kvinne som reiste alene ble tydelig ansett som lavrisiko her. Jeg hadde god tid, men ingen tilgang til lounge her, så jeg gikk til The food concourse og kjøpte meg litt mat og kaffe. Her var det også fin utsikt mot diverse gater, rullebane og fly, så det var helt OK.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/80a3bbd661fb4854a0e94b8332e8b059_zpsc056be56.jpg

Ruslet etterhvert ut til gaten, hvor det ble opplyst om delayed flight. Heldigvis bare 50 minutter, til å leve med (det var snøvær og forsinkelser i mye av flytrafikken, så jeg var i grunnen heldig). Etterhvert kom boarding i gang, og jeg fant setet mitt. Første gang jeg fløy med Delta, og første gang til LGA. Helt fullt fly igjen, og ikke spesielt god plass. Jeg er kun 165 høy, og knyttenevetest var det ingen grunn til å prøve på en gang.

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/c4e592e25bff1457d0d14bddded20770_zps939f3cb6.jpg

Flyet tok av fra øst mot vest over Miami, men ganske kjapt svingte vi mot venstre og satte kurs nordover. Fikk flott utsikt over Fort Lauderdale, hvor jeg var for bare et drøyt år siden. Vi landet på LGA ca 50 minutter etter tid, det vil si nærmere klokken 15. Etter å ha plukket opp kofferten min fant jeg nok en gang fram til Supershuttle og ble fraktet inn til Manhattan via snøfylte gater.
Var på hotellet ca halv fem. Og hotellet var denne turens lille ekstra-luksus, en natt på Waldorf Astoria. Må innrømme at jeg har stor sans for lekre hoteller, men budsjettene mine er begrenset, så det blir bare av og til jeg kan slå til på denne måten. Bodde på W-A i 2008 med ungdommene mine, og fikk lyst til å gjenta opplevelsen. Jeg spurte pent om rom med fin utsikt og fikk et hjørnerom i 26. etasje med utsikt mot Park Avenue. Veldig fornøyd med dette!

http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/a6f414ba00e19bf665ac6c9d727a8508_zpsf2984825.jpg

Det ble deretter rusletur på kjente steder Midtown, musical ( kjøpte billett til redusert pris i TKTS- kiosken på Times Square), Thai-mat i Hells Kitchen (9th av), og besøk i Apple Store på 5th klokken halv tolv på kvelden.

Lørdag 16.februar:
Neste dag tok jeg det først med ro på mitt deilige hotellrom, før jeg sjekket ut klokken 12 og sendte koffertene til oppbevaring. Surt snøvær til tross, en rusletur i NYC er alltid en opptur. Var innom flere butikker, og avsluttet med sen pizza-lunsj, før jeg hentet koffertene, tok taxi til 41 street ved Grand Central, hvor det går buss til EWR. Har brent meg på taxi til EWR tidligere, hvor vi ble sittende fast i rushtrafikk-det ble sinnsykt dyrt. Bussen er veldig kjapp og grei, også sammenlignet med toget, det er folk som bor i NYC som har tipset meg om den.

EWR-OSL
SK908
Airbus A330-300
Economy
Sete 38A

Jeg hadde lagt inn forespørsel hos optiontown om oppgradering til plus også på returflight til Osl. Dessverre kom det mail om at denne oppgraderingen ikke var gått gjennom. Det viste seg at SK- flighten EWR- CPH var kansellert og mange derfra var booket om til SK908. Dermed var flyet nærrmest helt fullt. Og jeg måtte ta til takke med vanlig economy. Håpet i det lengste på oppgradering siden jeg er EBG, men ingen hyggelig beskjed ved gaten denne gang. Før boarding tok jeg en tur inn i LH's senator-lounge, der var det ok utvalg av både mat og drikke, men relativt fullt av folk.
Boarding begynte i god tid, EBG ble ropt opp sammen med biz, så jeg var raskt inne i flyet og fant setet mitt. Nedtur å måtte gå til høyre...
Det var slaps og snøvær denne dagen, flyet var helt dekket med våt snø, så de-icing måtte til. Interessant å se hvordan de gjør det der, håndholdt utstyr...dermed tok det evigheter før hele flyet var fritt for snø. Men vi kom oss i luften etterhvert, og turen forløp greit, jeg fikk til og med sovet litt. Maten var ikke noe å rope hurra for, men jeg fikk nå vin til maten uten å betale da!
http://i1344.photobucket.com/albums/p651/Skorpionkvinnen/cf37d426355faa7f99ab8b874e8b9c0e_zpsf172c00a.jpg

De-icingen førte til forsinket take-off, noe som gjorde at vi landet litt etter tid i Oslo, ca 08.30.
Passkontroll gikk greit, og likeså reisen tilbake til de hjemlige områder i Østfold.

eirikma
07-03-2014, 01:27
Fin rapport!
En liten korrigering: hvis den DL maskina du tok bilde av, var den samme som du fløy med, var det ikke en MD88 men en MD90. :) MD80-serien har litt slankere motorer i forhold til de du finner på MD90, som for øvrig er samme typen som brukes på en rekke A321 rundt om i verden.

Yeager
07-03-2014, 09:19
Fin rapport!
En liten korrigering: hvis den DL maskina du tok bilde av, var den samme som du fløy med, var det ikke en MD88 men en MD90. :) MD80-serien har litt slankere motorer i forhold til de du finner på MD90, som for øvrig er samme typen som brukes på en rekke A321 rundt om i verden.

Takk for korrigering, Eirikma :-) I papirene mine var det angitt MD88 som flytype. Jeg var selv litt usikker. De små forskjellene på forskjellige varianter av fly er ikke min sterke side, for å si det sånn... Men prøver så godt jeg kan å følge med på hva jeg flyr med ;-)

M-Jet
07-03-2014, 09:32
Flott rapport, kjenner meg igjen på flere av bildene. Fint til å kunne drømme seg litt bort fra kulde, regn og blåst...

kimpe
07-03-2014, 09:45
Flott rapport Yeager!

Bare som et tips går det an å gå inn både på AA og DL sine hjemmesider og sjekke om det er mulig å oppgradere billettene sine. Jeg gjorde det i fjor fra MCO-EWR til First for 69$ og fra LGA-NAS med DL for 39$.... Men var det fullt er det vel verre.. hehe.

Vært godt med en ferietur til Karibien igjen gitt!

Takk for rapporten!

Kim