PDA

View Full Version : Ringvirkner fra Ukraina

Bergern
03-03-2014, 00:52
Prøver igjen med ny tittel.

Urolighetene i Ukraina ser ut til å eskalere.
Ser at UD har gitt reiseråd for landet, men det er kanskje en ide å vurdere reisene sine til nabolandene også? Noen synspunkter eller fakta blandt forsamlingen rundt dette?

Utflyttet
03-03-2014, 02:47
Så langt jeg har lest er det vel ingenting som tyder noe på at nabolandene er noe påvirket av dette. Dette ser ut til å være en isolert til Krim-halvøyen og Ukraina, og hvilken avstand Putin velger å ha til porselenet.

-A

ILS2
03-03-2014, 08:49
Hvordan er det med RTW-billetter ut fra Ukraina? Hvis grivnaen skulle kollapse helt (allerede falt mye i år), kan det kanskje være muligheter for gode kjøp - om ikke på RTW - så kanskje på andre typer billetter?

Edit: Gjelder for så vidt også den russiske rubelen, som har fått en liten knekk i løpet av helgen.

Superhai
04-03-2014, 08:25
Hvordan er det med RTW-billetter ut fra Ukraina?

Disse er normalt priset i dollar eller euro og vil sannsynligvis bli svært dyre i grivna.

robertaas
04-03-2014, 14:40
Litt dårlig timing fra Austrian som går ut med tilbud til Kiev idag.

Fjordheim
04-03-2014, 21:33
God kveld (god natt her),

Det betyr ihvertfall lite og ingenting I det store nabolandet, er I Moskva på tredje dagen og ingen har nevnt K..im med et eneste ord her, før vi høftligst tok det opp med våre russiske venner etter et par (?) vodkaer med tilhørende sylteagurk (mens vi ventet på maten), eller var det mens vi spiste (husker ikke).

Uansett, de hadde lite til overs for vestlig kringkasting for å si det mildt, de hadde også lite til overs for russisk kringkasting faktisk. Begge svartmaler situasjonen på sin mate, som de sa. Russland, Crimea, russere & ukrainere er en kompleks sak, og våre russiske venner omtaler rett og slett dette som noe vi (les.: vesteuropeere) ikke forstår.

Selv er jeg hverken pro det ene eller andre landet, og synes det er fryktelig det som skjer I Ukraina (noe også mine russiske venner syntes), men som de også påpeker, er de egentligt noe bedre de som nå midlertidig har makten I Ukraina? (høyreekstreme krefter I følge alle russere jeg har pratet med, og de jeg har pratet med er ganske vestlig orienterte personer), med god utdannelse og mye erfaring, fra arbeid I blant annet Norge (Nordsjøen).

Burde kanskje ikke poste dette, men russere (jeg har jobbet med russere I bortimot 20 år) er generelt sett faktisk hyggelige når du kommer inn på de.

Herved så skylder jeg postingen på verdens beste vodka, som de jo også lager, samt at jeg følte et behov for å skrive noe om dette :) Samt at jeg håper Ukraina består!

Offda! Et par vodka for mye visst...

Mvh
Fjordheim

PS! Skremmende mye politi I gatene her da, det skal innrømmes, busser med opprørspoliti plassert rundt omkring, ok det, men litt ekkelt når man plutselig møter på 10-12 stykker som står utenfor en bygning påført fullt "bombeutstyr" (men igjen helt normalt ifølge våre russiske venner).

Jaja, take it as it is.

RescueMe
18-03-2014, 16:11
Siden man nå ser ut til å gå mot sanksjoner, kan det tenkes at Russland finner på å nekte vestlige flyselskap å fly over deres territorium?

LN-MOW
18-03-2014, 16:25
Siden man nå ser ut til å gå mot sanksjoner, kan det tenkes at Russland finner på å nekte vestlige flyselskap å fly over deres territorium?

Ja, det ville da være en svært naturlig reaksjon ...

robertaas
18-03-2014, 16:28
Og de som som meg har tenkt besøke andre land med Aeroflot med visumfri connection i Moskva kan tiltak fra begge sider ødelegge helgeturplaner.

Hypern
18-03-2014, 22:04
Og de som som meg har tenkt besøke andre land med Aeroflot med visumfri connection i Moskva kan tiltak fra begge sider ødelegge helgeturplaner.

Neppe - Aeroflot kommer nok til å fly som før. De fløy jo tom til USA og Norge da det het Sovjetunionen.

robertaas
18-03-2014, 22:45
Neppe - Aeroflot kommer nok til å fly som før. De fløy jo tom til USA og Norge da det het Sovjetunionen.
Selv om de fortsetter å fly kan det vel bli problemer for visumfri transit i Moskva.