PDA

View Full Version : Situationen i Ukraine - stengt luftrom


sk931
01-03-2014, 13:52
Situationen i Ukraine eskalerer fra time til time og på et eller andet tdispunkt kunne jeg sagtens forestille mig at der lufthrummet blivet lukket, båder over Ukraine men også over russiske områder tæt på Ukraine..
Det kan jo helt sikkert ikke undgå at få konsekvenser for den europæiske flytrafik, især flyvninger til det sydøst asiatiske område....
Eller hvad mener i ???

Hilsen Ole

seilfly
01-03-2014, 15:53
Vedlagt er området som er stengt.

http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=36308&stc=1&d=1393685587

A0291/14 - TEMPO RESTRICTED AREA BOUNDED BY COORDINATES:
[...] CLOSED.
OVERFLIGHT AREA TRANSIT ACFT BY ATC
CLEARANCE. SFC - UNL, 01 MAR 13:40 2014 UNTIL 01 MAR 16:30 2014 ESTIMATED. CREATED:
01 MAR 13:38 2014

Kilder: Skyvector.com for ICAO-koden for FIR, enotam.com for kartgenerering, Google for kartgrunnlag

FO33
01-03-2014, 17:02
Til Boryspil går trafikken normalt, skal dit på mandag fra Moskva! Skal prøve å ta et bilde eller to hvis man ser noe int:-)

DCHalvorsen
01-03-2014, 17:31
Aeroflot meldte nettopp på facebook at reisende til og fra Simferopol måtte ta kontakt med callsenteret deres.

LN-MOW
01-03-2014, 17:39
Jeg ville holdt meg langt unna Ukraina nå. Ting skjer litt for fort.

Someone
01-03-2014, 18:04
Kort sikt kan sikkert ting i forhold til luftrommet bli litt komplisert, men man sluttet ikke fly over Afganistan når Taliban holdt fortet der

AggTouchdown
01-03-2014, 18:50
"Litt" forskjell på en gjeng med skjeggete menn og det russiske forsvaret dog...

Jeg syns dog hvorvidt det er mulig å reise dit eller gjennom luftrommet er helt irrelevant i denne situasjonen. Her står Ukraina på grensen til krig og det folk her inne bryr seg om er hvorvidt de kan nyte kaviaren sin på business class i Ukrainsk luftrom eller ikke...

Fnate
01-03-2014, 19:29
Jeg syns dog hvorvidt det er mulig å reise dit eller gjennom luftrommet er helt irrelevant i denne situasjonen. Her står Ukraina på grensen til krig og det folk her inne bryr seg om er hvorvidt de kan nyte kaviaren sin på business class i Ukrainsk luftrom eller ikke...

Tror jeg snakker for de fleste når jeg sier at vi ikke er så kyniske. Men man prøver vel å holde politikk unna dette forumet, og fokusere på luftfart.

Det som skjer i Ukraina er forferdelig, og jeg tror de fleste tar parti med folket. Det interessante er jo hva folket egentlig mener og hvem som trekker i de ulike trådene. For eksempel var de som demonstrerte i Kiev "demonstranter", mens de som demonstrerte på Krim var "okkupanter" i flg vår presse.

Vel, vel… Krysser fingrene for at det ordner seg. Sitter og følger med på Al-Jazeera as we speak.

DCHalvorsen
01-03-2014, 20:32
Det faller langt utenfor dette forumets rammer å ta stilling i konflikten i Ukraina, og skal man virkelig forstå konflikten, må man kjenne landets historie tilbake til før 1. verdenskrig. Og mye av konfliktstoffet rundt de vest-ukrainske nasjonalistene bunner f.eks. i forhold fra 2. verdenskrig. (sjekk Stepan Bandera på wikipedia)

Men medfølelse med alle de som nå sitter med skrekken i magen eller har mistet sine kjære, det tror jeg vi alle har.

Et tegn på normalitet er likevel at alle dagens flyvninger mellom Kiev Borispol og Russland har gått som planlagt, og i følge flyplassens hjemmesider er det ikke varslet noen kanselleringer i morgen, heller.

Fjordheim
01-03-2014, 22:05
Det faller langt utenfor dette forumets rammer å ta stilling i konflikten i Ukraina, og skal man virkelig forstå konflikten, må man kjenne landets historie tilbake til før 1. verdenskrig. Og mye av konfliktstoffet rundt de vest-ukrainske nasjonalistene bunner f.eks. i forhold fra 2. verdenskrig. (sjekk Stepan Bandera på wikipedia)

Men medfølelse med alle de som nå sitter med skrekken i magen eller har mistet sine kjære, det tror jeg vi alle har.

Et tegn på normalitet er likevel at alle dagens flyvninger mellom Kiev Borispol og Russland har gått som planlagt, og i følge flyplassens hjemmesider er det ikke varslet noen kanselleringer i morgen, heller.

God aften,

helt enig med deg DC Halvorsen, Ukrania's historie er komplisert og ikke noe vi helt kan forstå fra vårt ståsted.

Mvh
Fjordheim (som reiser til Moskva kl.0720 mandag morgen)

ohegge
02-03-2014, 00:53
Men, Lufthansas LH778, har nettopp fløyet rett over Krim med 380, D-AIMC. Er forbudet opphevet nå?

Lufthansas LH2556, MUC-TBS, fløy også rett over Krim med 319, noen minutter tidligere.

ohegge
02-03-2014, 12:52
Ser ut som om trafikken går som normalt over Krim, nå. DYs, EI-LNA er rett vest for Kerch, nå

seilfly
02-03-2014, 12:55
Det er ikke lenger noe forbud basert på NOTAM for luftrommet (NOTAM'en som beskrev forbudet i går, står ikke oppført i dag). Men luftrommet var aldri stengt for lufttrafikk som ønsket å transitere* luftrommet forutsatt at man hadde fått ATC klarering (som det stod...).

* CFM mente jeg burde skrevet transittere